• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Postin kulkemisen vaikeus

Sunnuntaina tilasin Proshopista. Paketti tulee käsittääkseni Tanskasta. Posti ei ole vielä saanut pakettia. Onko ihan normaalia vauhtia? Huh, odottavan aika on pitkä.
 
Kuvittelenko, vai onko tämä OmaPostissa kotiinkuljetuksen toimitusaikakysely käytännössä hidastanut toimituksia arkipäivällä? Mielestäni ennen kun kävivät kysymättä kokeilemassa tuoda, oli paketti jaossa samana päivänä kun tuli paikkakunnalle aamulla.
 
Kuvittelenko, vai onko tämä OmaPostissa kotiinkuljetuksen toimitusaikakysely käytännössä hidastanut toimituksia arkipäivällä? Mielestäni ennen kun kävivät kysymättä kokeilemassa tuoda, oli paketti jaossa samana päivänä kun tuli paikkakunnalle aamulla.

Ihmettelin juuri samaa. Seuranta näytti edellisenä päivänä että toimitus tänään, mutta aamulla tullut toimitusaikakysely antoikin mahdollisen toimitusajan vasta seuraavalle päivälle.
 
Jep, nyt oisin mieluummin ottanut kaikki paketit vaikka lähipostiin kotiinkuljetuksen sijaan, kun ne olisi olleet haettavissa tänään, mutta kotiinkuljetus menee maanantaille. Sinänsä koomista, että sillä premium-palvelulla on paskempi toimitusnopeus.
 
Kuvittelenko, vai onko tämä OmaPostissa kotiinkuljetuksen toimitusaikakysely käytännössä hidastanut toimituksia arkipäivällä? Mielestäni ennen kun kävivät kysymättä kokeilemassa tuoda, oli paketti jaossa samana päivänä kun tuli paikkakunnalle aamulla.
Ei Kotipaketissa kyllä koskaan ole ollut kysymättä toimitusta, siinä on aina ollut SMS/puhelu/OmaPosti/kirje ennen toimitusta (koska se on juuri Kotipaketin pointti verrattuna Express-pakettiin). Voi toki silti olla hidastunut. En ole paljon tuota itse käyttänyt mutta kyllä siinä ennen OmaPosti-aikaakin vuosia sitten oli ainakin satunnaisesti 1 päivän viive ensimmäiseen aikavaihtoehtoon.

Express-paketti taas tuodaan yhä suoraan perille ilman toimitusaikakyselyä (riippuen lisäpalveluista voi soitto tai noutopistekysely sisältyä palveluun, mutta ei toimitusaikakysely).
 
Ei Kotipaketissa kyllä koskaan ole ollut kysymättä toimitusta, siinä on aina ollut SMS/puhelu/OmaPosti/kirje ennen toimitusta. Voi toki silti olla hidastunut. En ole paljon tuota itse käyttänyt mutta kyllä siinä ennen OmaPosti-aikaakin vuosia sitten oli ainakin satunnaisesti 1 päivän viive ensimmäiseen aikavaihtoehtoon.

Express-paketti taas tuodaan yhä suoraan perille ilman toimitusaikakyselyä (riippuen lisäpalveluista voi soitto tai noutopistekysely sisältyä palveluun, mutta ei toimitusaikakysely).

Voihan se olla, että aiemmat paketit on olleet eri palveluluokassa, mutta ei täälläpäin kyllä ennen omaposti-aikaa ole postilta ollut muuta kontaktia kuin ovikellon soitto ja lappu postilaatikossa. Tämän takia olen suosinut Upsia aina kun mahdollista, kun heillä kuriirit aina soittaa ensin.
 
Aloin erään paketin kohdalla ihmettelemään että miksei jo tule, oli kulunut viikko siitä kun se lähetettiin. Omapostissa oli sitten joku toimitusaikakysely, johon vastaamalla se vasta lähti liikkeelle. Ei ole ennen tällaista ollut, lisäksi sähköposteissa yms ei ollut mitään puhetta tällaisesta...
 
Osa tullatuista paketeista tulee kirjepostin mukana, joten niissä ei ole seurantaa enää Suomen päässä.
Tässäkin tapauksessa paketilla on seuranta kokoajan ollut ja nyt toisen chat yhteydenoton jälkeen "asiakaspalvelija" totesi että: "Lähetys makaa jostain syystä tullissa. " tuon jälkeen kehoitti ottamaan yhteyttä erikseen huolinnan sähköpostiin ja lähettämään sinne vapautussanoman pdf:llä. Kyselin kyllä että eiköhän tämä nyt mene tällä mutta ei sitäverta asiakaspalvelu suju että menisi postin eri organisaatioiden välillä kommunikaatio sujuvasti.

Ei voi kun ihmetellä että mistähän tuossa käsittelymaksussa maksaa. Seuranta hienosti on todentanut molemmat tapahtumat (käsittelymaksun maksamisen ja tullin maksamisen) juuri oikeana ajankohtana. Ensimmäinen asiakaspalvelija eilen ei sitäverta omia seurantoja osannut tulkita että olisi nähnyt paketin makaavan huolinnassa vaan totesi erittäin kärkkäästi:" Ymmärräthän, että toimitsarviot kuljetutksissa on noin 1-3 arkipäivää Suomen sisällä." Kyllä voi sitten täällä päässä osatakin keittää tuollainen näsäviisastelu kun ei osata omia järjestelmiä tulkita :|
 
Postista tuli sähköpostivastaus ja kertoivat ettei pakettien toimittajilla ole ovikoodeja. Posti siis myöntää että ottavat kotiinkuljetuksesta maksun, vaikka eivät sitä pysty ovikooditaloihin toimittamaan. Ainoa poikkeus on jos paketissa lukee ovikoodi. Suunnitteilla on myös järjestelmä, jossa toimituspaikan valinnan yhteydessä voisi lisätä myös ovikoodin. Madness!

En vaan voi käsittää miksei postin lähetti voi soittaa asiakkaalle ja kysyä ovikoodia, niin kuin muut lähettifirmat tekevät, varsinkin jos paketissa on puhelinnumero.

Täytyy näin yhtenä alihankkijan työntekijänä sanoa että osa tosta postin systeemi on aivan sieltä ja syvältä. Sitten kun osa kuskeista on tosiaan sellaisia että eivät soita jos kyseessä ei ole sovittu (kotiinkuljetus) niin eihän sille voi mitään. Myös muutenkin näissä ovikooditaloissa + "tavallisissa" 14-paketeissa (joita suurin osa ulkomaan paketeista on), jotka ovat siis sellasia että niitä käydään kokeilemassa ovelle ja viedään sitten lähimpään postiin jos ovea ei avata, on välillä liimattu se postin oma pakettikortti siihen alkuperäisen päälle eikä postin tulosteessa käy ilmi puhelinnumeroa. Sitten kun vielä lasketaan sekin että jos sulla on vaikka 60 asiakasta ja jakoaikaa klo 14 asti niin ei yksikertaisesti riitä aika soitella ja odotella et jos se asiakas vastais puhelimeen. Eikä tähän vielä ole laskettu niitä jotka eivät vastaa tuntematomaan numeroon vaikka itekkin tulee firman puhelimella soiteltua jonka numero ei todellakaan ole salattu. Sitten kun on myös näitä jotka soittaa 3-4 tunnin kuluttua takaisin "tästä numerosta oli soiteltu" ja vastaavat esittelyn jälkeen "no kyllä mää tollon kotona olin" paljoa voi tehdä kun paketti on jo asiakaspisteessä noudettavissa, toisin saapumisilmoitus tulee sitten joskus kun se on lajiteltu lajittelussa. Parashan tälläinen kerran soitti takaisin kello 02 yöllä kun olin itte ajamssa aivan eri hommaa, rupesi tenttaamaan et miksi en muka voi tuoda pakettia hänelle NYT.

Sitten kun tosiaan aika on rajattua ja siitä tulee tiedot virhelistoille jos vie paketteja jäljessä jakoaikaikkunasta. Otetaan nyt vaikka esimerkkinä tuo 60 asiakasta joista 24 asuis eri taloissa mihinkä tarvii ovikoodin että pääsee rappuun edes, yhden asiakkaan kanssa voi äkkiä mennä 3-4 min kun olet sitä puhelinnumeroa ensin tihrustanut/etsinyt paketista, näpytellyt, varmistanut että se on oikein, soittanut ja todennut et kappas tämä ihminen ei vastannutkaan. Tämä siis tekee tuossa jo yli tunnin pelkkää soittelua tai siihen liittyvää toimintaa, siihen kun lasketaan siirtymät seuraavalle asiakkaalle päälle niin... Toki, sama aika äkkiä menis jos rappuun pääsiskin ilman ovikoodia mutta silloin paketista pääsisi eroon.

Itse kyllä pyrin jos sitä vuoroa ajan niin soittamaan nämä ovikoodilliset talot, mitä meidän aluella ei onneksi ole kuin muutama hassu, niin on vähemmän vietävää toimipaikkaan jos kyseessä ei ole sovittu toimitus.
 
Mulla jo yli kuukauden maannut britteihin lähtevä paketti lentoasemalla...
Yksi tilaus briteistä taasen tuli about kolmessa viikossa, tullin kautta.

Jahas, väärin viimeksi kirjoitin. Ehkä.
Tällä hetkellä seuranta näyttää tältä, kuitenkin jotain tällä viikolla tapahtunut :D

The item is on its way to the destination country.10.3.2021 23:42HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI

Item in process in office of exchange. 10.3.2021 23:42HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI

The item is on its way to the destination country.30.1.2021 05:07Posti Logistiikkakeskus

Item in process in office of exchange. 30.1.2021 05:07Posti Logistiikkakeskus

Item in sorting. 29.1.2021 16:33VANTAA 01530

Item picked up from the sender. 29.1.2021 12:05VANTAA 01530

The item is not yet in Posti. 27.1.2021 17:52

Item has been registered 27.1.2021 17:47Asiointikoodi liittymä

Eli lähes 1,5kk meni että jotain lähetykselle tapahtui... Parcelforcen (joka siis kaiketi tämän kuskaa UK päässä) seurantakaan ei näytä, että olisi vielä britteihin paketti saapunut. Vain samat tiedot mitä Postin sivuilta.
Lähetyksen selvityspyynnön tein tiistaina 2.3.2021 ja siihen ei ole tullut minkäänlaista kuittausta (automaattikuittauksen lisäksi siis). Viikon selvitysaikaa lupailtiin näinä hetkisinä aikoina, muuten 3pv.

Jos tästä jotain oppinut, niin seuraavat paketit ainakin britteihin menee tosiaan jollain "oikealla" kuriirifirmalla.
 
Jahas, väärin viimeksi kirjoitin. Ehkä.
Tällä hetkellä seuranta näyttää tältä, kuitenkin jotain tällä viikolla tapahtunut :D



Eli lähes 1,5kk meni että jotain lähetykselle tapahtui... Parcelforcen (joka siis kaiketi tämän kuskaa UK päässä) seurantakaan ei näytä, että olisi vielä britteihin paketti saapunut. Vain samat tiedot mitä Postin sivuilta.
Lähetyksen selvityspyynnön tein tiistaina 2.3.2021 ja siihen ei ole tullut minkäänlaista kuittausta (automaattikuittauksen lisäksi siis). Viikon selvitysaikaa lupailtiin näinä hetkisinä aikoina, muuten 3pv.

Jos tästä jotain oppinut, niin seuraavat paketit ainakin britteihin menee tosiaan jollain "oikealla" kuriirifirmalla.
Itsellä kymmenestä tammikuussa UK:hon lähetetystä kirjeestä ensimmäinen 12.1. lähetetty meni juuri eilen perille. Yllättäen kukaan ei ole vielä vaatinut rahoja takaisin, mutta olen laittanut postin tiedotteita ym. heille säännöllisesti, ja ei ollut mitään arvokasta kyseessä.

Postinkin viimeisen päivityksen mukaan tilanne on palautumassa normaaliksi: Postin kuljetus Suomen ja Iso-Britannian välillä hidasta kuljetuskapasiteetin ja rajamuodollisuuksien takia - Tiedotteet - Asiakastuki - Posti

Tästä oli myös hesarin artikkeli pari viikkoa sitten: Brexit | Britanniassa odotetaan yhä joululahjoja Suomesta: Brexit ja pandemia pysäyttivät postinkulun alkuvuodeksi
 
Alkaisikohan Postin pakettiruuhka kohtapuoliin edes vähän helpottamaan? Edelleen näyttää olevan kaikkialla pakettiautomaatit ja jopa asiamiespostit paketteja tulvillaan ja ihan tukossa. Jos kerran noita paketteja tuntuu riittävän niin laajentaisivat vaikka noita pakettiautomaattejaan samaan tyyliin kuin ennen joulua niin ei tarvitsisi aina kiertää koko kylää ja vieläpä naapurikunnan puolellakin noutamassa ties minne ripoteltuja paketteja. Enää ei auta edes tilata paikalliseen postikonttoriin eli asiamiespostiin kun sieltäkin jo menee paketit naapurikunnan puolelle. Onneksi osan lähetyksistä saa vaikkapa DB Schenkerin pakettiautomaattiin jossa on tuntunut olevan aina tilaa.
 
Alkaisikohan Postin pakettiruuhka kohtapuoliin edes vähän helpottamaan? Edelleen näyttää olevan kaikkialla pakettiautomaatit ja jopa asiamiespostit paketteja tulvillaan ja ihan tukossa. Jos kerran noita paketteja tuntuu riittävän niin laajentaisivat vaikka noita pakettiautomaattejaan samaan tyyliin kuin ennen joulua niin ei tarvitsisi aina kiertää koko kylää ja vieläpä naapurikunnan puolellakin noutamassa ties minne ripoteltuja paketteja. Enää ei auta edes tilata paikalliseen postikonttoriin eli asiamiespostiin kun sieltäkin jo menee paketit naapurikunnan puolelle. Onneksi osan lähetyksistä saa vaikkapa DB Schenkerin pakettiautomaattiin jossa on tuntunut olevan aina tilaa.

Selkeästi todella erilainen tilanne alueesta riippuen, täällä Nummelassa ei mitään ongelmia ja paketit tulevat sekä automaatteihin että asiamiespostiin käytännössä aina samana päivänä kuin alustava arvio. Toki meillä tässä kylällä varmaan viisi eri pakettiautomaattia.
 
Selkeästi todella erilainen tilanne alueesta riippuen, täällä Nummelassa ei mitään ongelmia ja paketit tulevat sekä automaatteihin että asiamiespostiin käytännössä aina samana päivänä kuin alustava arvio. Toki meillä tässä kylällä varmaan viisi eri pakettiautomaattia.
Täällä Tuusulan ja Keravan rajalla tuntuu olevan aika tukkoista, itse asun Tuusulan puolella mutta ihan Keravan rajalla ja lähimpänä postina on siis Keravan posti. Reippaasti ennen joulua meni kaikki paikat tukkoon paketeista ja edelleenkin on ihan arpapeliä minne paketit menevät. Pakettiautomaatteja ulkomuistista muistan heti reilu puolenkymmentä ja kaiken maailman "kaupan kassa" -noutopisteitäkin on jokunen tuon "postikonttorin" eli Citymarketin yhteydessä olevan asiamiespostin lisäksi. Kaikki tuntuvat olevan täynnä edelleen, onneksi on auto että pääsee hakemaan noita paketteja. Julkisilla saattaisi huumori loppua jotain yli 10kg pakettia retuuttaessa.

edit:
On sitä kyllä tietty nettikaupoillakin parantamisen varaa, yhdessäkin toimituksessa ainoat paikat mihin toimituksen sai, oli pakettiautomaatit vaikka yksi paketin mitta on takuulla enemmän kuin pakettiautomaattiin mahtuu. En sitten tiedä vetääkö postipate sahalla paketin kahtia sulloakseen sen automaattiin vai meneekö se taas jonnekin postikonttoriin x.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä Tuusulan ja Keravan rajalla tuntuu olevan aika tukkoista, itse asun Tuusulan puolella mutta ihan Keravan rajalla ja lähimpänä postina on siis Keravan posti. Reippaasti ennen joulua meni kaikki paikat tukkoon paketeista ja edelleenkin on ihan arpapeliä minne paketit menevät. Pakettiautomaatteja ulkomuistista muistan heti reilu puolenkymmentä ja kaiken maailman "kaupan kassa" -noutopisteitäkin on jokunen tuon "postikonttorin" eli Citymarketin yhteydessä olevan asiamiespostin lisäksi. Kaikki tuntuvat olevan täynnä edelleen, onneksi on auto että pääsee hakemaan noita paketteja. Julkisilla saattaisi huumori loppua jotain yli 10kg pakettia retuuttaessa.

edit:
On sitä kyllä tietty nettikaupoillakin parantamisen varaa, yhdessäkin toimituksessa ainoat paikat mihin toimituksen sai, oli pakettiautomaatit vaikka yksi paketin mitta on takuulla enemmän kuin pakettiautomaattiin mahtuu. En sitten tiedä vetääkö postipate sahalla paketin kahtia sulloakseen sen automaattiin vai meneekö se taas jonnekin postikonttoriin x.

Siellä päin on kyllä haasteita, sillä Kerava ja Tuusula jaetaan molemmat siitä Jäspilän lajittelukeskuksesta. Postinumeron mukaan pitäisi mennä se että minne asiamiespostiin paketti menee jos ei saada toimitetuksi, toki kuskilla saattaa välillä mennä hutiin...
 
1615812495239.png


Tänään tuli paketti Jimssiltä ja samalla ilmoitus että pakettiautomaatin siaan se tulee noutaa postista. Päätin samalla tarkistaa mitä Proshopin tilaukselle kuuluu ja siellä oli tuollainen.

Mikä pointti pakettuautomaateissa on ennenkuin tilaus on edes luovutettu Postille on päätetty että se ei mene automaattiin vaan pitää hakea postista? Miksi tuota palvelua edes tarjotaan. En ole yhtään pakettia onnistuneesti saanut automaattiin sen jälkeen kun muutin PK-seudulle. Kerran ne olivat kiikuttaneet yhden paketin jonnekin hornan tuuttiin Postiin ja noutamiseen meni julkisilla 1,5 tuntia. Ihan järjetöntä.
 
1615812495239.png


Tänään tuli paketti Jimssiltä ja samalla ilmoitus että pakettiautomaatin siaan se tulee noutaa postista. Päätin samalla tarkistaa mitä Proshopin tilaukselle kuuluu ja siellä oli tuollainen.

Mikä pointti pakettuautomaateissa on ennenkuin tilaus on edes luovutettu Postille on päätetty että se ei mene automaattiin vaan pitää hakea postista? Miksi tuota palvelua edes tarjotaan. En ole yhtään pakettia onnistuneesti saanut automaattiin sen jälkeen kun muutin PK-seudulle. Kerran ne olivat kiikuttaneet yhden paketin jonnekin hornan tuuttiin Postiin ja noutamiseen meni julkisilla 1,5 tuntia. Ihan järjetöntä.
Tuo seurantatapahtuma tarkoittaa sitä, että lähettäjä on valinnut paketille maksullisen lisäpalvelun "Vain henkilökohtaisesti luovutettava", jolloin pakettia ei luonnollisesti voida viedä pakettiautomaattiin kun sieltä sen saa pelkällä koodilla.
 
Tänään tuli joulukuun 21 lähetetty aliexpress kirje.

edit:
On sitä kyllä tietty nettikaupoillakin parantamisen varaa, yhdessäkin toimituksessa ainoat paikat mihin toimituksen sai, oli pakettiautomaatit vaikka yksi paketin mitta on takuulla enemmän kuin pakettiautomaattiin mahtuu. En sitten tiedä vetääkö postipate sahalla paketin kahtia sulloakseen sen automaattiin vai meneekö se taas jonnekin postikonttoriin x.

Tuossahan selvä porsaanreikä. Pakettiautomaatti on lähettäjälle halvempi silti menee normaalina pakettina.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt täytyy sanoa että posti yllätti iloisesti. Oli jäähy jonka olin lähettäny hajonnut postin hellässä huomassa käyttökelvottomaksi. Laitoin vahingonkorvaus pyyntöä menemään, mutta odotukset ei ollut korkealla. Hakemukseen laitoin kuvat rikkoontuneesta tuotteesta ja kerroin miten pakattu jne. 11 päivää myöhemmin tuli ilmoitus että korvaushakemus hyväksytty ja maksavat pyydetyn summan. Yllätyksenä tuli nuinkin "nopea" päätös ja että korvaavat mukisematta. Sivuilla taidetaan lupailla 14 arkipäivän käsittely aikaa ja vielä muistutellaan että kovin on ruuhkaa.
Ainakin tämän kokemuksen perusteella, tälläsessä vähän alle 40€ hakemusessa toimii hyvin tämä puoli postilla. En tiedä sitten kalliimissa tavaroissa, noudattavatko vaan tuota 20€/kg korvausta, vai mikä heillä nyt olikaan.
 
Mikä helvetin prosessi näissä briteistä tulevissa paketeissa nyt on? Perus royal maililla lähetetty paketti, joka yli viikon lojunut Vantaalla lajittelussa. Ei ole tullut minkäänlaista ilmoitusta tullauksesta.
 
Mikä helvetin prosessi näissä briteistä tulevissa paketeissa nyt on? Perus royal maililla lähetetty paketti, joka yli viikon lojunut Vantaalla lajittelussa. Ei ole tullut minkäänlaista ilmoitusta tullauksesta.
Itsellä ollut kohta 2 viikkoa logistiikkakeskuksessa aliexpress kiinanpaketti. Ei tossa sinänsä mitään arvokasta ole mutta toi paketti saapui suomeen 13 päivässä tilauksesta, että tähän tahtiin china ordinary post on nopeempi kuin suomen posti. Nimen voisivat postilla vaihtaa takaisin Itellaksi, kuvastaa hyvin tätä niiden ainaista sekoilua

Kuljetuksessa
06.03.2021 15:06
Lähetys on kuljetuksessa.
Posti Logistiikkakeskus
06.03.2021 04:53
Lähetys on lajiteltu.
VANTAA
06.03.2021 04:53
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
VANTAA
 
Toimiikos muilla lähetysseuranta?

Heittää haun jälkeen: Palvelussa tapahtui virhe. Kokeile rauhassa uudestaan. Jos ongelma toistuu, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
 
Toimiikos muilla lähetysseuranta?

Heittää haun jälkeen: Palvelussa tapahtui virhe. Kokeile rauhassa uudestaan. Jos ongelma toistuu, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
Toimii ainakin normaalin nettisivun kautta. Postin apista en kokeillut.
 
Tänään taas vaihteeksi:
1. "Kotiinkuljetus" eli toimituksella oli jälleen kerran "este". Koko päivä oltu kotona ja puhelinnumeroon hienosti tuli kyllä tekstari, että haepa itse pakettisi tuolta asiamiespostista...
2. Paketti "automaattiin" eli täynnä, haepa itse pakettisi toisesta asiamiespostista (helvetin perseestä) kuin paketti nro 1.

No onneks on auto ja etätöissä ollessa aikaa ajella kollit kotiin.

Aivan turha näistä lisäpalveluista mitään ainakaan maksaa (tässä tapauksessa ei maksettukaan). Sama tilata suoraan asiamiespostiin niin pääsee itsekin helpommalla eikä turhia toiveita tarvi elätellä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle tuli taas naapurin postit, eihän siinä mitään, käyn viemässä ne oikeaan laatikkoon tänä iltana. Tuo siis kahden talon päässä, en huomannut heti laatikolla katsoa. Välillä tullut kirjepostia viikonloppunakin, eli joku toimittanut. Ongelmana nyt tuollaiset jakelut, mutta naapuritalossa ei asu ketään. Sitäpä mietin mitä kaikkea sinne on jaettu, itselle nyt harvoin kirjepostia tulee, mutta jos menisi tuohon naapuriin, niin siinä voi mennä viikkoja tai kuukausia että siellä ketään käy. Enkä mä nyt voi mennä penkomaan sitä laatikkoa varmuudeksi...

No olisi vähän palautetta postille noista ja toisestakin asiasta. En vaan postin sivuilta löytänyt mitään palaute osastoa, mikä täsmäisi. Löytääkö joku vai mitä keksin?
 
Mulle tuli taas naapurin postit, eihän siinä mitään, käyn viemässä ne oikeaan laatikkoon tänä iltana. Tuo siis kahden talon päässä, en huomannut heti laatikolla katsoa. Välillä tullut kirjepostia viikonloppunakin, eli joku toimittanut. Ongelmana nyt tuollaiset jakelut, mutta naapuritalossa ei asu ketään. Sitäpä mietin mitä kaikkea sinne on jaettu, itselle nyt harvoin kirjepostia tulee, mutta jos menisi tuohon naapuriin, niin siinä voi mennä viikkoja tai kuukausia että siellä ketään käy. Enkä mä nyt voi mennä penkomaan sitä laatikkoa varmuudeksi...

No olisi vähän palautetta postille noista ja toisestakin asiasta. En vaan postin sivuilta löytänyt mitään palaute osastoa, mikä täsmäisi. Löytääkö joku vai mitä keksin?
Olihan ne postin jakamia eikä jonkun muun jakelijan? Nykyään, kun muutkin firmat jakaa posteja. nain tunnistat oikean jakeluyhtion - Posti
 
Olihan ne postin jakamia eikä jonkun muun jakelijan? Nykyään, kun muutkin firmat jakaa posteja. nain tunnistat oikean jakeluyhtion - Posti

Nuo ainakin postin jakamia. Postin autohan tästä suhaa postin logoilla. Noissa "Post paye finlande", toisessa sama + Posti oy, green ja joku numerosarja. Tavallisia laskuja, eikä mitään kummempaa. No käympä viemässä oikeaan osoitteeseen. Ja en tietenkään avannut, kuoresta näkee kuka laskuttaa ja mistä. Eläkeläisellä ei nähtävästi e-laskuja käytössä.
 
No olisi vähän palautetta postille noista ja toisestakin asiasta. En vaan postin sivuilta löytänyt mitään palaute osastoa, mikä täsmäisi. Löytääkö joku vai mitä keksin?

Sinne pitää joko soittaa maksulliseen numeroon tai chattailla. Chatista vastataan jos vastataan. Viimeksi jonotin tunnin, mutta ei chatista kukaan vastannut.
 
Sinne pitää joko soittaa maksulliseen numeroon tai chattailla. Chatista vastataan jos vastataan. Viimeksi jonotin tunnin, mutta ei chatista kukaan vastannut.

No pitää tuota chattia kokeilla, ei kyllä viitsisi tuntia jonottaa. On se kumma kun ei voi laittaa palautelaatikkoa kuten monessa muussa paikassa on.
 
No pitää tuota chattia kokeilla, ei kyllä viitsisi tuntia jonottaa. On se kumma kun ei voi laittaa palautelaatikkoa kuten monessa muussa paikassa on.

Ehkä siihen on syynsä, miksi eivät halua palautetta? :rofl:

Osuuspankin chatti sen sijaan toimii hyvin, tuli eilen illalla 21:30 kysyttyä yhtä asiaa ja vastasi minuutissa.
 
Ehkä siihen on syynsä, miksi eivät halua palautetta? :rofl:

Osuuspankin chatti sen sijaan toimii hyvin, tuli eilen illalla 21:30 kysyttyä yhtä asiaa ja vastasi minuutissa.

Siihen varmaan on syynsä ja palautetta tulisi varmaan riittävästi :giggle: Eilen kävin illalla nakkaamassa postit oikeaan osoitteeseen. Kun ketään ei ollut näköpiirissä vilkaisin samalla autiotalon postilaatikkoon nopeasti. Mainosten lisäksi siellä näytti olevan kirjepostia. Itse en kehtaa alkaa enempää penkomaan mihinkään aikaan vuorokaudesta.
Postinjakajalle ulkoistaisin tuon homman, että katsoo mitä siellä on - kun on ryssitty lähetykset tähänkin mennessä ja monesti.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä helvetin prosessi näissä briteistä tulevissa paketeissa nyt on? Perus royal maililla lähetetty paketti, joka yli viikon lojunut Vantaalla lajittelussa. Ei ole tullut minkäänlaista ilmoitusta tullauksesta.
Paketti on nyt uudestaan rekisteröity kolme kertaa Vantaalle lajitteluun. Ei mitään järkeä. 17track jostain syystä näyttää, että mennyt tulliin, mutta Posti ei anna maksaa käsittelymaksua. Tullauskin meni läpi ilman maksua. Eipä tosta ota selvää, mutta en usko että enää perille tulee. Pitää vaan toivoa, että myyjä suostuu lähettämään uudestaan.
 
Paketti on nyt uudestaan rekisteröity kolme kertaa Vantaalle lajitteluun. Ei mitään järkeä. 17track jostain syystä näyttää, että mennyt tulliin, mutta Posti ei anna maksaa käsittelymaksua. Tullauskin meni läpi ilman maksua. Eipä tosta ota selvää, mutta en usko että enää perille tulee. Pitää vaan toivoa, että myyjä suostuu lähettämään uudestaan.
Tuo on ihan normaalia että jotkin 3. osapuolen seurantasivut näyttävät "inbound into customs" tai vastaavaa silloin kun postin seurannassa näkyy pelkkä rekisteröinti tai saapuminen kohdemaahan.
Eli silloin ei pidä vielä tullata mitään.
 
Tuo on ihan normaalia että jotkin 3. osapuolen seurantasivut näyttävät "inbound into customs" tai vastaavaa silloin kun postin seurannassa näkyy pelkkä rekisteröinti tai saapuminen kohdemaahan.
Eli silloin ei pidä vielä tullata mitään.
Joo on toi joskus näyttänyt "customs" vaikka on vaan saapunut maahan. Mutta nyt on kuitenkin reilu kuukausi tuosta ensimmäisestä "saapunut kohdemaahan" merkinnästä, niin eiköhän toi paska oo jo lähtenyt takaisin lähtömaahan tai sitä runkataan tosiaan jossain Vantaalla ees taas.
 
En nyt tiedä voiko postia itsessään syyttää mutta tullu paketti tänään mutta seurannan mukaan jonka sai vasta kun tuli ilmoitus ettei ole toimitus onnistunut, selvisi että puhelinumero on väärä ja oletettavasti myös sähköposti koska ei ole postilta mitään viestiä tullut mutta huomenna näkeepi että mitä siihen on tuhrusteltu.
 
Ihme on tapahtunut, ensimmäinen paketti varmaan reiluun vuoteen mikä on tullut siihen paikkaan mihin on alunperin tilattukin! Yleensä nuo ovat menneet jonnekin aivan muualle mutta kerrankin tuli paketti sinne minne alunperin on tilattukin :D Sopi erittäin hyvin kun muutenkin oli tänään asiaa samaan rakennukseen ja viereiseen rakennukseen, ilmeisesti pahin pakettiruuhka viimein alkaa helpottaa ja paketteja alkaa saamaan vihdoin sinne mihin on halunnutkin :D

edit:
Tänään näyttää olleen muutenkin hyvä päivä, kiinapakettien seurannassa on moni paketti saanut uutta dataa ja yksi jopa väittää saapuneensa helsinki-vantaalle :D (ei siis pelkkä "arrived at destination country" vaan ihan "arrived at Helsinki-Vantaa" -ilmoitus)
 
Viimeksi muokattu:
Amazonin paketti oli eilen tulossa kotiin, ja 14:00 paikkeilla painettiin summeria. Tyttö vastasi ja kysyi kuka siellä on, mutta tuli pelkkää huohotusta.

Alle minuutin päästä kysyin avasko se oven johon tuli kieltävä vastaus, eikä parvekkeelta enään näkynyt mitään. Illalla paketin sai postista jossa sanottiin ”ettei ketään ollut kotona”.
Ilmeisesti jakelija oli kuitenkin kuuro, tai napit korvilla...
 
Tietäjät:
Torstaina lähetetty DHL paketti tulee Priority Parcelina perille Postin toimesta. Mikä näissä yleensä on saksasta toimitusaika + toimittaako Posti tuon kotia asti?
 
Tietäjät:
Torstaina lähetetty DHL paketti tulee Priority Parcelina perille Postin toimesta. Mikä näissä yleensä on saksasta toimitusaika + toimittaako Posti tuon kotia asti?
Ennen koronaa n. 4 päivää, mutta ei ole viimeaikaista kokemusta, varmaan nyt enemmän.

Jos paketissa on DHL:n Premium-lisäpalvelu niin tulee Postin Priority-pakettina kotiin asti päivällä (ei soittoa tai ajan sopimista), muutoin Postipakettina suoraan noutopisteeseen. Nyt ilmeisesti siis tuo Priority jos Postin seurannassa niin luki.
 
Varo vaaraa :
Aaro


Keskustelu aloitettu klo 10:04
  • Hei! Palvelun nopeuttamiseksi, kerro lähetystunnus.

  • hei

  • CP6404xxxxxxx

  • ongelmana lähinnä se, että "kotioven toimituksen vaihtuessa" pakettiautomaattiin omaposti ei tiedä olevinaan enää puhelinnumeroani?!

  • Mikä juttu vai bugi softassa? Millä saan ilmoituksen paketin saapumisesta automaattiin jos puhelinnumeroa ei ole teillä?
    10:05

  • Saanko antaa sen tässä chatissa vai pitääkö olla yhteydessä lähettäjään vai DHL:n?
    10:06

  • Omaposti kyllä tietää puhelinnumerosi, mutta lähetykseen ei ole sitä merkitty. Puhelinnumeron voi lähetykseen lisätä pelkästään lähettäjä.
    Aaro


    10:07
  • Eli miten saan tiedon?

  • miksi tota ei kysytty säpön yhteydessä, jossa tuli viesti

  • Moi! Lähetys CP6404xxxxxxx on matkalla ovelle! Se tulee lähiarkipäivänä klo 8-16. Voit vielä vaihtaa toimitustapaa: https://jakelu.posti.fi/#/CP6404xxxxxxx?t=2LVP2CC&lang=fi. Mukavaa päivää! t. Posti Tämä on Postin robottikaverin automaattinen sähköpostiviesti. Hän ei vielä osaa lukea – älä siis vastaa hänelle.

  • Eikö tämä nyt ole aika vitun paska systeemi?


  • tarjotaan vaihtoehto muuttaa lähetystapaa, mutta puhnuymero ei tule perille ja paketti ei voi noutaa?
    10:08

  • Tietoa ei saa kuin tekstiviestillä. Säpö on automaattinen ja oletuksena on että lähetyksessä on numero.
    Aaro



  • Eli en tule saamaan tietoa, että paketti on pakettiautomaatissa?


  • Tulette kyllä tiedon saamaan, mutta ette noutokoodia.
    Aaro


    10:09
  • No tämähän meni sitten harvinaisen hienosti


  • eli mitä nytten?


  • Suosittelen, että pyydätte lähettäjää lisäämään numeron.
    Aaro


  • Haluaisin vielä tiedon, onko tämä postin palvelu, jota käytin, joka on lähetetty Posti <noreply.ilmoitukset@posti.com>
    10:10
  • vai DHL. koska jos palvelu on postin ja retu ohjelma ei osaa tuota numeroa liittää eteenpäin valitan asiasta.

  • jota käytännössä teen jo nytten.

  • Ei voi helvetti olla tällästä systeemiä, jossa puhelinnumero ei liiku mukana ja kyseessä on mielestäni TEIDÄN palvelu.
    10:11

  • Koska lähettäjällä ja DHL:llä numeroni on ollut.


  • Jos tuota sähköpostia tarkoitatte niin kyllä se meidän palvelu on.
    Aaro


    10:12
  • Varmistin vain. Mikäs on oikea osoite reklamoida palvelustanne


  • Missä tälläiseen saa oikeasti muutoksen.


  • Mitään reklamointi sähköpostia yms tuohon ei valitettavasti ole.
    Aaro


    10:14
  • Kuulostaa toimivalta systeemiltä

  • luultavasti rahoitetaan verovaroin.


  • Ainakin customercareservice pamahti säpöön, joten jatkan sitäkautta. Hyvää päivänjatkoa.


  • Kiitos kuin myös!

Eli karkeasti maanantaina vituttaa jälleen harvinaisen paljon. MDPC kaapelisukat tulossa DHL palvelulla postille, kunnes astuin postin ansaan ohjata paketti pakettiautomaattiin, josta en saa enää noutokoodia, jota en voi siis enää siitä syystä noutaa.. Ei voi taas tajuta systeemin paskuutta, ei juma vitun lauta. MIKÄ helvetti niitäkin estää "omistajaa" tai vastaanottajaa täydentämään tietoja tunnistetussa omaposti palvelussa?!?
 
Eli karkeasti maanantaina vituttaa jälleen harvinaisen paljon. MDPC kaapelisukat tulossa DHL palvelulla postille, kunnes astuin postin ansaan ohjata paketti pakettiautomaattiin, josta en saa enää noutokoodia, jota en voi siis enää siitä syystä noutaa.. Ei voi taas tajuta systeemin paskuutta, ei juma vitun lauta. MIKÄ helvetti niitäkin estää "omistajaa" tai vastaanottajaa täydentämään tietoja tunnistetussa omaposti palvelussa?!?
Vaimolla tuli joskus noutokoodi sähköpostiin, kun paketissa ei ollut puhelinnumeroa syystä tai toisesta.
 
Se on mun ainot toivo atm. imo vitun uskomaton systeemi, jossa sen ns redirectin aikana ei "varoteta, että jos puhelinnumeroa ei ole, sitä ei lisätä, ei pysty noutamaan tai saa koodia".
Muutenkin helvetin ihme, kun heko olen ensinnäkin numeron antanut postille ja tuo toimitetaan henkilölle - eli minulle.
 
Jahas, väärin viimeksi kirjoitin. Ehkä.
Tällä hetkellä seuranta näyttää tältä, kuitenkin jotain tällä viikolla tapahtunut :D



Eli lähes 1,5kk meni että jotain lähetykselle tapahtui... Parcelforcen (joka siis kaiketi tämän kuskaa UK päässä) seurantakaan ei näytä, että olisi vielä britteihin paketti saapunut. Vain samat tiedot mitä Postin sivuilta.
Lähetyksen selvityspyynnön tein tiistaina 2.3.2021 ja siihen ei ole tullut minkäänlaista kuittausta (automaattikuittauksen lisäksi siis). Viikon selvitysaikaa lupailtiin näinä hetkisinä aikoina, muuten 3pv.

Jos tästä jotain oppinut, niin seuraavat paketit ainakin britteihin menee tosiaan jollain "oikealla" kuriirifirmalla.

Eipä ole tällekään 10.3. jälkeen tapahtunut mitään...
Ja eipä ole reklamointiinkaan vastattu yhtikäs mitään...

Ostaja aika hiilenä jo asiassa... Vittu.
 
Se on mun ainot toivo atm. imo vitun uskomaton systeemi, jossa sen ns redirectin aikana ei "varoteta, että jos puhelinnumeroa ei ole, sitä ei lisätä, ei pysty noutamaan tai saa koodia".
Muutenkin helvetin ihme, kun heko olen ensinnäkin numeron antanut postille ja tuo toimitetaan henkilölle - eli minulle.

Itse pyrin välttämättän automaatteja juuri tälläisten ihme ongelmien takia. Kun käyttää asiamiespostia, niin riittää että paketti saapuu sinne sen voi noutaa oli niillä numeroa tai ei, aukeaako se luukku sillä koodilla tai ei. Käytän automaattia vain, jos lähetyksen saa sinne syystä x halvemmalla. Silti ihme paskaa osuu kohdalle automaattien kanssa.
 
Se on mun ainot toivo atm. imo vitun uskomaton systeemi, jossa sen ns redirectin aikana ei "varoteta, että jos puhelinnumeroa ei ole, sitä ei lisätä, ei pysty noutamaan tai saa koodia".
Muutenkin helvetin ihme, kun heko olen ensinnäkin numeron antanut postille ja tuo toimitetaan henkilölle - eli minulle.
En tiedä mihin rikokseen syyllistyin kun täyttelin I want to change the information of a dispatched item - Shipment on the way - Customer support - Posti tämän lähettäjän puolesta. Todellakin aivan helkkarin typerä systeemi kun suurella todennäköisyydellä vastaanottaja tietää paketista ja lähettäjästä nuo tiedot mitä tuossa kysytään. Paketin sain itselleni lopulta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom