Postin kulkemisen vaikeus

XXL plus on maksimissaan 60*60*150 eli ei sovi tohon ja pakettipisteestä lähettäessä ei ainakaan tuon pdf tiedoston perusteella ole kokorajaa. Joskus oli pituus + ympärysmitta = 300cm tms mutta nyt en mitään kokorajoitusta löytänyt. Selvennä ihmeessä mistä ton sun kokorajan löysit?
60x60x150 on ulkomaan XXL Plus, oliko tämä siis ulkomaille menossa? Luulin että kotimaahan. Ulkomaiden postista lähetettävien pakettien rajat tulevat suoraan maakohtaisista tiedoista ja ovat maakohtaisia, eli jos oli ulkomaille niin postissa toimittiin väärin (maasta riippuen).
 
60x60x150 on ulkomaan XXL Plus, oliko tämä siis ulkomaille menossa? Luulin että kotimaahan. Ulkomaiden postista lähetettävien pakettien rajat tulevat suoraan maakohtaisista tiedoista ja ovat maakohtaisia, eli jos oli ulkomaille niin postissa toimittiin väärin (maasta riippuen).
Joo ulkomaille oli menossa ja niissä ei kokorajoja ole ilmoitettu.
 
Joo ulkomaille oli menossa ja niissä ei kokorajoja ole ilmoitettu.
OK, no tämä selittääkin miksi näimme eri asioita :)

Ulkomailden rajat löytyvät täältä: Maakohtaiset tiedot - Posti (valitse ensin maa ja sitten valitse Priority postipaketti niin rajat tulevat näkyviin)

Suurimpaan osaan maista rajat ovat sen verran korkeita että sinun pakettisi olisi tosiaan pitänyt hyväksyä.
Esim. Yhdysvaltoihin pituusraja Priority-paketille on kuitenkin 105 cm.
 
OK, no tämä selittääkin miksi näimme eri asioita :)

Ulkomailden rajat löytyvät täältä: Maakohtaiset tiedot - Posti (valitse ensin maa ja sitten valitse Priority postipaketti niin rajat tulevat näkyviin)

Suurimpaan osaan maista rajat ovat sen verran korkeita että sinun pakettisi olisi tosiaan pitänyt hyväksyä.
Esim. Yhdysvaltoihin pituusraja Priority-paketille on kuitenkin 105 cm.
Joo katos vaan, posti voisi kyllä tonne hinnastoonsa laittaa noi paketin kokotiedot tai edes jonkun maininnan, että rajoituksia tässä suhteessa on olemassa. Yleensä tilaan lähetykset tuolta shipit.fi palvelun kautta, mutta nyt jostain syystä paketin dimensiot tuotti vaan suht kalliita kuriirivaihtoehtoja. Postilla on näköjään oma palvelunsa poikkeavan kokoisia pakettejakin varten, joten pitää jatkoa ajatellen muistaa tuo.
 
Mullahan on yli vuoden vanha riita-asia kuluttajariitalautakunnassa postin käsittelymaksusta. Posti tulkitsee kansainvälisen postiliiton yleissopimusta niin, että kaikista tulliselvitettävistä lähetyksistä voidaan periä käsittelymaksu. Oma kantani on se, että vain tullille erikseen esitettävistä paketeista voidaan tuo käsittelymaksu periä, niinkun sopimuksessa mainitaan. Postin tulkinta on, että tullille esittämistä on se, että paketti on tullille avoimessa välivarastossa. Itse kiistän tuon, sillä välivarastointi on osa luonnollista toimintaa ja käsittelymaksun tulisi perustua todelliseen tullille esittämiseen eli käytännössä ylimääräistä työtä aiheuttuva toiminta oikeuttaisi käsittelymaksun keräämisen ja tästä on lakimiehen kanta myös kuluttajariitalautakunnan riita-asiassa.

Jos posti saa tullausoikeuden, mitä sen ei pitäisi saada, alkaa tuo häikäilemätön käsittelymaksujen periminen takuulla. Suosittelen kaikkia riitauttamaan tuon 2,9€ maksun, koska lakimieheni on oikeasti siinä uskossa, että tuo minun riita-asiani voi tuoda asiaan muutoksen.
 
Mullahan on yli vuoden vanha riita-asia kuluttajariitalautakunnassa postin käsittelymaksusta. Posti tulkitsee kansainvälisen postiliiton yleissopimusta niin, että kaikista tulliselvitettävistä lähetyksistä voidaan periä käsittelymaksu. Oma kantani on se, että vain tullille erikseen esitettävistä paketeista voidaan tuo käsittelymaksu periä, niinkun sopimuksessa mainitaan. Postin tulkinta on, että tullille esittämistä on se, että paketti on tullille avoimessa välivarastossa. Itse kiistän tuon, sillä välivarastointi on osa luonnollista toimintaa ja käsittelymaksun tulisi perustua todelliseen tullille esittämiseen eli käytännössä ylimääräistä työtä aiheuttuva toiminta oikeuttaisi käsittelymaksun keräämisen ja tästä on lakimiehen kanta myös kuluttajariitalautakunnan riita-asiassa.

Jos posti saa tullausoikeuden, mitä sen ei pitäisi saada, alkaa tuo häikäilemätön käsittelymaksujen periminen takuulla. Suosittelen kaikkia riitauttamaan tuon 2,9€ maksun, koska lakimieheni on oikeasti siinä uskossa, että tuo minun riita-asiani voi tuoda asiaan muutoksen.
Postilla ja muillakin kuljetusyhtiöillä on tälläkin hetkellä oikeudet tehdä tullauksia. Yleensä ovat vain lisämaksullisia palveluita.
 
Mullahan on yli vuoden vanha riita-asia kuluttajariitalautakunnassa postin käsittelymaksusta. Posti tulkitsee kansainvälisen postiliiton yleissopimusta niin, että kaikista tulliselvitettävistä lähetyksistä voidaan periä käsittelymaksu. Oma kantani on se, että vain tullille erikseen esitettävistä paketeista voidaan tuo käsittelymaksu periä, niinkun sopimuksessa mainitaan. Postin tulkinta on, että tullille esittämistä on se, että paketti on tullille avoimessa välivarastossa. Itse kiistän tuon, sillä välivarastointi on osa luonnollista toimintaa ja käsittelymaksun tulisi perustua todelliseen tullille esittämiseen eli käytännössä ylimääräistä työtä aiheuttuva toiminta oikeuttaisi käsittelymaksun keräämisen ja tästä on lakimiehen kanta myös kuluttajariitalautakunnan riita-asiassa.

Jos posti saa tullausoikeuden, mitä sen ei pitäisi saada, alkaa tuo häikäilemätön käsittelymaksujen periminen takuulla. Suosittelen kaikkia riitauttamaan tuon 2,9€ maksun, koska lakimieheni on oikeasti siinä uskossa, että tuo minun riita-asiani voi tuoda asiaan muutoksen.
Hyvä että olet valittanut siitä, mutta vähän epäilen onko sillä mitään vaikutusta vaikka KRIL toteaisikin Postin olevan väärässä. KKV on sen verran voimaton virasto ettei niillä ole valtuuksia kuin antaa suosituksia. Suositus yleensä on auttanut jos asian riitauttaa käräjäoikeuteen, mutta Postillahan ei ole mitään velvoitetta noudattaa KRIL:n linjausta jos katsovat toimivansa lain puitteissa. Posti varmaan luottaakin, ettei kukaan uskalla lähteä käräjille jonkin 2,90e maksun takia.

En ole löytänyt mitään lainkohtaa joka valtuuttaisi Postin perimään kusetusmaksujaan samasta varastoinnista jota aiemminkin ovat tehneet tullipostille. Kuluttajansuojalain hengen vastaistahan tuollainen toiminta ainakin on, sillä siellä määrätään, että kuluttajan tilatessa tuotetta tai palvelua on sen kokonaishinta esitettävä tilauksen yhteydessä. Tähän päälle tulee sitten joku Posti lätkimään hatusta vedettyjä käsittelymaksuja, mikä olisi toki ihan ok jos ilmoittaisivat kuljetusfirmaa valittaessa tämän, mutta harvemmin on mahdollista vaikuttaa siihen, millä firmalla se paketti Suomessa kulkee.
 
Pitäisi postilla olla joku lista, mihin voisi merkata mihin paketti viedään, jos pakettiautomaatti on täynnä. Joka toinen paketti päätyy haluamastani kohteesta viiden kilometrin päähän r-kioskille, josta paketit on todella ärsyttävä hakea, kun ei autolle yleensä ole paikkaa lähimaillakaan. Sehän ei myöskään aamulla töihin ajellessa ole vielä auki, kuten s-kauppa, johon sen haluaisin. Iltapäivällä kotiinpäin mennessä se on aivan väärän reitin varrella ja kaikkine parkkipaikan etsimisineen, jonotuksineen ja ruuhkassa seisomisineen menee helposti tunti ylimääräistä.
 
Pitäisi postilla olla joku lista, mihin voisi merkata mihin paketti viedään, jos pakettiautomaatti on täynnä. Joka toinen paketti päätyy haluamastani kohteesta viiden kilometrin päähän r-kioskille, josta paketit on todella ärsyttävä hakea, kun ei autolle yleensä ole paikkaa lähimaillakaan. Sehän ei myöskään aamulla töihin ajellessa ole vielä auki, kuten s-kauppa, johon sen haluaisin. Iltapäivällä kotiinpäin mennessä se on aivan väärän reitin varrella ja kaikkine parkkipaikan etsimisineen, jonotuksineen ja ruuhkassa seisomisineen menee helposti tunti ylimääräistä.

Niin, jos postia kiinnostaisi palvelu, mutta ei niitä oikein tunnu kiinnostavan.
 
Kyllähän postilla oli suunnitelmissa joku tuontapainen palvelu, eri asia onkin koska ne saavat sen julkaistua ja toimiiko se.
 
Saahan jo oma-postissa määritettyä oman noutopisteen. Tuohon jos saisi sitten vielä oikeasti viimesijaisen noutopisteen valittua niin voisi toimia. Näiden määrää kyllä pitäisi rajoittaa...
 
Saahan jo oma-postissa määritettyä oman noutopisteen. Tuohon jos saisi sitten vielä oikeasti viimesijaisen noutopisteen valittua niin voisi toimia. Näiden määrää kyllä pitäisi rajoittaa...

Saahan sitä määriteltyä, mutta eri asia saako kuskit tiedot niistä tai kiinnostaako niitä edes.
 
Saahan jo oma-postissa määritettyä oman noutopisteen. Tuohon jos saisi sitten vielä oikeasti viimesijaisen noutopisteen valittua niin voisi toimia. Näiden määrää kyllä pitäisi rajoittaa...
Just rupesin miettimään ja muistelemaan ja tuli todettua että ainakaan viimeiseen kahteen vuoteen ei ole tainnut tulla ensimmäistäkään pakettia tuohon OmaPostissa määriteltyyn noutopisteeseen, aina on mennut jonnekin aivan muualle.Ja kun oman paikkakunnan kaikki paikat ovat täynnä niin noita tosiaan työnnetään naapurikunnan puolellekin noudettavaksi.
 
Meidän jakelualueella Espoossa lajittelija/jakaja on ryhtynyt laittamaan kirjeitä/laskuja lehden väliin. Eihän siinä mitään mutta mulla saattaa joku aikakausilehti olla välillä kuukaudenkin lukematta joten silloin en lehden välissä olevaa yksittäistä laskua huomaa. Jotkut harrastuksiin ja firman toimintaan liittyvät järjestö- tai ammattilehdet menee yleensä lukematta suoraan paperinkeräykseen...

Asia nyt ei ole kovin kummoinen, piää vaan muistaa katsoa ettei laskuja tms. ole lehtien välissä. No, ajattelin kuitenkin jättää palautetta jakeluyhtiölle ja alueen jakeluyhtiö on Posti. Yrityspalautelomake on Postin sivuilla sellainen että siinä ei ole ollenkaan kohtaa mihin voi jättää palautteen. Kiittävät kuitenkin palautteesta. Henkilöasiakas jos yrittää jättää palautteen jakelusta niin joutuu luuppiin missä mennään ympyrää samojen sivujen kautta yhä uudelleen ja uudelleen... Ainoa palaute minkä voi jättää on peukku ylös tai alas.

Laitan siis palautteeni suoraan Turkka Kuusistolle joka on postin pääjohtaja.
 
Totta mutta nuo mainitsemani laskut ja lehdet ovat postin jakamia. Ja pointti nyt lähinnä se että palautteen antaminen postin jakelusta mahdotonta.

Palautteen antamisesta vielä: Pari vuotta sitten tein jakelun keskeytyksen itselleni, vaimolle ja firmalle oltiin 3 viikkoa reissussa. Postia ei tullut laatikkoon yhtään ja kun menin kyselemään postejani niin niitä ei ollut missään. Lehdet, laskut kaikki kadonneet. Soitin asiakaspalvelunumeroon ja hetikohta 1,5h tms. ajan päästä asiakaspalvelija vastasi, pahoitteli tapahtunutta ja tarjosi postimerkkejä korvaukseksi :lol:. Kadonneita posteja ei löytynyt ikinä. Tämä siis Posti Oy.
 
Palautteen antamisesta vielä: Pari vuotta sitten tein jakelun keskeytyksen itselleni, vaimolle ja firmalle oltiin 3 viikkoa reissussa. Postia ei tullut laatikkoon yhtään ja kun menin kyselemään postejani niin niitä ei ollut missään. Lehdet, laskut kaikki kadonneet. Soitin asiakaspalvelunumeroon ja hetikohta 1,5h tms. ajan päästä asiakaspalvelija vastasi, pahoitteli tapahtunutta ja tarjosi postimerkkejä korvaukseksi :lol:. Kadonneita posteja ei löytynyt ikinä. Tämä siis Posti Oy.

Joku varmaan heivannut ne vahingossa roskiin. :D
 
Asia nyt ei ole kovin kummoinen, piää vaan muistaa katsoa ettei laskuja tms. ole lehtien välissä. No, ajattelin kuitenkin jättää palautetta jakeluyhtiölle ja alueen jakeluyhtiö on Posti. Yrityspalautelomake on Postin sivuilla sellainen että siinä ei ole ollenkaan kohtaa mihin voi jättää palautteen. Kiittävät kuitenkin palautteesta. Henkilöasiakas jos yrittää jättää palautteen jakelusta niin joutuu luuppiin missä mennään ympyrää samojen sivujen kautta yhä uudelleen ja uudelleen... Ainoa palaute minkä voi jättää on peukku ylös tai alas.

Laitan siis palautteeni suoraan Turkka Kuusistolle joka on postin pääjohtaja.

Huomasin saman pari vuotta sitten, että tosiaan palautetta ei saanut jätettyä mitenkään sivujen kautta. Olen itsekin laittantu välillä palautetta johtoportaalle suoraan sähköpostilla, jos palautteen jättäminen muuten on tehty vaikeaksi.
 
Onko se niin vaikea uskoa, että posti ei halua palautetta. Ei niitä kiinnosta. Palvelu joko kelpaa tai sit ei kelpaa, ihan sama postille.
 
Postnord ei kyllä petä taaskaan. Luvattu kotiintoimitus tälle päivälle. No seiskalta tulee tekstari, että juu-u pakettisi on meillä täällä terminaalissa. Tuutko hakeen vai tuodaanko HUOMENNA?
 
Postnord ei kyllä petä taaskaan. Luvattu kotiintoimitus tälle päivälle. No seiskalta tulee tekstari, että juu-u pakettisi on meillä täällä terminaalissa. Tuutko hakeen vai tuodaanko HUOMENNA?

Juu toi on kyllä perseestä että paskennettaan palvelua. Sama juttu kuin Postin kotipaketissa (eli siinä missä Posti soittaa / lähettää tekstarin kysyäkseen mihin aikaan toimitus sopii).

Yritän välttää viimeiseen asti Postnordia mutta jos joudun taipumaan, tilaan kaiken Postnord/DPD kautta tulevan aina työpaikan osoitteella niin tulee saman päivän aikana = yhden päivän aiemmin kuin yksityisasiakkaille.
 
Juu toi on kyllä perseestä että paskennettaan palvelua. Sama juttu kuin Postin kotipaketissa (eli siinä missä Posti soittaa / lähettää tekstarin kysyäkseen mihin aikaan toimitus sopii).

Yritän välttää viimeiseen asti Postnordia mutta jos joudun taipumaan, tilaan kaiken Postnord/DPD kautta tulevan aina työpaikan osoitteella niin tulee saman päivän aikana = yhden päivän aiemmin kuin yksityisasiakkaille.
Tuo työpaikalle tilaaminen onkin ihan hyvä tipsi. Vaikka en töitä teekään varsinaisesti toimistollani, niin ajan siitä kyllä päivittäin ainakin ohi.

Postnordin vastakohdaksi taas sitten TNT:llä on tulossa toinen paketti, joka oli aamulla seiskalta vielä Tallinnassa, mutta tuli viestiä että paketti toimitetaan tänään kotiovelle.
 
Tuo työpaikalle tilaaminen onkin ihan hyvä tipsi. Vaikka en töitä teekään varsinaisesti toimistollani, niin ajan siitä kyllä päivittäin ainakin ohi.

Postnordin vastakohdaksi taas sitten TNT:llä on tulossa toinen paketti, joka oli aamulla seiskalta vielä Tallinnassa, mutta tuli viestiä että paketti toimitetaan tänään kotiovelle.

Tuo on kyllä paras kikka kolmonen, jos mahdollista niin aina firman nimi vastaanottajaksi, tällöin paketit menevät "kaikissa" kuljetusyhtiöissä etusijalle, yksityiset ovat pääasiassa aina hitaampia/lajitellaan automaattisesti iltajakoon tai selvitykseen jolloin asiakkaan kanssa sovitaan tarkempi toimitusaika/halukkuus noutaa lähetys itse...

Postnordin ja TNT erot tulevat toki siinä, että Postnordin KAIKKI paketit kulkevat kumipyörillä, TNT:llä taas osa keikoista lentäen. Tallinnasta tulee joka aamu lentokone joten tavara tulee paljon nopeammin, varsinkin Etelä-Suomeen.
 
Mistähän tuossa parjatussa käsittelymaksussa maksaa, palvelusta ei ainakaan :| Tiistaina sähköinen saapumisilmoitus, siitä max 30min niin tullaukset ja käsittelymaksut hoidettu ja sähköinen sanoma postille mennyt jopa heidän järjestelmien mukaan. Vieläkin paketti makaa samassa tilassa ulkomaanterminaalissa :(

Mihinköhän tämä tilanne menee siinä vaiheessa kun alv-raja poistuu kokonaan ja kaikki lähetykset tullattava... :S Ei uskalla edes pahimmissa unissa miettiä tuota tilannetta.
 
Onko muilla ollu viime aikoina ongelmia androidin OmaPosti sovelluksen kanssa? Ei oo nyt ainakaan pariin viikkoon enää näyttänyt mitään saapuvia lähetyksiä vaikka niitä kuitenkin on ollut koko ajan liikkeellä.
 
Mistähän tuossa parjatussa käsittelymaksussa maksaa, palvelusta ei ainakaan :| Tiistaina sähköinen saapumisilmoitus, siitä max 30min niin tullaukset ja käsittelymaksut hoidettu ja sähköinen sanoma postille mennyt jopa heidän järjestelmien mukaan. Vieläkin paketti makaa samassa tilassa ulkomaanterminaalissa :(

Mihinköhän tämä tilanne menee siinä vaiheessa kun alv-raja poistuu kokonaan ja kaikki lähetykset tullattava... :S Ei uskalla edes pahimmissa unissa miettiä tuota tilannetta.

Osa tullatuista paketeista tulee kirjepostin mukana, joten niissä ei ole seurantaa enää Suomen päässä.
 
Postista tuli sähköpostivastaus ja kertoivat ettei pakettien toimittajilla ole ovikoodeja. Posti siis myöntää että ottavat kotiinkuljetuksesta maksun, vaikka eivät sitä pysty ovikooditaloihin toimittamaan. Ainoa poikkeus on jos paketissa lukee ovikoodi. Suunnitteilla on myös järjestelmä, jossa toimituspaikan valinnan yhteydessä voisi lisätä myös ovikoodin. Madness!
 
Mihinköhän tämä tilanne menee siinä vaiheessa kun alv-raja poistuu kokonaan ja kaikki lähetykset tullattava... :S Ei uskalla edes pahimmissa unissa miettiä tuota tilannetta.
Mä näen sieluni silmin kristallipallosta, että Amazon tulee nauramaan matkalla pankkiin jatkossa... Etenkin kun nyt se lienee lähiaikoina aloittamassa varsinaiset Suomen toimintonsa!

Toinen asia on sitten se, että monilla kiinalaisilla myyjillä on Euroopan varastot, joista tavara liikkuu tullivapaasti...

Eiköhän se tulevaisuus ole tuossa.

EU:n ulkopuolelta sitten tilataan lähinnä sellaista tavaraa, jota on pakko tilata syystä tai toisesta.
 
Postista tuli sähköpostivastaus ja kertoivat ettei pakettien toimittajilla ole ovikoodeja. Posti siis myöntää että ottavat kotiinkuljetuksesta maksun, vaikka eivät sitä pysty ovikooditaloihin toimittamaan. Ainoa poikkeus on jos paketissa lukee ovikoodi. Suunnitteilla on myös järjestelmä, jossa toimituspaikan valinnan yhteydessä voisi lisätä myös ovikoodin. Madness!

Postinjakajilla, siis niillä jotka tuovat laskut yms kirjeet on ovikoodit ja tiedän, että ainakin joissain paikoissa samat listat on annettu pakettipuolelle jotta saavat helpommin niitä toimitettua.
 
Postinjakajilla, siis niillä jotka tuovat laskut yms kirjeet on ovikoodit ja tiedän, että ainakin joissain paikoissa samat listat on annettu pakettipuolelle jotta saavat helpommin niitä toimitettua.
Tämähän olisi kaikkien mielestä loogista. Samaa ihmettelin postille, ja kertoivat juuri että postinjakajilla on koodit, mutta pakettien toimittajilla ei. Näin siis Helsingissä.
 
Posti saisi kehittää kirjattujen kirjeiden/pakettien noutamiseen jonkin nykyaikaisemman ratkaisun.
Jos saan tiedon paketin saapumisesta noutopisteeseen niin en voi mitenkään järkevällä tavalla valtuuttaa ketään toista hakemaan heti pakettia ilman, että toinen tulee ensin hakemaan minulta paperin, jossa lukee "valtakirja". Toki tässä voi monella tavalla huijata, mutta luulisi, että nykypäivänä voisi kehittää jonkun teknisenkin ratkaisun tähän missä ei tarvitsisi venyttää sääntöjä.

Chatbotin vastaus:
Toinen henkilö voi hakea lähetyksesi valtakirjalla. Tässä olisi valmis pohja avuksi: https://support.posti.fi/liitteet/valtakirja_fi.pdf. Myös vapaamuotoinen valtakirja on ok, kunhan siinä on tarvittavat tiedot.

Voit ottaa kuvan valtakirjasta ja lähettää sen valtuutetulle. Hänen pitää kuitenkin vielä tulostaa valtakirja, jotta saa lähetyksen haettua.

Tuo vielä, että esimerkiksi kännykän ruudulla oleva valtakirja ei käy?
 
Postista tuli sähköpostivastaus ja kertoivat ettei pakettien toimittajilla ole ovikoodeja. Posti siis myöntää että ottavat kotiinkuljetuksesta maksun, vaikka eivät sitä pysty ovikooditaloihin toimittamaan. Ainoa poikkeus on jos paketissa lukee ovikoodi. Suunnitteilla on myös järjestelmä, jossa toimituspaikan valinnan yhteydessä voisi lisätä myös ovikoodin. Madness!

Tämän saa ratkaistua kun laittaa osoiteriville tiedon "ovikoodi: xxx" esimerkiksi. Ei varmasti paras ratkaisu, mutta toimiva ennen kuin saavat paremman järjestelmän aikaan. Omalla kohdallani toiminut kuin junan vessa jo muutaman vuoden mitä ovikoodillisessa talossa asunut.

Tämähän olisi kaikkien mielestä loogista. Samaa ihmettelin postille, ja kertoivat juuri että postinjakajilla on koodit, mutta pakettien toimittajilla ei. Näin siis Helsingissä.

Paras ratkaisu ongelmaan tämä tietysti, mutta ongelmana taitaa olla että pakettien toimittajilla on varmasti huomattavasti laajempi toimitusalue kuin sillä vakiokirjepostin tuojalla joten lienee haastavaa koota tuollainen lista + omalla tavallaan tuo on sensitiivistä tietoa.
 
Tämän saa ratkaistua kun laittaa osoiteriville tiedon "ovikoodi: xxx" esimerkiksi. Ei varmasti paras ratkaisu, mutta toimiva ennen kuin saavat paremman järjestelmän aikaan. Omalla kohdallani toiminut kuin junan vessa jo muutaman vuoden mitä ovikoodillisessa talossa asunut.

Paras ratkaisu ongelmaan tämä tietysti, mutta ongelmana taitaa olla että pakettien toimittajilla on varmasti huomattavasti laajempi toimitusalue kuin sillä vakiokirjepostin tuojalla joten lienee haastavaa koota tuollainen lista + omalla tavallaan tuo on sensitiivistä tietoa.

Päättelin myös että pakko alkaa laittamaan osoiteriville ovikoodi.
En vaan voi käsittää miksei postin lähetti voi soittaa asiakkaalle ja kysyä ovikoodia, niin kuin muut lähettifirmat tekevät, varsinkin jos paketissa on puhelinnumero. Luulen että ovikooditalot on tiedossa ja niihin ei edes yritetä lähteä viemään mitään, siksi ei myöskään soiteta.
 
Paras ratkaisu ongelmaan tämä tietysti, mutta ongelmana taitaa olla että pakettien toimittajilla on varmasti huomattavasti laajempi toimitusalue kuin sillä vakiokirjepostin tuojalla joten lienee haastavaa koota tuollainen lista + omalla tavallaan tuo on sensitiivistä tietoa.

Tiedän yhden jos toisenkin Postin pienemmän lajitteluterminaalin, jossa on sekä kirje- että pakettipuolella samat ovikoodilistat toimiston seinällä. Toki kuskin työtä "helpottaa" se, että vie kerralla kaikki ovikoodipaikat lähimpään postikonttoriin, toista se on tuolla DHL/TNT/Fedex -maailmassa kun ne tulee sitten yleensä seuraavana päivänä kuitenkin uudestaan jakoon...
 
Sunnuntaina tilasin Proshopista. Paketti tulee käsittääkseni Tanskasta. Posti ei ole vielä saanut pakettia. Onko ihan normaalia vauhtia? Huh, odottavan aika on pitkä.
 
Kuvittelenko, vai onko tämä OmaPostissa kotiinkuljetuksen toimitusaikakysely käytännössä hidastanut toimituksia arkipäivällä? Mielestäni ennen kun kävivät kysymättä kokeilemassa tuoda, oli paketti jaossa samana päivänä kun tuli paikkakunnalle aamulla.
 
Kuvittelenko, vai onko tämä OmaPostissa kotiinkuljetuksen toimitusaikakysely käytännössä hidastanut toimituksia arkipäivällä? Mielestäni ennen kun kävivät kysymättä kokeilemassa tuoda, oli paketti jaossa samana päivänä kun tuli paikkakunnalle aamulla.

Ihmettelin juuri samaa. Seuranta näytti edellisenä päivänä että toimitus tänään, mutta aamulla tullut toimitusaikakysely antoikin mahdollisen toimitusajan vasta seuraavalle päivälle.
 
Jep, nyt oisin mieluummin ottanut kaikki paketit vaikka lähipostiin kotiinkuljetuksen sijaan, kun ne olisi olleet haettavissa tänään, mutta kotiinkuljetus menee maanantaille. Sinänsä koomista, että sillä premium-palvelulla on paskempi toimitusnopeus.
 
Kuvittelenko, vai onko tämä OmaPostissa kotiinkuljetuksen toimitusaikakysely käytännössä hidastanut toimituksia arkipäivällä? Mielestäni ennen kun kävivät kysymättä kokeilemassa tuoda, oli paketti jaossa samana päivänä kun tuli paikkakunnalle aamulla.
Ei Kotipaketissa kyllä koskaan ole ollut kysymättä toimitusta, siinä on aina ollut SMS/puhelu/OmaPosti/kirje ennen toimitusta (koska se on juuri Kotipaketin pointti verrattuna Express-pakettiin). Voi toki silti olla hidastunut. En ole paljon tuota itse käyttänyt mutta kyllä siinä ennen OmaPosti-aikaakin vuosia sitten oli ainakin satunnaisesti 1 päivän viive ensimmäiseen aikavaihtoehtoon.

Express-paketti taas tuodaan yhä suoraan perille ilman toimitusaikakyselyä (riippuen lisäpalveluista voi soitto tai noutopistekysely sisältyä palveluun, mutta ei toimitusaikakysely).
 
Ei Kotipaketissa kyllä koskaan ole ollut kysymättä toimitusta, siinä on aina ollut SMS/puhelu/OmaPosti/kirje ennen toimitusta. Voi toki silti olla hidastunut. En ole paljon tuota itse käyttänyt mutta kyllä siinä ennen OmaPosti-aikaakin vuosia sitten oli ainakin satunnaisesti 1 päivän viive ensimmäiseen aikavaihtoehtoon.

Express-paketti taas tuodaan yhä suoraan perille ilman toimitusaikakyselyä (riippuen lisäpalveluista voi soitto tai noutopistekysely sisältyä palveluun, mutta ei toimitusaikakysely).

Voihan se olla, että aiemmat paketit on olleet eri palveluluokassa, mutta ei täälläpäin kyllä ennen omaposti-aikaa ole postilta ollut muuta kontaktia kuin ovikellon soitto ja lappu postilaatikossa. Tämän takia olen suosinut Upsia aina kun mahdollista, kun heillä kuriirit aina soittaa ensin.
 
Aloin erään paketin kohdalla ihmettelemään että miksei jo tule, oli kulunut viikko siitä kun se lähetettiin. Omapostissa oli sitten joku toimitusaikakysely, johon vastaamalla se vasta lähti liikkeelle. Ei ole ennen tällaista ollut, lisäksi sähköposteissa yms ei ollut mitään puhetta tällaisesta...
 
Osa tullatuista paketeista tulee kirjepostin mukana, joten niissä ei ole seurantaa enää Suomen päässä.
Tässäkin tapauksessa paketilla on seuranta kokoajan ollut ja nyt toisen chat yhteydenoton jälkeen "asiakaspalvelija" totesi että: "Lähetys makaa jostain syystä tullissa. " tuon jälkeen kehoitti ottamaan yhteyttä erikseen huolinnan sähköpostiin ja lähettämään sinne vapautussanoman pdf:llä. Kyselin kyllä että eiköhän tämä nyt mene tällä mutta ei sitäverta asiakaspalvelu suju että menisi postin eri organisaatioiden välillä kommunikaatio sujuvasti.

Ei voi kun ihmetellä että mistähän tuossa käsittelymaksussa maksaa. Seuranta hienosti on todentanut molemmat tapahtumat (käsittelymaksun maksamisen ja tullin maksamisen) juuri oikeana ajankohtana. Ensimmäinen asiakaspalvelija eilen ei sitäverta omia seurantoja osannut tulkita että olisi nähnyt paketin makaavan huolinnassa vaan totesi erittäin kärkkäästi:" Ymmärräthän, että toimitsarviot kuljetutksissa on noin 1-3 arkipäivää Suomen sisällä." Kyllä voi sitten täällä päässä osatakin keittää tuollainen näsäviisastelu kun ei osata omia järjestelmiä tulkita :|
 
Postista tuli sähköpostivastaus ja kertoivat ettei pakettien toimittajilla ole ovikoodeja. Posti siis myöntää että ottavat kotiinkuljetuksesta maksun, vaikka eivät sitä pysty ovikooditaloihin toimittamaan. Ainoa poikkeus on jos paketissa lukee ovikoodi. Suunnitteilla on myös järjestelmä, jossa toimituspaikan valinnan yhteydessä voisi lisätä myös ovikoodin. Madness!

En vaan voi käsittää miksei postin lähetti voi soittaa asiakkaalle ja kysyä ovikoodia, niin kuin muut lähettifirmat tekevät, varsinkin jos paketissa on puhelinnumero.

Täytyy näin yhtenä alihankkijan työntekijänä sanoa että osa tosta postin systeemi on aivan sieltä ja syvältä. Sitten kun osa kuskeista on tosiaan sellaisia että eivät soita jos kyseessä ei ole sovittu (kotiinkuljetus) niin eihän sille voi mitään. Myös muutenkin näissä ovikooditaloissa + "tavallisissa" 14-paketeissa (joita suurin osa ulkomaan paketeista on), jotka ovat siis sellasia että niitä käydään kokeilemassa ovelle ja viedään sitten lähimpään postiin jos ovea ei avata, on välillä liimattu se postin oma pakettikortti siihen alkuperäisen päälle eikä postin tulosteessa käy ilmi puhelinnumeroa. Sitten kun vielä lasketaan sekin että jos sulla on vaikka 60 asiakasta ja jakoaikaa klo 14 asti niin ei yksikertaisesti riitä aika soitella ja odotella et jos se asiakas vastais puhelimeen. Eikä tähän vielä ole laskettu niitä jotka eivät vastaa tuntematomaan numeroon vaikka itekkin tulee firman puhelimella soiteltua jonka numero ei todellakaan ole salattu. Sitten kun on myös näitä jotka soittaa 3-4 tunnin kuluttua takaisin "tästä numerosta oli soiteltu" ja vastaavat esittelyn jälkeen "no kyllä mää tollon kotona olin" paljoa voi tehdä kun paketti on jo asiakaspisteessä noudettavissa, toisin saapumisilmoitus tulee sitten joskus kun se on lajiteltu lajittelussa. Parashan tälläinen kerran soitti takaisin kello 02 yöllä kun olin itte ajamssa aivan eri hommaa, rupesi tenttaamaan et miksi en muka voi tuoda pakettia hänelle NYT.

Sitten kun tosiaan aika on rajattua ja siitä tulee tiedot virhelistoille jos vie paketteja jäljessä jakoaikaikkunasta. Otetaan nyt vaikka esimerkkinä tuo 60 asiakasta joista 24 asuis eri taloissa mihinkä tarvii ovikoodin että pääsee rappuun edes, yhden asiakkaan kanssa voi äkkiä mennä 3-4 min kun olet sitä puhelinnumeroa ensin tihrustanut/etsinyt paketista, näpytellyt, varmistanut että se on oikein, soittanut ja todennut et kappas tämä ihminen ei vastannutkaan. Tämä siis tekee tuossa jo yli tunnin pelkkää soittelua tai siihen liittyvää toimintaa, siihen kun lasketaan siirtymät seuraavalle asiakkaalle päälle niin... Toki, sama aika äkkiä menis jos rappuun pääsiskin ilman ovikoodia mutta silloin paketista pääsisi eroon.

Itse kyllä pyrin jos sitä vuoroa ajan niin soittamaan nämä ovikoodilliset talot, mitä meidän aluella ei onneksi ole kuin muutama hassu, niin on vähemmän vietävää toimipaikkaan jos kyseessä ei ole sovittu toimitus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 317
Viestejä
4 579 343
Jäsenet
75 404
Uusin jäsen
MiikaK82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom