Postin kulkemisen vaikeus

Aliexpress-paketti arvottu Pasilassa manuaalisella ocr-koodauksella johonkin aivan väärään osoitteeseen noudettavaksi Helsingin Eastonista, ja jollekin on ilmeisesti siitä toimitettu saapumisilmoitus, koska seurannan mukaan paketti on haettu.

Asun n. 300km päässä Helsingistä. Nythän en voi saada pakettia enää koskaan itselleni, koska ei ole aavistustakaan kenen osoite siihen oli arvottu ja kuka sen on noutanut. Enkä voi saada Aliexpress-disputellakaan rahoja takaisin, koska seuranta näyttää että paketti toimitettu ja noudettu. Eihän Postikaan enää tälle voi yhtään mitään, kun paketti on nyt jollain tuntemattomalla henkilöllä?
Ainhan tuossa on mahdollisuus että myyjä on antanut toisen henkilön seurantakoodin.
Kerran "oma" paketti meni 100km päähän, pistin postille kyselyä että siirtäisivät paketin oikeaan paikkaan, mutta vastauksena tulikin että kuulemma paketti kuuluu jollekin toiselle henkilölle.
 
Ainhan tuossa on mahdollisuus että myyjä on antanut toisen henkilön seurantakoodin.
Kerran "oma" paketti meni 100km päähän, pistin postille kyselyä että siirtäisivät paketin oikeaan paikkaan, mutta vastauksena tulikin että kuulemma paketti kuuluu jollekin toiselle henkilölle.
Tämä, itselleni on myös tullut väärä koodi kerran eBayn kautta Kiinasta tilatessa ja tarkoituksena oli ilmeisesti vain yrittää huijata eBayta. Rahat sain takaisin pari minuuttia disputen jättämisen jälkeen.
 
Jonkun tietyn "tuotemerkin" "virallinen" store kyseessä, eikä mikään yksityinen Ebay-myyjä. Miksi joku Aliexpress-store yrittäisi huijata tuolla tavalla.
 
Jonkun tietyn "tuotemerkin" "virallinen" store kyseessä, eikä mikään yksityinen Ebay-myyjä. Miksi joku Aliexpress-store yrittäisi huijata tuolla tavalla.
No samaa voi kysyä miksi posti toimittaisi jollekin random tyypille jonkun paketin jos siinä ei selkeästi niin lukisi? Ainut mikä voisi tulla mieleen että se helsingissä asuva on täysin samanniminen kuin sinä. Ja osoitetiedot olisivat tuhoutuneet. Silloinkin epäilen että posti vain palauttaisipaketin tai se jäisi johonkin ikuiseen sevitysjonoon tai mitä se posti osoitteettomille paketeille tekeekään.

Syy väärään koodiin voi olla esimerkiksi että Alihan palauttaa automaattisesti rahat jos ei pakettia saa lähetettyä ajoissa tai vaikka inhimillinen virhe että laittanut sinun tietoihin vahingossa toisen seurantakoodin. Kyllä noita silloin tällöin sattuu. Eikä edes ole mikään harvinainen tapaus.

Ja todennäköisesti saat rahasi takaisin kun laitat disputen tuosta.
 
Muilla ollut viivettä kirjatun kirjeen kanssa, itsellä maannut 28.4 alkaen helsinki vantaan ulkomaanterminaalissa. Asiakirjoista siis kyse, normaalisti ollut kirjauksesta toisena arkipäivänä noudettavissa
 
Muilla ollut viivettä kirjatun kirjeen kanssa, itsellä maannut 28.4 alkaen helsinki vantaan ulkomaanterminaalissa. Asiakirjoista siis kyse, normaalisti ollut kirjauksesta toisena arkipäivänä noudettavissa
 
Viimeksi muokattu:
Vappuaattuna illalla lähetetty paketti eteni tyylikkäästi viikonlopun aikana Helsingistä Vaasaan. Kello 9 maanantai-aamuna kertoi seuranta, että paketti on kuljetuksessa paikalliseen postinumeroon. Sen jälkeen ei olekaan tapahtunut mitään. Polkiko Kusti ojaan vai eksyikö matkalla pakettiautomaatille?
 
Posti sulkenut chat-asiakaspalvelun ja vastaanottajilta selvityspyyntölomakkeen. Hukkuivat ilmeisesti kyselyihin "milloin saan paketin kun se on jo viikon ollut tulossa Kiinasta?" tai "mun paketti oli eilen Tampereella, miksei se jo ole Utsjoella?" ? Kiva kun turhankyselijöiden takia ei voi nyt oikeitakaan ongelmia selvitellä.
 
Siis nyt kyllä pakko nostaa hattua Posti Group Oyj toiminnalle.


Meni kyllä tunteisiin. Maksoin ennakkoon tullit ja alvit ja jäin odottelemaan pakettia (en saanut edes postilta tullauskirjettä). Paketti istui viikon kunnes päätin ottaa puhelimen kauniiseen käteen ja kysyä että mitä aktuaalista vittua nyt? "Joo, et ole maksanut POSTIN KÄSITTELYMAKSUA :). Se on Helmikuun alusta voimaan tullut käsittelymaksu." -Aha. [Nyt kun muistelen.. Niin olen saattanut kuulla jostain tästä uutisesta, mutta jos kerran vuodessa tilaan EU:n ulkopuolelta paketin niin olisi kyllä saanut tulla tieto edes postitse kotio saakka tästä kyseisestä paskamaksusta. Nyt kyllä vituttaa.]

No mistähän (vitusta) voin teidän ylimääräiset maksut maksaa?
- Linkki löytyy lähetyksen vastaanottaminen > tuontitullaus > käsittelymaksu tuontiselvitettäville lähetyksille

Vittu että sapettaa tälläset ylimääräset kustannukset. Vittu että sapettaa posti. Yleensä positiivisia kokemuksia postin kuljetuksista (mm. yksikään paketti ei ole hajonnut) ja posti liikkuu erittäin ripeästi alueelle missä asun, mutta tämä 2,90€ arvoinen kusetusmaksu kyllä kaatoi 10v postin käyttämisen kupin nurin.

No vittu en tilaa vaan kärsin jatkossakin tämän paskan konsernin palveluista.

€: Kiitos bbs.io-tech.fi, että mahdollistatte meille suomalaisille tämän ilmaisen terapian käytön (ja halutessani uusin myös jatkossakin tukijäsenyyden)
€€:
1588748186611.png


Älä huoli, kerroin kyllä mielipiteeni :)
 
Viimeksi muokattu:
Siis nyt kyllä pakko nostaa hattua Posti Group Oyj toiminnalle.


Meni kyllä tunteisiin. Maksoin ennakkoon tullit ja alvit ja jäin odottelemaan pakettia (en saanut edes postilta tullauskirjettä). Paketti istui viikon kunnes päätin ottaa puhelimen kauniiseen käteen ja kysyä että mitä aktuaalista vittua nyt? "Joo, et ole maksanut POSTIN KÄSITTELYMAKSUA :). Se on Helmikuun alusta voimaan tullut käsittelymaksu." -Aha. [Nyt kun muistelen niin olen saattanut kuulla tästä jostain uutisista tai lukenut mutta jos kerran vuodessa tilaan EU ulkopuolelta jonkun paketin niin olisi kyllä saanut tulla tieto edes postitse kotio saakka tästä kyseisestä paskamaksusta. Nyt kyllä vituttaa.]

No mistähän (vitusta) voin teidän ylimääräiset maksut maksaa?
- Linkki löytyy lähetyksen vastaanottaminen > tuontitullaus > käsittelymaksu tuontiselvitettäville lähetyksille

Vittu että sapettaa tälläset ylimääräset kustannukset. Vittu että sapettaa posti. Yleensä positiivisia kokemuksia postin kuljetuksista (mm. yksikään paketti ei ole hajonnut) ja posti liikkuu erittäin ripeästi alueelle missä asun, mutta tämä 2,90€ arvoinen kusetusmaksu kyllä kaatoi 10v postin käyttämisen kupin nurin.

No vittu en tilaa vaan kärsin jatkossakin tämän paskan konsernin palveluista.

€: Kiitos bbs.io-tech.fi, että mahdollistatte meille suomalaisille tämän ilmaisen terapian käytön (ja halutessani uusin myös jatkossakin tukijäsenyyden)
€€:
1588748186611.png


Älä huoli, kerroin kyllä mielipiteeni :)
Pitäähän ne postin johdon 60% bonarit jostain saada. :whistling:;)
 
Pitäähän ne postin johdon 60% bonarit jostain saada. :whistling:;)
No tämäpä se.. Hyvinkin tietoinen minkä takia tämä maksu ollaan kehitelty tänne. Kaikki olis sinänsä fine jos tästä olisi jokin tieto tullut....... Vittu että osaakin ärsyttää kuin pientä oravaa :hmm:
 
No tämäpä se.. Hyvinkin tietoinen minkä takia tämä maksu ollaan kehitelty tänne. Kaikki olis sinänsä fine jos tästä olisi jokin tieto tullut....... Vittu että osaakin ärsyttää kuin pientä oravaa :hmm:

Näistä kannattanee tehdän kuluttaja-asiamiehelle valitus, eikös oikeudessa jo koeponnistettu nämä ylimääräiset tullausmaksut ja todettiin laittomiksi? Vai liekköhän postilainsäädännössä postille suotu jotain lisäoikeuksia, joita muilla kuriirifirmoilla ei ole?

Eihän se omaa vitutusta tietenkään poista kun käsittelyajat ovat vuosia, mutta yleisen hyvän nimissä.

Edit: Tietty postillekin kannattaa reklamoida, että et ole etukäteen saanut tiedoksi tai hyväksynyt mitään ylimääräisiä käsittelymaksuja, joten ajantasaisen lainsäädännön ja oikeuskäytännön perusteella sinulta ei voida moisia maksuja periä ja haluat maksun palautuksena tilillesi.
 
Täällä odotellaan myös USA:sta 30.3. USPS:lla lähtenyttä pakettia, viimeinen päivitys tällä hetkellä 2.4. CHICAGO IL INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER.
Mulla ollut paketti samassa sijainnissa 16.3., eikä päivityksiä sen jälkeen. Kyseinen paketti lähetetty 12.3. Lisäksi yksi paketti 10.4. Shenzhenissä, toinen 17.4. Frankfurtissa ja kolmas eilisestä lähtien Zhengzhoussa. Kiinan paketit tulossa China Postilla, Saksasta Deutsche Postilla. Jos tuon Frankfurtin paketin saisi vielä ennen Vappua himaan, niin olisi jees. Kiinan paketit tuskin saapuvat ennen kesäkuuta.

UPS toimitti viikossa paketin Roomasta Helsinkiin, joka oli kyllä positiivinen yllätys, vaikka yleensä kyseinen pulju onkin aiheuttanut pelkkiä harmeja.

Vieläkö USPS pakettisi seisoo Chicagossa? Omassa ei muutosta.
 
Vieläkö USPS pakettisi seisoo Chicagossa? Omassa ei muutosta.

Joo, siellä näyttää edelleen olevan, ei muutosta. Frankfurtin paketti saapui perille n. viikon normaalia hitaammin, Kiinan paketit ovat nyt seisoneet Vapusta asti jossain päin maailmaa.

Suomen sisäiset toimitukset sen sijaan ovat toimineet koko ajan moitteitta, mitä nyt pakettiautomaatit ovat välillä täynnä.
 
Itsellä seissyt nyt 9 päivää eu sisältä tullut kirjattu kirje hki vantaan ulkomaan terminaalissa, seuranta näyttänyt :kuljetuksessa siis 9pvä. Miettinyt onko puhelin numeron lisääminen / sähköisen saapumisilmoituksen lisääminen (maahan tulon / postin seurantaan ilmestymisen jälkeen) voinut sekoittaa seurantaa jotenki mm 17track näyttää: Noudettavissa. kun taas postin seuranta kuljetuksessa ja viimeisin tuo vastaan ottajan puhelin numeron lisäys
 
Vieläkö USPS pakettisi seisoo Chicagossa? Omassa ei muutosta.
Joo, siellä näyttää edelleen olevan, ei muutosta.
USPS on lähettänyt toisen postierän laivalla 27.4. ja tällä kertaa mukana on myös Chicago ISC:n kautta käsiteltyjä Suomeen tulevia paketteja ja kirjeitä:
https://about.usps.com/newsroom/service-alerts/pdf/second-air-to-sea-diversion-in-effect.pdf

Eli hyvällä/huonolla tuurilla pakettinne ovat tuolla.
Arvioitu saapumisaika Rotterdamiin on 15.5.2020.

Voisi tosin kuvitella, että tästä olisi tullut seurantaan merkintä, mutta voi hyvin olla ettei tule jos ei systeemit/prosessit taivu siihen.
 
USPS on lähettänyt toisen postierän laivalla 27.4. ja tällä kertaa mukana on myös Chicago ISC:n kautta käsiteltyjä Suomeen tulevia paketteja ja kirjeitä:
https://about.usps.com/newsroom/service-alerts/pdf/second-air-to-sea-diversion-in-effect.pdf

Eli hyvällä/huonolla tuurilla pakettinne ovat tuolla.
Arvioitu saapumisaika Rotterdamiin on 15.5.2020.

Voisi tosin kuvitella, että tästä olisi tullut seurantaan merkintä, mutta voi hyvin olla ettei tule jos ei systeemit/prosessit taivu siihen.

Nice, kiitos tiedosta! Katellaan ilmestyykö Postin seurantaan toukokuun puolivälin jälkeen.
 
Pitääkö tämä käsittelymaksu maksaa tullattavasta lähetyksestä silti, vaikka tullien ja verojen määrä jää 0€:hen? Ei nyt oikein selvinnyt tuo mistään. Lähetys on siis tullattu ja maksettavaa tuli 0€, mutta pitääkö tuo 2,90€ vielä maksaa, että lähetys lähtee liikkumaan?
 
Eli siis perus kusetus meininki; pakotetaan kaikki maksamaan, jos haluavat tavarat, vaikka maksuperustetta ei olisikaan ja luotetaan siihen, ettei juuri kukaan jaksa reklamoida parin euron takia.. :rolleyes:
Ehkä ymmärrät että kyse palvelumaksusta.
Jos menet lääkäriin eikä se löydä sinusta vikaa, maksu tulee siitä huolimatta.

Pitääkö tämä käsittelymaksu maksaa tullattavasta lähetyksestä silti, vaikka tullien ja verojen määrä jää 0€:hen? Ei nyt oikein selvinnyt tuo mistään. Lähetys on siis tullattu ja maksettavaa tuli 0€, mutta pitääkö tuo 2,90€ vielä maksaa, että lähetys lähtee liikkumaan?
Pitää jos et pyydä erikseen vapautusta. On normi meininki että kaikki lisämaksut tuodaan etukäteen jotta vältytään suurilta valituksilta myöhemmin.
Eli kun ensivuoden alussa on kaikki kiinatilaukset verollisia, se työllistää postia kovasti jonka kuluihin tätä maksua käytetään.
Nyt vain ensin totutellaan maksuun.
1588781322809.png
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä ymmärrät että kyse palvelumaksusta.
Jos menet lääkäriin eikä se löydä sinusta vikaa, maksu tulee siitä huolimatta.


Pitää jos et pyydä erikseen vapautusta. On normi meininki että kaikki lisämaksut tuodaan etukäteen jotta vältytään suurilta valituksilta myöhemmin.
Eli kun ensivuoden alussa on kaikki kiinatilaukset verollisia, se työllistää postia kovasti jonka kuluihin tätä maksua käytetään.
Nyt vain ensin totutellaan maksuun.
1588781322809.png
Ehkä ymmärrän, ehkä en, koska ei Posti tätä maksua vastaan tuota mitään palvelua. Pelkkä keinotekoinen rahastusmaksu se on. Mikähän olisi vapautuksen peruste? Yritä nyt keksiä edes vähän parempi esimerkki kuin tuo lääkäriräpellyksesi. Lääkärille maksat siitä että se tutkii sinut. Ihan normaalia palvelusta maksamista. Parempi väännös voisi olla, että toinen lääkäri, joka sinua ei edes tutki veloittaa sinulta palvelumaksun, ennen kuin pääset sen lääkärin huoneeseen, jolle olet varannut ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä ymmärrät että kyse palvelumaksusta.
Jos menet lääkäriin eikä se löydä sinusta vikaa, maksu tulee siitä huolimatta.

Kun menet lääkäriin, teen sopimuksen lääkärin kanssa ja sitoudut maksamaan sinulle esitetyt maksut. Kun tilaat tavaraa netistä, teet sopimuksen myyjän kanssa ja sitoudut maksamaan myyjän veloittamat maksut. Suomen lain mukaan kukaan ulkopuolinen ei voi tulla heiluttelemaan hinnastoa, jota ostaja ei ole koskaan edes nähnyt (mikään netithinnasto ei kelpaa), että nyt muuten pitäisi maksaa, tai sun pakettis jää meille. Postin pitäisi nostaa myyjältä veloittamia hintojaan, myyjähän sen palvelun ultimatum Postilta tilaa. Paska juttu jos on tullut tehtyä paskat sopparit, eikä hintojen nostaminen onnistu, mutta eihän se ostajan vika ole.

Tämä ei ole siis minun mielipide, vaan kuluttaja-asiamiehen mielipide ja eikös tämä ihan oikeudessakin asti ponnistettu DHL:n osalta? En tiedä, miksi ihmeessä ei muka pätisi yhtälailla Postiin - ellei postilaissa ole postille annettu jotain erivapauksia, mikä tietenkin aina on mahdollista?
 
Kun menet lääkäriin, teen sopimuksen lääkärin kanssa ja sitoudut maksamaan sinulle esitetyt maksut. Kun tilaat tavaraa netistä, teet sopimuksen myyjän kanssa ja sitoudut maksamaan myyjän veloittamat maksut. Suomen lain mukaan kukaan ulkopuolinen ei voi tulla heiluttelemaan hinnastoa, jota ostaja ei ole koskaan edes nähnyt (mikään netithinnasto ei kelpaa), että nyt muuten pitäisi maksaa, tai sun pakettis jää meille. Postin pitäisi nostaa myyjältä veloittamia hintojaan, myyjähän sen palvelun ultimatum Postilta tilaa. Paska juttu jos on tullut tehtyä paskat sopparit, eikä hintojen nostaminen onnistu, mutta eihän se ostajan vika ole.

Tämä ei ole siis minun mielipide, vaan kuluttaja-asiamiehen mielipide ja eikös tämä ihan oikeudessakin asti ponnistettu DHL:n osalta? En tiedä, miksi ihmeessä ei muka pätisi yhtälailla Postiin - ellei postilaissa ole postille annettu jotain erivapauksia, mikä tietenkin aina on mahdollista?

Jos joku käy keskustelua kuluttajaviranomaisten kanssa, niin olisi mielenkiintoista tietää mikä alustava kanta tähän rahastukseen on. Niin kuin moni on jo todennut, me ostajina emme ole sopijaosapuolina kuljetuksissa. Postihan on itsekin monta kertaa torpannut korvaus- ja/tai selvittelyvaateet sillä että tilaajalla ei ole sopimussuhdetta Postin kanssa vaan myyjätaholla.
 
Pitääkö tämä käsittelymaksu maksaa tullattavasta lähetyksestä silti, vaikka tullien ja verojen määrä jää 0€:hen? Ei nyt oikein selvinnyt tuo mistään. Lähetys on siis tullattu ja maksettavaa tuli 0€, mutta pitääkö tuo 2,90€ vielä maksaa, että lähetys lähtee liikkumaan?
Ehkä ymmärrät että kyse palvelumaksusta.
Jos menet lääkäriin eikä se löydä sinusta vikaa, maksu tulee siitä huolimatta.


Pitää jos et pyydä erikseen vapautusta. On normi meininki että kaikki lisämaksut tuodaan etukäteen jotta vältytään suurilta valituksilta myöhemmin.
Eli kun ensivuoden alussa on kaikki kiinatilaukset verollisia, se työllistää postia kovasti jonka kuluihin tätä maksua käytetään.
Nyt vain ensin totutellaan maksuun.
1588781322809.png
Tuo 2.90€ pitää maksaa jokatapauksessa, mikäli haluat paketin liikkuvan eteenpäin - toisin, kuin Postin omissa tiedotteissa mainittiin silloin, kun tuo uudistus oli tulossa. Jälkikäteen sitten voi kuulemma vaatia rahoja takaisin ja siinä sitten menee joitain viikkoja.

Kuten tässä monet muutkin on tuoneet ilmi, en ole missään vaiheessa Postin kanssa minkäänlaista asiakkuussuhdetta luonut, vaan lähettäjä on se joka Postilta tuon palvelun ostaa ja on täten Postin asiakas myös heidän silmissään - vrt. tapaukset joissa kadonnutta tavaraa etsitään, tai vaurioituneesta paketista korvauksia haetaan ja täten tuo on pelkkää kiristystä; "maksa meille, tai paketillesi käy jotain ikävää, eikä se pääse perille, vaikka tästä palvelusta on meille jo maksettu".
Se onko jo maksettu korvaus Postille "riittävä" ei liity mitenkään vastaanottajaan, vaan on ihan Postin oma moka, jos on "liian halvalla" palvelunsa myynyt, eikä vastaanottajan pitäisi olla mitenkään velvollinen Postin omien hölmöilyjen kompensointiin. Myökään mitään palvelua tuolla "palvelumaksulla" ei saa; jo aiemmin ihan samoilla tullausmenetelmillä paketin on saanut itselleen maksamalle verot ja mahdolliset tullit - nyt vaan Posti tunkee välikädeksi apajille puhtaasti rahastamaan ilmeisesti johdon bonuksien ja golf-osakkeiden ylläpitämiseksi.

Itse tuon 2.90€ maksoin ja siitä reklamoinkin Postille (oma paketti oli myös alle tuon 22€ arvon), mutta en palautusten suhteen kummemmin hengitystä pidättele. Maksimoimalla heidän työmäärän tuohon ehkä saadaan jotain järkeäkin, joskin epäilen. Myös yhteydenottoa kuluttajaviranomaiselle tässä mielessäni pyörittelen..
Itse en kyllä näe mitään eroa Postin ja KKV:n kieltämän DHL:n palvelumaksun välillä, paitsi hinta (Posti 2.90€ DHL 20€) ja se, että DHL oikeasti tekikin jotain, eli kaivoi tullaustiedot asiakkaalle. Jos kiinnostaan, niin tuota DHL-keissin päätöstä voi käydä tutkailemassa tuolta; Tullauksen palvelumaksu
 
Itse en kyllä näe mitään eroa Postin ja KKV:n kieltämän DHL:n palvelumaksun välillä, paitsi hinta (Posti 2.90€ DHL 20€) ja se, että DHL oikeasti tekikin jotain, eli kaivoi tullaustiedot asiakkaalle. Jos kiinnostaan, niin tuota DHL-keissin päätöstä voi käydä tutkailemassa tuolta; Tullauksen palvelumaksu
Toki sellaisesta palvelusta saa veloittaa, että tehdään tullaus vastaanottajan puolesta, jollaista palvelua Postikin kuten muutkin kuriirit tarjoavat. Sen laittomuutta en ymmärrä. Siinä ihan rehellisesti ostetaan palvelu, että joku muu tekee asian x (tässä tapauksessa tullauksen) puolestasi. Mutta sillä nyt ei ole tämän 2,90€ -pakotusmaksun kanssa mitään tekemistä, joka menee vaikka valtuutat Postin lisähinnasta tekemään tullauksen.

EDIT: Jaa tuokin DHL:n maksu oli ryöstömaksu, vaikka vastaanottaja teki tullauksen itse. Tosin tässä Posti ei nyt pimitä lähetyksen tuontitietoja tuota 2,90€:a vastaan, kuten DHL on tehnyt. Eli tullauksen saa tehtyä ennen kuin maksaa tuota 2,90€:a eli varmaan noin päin lienee laillinen, koska kyseessä valtionyhtiö, niin perusteeksi käynee mikä tahansa.
 
Toki sellaisesta palvelusta saa veloittaa, että tehdään tullaus vastaanottajan puolesta, jollaista palvelua Postikin kuten muutkin kuriirit tarjoavat. Sen laittomuutta en ymmärrä. Siinä ihan rehellisesti ostetaan palvelu, että joku muu tekee asian x (tässä tapauksessa tullauksen) puolestasi. Mutta sillä nyt ei ole tämän 2,90€ -pakotusmaksun kanssa mitään tekemistä, joka menee vaikka valtuutat Postin lisähinnasta tekemään tullauksen.

EDIT: Jaa tuokin DHL:n maksu oli ryöstömaksu, vaikka vastaanottaja teki tullauksen itse. Tosin tässä Posti ei nyt pimitä lähetyksen tuontitietoja tuota 2,90€:a vastaan, kuten DHL on tehnyt. Eli tullauksen saa tehtyä ennen kuin maksaa tuota 2,90€:a eli varmaan noin päin lienee laillinen, koska kyseessä valtionyhtiö, niin perusteeksi käynee mikä tahansa.
Juu, tuo KKV:n päätös tuli juurikin vastaavaan pakolliseen "palvelumaksuun", jonka DHL sittemmin muutti tullauspalveluksi, eikä mulla mitään ongelmaa sen suhteen olekaan; jos Postikin olisi vain tälläisen vapaavalintaisen lisäpalvelun tarjonnut, niin siitä vaan, varmasti sillekin käyttäjänsä löytyy, mutta se mitä itse en tässä hyväksy, on se, että Posti itse nimenomaan painotti, että tuo 2.90€ lisämaksu tulee toistaiseksi tullausrajan ylittäville paketeille ja alle 22€ arvoisista lähetyksistä sitä ei siis tarvitse maksaa, mutta nyt ne pitivät $19.95 maksanutta tuotetta pantti(vanki)na, kunnes suostuin tuon maksamaan. Posti ei toki estä tullausta, mutta ei myöskään suostu lähettäjän (=asiakkaan) jo maksamaa kuljetusta hoitamaan loppuun asti, jos ei kiristysmaksua makseta, eli vaikka vastaanottaja tullauksen tekee ja verot maksaa, niin paketti "lähetetään takaisin vastaanottajalle", joka tuosta "palvelumaksusta" mielestäni tekee puhtaan kiristyksen.
Myöskään mitään vastinetta tuolle 2.90€:lle en aiempaan verrattuna saa, vain yhden ylimääräisen työvaiheen tullaukseen ja mahdollisen lisäviivästyksen paketin toimitukseen.
Toki Posti voi kuvitella voivansa tehdä mitä lystää, koska valtio omistaa 50.1% yhtiöstä, mutta sitä se ei suinkaan tarkoita ja tuotakin palvelumaksua tutkittaneen jossain vaiheessa oikeusistuimen tai jonkun vastaavan virkaelimen suunnalta.

Ps. Missäs on muuten se OmaPostin kautta hoituva 0.9€:n palvelumaksu 2.90€:n sijaan, jota myös kovasti mainostettiin ennen, kuin tuo tuli voimaan..? :hmm:
 
Mihinkäs reklamaation voi tästä tehdä, että 0€ tulli+verot -lähetyksestä veloitetaan silti 2,90€?
 
Mihinkäs reklamaation voi tästä tehdä, että 0€ tulli+verot -lähetyksestä veloitetaan silti 2,90€?
Itse hain vahingonkorvausta OmaPostin kautta, kun en osuvampaakaan lomaketta löytänyt, enkä todellakaan rupea soittelemaan numeroihin, jotka maksavat enemmän, kuin tuo kiristysmaksu. Saapahan ainakin jonkun työaikaa tuhlattua tuon käsittelyyn sen verran, että ehkä nollaantuu ainakin toi oma maksu. :comp2:
Pitänee myös ruveta bongailemaan mahdollisimman halpaa postimaksutonta krääsää, jota voi tilailla ja jättää noutamatta siinä vaiheessa, kun tuo maksu ulottuu kaikkiin EU:n ulkopuolelta tuleviin tavaroihin.. :think:
 
Mihinkäs reklamaation voi tästä tehdä, että 0€ tulli+verot -lähetyksestä veloitetaan silti 2,90€?

Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus. Muistathan tällöinkin maksaa Postin käsittelymaksun.

Oudosti kyl sanottu, mutta kaippa ne sit palauttaa ne rahat, jos pyyntö menee läpi? On varmaan vähän jonoa, etteivät ehdi tuossa 20 päivän aikana selvitellä vaan pitää maksaa ja katsotaan sit ku ehditään...
 
Pitääkö tämä käsittelymaksu maksaa tullattavasta lähetyksestä silti, vaikka tullien ja verojen määrä jää 0€:hen? Ei nyt oikein selvinnyt tuo mistään. Lähetys on siis tullattu ja maksettavaa tuli 0€, mutta pitääkö tuo 2,90€ vielä maksaa, että lähetys lähtee liikkumaan?
Itse sain yhden 0€ ALV paketin menemään ilmaiseksi eteenpäin postin chatin kautta, kunhan vain jostakin saat sen esille.
 

Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus. Muistathan tällöinkin maksaa Postin käsittelymaksun.

Oudosti kyl sanottu, mutta kaippa ne sit palauttaa ne rahat, jos pyyntö menee läpi? On varmaan vähän jonoa, etteivät ehdi tuossa 20 päivän aikana selvitellä vaan pitää maksaa ja katsotaan sit ku ehditään...
Ei varmasti ehdi, eikä välttämättä tule koskaan palautumaankaan, kun ovat tommosen klausuulin menneet sinne lisäämään; "Käsittelymaksua ei palauteta." Ja kyllä, pitää maksaa kuten tuossa viestissäsikin lukee, tai muuten paketti "palautetaan lähettäjälle".
Edit. Luin hieman tarkemmin ajatuksen kanssa tuon sun viestin, niin tuolla vapautuspyynnöllä ei ole mitään tekemistä Postin tai sen käsittelymaksujen kanssa, vaan on Tullin sähköposti, josta voi pyytää paketille vapautusta tullauksesta esim. kuitin kanssa, jos tuotteen arvo on alle 22€. Käsittelymaksua pitää vaatia Postilta - jolle se maksetaankin - takaisin.


Jännästi myös edelleen löytyy ihan samalta sivulta eri tietoa; " Maksu koskee EU-alueen ulkopuolelta tai EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen erityisalueilta saapuvia yli 22 euron arvoisia tavaralähetyksiä, jotka tarvitsevat tullausta.", mutta toisaalta "Kun lähetys ohjautuu tulliselvitykseen, on käsittelymaksun suuruus 2,90 € yksittäiseltä lähetykseltä. Pääsääntöisesti tulliselvitykseen ohjautuvat lähetykset ovat yli 22 euron arvoisia lähetyksiä.", kun taas sitten kolmannelti "HUOM! Uusi käsittelymaksu ei koske EU:n ulkopuolelta tulevia lähetyksiä, joissa yhden lähetyksen arvo on pääsääntöisesti alle 22 €."

Ihan näin mielenkiinnosta, mitenkäs mahtaa lainsäätäjä suhtautua siihen, että "Maksun voi suorittaa pankki- tai luottokorteilla, jotka on mainittu palvelussa", mutta ei esim. tilisiirrolla? Käsittääkseni mikään virallinen taho ei voi velvottaa ihmisiä omistamaan pankki- tai luottokorttia asioimiseen?
 
Juuh, on kyllä osattu tehdä tuosta asiasta todella sekava ja eri paikoissa kirjoitetaan vähän ristiin ja rastiin, että tietääköhän ne itsekään miten pitää toimia. Lisäksi sitä 0,90e luvattua hintaakaan ei tainnut koskaan tulla, joka piti olla OmaPostin kautta asiaa hoidettaessa.
 
Katsoinpa ihan mielenkiinnosta tuon paketin seurantaa ja siellä sanotaan " Jos lähetyksen sisällön arvo on enintään 22 €, sitä ei tarvitse tullata, eikä maksaa käsittelymaksua. Lähetä vapautuspyyntö lentoposti@tulli.fi. Katso ohjeet postitse saamastasi Tullattavan lähetyksen saapumisilmoituksesta." Mutta kaikkialla muualla sanotaan, että paketti lähtee takaisin, jos ei tuota kiristysmaksua makseta..?

Ttu nää on kujalla siellä Postissa...
 
Tuo juttu on vuodelta 2016 ja tuossa linkkaamassani KKV:n päätösessä lukee "DHL sitoutui siihen, että yhtiö ei 1.9.2017 lukien veloita kuluttajilta itsetullausta koskevaa luovutuspalvelumaksua", eli voi kirjottaa muodossa oli. ;)
oops, liian väsyny
 
Ehkä ymmärrän, ehkä en, koska ei Posti tätä maksua vastaan tuota mitään palvelua. Pelkkä keinotekoinen rahastusmaksu se on.

Ymmärtääkseni sopparit joiden mukaan logistiikkaketjuun liittyvät operaattorit saavat osuutensa kuljetusmaksuista, ovat pahasti ajastaan jäljessä ja ovat käytännössä mahdollistaneet sen että kiinan pikkutoimitusten kustannukset ovat käytännössä menneet pitkälti länsimaiden postien piikkiin.

Ihan hyvää ja tervettä kehitystä siis tuo käsittelymaksu, kannatan lämpimästi.
 
Ymmärtääkseni sopparit joiden mukaan logistiikkaketjuun liittyvät operaattorit saavat osuutensa kuljetusmaksuista, ovat pahasti ajastaan jäljessä ja ovat käytännössä mahdollistaneet sen että kiinan pikkutoimitusten kustannukset ovat käytännössä menneet pitkälti länsimaiden postien piikkiin.

Ihan hyvää ja tervettä kehitystä siis tuo käsittelymaksu, kannatan lämpimästi.
Paitsi että tuo käsittelymaksu koskee monen muunkin maan paketteja, mitä ei varmasti ole lähetetty "ilmaisilla posteilla".
 
Paitsi että tuo käsittelymaksu koskee monen muunkin maan paketteja, mitä ei varmasti ole lähetetty "ilmaisilla posteilla".

Epäilemättä. Ei varmaankaan rohkeus riitä pistämään kiinaa tässä yksinään tikunnokkaan vaikka lähetysvolyymi sieltä suurimman ongelman muodostaa.
 
Ymmärtääkseni sopparit joiden mukaan logistiikkaketjuun liittyvät operaattorit saavat osuutensa kuljetusmaksuista, ovat pahasti ajastaan jäljessä ja ovat käytännössä mahdollistaneet sen että kiinan pikkutoimitusten kustannukset ovat käytännössä menneet pitkälti länsimaiden postien piikkiin.

Ihan hyvää ja tervettä kehitystä siis tuo käsittelymaksu, kannatan lämpimästi.
Mutta tähän on nyt tulossa muutos virallisesti 2021 UPU päätöksen myötä kun päätemaksuja nostetaan samalle tasolle maiden kesken ja hintoja myöskin aletaan hiljalleen nostaa 2021-2025 välisenä aikana. Eli tämä Postin lisämaksu on ihan sen itse kehittämä, kun ei tiete jaksanu odottaa ensivuoteen...

 
Onkos postilla enää minkäänlaista asiakaspalvelua?

Ongelmana, entisessä postissa, nykyisessä R-kioskissa minne alueen paketit tulee, on toista sataa pakettiautomaattiluukkua, ja haluaisin ohjata tulevat paketit siihen, ettei tarvitsisi jonotella tiskille, mutta oma postissa ei tuota pakettiautomaattia ole, vain itse toimipiste, muut lähialueen pakettiautomaatit kyllä löytyy.
 
Huoh. Taloyhtiössä on oma postiautomaatti. Tilasin nyt 10. paketin ko. automaattiin. Näistä 10 paketista tasan 1 on päätynyt tuohon automaattiin ja kaikki muut ovat menneet lähimpään postitoimipaikkaan. Tuosta ei edes tule ilmoitusta, että automaatti olisi täynnä vaan paketti menee suorilla K-marketin pakettipisteelle. :confused: Toisakseen tuskin se automaatti täynnä on, kun sinne voi kuitenkin viedä paketin koska vain. Kyllä hieman harmittaa lähteä hakemaan 1km päästä 20kg pakettia, kun naapurirapusta voisi noukkia suoraan...
 
Maksoin eilen käsittelymaksun aamulla 9.39 ja paketti ei ole vieläkään liikkunut. Vittu oikeesti tätä toimintaa :cautious:
 
Huoh. Taloyhtiössä on oma postiautomaatti. Tilasin nyt 10. paketin ko. automaattiin. Näistä 10 paketista tasan 1 on päätynyt tuohon automaattiin ja kaikki muut ovat menneet lähimpään postitoimipaikkaan. Tuosta ei edes tule ilmoitusta, että automaatti olisi täynnä vaan paketti menee suorilla K-marketin pakettipisteelle. :confused: Toisakseen tuskin se automaatti täynnä on, kun sinne voi kuitenkin viedä paketin koska vain. Kyllä hieman harmittaa lähteä hakemaan 1km päästä 20kg pakettia, kun naapurirapusta voisi noukkia suoraan...

Samaa käy välillä mullekkin. Tai no itellä ei ole omassa taloyhtiössä automaatti, vaan lähikaupassa.
Nyt noin kk tai pari sitten kun vaihdoin omapostista oman noutopisteen, niin lähiaikoina yhtä lukuunottamatta tullut automaattiin noudettavaks.
Onko sulla se taloyhtiön automaatti merkattu omaks noutopisteeks?
 
Samaa käy välillä mullekkin. Tai no itellä ei ole omassa taloyhtiössä automaatti, vaan lähikaupassa.
Nyt noin kk tai pari sitten kun vaihdoin omapostista oman noutopisteen, niin lähiaikoina yhtä lukuunottamatta tullut automaattiin noudettavaks.
Onko sulla se taloyhtiön automaatti merkattu omaks noutopisteeks?
On merkattu. Ei siltikään mitään väliä. Mulla on tunne, että siinä käy posteljooni kerran viikossa katsomassa ja loput vaan viedään suoraan tuonne K-markettiin. :tdown:
 
Huoh. Taloyhtiössä on oma postiautomaatti. Tilasin nyt 10. paketin ko. automaattiin. Näistä 10 paketista tasan 1 on päätynyt tuohon automaattiin ja kaikki muut ovat menneet lähimpään postitoimipaikkaan. Tuosta ei edes tule ilmoitusta, että automaatti olisi täynnä vaan paketti menee suorilla K-marketin pakettipisteelle. :confused: Toisakseen tuskin se automaatti täynnä on, kun sinne voi kuitenkin viedä paketin koska vain. Kyllä hieman harmittaa lähteä hakemaan 1km päästä 20kg pakettia, kun naapurirapusta voisi noukkia suoraan...
Sieltä on varattu jättöä varten aina tietty määrä lokeroita eli jos postitat jotain niin niitä varten on aina tietty määrä lokeroita mihin ei saapuvia paketteja laiteta.
 
Kiinankirje olisi postista noudettavissa. Mutta eipä olekaan lähipostissa vaan onkin yli 100km päässä, muut tiedot ovat oikein. Mihin tästä nyt ottaa yhteyttä kun Chat on vaan joku botti?
 
HAH! Jäi toinenkin paketti tullattavaksi, vaikka hintaa oli 15$. Laitoin vapautuspyynnön tilausvahvistuksen kanssa Lentopostin sähköpostiin, mutta jätin "palvelu"maksun maksamatta, koska seurannan mukaan sitä ei tarvitse maksaa ja tänään nytkähti seuranta eteenpäin!
Jos siis lähetyksen arvo on alle 22€ ja laitatte vapautuspyynnön, niin älkää maksako Postille mitään!

Tässä vielä malliksi oma sähköpostini, jolla paketti lähti eteenpäin;
Lähetyksen arvo alle 22€, lähetystunnus LX000000000US. Tilausvahvistus liitteenä.

Oma Nimi
 
Kiinankirje olisi postista noudettavissa. Mutta eipä olekaan lähipostissa vaan onkin yli 100km päässä, muut tiedot ovat oikein. Mihin tästä nyt ottaa yhteyttä kun Chat on vaan joku botti?
42 minuutin odotuksen jälkeen pääsin puhelimella Postin asiakaspalveluun ja nyt on kirje matkalla taas tännepäin. Kirjehän siis jo kävi tänään täällä ja lähti sitten 100km väärään suuntaan lähipostin sijaan...
 
Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus. Muistathan tällöinkin maksaa Postin käsittelymaksun.

Oudosti kyl sanottu, mutta kaippa ne sit palauttaa ne rahat, jos pyyntö menee läpi? On varmaan vähän jonoa, etteivät ehdi tuossa 20 päivän aikana selvitellä vaan pitää maksaa ja katsotaan sit ku ehditään...
Itse en ole maksanu ja saanu oheisen postin vapautuspyyntöön, odotellaan miten käy.
Postihan mainosti että maksettua summaa ei palauteta.
1588869787261.png


ei tuossa mainita maksusta mitään, varmaan jotain sekoilua.
1588870080101.png


Mutta tähän on nyt tulossa muutos virallisesti 2021 UPU päätöksen myötä kun päätemaksuja nostetaan samalle tasolle maiden kesken ja hintoja myöskin aletaan hiljalleen nostaa 2021-2025 välisenä aikana. Eli tämä Postin lisämaksu on ihan sen itse kehittämä, kun ei tiete jaksanu odottaa ensivuoteen...


Tuo käsittääkseni tarkoittaa korvausta mitä esim suomen posti saa kiinalta kun kiinassa on lähetetty kirje kuljetetaan perille.
Ei tätä lisämaksua. Lähinnä tämä näkyy ~0.5-1€ postikuluna kiinanpaketteja tilatessa.

1588870424427.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuo käsittääkseni tarkoittaa korvausta mitä esim suomen posti saa kiinalta kun kiinassa on lähetetty kirje kuljetetaan perille.
Ei tätä lisämaksua. Lähinnä tämä näkyy ~0.5-1€ postikuluna kiinanpaketteja tilatessa.

1588870424427.png
Tätä tarkoitinkin, eli asiakkaalle tuo ei näy muuten kuin että ilmaiset postikulut oletettavasti loppuu Kiinasta tilatessa, kun lähettäjän päässä hinnat nousee.
Tämä lisämaksu on vain Postin itsensä keksimä idea, joka ei liity tuohon, ahneita kun ovat, mutta tieten puolustelevat kuitenkin hintaa sillä että pakettien käsittely maksaa tällä hetkellä liikaa, eivätkä saa siitä riittävää korvausta. Vaikka tuo muutos on tulossa nyt ensivuonna...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom