Postin kulkemisen vaikeus

Itse just tilailin 32" 4K-näytön ja se tuli valmistajan paketissa mutta kylkiin oli teippailtu reippaasti "Särkyvää" -teippiä.
 
Nyt tuli ekaa kertaa täystuho pakettien kohdalla vastaan. Näyttö siis lähetetty kaupan seurauksena alkuperäisessä paketissa alkuperäisen styroksisuojan päällä, mutta posti telonut paketin kulmasta ryttyyn ja näyttö puoliksi pimeänä. Postin aspasta ei osattu sanoa juuta eikä jaata, koska vahingonkorvausilmoituksen käsitellään vain sähköpostitse. Ymmärsinkö kuitenkin oikein, että posti korvaa maksimissaan 120€ 6kg:n paketista, oli sisällön arvo mitä tahansa?

Ei nyt ihan itselläni toimi tämä ajatus, eihän kuljetusyhtiö voi pestä käsiään lähetysten vaurioissa?

Oma asus tuli muistaakseni reilut 30cm paksussa järeässä pahvilaatikossa, ei tuollainen varastointiin tarkoitettu pahvipakkaus ole riittävä suoja kuljetusta varten.
Lähettäjän vastuulla tuo näytön vaurio, ei muuta kuin rahat takaisin.
 
pitäisi kai olla ostettuna särkyvä lisäpalvelu jos meinaa saada tuotteen arvon takaisin? vai kattaako sillonkaan kokonaan, koitin etsiä tuosta särkyvä lisäpalvelusta tuotekuvausta mutta ei kyllä ainakaan löytynyt nopsaan mitään ehtoja.

"
Sähkölaitteet ja elektroniikka

Käytä aina tuotteen koon, painon ja kestävyyden mukaista pakkausta. Valmistajan pakkaus ei yleensä sovellu kuljetukseen. Antistaattisilla materiaaleilla ehkäiset elektronisten osien vioittumista. Suosittelemme Särkyvä-lisäpalvelua sähkölaitteiden ja elektroniikan lähettämiseen."

tälläinen lainaus vielä löytyi postin sivulta.
Särkyvä-palvelu ei vaikuta korvaukseen. Lähetykselle tulee hankkia kuljetusvakuutus jos haluaa täyden korvauksen. Postin kautta ei muistaakseni saa vakuutusta television/näytön kokoisille paketeille, joten vakuutus pitää hankkia erilliseltä vakuutusyhtiöltä (tavarankuljetusvakuutus).

Vastaanottaja ei kuitenkaan ole vastuussa vahingoista kuljetuksen aikana paitsi tietyissä erityistapauksissa *). Eli lähettäjä korvaa / korjaa / lähettää uuden.


*) Jos myyjä on yksityishenkilö tai ostaja yritys, ja on nimenomaisesti sovittu vastaanottajan olevan vastuussa tai vastaanottaja itse hoitaa kuljetuksen (kauppalaki 2 ja 3 luku). B2C-kuluttajakauppaa taas säätelee kuluttajansuojalaki, joka asettaa vastuun myyjälle.
 
Oma asus tuli muistaakseni reilut 30cm paksussa järeässä pahvilaatikossa, ei tuollainen varastointiin tarkoitettu pahvipakkaus ole riittävä suoja kuljetusta varten.
Lähettäjän vastuulla tuo näytön vaurio, ei muuta kuin rahat takaisin.

Ihan samassa pakkauksessa se minullekin tuli alun alkaen. Noh, kokemusta viisaampana.
 
Kuinka yleistä on, että seurannassa koko ja paino on päin mäntyä? Paketti tulossa ja seuranta ilmoittaa ihan eri mitä tulisi olla
 
Varsinkin paino tuntuu olevan ihan mitä sattuu. Just pari viikkoa sitten kävin emännän tilaaman paketin hakemassa postista ja lähtiessä ihmettelin että onko hän mennyt koko firman ostamaan kun paketin painoksi oli merkattu liki 40kg. Todellisuudessa paketti oli noin maitotölkin kokoinen ja painoi alle puoli kiloa.

Joissakin lähetyksissä on tuntunut olevan kokona suurin tiettyyn pakettiautomaatin lokeroon mahtuvan paketin koko vaikka paketti itsessään on ollut pienempi.
 
Hmm mikäs tämä homma on kun postin sovelluksessa lukee että "lähetys on luovutettu vastaanottajalle" mutta ei mulle mitää pakettia ole tuotu eikä ole postilaatikossakaan? Mihinkä se on viety o_O
 
Jaa en tiedä mistä tulee mutta amazon.de tilasin näyttikseen uudet tuulettimet. Liekö saksasta sitten? Edittiä vielä että kiinalainen paja näytti olevan
 
Viimeksi muokattu:
Onko kiinarojullekin joku karanteeni? Paketti tuli parissa päivässä Suomeen ja nyt se on lojunut pari viikkoa Helsinki-Vantaalla. Ihan postin seurannassa on ollut alusta asti.

Edit: ihan parin euron tavarat, eli ei pitäisi tulliakaan kiinnostaa
 
Viimeksi muokattu:
Onko kiinarojullekin joku karanteeni? Paketti tuli parissa päivässä Suomeen ja nyt se on lojunut pari viikkoa Helsinki-Vantaalla. Ihan postin seurannassa on ollut alusta asti.

Edit: ihan parin euron tavarat, eli ei pitäisi tulliakaan kiinnostaa
Sama emännän jenkeistä tilatuille meikeille. Maannu tullissa pari viikkoa vaikka tullit on maksettu jne..
 
Tuntuu olevan postin toiminta olevan aika jumissa. Sen nyt vielä ymmärtää että kansainväliset paketit kestää, mutta itsellä ainakin on useita ihan suomen sisäisiä paketteja jotka lojuvat päivätolkulla "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan" tilassa. Vaikea uskoa että kaikissa on kyse lähettäjän vitkuttelusta kun ovat monista eri liikkeistä.
 
Mulla taas on paketit ihme kyllä kulkeneet muuten kivasti mutta sitten paketteja koitetaan arpoa edes johonkin noutopisteeseen kun kaikki tuntuvat olevan täynnä ja tuosta tulee aina vähintään päivän viive. Tosi kiva lähteä hakemaan paketteja kun ne on hajasijoiteltu ympäri kyliä eri pisteisiin.
 
Joo ainakin verkkokauppa.com:sta tilatut paketit kotiinkuljetuksella ovat tulleet perille suht vikkelästi. Ja tais olla eka kerta kun pitkään aikaan olen tilannut mitään Postin kotiinkuljetuksella ja pitää nostaa hattua että tuo OmaPostin pakettihanskaus toimii aika hyvin. Toimitusajan voi valita erittäin kätevästi.
 
Tuntuu olevan postin toiminta olevan aika jumissa. Sen nyt vielä ymmärtää että kansainväliset paketit kestää, mutta itsellä ainakin on useita ihan suomen sisäisiä paketteja jotka lojuvat päivätolkulla "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan" tilassa. Vaikea uskoa että kaikissa on kyse lähettäjän vitkuttelusta kun ovat monista eri liikkeistä.
Epäilen kyllä että lähettäjässä se ongelma näissä tapauksissa on, koska tuo on automatisoitu palvelu, kun firma tekee sähköisesti etänä ensin "lähetteen" (sekä toimittaa asiakkaalle surantakoodin heti) ja toimittaa sitten paketin myöhemmin. Uskon että monikin firma panttaa nyt paketteja, kunnes isompi läjä viedä, ettei turhaan tarvii käydä.
 
Mikäs logiikka kuljetusfirmoilla on sellaisessa kun seurantasivujen mukaan olisivat eilen klo 10.41 yrittäneet toimittaa pakettia mutta tiedän satavarmasti ettei ole sitä yritetty? Miksi väittää että on yritetty toimittaa kun ei ovikelloa ole kukaan soittanut? Kotona ollut minun lisäksi yksi henkilö koko päivän joten "huomaamatta" ei ovikelloa ole soitettu.

Rivarissa asun ja ulko-ovelle vapaa pääsy. Paketti ollut tuloillaan jo yli 3viikkoa, kaikki tällainen ylimääräinen säätö voisi kyllä jäädä pois.
 
Epäilen kyllä että lähettäjässä se ongelma näissä tapauksissa on, koska tuo on automatisoitu palvelu, kun firma tekee sähköisesti etänä ensin "lähetteen" (sekä toimittaa asiakkaalle surantakoodin heti) ja toimittaa sitten paketin myöhemmin. Uskon että monikin firma panttaa nyt paketteja, kunnes isompi läjä viedä, ettei turhaan tarvii käydä.
Voi toki olla, mutta nyt puhutaan kuitenkin verkkokaupasta ja muista isoista puljuista joilla kyllä luulisi tulevan päivässä ihan tarpeeksi tilauksia että ne voisi postiin kuskata, eikä odottaa päiväkausia.
 
Mikäs logiikka kuljetusfirmoilla on sellaisessa kun seurantasivujen mukaan olisivat eilen klo 10.41 yrittäneet toimittaa pakettia mutta tiedän satavarmasti ettei ole sitä yritetty? Miksi väittää että on yritetty toimittaa kun ei ovikelloa ole kukaan soittanut? Kotona ollut minun lisäksi yksi henkilö koko päivän joten "huomaamatta" ei ovikelloa ole soitettu.

Rivarissa asun ja ulko-ovelle vapaa pääsy. Paketti ollut tuloillaan jo yli 3viikkoa, kaikki tällainen ylimääräinen säätö voisi kyllä jäädä pois.
Kuski ei ole jaksanut/kerennyt/viitsinyt yrittämää jakoa ja monesti firmojen paketit priorisoidaan yksityishenkilöiden edelle, koska firmoilta tulee enempi sapiskaa, jos toimitukset tokkii esim. jonkun kriittisen osan kanssa ja jotkut laskee sen varaan, että eihän kukaan kotona päiväsaikaan ole, eli voi kuitata "yritetty toimittaa", vaikka todellisuudessa ei olla käyty siellä päinkään..
Ei muuta kun reklamaatiota kuljetusfirman suuntaan ja vaadit paketin tuotavaksi ns. heti.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kiinarojullekin joku karanteeni? Paketti tuli parissa päivässä Suomeen ja nyt se on lojunut pari viikkoa Helsinki-Vantaalla. Ihan postin seurannassa on ollut alusta asti.

Edit: ihan parin euron tavarat, eli ei pitäisi tulliakaan kiinnostaa
Millä toimitus tavalla sä oot saanu Kiinasta paketin Suomeen parissa päivässä näin korona aikana?
Mulla seisoo Pekingistä 24.3 lähetetty paketti Kiinan ja Mongolian rajalla tällä hetkellä ja soisonu jo viikon siellä.
 
Kauanko USPS yleensä kulkee Jenkeistä Suomeen? "First-Class Package International Service" näyttäisi olevan ja käsitelty Los Angelesissa 14.3, sen jälkeen status ollut in-transit eikä uusia merkintöjä.

Aika tarkkaan samaan aikaan oma tilaus lähtenyt samoilta suunnilta USPS:llä, luvattu toimitusaika n. 1 viikko, joka edellisillä tilauksilla pitänyt paikkansa. Nyt mennyt kuukausi eikä mitään näkynyt.

Täällä odotellaan myös USA:sta 30.3. USPS:lla lähtenyttä pakettia, viimeinen päivitys tällä hetkellä 2.4. CHICAGO IL INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER.
 
Mikäs logiikka kuljetusfirmoilla on sellaisessa kun seurantasivujen mukaan olisivat eilen klo 10.41 yrittäneet toimittaa pakettia mutta tiedän satavarmasti ettei ole sitä yritetty? Miksi väittää että on yritetty toimittaa kun ei ovikelloa ole kukaan soittanut? Kotona ollut minun lisäksi yksi henkilö koko päivän joten "huomaamatta" ei ovikelloa ole soitettu.

Rivarissa asun ja ulko-ovelle vapaa pääsy. Paketti ollut tuloillaan jo yli 3viikkoa, kaikki tällainen ylimääräinen säätö voisi kyllä jäädä pois.
Sattunu kuski jolta puuttuu ovikellon soitto taito!?
Sitten on myös näitä joilta puuttuu puhelimella soitto taito. :smoke:
 
Mikäs logiikka kuljetusfirmoilla on sellaisessa kun seurantasivujen mukaan olisivat eilen klo 10.41 yrittäneet toimittaa pakettia mutta tiedän satavarmasti ettei ole sitä yritetty? Miksi väittää että on yritetty toimittaa kun ei ovikelloa ole kukaan soittanut? Kotona ollut minun lisäksi yksi henkilö koko päivän joten "huomaamatta" ei ovikelloa ole soitettu.

Rivarissa asun ja ulko-ovelle vapaa pääsy. Paketti ollut tuloillaan jo yli 3viikkoa, kaikki tällainen ylimääräinen säätö voisi kyllä jäädä pois.

Sattunu kuski jolta puuttuu ovikellon soitto taito!?
Sitten on myös näitä joilta puuttuu puhelimella soitto taito. :smoke:

Ihan normaalia arkipäivää tämä , UPS kuriirilla jos epäonneksi tulee joku paketti, niin se menee ihan suoraan kaupungin toiselle laidalle noutopisteeseen , mikään reklamointi ei auta. DHL sama asia.

Ihme kyllä Posti ja Matkahuolto suoriutuu näistä kotiin toimituksista yllättävän hyvin, Matkahuolto ehkä parhaiten.
 
Mikäs logiikka kuljetusfirmoilla on sellaisessa kun seurantasivujen mukaan olisivat eilen klo 10.41 yrittäneet toimittaa pakettia mutta tiedän satavarmasti ettei ole sitä yritetty? Miksi väittää että on yritetty toimittaa kun ei ovikelloa ole kukaan soittanut? Kotona ollut minun lisäksi yksi henkilö koko päivän joten "huomaamatta" ei ovikelloa ole soitettu.

Rivarissa asun ja ulko-ovelle vapaa pääsy. Paketti ollut tuloillaan jo yli 3viikkoa, kaikki tällainen ylimääräinen säätö voisi kyllä jäädä pois.

Tämä oli sitten vissiin viety suoraan Postiin kulkematta lähtöruudun kautta. Postin saapumisilmoitus tullut tänään ja sieltähän ne löytyi. Kuljetusfirmana muuten joku SkyNet, tästä ei aikaisempia kokemuksia vaikka satoja paketteja tullut tilattua. JD Sportsista tilasin lenkkarit, Englannista lähettivät. Tilaus tehty 30.3, tänään lenkkarit hallussa. Pari kipakkaa viestiä tuli aspaan lähetettyä. Suosin jatkossa muita firmoja...
 
Millä toimitus tavalla sä oot saanu Kiinasta paketin Suomeen parissa päivässä näin korona aikana?
Mulla seisoo Pekingistä 24.3 lähetetty paketti Kiinan ja Mongolian rajalla tällä hetkellä ja soisonu jo viikon siellä.
China post registered air mail.
Ensimmäistä kertaa käytin tuota, kun pari edellistä pakettia jäi matkalle. Shanghaista lähti matkaan ja ilmeisesti tuli suoralla lennolla Suomeen, kun rekisteröitiin täällä 11 tuntia Shanghaista lähdön jälkeen.
 
Tässä kohtaa pitänee kysyä, että mitähän seurantaa olet mahtanut käyttää?
Kuvakaappaus (lähetyksen tiedot voi mustata) voisi myös auttaa.
Kuten ensimmäisessä viestissä mainitsin, niin on ollut postin seurannassa alusta asti ja sitä sitten käytin.
Edit: tai siis käytän, kun paketti on edelleen matkalla. Nyt on jo näköjään lähtenyt kentältä eteenpäin.
 
Lähetyksen vaiheet
  • 4.4.202020:00
    Lähetys on kohdemaan tullin käsittelyssä
    Skannaus ulkomailla IPS
    The item can be registered several times during delivery. Registrations do not affect the item’s delivery speed but simply show the progress of the delivery


Osaako joku sanoa onko "normaalia" ja kauankohan tässä vielä voisi kestää.
Eli olen lähettänyt Yhdysvaltoihin postipaketin.
 
Lähetyksen vaiheet
  • 4.4.202020:00
    Lähetys on kohdemaan tullin käsittelyssä
    Skannaus ulkomailla IPS
    The item can be registered several times during delivery. Registrations do not affect the item’s delivery speed but simply show the progress of the delivery


Osaako joku sanoa onko "normaalia" ja kauankohan tässä vielä voisi kestää.
Eli olen lähettänyt Yhdysvaltoihin postipaketin.

Normaaliahan tuo. Jenkeissä on aika pitkät maantieteelliset etäisyydet esim. rannikolta sisämaahan.
 
Normaaliahan tuo. Jenkeissä on aika pitkät maantieteelliset etäisyydet esim. rannikolta sisämaahan.

Kiitos vastauksesta
Ihmetettyy ku aikasemmat paketit ollut niin nopeita EMS lähetyksiä mutta nyt sitten tulli hautoo pakettia siellä kolmatta viikkoa, kait tämä on sitten tuurista kiinni millon paketti jää hitaaksi..
 
Täällä odotellaan myös USA:sta 30.3. USPS:lla lähtenyttä pakettia, viimeinen päivitys tällä hetkellä 2.4. CHICAGO IL INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER.

Mulla ollut paketti samassa sijainnissa 16.3., eikä päivityksiä sen jälkeen. Kyseinen paketti lähetetty 12.3. Lisäksi yksi paketti 10.4. Shenzhenissä, toinen 17.4. Frankfurtissa ja kolmas eilisestä lähtien Zhengzhoussa. Kiinan paketit tulossa China Postilla, Saksasta Deutsche Postilla. Jos tuon Frankfurtin paketin saisi vielä ennen Vappua himaan, niin olisi jees. Kiinan paketit tuskin saapuvat ennen kesäkuuta.

UPS toimitti viikossa paketin Roomasta Helsinkiin, joka oli kyllä positiivinen yllätys, vaikka yleensä kyseinen pulju onkin aiheuttanut pelkkiä harmeja.
 
Ei varsinaisesti liity postiin mutta tilasin kuoret puhelimeen proshopista. Tuli track & trace seurantakoodi mutta mistä sivulta tuon seurannan löytää kun sain pelkän koodin?
 
28.3 tilattu tavaraa saksasta ja Deutsche Postin seuranta kertoo seuraavaa: "The item was handed over to the International Logistics Center on 30.03.2020 to be forwarded to Finland (including the Åland Islands). Further information is also provided by the website of the country of destination. " .
Vieläkään ei postin sivu löydä seurantanumerolla mitään, eli lieneekö paketti jossain karanteenissa. Pitkälle kyllä tuntuu toimitusaika, kun normaalisti saksasta paketti saapunut reilussa viikossa lähimpään noutopisteeseen/kotiovelle.
 
Yksi postipaketti tuli vihdoin, oli ohjattu väliaikaiseen noutopisteeseen ihan hevonkuuseen. On ilmeisesti noutopisteet aika täynnä tuon pidennetyn säilytysajan ja varmaankin lisääntyneen pakettivolyymin myötä.
 
Kyllä ne kiinapaketitkin jotenkin liikkuu. Mutta toimitus kestää helposti kuukauden ellei ylikin. Kevyemmät ja pienet paketit liikkuu keskimäärin helpommin yleensä.
 
Olisi seuraava tilanne: Monipakettilähetys, jonka ensimmäinen osa tuli ihan nätisti perille.

Toista puolikasta sen sijaan ei ole vielä näkynyt. Valitsin Oma Postissa toimitusajan ja siellä on nyt tilana: The item is waiting for the suitable delivery time.
Kun käy pistämässä seurantakoodin postin verkkosivuille siellä on: Lähetys odottaa jakeluajankohdan sopimista.

Onkohan siellä vaan ruuhkaa? Postista tai verkkokaupasta, josta tuotteet on tilattu ei ole kuulunut mitään.
 
Olisi seuraava tilanne: Monipakettilähetys, jonka ensimmäinen osa tuli ihan nätisti perille.

Toista puolikasta sen sijaan ei ole vielä näkynyt. Valitsin Oma Postissa toimitusajan ja siellä on nyt tilana: The item is waiting for the suitable delivery time.
Kun käy pistämässä seurantakoodin postin verkkosivuille siellä on: Lähetys odottaa jakeluajankohdan sopimista.

Onkohan siellä vaan ruuhkaa? Postista tai verkkokaupasta, josta tuotteet on tilattu ei ole kuulunut mitään.

On ruuhkaa, pakettivoluumi on ollut samaa tasoa tai jopa korkeampaa kuin jouluna viime viikkoina. Välillä käy niin, että pakettirullakko ei ole mahtunut tavoitekuljetukseen ja huonolla tuurilla saman monipakettilähetyksen paketit on liikkeellä eri päivinä. Tai vaihtoehtoisesti saman tilauksen paketeista osa kulkee perusjakelun kautta (pienet) ja osa kuljetukset kautta(isot). Tämä riippuu alueesta.

Edit. Näin ainakin omalla alueella.
 
Tuli postilta sähköpostia että paketti tulossa, ja haluanko noutaa sen postista vai voiko ne jättää oven taakse.
Kai ne nyt ensin soittaa ovikelloa? Ja jos ei pääse rapun ovesta sisään, niin jättääkö ne sen siihen rapun ovelle?
 
Tuli postilta sähköpostia että paketti tulossa, ja haluanko noutaa sen postista vai voiko ne jättää oven taakse.
Kai ne nyt ensin soittaa ovikelloa? Ja jos ei pääse rapun ovesta sisään, niin jättääkö ne sen siihen rapun ovelle?

Pitäisi soittaa, tuolla tarkoitetaan sitä että paketti voidaan jättää turvallisesti asiakkaan ovelle mikäli asiakas ei ole paikan päällä. Eräänlainen kertakäyttöinen valtakirja. Itse en kerrostaloissa jätä rappukäytävään ellen saa puhelimella vahvistusta asiaan.
 
Pitäisi soittaa, tuolla tarkoitetaan sitä että paketti voidaan jättää turvallisesti asiakkaan ovelle mikäli asiakas ei ole paikan päällä. Eräänlainen kertakäyttöinen valtakirja. Itse en kerrostaloissa jätä rappukäytävään ellen saa puhelimella vahvistusta asiaan.

Hienoa. Toivottavasti tää joka jakaa tänne ajattelee samalla tavalla. Kiitos infosta.
 
Pitäisi soittaa, tuolla tarkoitetaan sitä että paketti voidaan jättää turvallisesti asiakkaan ovelle mikäli asiakas ei ole paikan päällä. Eräänlainen kertakäyttöinen valtakirja. Itse en kerrostaloissa jätä rappukäytävään ellen saa puhelimella vahvistusta asiaan.
Tuon em. paketin kohdalla ne soittivat, että oon viiden minuutin päästä siinä, tuutko alaovelle.
 
28.3 tilattu tavaraa saksasta ja Deutsche Postin seuranta kertoo seuraavaa: "The item was handed over to the International Logistics Center on 30.03.2020 to be forwarded to Finland (including the Åland Islands). Further information is also provided by the website of the country of destination. " .
Vieläkään ei postin sivu löydä seurantanumerolla mitään, eli lieneekö paketti jossain karanteenissa. Pitkälle kyllä tuntuu toimitusaika, kun normaalisti saksasta paketti saapunut reilussa viikossa lähimpään noutopisteeseen/kotiovelle.
Huh, mulla lähetys ihan samassa tilanteessa, mutta pvm oli 15.4. Vielä lähetys jonka olis tarvinnut mielellään aika pikaiseen. Päivitätkö jos homma etenee.
 
Sen verran palautetta jos joku Postilainen IT-kehittäjä tätä sattuu lukemaan.

Nyt esim. Amazonin paketin kohdalla hienosti kysytään lähetyksen jälkeen OmaPostin kautta automaattisesti haluaako paketin toimitettavan kotiin klo 8-16 välillä random päivänä vaiko noudon valitsemastansa postista/automaatista. Hieno homma, MUTTA jos valitsee kotitoimituksen ohjelma kysyy sen jälkeen mitä tehdään jos en ole kuitenkaan kotona: a) saako paketin jättää oven taakse (täytyy testata jättävätkö oikeasti kerrostalon rappukäytävään paketin :DD) b) toimitetaan postitoimipaikkaan. Jos vaihtoehto b) saisi myös tuon saman automaattilistauksen kuin aloitusvalikossa olisi jees.

Muuten homma toiminut hienosti, ehkä noita aikaikkunoita / toimituspäivävalintoja saisi olla enemmän mutta näin etätyöläisenä tuokin menee (ja kai tuo on kiinni palvelusta, jonka Amazon Postilta ostaa).
 
Sen verran palautetta jos joku Postilainen IT-kehittäjä tätä sattuu lukemaan.

Nyt esim. Amazonin paketin kohdalla hienosti kysytään lähetyksen jälkeen OmaPostin kautta automaattisesti haluaako paketin toimitettavan kotiin klo 8-16 välillä random päivänä vaiko noudon valitsemastansa postista/automaatista. Hieno homma, MUTTA jos valitsee kotitoimituksen ohjelma kysyy sen jälkeen mitä tehdään jos en ole kuitenkaan kotona: a) saako paketin jättää oven taakse (täytyy testata jättävätkö oikeasti kerrostalon rappukäytävään paketin :DD) b) toimitetaan postitoimipaikkaan. Jos vaihtoehto b) saisi myös tuon saman automaattilistauksen kuin aloitusvalikossa olisi jees.

Muuten homma toiminut hienosti, ehkä noita aikaikkunoita / toimituspäivävalintoja saisi olla enemmän mutta näin etätyöläisenä tuokin menee (ja kai tuo on kiinni palvelusta, jonka Amazon Postilta ostaa).
Veikkaan että tuo ehdottamasi parannus ei ole mikään simppeli SMS-kyselyn koodimuutos vaan isompi prosessimuutos, kun tuollaista "valitse fallback -noutopiste" -palvelua ei ole missään Postin tuotteessa.

Normaalistihan Express-pakettia yritetään ovelle, ja jos ei onnistu niin menee noudettavaksi.

Tuo noutopisteen valinta tuolla SMS:llä taas aiheuttaa osoitemuutoksen paketille ja siihen laitetaan yleensä (aina?) myös uusi osoitekortti jossa onkin noutopisteen osoite. Eli sama toiminta kuin postipakettien oma noutopiste -palvelussa.

Paketilla ei todennäköisesti (tällä hetkellä) voi olla Postin systeemissä kahta eri toimitusosoitetta, joten ei voida yhtaikaa yrittää kotitoimitusta ja viedä kustomoituun noutopisteeseen.
 
Veikkaan että tuo ehdottamasi parannus ei ole mikään simppeli SMS-kyselyn koodimuutos vaan isompi prosessimuutos, kun tuollaista "valitse fallback -noutopiste" -palvelua ei ole missään Postin tuotteessa.

Normaalistihan Express-pakettia yritetään ovelle, ja jos ei onnistu niin menee noudettavaksi.

Tuo noutopisteen valinta tuolla SMS:llä taas aiheuttaa osoitemuutoksen paketille ja siihen laitetaan yleensä (aina?) myös uusi osoitekortti jossa onkin noutopisteen osoite. Eli sama toiminta kuin postipakettien oma noutopiste -palvelussa.

Paketilla ei todennäköisesti (tällä hetkellä) voi olla Postin systeemissä kahta eri toimitusosoitetta, joten ei voida yhtaikaa yrittää kotitoimitusta ja viedä kustomoituun noutopisteeseen.

Nykyään eivät liimailee enää mitään ylimääräisiä tarroja, eli menee alkuperäisellä perille mihin tahansa. Mutta tarkoitin siis tuossa OmaPosti-apissa tehtävää valintaa, SMS-miehille voi olla karsitumpi vaihtoehto. Tuon ehdottamani ei luulisi olevan vaikea toteuttaa enää tuohon 2. steppiin kun sitä kerran tarjotaan jo alkuperäisessä vaihtoehdossakin. Mutta ehkä tosiaan vaatii liikaa kehitystä vs. hyöty.
 
Nykyään eivät liimailee enää mitään ylimääräisiä tarroja, eli menee alkuperäisellä perille mihin tahansa. Mutta tarkoitin siis tuossa OmaPosti-apissa tehtävää valintaa, SMS-miehille voi olla karsitumpi vaihtoehto. Tuon ehdottamani ei luulisi olevan vaikea toteuttaa enää tuohon 2. steppiin kun sitä kerran tarjotaan jo alkuperäisessä vaihtoehdossakin. Mutta ehkä tosiaan vaatii liikaa kehitystä vs. hyöty.
Luulen että siinä on silti ihan sama ongelma, eli tarvitaan kaksi toimitusosoitetta samalle paketille ja systeemi ei siihen taivu ilman isompia muutoksia.

Normaalitapaus: Systeemissä toimitusosoite ovelle.
Valittu noutopiste 1. stepissä: Systeemissä toimitusosoite noutopaikkaan.
Ehdotettu 2. steppiin lisääminen: Systeemissä pitäisi olla molemmat osoitteet.
 
Voi toki olla, mutta nyt puhutaan kuitenkin verkkokaupasta ja muista isoista puljuista joilla kyllä luulisi tulevan päivässä ihan tarpeeksi tilauksia että ne voisi postiin kuskata, eikä odottaa päiväkausia.

Mä ite lähetin puoltoista viikkoa sitten torstaina paketin Liettuaan ja seuranta näyttää vieläkin vaan, että 'lähetys ei ole vielä saapunut postille, odotathan'. Kävin jo ärrältä kysymässä, että eihän s paketti oo siellä missään lojumassa. Ei kuulemma ollut. Ihmetyttää toki, miksei seurannassa näy mitään. On vielä eka kerta, kun en ottanut kuittia tosta lähetyksestä.
 
Saatoinpa aika huonoon aikaan tilata hifiä Ranskasta. Paketti lähetetty viime kuun loppupuolella ja on tulossa Colissimona mantereen yli.

Viimeisin merkintä seurannassa:

Saturday, 28 MarchYour parcel is transiting through our network to be delivered to you as quickly as possible.

Ihan jännä nähdä tuleeko tuo koskaan perille näinä aikoina.

Alkoi usko loppua tämän osalta, mutta paketti on kuin onkin eilen lajiteltu Vantaalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom