Postin kulkemisen vaikeus

Ei taida Omapostin sovellukseen saada laitettua rinnakkaisosoitetta?

Itsellä siis kaksi asuntoa, joista toinen on rinnakkaisosoitteella. Olisi näppärää katsoa sovelluksesta tulleet postit molemmista. Tämä ei taida olla mahdollista mitenkään? :hmm:
 
Ei taida Omapostin sovellukseen saada laitettua rinnakkaisosoitetta?

Itsellä siis kaksi asuntoa, joista toinen on rinnakkaisosoitteella. Olisi näppärää katsoa sovelluksesta tulleet postit molemmista. Tämä ei taida olla mahdollista mitenkään? :hmm:
Paketit tulee kyllä sinne puhelinnumeron perusteella näkyviin vai meinaatko jotain laskuja?
 
Miten mä muistin et joskus postikulut kuului tuohon :oops:
No hyvä että korjasit :thumbsup:
Sekoitat varmaan veron laskentaan. 22€ arvorajaan ei lasketa kuljetuskustannuksia, mutta jos raja ylittyy niin kuljetuskustannukset lasketaan mukaan alv-perusteeseen.

Tästä seuraa myös että jos tilaa alhaisemman alv-kannan tuotteita ja laskee "arvorajan" 5€ minimiverojen mukaan (kuinka kallis saa olla, että alv on alle 5 €) niin tähän lasketaan kuljetuskustannukset mukaan.

Eli esim. jos tilaat:
20€ muistikortin, jossa lähetyskulut 5 € -> Ei veroja koska tuote alle 22 €
25€ muistikortin, jossa lähetyskulut 0 € -> Veroja menee 25 €*24% = 6 €, peritään koska tuote yli 22€ ja alv yli 5€.
20€ kirjan jossa lähetyskulut 5€ -> Ei veroja koska tuote alle 22 €.
25€ kirjan, jossa lähetyskulut 0 € -> Ei veroja, koska alv olisi 25 € * 10 % = 2,5€, eli alv alle 5€.
20€ kirjan jossa lähetyskulut 40€-> Ei veroja, koska tuote on alle 22€
25€ kirjan jossa lähetyskulut 35€ ->Veroja menee 60 €*10% = 6 €, peritään koska tuote yli 22€ ja alv yli 5€.

Lisäksi jos tulee Postin kautta niin tuo 2,9€ käsittelymaksu lasketaan myös alv-perusteeseen.
 
Sekoitat varmaan veron laskentaan. 22€ arvorajaan ei lasketa kuljetuskustannuksia, mutta jos raja ylittyy niin kuljetuskustannukset lasketaan mukaan alv-perusteeseen.

Tästä seuraa myös että jos tilaa alhaisemman alv-kannan tuotteita ja laskee "arvorajan" 5€ minimiverojen mukaan (kuinka kallis saa olla, että alv on alle 5 €) niin tähän lasketaan kuljetuskustannukset mukaan.

Eli esim. jos tilaat:
20€ muistikortin, jossa lähetyskulut 5 € -> Ei veroja koska tuote alle 22 €
25€ muistikortin, jossa lähetyskulut 0 € -> Veroja menee 25 €*24% = 6 €, peritään koska tuote yli 22€ ja alv yli 5€.
20€ kirjan jossa lähetyskulut 5€ -> Ei veroja koska tuote alle 22 €.
25€ kirjan, jossa lähetyskulut 0 € -> Ei veroja, koska alv olisi 25 € * 10 % = 2,5€, eli alv alle 5€.
20€ kirjan jossa lähetyskulut 40€-> Ei veroja, koska tuote on alle 22€
25€ kirjan jossa lähetyskulut 35€ ->Veroja menee 60 €*10% = 6 €, peritään koska tuote yli 22€ ja alv yli 5€.

Edit: ei se aikaisemmin näin mennyt. Nyt Tullin laskuri antaa mennä vaan läpi.

Voisi tilailla tällaisia, joissa postikulut on puolet hinnasta:

Aika varmasti on viime vuosikymmenellä minulta otettu veroja lähetyksestä, jonka arvo oli 20€, mutta postikulut vitosen.
 
Viimeksi muokattu:
Kaveri sai tuon käsittelymaksun takaisin, kun reklamoi Postille, että se oli aiheettomasti peritty. Asian käsittely otti Postilta viikkoja.
Eli siis perus kusetus meininki; pakotetaan kaikki maksamaan, jos haluavat tavarat, vaikka maksuperustetta ei olisikaan ja luotetaan siihen, ettei juuri kukaan jaksa reklamoida parin euron takia.. :rolleyes:
 
Täällä sama, tosin tullut 3 kertaa sama saapumisilmoitus ja viesti seurantaan..

2020-04-26 13:33 Reached the place of arrival
2020-04-23 13:51 Reached the place of arrival
2020-04-13 18:08 Reached the place of arrival
Mulle on tullut nuo ihan samat, eli kolme kertaa ja noi päivänmäärätkin ovat ihan samat.
Lisäksi, jos tuota ekaa saapumista katsoo Aliexpressin sivuilta, niin se ilmoittaa sen sisällöksi "Last Mile Carrier"

Nopea Google kertoo, että tuo kyseinen merkintä ei välttämättä tarkoita, että tilaus olisi jo Suomessa: What does "Reached the Place of Arrival" mean when it is listed more than once? - Q & A | China Postal Tracking

Mulla myös samat. Toivottavasti toukokuun aikana tulisi perille.
 
Mielenkiintoisia välillä nämä seurannat ulkomailla, mitähän tämäkin sanoo, jos tulee näkyviin Postin seurantaan jossain vaiheessa, jos nyt ylipäätään tämän tyypin kirje sinne tulee näkymään.

Tämä siis päivittyi jo eilen 28.4. että tänään illalla lähetyksen status Taiwanista on vienti vienti vienti vienti vienti vienti. Ja muutama päivä sitten siellä koettiin bad hair day. Näinköhän Posti tulee halkomaan hiuksia tämän kanssa :D

Number: UBxxxxxxxxxTW
Package status: In transit
Country: Taiwan [CN] -> Finland
Destination:

Origin:
2020-05-01 18:20, Finland, expected to arrive in the country of arrival
2020-04-29 21:55, Taiwan, export export export export export export export export
2020-04-25 15:24, Carrier has been contracted, in transit
2020-04-24 16:54, Taiwan, hair-sealed hair issue disabement
2020-04-21 17:57, Carrier has contracted
======================================
Powered by www.17track.net
 
Mitenköhän Matkahuollon "noutamaton" paketti näkyy seurannassa kun se matkaa takaisin lähettäjälle? Kävin perjantai-aamuna kertomassa etten ota pakettia vastaan, tuon voi lähettää takaisin. Pakettiseurannassa "Lähetystä ei noudettu ajallaan, joten palautimme sen lähettäjälle" on kuitenkin edelleen viimeisin tieto on vierailuaikani ajankohdalla. Kai noita palautuviakin lähetyksiä voi seurata vai minuutissako se ehti takaisin :D?

Olisiko kokemusta asiasta? Vai lieköhän paikallinen asiamies möhlinyt ja jättänyt paketin seisomaan noutoa odottavien hyllyyn...
Oma pakettini pääsi perille, mutta tähän kukaan ei tiennyt vastausta, joten kohta tiedätte :). Matkahuollon seurantaan tulee merkintä "Lähetystä ei noudettu ajallaan, joten palautimme sen lähettäjälle." kun paketin lunastuksesta kieltäytyy tai aikaraja tulee täyteen. Sen jälkeen paketin liikkeet kyllä rekisteröidään ja ne näkyvät matkahuollolle itselleen, mutta pakettia ei voi seurata seurannassa.
 
Nyt on kaksi edellistä pakettia mennyt postiin kun kuulemma liian isoja pakettiautomaattiin. Tuosta johtuen päivällä myöhästyy lähetys. Pakettien koko ollut n. S-koko postin mukaan. Tiedä sitten onko ollut täyttä vai ei, yleensä vaan tullut silloin ilmoitus, että automaatti on täynnä.
 
Nyt on kaksi edellistä pakettia mennyt postiin kun kuulemma liian isoja pakettiautomaattiin. Tuosta johtuen päivällä myöhästyy lähetys. Pakettien koko ollut n. S-koko postin mukaan. Tiedä sitten onko ollut täyttä vai ei, yleensä vaan tullut silloin ilmoitus, että automaatti on täynnä.

Kas, tuli sama ilmoitus vaikka paketti oli S. Kiikuttivat lähimpään smartpostiin eli täyttä on ollut. Jännä silti toi ilmoitus isoista paketeista muillakin. Eka kerta ku itelle tulee moinen maninta vastaan.
 
Oma paketti jenkeistä (USPS Priority Mail International) lähetettynä oli paikallisessa USPS:n tiloissa Los Angelesissa 10.4 ja pyöri Losissa aina 19.4 asti, jolloin oli lähtenyt hieman yllättäen kohti Japania saapuen sinne 24.4.
Japanista lähdettyä vielä isommalla yllätyksellä paketti saapui Helsinki-Vantaalle saman vuorokauden aikana. Viivästystä tullissa aiheutti oma sekoilu tuon käsittelykulun kanssa, jonka tajusin puuttuvan ja sen pystyi maksamaan kätevästi postin sivuilta Tullin sivuilla tarjotun linkin kautta.

Nyt näkyy seurannassa käsittelykulutkin maksettuna, niin jospa paketti siitä vielä ennen vappua joutuisi perille.
Mun paketti pyöri reilu 2 viikkoa Chigagossa, josta se kulkeutui päivässä Houstonin kautta Sao Pauloon. Viimeisimmästä merkinnästä on nyt reilu pari viikkoa. Tulenkohan ikinä näkemään tuota pakettia?
 
Mun paketti pyöri reilu 2 viikkoa Chigagossa, josta se kulkeutui päivässä Houstonin kautta Sao Pauloon. Viimeisimmästä merkinnästä on nyt reilu pari viikkoa. Tulenkohan ikinä näkemään tuota pakettia?
Veikkaisin että tulet, eri asia on sitten että koska - voi hyvin mennä vielä viikkoja kun kuljetusyhteyksien kanssa on vaikeuksia, ja osa paketeista kulkee poikkeuksellisesti merirahtina. Merkintöjä ei välttämättä enää tule lisää ennen Helsinkiä.

Toki aina voi paketti jäädä sille tielleen mutta pari viikkoa viimeisestä seurantatapahtumasta ei ole vielä paljoa tässä nykytilanteessa.
 
Jaetaankohan tänään normaali kirjeposti? Reilun viikon jo odotellut kirjettä briteistä, eilen olisi pitänyt arvion mukaan tulla.

Tuskin nyt vapaapäivänä. Asiasta toiseen: kulkevatko paketit huomenna lauantaina? Pitkäperjantain jälkeisenä lauantaina ainakin, mutta silloin posti oli jostain syystä erikseen maininnut asiasta.
 
On se kyllä kumma kun kaverini lähetti minulle postia helmikuun lopussa eikä ole vieläkään tullut. Ilmeisesti Postin nykyiset ongelmat ovat totta.
 
Juuh.. Itellä tulossa Briteistä paketti ja seuranta sanoo 25.4. "Handed over to delivery partner (Posti)", mutta eipä vieläkään näy Postin seurannan puolella yhtään mitään. :rolleyes:
 
Ainakin pk-seudulla nuo pakettiautomaatit ovat niin täynnä että niihin mahtuu vain noin kolmasosa lähetyksistä. Muuttuvat sitten noutolähetyksiksi mitkä poimitaan tiskiltä henkareiden kera, eivät edes enää lähde lähimpiin muihin automaatteihin kun nekin ovat täynnä.
 
Täälläkin on joka paikka täynnä paketteja. Paikallinen asiamiespostikin on jo ylitäytetty paketeilla. Viimeksi kun kävin pakettia hakemassa niin näytti olevan jo hyllyjen välitkin täynnä rullakoita ja paketteja on potkittu jo tilapäiseen noutopisteeseenkin läheiseen kauppakeskukseen ja sielläkin on jo kuulemma täyttä kun meinaavat perustaa tilapäiselle noutopisteelle tilapäisen noutopisteen jonnekin muualle. Sama on matkahuollolla, niilläkin paketit menevät jo varapisteen varapisteeseen.

On se kiva kun lähtee paketteja noutamaan niin saa ajella kylää ympäri kilsatolkulla kun joka paketti on eri pisteessä. Tuli tuossa 3 päivän aikana 7 eri pakettia ja kaikki olivat eri paikoissa. Tosin, pari noista oli matkahuollon paketteja ja loput postin paketteja.

Ennen jaksoi heti hakea paketit samana päivänä kun ilmoitus tuli mutta nyt kun noita tulee melkein joka päivä niin pari kertaa viikossa on tullut käytyä kiertämässä noudot läpi.

Huomaa kyllä hyvin että tulee enemmän tilattua kaikkea netistä kun ennen tuli käytyä osa tavarasta hakemassa jostakin lähialueen kaupasta. Toisena syynä on tietty että ei niin paljon altista itseään tälle pöpölle ja toinen että tulee mietittyä pidemmälle ja tilattua samasta kaupasta löytyvää tavaraa monipuolisemmin ja minimoiden erilliset lähetykset. Ja ihan samoin on käynyt ruokaostoksillekin, nekin tulee nykyään tilattua aikalailla harkitusti jostain nettikaupasta joko noutoon tai kotiinkuljetuksella, kaupasta ja toimituskustannuksita riippuen.
 
On kyl tullu huomattua, että yksikään viime aikoina tuleva paketti ei ole päätynyt automaattiin, vaan tässä tapauksessa paikalliselta R-kioskilta noutamaan paketti, jossa automaatti myös sijaitsee. Ja sekin on huomattu, että menee ylimääräinen päivä vielä siihen, että paketti on ylipäätään noudettavissa, kun paketti kuskataan sinne ärrälle ja se viimein kirjataan järjestelmään. Ja sit sekin on huomattu, että rullakoita lojuu siellä ärrän käytävillä odottamassa kirjaamista. Viimeks noita rullakoita tosiaan lojui postilakon aikana ja oli joulukin ovella.
 
Potsin ohjeet

"Saat ilmoituksen käsittelymaksusta samalla, kun saat saapumisilmoituksen tullausta tarvitsevasta lähetyksestä postitse kotiin. "

Siis pitääkö mun nyt odottaa, että saan jonkun helvakon lapun etanassa kotiin, että vaivautuvat käsittelemään tuon paketin?
 
15.4. lähtien on Kiinasta tulevassa paketissa ollut minulla 17trackin seurannassa "Last mile=> Destination country post".
Pystyykö tuon pohjalta jotenkin tulkitsemaan että olisi jo tuossa kohtaa ollut matkalla Suomeen tai ainakin Eurooppaan? Ja voiko tällaisten perään edes kysyä mistään, kun ei lähettäjä varmaan asialle voi mitään kun he ovat sen pistäneet asianmukaisesti liikkeelle, ja vastaavasti Suomen päässä ei taida olla mitään rekisteröintiä jonka perusteella kysyä?
Vai hillotaanko noita nyt vaan yleisemminkin jossain ja tulee kun tulee? Tämä oli joku "registered air mail" jolle lähettäjä arvioi 20-30 pv toimitusaikaa, joten teoriassa voisi vielä lähiaikoina tulla.
 
Aliexpress-paketti arvottu Pasilassa manuaalisella ocr-koodauksella johonkin aivan väärään osoitteeseen noudettavaksi Helsingin Eastonista, ja jollekin on ilmeisesti siitä toimitettu saapumisilmoitus, koska seurannan mukaan paketti on haettu.

Asun n. 300km päässä Helsingistä. Nythän en voi saada pakettia enää koskaan itselleni, koska ei ole aavistustakaan kenen osoite siihen oli arvottu ja kuka sen on noutanut. Enkä voi saada Aliexpress-disputellakaan rahoja takaisin, koska seuranta näyttää että paketti toimitettu ja noudettu. Eihän Postikaan enää tälle voi yhtään mitään, kun paketti on nyt jollain tuntemattomalla henkilöllä?
 
Aliexpress-paketti arvottu Pasilassa manuaalisella ocr-koodauksella johonkin aivan väärään osoitteeseen noudettavaksi Helsingin Eastonista, ja jollekin on ilmeisesti siitä toimitettu saapumisilmoitus, koska seurannan mukaan paketti on haettu.

Asun n. 300km päässä Helsingistä. Nythän en voi saada pakettia enää koskaan itselleni, koska ei ole aavistustakaan kenen osoite siihen oli arvottu ja kuka sen on noutanut. Enkä voi saada Aliexpress-disputellakaan rahoja takaisin, koska seuranta näyttää että paketti toimitettu ja noudettu. Eihän Postikaan enää tälle voi yhtään mitään, kun paketti on nyt jollain tuntemattomalla henkilöllä?

Aika hieno suoritus postilta (tai sitten huonot/vahingoittuneet osoitetiedot) yhdistettynä mahdollisesti epärehelliseen noutajaan. Ei tuossa varmaan paljon muuta voi kuin toivoa, että noutaja vie takaisin postiin ja paketti löytää oikealle ihmiselle. Onneksi Aliexpressistä harvoin mitään kallista tilataan.
 
Aliexpress-paketti arvottu Pasilassa manuaalisella ocr-koodauksella johonkin aivan väärään osoitteeseen noudettavaksi Helsingin Eastonista, ja jollekin on ilmeisesti siitä toimitettu saapumisilmoitus, koska seurannan mukaan paketti on haettu.

Asun n. 300km päässä Helsingistä. Nythän en voi saada pakettia enää koskaan itselleni, koska ei ole aavistustakaan kenen osoite siihen oli arvottu ja kuka sen on noutanut. Enkä voi saada Aliexpress-disputellakaan rahoja takaisin, koska seuranta näyttää että paketti toimitettu ja noudettu. Eihän Postikaan enää tälle voi yhtään mitään, kun paketti on nyt jollain tuntemattomalla henkilöllä?

Kyllä se dispute pitäisi toimia, laitat vaan syyksi wrong tracking number tms. Tai voihan olla, että alun alkujaan myyjä ilmoittanut sinulle jonkun toisen seurantakoodin..
 
Aika hieno suoritus postilta (tai sitten huonot/vahingoittuneet osoitetiedot) yhdistettynä mahdollisesti epärehelliseen noutajaan. Ei tuossa varmaan paljon muuta voi kuin toivoa, että noutaja vie takaisin postiin ja paketti löytää oikealle ihmiselle. Onneksi Aliexpressistä harvoin mitään kallista tilataan.
Parinkympin tuote. Tilattu Aliexpressistä satoja kertoja, ja ensimmäinen kerta kun paketti häviää kun on saapunut jo Suomeen. Noihin satoihin tilauksiin mahtuu useita jotka ovat jääneet koskaan tulematta, mutta disputella saatu aina rahat takaisin. Mutta eipä silloin seurantakaan ole näyttänyt, että paketti olisi haettu.
 
Aliexpress-paketti arvottu Pasilassa manuaalisella ocr-koodauksella johonkin aivan väärään osoitteeseen noudettavaksi Helsingin Eastonista, ja jollekin on ilmeisesti siitä toimitettu saapumisilmoitus, koska seurannan mukaan paketti on haettu.

Asun n. 300km päässä Helsingistä. Nythän en voi saada pakettia enää koskaan itselleni, koska ei ole aavistustakaan kenen osoite siihen oli arvottu ja kuka sen on noutanut. Enkä voi saada Aliexpress-disputellakaan rahoja takaisin, koska seuranta näyttää että paketti toimitettu ja noudettu. Eihän Postikaan enää tälle voi yhtään mitään, kun paketti on nyt jollain tuntemattomalla henkilöllä?

Ota nyt talteen postin englanninkielisiltä sivuilta kuvakaappaus, jossa näkyy, että paketti on toimitettu Helsinkiin ja toinen toimitusvahvistuksesta, jossa näkyy osoite ei-Helginissä. Sen jälkeen disputea vaan AliExpressiin, eiköhän tuossa pitäisi olla ihan hyvät perusteet jo?

Eihän sitä edes tiedä, onko posti mokannut, vai lähettäjä (vai onko jopa kusestuksesta kyse).
 
Aliexpress-paketti arvottu Pasilassa manuaalisella ocr-koodauksella johonkin aivan väärään osoitteeseen noudettavaksi Helsingin Eastonista, ja jollekin on ilmeisesti siitä toimitettu saapumisilmoitus, koska seurannan mukaan paketti on haettu.

Asun n. 300km päässä Helsingistä. Nythän en voi saada pakettia enää koskaan itselleni, koska ei ole aavistustakaan kenen osoite siihen oli arvottu ja kuka sen on noutanut. Enkä voi saada Aliexpress-disputellakaan rahoja takaisin, koska seuranta näyttää että paketti toimitettu ja noudettu. Eihän Postikaan enää tälle voi yhtään mitään, kun paketti on nyt jollain tuntemattomalla henkilöllä?
Ainhan tuossa on mahdollisuus että myyjä on antanut toisen henkilön seurantakoodin.
Kerran "oma" paketti meni 100km päähän, pistin postille kyselyä että siirtäisivät paketin oikeaan paikkaan, mutta vastauksena tulikin että kuulemma paketti kuuluu jollekin toiselle henkilölle.
 
Ainhan tuossa on mahdollisuus että myyjä on antanut toisen henkilön seurantakoodin.
Kerran "oma" paketti meni 100km päähän, pistin postille kyselyä että siirtäisivät paketin oikeaan paikkaan, mutta vastauksena tulikin että kuulemma paketti kuuluu jollekin toiselle henkilölle.
Tämä, itselleni on myös tullut väärä koodi kerran eBayn kautta Kiinasta tilatessa ja tarkoituksena oli ilmeisesti vain yrittää huijata eBayta. Rahat sain takaisin pari minuuttia disputen jättämisen jälkeen.
 
Jonkun tietyn "tuotemerkin" "virallinen" store kyseessä, eikä mikään yksityinen Ebay-myyjä. Miksi joku Aliexpress-store yrittäisi huijata tuolla tavalla.
 
Jonkun tietyn "tuotemerkin" "virallinen" store kyseessä, eikä mikään yksityinen Ebay-myyjä. Miksi joku Aliexpress-store yrittäisi huijata tuolla tavalla.
No samaa voi kysyä miksi posti toimittaisi jollekin random tyypille jonkun paketin jos siinä ei selkeästi niin lukisi? Ainut mikä voisi tulla mieleen että se helsingissä asuva on täysin samanniminen kuin sinä. Ja osoitetiedot olisivat tuhoutuneet. Silloinkin epäilen että posti vain palauttaisipaketin tai se jäisi johonkin ikuiseen sevitysjonoon tai mitä se posti osoitteettomille paketeille tekeekään.

Syy väärään koodiin voi olla esimerkiksi että Alihan palauttaa automaattisesti rahat jos ei pakettia saa lähetettyä ajoissa tai vaikka inhimillinen virhe että laittanut sinun tietoihin vahingossa toisen seurantakoodin. Kyllä noita silloin tällöin sattuu. Eikä edes ole mikään harvinainen tapaus.

Ja todennäköisesti saat rahasi takaisin kun laitat disputen tuosta.
 
Muilla ollut viivettä kirjatun kirjeen kanssa, itsellä maannut 28.4 alkaen helsinki vantaan ulkomaanterminaalissa. Asiakirjoista siis kyse, normaalisti ollut kirjauksesta toisena arkipäivänä noudettavissa
 
Muilla ollut viivettä kirjatun kirjeen kanssa, itsellä maannut 28.4 alkaen helsinki vantaan ulkomaanterminaalissa. Asiakirjoista siis kyse, normaalisti ollut kirjauksesta toisena arkipäivänä noudettavissa
 
Viimeksi muokattu:
Vappuaattuna illalla lähetetty paketti eteni tyylikkäästi viikonlopun aikana Helsingistä Vaasaan. Kello 9 maanantai-aamuna kertoi seuranta, että paketti on kuljetuksessa paikalliseen postinumeroon. Sen jälkeen ei olekaan tapahtunut mitään. Polkiko Kusti ojaan vai eksyikö matkalla pakettiautomaatille?
 
Posti sulkenut chat-asiakaspalvelun ja vastaanottajilta selvityspyyntölomakkeen. Hukkuivat ilmeisesti kyselyihin "milloin saan paketin kun se on jo viikon ollut tulossa Kiinasta?" tai "mun paketti oli eilen Tampereella, miksei se jo ole Utsjoella?" ? Kiva kun turhankyselijöiden takia ei voi nyt oikeitakaan ongelmia selvitellä.
 
Siis nyt kyllä pakko nostaa hattua Posti Group Oyj toiminnalle.


Meni kyllä tunteisiin. Maksoin ennakkoon tullit ja alvit ja jäin odottelemaan pakettia (en saanut edes postilta tullauskirjettä). Paketti istui viikon kunnes päätin ottaa puhelimen kauniiseen käteen ja kysyä että mitä aktuaalista vittua nyt? "Joo, et ole maksanut POSTIN KÄSITTELYMAKSUA :). Se on Helmikuun alusta voimaan tullut käsittelymaksu." -Aha. [Nyt kun muistelen.. Niin olen saattanut kuulla jostain tästä uutisesta, mutta jos kerran vuodessa tilaan EU:n ulkopuolelta paketin niin olisi kyllä saanut tulla tieto edes postitse kotio saakka tästä kyseisestä paskamaksusta. Nyt kyllä vituttaa.]

No mistähän (vitusta) voin teidän ylimääräiset maksut maksaa?
- Linkki löytyy lähetyksen vastaanottaminen > tuontitullaus > käsittelymaksu tuontiselvitettäville lähetyksille

Vittu että sapettaa tälläset ylimääräset kustannukset. Vittu että sapettaa posti. Yleensä positiivisia kokemuksia postin kuljetuksista (mm. yksikään paketti ei ole hajonnut) ja posti liikkuu erittäin ripeästi alueelle missä asun, mutta tämä 2,90€ arvoinen kusetusmaksu kyllä kaatoi 10v postin käyttämisen kupin nurin.

No vittu en tilaa vaan kärsin jatkossakin tämän paskan konsernin palveluista.

€: Kiitos bbs.io-tech.fi, että mahdollistatte meille suomalaisille tämän ilmaisen terapian käytön (ja halutessani uusin myös jatkossakin tukijäsenyyden)
€€:
1588748186611.png


Älä huoli, kerroin kyllä mielipiteeni :)
 
Viimeksi muokattu:
Siis nyt kyllä pakko nostaa hattua Posti Group Oyj toiminnalle.


Meni kyllä tunteisiin. Maksoin ennakkoon tullit ja alvit ja jäin odottelemaan pakettia (en saanut edes postilta tullauskirjettä). Paketti istui viikon kunnes päätin ottaa puhelimen kauniiseen käteen ja kysyä että mitä aktuaalista vittua nyt? "Joo, et ole maksanut POSTIN KÄSITTELYMAKSUA :). Se on Helmikuun alusta voimaan tullut käsittelymaksu." -Aha. [Nyt kun muistelen niin olen saattanut kuulla tästä jostain uutisista tai lukenut mutta jos kerran vuodessa tilaan EU ulkopuolelta jonkun paketin niin olisi kyllä saanut tulla tieto edes postitse kotio saakka tästä kyseisestä paskamaksusta. Nyt kyllä vituttaa.]

No mistähän (vitusta) voin teidän ylimääräiset maksut maksaa?
- Linkki löytyy lähetyksen vastaanottaminen > tuontitullaus > käsittelymaksu tuontiselvitettäville lähetyksille

Vittu että sapettaa tälläset ylimääräset kustannukset. Vittu että sapettaa posti. Yleensä positiivisia kokemuksia postin kuljetuksista (mm. yksikään paketti ei ole hajonnut) ja posti liikkuu erittäin ripeästi alueelle missä asun, mutta tämä 2,90€ arvoinen kusetusmaksu kyllä kaatoi 10v postin käyttämisen kupin nurin.

No vittu en tilaa vaan kärsin jatkossakin tämän paskan konsernin palveluista.

€: Kiitos bbs.io-tech.fi, että mahdollistatte meille suomalaisille tämän ilmaisen terapian käytön (ja halutessani uusin myös jatkossakin tukijäsenyyden)
€€:
1588748186611.png


Älä huoli, kerroin kyllä mielipiteeni :)
Pitäähän ne postin johdon 60% bonarit jostain saada. :whistling:;)
 
Pitäähän ne postin johdon 60% bonarit jostain saada. :whistling:;)
No tämäpä se.. Hyvinkin tietoinen minkä takia tämä maksu ollaan kehitelty tänne. Kaikki olis sinänsä fine jos tästä olisi jokin tieto tullut....... Vittu että osaakin ärsyttää kuin pientä oravaa :hmm:
 
No tämäpä se.. Hyvinkin tietoinen minkä takia tämä maksu ollaan kehitelty tänne. Kaikki olis sinänsä fine jos tästä olisi jokin tieto tullut....... Vittu että osaakin ärsyttää kuin pientä oravaa :hmm:

Näistä kannattanee tehdän kuluttaja-asiamiehelle valitus, eikös oikeudessa jo koeponnistettu nämä ylimääräiset tullausmaksut ja todettiin laittomiksi? Vai liekköhän postilainsäädännössä postille suotu jotain lisäoikeuksia, joita muilla kuriirifirmoilla ei ole?

Eihän se omaa vitutusta tietenkään poista kun käsittelyajat ovat vuosia, mutta yleisen hyvän nimissä.

Edit: Tietty postillekin kannattaa reklamoida, että et ole etukäteen saanut tiedoksi tai hyväksynyt mitään ylimääräisiä käsittelymaksuja, joten ajantasaisen lainsäädännön ja oikeuskäytännön perusteella sinulta ei voida moisia maksuja periä ja haluat maksun palautuksena tilillesi.
 
Täällä odotellaan myös USA:sta 30.3. USPS:lla lähtenyttä pakettia, viimeinen päivitys tällä hetkellä 2.4. CHICAGO IL INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER.
Mulla ollut paketti samassa sijainnissa 16.3., eikä päivityksiä sen jälkeen. Kyseinen paketti lähetetty 12.3. Lisäksi yksi paketti 10.4. Shenzhenissä, toinen 17.4. Frankfurtissa ja kolmas eilisestä lähtien Zhengzhoussa. Kiinan paketit tulossa China Postilla, Saksasta Deutsche Postilla. Jos tuon Frankfurtin paketin saisi vielä ennen Vappua himaan, niin olisi jees. Kiinan paketit tuskin saapuvat ennen kesäkuuta.

UPS toimitti viikossa paketin Roomasta Helsinkiin, joka oli kyllä positiivinen yllätys, vaikka yleensä kyseinen pulju onkin aiheuttanut pelkkiä harmeja.

Vieläkö USPS pakettisi seisoo Chicagossa? Omassa ei muutosta.
 
Vieläkö USPS pakettisi seisoo Chicagossa? Omassa ei muutosta.

Joo, siellä näyttää edelleen olevan, ei muutosta. Frankfurtin paketti saapui perille n. viikon normaalia hitaammin, Kiinan paketit ovat nyt seisoneet Vapusta asti jossain päin maailmaa.

Suomen sisäiset toimitukset sen sijaan ovat toimineet koko ajan moitteitta, mitä nyt pakettiautomaatit ovat välillä täynnä.
 
Itsellä seissyt nyt 9 päivää eu sisältä tullut kirjattu kirje hki vantaan ulkomaan terminaalissa, seuranta näyttänyt :kuljetuksessa siis 9pvä. Miettinyt onko puhelin numeron lisääminen / sähköisen saapumisilmoituksen lisääminen (maahan tulon / postin seurantaan ilmestymisen jälkeen) voinut sekoittaa seurantaa jotenki mm 17track näyttää: Noudettavissa. kun taas postin seuranta kuljetuksessa ja viimeisin tuo vastaan ottajan puhelin numeron lisäys
 
Vieläkö USPS pakettisi seisoo Chicagossa? Omassa ei muutosta.
Joo, siellä näyttää edelleen olevan, ei muutosta.
USPS on lähettänyt toisen postierän laivalla 27.4. ja tällä kertaa mukana on myös Chicago ISC:n kautta käsiteltyjä Suomeen tulevia paketteja ja kirjeitä:
https://about.usps.com/newsroom/service-alerts/pdf/second-air-to-sea-diversion-in-effect.pdf

Eli hyvällä/huonolla tuurilla pakettinne ovat tuolla.
Arvioitu saapumisaika Rotterdamiin on 15.5.2020.

Voisi tosin kuvitella, että tästä olisi tullut seurantaan merkintä, mutta voi hyvin olla ettei tule jos ei systeemit/prosessit taivu siihen.
 
USPS on lähettänyt toisen postierän laivalla 27.4. ja tällä kertaa mukana on myös Chicago ISC:n kautta käsiteltyjä Suomeen tulevia paketteja ja kirjeitä:
https://about.usps.com/newsroom/service-alerts/pdf/second-air-to-sea-diversion-in-effect.pdf

Eli hyvällä/huonolla tuurilla pakettinne ovat tuolla.
Arvioitu saapumisaika Rotterdamiin on 15.5.2020.

Voisi tosin kuvitella, että tästä olisi tullut seurantaan merkintä, mutta voi hyvin olla ettei tule jos ei systeemit/prosessit taivu siihen.

Nice, kiitos tiedosta! Katellaan ilmestyykö Postin seurantaan toukokuun puolivälin jälkeen.
 
Pitääkö tämä käsittelymaksu maksaa tullattavasta lähetyksestä silti, vaikka tullien ja verojen määrä jää 0€:hen? Ei nyt oikein selvinnyt tuo mistään. Lähetys on siis tullattu ja maksettavaa tuli 0€, mutta pitääkö tuo 2,90€ vielä maksaa, että lähetys lähtee liikkumaan?
 
Eli siis perus kusetus meininki; pakotetaan kaikki maksamaan, jos haluavat tavarat, vaikka maksuperustetta ei olisikaan ja luotetaan siihen, ettei juuri kukaan jaksa reklamoida parin euron takia.. :rolleyes:
Ehkä ymmärrät että kyse palvelumaksusta.
Jos menet lääkäriin eikä se löydä sinusta vikaa, maksu tulee siitä huolimatta.

Pitääkö tämä käsittelymaksu maksaa tullattavasta lähetyksestä silti, vaikka tullien ja verojen määrä jää 0€:hen? Ei nyt oikein selvinnyt tuo mistään. Lähetys on siis tullattu ja maksettavaa tuli 0€, mutta pitääkö tuo 2,90€ vielä maksaa, että lähetys lähtee liikkumaan?
Pitää jos et pyydä erikseen vapautusta. On normi meininki että kaikki lisämaksut tuodaan etukäteen jotta vältytään suurilta valituksilta myöhemmin.
Eli kun ensivuoden alussa on kaikki kiinatilaukset verollisia, se työllistää postia kovasti jonka kuluihin tätä maksua käytetään.
Nyt vain ensin totutellaan maksuun.
1588781322809.png
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä ymmärrät että kyse palvelumaksusta.
Jos menet lääkäriin eikä se löydä sinusta vikaa, maksu tulee siitä huolimatta.


Pitää jos et pyydä erikseen vapautusta. On normi meininki että kaikki lisämaksut tuodaan etukäteen jotta vältytään suurilta valituksilta myöhemmin.
Eli kun ensivuoden alussa on kaikki kiinatilaukset verollisia, se työllistää postia kovasti jonka kuluihin tätä maksua käytetään.
Nyt vain ensin totutellaan maksuun.
1588781322809.png
Ehkä ymmärrän, ehkä en, koska ei Posti tätä maksua vastaan tuota mitään palvelua. Pelkkä keinotekoinen rahastusmaksu se on. Mikähän olisi vapautuksen peruste? Yritä nyt keksiä edes vähän parempi esimerkki kuin tuo lääkäriräpellyksesi. Lääkärille maksat siitä että se tutkii sinut. Ihan normaalia palvelusta maksamista. Parempi väännös voisi olla, että toinen lääkäri, joka sinua ei edes tutki veloittaa sinulta palvelumaksun, ennen kuin pääset sen lääkärin huoneeseen, jolle olet varannut ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä ymmärrät että kyse palvelumaksusta.
Jos menet lääkäriin eikä se löydä sinusta vikaa, maksu tulee siitä huolimatta.

Kun menet lääkäriin, teen sopimuksen lääkärin kanssa ja sitoudut maksamaan sinulle esitetyt maksut. Kun tilaat tavaraa netistä, teet sopimuksen myyjän kanssa ja sitoudut maksamaan myyjän veloittamat maksut. Suomen lain mukaan kukaan ulkopuolinen ei voi tulla heiluttelemaan hinnastoa, jota ostaja ei ole koskaan edes nähnyt (mikään netithinnasto ei kelpaa), että nyt muuten pitäisi maksaa, tai sun pakettis jää meille. Postin pitäisi nostaa myyjältä veloittamia hintojaan, myyjähän sen palvelun ultimatum Postilta tilaa. Paska juttu jos on tullut tehtyä paskat sopparit, eikä hintojen nostaminen onnistu, mutta eihän se ostajan vika ole.

Tämä ei ole siis minun mielipide, vaan kuluttaja-asiamiehen mielipide ja eikös tämä ihan oikeudessakin asti ponnistettu DHL:n osalta? En tiedä, miksi ihmeessä ei muka pätisi yhtälailla Postiin - ellei postilaissa ole postille annettu jotain erivapauksia, mikä tietenkin aina on mahdollista?
 
Kun menet lääkäriin, teen sopimuksen lääkärin kanssa ja sitoudut maksamaan sinulle esitetyt maksut. Kun tilaat tavaraa netistä, teet sopimuksen myyjän kanssa ja sitoudut maksamaan myyjän veloittamat maksut. Suomen lain mukaan kukaan ulkopuolinen ei voi tulla heiluttelemaan hinnastoa, jota ostaja ei ole koskaan edes nähnyt (mikään netithinnasto ei kelpaa), että nyt muuten pitäisi maksaa, tai sun pakettis jää meille. Postin pitäisi nostaa myyjältä veloittamia hintojaan, myyjähän sen palvelun ultimatum Postilta tilaa. Paska juttu jos on tullut tehtyä paskat sopparit, eikä hintojen nostaminen onnistu, mutta eihän se ostajan vika ole.

Tämä ei ole siis minun mielipide, vaan kuluttaja-asiamiehen mielipide ja eikös tämä ihan oikeudessakin asti ponnistettu DHL:n osalta? En tiedä, miksi ihmeessä ei muka pätisi yhtälailla Postiin - ellei postilaissa ole postille annettu jotain erivapauksia, mikä tietenkin aina on mahdollista?

Jos joku käy keskustelua kuluttajaviranomaisten kanssa, niin olisi mielenkiintoista tietää mikä alustava kanta tähän rahastukseen on. Niin kuin moni on jo todennut, me ostajina emme ole sopijaosapuolina kuljetuksissa. Postihan on itsekin monta kertaa torpannut korvaus- ja/tai selvittelyvaateet sillä että tilaajalla ei ole sopimussuhdetta Postin kanssa vaan myyjätaholla.
 
Pitääkö tämä käsittelymaksu maksaa tullattavasta lähetyksestä silti, vaikka tullien ja verojen määrä jää 0€:hen? Ei nyt oikein selvinnyt tuo mistään. Lähetys on siis tullattu ja maksettavaa tuli 0€, mutta pitääkö tuo 2,90€ vielä maksaa, että lähetys lähtee liikkumaan?
Ehkä ymmärrät että kyse palvelumaksusta.
Jos menet lääkäriin eikä se löydä sinusta vikaa, maksu tulee siitä huolimatta.


Pitää jos et pyydä erikseen vapautusta. On normi meininki että kaikki lisämaksut tuodaan etukäteen jotta vältytään suurilta valituksilta myöhemmin.
Eli kun ensivuoden alussa on kaikki kiinatilaukset verollisia, se työllistää postia kovasti jonka kuluihin tätä maksua käytetään.
Nyt vain ensin totutellaan maksuun.
1588781322809.png
Tuo 2.90€ pitää maksaa jokatapauksessa, mikäli haluat paketin liikkuvan eteenpäin - toisin, kuin Postin omissa tiedotteissa mainittiin silloin, kun tuo uudistus oli tulossa. Jälkikäteen sitten voi kuulemma vaatia rahoja takaisin ja siinä sitten menee joitain viikkoja.

Kuten tässä monet muutkin on tuoneet ilmi, en ole missään vaiheessa Postin kanssa minkäänlaista asiakkuussuhdetta luonut, vaan lähettäjä on se joka Postilta tuon palvelun ostaa ja on täten Postin asiakas myös heidän silmissään - vrt. tapaukset joissa kadonnutta tavaraa etsitään, tai vaurioituneesta paketista korvauksia haetaan ja täten tuo on pelkkää kiristystä; "maksa meille, tai paketillesi käy jotain ikävää, eikä se pääse perille, vaikka tästä palvelusta on meille jo maksettu".
Se onko jo maksettu korvaus Postille "riittävä" ei liity mitenkään vastaanottajaan, vaan on ihan Postin oma moka, jos on "liian halvalla" palvelunsa myynyt, eikä vastaanottajan pitäisi olla mitenkään velvollinen Postin omien hölmöilyjen kompensointiin. Myökään mitään palvelua tuolla "palvelumaksulla" ei saa; jo aiemmin ihan samoilla tullausmenetelmillä paketin on saanut itselleen maksamalle verot ja mahdolliset tullit - nyt vaan Posti tunkee välikädeksi apajille puhtaasti rahastamaan ilmeisesti johdon bonuksien ja golf-osakkeiden ylläpitämiseksi.

Itse tuon 2.90€ maksoin ja siitä reklamoinkin Postille (oma paketti oli myös alle tuon 22€ arvon), mutta en palautusten suhteen kummemmin hengitystä pidättele. Maksimoimalla heidän työmäärän tuohon ehkä saadaan jotain järkeäkin, joskin epäilen. Myös yhteydenottoa kuluttajaviranomaiselle tässä mielessäni pyörittelen..
Itse en kyllä näe mitään eroa Postin ja KKV:n kieltämän DHL:n palvelumaksun välillä, paitsi hinta (Posti 2.90€ DHL 20€) ja se, että DHL oikeasti tekikin jotain, eli kaivoi tullaustiedot asiakkaalle. Jos kiinnostaan, niin tuota DHL-keissin päätöstä voi käydä tutkailemassa tuolta; Tullauksen palvelumaksu
 
Itse en kyllä näe mitään eroa Postin ja KKV:n kieltämän DHL:n palvelumaksun välillä, paitsi hinta (Posti 2.90€ DHL 20€) ja se, että DHL oikeasti tekikin jotain, eli kaivoi tullaustiedot asiakkaalle. Jos kiinnostaan, niin tuota DHL-keissin päätöstä voi käydä tutkailemassa tuolta; Tullauksen palvelumaksu
Toki sellaisesta palvelusta saa veloittaa, että tehdään tullaus vastaanottajan puolesta, jollaista palvelua Postikin kuten muutkin kuriirit tarjoavat. Sen laittomuutta en ymmärrä. Siinä ihan rehellisesti ostetaan palvelu, että joku muu tekee asian x (tässä tapauksessa tullauksen) puolestasi. Mutta sillä nyt ei ole tämän 2,90€ -pakotusmaksun kanssa mitään tekemistä, joka menee vaikka valtuutat Postin lisähinnasta tekemään tullauksen.

EDIT: Jaa tuokin DHL:n maksu oli ryöstömaksu, vaikka vastaanottaja teki tullauksen itse. Tosin tässä Posti ei nyt pimitä lähetyksen tuontitietoja tuota 2,90€:a vastaan, kuten DHL on tehnyt. Eli tullauksen saa tehtyä ennen kuin maksaa tuota 2,90€:a eli varmaan noin päin lienee laillinen, koska kyseessä valtionyhtiö, niin perusteeksi käynee mikä tahansa.
 
Toki sellaisesta palvelusta saa veloittaa, että tehdään tullaus vastaanottajan puolesta, jollaista palvelua Postikin kuten muutkin kuriirit tarjoavat. Sen laittomuutta en ymmärrä. Siinä ihan rehellisesti ostetaan palvelu, että joku muu tekee asian x (tässä tapauksessa tullauksen) puolestasi. Mutta sillä nyt ei ole tämän 2,90€ -pakotusmaksun kanssa mitään tekemistä, joka menee vaikka valtuutat Postin lisähinnasta tekemään tullauksen.

EDIT: Jaa tuokin DHL:n maksu oli ryöstömaksu, vaikka vastaanottaja teki tullauksen itse. Tosin tässä Posti ei nyt pimitä lähetyksen tuontitietoja tuota 2,90€:a vastaan, kuten DHL on tehnyt. Eli tullauksen saa tehtyä ennen kuin maksaa tuota 2,90€:a eli varmaan noin päin lienee laillinen, koska kyseessä valtionyhtiö, niin perusteeksi käynee mikä tahansa.
Juu, tuo KKV:n päätös tuli juurikin vastaavaan pakolliseen "palvelumaksuun", jonka DHL sittemmin muutti tullauspalveluksi, eikä mulla mitään ongelmaa sen suhteen olekaan; jos Postikin olisi vain tälläisen vapaavalintaisen lisäpalvelun tarjonnut, niin siitä vaan, varmasti sillekin käyttäjänsä löytyy, mutta se mitä itse en tässä hyväksy, on se, että Posti itse nimenomaan painotti, että tuo 2.90€ lisämaksu tulee toistaiseksi tullausrajan ylittäville paketeille ja alle 22€ arvoisista lähetyksistä sitä ei siis tarvitse maksaa, mutta nyt ne pitivät $19.95 maksanutta tuotetta pantti(vanki)na, kunnes suostuin tuon maksamaan. Posti ei toki estä tullausta, mutta ei myöskään suostu lähettäjän (=asiakkaan) jo maksamaa kuljetusta hoitamaan loppuun asti, jos ei kiristysmaksua makseta, eli vaikka vastaanottaja tullauksen tekee ja verot maksaa, niin paketti "lähetetään takaisin vastaanottajalle", joka tuosta "palvelumaksusta" mielestäni tekee puhtaan kiristyksen.
Myöskään mitään vastinetta tuolle 2.90€:lle en aiempaan verrattuna saa, vain yhden ylimääräisen työvaiheen tullaukseen ja mahdollisen lisäviivästyksen paketin toimitukseen.
Toki Posti voi kuvitella voivansa tehdä mitä lystää, koska valtio omistaa 50.1% yhtiöstä, mutta sitä se ei suinkaan tarkoita ja tuotakin palvelumaksua tutkittaneen jossain vaiheessa oikeusistuimen tai jonkun vastaavan virkaelimen suunnalta.

Ps. Missäs on muuten se OmaPostin kautta hoituva 0.9€:n palvelumaksu 2.90€:n sijaan, jota myös kovasti mainostettiin ennen, kuin tuo tuli voimaan..? :hmm:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 932
Viestejä
4 908 535
Jäsenet
79 088
Uusin jäsen
gothic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom