Postin kulkemisen vaikeus

Ymmärrykseni on että Posti vaatii sen pari euroa kaikesta mikä menee tulliin, riippumatta siitä onko se oikeasti ALV- tai tullivelvollinen paketti.

Tässä on siis lotto siitä pääsetkö maksamaan pari euroa käytännössä mistä tahansa EU:n alv-alueen ulkopuolisesta paketista. Ymmärrän Postin halun tämänkaltaiselle maksulle, mutta onhan tämä vähän absurdi systeemi. Perisivät rehellisesti vaikka sitten kaikista kiinanpaketeista.

Siinä tapauksessa, periaatteen vuoksi, jää tuote saamatta. En ajatellut tukevani noin mielivaltasta touhua.
 
Siinä tapauksessa, periaatteen vuoksi, jää tuote saamatta. En ajatellut tukevani noin mielivaltasta touhua.

Kannattaa kysellä Postilta toki vielä vaikka siinä asiakaspalvelu-chatissa.

Jos kunnolla vituttaa niin kuluttajaneuvojiin yhteydenotto voi myös tulla kysymykseen. Toisaalta heillä on juuri nyt aika varmasti paljon tekemistä muutenkin.
 
Siinä tapauksessa, periaatteen vuoksi, jää tuote saamatta. En ajatellut tukevani noin mielivaltasta touhua.

Niin eihän Postille tuo toimenpide tunnu ollenkaan. Siinäs jätät hakematta.

Sen sijaan myyjä maksaa postikulut takaisin ja kohta kukaan ei tilaile enää Kiinasta, kun paketit tulevat bumerangina täältä Suomesta takaisin.

Eli koetit vittuilla postille, vittuilitkin myyjälle ja loppupeleissä sieltä sitten loppuu lähetykset Suomeen, kun sinä halusit vähän osoittaa mieltäsi ja tämä oli mielestäsi oikea tapa tehdä se :facepalm: :facepalm:
 
Niin eihän Postille tuo toimenpide tunnu ollenkaan. Siinäs jätät hakematta.

Sen sijaan myyjä maksaa postikulut takaisin ja kohta kukaan ei tilaile enää Kiinasta, kun paketit tulevat bumerangina täältä Suomesta takaisin.

Eli koetit vittuilla postille, vittuilitkin myyjälle ja loppupeleissä sieltä sitten loppuu lähetykset Suomeen, kun sinä halusit vähän osoittaa mieltäsi ja tämä oli mielestäsi oikea tapa tehdä se :facepalm: :facepalm:

Kerro sitten oikea tapa, äläkä kättä naamalle lyö. Kukaan ei opi mitään tuollaisesta.

E: Tässä muuten linkki tuohon uudistukseen: Muutokset 31.1.2020 - Tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
 
Viimeksi muokattu:
Sen voisin toki. Lähetyshän on jo siis noudettavissa postista, ei se tullissa ole.
Käyt hakemassa, maksat kästittelymaksun, jos sitä vaativat ja kuittien kanssa sitten otat yhteyttä kuluttajavirastoon?
Itselleni ainakin jäänyt semmonen kuva noista Postin tiedotteista, että käsittelymaksu koskee vain niitä paketteja, joista tullit/ALVit joutuu maksamaan? Ehkä kannattaa kaivella noita postin infoja ja liittää nekin siihen yhteydenottoon.
 
Ei sitä käsittelymaksua nyt enää tuossa vaiheessa tule, kun se on jo noudettavissa. Ymmärtääkseni.
 
Tässäpä tämä kohta Postin tiedotteesta, johon vetoat, mikäli maksuja penäävät; "Maksu koskee EU-alueen ulkopuolelta tai EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen erityisalueilta saapuvia yli 22 euron arvoisia tavaralähetyksiä, jotka tarvitsevat tullausta."
Mutta kuten edellä mainittiin, tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä, että enää noutovaiheessa lähtisivät mitään veloittamaan - varsinkin, kun näyttäisi olevan Postin omien ohjeiden vastaista periä noista alle 22€ tavaroista muutenkaan mitään.
 
Tässäpä tämä kohta Postin tiedotteesta, johon vetoat, mikäli maksuja penäävät; "Maksu koskee EU-alueen ulkopuolelta tai EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen erityisalueilta saapuvia yli 22 euron arvoisia tavaralähetyksiä, jotka tarvitsevat tullausta."
Mutta kuten edellä mainittiin, tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä, että enää noutovaiheessa lähtisivät mitään veloittamaan - varsinkin, kun näyttäisi olevan Postin omien ohjeiden vastaista periä noista alle 22€ tavaroista muutenkaan mitään.

Tämäpä. Pistin tuon sivun kirjanmerkkeihinkin jo, kun olen varma, että ei ole viimeinen kerta tämä.

Kiinasta tilailen paljon tavaraa, muttei mitään yli 22€ arvoista.

Mutta tosiaan, saapumisilmoitus tuli kotiin, että paketti on noudettavissa. Ja siinä samassa "Muu lunastettava lähetys - 4,60€"

Tuo summakin kuulostaa oudolta.
 
Tämäpä. Pistin tuon sivun kirjanmerkkeihinkin jo, kun olen varma, että ei ole viimeinen kerta tämä.

Kiinasta tilailen paljon tavaraa, muttei mitään yli 22€ arvoista.

Mutta tosiaan, saapumisilmoitus tuli kotiin, että paketti on noudettavissa. Ja siinä samassa "Muu lunastettava lähetys - 4,60€"

Tuo summakin kuulostaa oudolta.
Jotenkin vaikuttaa oudolta ollakseen tuo "käsittelymaksu", kun ei tommosta summaa ainakaan omaan silmään ole missään osunut..
Taitaa ainoa keino lähteä tuota selvittämään olla marssia noutopisteella ja kysellä mistä tuo maksu koostuu.
 
Jotenkin vaikuttaa oudolta ollakseen tuo "käsittelymaksu", kun ei tommosta summaa ainakaan omaan silmään ole missään osunut..
Taitaa ainoa keino lähteä tuota selvittämään olla marssia noutopisteella ja kysellä mistä tuo maksu koostuu.

Jep, 2,90€ olisi se käsittelymaksu. "Sormet" jo syhyää päästä neuvottelemaan asiasta tiskille, vasta huomenissa kerkeän sinne.
 
Jep, 2,90€ olisi se käsittelymaksu. "Sormet" jo syhyää päästä neuvottelemaan asiasta tiskille, vasta huomenissa kerkeän sinne.
Ei niillä mitään neuvottelulupaa kaupoissa ole. Joko maksat tai jäät ilman. Postin kanssa se asia pitää hoitaa ja kaupan työntekijöillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
 
Ei niillä mitään neuvottelulupaa kaupoissa ole. Joko maksat tai jäät ilman. Postin kanssa se asia pitää hoitaa ja kaupan työntekijöillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Siinä tapauksessahan Posti kuulee asiasta Kuluttajariitalautakunnan kautta jälkeenpäin, toki se edellyttää melkeempä sitä että lunastan paketin pois ensin.
 
Siinä tapauksessahan Posti kuulee asiasta Kuluttajariitalautakunnan kautta jälkeenpäin, toki se edellyttää melkeempä sitä että lunastan paketin pois ensin.
Toki jos postisi on oikea postin omistama paikka mitkä rupeaa olemaan erittäin harvinaisia eikä mikään asiamiesposti niin silloin ne voi vaikuttaa asioihin. Noissa asiamiespaikoissa käsketään yleensä olemaan postiin yhteydessä jos jotain ongelmia on näin oman kokemuksen perusteella.
 
Nyt en oikeasti tiedä, miten postille reklamoidaan turhasta maksusta. Tullille riittää, että sinne järjestelmään todisteiden kanssa laitetaan lähetyksen oikea arvo ja he vapauttavat sen. Näin ainakin oman kokemuksen perusteella.

Tästä tulee kyllä ongelma kun kaikista lähetyksistä peritään kohta ALV. Jos siitä tulee tuo maksu per lähetys, niin sitten kyllä ei edes kannata tilata mitään halpaa Kiinasta (tilasin esim. 2.65€ suojakuoren tässä kuukausi sitten).

--

Eikös tuon maksun pitänyt olla 0.90€, jos sen tekee digitaalisesti???


Lähetyksen tullaus OmaPostissa on myös edullisempaa, digitaalinen huolinta on hinnaltaan 0,90 euroa. Asiakas voi myös ohjata OmaPostissa tavaralähetyksiä haluamaansa pakettiautomaattiin.

Nyt olisi Aliexpressissä synttärit, voisin tilailla sieltä jotain tai sitten ei..
 
Nyt en oikeasti tiedä, miten postille reklamoidaan turhasta maksusta. Tullille riittää, että sinne järjestelmään todisteiden kanssa laitetaan lähetyksen oikea arvo ja he vapauttavat sen. Näin ainakin oman kokemuksen perusteella.

Tästä tulee kyllä ongelma kun kaikista lähetyksistä peritään kohta ALV. Jos siitä tulee tuo maksu per lähetys, niin sitten kyllä ei edes kannata tilata mitään halpaa Kiinasta (tilasin esim. 2.65€ suojakuoren tässä kuukausi sitten).

--

Eikös tuon maksun pitänyt olla 0.90€, jos sen tekee digitaalisesti???




Nyt olisi Aliexpressissä synttärit, voisin tilailla sieltä jotain tai sitten ei..
En ole kyllä keksinyt mistä tuon luvatun 90sent hinnan saisi.
 
Tuolta kun lukee, niin oletettavasti tuolla pystyvät selittämään tilanteen, eli kun noissa Kiina nyssyköissä ei todellakaan ole mitään hyviä digitaalisia tietoja saatavilla, niin ei sitten saa tuota halpaa hintaa. Törkeää toimintaa kyllä ja olisi mukava tietää mitä nämä "hyvät digitaaliset tiedot" sitten sisältää, jotta myyjät voisi mukautua tarvittaessa...

Lähetyksen tullaus OmaPostissa on myös edullisempaa, digitaalinen huolinta on hinnaltaan 0,90 euroa. Asiakas voi myös ohjata OmaPostissa tavaralähetyksiä haluamaansa pakettiautomaattiin.

- Kehitämme sähköisiä ratkaisujamme, jotta ostokokemus myös kansainvälisessä verkkokaupassa olisi sujuvaa. Digitaalinen huolintapalvelu tulee ensin saataville lähetyksiin, joista on hyvät digitaaliset tiedot saatavilla. Tarkoitus on laajentaa palvelua ensi vuonna merkittävään osaan kansainvälisiä lähetyksiä, kertoo Finne.
 
Tästä tulee kyllä ongelma kun kaikista lähetyksistä peritään kohta ALV. Jos siitä tulee tuo maksu per lähetys, niin sitten kyllä ei edes kannata tilata mitään halpaa Kiinasta (tilasin esim. 2.65€ suojakuoren tässä kuukausi sitten).
On siellä EUn tasolla suunnitelmat että sen ALVn voisi maksaa jo tilauksen yhteydessä, jolloin postilla ei pitäisi olla mitään perustetta veloittaa käsittelymaksua kun tullin verotukset on jo hoidettu etukäteen, mutta ainahan se posti voi yllättää. Ainakin jo Australiassa on jo tuo systeemi käytössä että ALV verotetaan jo tilauksen yhteydessä
klqk9vfr73c21.png

 
On tää postin chatti kyllä yks ... Chatti ikkuna todella harvinainen näky ja sillonkin yleensä ei bottia pitemmälle pääse "ei vapaita asiakaspalvelijoita, koita onneasi myöhemmin". Nyt vihdoin pääsin chatin jonoon, mutta on tämäki erikoinen, "Olet jonossa numerolla 4" muuttu yhtäkkiä "olet jonossa numerolla 5." Enpä ole ennen nähny että aspa chatti jonossa joku ois etuillu aikasemmi :)
 
On tää postin chatti kyllä yks ... Chatti ikkuna todella harvinainen näky ja sillonkin yleensä ei bottia pitemmälle pääse "ei vapaita asiakaspalvelijoita, koita onneasi myöhemmin". Nyt vihdoin pääsin chatin jonoon, mutta on tämäki erikoinen, "Olet jonossa numerolla 4" muuttu yhtäkkiä "olet jonossa numerolla 5." Enpä ole ennen nähny että aspa jonossa joku ois etuillu aikasemmi :)
Veikkaisin, että joku yrityskäyttäjä priorisoidaan ensimmäiseksi tuolla jonossa aina. Siltikin onneton tuo postin chat kaikkiaan on...
 
Mistä Posti tietää minkä arvoinen mikäkin lähetys on? Ottaako ne randomina paketteja tullattavaksi ja kuluttaja joutuu tekemään selonteon ja todistaa paketin arvo tai maksaa lisäkuluja?

Mistä muuten se chatti löytyy, en löydä Postin sivuilta mainintaa siitä? Ennen se oli siinä jossain esillä.
 
Mistä Posti tietää minkä arvoinen mikäkin lähetys on? Ottaako ne randomina paketteja tullattavaksi ja kuluttaja joutuu tekemään selonteon ja todistaa paketin arvo tai maksaa lisäkuluja?

Mistä muuten se chatti löytyy, en löydä Postin sivuilta mainintaa siitä? Ennen se oli siinä jossain esillä.

Eihän ne mistään sitä tiedäkkään, paitsi siitä paketin päältä tarrasta jossa lukee value.

Chatti ilmestyy näytön alalaitaan kun odottelet sivulla jonkun puol minuuttia.

Itse pääsin chatin yrityspuolelta läpi, menikin vähän mutkikkaaksi tuon paketin osalta, se on jo seurannan mukaan tullut. Aspa sai kaivettua sille tunnuksen.
 
Ok, hyvä tietää.
Mitä tulee siihen valueen, niin kiinalaiset laittaa 5 euronkin tuotteeseen arvoksi jonku halvemman summan paketin päälle.
Mulle on tulossa yksi arvokkaampi lähetys, mutta en usko, että siinäkään päällä lukee kuin joku 15 eur.
 
postille välillä peukkua. Paketti meni viikossa saksaan reilulla 20e ja kotiinkuljetuksella perille. ups:ltä sama ois kustantanu reilu 40e
 
Ok, hyvä tietää.
Mitä tulee siihen valueen, niin kiinalaiset laittaa 5 euronkin tuotteeseen arvoksi jonku halvemman summan paketin päälle.
Mulle on tulossa yksi arvokkaampi lähetys, mutta en usko, että siinäkään päällä lukee kuin joku 15 eur.
Ja tässähän se yksi ongelma onkin, kyseessä on periaatteessa huijaus (monesti tilataan yli 22e arvoisia tuotteita ja päällä lukee se 5e ja sisältökin yleensä muuta), joita sitten pyritään sokkotesteillä kurittamaan ja nyt moni viatonkin joutuu kärsimään asian suhteen...
Tässä sitten auttaisi ne tarkemmat digitaaliset tiedot, mutta vaatinee Postin kanssa sopparit ja systeemit, että tieto välittyy myyjältä sinne, jotta voidaan prosessoida oikealla tavalla. Tämähän ei ikinä tule onnistumaan näissä Kiina nyssyköissä.

Myöskin tuollainen kohta osui silmään: Postin käsittelymaksu tulee ilmoittaa Tullin henkilöasiakkaiden tuontitullauksen arvonlisäveronperusteessa 15.3.2020 alkaen.

Ja ihan tiedoksi, jos on sattunut menemään ihmisiltä ohitse, niin vuoden 2021 alusta alkaen myöskin alle 22e paketeista aletaan laskuttamaan arvolisävero (ja päälle tuo käsittelymaksu tottakai)!
Toinen muutos on postikulujen vuosittainen nousu, jolla pyritään vähentämään juurikin Kiina pakettien tulvaa: "Vuosina 2021−2025 pienten pakettien päätemaksuihin tehdään vuosittaiset 15−17 prosentin korotukset edellisen vuoden tasoon verrattuna”
 
Viimeksi muokattu:
Jotkut kiinakauppiaat jo nyt kierrättävät paketit jonkun euroopan maan kautta, ja lukumäärä vaan kasvaa tuollaisen takia. Posti käy taistelua aivan turhaan.
 
Jotkut kiinakauppiaat jo nyt kierrättävät paketit jonkun euroopan maan kautta, ja lukumäärä vaan kasvaa tuollaisen takia. Posti käy taistelua aivan turhaan.
Ainakin tuo tuleva vuosittainen postikulujen nousu tulee vaikuttamaan, etteivät enää ilmaisia postituksia paljoa tarjoile, jolloin hinnat alkaa nousemaan asiakkaalle.
 
Ja tässähän se yksi ongelma onkin, kyseessä on periaatteessa huijaus (monesti tilataan yli 22e arvoisia tuotteita ja päällä lukee se 5e ja sisältökin yleensä muuta), joita sitten pyritään sokkotesteillä kurittamaan ja nyt moni viatonkin joutuu kärsimään asian suhteen...
No, asiaan ei voi vaikuttaa, koska noi laittaa automaattisesti väärät hinnat.
 
ite tilasin tänää hifiä kiinasta ja pyysin liikkeen omistajaa että voisko se laittaa sen ns ettäse ois tulossa takuuhuollosta ni ei tarviis maksaa veroja.
 
ite tilasin tänää hifiä kiinasta ja pyysin liikkeen omistajaa että voisko se laittaa sen ns ettäse ois tulossa takuuhuollosta ni ei tarviis maksaa veroja.
Mä kerran tilasin Amerikasta ja liikkeen omistaja kirjoitti mukaan jopa pitkän kirjeen siltä varalta, että tulli nappaa tilauksen. Tuotteet oli tulossa lahjaksi sen mukaan. tms.
 
ite tilasin tänää hifiä kiinasta ja pyysin liikkeen omistajaa että voisko se laittaa sen ns ettäse ois tulossa takuuhuollosta ni ei tarviis maksaa veroja.

Mä kerran tilasin Amerikasta ja liikkeen omistaja kirjoitti mukaan jopa pitkän kirjeen siltä varalta, että tulli nappaa tilauksen. Tuotteet oli tulossa lahjaksi sen mukaan. tms.
Myös lahjoista joutuu maksamaan verot, jos 45€ raja ylittyy ja huollosta palaavasta laitteesta tarttee olla tositteet, että on oikeesti lähetettykin huoltoon (käytännössä vienti-ilmoitus) ja maksettu siitä hajonneesta tullit/verot ja silti pitää maksaa korjauskustannuksista, osista ja posteista verot..
Ts. ihan turhaa tommonen kikkailu, kuten myöskin se, mitä paketin päällä lukee hinnaksi - kuitti on se millä tuotteen+postien hinta näytetään Tullille toteen.
 
Pitikö olla postiennakko vai?
Avaakko nyt vähän enemmän? :hmm:

Ah, joo siis kyseessä konsoli peli josta maksoin posteineen 7€ myyjän tilille etukäteen.

Kun lasketaan että kirjekuori maksaa about 10-20snt kpl, yksi postimerkki 1,1€ ja vielä tuo lunastusmaksu 4,6€, niin myyjän kulut tuossa on about 5,8€. Jolloinka itse pelille jäi hintaa sen 1,2€.

Laitoin jo myyjälle viestiä toki tuosta, saa luvan maksaa minulle tuon lunastusmaksun.

Tarinan opetus, laittakaa yhdelle DVD/bluray kotelon kirjeeseen ne kaksi merkkiä.

E: 4,6€ ropsahti takaisin tilille, homma selvä.
 
Ah, joo siis kyseessä konsoli peli josta maksoin posteineen 7€ myyjän tilille etukäteen.

Kun lasketaan että kirjekuori maksaa about 10-20snt kpl, yksi postimerkki 1,1€ ja vielä tuo lunastusmaksu 4,6€, niin myyjän kulut tuossa on about 5,8€. Jolloinka itse pelille jäi hintaa sen 1,2€.

Laitoin jo myyjälle viestiä toki tuosta, saa luvan maksaa minulle tuon lunastusmaksun.

Tarinan opetus, laittakaa yhdelle DVD/bluray kotelon kirjeeseen ne kaksi merkkiä.

E: 4,6€ ropsahti takaisin tilille, homma selvä.
Postimerkki maksaa muuten nykyään 1,60 kappale.
 
kyllänoi vehkeet ennekin tullu läpitte postin sen enempää kyselemättä. kyllähän kikkailu kannnattaa jos sillä säästää 300e
 
kyllänoi vehkeet ennekin tullu läpitte postin sen enempää kyselemättä. kyllähän kikkailu kannnattaa jos sillä säästää 300e
On niitä paketteja itselläkin tullut tullin ohi, mutta sillä mitä paketin päällä lukee ei oo edelleenkään mitään väliä Tullin toimintaan, vaan satunnaisotannalla sielä napataan x-xx% paketeista tulliselvitykseen. Enemmän tuntuu vaikuttavan paketin lähtömaa, sekä koko ja paino.
Lain mukaanhan kaikki lähetykset pitää tullata, jos ETA-alueen ulkopuolelta tulee, riippumatta siitä jääkö tulliin, tai tuleeko lappua kotiin, vai ei.
Jos se sun paketti siihen satunnaisotantaan jää, niin sulla pitää olla todisteet siitä, että olet sen laitteen huoltoon lähettänyt, eli käytännössä tehty vienti-ilmoitus silloin, kun olet sen sinne lähettänyt ja silloinkin joudut maksamaan ALVit töistä, osista ja posteista. Mikäli vienti-ilmoitusta ei ole (kuten esim. siinä tapauksessa, että et oikeasti ole mitään huoltoon lähettänyt), niin sitten joudut tullauksen tekemään kuitin, tai muun maksutositteen perusteella ja maksamaan verot ja mahdolliset tullit ihan samalla lailla, vaikka siinä paketissa lukis mitä.

Muutenkin kannattaa hieman miettiä, kuinka paljon esim. Tullille syöttää pajunköyttä, kun paskimmassa tapauksessa mätkähtää syyte veronkierrosta/veropetoksesta, mutta loppupeleissä jokainen tietysti tekee omat päätöksensä.
 
miks mun pitäis siitä huollosta maksaa alvia jos on ilmainen huolto muutenkin . kerran on jääny 10vuoden tilailujen aikana tulliin satunnaisotolla oli 3pv siellä ja jatkoi matkaansa pois tullista
 
Viimeksi muokattu:
miks mun pitäis siitä huollosta maksaa alvia jos on ilmainen huolto muutenkin . kerran on jääny 10vuoden tilailujen aikana tulliin satunnaisotolla oli 3pv siellä ja jatkoi matkaansa pois tullista
Voi pyhä yksinkertaisuus... :facepalm: Jos huolto maksaa 0€, niin paljonko siitä on ALV? Jos ihan lukisit tuon edellisen viestini ajatuksen kanssa läpi, niin tämäkin olisi voinut aueta.

Mutta edelleen; jos lähetät jotain huoltoon ETA-maiden ulkopuolelle, niin sun täytyy tehdä lähettäessä vienti-ilmoitus, jos haluat välttyä uudelta verojen maksulta. Mikäli et ensimmäisellä kerralla veroja maksanut, niin sitten joudut maksamaan huollosta tullessa, jos jää Tullin haaviin (vienti-ilmoitukseen tarvitaan tullauspäätös siitä, kun tavara tuli maahan). Toisekseen tämä on käsittääkseni täysin turhaa länkytystä, koska kerroit aiemmin, ettei mitään huoltoa oikeasti ole tapahtunut, vaan olet pyytänyt ostamasi laitteen myyjää runoilemaan rahtikirjaan jotain huollosta, millä ei ole mitään merkitystä Tullin silmissä.
 
hyvähänse et joku neuoo. ku itelle ihan uutta kun ei ole vielä tähänpäivään mennessä tarvinnu maksella mitää.
 
Onko kellään kokemusta miten tuo postin rahti toimii yksityishenkilölle päin? Yksi iso toimitus oli näköjään tullut paikalliseen terminaaliin jo jonkin aikaa sitten ja noin viikon seisomisen jälkeen eilen olivat ilmeisesti yrittäneet soittaa, mutta olin kokouksessa enkä pystynyt vastaamaan. Soitin takaisin noin puolen tunnin päästä ja uudelleen parin tunnin kuluttua, mutta eivät vastanneet. Tänään ei taas kuulunut mitään. Yrittääköhän ne nyt sitten jossain vaiheessa toimittaa sitä uudelleen vai lähettääkö ne edelleen postitse kirjeen jostain toimitusajan sopimisesta?
 
Postia aina haukutaan hitaaksi, mitä se välillä onkin, mutta ei Matkahuolto ole nopea sekään.
Yksi Matkahuollon paketti on ollut seurannan mukaan nyt 4vrk kuljetuksessa Vantaalta Lohjalle.
 
Ei töttöröö on tää vaikeeta

Tuli kiinapaketti maahan, siitä 4 päivää ja ilmo Lähetys odottaa tullaustasi. Siinä tullin ohjeessa seuraavaa:

"Jos lähetyksen sisällön arvo on enintään 22 €, sitä ei tarvitse tullata, eikä maksaa käsittelymaksua. Lähetä vapautuspyyntö lentoposti@tulli.fi. Katso ohjeet postitse saamastasi Tullattavan lähetyksen saapumisilmoituksesta."

Tavara oli oikeasti oikeasti alle 22e, lähetin selvitykset ja vapautuspyynnön lentopostiin, sieltä varsin nopeasti ja lyhyesti "Hei Lähetyksenne on vapautettu yst terv." ja koska näin on aiemminkin käynyt, odotin että paketti alkaa liikkumaan.

Ei alkanut ja itse asiassa vasta tänään kun ihmettelin mikä tässä on, niin toi käsittelymaksuasia tuli framille.

No, tossa tullin ohjeessa sanotaan, että ei tarvitse maksaa jos vapautetaan, katso ohjeet saapumisilmoituksesta. Näin hyvä, paitsi: Siinä on kohdat 1 ja 2, joista 1a arvo yli 22e maksa tullia ja 1b enintään 22 tee vapautuspyyntö. JA kohta 2 on käsittelymaksu.

Täältä lurkkasin et täytyykö vaiko eikö maksaa eikä selvyyttä tullut. Postin omilla sivuilla on täysin ristiriitaista tietoa eri kohdissa.

Sit lopulta ehkä amerikka auttoi, eli googleface - brothers: joku anssi oli pari viikkoa sitten samassa tilanteessa, kysy postin facesta että täh JA postifacetäti sanoi ettei tarvii maksaa JA lähetä anssi facen yksityisviestinä tiedot...no kattokaa kaappauksesta.

Mut oikeesti nyt oikeesti. Argghhh
tullista.png
anssiposti.png
 
Dublinista pitäisi saada paketti suomeen mutta myyjä väittää että suomeen ei saisi postittaa, pitääköhän paikkansa?
Suomen postin sivuilla ei ainakaan puhuta mistään saapuvien pakettien estoista enkä kyllä löydä anpostin sivuiltakaan mitään suomea koskevaa.
 
Dublinista pitäisi saada paketti suomeen mutta myyjä väittää että suomeen ei saisi postittaa, pitääköhän paikkansa?
Suomen postin sivuilla ei ainakaan puhuta mistään saapuvien pakettien estoista enkä kyllä löydä anpostin sivuiltakaan mitään suomea koskevaa.
Luuleekohan se, että postilakko on vieläkin Suomessa? Ei mitään estettä pitäisi olla.
 
jos sieltä ei lähe ulkomaille mitää, tän koronan takia. jossai aasianmaissaki postit kiinni
 
Tilasin viime viikolla Puolasta muutaman tavaran, ja myyjä vielä varmisteli, että olenko aivan varma, että haluan tilata nyt. Eivät kuulemma voineet olla varmoja tuleeko tavarat perille asti kun on monta rajaa ylitettävänä. Kysyi haluanko ottaa "riskin" (siis, että paketti jää jonnekkin seisomaan). Kerroin, että rajoilla kyllä vielä liikkuu tavarat, ja myyjä (firma) lähetti paketin matkaan. Tuli tänään noudettavaksi. Maateitse Puolasta, Viroon ja sieltä paatilla yli Helsinkiin jne.

Eli ainakin tuolla myyjällä ei ollut varmaa tietoa tavaroiden liikkumisesta, mutta arvostan sitä, että kysyi kuinka toimitaan.
 
Kummallista toimintaa anpostilta (ilmeisesti irlannin posti?).
Ovat jakaneet tällaisen listan postivirkailijoille (josta myyjä oli ottanut mulle kuvan)
IMG_20200328_112335%5B1%5D.jpg

Kun taas niiden sivuilla olevalla listalla ei ole suomea
Eivätkä vastaa sähköposteihin.
Ja koska myyjä ei jaksanut ajaa 50km dhl:n lähimpään toimipisteeseen jouduin sitten ottamaan rahat takaisin ja tilaamaan mobulan muualta kalliimmalla :/
 
ööh.....posti ei siis kulje Hollantiin, mutta näemmä kuitenkin Belgiaan ynnä aika monta muuta asiaa joita en ymmärrä, mukaan lukien miten ja miksi tuollainen lista on olemassa ylipäätään.

Siinä vaiheessa kun posti ei enää kulje, niin syitä on bautta rallaa sota ja ....sota, silloinkin taitaa muuten jotenkin kulkea.

Sellainen tolkkusyy kyllä tulee mieleen, että jos kuitenkin on pelkoa/todisteita/juoruja siitä, että tarttuu postinkin välityksellä.

Himppu pohdituttaa, että mitenkähän kauan tää touhu jatkuu ja pahenee, kun eihän tässä ole enää järjen häivää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom