Polttoaineen hinta

Ruotsissa mennään toiseen suuntaan. Siellä polttoaineen hinta alenee ensi vuonna noin 20snt/litra.


Saatanan ilmastorikolliset, eikö noita ruotsalaisia poliitikkoja ja eu turhakkeita siis yhtään HÄVETÄ!! Mitä jengi, muu eurooppa, maailma ja aassiakin nyt ajattelee :poop:
Ilmeisesti ei hävetä eikä ketään yhtään missään kiinnosta, jos eivät olekaan "esimerkkejä muulle maailmalle". Mutta onneksi me suomalaiset olemme! On kyllä ilo ja ylpeys olla suomalainen joka maksaa esimerkkinä olemisesta!


Täysin naurettava puhtaan ilman "päästökauppa" nostaa hintoja ja pahimmillaan (vai sähköpettereiden mielestä parhaimmillaan) polttoneisteissä alkaa pörssisähkön tapainen idioottimainen hintaralli. Sillä erolla, että hinnat nousee nopeasti mutta "piikin" jälkeinen hintojen lasku on hidasta. Tämän jälkeen alkaa päättäjien sekä poliitikkojen (pl. vihervasurit) käsien heiluttelu-levittely ja ihmettely mistä voi johtua ja selittelyt kuinka mm. "tätä ei voinut kukaan ennustaa, nyt kävi näin".

PS. pk-seudulla kehän varressa eilen MA 16.12 hinta alimmillaan 1,619e/l. Tuo alkaa olemaan sellainen taso, että kannustaa muun muassa (kauempaakin) työssä käymiseen, kotimaan matkailuun, liikkumiseen. Mutta saatanastahan se on, sen tietää kaikki.
 
Juu 20c/l tekee tosiaan sadalla kilometrillä (5l kulutuksella) sen euron säästöä. Hukkuu taustakohinaan.7l kulutuksella sen 1,4e/100km.

Vaikea nähdä että ko. polttoainehinnan lasku kovin merkitsevää on. Ennemmin niin päin, että jos auto käyttää vähemmän polttoainetta niin kustannukset laskevat suhteessa paljon enemmän riippumatta siitä vaikka bensa olisi 20c kalliimpaa. 7l kulutuksesta kun siirtyy 5l kulutukseen niin säästää 1,8e/100km vaikka bensa olisi 20c kalliimpaa (bensanhinnalla 1,6 vs 1,4).

Vinkkinä on siis hankkia sellainen auto joka vie vähemmän bensaa. Ruotsimatkailu halvemman bensanhinnan takia en näkisi noin taloudellisesti kovin merkityksellisenä erona.
 
Juu 20c/l tekee tosiaan sadalla kilometrillä (5l kulutuksella) sen euron säästöä. Hukkuu taustakohinaan.7l kulutuksella sen 1,4e/100km.

Vaikea nähdä että ko. polttoainehinnan lasku kovin merkitsevää on. Ennemmin niin päin, että jos auto käyttää vähemmän polttoainetta niin kustannukset laskevat suhteessa paljon enemmän riippumatta siitä vaikka bensa olisi 20c kalliimpaa. 7l kulutuksesta kun siirtyy 5l kulutukseen niin säästää 1,8e/100km vaikka bensa olisi 20c kalliimpaa (bensanhinnalla 1,6 vs 1,4).

Vinkkinä on siis hankkia sellainen auto joka vie vähemmän bensaa. Ruotsimatkailu halvemman bensanhinnan takia en näkisi noin taloudellisesti kovin merkityksellisenä erona.
Työn ja vapaa-ajan puolesta tulee ajettua melko paljon Oulu-Rovaniemi väliä ja siinä sivupisto haaparannalle lisää matkaa vain 32km.

Kannattaa tuolla hintaerolla about välittömästi vaikka on vain alle 5l/100km syövä auto
 
Kannattaa tuolla hintaerolla about välittömästi vaikka on vain alle 5l/100km syövä auto

Toki. Kulutus ilman lenkkiä (450km 1,6 hinnalla) 36e. Hinta lenkin kanssa (450km+32km, 1,4 hinnalla) 33,74. Säästää siinä sen 2e26c. Viiteen euroon ehkä mahdollisuus päästä jos auto vetää 1000km edestä polttoainetta.
 
Juu 20c/l tekee tosiaan sadalla kilometrillä (5l kulutuksella) sen euron säästöä. Hukkuu taustakohinaan.7l kulutuksella sen 1,4e/100km.

Vaikea nähdä että ko. polttoainehinnan lasku kovin merkitsevää on. Ennemmin niin päin, että jos auto käyttää vähemmän polttoainetta niin kustannukset laskevat suhteessa paljon enemmän riippumatta siitä vaikka bensa olisi 20c kalliimpaa. 7l kulutuksesta kun siirtyy 5l kulutukseen niin säästää 1,8e/100km vaikka bensa olisi 20c kalliimpaa (bensanhinnalla 1,6 vs 1,4).

Vinkkinä on siis hankkia sellainen auto joka vie vähemmän bensaa. Ruotsimatkailu halvemman bensanhinnan takia en näkisi noin taloudellisesti kovin merkityksellisenä erona.
Tämä tuntuu olevan yksi yleinen argumentti autoilun kustannuksista puhuttaessa, että kaikki kustannukset ovat aina niin pieniä, että niillä ei ole merkitystä suhteessa kokonaiskustannuksiin. Mikä on vaan logiikkana vähän sama kuin se hölmöläisen reen lastaaminen. Jos tällä kustannuksella ei ole merkitystä, niin ei ole tuollakaan, eli loppujen lopuksi millään kustannuksella ei ole väliä.

Luultavastikin tuon päästökaupan kulun saisi isolta osin korjattua sillä, että luopuisi jakeluvelvoittests. Eihän jakeluvelvoitteelle pitäisi olla enää mitään perustetta jos meillä on jo päästökauppa.
 
Toki. Kulutus ilman lenkkiä (450km 1,6 hinnalla) 36e. Hinta lenkin kanssa (450km+32km, 1,4 hinnalla) 33,74. Säästää siinä sen 2e26c. Viiteen euroon ehkä mahdollisuus päästä jos auto vetää 1000km edestä polttoainetta.
Homma kannattaa, jos sen voi tehdä työajalla. Omalla ajalla, jos sille laskee mitään arvoa, ei kannata tuon säästön vuoksi lenkkiä ajaa. Tai ainakin jää tuntiansio matalaksi.

Eri asia sitten, jos sieltä hakee samalla ”nautintoaineita” tms., jotka myy Suomessa tutuille eteenpäin. Mutta niinhän ei toki saa tehdä.

Sehän muuten tuo n. 20 senttiä, välillä enemmänkin, on Suomessa usein tiistain ja keskiviikkki-perjantai välin ero. Ei senkään takia oikein lenkkejä kannata ajella, toki kun voi vaan odotella seuraavaa tiistaita.
 
Samalla toki ruotsista kaupasta paljon halvempaa ruokaa mukaan. Nuo päihteet ei niin kiinnosta. Mutta lihoja olen tuonut monta kertaa.
 
Juu tavaraa voi toki halutessaan roudata. Lähteehän porukka viroonkin ja vaikea uskoa, että sinne polttoaineen hinnan takia lähdetään.

Mielestäni vaan näiden hintojen kauhistelun kohdalla kannattaa pitää järki kädessä, että aika paljon pitää hinnassa olla eroa että sen takia kannattaa reissuun lähteä.

Jos tarkoitus on säästää kustannuksissa niin yleensä siihen auttaa niiden polttoainekulujen minimointi vähenpikulutteiseen autoon vaihtamalla ja ajamalla rauhallisesti ja tyynesti (joka vaikuttaa parhaimmillaan sen 20% polttoainekulutukseen). Sekin auttaa, että ei roudaa ylimääräistä romua mukana, poistaa ylimääräiset lumet ja kattotelineet ennen liikkeelle lähtöä. Toki sitten voi olla ajotyyli muutenkin erittäin taloudellinen, mutta sitä pitää jo vähän opetella.

Ja tosiaan ei kovin tavatonta että hinta seilaa 1,6 ja 1,9 välillä samalla asemallakin viikon mittaan.

Itsellä kun tulee plugarilla ajeltua, niin alkaa polttoainekulutus olemaan sitä luokkaa (puolet tuosta 5:stä litrasta, keskimäärin, pitkillä reiteillä toki enemmän), ettei polttoaineen hinnalla ole oikeastaan kuin se väliä että tankkaanko 20 vai 40e hinnalla kun sattuu tankkausasema kohdalle ja onko tankki tyhjä vai ei. Jos hinta edullisempi kuin hetkeen niin tankkaa vähän enemmän, jos vähän kalliimpaa niin tankkaa vähän vähemmän. Asiointilataus sitten taas kannattaa aina, joten jos vähänkään tarvetta oletan olevan (eli ei pääse kotiin sähköllä) niin sen voi hetkeksi tökätä kun käy kaupassa tms
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 918
Viestejä
4 542 806
Jäsenet
74 894
Uusin jäsen
samppa3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom