Joo tulihan tuota kokeiltu reilun 15 tunnin verran viikonloppuna, alla hieman mietteitä pelistä. Huom vertaan peliä vahvasti Escape from Tarkoviin koska onhan tuo tämän Extraction Shooter-genren ns onnistunein tekele (toimitus huomauttaa että en ole kokeillut Hunt: Showdownia joka ilmeisesti myös kaikin puolin jees mutta sen tyyli ei vain iske meikään)
Henk.kohtaiset Tarkov on ehkä maailman parhain online-fps jos maailman politiikkaa ei otettaisi mukaan eikä videopeleissä olisi huijareita. Venäjän hyökkässodan takia tuo peli jäänyt minulta vaikka sitä ehtisin tahkoa ennen sotaa yli 2000 tuntia
Joten tässä olen odotellut jo tovin että jokin länsimaalainen firma vihdoinkin ymmärtäisi että mikä Tarkovissa viehättää eikä vain yrittäisi tehdä mahdollisimman laiskaa kopiota rahan kiilto silmissä
Elikkäs ensiksi pitänee kehua kyllä maasta taivaisiin pelin teknistä toteutusta, pyörii kuin unelma oli rautasi lähes kuinka antiikkista tahansa ja jos löytyy modernimpaa kamaa niin freimit on sadoissa helposti. UE5 stutteria ei näy tai tunnu missään ja peli pyöri silkin pehmeästi allekirjoittaneen 9070 XT/5800x3D-kombolla CachyOS-käyttöjärjestelmällä.
Peleihin pääsi aivan ällistyttävän nopeasti etenkin soolona ja duona, triona "joutui" odottelemaan maksimissaan noin 30sek niin oltiin jo pelikentällä (vertailun vuoksi Tarkovissa 10 minuutin jonottelut ja latailut olivat vielä muutama vuosi sitten ihan arkipäivää eikä tilanne ole tietääksi juurikaan parantunut). Mitään viive-ongelmia ei ollut eli suht kova luotto että Embark osaa mitoittaa serverit julkaisulle juuri oikein (vertailua taas Tarkoviin jossa ensimmäiset päivät Wipejen jälkeen aina aivan hirveää tuuripeliä että saako sitä edes käyntiin)
Aiempia TechTestejä en ole pelannut joten karttasuunnittelusta en osaa sanoa kuin tämän yhden kartan pohjalta asioita, kuten jo tässä tullut varmasti tutuksi niin vertaan tätä itänaapurin Tarkoviin ja jos he jotain osaavat niin se on kenttäsuunnittelu niin immersion kuin pelattavuuden/flown kannalta
Tässä tuosta Dam Battlegroundista on itsellä hieman ristiriitaiset mielipiteet, tykkään todella paljon kaikista sisätiloista, aivan massiivisia komplekseja missä on useita kerroksia ja vertikaalisuudella pääsee leikkimään kuurupiiloa PVP-tilanteissa niin herkullisesti. Kuvitelkaa Tarkovin Reserven D2-bunkkerin tunnelma mutta sitä on tarjolla aivan siis melkein kilometrikaupalla!
Mutta.. Ulkoalueet ovat jotenkin aivan liian avoimia? Ja epäluonnollisia/hyvin videopelimäisiä pullonkauloja täynnä. En myöskään ole kovin suuri fani aivan liian selkeistä mapin ulkoreunoista, syö immersiota huomattavasti kun pelkästään katsomalla näkee että jaaha tuohon loppuu kartta. Tulee flashbackejä geneerisistä Open World peleistä ala Ubisoft. Samoja assetteja viljellään paljon ympäri karttaa pienempien rakennuksien muodossa.
No jos unohdetaan negatiiviset asiat hetkeksi niin pitää kyllä kehua animaatioita, etenkin AI-robottien.
Ensimmäisen kerran kun katseli vierestä Leaperiä joka hyppii toisen pelaaja-squadin kimppuun teurastaen heidät niin ei voi kuin hattua nostaa miten aidolta tuo näyttää, ilmeisesti fysiikkamoottoria käytetään näiden kaikkien raajojen simulointiin tjsp (täysin mutua, luin ehkä jostain)
Pelkästään noiden perus-dronejen ampuminen on tyydyttävää kun drooni yrittää tasapainoittaa itseään sen jälkeen kuin yksi roottori on ammuttu rikki
Ja mites se PVP sitten, no tässä on hyvää ja pahaa. Tarkov-taustallani tuo että pelaaja ns on vielä nostettavissa "tappamisen" jälkeen on mielestäni suorastaan typerää (hot take). Voisi olla edes niin ettei tiputettu pelaaja voisi kömpiä pakoon vaan jäisi siihen paikkaan makaamaan odottaen pelastusta. Alkuun olin hieman huolissani että tässä olisi aivan liian pitkä TTK omaan makuun mutta tuohon tottui melko nopeaan etenkin kun osasi valkoida itselleen ne aseet mitkä iskivät mahdollisimman lujaa eli esim Ferro tai Anvil.
Matchmaking on ihan fiksusti mielestäni toteutettu eli ei ole suljettu solo, duo ja trioja täysin omiin lobbyihin vaan on esim pieni mahdollisuus että joudut duona tappelemaan trioa vastaan. Tuo että et välttämättä tiedä mitä on vastassa on Tarkovissa yksi PVP:n suola/suolia, tosin siinä soolona sinulla on taidolla ja hieman tuurilla mahdollisuus vaikka neljällä laukauksella voittaa 1vs4 tilanteen mikä tasapainoittaa tuota.
Kolmaspersoona taas oli itselle ehkä se suurin kysymys että kuinka tuo onnistuu, no eipähän tuo niin pahalta sitten enää tuntunutkaan. Onhan tuossa sitä kulman takaa kyttäämistä mutta no pitää vain edetä varovasti käytäviä pitkin ase pystyssä, tottumiskysymys siis hyvin pitkälti. Devit ilmeisesti antaneet lausunnon että eivät ole lisäämässä ensimmäisen persoonan pelimuotoa: hyvä, turhaan hajoittaisivat pelaajakuntaa ja parempi että hiovat yhden systeemin timantiksi kuin se että lisäävät juosten kusten toisen tsydeemin.
Jos jotain moitittavaa vielä niin menut/ui on muuten aivan törkeän hirveää raidien ulkopuolella, toivottavasti saavat tästä paskaa niskaan sen verran että vetävät jonkin täydellisen reworkin tuolle.
Ja no en jaksa enää hirveästi kirjoittaa mutta loottaaminen/lootti tuntuu jotenkin turhan geneeriseltä vielä, voi toki olla että sitten kun tietää tasan tarkkaan mitä itemeitä käytetään ja mihin niin asia on eri mutta jokin tuosta puuttuu mikä Tarkovissa on. En tiedä johtuuko se "Tetriksen" pelaamisen puuttumisesta eli kaikki itemit vievät sen yhden samankokoisen slotin vai siitä että itemien artwork tuntuu vain todella laiskalta/geneeriseltä vrt Tarkov. No aika näyttää sitten kun julkaisun jälkeen tätä on hakannut että miten fiilis muuttuu
Mutta joo loppuyhteenvetona:
Plussaa:
- kartan sisätilat
- äänimaailma
- tekninen toteutus
- animaatiot
Miinukset:
- kartan ulkotilat
- UI raidien ulkopuolella
- lootin geneerisyys
Huomioitavaa:
- kolmannen persoonan PVP varauksin
ps. Onko täällä muita jotka pelasivat tätä Linuxilla? Erioten Gnome-työpöydällä? Itsellä oli tämän pelin kanssa sama ominaisuus joka on myös saman firman toisessa pelissä eli The Finalsissa eli hiiri saattoi karata kesken pum pum-tilanteiden toiselle ruudulle pysäyttäen näin pelin. Mitkään muut pelit eivät tätä tee mutta nämä kaksi Embarkin peliä tekevät tuon. Oletan että Gnomen ominaisuus sillä kaveri jolla KDE ei ollut mitään ongelmia tämän suhteen
Alla vielä spoilereissa jotain satunnaisia screenshotteja mitä otin