Tähän asti joo on pärjännyt, mutta miten jatkossa kun homma etenee... Tämä DEI inkluusio on ihan alkutekijöissään vasta. Nyt on nähty ehkä eka "rundi" isojen länsimaisten pelifirmojen DEI politiikkakäsiteltyjä pelejä. Toinen kierros on tekeillä juuri tuloillaan ja homma tuntuu menevän taas pidemmälle. Omasta mielestä aika pässinlihaa, että mitä pidemmälle ja näkyvämmin tuota hommaa tehdään, sen enemmän tulee olemaan negatiivista vaikutusta.On pettyneitä ulisijoita ja sitten on niitä, jotka ovat iloisia, kun tulee heitä mielyttäviä teoksia. Tässä anti-woke valituksessa tuppaa olemaan sellainen häiritsevä piirre, että siinä oletetaan, että joku massiivinen enemmistö olisi samaa mieltä heidän kanssa. Mutta kun katsotaan, että kuinka hyvin suuri osa siitä "woketetusta" viihteestä, oli kyse sitten leffoista, TV-sarjoista tai peleistä, pärjää, niin selvästikin niillekin löytyy markkinoita.
Kyllä se ei ole mitään harhaa, että huomattavasti isompi enemmistö ei ole oikeasti pätkän vertaakaan kiinnostunut jostain non binärismistä tai siitä, onko pelissä kiintiöhahmoja edustamassa sitä diversiteettiä tms. Ne on parhaimmillaankin vain "harmittomia" lisäyksiä/muutoksia, joista isot massat ei ole sinänsä kiinnostuneita, mutta milloin mennään sen hienon rajan yli?
Ymmärsit nyt tuon mun pointin väärin. En väitä, että taiteilijat saavat tehdä täysin mitä haluavat. Toki heidän pitää myös pitää ne rahoittajat tyytyväisinä. Mutta ne markkinat ovat kuitenkin laajat ja sieltä löytyy ties minkälaista eri mielipiteitä ja siten makuja. Joten kyllä jokaisen pitäisi pystyä löytämään sitä itseään viihdyttävää sisältöä ilman, että tarvisi alkaa aktiivisesti hyökkäämään sellaista viihdettä kohtaan, josta ei tykkää.
Tottakai moni kritisoi, jos huomaa esim. jonkun vanhan lempi franchisen menevän suuntaan, mistä ei tykkää. Tämä DEI inkluusio ilmiö tuntuu olevan hyvin nopeasti leviävä ja syvenevä ilmiö länsimaisissa pelifirmoissakin, joten minun mielestäni ei ole ihme, että monet haluavat esittää kritiikkiä.
Tottakai saa ja pitääkin kritisoida muutoksia ja osoittaa tyytymättömyyttään, niinhän sitä tehdään. Mikä on tämä hirveä vimma koittaa vaientaa kritiikkiä oikeasti olemassa olevaa ilmiötä vastaan. En minäkään ole ikinä vaatinut ketään olemaan kritisoimatta asioita, mistä he eivät tykkää. En ehkä itse koe samalla tavalla, mutta voin silti ymmärtää, miksi joku ei tykkää jostain asioista, mitkä minua ei häiritse.