Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Ei täällä kukaan edes huomannut mitään. Vaimo vain sanoi että pari äijää kävi pihassa ja sanoivat puhaltelevansa kuituja. Onneksi vaimo oli itse ulkona silloin. Muuten ei varmaan tiedettäisi mitään.

Ulkoseinän boksin jättivät silleen auki, ettei sitä ruuvia kiristetty kiinni. Kurkkasin sisään ja sinne oli jätetty reilusti kuitua kiepille että pääsee hitsaamaan. Kuidun pää oli irtonainen.

Naapurille tästä mainitsin. Ei hänkään ollut huomannut mitään. Huomattiin sitten puhaltajien jalanjäljet maassa siinä naapurin boksin edessä. Hänenkin boksissa sama juttu.
 
Ei täällä kukaan edes huomannut mitään. Vaimo vain sanoi että pari äijää kävi pihassa ja sanoivat puhaltelevansa kuituja. Onneksi vaimo oli itse ulkona silloin. Muuten ei varmaan tiedettäisi mitään.

Ulkoseinän boksin jättivät silleen auki, ettei sitä ruuvia kiristetty kiinni. Kurkkasin sisään ja sinne oli jätetty reilusti kuitua kiepille että pääsee hitsaamaan. Kuidun pää oli irtonainen.

Naapurille tästä mainitsin. Ei hänkään ollut huomannut mitään. Huomattiin sitten puhaltajien jalanjäljet maassa siinä naapurin boksin edessä. Hänenkin boksissa sama juttu.
Sama täällä, sininen piuha jossa metallinen kärki. Siitä jo varmaan kuukausi aikaa joten luulis että kolvaisi sen piuhan piakkoin ellei unohtunut.
 
Täällä on Lounea siirtynyt kaivuu-vaiheesta kytkentävaiheeseen, eilen kävi itsellä asentaja kuidun päättelemässä ja kuitumuuntajan asentamassa. Tarkasti myös, että ktv signaali toimii kuidun yli. Käyttöönotto kuulemma teknisesti jo mahdollinen, mutta ei osannut sanoa milloin Lounea niitä tekee..

EDIT: Oulu 55 alue
 
Viimeksi muokattu:
Elisa kaiveli tänään kysymättä ja pyytämättä kuituvalmiuden tontin rajalle jalkakäytävän reunaan.
Näköjään oli käytössä jopa kaksi tyhjää putkea ja puhelinpiuhatkin menevät sielä jossain.

Saatavuushaku kertoo 609€ hinnaksi, sinänsä ok mut ne käyttökulut ja elisan tapa lähetellä kirjeitä "nostamme hintaa sinun ei tarvitse tehdä mitään" noh hyvä että on kilpailua.

Kadulla on pari valokuitusen täydennysprojektia kesken saas nähdä valmistuuko ennenkuin joku levoton sielu repii asukkaiden itse laittamat putket irti (kiepit kadun laidassa)
 
Onkos kenelläkään kokemusta Valoo yhtiön asiakaspalvelusta ?
Itsellä kuitu poikki viime pe asti eikä sieltä kyllä saa minkäänlaista vastakaikua mihinkään...yritin jopa soitella sinne pariin otteeseen jättäen soittopyynnön.
Vikahan siellä on päällänsä kun tuo PON valo vain vilkkuilee mutta olisi kiva saada netti toimimaan kun siitä kovasti joutuu makselemaankin.
Kävi jo semmoinenkin mielessä että pitääkö tässä ottaa tuo telian kaapeli takaisin käyttöön...siinä kuitenkaan 5 vuotena ollut mitään tämäntyylisiä ongelmia ja asiakaspalvelukin hoitu hienosti.
 
Onkos kenelläkään kokemusta Valoo yhtiön asiakaspalvelusta ?
Itsellä kuitu poikki viime pe asti eikä sieltä kyllä saa minkäänlaista vastakaikua mihinkään...yritin jopa soitella sinne pariin otteeseen jättäen soittopyynnön.
Vikahan siellä on päällänsä kun tuo PON valo vain vilkkuilee mutta olisi kiva saada netti toimimaan kun siitä kovasti joutuu makselemaankin.
Kävi jo semmoinenkin mielessä että pitääkö tässä ottaa tuo telian kaapeli takaisin käyttöön...siinä kuitenkaan 5 vuotena ollut mitään tämäntyylisiä ongelmia ja asiakaspalvelukin hoitu hienosti.
Suottaapi kestää...
Valoo.png

Tämä on se kuidun heikko kohta,kun ei toimi niin ei todellakaan toimi,mobiili toimii aina jostakin mastosta alueella,onneksi puhelin varayhteytenä.
Itsellä ollut nyt kylän toisella laidalla pari kuukautta Valokuitusen Localnet ja yksi tunnin katko,Telia toimi katkotta ~9kk.
 
Viimeksi muokattu:
Suottaapi kestää...

Tämä on se kuidun heikko kohta,kun ei toimi niin ei todellakaan toimi,mobiili toimii aina jostakin mastosta alueella,onneksi puhelin varayhteytenä.
Itsellä ollut nyt kylän toisella laidalla pari kuukautta Valokuitusen Localnet ja yksi tunnin katko,Telia toimi katkotta ~9kk.

Normaali vasteaika viankorjauksen aloittamiselle operaattoreilla on yleensä luokkaa muutama arkipäivä.
Tämä siis normaalissa tilanteessa jossa verkko on jo valmis eikä sitä rakennella ympäri suomea kymmenissä kaupungeissa, jolloin aspat ja muutkin on aivan tukossa. Eikä välttämättä ole vielä kilpailutettu erillistä firmaa tekemään viankorjauksia alueilla joissa verkko on vasta rakentamis/käyttöönottovaiheessa.

Mikä firma/firmat muuten valoolla hoitaa viankorjauksia? Ne varmasti kilpailutetaan, mahdollisesti alueiden mukaan eri firma.

Mitä mobiiliin tulee, ei se tahdo aina toimia huonostikaan jos se ainoa paskasti toimiva mastokin hyytyy. Seuraava masto voi olla jossakin 15km päässä 100m vaarojen takana. Kokemusta on.
 
Mikä firma/firmat muuten valoolla hoitaa viankorjauksia? Ne varmasti kilpailutetaan, mahdollisesti alueiden mukaan eri firma.
Varmastikin eri firmat, eri alueilla. Tuollainen vastaus tuli itselleni 5 viikkoa sitten, ja yhteys edelleen poikki.

Kiitos viestistänne!

Tarkistin teidän kuitupäätelaitteenne tilan ja se ei valitettavasti nouse meillä linjoille. Kuitupäätelaitteessanne palaa tällä hetkellä ALARM-valo ja PON -valo on pimeä, se tarkoittaa sitä, ettei se saa yhteyttä meidän runkoverkkoomme. Tästä syystä ette valitettavasti vielä pysty aktivoimaan liittymäänne.

Teen tästä vikailmoituksen alueenne asentajalle ja mikäli asentajan tarvitsee päästä käsiksi kuitupäätelaitteeseen, on hän siinä tapauksessa yhteydessä teihin. Teidän kannattaa pitää kuitupäätelaite verkkovirrassa kiinni, sillä heti kun ALARM-valo sammuu ja PON -valo syttyy, on tällöin korjattu ja liittymä on valmis aktivoitavaksi.

Meillä on uusissa liittymissä kahden viikon korjauksen määräaika.


Tuosta saa sellaisen käsityksen että yksi asentaja hoitelee viankorjaukset omalla alueellani? Ei ihmekään että korjausta saa odotella viikkokausia..
 
Mitä mobiiliin tulee, ei se tahdo aina toimia huonostikaan jos se ainoa paskasti toimiva mastokin hyytyy. Seuraava masto voi olla jossakin 15km päässä 100m vaarojen takana. Kokemusta on.
Se on kairassa sitten lähetettävä savumerkkejä :D Veikkaan että mobiili tulee nopeammin kuntoon kuin kuitu.
99% mobiilikäyttäjistä lienee kuitenkin useampi masto tavoitettavissa.
 
Varmastikin eri firmat, eri alueilla. Tuollainen vastaus tuli itselleni 5 viikkoa sitten, ja yhteys edelleen poikki.

Kiitos viestistänne!

Tarkistin teidän kuitupäätelaitteenne tilan ja se ei valitettavasti nouse meillä linjoille. Kuitupäätelaitteessanne palaa tällä hetkellä ALARM-valo ja PON -valo on pimeä, se tarkoittaa sitä, ettei se saa yhteyttä meidän runkoverkkoomme. Tästä syystä ette valitettavasti vielä pysty aktivoimaan liittymäänne.

Teen tästä vikailmoituksen alueenne asentajalle ja mikäli asentajan tarvitsee päästä käsiksi kuitupäätelaitteeseen, on hän siinä tapauksessa yhteydessä teihin. Teidän kannattaa pitää kuitupäätelaite verkkovirrassa kiinni, sillä heti kun ALARM-valo sammuu ja PON -valo syttyy, on tällöin korjattu ja liittymä on valmis aktivoitavaksi.

Meillä on uusissa liittymissä kahden viikon korjauksen määräaika.


Tuosta saa sellaisen käsityksen että yksi asentaja hoitelee viankorjaukset omalla alueellani? Ei ihmekään että korjausta saa odotella viikkokausia..


Se on kairassa sitten lähetettävä savumerkkejä :D Veikkaan että mobiili tulee nopeammin kuntoon kuin kuitu.
99% mobiilikäyttäjistä lienee kuitenkin useampi masto tavoitettavissa.

Ei ole mitään takeita että tulisi nopeammin kuntoon.
Riippuu luonnollisesti mikä vikana missäkin verkossa.
Osa vioista on korjattavissa etänä, osa vaatii asentajan käynnin, kotona/keskuksella/mastolla jne.
Joskus on niitä villiintyneitä kaivinkoneita ollut liikkeellä, silloin voi katketa sivukylästä kuidun lisäksi ainoan kuuluvan mobiilitukiaseman kuuluvuus, kuten täällä kävi vuosi sitten.
Tukiasemissakaan ei aina ole varmistusta, osa on vain radiolinkillä, osa kuidulla.
 
Varmastikin eri firmat, eri alueilla. Tuollainen vastaus tuli itselleni 5 viikkoa sitten, ja yhteys edelleen poikki.

Kiitos viestistänne!

Tarkistin teidän kuitupäätelaitteenne tilan ja se ei valitettavasti nouse meillä linjoille. Kuitupäätelaitteessanne palaa tällä hetkellä ALARM-valo ja PON -valo on pimeä, se tarkoittaa sitä, ettei se saa yhteyttä meidän runkoverkkoomme. Tästä syystä ette valitettavasti vielä pysty aktivoimaan liittymäänne.

Teen tästä vikailmoituksen alueenne asentajalle ja mikäli asentajan tarvitsee päästä käsiksi kuitupäätelaitteeseen, on hän siinä tapauksessa yhteydessä teihin. Teidän kannattaa pitää kuitupäätelaite verkkovirrassa kiinni, sillä heti kun ALARM-valo sammuu ja PON -valo syttyy, on tällöin korjattu ja liittymä on valmis aktivoitavaksi.

Meillä on uusissa liittymissä kahden viikon korjauksen määräaika.


Tuosta saa sellaisen käsityksen että yksi asentaja hoitelee viankorjaukset omalla alueellani? Ei ihmekään että korjausta saa odotella viikkokausia..

Ei tarvita kuin yksi huono hitsaus matkalla, likainen liitin tms.
Aika normaaleita alkuvaiheen vikoja uudessa verkossa.

Kannattaisi Valoolla priorisoida niitä työukkoja sinne viankorjaukseen ennen kuin uusia kytketään.

Täällä esim. oli aikoinaan asentaja yhdessä talossa taittanut keltaisen "häntäkuidun" liian tiukalle mutkalle asennuksen aikana. Siellä asentaja kävi kuidunpätkän vaihtamassa uuteen samana päivänä.
 
Se on kairassa sitten lähetettävä savumerkkejä :D Veikkaan että mobiili tulee nopeammin kuntoon kuin kuitu.
99% mobiilikäyttäjistä lienee kuitenkin useampi masto tavoitettavissa.
Omalta kohdalta voin sanoa että kun tässä muutamia vuosia sitten kilahti Telian lähin tukiasema vikatilaan, niin sitä korjattiin kuukausi, kuukauden oli koko alue 3G:n varassa, ei kovinkaan nopeaan toiminu netti kun alueella satoja käyttäjiä, toki toimi, mutta hitaasti, raivostuttavan hitaasti. Pahimillaan Facebookin selaaminenkin oli hidasta ja tökkivää
 
Joensuun keskustassa työpaikan vieressä oli tänä syksynä kattoremontti, niin sulkivat katolla sijaitsevasta mastosta päiväksi taajuudet. Kesti ainakin 3,5kk. Nyt toivotaan että on valmistunut viimein. Päivällä nopeudet n. 0.5Mbit/s. Aluksi sulki taajudet kokonaan, niin ei ollut ollenkaan kenttää, eikä tullut edes puhelut läpi.
No se oli päiväsaikaan, niin ei haitannut kuin alueella sijaitsevia yrityksiä ja lomalla olevia.

Onneksi kuitu toimii ja 4g varayhteyskin toiselta operaattorilta.
 
Suottaapi kestää...
Valoo.png

Tämä on se kuidun heikko kohta,kun ei toimi niin ei todellakaan toimi,mobiili toimii aina jostakin mastosta alueella,onneksi puhelin varayhteytenä.
Itsellä ollut nyt kylän toisella laidalla pari kuukautta Valokuitusen Localnet ja yksi tunnin katko,Telia toimi katkotta ~9kk.
No joo.
Tänään soi puhelin ja sieltähän soitteli valoolta takaisin kun olin jättänyt soittopyynnön.
Sille sitten selitin kaiken ja hän laittoi viestiä eteenpäin tekniseen tukeen.
Jossain puolen päivän paikkeilla ilmeisesti on sitten kuitu alkanut toimimaan.
Täytyy vain ihmetellä juuri sitä että esim asiakaspalvelussa ei ilmeisesti ole tarpeeksi väkeä jos joka kerta sinne soittaessa on ruuhkaa sekä se ettei vikailmoituksiin reagoida tarpeeksi nopeasti.
Ei kyllä mitään hyvää mainosta ole kun jokapaikassa kirjoitetaan ettei valoon asiakaspalvelua saa juuri ikinä kiinni.
Onneksi näin viikonloppua vasten saivat kuntoon...muuten ei olisi hyvä heilunut :)
 
Sunnuntaiaamun ratoksi kävivät Valokuitusen pojat puhaltamassa kuidut paikoilleen. Hitsaamaan eivät sentään vielä ryhtyneet.
Viime sunnuntaina kävivät puhaltamassa kuituja mökkien seinäbokseihin. Tänä sunnuntaina taas puhaltavat kuitua runkolinjaan. Mukavahan se on 100%-tunneilla paiskia töitä.
 
Viime sunnuntaina kävivät puhaltamassa kuituja mökkien seinäbokseihin. Tänä sunnuntaina taas puhaltavat kuitua runkolinjaan. Mukavahan se on 100%-tunneilla paiskia töitä.
Urakat kusemassa ja ja talvi painaa päälle, tuskinpa ne muuten sunnuntaisin töissä olis...
 
Ehkä niin. Ensi sunnuntaina sitten hitsaajaporukan vuoro?

EDIT: Sillä ukkelilla oli perävaunussa aika iso kompura, mutta hän sanoi, että paineilman pääasiallisena tehtävänä on periaatteessa pitää se kuitu irti putken seinämistä. Sillä oli sellanen kone joka työnsi sitä kuitua sinne putkeen.

Viimeviikkoisilla kavereilla oli kompuran sijaan kaasupullo, josta sitä painetta saatiin.
 
Täällä kävi Elisan aliurakoitsija puhaltelemassa kuituja keskiviikkona.

Klo 19 illan hämärtyessä keltaliivinen jamppa koputti keittiön ikkunaan. Kävin ovella kysymässä, että mikä juttu. Kertoi, että "kuituja tässä puhallellaan, älkää hämmentykö pihalla pyörivästä porukasta".

En tiedä, miksei ovikelloa soittanut. Tai koputtanut oveen.
 
Tuolla aikaisemmin kirjailin että, Elisa ei suotunut tarjoamaan VDSL-kuluttajayhteydeksi, kuin 100/10M, vaikka yritysliittymänä samassa kohteessa oli ollut 100/25M.

Onko Elisalla sitten ruvennut leukaväpättämään, kun kilpailija kaivoi kadulle kuitua. Nyt pyytämättä ja yllättäen Elisa on päivittänyt alueemme yhdeydet 100/25M:ksi. (Elisan sivulla myydään vain tiedolla DSL 100, ensimmäinen 12kk €31,99). Onhan tuo VDSL mahdollisuus hyvä olla olemassa, ettei kuidun kk-maksut lähde pomppaamaan.

1702376112208.png


Pingissä huomioitava: LäppäriWlan-WlanReititinRJ45-RJ45SillattuDSLModeemi

Kevättä odotellessa, josko kuidun päässä sitten näkyisi valoa.
Samalla kun Valoo kun on saanut kuitunsa asennettua, Elisa on lopettanut uusien VDSL-yhteyksien myymisen tänne päin - vain 5G:tä on tarjolla :-( Olemassa olevat yhteydet sentään vielä toimivat.
 
Täällä kävi Elisan aliurakoitsija puhaltelemassa kuituja keskiviikkona.

Klo 19 illan hämärtyessä keltaliivinen jamppa koputti keittiön ikkunaan. Kävin ovella kysymässä, että mikä juttu. Kertoi, että "kuituja tässä puhallellaan, älkää hämmentykö pihalla pyörivästä porukasta".

En tiedä, miksei ovikelloa soittanut. Tai koputtanut oveen.
Näki kuidun puutteesta riutuneet kasvosi keittiön ikkunasta ollessaan pihalla ja tuumasi, että tälle kaverille pitää ilmoittaa ensi tilassa kuidun saapumisesta?
 
Samalla kun Valoo kun on saanut kuitunsa asennettua, Elisa on lopettanut uusien VDSL-yhteyksien myymisen tänne päin - vain 5G:tä on tarjolla :-( Olemassa olevat yhteydet sentään vielä toimivat.
Täällä kun Valoo veti kuidut niin DNA ilmoitti parantavansa alueen yhteyksiä ja lopettavan kiinteät DSL yhteydet kokonaan ja tarjosivat 5g:tä tilalle.
 
Lounealta suht vahvaa huijausta markkinoinnissaan. Saatavuuskyselyssä sanovat että osoitteeseeni on saatavilla valokuitu. Todellisuudessa ei ole, ei ole koko kadulla (eikä viereisilläkään kaduilla). Ja kun tartut tuohon kiinni niin sitoudut sitten 12kk ajaksi siihen että miettivät asennetaanko vai ei, ja tästä vielä sitten 24kk päätöksestä asennukseen.

Miten helvetissä firma voi mainostaa saatavuudessa että on jo saatavilla ja tällä huijata ihmiset tilausansaan..
 
No, Telia sanoo ettei koko meidän kadulle saa valokuitua mutta kummasti se kuitu on kuitenkin vedetty vuosia sitten jopa rakentamattomille tonteille( ja samalla silloisen kilpailijan kuitu) ja kuidun kautta tässä itsekin ollaan. Mikä näitä kaikkia firmoja vaivaa, en tiedä mutta joku pakko tuntuu olevan 5G-liittymiä tyrkyttää joka kotiin
 
No, Telia sanoo ettei koko meidän kadulle saa valokuitua mutta kummasti se kuitu on kuitenkin vedetty vuosia sitten jopa rakentamattomille tonteille( ja samalla silloisen kilpailijan kuitu) ja kuidun kautta tässä itsekin ollaan. Mikä näitä kaikkia firmoja vaivaa, en tiedä mutta joku pakko tuntuu olevan 5G-liittymiä tyrkyttää joka kotiin
Siellä on ne pikakoulutetut myyjät myymässä, jotka ei erota lankapuhelinta kännykästä, niin ne puskee juuri sitä mitä se pikaohje siinä pöydällä sanoo eikä muusta tiedetä.
 
Ehkä niin. Ensi sunnuntaina sitten hitsaajaporukan vuoro?

EDIT: Sillä ukkelilla oli perävaunussa aika iso kompura, mutta hän sanoi, että paineilman pääasiallisena tehtävänä on periaatteessa pitää se kuitu irti putken seinämistä. Sillä oli sellanen kone joka työnsi sitä kuitua sinne putkeen.

Viimeviikkoisilla kavereilla oli kompuran sijaan kaasupullo, josta sitä painetta saatiin.
Olin väärässä. Tänään maanantaina kävivät talon ulkoseinällä hitsaamassa sen viikko sitten sunnuntaina puhalletun tilaajakuidun.
EDIT: Keskiviikkona taas joku ukkeli ropelsi jotain siinä seinäboksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Normaali vasteaika viankorjauksen aloittamiselle operaattoreilla on yleensä luokkaa muutama arkipäivä.
Tämä siis normaalissa tilanteessa jossa verkko on jo valmis eikä sitä rakennella ympäri suomea kymmenissä kaupungeissa, jolloin aspat ja muutkin on aivan tukossa. Eikä välttämättä ole vielä kilpailutettu erillistä firmaa tekemään viankorjauksia alueilla joissa verkko on vasta rakentamis/käyttöönottovaiheessa.
En ihan varma mitä tarkoitat viankorjaamisen aloittamisella, mutta pienellä mutu kokemus otannalla, niin arkena kuluttajatuotteissa varovaisesti sanoen voinut olla korjattu tunneissa ilmoituksesta, se onko aloitettu heti vai tunnin päästä en arvio.
Toinen laita sitten viat mitkä koskee yksittäistä ja nopeasti selviää että tarvii paikanpäälle hitaammin saatavia resursseja niin sen homman jatkamiseen voi mennä päiviä. Oma lukunsa on sitten vikailmoitukset mitkä menee johonkin jonoon mitä sitten joku ruuhkainen seuraava taso purkaa vähemmän kiireellisenä, niin jäänyt olo että voi nytkähtää vasta muutaman arkipäivän jälkeen. Tosin mielikuva voi olla väärä.

Toinen sitten koska vikakorjattu, joskus ne paikanpäällä käynnitkin voi sujua nopeasti ja homma saada kertakäynnillä kuntoon. vs se että komponettia odotetaan, tai jokin vesistö vaurio joka koskee paria tilaajaa
 
En ihan varma mitä tarkoitat viankorjaamisen aloittamisella, mutta pienellä mutu kokemus otannalla, niin arkena kuluttajatuotteissa varovaisesti sanoen voinut olla korjattu tunneissa ilmoituksesta, se onko aloitettu heti vai tunnin päästä en arvio.
Toinen laita sitten viat mitkä koskee yksittäistä ja nopeasti selviää että tarvii paikanpäälle hitaammin saatavia resursseja niin sen homman jatkamiseen voi mennä päiviä. Oma lukunsa on sitten vikailmoitukset mitkä menee johonkin jonoon mitä sitten joku ruuhkainen seuraava taso purkaa vähemmän kiireellisenä, niin jäänyt olo että voi nytkähtää vasta muutaman arkipäivän jälkeen. Tosin mielikuva voi olla väärä.

Toinen sitten koska vikakorjattu, joskus ne paikanpäällä käynnitkin voi sujua nopeasti ja homma saada kertakäynnillä kuntoon. vs se että komponettia odotetaan, tai jokin vesistö vaurio joka koskee paria tilaajaa

Pohjautuen omiin kokemuksiin useiden operaattoreiden asiakkaana viimeisten vuosikymmenten aikana sekä muutaman vuoden työkokemukseen operaattorin teknisellä puolella, menee pitkälti näin.

Toimenpiteet asiakkaan vian korjaamiseksi aloitetaan kyllä yleensä per heti, mutta lopulliseen korjaukseen kuluvaan aikaan vaikuttaa eniten missä ja millainen vika on.

Jotkut jojoon menneestä laitteesta tai viallisesta konffista johtuvat viat voidaan korjata parhaimmillaan samoin tein (mun ennätys asiakkaana on 12 minuuttia ongelman ilmoittamisesta korjaukseen Lounean toimesta), mutta jos sulla on fyysinen kaapeli/kuitu katkipoikki saaristossa ja sinne tarvitaan laiva ja sukeltaja sekä uusi merikaapeli niin homma voi viedä useamman viikon. Tai ilmoitetaan ettei korjata, vaihda langattomaan. Pääosa hommista menee sitten johonkin tuohon välille.

Asentajaa vaativat hommat menee usein seuraavalle tai sitä seuraavalle arkipäivälle riippuen työtilanteesta ja sattuuko ukkoja olemaan jossain tai menossa juuri keikalle samoille mestoille. Teknisissä aspoissakin on eri tasoja mitä pystytään ratkomaan ja jokainen eskalointi yleensä lisää tunteja läpimenoaikaan. Mitä simppelimpi homma (mitä alempana voidaan tehdä) niin yleensä sitä nopeammin onnistuu.
 
Olin väärässä. Tänään maanantaina kävivät talon ulkoseinällä hitsaamassa sen viikko sitten sunnuntaina puhalletun tilaajakuidun.
EDIT: Keskiviikkona taas joku ukkeli ropelsi jotain siinä seinäboksissa.
Tänään sitten syttyi WAN-valo kuitumuuntimeen. Pitääkö tässä ruveta tilailemaan littymää pian?

EDIT: Ja perään tuli sähköposti Valokuituselta, jossa sanotaan, että rakennustyöt ovat nyt loppusuoralla. Siinä luki myös: "Saat Telialta tekstiviestin, kun palveluiden tilaaminen on mahdollista."
Odotellaan siis sitä.
 
Viimeksi muokattu:
EDIT: Ja perään tuli sähköposti Valokuituselta, jossa sanotaan, että rakennustyöt ovat nyt loppusuoralla. Siinä luki myös: "Saat Telialta tekstiviestin, kun palveluiden tilaaminen on mahdollista."
Odotellaan siis sitä.

Mulle eka yhteydenotto tuli telian liittymämyyjältä, "sun pitäisi liittymää ostaa, näitä on tarjolla".

Olin jo päättänyt mennä muualle, eli ei tullut kauppoja, mutta kätevästi verkonhaltija sai etuajo-oikeuden. :)

Taisi 1vrk mennä kun tuli SMS tuosta.
 
Mulle eka yhteydenotto tuli telian liittymämyyjältä, "sun pitäisi liittymää ostaa, näitä on tarjolla".

Olin jo päättänyt mennä muualle, eli ei tullut kauppoja, mutta kätevästi verkonhaltija sai etuajo-oikeuden. :)

Taisi 1vrk mennä kun tuli SMS tuosta.
Sama täällä. Aikoinaan Telian asiakaspalvelun kanssa tarpeeksi taistelleena priorisoin muita palveluntarjoajia (Bahnhof nyt ensimmäiselle vuodelle).
 
mutta kätevästi verkonhaltija sai etuajo-oikeuden. :)
No ei ihan kokonaan Telian, mutta totta, Valokuitunen on Telian osakkuusyhtiö, joten sinänsä ihan järkevää suositella omistajan palveluita. Noin yleisesti Valokuitunen korostaa Avoimen kuidun valinanvaraa.

Artikkelli (Yle) keskityy Kuopioon, siellä ilmeisesti ollut haasteita tavallista enemmän (kymmeniä), sähköverkko ja kaukolämpöverkon infraa vahingoitettu. Esimerkkina sähköt poikki yli 2000 asiakkaalta, ehkä joku keskijännitelinja, rivien välistä iso määrä enemmänkin jotain pieni, katuvaloja jne. Joku poraus kaukolämpöön.

No ketjussa ollut tarinaa että naruja katkottu, ja osa lisääntyneestä määrästä menee sen piikkiin että nyt kaivetaan ennennäkömätön määrä, jotain sitten korostaan toiminta tapa korjaan jos törmätään.

Ei ne sähköverkkoyhtiötkään ilman vahinkoja urakoi, putkea, telekaapeli niidenkin kauhoihin osunut. (oma mielipide), sotkevat vielä enemmän (kaivavat syvemmälle)
 
Villit valokuiturakentajat on kyllä erittäin kuvaava termi. Pari vuotta sitten kun valokuitusen urakoitsijat oman kuidun kävivät kaivamassa, ukot repivät ensin täysin tarpeettomasti ison siivun asfalttia auki kun eivät osanneet lukea karttaa, jossa ihan selvästi näkyi että kaapeli kulkee tien vieressä eikä sen alla. Ei auttanut vaikka yritin sanoa, että katsokaa nyt hyvät ihmiset että ei se kaapeli siinä kadun alla kulje kun se on vanhaa puhkomatonta asflattia. Löysivät sitten viimein kaapeli tien vieresestä ojasta, mutta paskottu kohta asflatista oli sitten auki monta kuukautta ja loppuviimein korjattiin aika päin helvettiä ja ojaa ei ikinä kaivettu takaisin alkuperäiseen syvyyteen.

Sen jälkeen touhu on vaan kiihtynyt ja nyt tänä syksynä Valokuitunen, Valoo ja Elisa ovat kilpaa repineet täällä (valmiiksi surkeassa kunnossa olevia) katuja auki, joten saa nähdä tarvitseeko seuraava auto nelivedon sijasta saatana telaketjut. Ojat on myös kaikki ihan tukossa ja ns. huseerausfaktori ukkojen touhussa on melkoinen, urakkasopparilla kun varmaan painavat ja mitään seuraamuksia töhöilystä ei ole.
 

Niinpä niin. Tällaiset otsikot varmasti myö. Onkohan mennyt hieman kaapelinäytöt sun muut pieleen. Ja suoraan sanottuna en usko että tänä päivänä mikään yritys jättäisi tilaamatta kaapelinäyttöä
😃
Aivan järjetön ajatus.

Ihan samalla tavalla sähkökaapelin kaivajat katkoi ison päätien varressa aika tärkeän kuidun poikki, ja peräti kahteen kertaan :)
Näitä sattuu minkäs teet. Eivät varmasti huvikseen kaiva poikki, korjaaminen on sen verran tyyristä, eikä pidemmän päälle varmasti mene kaikki kaivuufirman vakuutuksistakaan :lol: Lähtökohtaisesti se taho joka on virheen tehnyt, korvaa korjaukset.
 
Ihan varmasti on ja tarkat määritelmät onkin.
Riippuu kuinkatarkkaan soparissa määritelty. jos siis urakoitsijan mahdollisia sopimusakkoja mietit.
Rakennuttajan osalta taitaa olla niukasti mitään esimerkkejä seuraamuksista, hyvä jos jäljet saa korjaan.

Nyt kunnat on vähän heräilleet(*, tosin kunnat (kuntakonsernit) luoneet mainetta ei mitää seuraamuksia jos itse töpikseneet.

(*
Jossain on laitettu luvitus seis, jossain taisi olla uutista että käräjiä mietitty, aina näyttää seuraako oikeasti jotain.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 742
Viestejä
4 459 853
Jäsenet
73 829
Uusin jäsen
Jesse Korhonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom