• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Poliittiset lakot

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
608
Eikö se persujen kannatus ole aika samalla tasolla tällä hetkellä kuin ennen vaaleja?
Oma näkemys perustuu siihen mitä tuolla "kentällä" olen kuullut. Olen teollisuudessa töissä ja kiertelen ympäri suomen eri kokoisissa tehtaissa. Aika kitkerää kommenttia siellä kahvipöydissä tulee persujen "takinkäännöstä" heti jos asia nousee esille.
Enkä siis itse kuulu liittoon tai lakkoile. Enkä kyllä äänestänyt persujakaan.

Paikallisesti voi olla ehdokkaita jotka ovat vetäneet ihan omaa linjaa.
Ihan puolueen puheenjohtaja antoi esim seuraavan lausunnon: ”Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista – Se ei meille käy”
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 890
Helppo syyttää aina perusssuomalaisia kaikesta, vaikka Orpon hallituksessa istuu myös kokoomus, kristillisdemokraatit sekä ruotsalainen kansanpuolue ja tulevat päätökset tehdään näiden puolueiden yhteistyössä.
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
608
Helppo syyttää aina perusssuomalaisia kaikesta, vaikka Orpon hallituksessa istuu myös kokoomus, kristillisdemokraatit sekä ruotsalainen kansanpuolue.
En ainakaan itse tarkoituksella ole syyttänyt heitä mistään. Väitän vain, että lakot eivät olisi mahdollisia tuossa mittakaavassa, jos heidän kannattajansa eivät tuntisi itseään petetyiksi. Sama taas ei päde näiden muiden esimerkkipuolueiden äänestäjiin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 890
En ainakaan itse tarkoituksella ole syyttänyt heitä mistään. Väitän vain, että lakot eivät olisi mahdollisia tuossa mittakaavassa, jos heidän kannattajansa eivät tuntisi itseään petetyiksi.
En tarkoittanutkaan sinua, mutta yleisellä tasolla PS saa aina kaiken skeidan niskaan joskus aiheesta ja joskus myös aiheetta.

Mutta joo tämä oli vähän offtopickia ja keskustelua olisi hyvä jatkaa poliittisista lakoista.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Oma näkemys perustuu siihen mitä tuolla "kentällä" olen kuullut. Olen teollisuudessa töissä ja kiertelen ympäri suomen eri kokoisissa tehtaissa. Aika kitkerää kommenttia siellä kahvipöydissä tulee persujen "takinkäännöstä" heti jos asia nousee esille.
Enkä siis itse kuulu liittoon tai lakkoile. Enkä kyllä äänestänyt persujakaan.
Otantani on pienempi, mutta joissain työyhteisöissä on meuhkaaminen on kovaa, en tiedä kuinka moni persu meuhkaa, julki AY demarit ainakin äänessä, osan kohdalla "vähän" epäilen sitä että ovat persuja äänestäneet. Uskottavissa Julki persuissa ja mahdollisesti persuja äänestäneissä on yllättävän hyvää suhtatumista hallituksen hankkeisiin. En tarkoita etteikö ansiosidonnaisen uhataessa olisi katkeruutta, jos on mielestään rahoittannut hommaa ja nyt kun pitäisi saamapuolella päästä niin epävarmuutta.

Se nyt vanhaa juttua että porukalla kahvipöydässä on yhdet jutut, kahdenkesken toiset, ja osavetää yes yes, riippuen mitä toinen jauhaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
En ainakaan itse tarkoituksella ole syyttänyt heitä mistään. Väitän vain, että lakot eivät olisi mahdollisia tuossa mittakaavassa, jos heidän kannattajansa eivät tuntisi itseään petetyiksi. Sama taas ei päde näiden muiden esimerkkipuolueiden äänestäjiin.
Isot lakkoyhdistykset ei ole persujohtoisia, ne keskusyhditykset jotka ei ole niin politisoituneet demarisuuntaan, ovat voineet jotain "pientä" järjestää. Jos jossain työyhteisössä on henkilö osallistunut lakkoon, niin ei se tarkoita että motiivina olisi ihan se mitä luottamusmies viestinyt. Luottamusmiehen tehtävä on viestiä sitä mitä keskuliitolta käsketään.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 609
Oma näkemys perustuu siihen mitä tuolla "kentällä" olen kuullut. Olen teollisuudessa töissä ja kiertelen ympäri suomen eri kokoisissa tehtaissa. Aika kitkerää kommenttia siellä kahvipöydissä tulee persujen "takinkäännöstä" heti jos asia nousee esille.
Enkä siis itse kuulu liittoon tai lakkoile. Enkä kyllä äänestänyt persujakaan.


Ihan puolueen puheenjohtaja antoi esim seuraavan lausunnon: ”Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista – Se ei meille käy”
Silti se kannatus oli viime kyselyssä 20 % eli persuilla on vahva mandaatti tätä tehdä. Samoin Kokoomuksen kannatus on pysynyt vahvana. Eli näiden osalta näkisin että ei noi leikkaukset hirveästi massaa ole nakertaneet.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Ei kyllä ole yhtään mitään omantunnon tuskia olla lakossa. Hyvä kyllä jauhaa siitä miten nämä työmarkkinauudistukset on pakko vaan ajaa läpi. Ei siis ole pakko yhdessä neuvotella, vaan tämän päivän ek:n toive on kirjaimellisesti huomisen laki. Ajakoot samalla kansan kahtia ja köyhää ei lama pahemmin pelota, jos ei ole mitään mistä ottaa.

Helvetin absurdi yhtälö kanssa, missä toivotaan "paikallista sopimista" enemmän, mutta työministeri paasaa A-studiossa samaan aikaan, ettei meinaa mitään sopia tai missään tulla vastaan. Foodora läheteillä ja yango kuskeilla tämä meidän kansantalous varmasti korjaantuu.

Rahaa kyllä on herrojen verojen laskuun siinä samalla. Rikkaiden kotitalousvähennykset, lapsilisät ja asumistuki pidetään ennallaan samalla, kun köyhät lapsiperheet menettävät viidestä eri suunnasta ostovoimaa.

Kyllä Persut ennen vaaleja taisi luvata purran suulla, ettei pienituloiselta suomalaiselta leikata. Ei leikata joo, paitsi jos töissä käy, asuu vuokralla ja ruuan ostaa verojen kanssa kaupasta. Tik-tok teini haukkuu epäisänmaalliseksi duunareita, vaikka itse ei ole töitä koskaan tehnyt. Toisaalta, jos kannatus perustuu vanhoista keskustapieruista, ollaan siel tähän kusetukseen jo varmasti totuttu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Ei kyllä ole yhtään mitään omantunnon tuskia olla lakossa. Hyvä kyllä jauhaa siitä miten nämä työmarkkinauudistukset on pakko vaan ajaa läpi. Ei siis ole pakko yhdessä neuvotella,...
No, kyllä siellä neuvotellaan, eräät isot liitot vain tuosta meuhkaa, ja lähtivät siitä isosta pakettineuvottelupöydästä pois. Eli erota kaksi asiaa, ne "nevottelut" joiden idea torpata uudistukset ja ne neuvottelut joissa neuvotellaan ratkauisuista ja toteutuksista, yksityiskohdista.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
No, kyllä siellä neuvotellaan, eräät isot liitot vain tuosta meuhkaa, ja lähtivät siitä isosta pakettineuvottelupöydästä pois. Eli erota kaksi asiaa, ne "nevottelut" joiden idea torpata uudistukset ja ne neuvottelut joissa neuvotellaan ratkauisuista ja toteutuksista, yksityiskohdista.
Onko tämä sun arvaus tapahtuneesta, olitko itse paikalla vai mihin sä nämä perustat? Anna nyt lähde meille muillekin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Onko tämä sun arvaus tapahtuneesta, olitko itse paikalla vai mihin sä nämä perustat? Anna nyt lähde meille muillekin.
Näistä on kirjoitettu paljon. Se on uutisoitu että AY liitot lopetti neuvottelut . eikä sitä kai ole missään kiistetty. Eikä se ole mikään vitsi että AY liikkeen taktiikka heidän vastustamissa uudistuksissa neuvotella ne unohduksiin. Seuraus sitten se että hallitus ei tee uudistuksia, tai sitten isot kähinä.

Ja, kyllä AY yhdistyksiltä neuvotellaan ja tullaan neuvotteleen niistä kohdista. Nyt, juuri nyt osalla on toki sitä lakkotouhua, niin painopisteet niissä. Ja varmasti jatkossakin on se hidastustaktiikka käytössä, mutta on siellä ihan osaajaa että pitävät huolen että oma kädenjälki jää, ammattilaisia ne on.

Nyt AY liikekaivellut poteroita, niin ei siellä tule mitään näyttäviä tiedostutilaisuuksia että oltiin sopimasta jostain asiasta, vaan työstetään yksityiskohdat ja jos se on asia mistä meuhkattu, niin siitä sitten anentaan myöhemmin tiedotettu että ihansyvältä, hallitus sika jne. huomenna ulosmarssi.
 

porakone700

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2023
Viestejä
149
Oma näkemys perustuu siihen mitä tuolla "kentällä" olen kuullut. Olen teollisuudessa töissä ja kiertelen ympäri suomen eri kokoisissa tehtaissa. Aika kitkerää kommenttia siellä kahvipöydissä tulee persujen "takinkäännöstä" heti jos asia nousee esille.
Enkä siis itse kuulu liittoon tai lakkoile. Enkä kyllä äänestänyt persujakaan.


Ihan puolueen puheenjohtaja antoi esim seuraavan lausunnon: ”Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista – Se ei meille käy”
Kannatusluvut ovat samat, mutta joku on kuullut että jossain kahvipöydässä joku pulttireiska sokeripala mustien hampaiden välissä ja rööki korvalehden takana kiroaa persuja? :think:

Noh, ainakin itse perussuomalaisia äänestäneenä olen enemmän kuin tyytyväinen puolueen toimintaan. Kaikki lupaukset on lunastettu enemmän tai vähemmän siinä määrin miten se on ollut mahdollista tähän mennessä hallituskaudella. Purran toiminta taas on ylittänyt 10 kertaisesti kaikki odotukset ja hänen johdolla PS on saanut Kokoomuksen muistuttamaan enemmän vasemmisto- kuin oikeistopuoluetta.

En tiedä johtuuko se median toiminnasta, mutta pelkästään lehtiä lukemalla jää sellainen fiilis että Purra olisi se todellinen pääministeri joka Suomea vetää ja Orpo jokin maltillinen taustajoukoissa mukana juokseva lattiamoppi joka käy ärähtämässä kerran viikossa ja sitten katoaa jonnekin.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Näistä on kirjoitettu paljon. Se on uutisoitu että AY liitot lopetti neuvottelut . eikä sitä kai ole missään kiistetty
Jos niistä on kerran paljon kirjoitettu, luulisi yhden luotettavan lähteen jakaminen oleva sitäkin helpompaa?

Täällä ei käsittääkseni omia mielipiteitä tai arvauksia faktoina saisi esittää.

Neuvottelut voi lopettaa myös jos vastapuoli ei ole halukas aidosti mistään sopimaan. Esimerkkinä Venäjän "rauhanneuvottelut"
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Jos niistä on kerran paljon kirjoitettu, luulisi yhden luotettavan lähteen jakaminen oleva sitäkin helpompaa?

Täällä ei käsittääkseni omia mielipiteitä tai arvauksia faktoina saisi esittää.

Neuvottelut voi lopettaa myös jos vastapuoli ei ole halukas aidosti mistään sopimaan. Esimerkkinä Venäjän "rauhanneuvottelut"
Tuosta uutisoitu ja kirjoitettu niin paljon että oletein olevan ihan korviin jäänyttä, no ensimmäinen random, ei ihan se mitä tarkoitin, mutta tuossa tiivistetty.
il.fi
Orpon mukaan jokaisesta lakihankkeesta on neuvottelupöydät menossa. Hän muistuttaa, että SAK lähti itse pois Suomen palkkamallipöydästä.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
456
Vieläkö tuhnulakot jatkuu vai tuleeko isompi töräytys ja seuraavaksi viikko kerralla lakkoa?



Tuli sittenkin mentyä töihin. Säästetään vapaapäivät paremmille ilmoille. Mitä tuolla teollisuus.liiton lakkovahtien kanssa muutaman sanan vaihdoin, niin eipä sen kummemmin ollu nokittelua. Miksipä olisikaan, kun en enää liittoon kuulu.


Joku esmes. Pro-liittolainen voisi kommentoida minkälainen lakkopolitiikka jäsenillä on näissä polittisissa lakoissa?
Hupilakko, saa osallistua tai olla osallistumatta...
Itse oon "rikkuroinnin" mieltänyt syyksi erottaa liitosta. Tai ainakin ammattiosasto/liitto ottaa kantaa miten menetellä jäsenien kanssa jotka työssä lakon aikana. Varmaan tämän poliittisen teatterin kohdalla tilanne erilainen.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 890
Ensi viikolle tuskin on lakkoja tulossa, koska monessa osaa Suomea lapset viettävät talvilomaa (hiihtoloma) ja ay-liikkeet eivät varmana uskalla laittaa lakkoja kyseiselle viikolle, koska silloin vasta alkaisi ovi paukkumaan jäsenmäärissä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 890
Laajat lakot eivät näillä näkymin ole sotkemassa talvilomalaisten suunnitelmia. Muutamasta ammattiliitosta kerrotaan STT:lle, että ne eivät ole suunnittelemassa työtaistelutoimia tuleville talvilomaviikoille.

Varmuutta ei kuitenkaan ole siitä, että lomalaiset säästyvät laajojen lakkojen vaikutuksilta. Esimerkiksi Palvelualojen ammattiliitto Pam ei halunnut torstaina kommentoida tulevien viikkojen suunnitelmiaan STT:lle.

Koulujen talvilomakausi alkaa ensi viikolla porrastetusti siten, että ensimmäisenä lomalle pääsee eteläinen Suomi. Seuraavalla viikolla lomat käynnistyvät Keski-Suomessa, ja viimeisenä lomavuorossa on pohjoinen ja itäinen Suomi.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 338
Retorinen kysymys sillä tämä on niin monessa tutkimuksessa jo osoitettu, että joustot verotuksen yläpäässä ovat huomattavasti suuremmat kuin alapäässä. Jos marginaaliverotus lisätyön tekemiselle on nyt yli 50 % hyvätuloisilla, niin on ilmiselvää, että suuri osa työntekijöistä valitsee vapaa-ajan lisätyön sijasta. Jos taas lisätyön tekemisestä jäisi itselle enemmän kuin verottajalle, on ilmiselvää, että useampi valitsisi tehdä lisätöitä.
Jos työttömyyttä halutaan vähentää niin tuskin jo töitä tekevien lisätyö ainakaan parantaa tilannetta?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
129
Jos työttömyyttä halutaan vähentää niin tuskin jo töitä tekevien lisätyö ainakaan parantaa tilannetta?
Lisätyö voi lisätä yksilön/yrityksen tuottavuutta, niin että on mahdollista investoida kasvuun. Tai yksilö joka tienaa enemmän käyttää enemmän palveluita. Taloudessa enemmän on enemmän ja harvemmin tilanne kuitenkaan on se, että lisätyön vaihtoehtona on suoraan uuden tyypin palkkaus.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 338
Lisätyö voi lisätä yksilön/yrityksen tuottavuutta, niin että on mahdollista investoida kasvuun. Tai yksilö joka tienaa enemmän käyttää enemmän palveluita. Taloudessa enemmän on enemmän ja harvemmin tilanne kuitenkaan on se, että lisätyön vaihtoehtona on suoraan uuden tyypin palkkaus.
Tienaa enemmän ja monessa tapauksessa lisää sitten omaa kuormitusta niin että palaa loppuun tai sillä on muita negatiivisia vaikutuksia terveyteen...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Jos työttömyyttä halutaan vähentää niin tuskin jo töitä tekevien lisätyö ainakaan parantaa tilannetta?
Tuossa ei kai ihan tuolloin sanottu, mutta jos on työvoimapulaa niin "lisätyö" voi pienentää työttömyyttä, ja jos työllistymisen esteet on ylitsepääsemättömiä, niin julkisenpuolen palveluiden rahoittamisen kannalta toki parempi että hyvätuloinen tienaa enemmän saati että tekee lyhyempää viikkoa ja tekee kotihommat itse. Ääriesimerkki hyväpalkkainen insinööri ottaa vapaata je tekee hartiapankkihommina mökki, jo hänen kannattaa toki nakertaa itse, vaikka ammattilainen olisi puoletnopeampi. Isommassa kuvassa olisi parempi että hän nyt palaisi sinne töihin, ja tekisi vähän ylitöitä ja palkkaisia vaikka sen virolaisen tekeen.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 010
Oma näkemys perustuu siihen mitä tuolla "kentällä" olen kuullut. Olen teollisuudessa töissä ja kiertelen ympäri suomen eri kokoisissa tehtaissa. Aika kitkerää kommenttia siellä kahvipöydissä tulee persujen "takinkäännöstä" heti jos asia nousee esille.
Enkä siis itse kuulu liittoon tai lakkoile. Enkä kyllä äänestänyt persujakaan.
Persut on kuin Seiska-lehti tai Ylilauta. Kahvipöydässä kukaan ei tunnusta lukevansa mutta kaikki tietää mitä siellä lukee. Kaikki kritisoi Persuja mutta silti äänestetään heitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 828
A-Talkissa oli erittäin tiukka keskustelu, jossa mukana elinkeinoministeri Rydman, Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen, Vassarien Andersson ja STTK:n Aalto. Sanansäilät lensivät puolin ja toisin. Nostan hattua Rydmanille ja Pentikäiselle, jotka uskalsivat näyttää AY:lle kaapin paikan ja voimakkaasti kritisoivat AY:n halua puuttua eduskunnan toimintaan ja halua käyttää veto-oikeutta jota sillä ei ole. Pentikäinen nosti keskustelussa esimerkiksi Saksan, jossa poliittiset lakovat ovat olleet kiellettyjä ja muita työelämän uudistuksia on tehty jo kauan ennen Suomea. Kaikki tämä sataa Saksan laariin kun joku miettii kumpaan maahan kannattaa investoida. Vastaavia esimerkkejä on EU:ssa vaikka kuinka. Suomi on takapajula, jossa pitkän ajan kärsijöitä ovat duunarit ja koko kansantalous.

 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
302
A-Talkissa oli erittäin tiukka keskustelu, jossa mukana elinkeinoministeri Rydman, Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen, Vassarien Andersson ja STTK:n Aalto. Sanansäilät lensivät puolin ja toisin. Nostan hattua Rydmanille ja Pentikäiselle, jotka uskalsivat näyttää AY:lle kaapin paikan ja voimakkaasti kritisoivat AY:n halua puuttua eduskunnan toimintaan ja halua käyttää veto-oikeutta jota sillä ei ole. Pentikäinen nosti keskustelussa esimerkiksi Saksan, jossa poliittiset lakovat ovat olleet kiellettyjä ja muita työelämän uudistuksia on tehty jo kauan ennen Suomea. Kaikki tämä sataa Saksan laariin kun joku miettii kumpaan maahan kannattaa investoida. Vastaavia esimerkkejä on EU:ssa vaikka kuinka. Suomi on takapajula, jossa pitkän ajan kärsijöitä ovat duunarit ja koko kansantalous.

Mitä tekemistä Aallolla on STTK:n kanssa? Luultavasti hallitus ei peräänny, onko syytäkään, mutta tulevista tes kierroksista tulee mielenkiintoiset.
Rydmanista jää aina vähän huono kuva itselle, liekkö sitten kun meuhkaa x niin jää mieleen. Vaikkei pitäisi tuomita tuntematta, mutta kyllähän kaverista on liikkeellä monenlaista juttua.
 

porakone700

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2023
Viestejä
149
A-Talkissa oli erittäin tiukka keskustelu, jossa mukana elinkeinoministeri Rydman, Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen, Vassarien Andersson ja STTK:n Aalto. Sanansäilät lensivät puolin ja toisin. Nostan hattua Rydmanille ja Pentikäiselle, jotka uskalsivat näyttää AY:lle kaapin paikan ja voimakkaasti kritisoivat AY:n halua puuttua eduskunnan toimintaan ja halua käyttää veto-oikeutta jota sillä ei ole. Pentikäinen nosti keskustelussa esimerkiksi Saksan, jossa poliittiset lakovat ovat olleet kiellettyjä ja muita työelämän uudistuksia on tehty jo kauan ennen Suomea. Kaikki tämä sataa Saksan laariin kun joku miettii kumpaan maahan kannattaa investoida. Vastaavia esimerkkejä on EU:ssa vaikka kuinka. Suomi on takapajula, jossa pitkän ajan kärsijöitä ovat duunarit ja koko kansantalous.

Onneksi oli alle 40min. Ei kestäisi pää eikä korvat tuota Li Anderssonin passiiviskatkeraa ääntä ja aivan tauotonta ja 100% valehtelua pohjoismaiden ja muun Euroopan käytännöistä.

Tämä keskustelu noudattaa samaa kaavaa kaikissa yhteyksissä. AY-liikkeet ja oppositio vetoaa ja uhriutuu siitä miksi hallitus ei neuvottele kuten "on ollut tapa"....mutta mitä sitten? Ei hallituksen tarvitse neuvotella osapuolen kanssa joka on aiheuttanut käytännössä yksinoikeudella lähes kaikki suomalaisen yhteiskunnan talousongelmat viimeisen 50v ajan ja jolla ei ole mitään mandaattia. Hallitus voi vaikka lakkauttaa AY-liikkeet kokonaan jos siltä tuntuu koska heitä on kansa äänestänyt.

Oikea tapa hallitukselta hoitaa tämä asia olisi ilmoittaa että jos ei AY-liike nöyrry 100% ja pysäytä kaikkia lakkoja niin jokaista lakkopäivää kohti tulevia muutoksia kiristetään entisestään. Ensin kielletään kokonaan poliittiset lakot ja jos homma jatkuu niin sitten aletaan rajoittamaan muitakin lakkoja ja AY-liikkeen toimintaa, jäsenmaksujen verovapaus helvettiin jne.

Rydmani hoiti tuttuun tapaan tuon A-studion erinomaisesti. On hiukan erilainen tapa argumentoida kuin lapanen Orpolla tai muilla ns. "oikeistolaisilla" poliitikoilla jotka arkailevat ja painavat pään alas heti kun joku vasemmistolainen tai AY-kroisos ärähtää.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 217
Hallitus voi vaikka lakkauttaa AY-liikkeet kokonaan jos siltä tuntuu koska heitä on kansa äänestänyt.
Ei voi. Olisi perusvapauksiin puuttumista ja täten perustuslainvastaista. Tarkemmin rajoittaisi järjestäytymis, sannan, ja kokoontumisen vapautta.
sitten aletaan rajoittamaan muitakin lakkoja
Tukilakkoja ehkä voi rajoittaa, mutta lakkojen rajoittaminen, kun työehtosopimus ei ole voimassa rajoittaa järjestäytymisvapautta ja alkaa lähentelemään pakkotyötä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Persut on kuin Seiska-lehti tai Ylilauta. Kahvipöydässä kukaan ei tunnusta lukevansa mutta kaikki tietää mitä siellä lukee. Kaikki kritisoi Persuja mutta silti äänestetään heitä.
Kuvaavampi, on kuin vegaanit.

Mutta etä avannut miten liittyy ketjuun, niin näissä lakko puheissa kyllä epäilen että ne eniten äänessä olevat AY altiivit ei ole oikeasti persuja äänestäneet.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 138
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Hallitus voi vaikka lakkauttaa AY-liikkeet kokonaan jos siltä tuntuu koska heitä on kansa äänestänyt.
Hallitus voi varmasti samalla säätää lain missä poliisin pitää kyselemättä ampua kaikki kenellä on keltainen takki kadulla, kun kansa on niitä kerran äänestänyt ja jos siltä tuntuu. Vaikea ottaa kyllä mitään kirjoituksessa tosissaan, jos on näin pihalla perusasioissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 138
Hallitus voi varmasti samalla säätää lain missä poliisin pitää kyselemättä ampua kaikki kenellä on keltainen takki kadulla, kun kansa on niitä kerran äänestänyt ja jos siltä tuntuu. Vaikea ottaa kyllä mitään kirjoituksessa tosissaan, jos on näin pihalla perusasioissa.
Mites se sopimusvapaus? Ja velvollisuus noudattaa tekemiään sopimuksia?

Eikö niidenkin pitäisi olla perusasioita?

Silti ne eivät aiemmin Suomen eduskunnalle ole olleet perusasioita aiempia lakeja säätäessä, kun ollaan tehty näitä periaatteita rikkovia lakeja.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Mites se sopimusvapaus? Ja velvollisuus noudattaa tekemiään sopimuksia?

Eikö niidenkin pitäisi olla perusasioita?

Silti ne eivät aiemmin Suomen eduskunnalle ole olleet perusasioita aiempia lakeja säätäessä, kun ollaan tehty näitä periaatteita rikkovia lakeja.
Nyt en ihan saa kiinni, miten sopimusvapaus tai nämä sun muut hölinät ilman esimerkkiä tai lähteitä liittyy siihen, että täällä on osa jengistä niin totaalisen pihalla, kun luulevat hallituksen pystyvän lailla kieltämään ammattiyhdistykset?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Nyt en ihan saa kiinni, miten sopimusvapaus tai nämä sun muut hölinät ilman esimerkkiä tai lähteitä liittyy siihen, että täällä on osa jengistä niin totaalisen pihalla, kun luulevat hallituksen pystyvän lailla kieltämään ammattiyhdistykset?
No nyt menee aikaan syvään mielipidevaikuttamiseen jos ydhistysaktiivit pelottelee AY liikkeiden kieltämisellä.
Missään ei ole tuollaista ollut esille, ja päinvastoin, yleisesti pidetään hyvänä ja tärkeänä että työntekijät järjestäytyy.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
995
Rydmani hoiti tuttuun tapaan tuon A-studion erinomaisesti. On hiukan erilainen tapa argumentoida kuin lapanen Orpolla tai muilla ns. "oikeistolaisilla" poliitikoilla jotka arkailevat ja painavat pään alas heti kun joku vasemmistolainen tai AY-kroisos ärähtää.
Eri. Rydman hoiti tuon ns. aivan päin vittua. Rydmanin käytös oli aivan lapsellista ja kyseessä on sentään ministeri. Kyllä jonkinlaiset käytöstavat olisi syytä säilyttää vaikka aihe olisikin vaikea.

Kukaan ei tietenkään haluaisi leikata mistään tai heikentää työntekijöiden asemaa, mutta ns. jotain on pakko tehdä. En ole ihan jokaisesta hallituksen toimesta samaa mieltä, mutta kannatan silti toimia ja todellakin vastustan poliittisia lakkoja. Kuten Rydman sanoi ei ay-liikkeellä voi olla mitään veto oikeutta politiikassa. Eli ns. asiasta olen Rydmanin kanssa samaa mieltä, mutta en hyväksy hänen käytöstään. Jos asia on vaikea ja jakaa kansaa niin ei todellakaan ole järkevää jankuttaa samoja läppiä "ay-herroista", "palatseista", "ay-eliitistä" jne jne. Sitten perään virnuilua ja naureskelua sekä päällepuhumista. Ei näin, ei todellakaan näin. Malliesimerkki ihmisestä joka luulee olevansa kovinkin älykäs olematta sitä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
490
Kovasti se AY-liike kyllä valheita levittää ja tätä myös joutunut kotona käymään läpi kun tyttöystävä toteaa että on lakkopäivä tulossa ja ei halua osallistua mutta luottamusmies sanoo työpaikalla että ”pakko osallistua” ja itse yrittänyt väittää vastaan että liitto ei voi mitenkään estää sinun työntekoa jos haluat töihin mennä. Isoin asia mitä voi tapahtua on että erottavat liitosta.

Videolla käyty läpi eri AY-pomojen sanomia väitteitä ja miten ne ei pidä paikkaansa. Video on pitkä mutta suosittelen kaikille sen katsomista.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Eli ns. asiasta olen Rydmanin kanssa samaa mieltä, mutta en hyväksy hänen käytöstään. Jos asia on vaikea ja jakaa kansaa niin ei todellakaan ole järkevää jankuttaa samoja läppiä "ay-herroista", "palatseista", "ay-eliitistä" jne jne. Sitten perään virnuilua ja naureskelua sekä päällepuhumista. Ei näin, ei todellakaan näin. Malliesimerkki ihmisestä joka luulee olevansa kovinkin älykäs olematta sitä.
Piti katsoa, olen kanssasi samaa mieltä, lähti kyllä kovin provosoivasti liikkeelle, ei hallituksella mitään syytä provosoida, päinvastoin, jättää moiset AY pomoille. En tiedä mitä taustalla, onko joku tuikannut pahasti ihonalle juuri ennen kameroidan päälle laittoa.

Kovasti se AY-liike kyllä valheita levittää ja tätä myös joutunut kotona käymään läpi kun tyttöystävä toteaa että on lakkopäivä tulossa ja ei halua osallistua mutta luottamusmies sanoo työpaikalla että ”pakko osallistua” ja itse yrittänyt väittää vastaan että liitto ei voi mitenkään estää sinun työntekoa jos haluat töihin mennä. Isoin asia mitä voi tapahtua on että erottavat liitosta.
En tiedä millä uhkailleet, mutta perinteinen konsti on ollut se että uhataan erottaa yhdistyksestä ja pelotellaan seurauksista. Luottamusmies toki edustaa yhdistystä ja osallistuu työpaikalla työntekijöitä koskeviin neuvotteluihin ja päätöksiin, joten uhkauksilla on iso vipuvoima.

Jos siellä työpaikalla on lakkovahdit niin voi toki olla vaikea hipsiä töihin, niissä tehtävissä missä voi tehdä etätöitä, niin moni jää hiljaisesti etätöihin. jos noin kovaa painostusta. Ei tuo erottaminen mikään automaatio ole, vaikka sillä uhkailtaisiinkin, en tiedä onko siihen päädyttä näissä mielipide lakoissa, jossain työkiistoissa tiettävästi.
 
Viimeksi muokattu:

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 415
Hallitus voi varmasti samalla säätää lain missä poliisin pitää kyselemättä ampua kaikki kenellä on keltainen takki kadulla, kun kansa on niitä kerran äänestänyt ja jos siltä tuntuu. Vaikea ottaa kyllä mitään kirjoituksessa tosissaan, jos on näin pihalla perusasioissa.
Tekisi mieli sanoa, että onpa harvinaisen katkera ja hölmö kommentti.
Ei hallituskaan voi säätää perustuslain ja kansainvälisten sopimusten vastaisia lakeja vaikka haluaisikin.
Ei tälläista 'poliisilla on oikeus ampua kenet haluaa' -anarkialakia ole oikeasti edes Venäjällä, Valko-Venäjällä, Kiinassa tai Pohjois-Koreassakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
36

Sehän kannattas muistaa, että vaikka niin halutaan leimata, niin ay-liikkeet ei ole mafiataloja. Mikäli johtajat ei miellytä, niin ne lähtee äkkiä vaihtoon. Eli jäsenistön tuki pitää toimille olla. Tässä tapauksessa voi olla, että jäsenistö olisi tyytymätön mikäli ay-liike vain seisoisi näiden uudistusten kanssa tumput suorina, niin sen takia pakko lakkoilla. Sitä en tiiä onko se nyt just paras tapa reagoida näihin hallituksen esityksiin, vaikka ne minusta ei mitenkään hirveän fiksuja olekkaan. Toisekseen suomessa ei ole ollut jatkuvasti poliittisia lakkoja, kuten väitetään, vaan lähinnä ihan työehtosopimusneuvotteluihin liittyviä lakkoja. Poliittisia lakkoja taisi 1-2 Sipilän aikana ja nyt sitten tämän hallituksen aikana jo ennätysmäärä.

potkulain tarkotus ei ole mikään muu kuin se, että voidaan antaa Britannian tapaan joukkopotkut, jos ei sanellut ehdot miellytä. Tällä siis valmistellaan tulevia paljon kovempia huononnoksua. Meillähän on demokraattisesti valittu hallitus jonka ohjelman on tehnyt EK:n Oksala, niin sikäli turha mussuttaa hallituksenkaan ulkoparlamentaarisesta vaikuttamisesta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Tekisi mieli sanoa, että onpa harvinaisen katera ja hölmä kommentti.
Jep, en tiedä mikä vaikuttamis yritys ollut, mutta lähinnä tuo sataa lakkoja vastaan, ehkä se tavoite. Riippuu vähän mihin kanavaa tuo alunperin laitettu.

Poliittisia mielenilmaiuksia, ei edes lakkoja ei olla kieltämässä, vaan kyse pelisäännöistä, missä työrauhaa ja mielenilmaisut turvattuja.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
623
potkulain tarkotus ei ole mikään muu kuin se, että voidaan antaa Britannian tapaan joukkopotkut, jos ei sanellut ehdot miellytä. Tällä siis valmistellaan tulevia paljon kovempia huononnoksua. Meillähän on demokraattisesti valittu hallitus jonka ohjelman on tehnyt EK:n Oksala, niin sikäli turha mussuttaa hallituksenkaan ulkoparlamentaarisesta vaikuttamisesta.
Millainen yritystoiminta kestää joukkopotkujen antamisen? Siinähän kaatuu yritys samalla.

Ihmisillä on aivan vääristynyt näkökulma töihin muutenkin. Miksi aikuinen ihminen olettaa, että joku muu (työnantaja) olisi velvollinen tarjoamaan sinulle rahaa, jos et ole tuottava/tarpeellinen yritykselle?

Työmarkkinat muuttuu. Globalisaation myötä kilpailu kovenee. Get used to it.

Parempi asennoitua niin, että jokainen työpäivä olisi parempi olla työnantajalle maksetun palkan arvoinen, koska harva yritys pystyy ylläpitämään vuodesta toiseen sellaisia katteita, että lusmuilua voi ylläpitää.

Tästä johtuu alihankkijoiden käyttäminen ennemmin kuin palkkaaminen. Harvalla on varaa maksaa muusta kuin tuloksista. Kärjistäen: Tulos tai ulos.

Liikevoittoprosentti asettuu usein viiden ja kymmenen prosentin väliin. Siinä ei ole kauheasti pelivaraa löysäilylle.

Työmarkkinoista tulee dynaamisemmat väistämättä. Se että AY-liike toivoo 80-luvun jatkuvan loputtomiin ei ole realistista. Lainsäädännön on muututtava maailman mukana. Me ollaan jo jääty pahasti jälkeen kankeuksiemme kanssa ja jos ei muutoksia tehdä ei tilanne tule helpottumaan, vaikka kuin elettäisiin toiveiden varassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Toisekseen suomessa ei ole ollut jatkuvasti poliittisia lakkoja, kuten väitetään, vaan lähinnä ihan työehtosopimusneuvotteluihin liittyviä lakkoja. Poliittisia lakkoja taisi 1-2 Sipilän aikana ja nyt sitten tämän hallituksen aikana jo ennätysmäärä.
Ei Suomi mikään poliittisten lakkojen kärkimaa on, eikä ole tavoiteltavakaan. Suomessa on jonkinverran lakkoja jotka ei liity sopimiseen, ja jonkinverran lakkoja jotka liittyy sopimiseen, mutta ei kyseisen liiton, työpaikan. Välillä liitot käyttää valtaansa ja kuluttavat sitä tälläisiin lakkoihin. Liittot siinä halpuuttavat itseään, ja samalla jäseniään. Ymmärtääkseni jatkossakin on mahdolista lakoilla "poliittisesti" , mutta siinä olisivat selkeät raamit. Yhdistykset voi järjestää mielenilmaisua edelleen omilla resrusseillaan.

potkulain tarkotus ei ole mikään muu kuin se, että voidaan antaa Britannian tapaan joukkopotkut, jos ei sanellut ehdot miellytä. Tällä siis valmistellaan tulevia paljon kovempia huononnoksua.
Ehkä avaat tarkemmin. sävystä päätellen suhtaudut negatiivisesti. Britaniaan viittaat, ehkä jotain sielä haluat kertoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 828
@sonof , fiksaatko viestisi kuntoon. Linkki rikki ja lainaus väärin, eikä mitään omaa tekstiä näy.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Tekisi mieli sanoa, että onpa harvinaisen katkera ja hölmö kommentti.
Ei hallituskaan voi säätää perustuslain ja kansainvälisten sopimusten vastaisia lakeja vaikka haluaisikin.
Ei tälläista 'poliisilla on oikeus ampua kenet haluaa' -anarkialakia ole oikeasti edes Venäjällä, Valko-Venäjällä, Kiinassa tai Pohjois-Koreassakaan.
Niin olisikohan se mun kommentti mitenkään voinut liittyä siihen yllä olevaan lainaukseen, mikä oli samassa viestissä? Tietty kun sen jättää pois niin viestini tosiaan vaikuttaa tosiaan yhtä hölmöltä, kuin alkuperäinen viesti mihin sillä viitattiin.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
216
Tekisi mieli sanoa, että onpa harvinaisen katkera ja hölmö kommentti.
Ei hallituskaan voi säätää perustuslain ja kansainvälisten sopimusten vastaisia lakeja vaikka haluaisikin.
Ei tälläista 'poliisilla on oikeus ampua kenet haluaa' -anarkialakia ole oikeasti edes Venäjällä, Valko-Venäjällä, Kiinassa tai Pohjois-Koreassakaan.
Oletko aivan varma?

Valko-Venäjän diktaattori Aljaksandr Lukašenka on ukaasillaan sallinut armeijan käyttää aseellista voimaa kansalaisia vastaan.

Tokihan tässä kysymyksessä armeija, mutta älä ole noin sinisilmäinen että joku Venäjä, Valko-Venäjä, Kiina tai Pohjois-Koreea noudattaisi oman maan sisällä millään tavalla mitään kansainvälisiä sopimuksia, mikäli katsovat tarpeelliseksi, sopimus hylätään ja toimitaan kuten halutaan. Toki perustuslaki on perustuslaki, mutta äkkiäkös sitä muuttaa (kuten tehtiin Putin toimesta jotta voi jatkaa hallitsijana rajattoman ajan.)

Suomessa toki tällainen ei tulisi onnistumaan, eikä näin kuulu ollakkaan.
Itse aiheeseen, Poliittiset lakot eivät kuulu Suomen demokratiaan, tässä asiassa AY-liikkeillä ei pitäisi olla näin isoa vipuvartta.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
36
Ei Suomi mikään poliittisten lakkojen kärkimaa on, eikä ole tavoiteltavakaan. Suomessa on jonkinverran lakkoja jotka ei liity sopimiseen, ja jonkinverran lakkoja jotka liittyy sopimiseen, mutta ei kyseisen liiton, työpaikan. Välillä liitot käyttää valtaansa ja kuluttavat sitä tälläisiin lakkoihin. Liittot siinä halpuuttavat itseään, ja samalla jäseniään. Ymmärtääkseni jatkossakin on mahdolista lakoilla "poliittisesti" , mutta siinä olisivat selkeät raamit. Yhdistykset voi järjestää mielenilmaisua edelleen omilla resrusseillaan.

Ehkä avaat tarkemmin. sävystä päätellen suhtaudut negatiivisesti. Britaniaan viittaat, ehkä jotain sielä haluat kertoa.
Sitäpä vain, että jännä juuri nuita asioita halutaan väen vängällä viedä kaikkein ensimmäisenä eteenpäin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Sitäpä vain, että jännä juuri nuita asioita halutaan väen vängällä viedä kaikkein ensimmäisenä eteenpäin.
Siis nuita asioita väänetty monia hallituskausia, vertaa sote, jos hallitus haluaa saada asiat eteenpäin, niin ei se voi jättää niitä kauden loppuun. jolloin ne todennäköpisesti taasen lykkääntyy seuraavalle hallitukselle. Onhan hallituksella liuta muitakin asioita mitä väännetään eteenpäin, ja jotain jo tehty.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
36
Siis nuita asioita väänetty monia hallituskausia, vertaa sote, jos hallitus haluaa saada asiat eteenpäin, niin ei se voi jättää niitä kauden loppuun. jolloin ne todennäköpisesti taasen lykkääntyy seuraavalle hallitukselle. Onhan hallituksella liuta muitakin asioita mitä väännetään eteenpäin, ja jotain jo tehty.
Mietippä tarkemmin, miksi lakkolaki ja potkulaki on millään muotoa oikeasti merkittävä asia, että niitä pitää jääräpäisesti ajaa. Shakissakin on pakko tietyt siirrot ensin, että pääsee tekemään muita siirtoja. Potkulaki panee normiduunarin nyrkin ja sorvin väliin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 622
Viestejä
4 220 891
Jäsenet
71 072
Uusin jäsen
Maker's Marq

Hinta.fi

Ylös Bottom