• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Poliittiset ja yhteiskunnalliset asiat videopeleissä

Eihän tuo voi olla totta, kun itse olette on mollanneet kyseessä olevan vain pieni äänekäs ryhmä, joka ei vaikuta mihinkään.

Tuskinpa vaikuttaa negatiivisesti. Ei noista ulisijoista monikaan tuota olisi muutenkaan ostanut.

No huh jos jonkun ihonväri on taiteellinen valinta. Ei äkkiä tule pahempaa rasismin muotoa mieleen. On kyllä sairasta. Syytä kyllä tuollaiset tuotokset kiertää ja kaukaa. Miten edes voi ajatella että cis hetero mies voi mitään ihonväriä valita. Ja jos sen valinnan on tehnyt sbi se on woken tuputtamista joka ei peleihin kuulu.

Hauskaa, kun steamin mainitsit.
Tuossa on linkki Stemiin "Sweet Baby Inc Detected" palveluun.
Klikattuasi tuon päälle profiilissasi, tämä varoittaa Sweet Baby Inc tiimin läsnäolosta pelien osalta.
Kivana plussana on seurtata palvelun käyttäjämääriä.

Rakkaudella: Teidän mieslapsi.

Steamissa on 132 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Tuo marginaaliporukka on siitä 0,34%.
Ei hitto, anti-wokeilijat on voittaneet tämän erän!

Eihän tuo voi olla totta, kun itse olette on mollanneet kyseessä olevan vain pieni äänekäs ryhmä, joka ei vaikuta mihinkään.
Kyllähän se vaikuttaa. Jos vaikka jokainen mieslapsi joka tuosta pahoittaa syyttä mielensä tehtailee kymmenen negatiivista arviota jollekkin, niin se painuu keinotekoisesti huomattavan alas jos joku etsii pelejä ratingin perusteella.

Pelkästään se että joku mölisee twitterissä ei vaikuttaisi mihinkään. Eikä joukko ole niin iso että se vaikuttaisi myyntiin omalla ostokäyttäytymisellään.
No huh jos jonkun ihonväri on taiteellinen valinta. Ei äkkiä tule pahempaa rasismin muotoa mieleen. On kyllä sairasta. Syytä kyllä tuollaiset tuotokset kiertää ja kaukaa. Miten edes voi ajatella että cis hetero mies voi mitään ihonväriä valita. Ja jos sen valinnan on tehnyt sbi se on woken tuputtamista joka ei peleihin kuulu.
Kai se on aina valinta, tietoinen tai tiedostamaton. En nyt ihan pysy perillä tässä ajatuksenvirrassasi.

Ainoa tilanne missä se ei olisi valinta on, jos kirjoittaa biasittoman satunnaisgeneraattorin joka määrittää värin luoduille hahmoille.

Steamissa on 132 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Tuo marginaaliporukka on siitä 0,34%.
Ei hitto, anti-wokeilijat on voittaneet tämän erän!
Epäironisesti kyllä.
Sweet Baby Inc halusi olla iso juttu laittamassa luun kurkkuun valkoiselle heteromiehelle ja saada maksunkin vielä tästä mutta on nyt ajettu takaisin koloonsa, josta joutuu tyytymään vaikuttamaan maanalta, ollen kuin ei ikinä olisikaan haluttu mihinkään parrasvalohin.

Wokelle ei uskalleta antaa periksi, koska heidän himo tuputtaa agendaansa käy niin kovilla kierroksilla, että hirvittää mitä seuraa, jos sen antaa levitä estotta. Vilpittömästi kysyn Woken puolestapuhujilta, että paljon pelkkää hyvääkö?

Tuskinpa vaikuttaa negatiivisesti. Ei noista ulisijoista monikaan tuota olisi muutenkaan ostanut.

Ei ne review bomberit, mutta itse ainakin sivuutan monen potentiaalisen pelin suoraan jos niillä on paskat arvostelut vaikka muuten vaikuttaa hyvältä. En jaksa edes tutkia tarkemmin miksi se sillä on alhainen arvosana ellei joku haiskahda ensisilmäyksellä.

Myöskin alhainen arvosana tiputtaa pelin monelta listalta pois. "Top 10 video game boardgame adaptations". Kuinka moni sivusto vaivautuu laittamaan pelin jolla on 2/5 arvosana tällaiselle listalle vaikka peli olisi oikeasti hyvä.

Ei ne review bomberit, mutta itse ainakin sivuutan monen potentiaalisen pelin suoraan jos niillä on paskat arvostelut vaikka muuten vaikuttaa hyvältä. En jaksa edes tutkia tarkemmin miksi se sillä on alhainen arvosana ellei joku haiskahda ensisilmäyksellä.

Myöskin alhainen arvosana tiputtaa pelin monelta listalta pois. "Top 10 video game boardgame adaptations". Kuinka moni sivusto vaivautuu laittamaan pelin jolla on 2/5 arvosana tällaiselle listalle vaikka peli olisi oikeasti hyvä.

Tosin itse en enää välitä tippaakaan noista user revieweistä, koska ne on review bombauksen takia niiden informaatiosisältö alkaa lähenteleen nollaa.
Sinänsä harmi, koska aiemmin noi oli ihan hyödyllisiä.

On mielipideasia että mitkä kaikki liittyy lovecraftiin.

Se ei ole mielipideasia onko pelissӓ lonkeroita vai ei. Miten nӓin yksinkertaista asiaa on nӓin hankala ymmӓrtӓӓ?

Lovecraft fanit voivat sitten itse, ilman kuratointia, pӓӓtellӓ listatuista asioista onko peli heille.

Vaikuttaa ihmiset olevan vihaisia, kun kuluttajat saavat nӓiden listojen avulla etukӓteen tietoja tuotteesta. Miksi se sinua haittaa ettӓ ihmiset tietӓvӓt tuotteesta enemmӓn? Listatut asiat ovat kuitenkin totta, vaikka ne eivӓt vӓlttӓmӓttӓ olekkaan wokea.

Se ei ole mielipideasia onko pelissӓ lonkeroita vai ei. Miten nӓin yksinkertaista asiaa on nӓin hankala ymmӓrtӓӓ?
Aivan. Lista ”lonkeropelit” on ihan validi ja ei ole kovin paljoa enää mielipideasia. Ainoastaan se että mikä ylipäänsä lasketaan lonkeroksi pelissä jää vähän avoimeksi, mutta siitä on turha jankata.

Vastaavasti lista peleistä joissa voi altistua ainakin teoriassa pride lipulle on ihan validi. En sitä kuitenkaan pitäisi samanarvoisena woketuspelien listan kanssa.
Vaikuttaa ihmiset olevan vihaisia, kun kuluttajat saavat nӓiden listojen avulla etukӓteen tietoja tuotteesta. Miksi se sinua haittaa ettӓ ihmiset tietӓvӓt tuotteesta enemmӓn? Listatut asiat ovat kuitenkin totta, vaikka ne eivӓt vӓlttӓmӓttӓ olekkaan wokea.
tää on ihan sun omaa tulkintaa/projisointia.

Vastaavasti lista peleistä joissa voi altistua ainakin teoriassa pride lipulle on ihan validi. En sitä kuitenkaan pitäisi samanarvoisena woketuspelien listan kanssa.
Hienoa! Nyt ymmӓrrӓt miksi pidӓn tuota listaa todella hyvӓnӓ ja otin kyseisen kuraattorin kӓyttӧӧn. Eli se on nimenomaan nuiden listatuiden todellisten pelistӓ lӧytyvien asioiden takia, ei kuraattorin mielipiteen.

Hienoa! Nyt ymmӓrrӓt miksi pidӓn tuota listaa todella hyvӓnӓ ja otin kyseisen kuraattorin kӓyttӧӧn. Eli se on nimenomaan nuiden listatuiden todellisten pelistӓ lӧytyvien asioiden takia, ei kuraattorin mielipiteen.
Jos tarkkaan luet, niin olen kommenotinut vain sitä että mielestäni "wokeen liittyvät asiat" on puhtaasti mielipideasia. Jostain syystä olit eri mieltä. En vieläkään ymmärrä että miksi.

SBI ja vastaavat konsulttifirmat työskentelivät vuosia normaalisti ennen kuin nämä Bannon/Putin kätyrit lähtivät laukalle tämän woketus kauhistelunsa kanssa. He tulevat työskentelemään ihan rauhassa tulevaisuudessakin. Jos katsoo miten monen hitin kanssa he ovat olleet yhteistyössä verrattuna siihen, miten harva peli on ollut tappiollinen, niin pelkästään bisnes jo sen sanoo, että heitä kannattaa käyttää.
Ja jo ennen SBI:tä on käytetty konsultteja auttamaan hahmosuunnittelussa. Ei tossa ole mitään kummallista.

Jos tarkkaan luet, niin olen kommenotinut vain sitä että mielestäni "wokeen liittyvät asiat" on puhtaasti mielipideasia. Jostain syystä olit eri mieltä. En vieläkään ymmärrä että miksi.
Eli esimerkiksi sateenkaarilippu tai mikӓӓn muu asia ei liity wokeen?

Eikӧhӓn tӓmӓ keskustelu ole taantunut pois kaikesta asiasta sanojen merkityksistӓ vӓӓntӓmiseen, joten hyvӓ lopettaa tӓhӓn.

Eli esimerkiksi sateenkaarilippu tai mikӓӓn muu asia ei liity wokeen?
Voi hyvinkin liittyä, mutta tuo on mielipidekysymys. Ensin pitäis saada 'woke' määriteltyä objektiivisesti.

Aiemmin tultiin siihen lopputulokseen että vaikkapa historiallisesti tarkka tulkinta antiikin roomasta ei ollut 'woke', esim. orgioista tms. huolimatta, mutta kuitenkin jostain syystä sateenkaarilippu sitten olisi, vaikka sekin on vanhempi kuin moderni käyttö sanalle 'woke'.
Eikӧhӓn tӓmӓ keskustelu ole taantunut pois kaikesta asiasta sanojen merkityksistӓ vӓӓntӓmiseen, joten hyvӓ lopettaa tӓhӓn.
Kiitos. Keskustelu on tosiaan hedelmnällisempää jos keskitytään konkreettisiin asioihin joille löytyy vahvasti määritellyt termit. Sitä (siis keskustelua) odotellessa.

Aiemmin tultiin siihen lopputulokseen että vaikkapa historiallisesti tarkka tulkinta antiikin roomasta ei ollut 'woke', esim. orgioista tms. huolimatta, mutta kuitenkin jostain syystä sateenkaarilippu sitten olisi, vaikka sekin on vanhempi kuin moderni käyttö sanalle 'woke'.
Vielӓ sen verran korjaan ettӓ ne orgiat kyllӓ kuuluvat listaan wokeen liittyvistӓ asioista, kuten sateenkaarilippukin.

Aivan kuten roomalainen tervehdys ja hakaristi kuuluvat listaan natseihin liittyvistӓ asioista, vaikka ne eivӓt kaikissa asiayhteyksissӓ liity natseihin mitenkӓӓn.

Tietenkin voi aina nillittӓӓ, ettӓ on mielipideasia liittyykӧ hakaristi natseihin ja miten natsi edes tarkasti mӓӓritellӓӓn. Mutta tӓssӓ keskustelussa ei ole enӓӓ minulle mieltӓ.

Vielӓ sen verran korjaan ettӓ ne orgiat kyllӓ kuuluvat listaan wokeen liittyvistӓ asioista, kuten sateenkaarilippukin.
Miksi?

Eiköhän tuossakin ole kyse vain mielipiteestä.
Mutta tӓssӓ keskustelussa ei ole enӓӓ minulle mieltӓ.
Tosiaan puhtaista mielipideasioista ei yleensä saa järkevää keskustelua aikaiseksi. Toivottavasti voidaan keskustella vielä ketjun varsinaisesta aiheestakin jossain vaiheessa. Nyt on aika tuuheasti jo viestikaupalla yritetty vääntää mielipidettä faktaksi, joka on muuten foorumin sääntöjen vastaista toimintaa.

En tiedä miksi luotat konsolifiniin niin paljon. Unknown 9: Awakening Reviews

Oli peli woke tai ei, se näyttäisi olevan pökäle ja epäonnistui sen vuoksi eikä wokettelun.
Mistään luottamisesta oo puhunut, vaan siitä et jotkut ovat pelistä pitäneet. Kaikissa arvosteluissa käy ilmi, että taistelu on keskinkertaista. En tästä huonon pelin vaikutelmaa oo saanu, enkä muutenkaan tätä täyteen hintaan osta. Heti kun hinta puolittuu, nii ostan heti, silloin ainakin tietää onko mulle peli mistään kotoisin.

Tässähän DA: Veilguard tulee ihan just, se hommataan ASAP. Ennakoiden mukaan "Woke" tekee pelistä paremman, koska siinä on kattava hahmonluonti. :) Muutenkin vaikuttaa oikeen kunnon pelaajille tehdyltä peliltä.
Arvostelut harvoin kertoo, pidänkö juuri minä arvosteltavasta pelistä, vai en.

Tottakai Woke on aina tietyssä mielessä subjektiivista. Eihän siitä mihinkään pääse. Mutta minua kiinnostaa se, että onko teidän wokeilua huomaamattomia mielestä mitään, mitä te kutsuisitte wokeksi? Onko teillä olemassa joku raja, missä voisitte todeta, että nyt tämä on Wokea?

Jos huhut tulevasta Dragon Agesta pitää paikkansa, niin pelissä todellakin reploissa heitetään "I am non binary" tason "läppää" Lisäksi hahmoeditori on "kalibroitu" luomaan tietyn näköisiä ja muotoisia hahmoja. Pelissä ei ilmeisesti voi edes luoda muodokasta naista. Mitäs jos joku naispelaaja haluaisi luoda omasta hahmostaan kurvikkaan... Eikö tuota nyt voisi viimeistään kutsua oman ideologian ja näkemyksen tuputtamiseksi/pakottamiseksi?

Ei sillä, että hyvä peli vaatisi iso tissiä naisia, mutta minun mielestäni on silti väärin ja perseestä, että tämmöistä rajoitustoimintaa tehdään ideologista syistä, enkä tykkää siitä. Sinänsä minulle on ihan sama, voiko luoda hahmolleen rintojen poistoleikkausarpia yms. Jos se tekee jonkun onnelliseksi niin hyvä juttuhan se on, että se on mahdollista. Mutta mitä diversiteettin lisäämistä se on, että rajoitetaan toisesta päästä sitten mahdollisuuksia tehdä erilaisia hahmoja...

Lisäksi tuo on omasta mielestä ihan höpöä, että ei olisi ollenkaan olemassa mitään ylhäältä masinoitua Woke/DEI inkluusiota, vaan että kaikki tulisi ihan luonnollisesti ihan vaan devien rakkaudesta lajiin. Nämä politiikat kun on olemassa, mikä on faktaa, niin tottakai ne vaikuttavat firmojen tuotteisiin. Eihän niitä nyt ihan huvikseen olla luotu...

Kyllä minä pelaan ja voi edelleen nauttia peleistä, vaikka välillä huomaakin, että nyt on taas tehty tiettyjä valintoja, mistä en tykkää, ja joiden taustalla on selkeä ideologinen valinta, olipa se tullut politiikan kautta tai Devin itsensä valintana.

Mutta kait näistä nyt pitäisi saada silti kertoa oman mielipiteensä ja ilmaista tyytymättömyytensä/huolensa näitä valintoja kohtaan. Minä pidän ihmeellisenä sitä helvetin voimakasta vastareaktiota mikä nousee, kun joku ilmaisee tyytymättömyyttä näihin DEI ideologian ohjaamiin valintoihin peleissä, mitä itse wokeksi kutsun.

Viimeksi muokattu:
Arvostelut harvoin kertoo, pidänkö juuri minä arvosteltavasta pelistä, vai en.

Tämä on kyllä totta. Pelejä julkaistaan nykyään kuitenkin niin älyttömästi että voi ihan hyvin mielin karsia pois kaikki jotka ei ole vähintään 85/100 2000-luvun alun arvostelu asteikolla ennen tätä nykyistä inflaatiota. Eli käytännössä kaikki jotka eivät ole nykyasteikolls vähintään overwhelmingly positive Steamissä tai jotain 9 Opencriticissä.

Tämän anti-woke sekoilun takia toisaalta on joutunut alkaa syynäämään tarkemmin syitä miksi on huonot arvostelut.

Viimeksi muokattu:
SBI ja vastaavat konsulttifirmat työskentelivät vuosia normaalisti ennen kuin nämä Bannon/Putin kätyrit lähtivät laukalle tämän woketus kauhistelunsa kanssa
SBI perustettu vuonna 2018, pelien tekeminen ottaa useita vuosia. Ei tuossa kovin montaa vuotta jää sille aikaa jolloin kuviot olisivat pimennossa.
En muuten tiennyt, että Putin on gamer. Saammeko siis kiittää Putinia näiden woke agendojen valoon tuomisesta? Miksei Suomen politiikot ole puuttuneet asiaan?

Jos huhut tulevasta Dragon Agesta pitää paikkansa, niin pelissä todellakin reploissa heitetään "I am non binary" tason "läppää" Lisäksi hahmoeditori on "kalibroitu" luomaan tietyn näköisiä ja muotoisia hahmoja. Pelissä ei ilmeisesti voi edes luoda muodokasta naista. Mitäs jos joku naispelaaja haluaisi luoda omasta hahmostaan kurvikkaan... Eikö tuota nyt voisi viimeistään kutsua oman ideologian ja näkemyksen tuputtamiseksi/pakottamiseksi?

Ei se ole yhtään sen enempää sitä oman ideologian ja näkemysten tuputtamista kuin mikään muukaan viihdetaide.
Käytännössä (lähes) kaikki viihdetaide edustaa tekijöidensä ideologiaa ja näkemyksiä jollain tasolla. Taitelijat tekevät niistä teoksistaan sellaisia kuin haluavat, joka yleensä tarkoittaa sitä, että ne edustaa sitä taitelijoiden omaa ideologiaa ja näkemyksiä.
Sitten se "tavallinen" kansa joko nauttii niistä teoksista tai ei nauti. Jokaisella on oma makunsa, joten jokainen sitten valitsee ne makunsa mukaiset teokset, joita haluavat nauttia.

Mutta nyt on tälläinen helvetillinen trendi siitä, että tyypit vaativat, että taiteilijoiden pitää tehdä juuri heitä miellyttäviä teoksia. Sitten ulisevat ihan hulluna, kun taitelijoiden näkemykset eivätkään vastaa heidän omiaan, ja tekevät jotain "näkemättä paskaa" reviewbombausta. Joka on aivan helvetin tyhmä asenne. En mäkään mene Kid Rockin keikalle ja sitten valita, että miksi vitussa mulle pakotetaan jotain hörhöoikeistokonservatiivijenkkiredneck agendaa.

Huomautus - jätä tällaiset halventavat "mieslapsen lässytykset" pois, ei kuulu rakentavaan keskusteluun
Mutta minua kiinnostaa se, että onko teidän wokeilua huomaamattomia mielestä mitään, mitä te kutsuisitte wokeksi?
Wokea on minusta esimerkiksi ihmisten huomioiminen yksilöinä tasavertaisesti. Nyt kun tuon kirjoitti niin aika orwelliltahan tuo vaikuttaa.

Onko teillä olemassa joku raja, missä voisitte todeta, että nyt tämä on Wokea?
Pidän esim. mass effect pelisarjaa erittäin ”wokena”. En tosin millään tapaa huonossa mielessä, vaan päin vastoin.

Jos huhut tulevasta Dragon Agesta pitää paikkansa, niin pelissä todellakin reploissa heitetään "I am non binary" tason "läppää"
Eikö fantasiamaailmassa saa käsitellä seksuaalisuutta?

Pelissä ei ilmeisesti voi edes luoda muodokasta naista. Mitäs jos joku naispelaaja haluaisi luoda omasta hahmostaan kurvikkaan... Eikö tuota nyt voisi viimeistään kutsua oman ideologian ja näkemyksen tuputtamiseksi/pakottamiseksi?
Tästä olis hyvä saada kattava reportaasi esimerkkeineen jonkun mieslapsen lässytyksen sijaan. Ehkä pelintekijät on halunnu että maailmassa jonka he ovat luoneet hahmojen ruumiit noudattavat jotain säännöstöä? Mielestäni tuo on fantasiapelissä täysin sallittua.

Ei sillä, että hyvä peli vaatisi iso tissiä naisia, mutta minun mielestäni on silti väärin ja perseestä, että tämmöistä rajoitustoimintaa tehdään ideologista syistä, enkä tykkää siitä.
Oletko varma että taustalla on ideologia, eikä esim. taiteellinen suuntaus kuten inhorealismi?

Lisäksi tuo on omasta mielestä ihan höpöä, että ei olisi ollenkaan olemassa mitään ylhäältä masinoitua Woke/DEI inkluusiota, vaan että kaikki tulisi ihan luonnollisesti ihan vaan devien rakkaudesta lajiin.
Ihan varmasti on ’wokepesua’ siinä missä viherpesuakin on olemassa.

Pride kuukautena esimerkiksi monet firmat ja jopa puolueet vaihtelee logoja myydäkseen itsensä jollain tapaa progressiivisina, vaikka eivät sitä käytännössä ole. Feikkiwokeilun, sateenkaaripesun tms. huomaa yleensä siitä kun joku sateenkaariyhteisön jäsen hylkii tuotoksia.
Minä pidän ihmeellisenä sitä helvetin voimakasta vastareaktiota mikä nousee, kun joku ilmaisee tyytymättömyyttä näihin DEI ideologian ohjaamiin valintoihin peleissä
Mistä tiedät että nuo on kyseisen ideologian ohjaamia valintoja, eikä aidosti pelintekijän tekemiä valintoja riippumatta jostain ulkopuolisesta tahosta?

Eikö moderni inkluusion ymmärtävä henkilö saisi tehdä pelejä? Miksi?

Viimeksi muokattu:
Tulihan se sieltä. Pride porukka voi luokkaantua, jos ei mene jutut oikein peleissä. Jee. "Feikkiwokeilun, sateenkaaripesun tms. huomaa yleensä siitä kun joku sateenkaariyhteisön jäsen hylkii tuotoksia"

Pride porukka voi luokkaantua, jos ei mene jutut oikein peleissä.
Jos pelissä on loukkaavaa sisältöä, niin eikö siitä saisi loukkaantua? En nyt ihan ymmärrä. Tai jos yritys joka on pintapuolisesti tehnyt inklusiivisen pelin on toksinen työpaikka, niin on ihan normaalia tuoda esiin firman kaksinaamaisuus.

Aika harvoin tuota peleissä näkee, yleisimmät esimerkit muualla yhteyskunnassa liittyy puolueisiin. Esim. kokoomus esittää progressiivista ja silti äänestää progressiivisuutta edistäviä lakeja nurin.

Tulihan se sieltä. Pride porukka voi luokkaantua, jos ei mene jutut oikein peleissä. Jee. "Feikkiwokeilun, sateenkaaripesun tms. huomaa yleensä siitä kun joku sateenkaariyhteisön jäsen hylkii tuotoksia"
Samalla tapaa internetin meemilordit paskovat munuaisen kun pelissä on vääränvärinen ihminen. Ero on siinä, että harvemmin lällätellään laput silmillä pelin epäonnistuneen koska siinä ei ole wokea.

Viimeksi muokattu:
Kuten tässäkin ketjussa saa seurata, Prideporukka huutaa naama punaisena miten peli on pilalla jos siinä ei ole wokea. Vai mitessenytmenikään.

Itse kannatan täysin avoimesti sitä taiteellista vapautta, että kulttuurintuottajat saa tehdä ihan niin halventavaa tai wokea kulttuuria kuin haluavat. Kenenkään ei ole pakko juuri sitä tuotetta kuluttaa saati levittää. Saa myös ihan vapaasti ja julkisesti boikotoida sekä paheksua mitä haluaa, mutta etenkin aikuisilta ihmisiltä sopisi odottaa jotain syvällisempääkin palautetta ja kritiikkiä kuin 1/10 hyi wokepaskaa, en osta. Ja ymmärrän myös hyvin miksi etenkin pelintekijöitä vituttaa toi 1/10 pommitus, vaikka en itse kuulukaan siihen ryhmään kuka valitsee pelinsä jonkun numeroiden perusteella.

Täs vaa vähän koodaillaan henkilökohtaista taidetta, joka ei ole millään tavalla sidoksissa ESG järjestelmään.:)

Täs vaa vähän koodaillaan henkilökohtaista taidetta, joka ei ole millään tavalla sidoksissa ESG järjestelmään.:)

Eli siis mikä tässä on sun pointti?

Firmojen arvoissa yleensä peilaantuu niiden työntekijöiden arvot. Koska ne firmat haluavat pitää ne työntekijänsä iloisina. Jos sulla on firmoja, jotka nojaavat tuollaiseen arvoliberaaliin työvoimaan, niin myös ne firmat pyrkivät (ainakin paperilla) korostamaan niitä arvoliberaaleja arvoja.
Sitten kun nuo työntekijät laitetaan tekemään niitä videopelejä, niin ylläri ylläri, ne samat arvot näkyvät niissä teoksissa. Kuten kaikkien muidenkin taitelijoiden arvot näkyvät heidän omissa teoksissaan.

Firmojen arvoissa yleensä peilaantuu niiden työntekijöiden arvot. Koska ne firmat haluavat pitää ne työntekijänsä iloisina. Jos sulla on firmoja, jotka nojaavat tuollaiseen arvoliberaaliin työvoimaan, niin myös ne firmat pyrkivät (ainakin paperilla) korostamaan niitä arvoliberaaleja arvoja.
Sitten kun nuo työntekijät laitetaan tekemään niitä videopelejä, niin ylläri ylläri, ne samat arvot näkyvät niissä teoksissa. Kuten kaikkien muidenkin taitelijoiden arvot näkyvät heidän omissa teoksissaan.
Ja jos ei kelpaa tehdä firman arvojen mukaista työtä niin varmaan löytyy muitakin hommia toisesta firmasta.

Ja jos ei kelpaa tehdä firman arvojen mukaista työtä niin varmaan löytyy muitakin hommia toisesta firmasta.
Joo. Ihan just tulee joku julkisesti antiwokepelifirma, vailla ideologiaa, joka kerää sit kaikki kovat tekijät vailla ideologiaa, rahotuksen elon muskilta, vailla ideologiaa, ja koodaa maailman parhaan pelin.

Menestys on taattu.

Joo. Ihan just tulee joku julkisesti antiwokepelifirma, vailla ideologiaa, joka kerää sit kaikki kovat tekijät vailla ideologiaa, rahotuksen elon muskilta, vailla ideologiaa, ja koodaa maailman parhaan pelin.

Menestys on taattu.
Se menee ihan luonnostaan että pelintekijät saavat johtajien ja konsulttien ideoista tarpeekseen ja lähtevät ja perustavat uuden firman. Nyt juuri kovasti odotetaan entisten biowaren dragon agen ja ubisoftin assassins creedien tekijöiden työn jälkeä. Odotukset ainakin korkealla.

Se että tässä ei ole mitään tekemistä taiteellisen näkemyksen kanssa. Kaikki toistaa samaa asiaa kuin robotit. Joka johtaa siihen, että nämä arvot ovat erittäin yksitoikkoisia. Tietysti tässä tapauksessa siellä on varmaan taas uudelleen määritelty sanan taiteen merkitys. Mutta lähtökohtaisesti taide ei tarkoita sitä että sinua valistetaan jostain asiasta. Tuo on enemmänkin propagandaa, koska se on tietyn aatteen järjestelmällistä levitystä.

Menisi väite läpi mikäli nämä ""taiteelliset näkemykset"" olisi joskus jotain muuta kuin päälle liimattuja karikatyyrejä jotka ovat sisällytetty vain koska piti saada DEI laatikkoon ruksi. Jos annat taiteilijoiden taiteilla, niin sitä inklusiivisuutta syntyy itsestään, niin kuin syntyikin ennen näitä DEI psykooseja. Ja nämä aikaisemmat ratkaisut oli järjestään paremmin toteutettuja.

Tämä koko woke ja DEI sähläys ainoastaan tuhoaa taidetta. Paskotaan hahmoja tekemällä niistä OBJEKTIIVISESTI huonompia, pilataan toimivaa tarinaa (taidetta) sisällyttämällä asioita (propagandaa) joka aiheuttaa epäsointua kuuntelijassa joka sitten aiheuttaa immersion menetyksen. Tietenkin jos olet itse äärivasemmiston puolesta kiihkeä meuhkaaja saattaa nämä toleranssit olla erit. Jos olet eri mieltä siitä että huonontaako, kerro ihmeessä esimerkeillä ja nopealla läpileikkauksella tapauksista jossa DEI paransi kokemusta. Woketettuja remakeja löytyy yllin kyllin filmi sekä pelipuolelta, on helppo valita.

Onko antaa konkreettisia esimerkkejä peleistä jotka epäonnistuivat koska olivat woketuksen ohjaamia?
Mites tuo Concord? Maksoi satoja miljoonia ja poistettiin kaksi viikkoa julkaisun jälkeen. Tai Assassins Creed Shadows. Julkaisua lykätty ensi vuoteen, kun japanilainen musta mies ei toimi.

Työntekijöiden arvot eivät kiinnosta ketään, jos peli ei tuota rahaa. Nämä firmat ei ole kuin YLE, jolle rahaa tulee vaikka woketetaan kuinka paljon. Nämä ovat yksityisiä yrityksiä, jotka kaatuvat helposti, jos kukaan ei osta pelejä.

Se menee ihan luonnostaan että pelintekijät saavat johtajien ja konsulttien ideoista tarpeekseen ja lähtevät ja perustavat uuden firman. Nyt juuri kovasti odotetaan entisten biowaren dragon agen ja ubisoftin assassins creedien tekijöiden työn jälkeä. Odotukset ainakin korkealla.
Millasia firmoja nuo on perustanu ja mitä pelejä ovat tekemässä?

Millasia firmoja nuo on perustanu ja mitä pelejä ovat tekemässä?
Yellow brick games. Entisen dragon age kehittäjän Mike Laidlawin, joka siirtyi ensin 2018 ubisoftille, eikä ehtinyt olla siellä kuin noin vuoden, kun näkemyserojen johdosta lähti kasan ubisoftin assassins creedin, odysseyhin saakka, kehittäjien kanssa perustamaan vuonna 2020 uutta firmaa. N. 70 henkilön voimin kehittäneet peliä Eternal Strands, joka julkaistaan nyt ensi vuonna alkuvuodesta.

Mites tuo Concord? Maksoi satoja miljoonia ja poistettiin kaksi viikkoa julkaisun jälkeen. Tai Assassins Creed Shadows. Julkaisua lykätty ensi vuoteen, kun japanilainen musta mies ei toimi.

Työntekijöiden arvot eivät kiinnosta ketään, jos peli ei tuota rahaa. Nämä firmat ei ole kuin YLE, jolle rahaa tulee vaikka woketetaan kuinka paljon. Nämä ovat yksityisiä yrityksiä, jotka kaatuvat helposti, jos kukaan ei osta pelejä.

Concord floppasi heikon markkinoinnin takia ja siihen päälle vielä 40€ hintalappu genressä jossa suurin osa kilpailijoista on ilmaisia. Miksi se ei olisi flopannut?

AC: Shadows taas ei ole flopannut, eihän sitä ole edes julkaistu. Tom Hendersonin mukaan ennakkomyynnit oli hyvällä tasolla. Täällä jaettiin tietoa että 7% Valhallan myynneistä, mutta Valhallan lukemiin on varmasti kenenkään hankala päästä, tuli sopivasti pandemian aikaan kun kaikki oli vielä jumissa kotona.

Muutenkin erikoista toitottaa ensin miten ennakkotilaaminen on pahasta ja sitä ei pitäisi kenenkään tehdä. Sitten kun sitä ei tehdä niin peli onkin floppi. :facepalm:

Mutta nämä kaksi peliä on käyty läpi tässä ketjussa useamman kerran.

..kehittäneet peliä Eternal Strands, joka julkaistaan nyt ensi vuonna alkuvuodesta.
Pikavilkaisulla ainakin tossa woketetaan ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta- tämä on siis tiedossa jo ennakoissa.

The player's manipulation of temperature will also alter the game's world. Frequent usage of fire abilities will cause an area to become arid, and may result in fires that can spread rapidly in the game's vegetation.

1729831378985.png

Eternal Strandsin kehittäjän vastaus kysymykseen onko peli woke. Voi harmi, inkluusio taisi pilata nyt tämänkin pelin.
Näyttäisi myös olevan erikokoisia naisia tässä pelissä. Yksi niistä on kaiken lisäksi musta.

1729831563574.png

Se että tässä ei ole mitään tekemistä taiteellisen näkemyksen kanssa. Kaikki toistaa samaa asiaa kuin robotit. Joka johtaa siihen, että nämä arvot ovat erittäin yksitoikkoisia. Tietysti tässä tapauksessa siellä on varmaan taas uudelleen määritelty sanan taiteen merkitys. Mutta lähtökohtaisesti taide ei tarkoita sitä että sinua valistetaan jostain asiasta. Tuo on enemmänkin propagandaa, koska se on tietyn aatteen järjestelmällistä levitystä.

Menisi väite läpi mikäli nämä ""taiteelliset näkemykset"" olisi joskus jotain muuta kuin päälle liimattuja karikatyyrejä jotka ovat sisällytetty vain koska piti saada DEI laatikkoon ruksi. Jos annat taiteilijoiden taiteilla, niin sitä inklusiivisuutta syntyy itsestään, niin kuin syntyikin ennen näitä DEI psykooseja. Ja nämä aikaisemmat ratkaisut oli järjestään paremmin toteutettuja.

Tämä koko woke ja DEI sähläys ainoastaan tuhoaa taidetta. Paskotaan hahmoja tekemällä niistä OBJEKTIIVISESTI huonompia, pilataan toimivaa tarinaa (taidetta) sisällyttämällä asioita (propagandaa) joka aiheuttaa epäsointua kuuntelijassa joka sitten aiheuttaa immersion menetyksen. Tietenkin jos olet itse äärivasemmiston puolesta kiihkeä meuhkaaja saattaa nämä toleranssit olla erit. Jos olet eri mieltä siitä että huonontaako, kerro ihmeessä esimerkeillä ja nopealla läpileikkauksella tapauksista jossa DEI paransi kokemusta. Woketettuja remakeja löytyy yllin kyllin filmi sekä pelipuolelta, on helppo valita.

Kun puhutaan siitä, miten yritykset lähestyvät DEI:tä liittyen niiden työntekijöihin ja yhteiskuntaan, niin yleensä ne yritysten tekstit tuosta ovat aika yksitoikkoisia. Tai siis ainakin sisältävät saman teeman. Kerta kyseessä ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä, sieltä löytyy ne samat asiat siitä, miten minkäänsorttinen syrjintä ei ole sallittua ja ihmisiä pitää kohdella tasa-arvoisesti taustoista riippumatta, ottaa huomioon eri kulttuurit ja saada kaikista eri taustoista tulevat ihmiset tuntemaan itsensä tervetulleiksi yrityksessä. Varmistaa, että kaikki työntekijät kokevat työpaikan turvalliseksi paikaksi, jossa heidän ei tarvi piiloitella itseään vaan saavat vapaasti olla oma itsensä.
Eli vastaavia juttuja löytyy aikalailla kaikilta isoilta yrityksiltä, koska tuollainen asenne on nykyään yritysmaailmassa se oletus. Ja hyvä niin.
Esim. pari suomalaista esimerkkiä

Jos väki itkisi vain niistä "päälleliimatuista karikatyyreistä", niin ok.
Mutta taas ei, vaan valitetaan niistä oikeasti helvetin hyvin kirjoitetuista hahmoista, jotka sopivat todella hyvin siihen tarinaan, vain siksi, koska ne ovat tummaihoisia. Esimerkiksi Alan Wake 2:n Saga.
Tai sitten valitetaan asioista, joilla ei edes ole mitään merkitystä siihen tarinaan tai pelikokemukseen, kuten joku hahmogeneraattorin sukupuolineutraalisuus. Esim. Elden Ring. Tai uusien hahmojen ihonväri maailmassa, jossa se ihonväri ei ole mitenkään tarinan kannalta relevantti. Esim. Star Wars.

Mitä tulee tuohon sun jälkimmäiseen kysymykseen, niin siihen on vaikea vastata suoraan, koska meillä ei ole mitään kristallipalloa, jolla voitaisiin nähdä se vaihtoehtoinen todellisuus, että minkälainen joku teos olisi ollut eri valinnoilla. Mutta tässä nyt muutama suht selvä tapaus, joissa woketuksesta on valitettu vaikka kuinka paljon, mutta lopputulos, riippumatta syistä, on ollut erittäin hyvä:

1. Alan Wake 2. Saga on erittäin hyvin kirjoitettu ja näytelty hahmo, joka tuntuu erittäin aidolta. Lisäksi kerta Saga liikkuu ympäristössä, joka tuollainen jotain suomalaista perähikiää ammentava semiparodia, niin Sagan taustat luovat mainion kontrastin. Se saa hänet tuntumaan enemmän ulkopuoliselta tuossa maailmassa, joka palvelee todella hyvin sitä pelikokemusta. Jos siinä olisikin ollut roolissa joku Malla Malmivaara, niin jotenkin tuntuu, että samaa ei olisi saavutettu sillä.

2. Witcher TV-sarja. Anya Chalotra on perhanan hyvä Yen. En tiedä, kuka siihen olisi castattu, jos valkoihoisuus olisi ollut vaatimus. Mutta ei ollut ja lopputulos oli erittäin hyvä. Muuten Witcherin maailman taustatarinaan tuollainen sekoitus eri ihonvärejä sopii hyvin, joten niiltäkin osin sarjan luojilta hyvä veto.

3. Bridgerton. En todellakaan ole kyseisen genren suuri fani, mutta tuo on vain pirun hyvin tehty sarja. Suuri syy siihen on erittäin hyvät ja monipuoliset hahmot, jossa mitä todennäköisemmin auttaa se, että siihen on castattu väkeä laajalta skaalalta.

4. MCU:n Heimdall. Okei, ehkä vähän epäreilua mainita tämä, kerta on vaikea kuvitella roolia, johon Idris Elban raceswappaaminen jonkun valkoihoisen hahmon tilalle ei toimisi.

Varmasti enemmänkin voisi listata, jos miettisi enemmän.

Laidlaw on aika vahvasti vasemmalla ja kannattaa äänekkäästi näitä teikäläisten inhoamia woke asioita kuten naisten ja vähemmistöjen oikeuksia.

Hän lähti biowarelta kun Anthemin tuotanto söi Dragon Agelta rahoitusta ja tiimiä. Uusimmassa pelissä pääosassa on nainen, joka taistelee ilmastonmuutosta vastaan pelastaakseen häviävän kulttuurinsa ja kansansa.

Joten se siitä(kin) harhaluulosta.

Pikaisesti kun selaa Laidlawn Twitteriä, niin joo, jos tuohon ovat anti-woke soturit laittaneet toivonsa, niin tulevat varmaan pettymään.

Kovasti on diversiteettiä Yellow Brick Gamesin porukassa, ja listatut arvotkin on sitä samaa kuin kaikilla. Erityisesti tämä pisti hymyilyttämään:

GAMES ARE FOR EVERYONE. THE MARKET IS GLOBAL, AND EVOLVING IN REAL TIME.

Mark Kern, eli Grummz pelastaa pelimaailman wokelta tulevalla mestariteoksellaan, harmi vaan kun tuo pelin kehittäminen tuntuu kestävän paljon pidempään kun woke-porukalta.

"In 2016, Kern began seeking crowdfunding for Em-8er, a "spiritual successor" to Firefall. As of September 2024, he has raised about $600,000 to develop the vertical slice demo of Em-8er."

1729831378985.png

Eternal Strandsin kehittäjän vastaus kysymykseen onko peli woke. Voi harmi, inkluusio taisi pilata nyt tämänkin pelin.
Näyttäisi myös olevan erikokoisia naisia tässä pelissä. Yksi niistä on kaiken lisäksi musta.

1729831563574.png

Niinkuin Thomas Mahler sanoi: "The problem with DEI isn’t in its principle, but in the way it’s being implemented."

Niinkuin Thomas Mahler sanoi: "The problem with DEI isn’t in its principle, but in the way it’s being implemented."
Tässä on nyt 14 sivua keskusteltu ja mitään johdonmukaista määritelmää ei ole kuulunut miten tämä tehdään käytännössä. Kuitenkin AC:Shadows on jo pelaamatta paska woketettu peli, selvä homma:thumbsup:

Eli siis DEI woketus on ihan sallittua hommaa, niin kauan kun peli on kokonaisuutena hyvä?

Mutta kenties jos peli on kokonaisuutena huono, niin siinä ei saa olla deiwoketusta?

Eli siis DEI woketus on ihan sallittua hommaa, niin kauan kun peli on kokonaisuutena hyvä?

Mutta kenties jos peli on kokonaisuutena huono, niin siinä ei saa olla deiwoketusta?
Ei, vaan kyse on toteutuksesta. Pelin hyvyys kokonaisuutena on toissijainen seikka. Otetaan se hyvyys/huonous aspekti nyt pois kokonaan, ja esimerkkiä. Cyberpunk, kuinka asia toteutettu oikein, diversiteetti istuu maailmaan ja tarinaan kuin nenä päähän. Dustborn, väkinäistä päälleliimausta, ihmisillä supervoimia kuten toisten kiusaaminen ja cancelointi, paitsi valkoisilla miehillä. Siis really?

Ei, vaan kyse on toteutuksesta.
Kuulostaa siltä että pelintekijöiden kannattaa käyttää erilaisia konsulttifirmoja varmistaakseen että elementit on toteutettu hyvin. Ja nimenomaan konseptointivaiheessa.

Cyberpunk2077 ei musta ollu kokonaisuutena erityisen woke, vaan pakotti pelaajan pelaamaan todella toksista hahmoa vailla moraalia.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 004
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
nSTii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom