Playstation 5

Remasterediin voitaisiin parantaa grafiikkaa ym. Toinen puoli on se, että kyllähän se on kilpailuvaltti jos pelikirjastoa olisi jo alussa hyvin.

Lisäksi sony voi kyllä estää (sallia) pelien toimivuuden ihan pelikohtaisesti, jos niin haluaa ja jaluaa jostain myydä jotain rm versiota. Tuo on täysin suljettu alusta, joten sitähän ei mikään estä.
No käytännössä useimmissa peleissä onnistuis reson ja frameraten nostaminen ihan ilman sen suurempaa säätämistä, kunhan laittaa patchin jakoon uudelle konsolille. Sinällänsä siis paha lähteä myymään remastereita, ellei sitten oikeasti tee kunnollisia graafisia parannuksia jotka ei onnistu vipua vääntämällä. Tosin oli miten oli, niin seuraavassa sukupolvessa remasterit tuntuu jokatapauksessa aika rahastushommalta (ellei ne jo tässäkin sukupolvessa ois tuntunut, ainakin osittain) varsinaista työtähän noitten kanssa ei pahemmin tarvitse nähdä raudan samanlaisuuksien takia. Eri homma oli tosiaan PS3->PS4.

Kilpailuvaltti se tosiaan olis, jos nykysen sukupolven on viettänyt pelkän Xboxin kanssa niin saattais PS5 julkasussa kutkutella monta vaihtamaan leiriä kun pääsis niihin PS4 peleihin samalla käsiks.

Ja joo, ei sinällänsä mikään estä tekemästä tarkkaan valikoitua taaksepäin yhteensopivuutta, mutta herättäis kyllä ihan helvetisti kysymyksiä kun jokaikinen peli kuitenkin toimis myös sillä uudella konsolilla, mutta Sony on vaan estänyt sen syystä tai toisesta. Tosin sama kysymys herää jos BC:tä ei ylipäätään ole.
Tuossa on sellainenkin asia mietittävänä, että jos Sony ei tarjoa BC:tä, niin päätös kilpailijan kelkkaan hyppäämisestä helpottuu huomattavasti. Että sikäli vaikea sanoa, kumpi on bisneksen kannalta parempi. Tehdäkö remastered-versio muutamasta pelistä ja riskeerata samalla valaiden siirtyminen kilpailijalle?
Jep. Microsoftilla tulee kuitenkin aika varmasti olemaan BC siinä uudessa boksissansa. Tosin Xbox Onen BC oli osittain pakkoliike, konsolilla oli yksinoikeudet aika vähissä paria IP:tä lukuunottamatta (Gears, Halo ja Forza) joten itestä ainakin tuntuu et toi tuotiin mukaan vaan sakkaavia myyntejä tehostamaan. Hyvin ne on kyllä saanu homman skulaamaan, alkuperänen Red Dead Redemption näyttää One X:llä todella hyvältä, sekä alkuperäsenkin Xboxin pelit saa aikamoisen resoboostin oli alla sitten se perusmalli tai X. Sony ei kuitenkaan PS4:llä tue mitään aikasemman konsolin pelejä, ellet osta niitä sitten storesta tai käytä sitä PlayStation Now striimauspalvelua (tosin vaan PS2 pelejä on saatavilla, syystä X ei PS1 pelejä ollenkaan, PS3 pelit sitten Now:ssa).

Sony tosin näytti mielenkiintonsa kuluttajaa kohtaan aika hyvin sen Fortnite-fiaskon kanssa, crossplay oli iso tabu (nimenomaan Switchin ja Xboxin kanssa, PC:llä ja puhelimilla onnistui kyllä) ja tuohon kirsikkana kakun päälle se, että jos olit linkannut Epic Gamesin käyttäjätunnuksesi PSN ID:seesi, niin se ei antanut käyttää samaa tunnusta millään muulla konsolilla. Eli käytännössä Sony piti käyttäjätunnustasi panttivankina, etkä voinut pelata samalla tunnuksella muilla konsoleilla, paitsi tietenkin PC:llä ja oletettavasti puhelimella. Mikä tietysti oli aika iso ongelma, asiasta kun ei sen kummemmin mainittu, huomasit jos yritit pelata samalla käyttäjällä kilpailijan vehkeillä. Eli kaikki pelissä ansaitut tai oikealla rahalla ostetut skinit oli käyttämättömissä muilla konsoleilla. Crossplay konsoleiden välillä kyllä implementoitiin jälkikäteen kun Sony taipui, mutta tosta käyttäjätunnusjutusta en oo varma onko siihen tullut muutosta. Joka tapauksessa paska maku tuosta jäi suuhun, vaikken itse edes koko peliä pelaa. Ei välttämättä liity mitenkään tuohon BC, mutta kertoo mun mielestä jotain Sonyn asenteesta käyttäjää kohtaan.
 
Tuossa on sellainenkin asia mietittävänä, että jos Sony ei tarjoa BC:tä, niin päätös kilpailijan kelkkaan hyppäämisestä helpottuu huomattavasti. Että sikäli vaikea sanoa, kumpi on bisneksen kannalta parempi. Tehdäkö remastered-versio muutamasta pelistä ja riskeerata samalla valaiden siirtyminen kilpailijalle?
Tai sitten BC:tä tarjotaan mutta remasteri käsittelystä pari kymppiä missä lähtee fps lukot ja vähän asetuksia viilataan.

Remasterit on siinä mielessä ok jos resot/asetukset ja fps luvut tuplantuu siinä samalla.
Muuten BC kannalla että PS4 pelit toimivat mutta niitä ei ehdostetta mitenkään, samanlailla kuten kilpaljialla ellei pelintekijät muuta tee.

Maksaisitko siitä että pääsisi pelaa uncharted/last of us part 2 4 4k/60fps vaiko pelaisit ilmaiseksi perus detail arvoilla 1440p/30fps, sony varmasti voiskin fps lukon poistattaa ps5:lle mutta miten 3rd pelintekijiät?
Niillä varmasti rahanhimo silmissä haluaisivat remaster version paranetun reson ja fps kera julkaista.
 
No käytännössä useimmissa peleissä onnistuis reson ja frameraten nostaminen ihan ilman sen suurempaa säätämistä, kunhan laittaa patchin jakoon uudelle konsolille. Sinällänsä siis paha lähteä myymään remastereita, ellei sitten oikeasti tee kunnollisia graafisia parannuksia jotka ei onnistu vipua vääntämällä. Tosin oli miten oli, niin seuraavassa sukupolvessa remasterit tuntuu jokatapauksessa aika rahastushommalta (ellei ne jo tässäkin sukupolvessa ois tuntunut, ainakin osittain) varsinaista työtähän noitten kanssa ei pahemmin tarvitse nähdä raudan samanlaisuuksien takia. Eri homma oli tosiaan PS3->PS4.

Kilpailuvaltti se tosiaan olis, jos nykysen sukupolven on viettänyt pelkän Xboxin kanssa niin saattais PS5 julkasussa kutkutella monta vaihtamaan leiriä kun pääsis niihin PS4 peleihin samalla käsiks.

Ja joo, ei sinällänsä mikään estä tekemästä tarkkaan valikoitua taaksepäin yhteensopivuutta, mutta herättäis kyllä ihan helvetisti kysymyksiä kun jokaikinen peli kuitenkin toimis myös sillä uudella konsolilla, mutta Sony on vaan estänyt sen syystä tai toisesta. Tosin sama kysymys herää jos BC:tä ei ylipäätään ole.

Jep. Microsoftilla tulee kuitenkin aika varmasti olemaan BC siinä uudessa boksissansa. Tosin Xbox Onen BC oli osittain pakkoliike, konsolilla oli yksinoikeudet aika vähissä paria IP:tä lukuunottamatta (Gears, Halo ja Forza) joten itestä ainakin tuntuu et toi tuotiin mukaan vaan sakkaavia myyntejä tehostamaan. Hyvin ne on kyllä saanu homman skulaamaan, alkuperänen Red Dead Redemption näyttää One X:llä todella hyvältä, sekä alkuperäsenkin Xboxin pelit saa aikamoisen resoboostin oli alla sitten se perusmalli tai X. Sony ei kuitenkaan PS4:llä tue mitään aikasemman konsolin pelejä, ellet osta niitä sitten storesta tai käytä sitä PlayStation Now striimauspalvelua (tosin vaan PS2 pelejä on saatavilla, syystä X ei PS1 pelejä ollenkaan, PS3 pelit sitten Now:ssa).

Sony tosin näytti mielenkiintonsa kuluttajaa kohtaan aika hyvin sen Fortnite-fiaskon kanssa, crossplay oli iso tabu (nimenomaan Switchin ja Xboxin kanssa, PC:llä ja puhelimilla onnistui kyllä) ja tuohon kirsikkana kakun päälle se, että jos olit linkannut Epic Gamesin käyttäjätunnuksesi PSN ID:seesi, niin se ei antanut käyttää samaa tunnusta millään muulla konsolilla. Eli käytännössä Sony piti käyttäjätunnustasi panttivankina, etkä voinut pelata samalla tunnuksella muilla konsoleilla, paitsi tietenkin PC:llä ja oletettavasti puhelimella. Mikä tietysti oli aika iso ongelma, asiasta kun ei sen kummemmin mainittu, huomasit jos yritit pelata samalla käyttäjällä kilpailijan vehkeillä. Eli kaikki pelissä ansaitut tai oikealla rahalla ostetut skinit oli käyttämättömissä muilla konsoleilla. Crossplay konsoleiden välillä kyllä implementoitiin jälkikäteen kun Sony taipui, mutta tosta käyttäjätunnusjutusta en oo varma onko siihen tullut muutosta. Joka tapauksessa paska maku tuosta jäi suuhun, vaikken itse edes koko peliä pelaa. Ei välttämättä liity mitenkään tuohon BC, mutta kertoo mun mielestä jotain Sonyn asenteesta käyttäjää kohtaan.
Tähän Sonyn asenteeseen liittyen mielenkiinnolla jään seuraamaan, oliko tämä The Game Awardsissa lavalla näyttäytyminen Nintendon ja Xboxin johtajien kanssa pelkkää PR:ää vai onko myös tarkoituksena elää niin kuin saarnaa. Vaikka tulen lähes varmuudella hankkimaan PS5:n jossakin vaiheessa sen elinkaarta, pystyn ihan hyvin pelaamaan muut pelit muilla laitteilla, jos näyttää siltä, että digitaalinen PS4-kirjasto on arvoltaan nolla.

Näen kyllä epätodennäköisenä sen, että BC:tä ei tuettaisi PS5:ssä. Varmaan aika paljonkin PS4-pelaajia, joita ketuttaisi digitaalisen kirjaston lukottaminen yhden konsolin taakse (pelejä kun ei voi myydä eteenpäinkään).

Tai sitten BC:tä tarjotaan mutta remasteri käsittelystä pari kymppiä missä lähtee fps lukot ja vähän asetuksia viilataan.

Remasterit on siinä mielessä ok jos resot/asetukset ja fps luvut tuplantuu siinä samalla.
Muuten BC kannalla että PS4 pelit toimivat mutta niitä ei ehdostetta mitenkään, samanlailla kuten kilpaljialla ellei pelintekijät muuta tee.

Maksaisitko siitä että pääsisi pelaa uncharted/last of us part 2 4 4k/60fps vaiko pelaisit ilmaiseksi perus detail arvoilla 1440p/30fps, sony varmasti voiskin fps lukon poistattaa ps5:lle mutta miten 3rd pelintekijiät?
Niillä varmasti rahanhimo silmissä haluaisivat remaster version paranetun reson ja fps kera julkaista.
Tällainen skenaario on mielestäni se paras vaihtoehto, että tarjotaan BC + remasterit valikoiduista peleistä, jos niihin laitetaan tarpeeksi vaivannäköä.
 
Tai sitten BC:tä tarjotaan mutta remasteri käsittelystä pari kymppiä missä lähtee fps lukot ja vähän asetuksia viilataan.

Remasterit on siinä mielessä ok jos resot/asetukset ja fps luvut tuplantuu siinä samalla.
Muuten BC kannalla että PS4 pelit toimivat mutta niitä ei ehdostetta mitenkään, samanlailla kuten kilpaljialla ellei pelintekijät muuta tee.

Maksaisitko siitä että pääsisi pelaa uncharted/last of us part 2 4 4k/60fps vaiko pelaisit ilmaiseksi perus detail arvoilla 1440p/30fps, sony varmasti voiskin fps lukon poistattaa ps5:lle mutta miten 3rd pelintekijiät?
Niillä varmasti rahanhimo silmissä haluaisivat remaster version paranetun reson ja fps kera julkaista.
Tää ois kyllä omasta mielestä yks niistä kusisimmista vaihtoehdoista. BC löytyy, mutta jotta saat uuden konsolin tehot käyttöön niin maksappa että saat ladata sen 1kb kokosen tiedoston mikä nytkäyttää resoa ylöspäin ja ehkä framerateakin.

Paras ratkasu kuluttajalle olis toi microsoftin omaama tapa, jos omistat pelin fyysisenä tai digitaalisena, voit pelata sitä Xbox Onella parannuksien kera (jos niitä on tehty) ihan ilmaiseksi. Riittää kun omistat pelin jossain muodossa. Ne pelit sitten voidaan uudelleenjulkaista digitaalisesti ja fyysisesti, esimerkkinä tossa spoilereissa RDR:n uudelleenjulkasu, missä löytyy kansista sekä Xbox One että 360 merkinnät, sisällä ihan normaalit 360-levyt.

maxresdefault.jpg
 
Tää ois kyllä omasta mielestä yks niistä kusisimmista vaihtoehdoista. BC löytyy, mutta jotta saat uuden konsolin tehot käyttöön niin maksappa että saat ladata sen 1kb kokosen tiedoston mikä nytkäyttää resoa ylöspäin ja ehkä framerateakin.

Paras ratkasu kuluttajalle olis toi microsoftin omaama tapa, jos omistat pelin fyysisenä tai digitaalisena, voit pelata sitä Xbox Onella parannuksien kera (jos niitä on tehty) ihan ilmaiseksi. Riittää kun omistat pelin jossain muodossa. Ne pelit sitten voidaan uudelleenjulkaista digitaalisesti ja fyysisesti, esimerkkinä tossa spoilereissa RDR:n uudelleenjulkasu, missä löytyy kansista sekä Xbox One että 360 merkinnät, sisällä ihan normaalit 360-levyt.

maxresdefault.jpg
Siis eiköhän BC hyödyntäisi tehoja joka tapauksessa, jotta fps olisi tasainen ja resoluutio niin korkea kuin olla voi, jos dynaamisena toteutettu jne. Mutta aiemmin 30fps lukotettu peli remasteroituna mukavilla silmäkarkeilla ja nostettuna 60fps:ään olisi mielestäni joissakin peleissä hyvä vaihtoehto.
 
Tää ois kyllä omasta mielestä yks niistä kusisimmista vaihtoehdoista. BC löytyy, mutta jotta saat uuden konsolin tehot käyttöön niin maksappa että saat ladata sen 1kb kokosen tiedoston mikä nytkäyttää resoa ylöspäin ja ehkä framerateakin.
Niin tämä siinä tapauksessa että BC löytyy jokatapauksessa vanhoihin PS4 peleihin, ketkä eivät halua uuden konsolin hyötyjä niin voivat silti pelata pelinsä ilman mitää remaster ostoa.
Mutta ne ketkä haluavat niin voivat ostaa ja näin tukea tekijöitä/motivaatiota alkaa pätsämää vanhoja pelejä ps5:lle.

Parastahan se olisi että ilmaiseksi bc ja pelintekijät pätsäisivät pelinsä ps5:lle mutta miten hankala cdpr oli pätsäämässä wither 3 proo:lle ja vasta X aikoihin muuttui äänikellossa niin saapi nähdä miten käy ja erityisesti se että miten paljon kusta siellä sonyn konttorilla porukoilla on taas päässä.

PS3 floppasi sen takia koska oli kaksi todella menestynyttä polvea takana ja sitten lähdettiin mopoa keulittaa ja eikä pysytty maanpinnalla vaan konsolin hinta karkasi kuluttajilta ja puhumattakaan sitten Cellin arkkitehtuurista.

Mutta aiemmin 30fps lukotettu peli remasteroituna mukavilla silmäkarkeilla ja nostettuna 60fps:ään olisi mielestäni joissakin peleissä hyvä vaihtoehto.
Varsinkin peleissä mitä ei ole PC:lle saatavilla :tup:
Tiedän ainakin yhden kovan PS4 pelurin kuka pelaisi uncharted 4 tai Bloodbornen uudestaan 60fps:llä ja ehkä jopa maksaisi siitä:cigar2:
 
PS3 floppasi sen takia koska oli kaksi todella menestynyttä polvea takana ja sitten lähdettiin mopoa keulittaa ja eikä pysytty maanpinnalla vaan konsolin hinta karkasi kuluttajilta ja puhumattakaan sitten Cellin arkkitehtuurista.
Sony voi flopata monella osa-alueella PS5:n, mutta en usko, että tullaan näkemään PS3:n kaltaista "monsteria". :D PS3:n kohdalla taisivat unohtaa kenelle pelikonsolia ollaan myymässä. Se vaikutti konsolilta, johon haluttiin ynnäillä sitä sun tätä, koska se oli mahdollista, mutta samalla tärkeimmät osa-alueet unohdettiin. No, onneksi ihan kaikki asiat eivät päätyneet lopulliseen tuotteeseen, mitä prototyypissä nähtiin.

1959838.jpg

(mm. 3 LAN-porttia)

Nyt kun asiaa ajattelee, niin hassua, että vaikka Sony oli unohtanut kohdemarkkinansa PS3:n kanssa, niin Microsoft ei ottanut tästä opikseen XB1:n kanssa. Ehkä seuraava sukupolvi on taas sellainen, jossa kukin valmistaja ymmärtää, mitä asiakkaat haluavat. Ehkä. :p
 
Juuri näin kuten tässä pari edeltävää keskustelijaa sanoi. Jotenkin jopa hämmentävää kun katsoo noita tapahtumia, että miten on edes mahdollista ettei kukaan laittanut Ken Kutaragille ja muille vastuullisille jarruja kun lähdettiin tekemään menestyneestä kuluttajatuotebrändistä jotain superkallista erikoistietokonetta katteettomalla bleeding edge tekniikalla. Tuossa on about jokaikinen päivänselvä virhe tehty tehty mitä voi tehdä.

Olisiko että Sonylla nousi kusi päähän kahden äärimmäisen hyvin menestyneen konsolin takia? Vai koska Sony on japanilainen yhtiö niin suuria vanhoja äijiä ei saa kritisoida vaan nyökyteltiin vain päätä ja mentiin kiltisti kohti rotkoa?


Mitä PS5 tulee niin sanoisin että jos Sony vain jatkaa kiltisti samalla linjalla eikä lähde häseltämään niin voitto on melkein varma. Eli siis peruskotikonsoli kohtuullisella hinnalla ja hyvällä multiplättis- ja yksinoikeuskattauksella kuten tähänkin asti. Nintendo ei suppean ja omanlaisen pelitukensa ja tehojensa takia varsinaisesti kilpaile suoraan pleikkarin kanssa kovinkaan laajalti ja jos Microsoft jatkaa samalla linjalla eli mediakonsolilla jonka pelit saa PC:lle niin markkina on Sonyn.
 
Viimeksi muokattu:
Entä jos kolme versiota nyt kun spekuloidaan tulisi MultiSKU myyntiin seuraavallakin kierroksella.

PS5-PSN: Standardikonsoli ilman bluray-kelkkaa, pieni HDD levy. Pelit ostetaan netistä sekä mainostetaan PSNow pelistriimauslaitteena. Konsoli mahdollisimman pienikokoinen jotta helppo ottaa mummolaan. Hinta yritetään saada under x99 dollaria maagiseen kategoriaan esim pienellä kovalevyllä. Käyttäjä voi vaihtaa levyn isompaan.(**1)

PS5-STD: Standardikonsoli bluray-levyllä, HDD levy.

PS5-PRO: Kallis tehokonsoli bluray-kelkalla ja SSD levyllä. Hardcore pelaajalle joka ei hintaa mieti.

(**1) Vai tuleeko uusi edullinen ps5 muistikortti joka korvaa halpisversion kovalevyn. Switch-konsolityyliin ostettava useampi muistikortti. Korttia vaihtamalla jumpataan aktiivinen pelikirjasto käyttöön. Lisähinta saadaan kätevästi piilo-ulkoistettua kuluttajalle.
Tuohon muistikorttiin liittyen:

toio-800x420.jpg


Se on törröttämässä tuossa Sonyn Toio-leikkirobotissa.
Sony Toio is a mashup of tiny cube robots and game consoles
 
Miksi tämä kysely vaikuttaisi rautaan?



Eli selkeästi haetaan viimeisiä mielipiteitä siitä kuinka esimerkiksi panostavat remoteplay toimintaan että kannettava pelaaminen onnistuu vaikka iOS/Android laitteilla tai jotain muuta vastaavaa. Eli PS5 on valmis ja nyt halutaan tietää mitä palveluita sen toivottaisiin tarjoavan eli launch priolistaa.


Sony haluaa tietää senkin, haluaako kansa pelata kannettavassa muodossa (tyyliin Nintendo Switch).
 
Sivulauseissa mainitsitkin muutamia huonoja puolia multi-SKU ratkaisussa.
  • Peleihin vaaditaan erikseen ohjelmoidut ja testatut säädöt että peli skaalautuu hyvin kummallakin alustalla. Tuota optimointia kun ei jakseta tehdä edes sille yhdelle mallille niin turha toivo että tehtäisiin kahdelle.
  • Erot tyypillisesti kulminoituvat pelkkään reso eroon. Jos olisi vain yksi tehokas malli konsolista niin peli olisi tehty lähtökohtaisesti sille paremmin optimoiden ja lähtökohtaisesti paremmalla laadulla. Multi-SKU homma johti taas siihen että kalliimman konsolin ostajat pelaavat täysin saman näköistä peliä mitä halvemman ostajat mutta suurennuslasin kanssa vertaavat still-shotteja että missä kohtaa se ero olikaan.
  • Halvempi myy valtaväestölle aina paremmin ja täten optimointi tapahtuu sille.
Multi-SKU on aina huono vaihtoehto.

Ensinnäkin toi mun boldaama kohta on jo ihan paskaa.

Ero jo pelkässä resossa on ihan huomattava, kun 4k TV:t on jo todella yleisiä. Toisekseen esim. pelkkää reson nostoa ei edes tarvitse optimoida mitenkään. Nyt kun on konsoleista tarjolla tehomallit, niin assetitkin (texturet ,modelien laadut ym.) otetaan huomioon kun pelin lopullista versiota valmistellaan. Konsolipelit kehitetään kuitenkin PC:llä, joten devausvaiheen assetit on aina korkealaatuisia, joita sitten karsitaan konsoliversioita varten. Ei tarvi tehdä mitään extratyötä, kun vaan säilytetään korkeatasoisemmat assetit.

Jos CPU on eri SKU versioissa sama, niin pelit on todella helppo skaalata eri tehoisille GPU:lle. Sitten jos tulee eri tehoiset cput:t, menee homma toki hankalammaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sony haluaa tietää senkin, haluaako kansa pelata kannettavassa muodossa (tyyliin Nintendo Switch).
Tuohan voi koskea vaikka harkintaa, joski tulisi uusi PSP-versio, jossa voi mahdollisesti vaikka streamata kotikonsolilla pyöritettävää peliä tai todennäköisemmin tätä streamauspalvelua. Kyselyhän ei ilmeisesti maininnut, että olisi juuri PS5 koskeva.
 
Tuohan voi koskea vaikka harkintaa, joski tulisi uusi PSP-versio, jossa voi mahdollisesti vaikka streamata kotikonsolilla pyöritettävää peliä tai todennäköisemmin tätä streamauspalvelua. Kyselyhän ei ilmeisesti maininnut, että olisi juuri PS5 koskeva.
PS Vita 2 mallista onkin joskus huhuja liikkunut. Voi hyvinkin olla sekin taustalla.
 
Ensinnäkin toi mun boldaama kohta on jo ihan paskaa.

Ero jo pelkässä resossa on ihan huomattava, kun 4k TV:t on jo todella yleisiä. Toisekseen esim. pelkkää reson nostoa ei edes tarvitse optimoida mitenkään. Nyt kun on konsoleista tarjolla tehomallit, niin assetitkin (texturet ,modelien laadut ym.) otetaan huomioon kun pelin lopullista versiota valmistellaan. Konsolipelit kehitetään kuitenkin PC:llä, joten devausvaiheen assetit on aina korkealaatuisia, joita sitten karsitaan konsoliversioita varten. Ei tarvi tehdä mitään extratyötä, kun vaan säilytetään korkeatasoisemmat assetit.

Jos CPU on eri SKU versioissa sama, niin pelit on todella helppo skaalata eri tehoisille GPU:lle. Sitten jos tulee eri tehoiset cput:t, menee homma toki hankalammaksi.
Luultavasti jotkut pelkäävät, että tehokonsoleille tulee pelejä, joita perusmallille ei tule tai muita optimointeja, jotta näyttää paremmalle. Kateus vie leivänkin pöydästä, pitää usein paikkansa.
 
Tuohan voi koskea vaikka harkintaa, joski tulisi uusi PSP-versio, jossa voi mahdollisesti vaikka streamata kotikonsolilla pyöritettävää peliä tai todennäköisemmin tätä streamauspalvelua. Kyselyhän ei ilmeisesti maininnut, että olisi juuri PS5 koskeva.
Jos kysytään että halutaanko pelata Switch tyyliin niin ei se silloin ole jos pelataan toisella laitteella
 
4k bluray soitin ja taaksepäin yhteensopivuus niin että PS4 pelit pyörii paremmin, ostan heti.
Itse en kaipaa tuota 4K BR soitinta ainakaan elokuvien takia mutta paranneldut PS4 pelit kelpaisi oikein hyvin. Moni huippulaadukas PS4 yksinoikeus on 30fps ja ne mieluusti pelaisi uudelleen 60fps PS5 alustalla. PS4 grafiikat jo sinällään riittää ettei niihin välttämättä kaipaa parannuksia.
 
Jos kysytään että halutaanko pelata Switch tyyliin niin ei se silloin ole jos pelataan toisella laitteella
Mutta sanottiinko, että PS5:llä? Voivathan tuoda kannettavan konsolin telakointimahdollisuudella. Ainakaan nykytekniikalla eivät saa tehtyä tarpeeksi PS4 Prota tehokkaampaa kannettavaa konsolia, joten Ps5:een en oikein usko edes voivan liittyä. Pleikka on aina mennyt konsoleissa melkolailla graffat edellä.
 
Mutta sanottiinko, että PS5:llä? Voivathan tuoda kannettavan konsolin telakointimahdollisuudella. Ainakaan nykytekniikalla eivät saa tehtyä tarpeeksi PS4 Prota tehokkaampaa kannettavaa konsolia, joten Ps5:een en oikein usko edes voivan liittyä. Pleikka on aina mennyt konsoleissa melkolailla graffat edellä.
Sony kysyy mielipiteitä PS5 konsolista mutta eihän ne mitenkään voi liityä PS5 konsooliin ?
 
Sony kysyy mielipiteitä PS5 konsolista mutta eihän ne mitenkään voi liityä PS5 konsooliin ?
Tuo oli vain suomalaisen sivuston (klikki-) otsikointi aiheesta. Alkuperäinen uutinen: Sony Is Emailing A New Console Gaming Survey To "Plan For The Future of PlayStation"
Kuten alkuperäisessä uutisessa näkyy kyselyn liitteenä oleva viesti ei millään tapaa yksilöi PS5:ttä vaan on lähinnä mielipidekysely-kategoriaa.

Kannattaa lukea ne jutut, joita kommentoi;)
 
Milloinkohan täällä tuollainen tulossa, itselle ei ainakaan ole tullut mitään. Ei emailiin tai konsolin uutisiin.
 
Milloinkohan täällä tuollainen tulossa, itselle ei ainakaan ole tullut mitään. Ei emailiin tai konsolin uutisiin.
Voihan olla, että on kohdennetumpi, kuin uutisessa epäilty "eurooppa" (esim. keski-ja etelä-eurooppa). Suomi on kuitenkin melko "niche-market"
 
Tuo oli vain suomalaisen sivuston (klikki-) otsikointi aiheesta. Alkuperäinen uutinen: Sony Is Emailing A New Console Gaming Survey To "Plan For The Future of PlayStation"
Kuten alkuperäisessä uutisessa näkyy kyselyn liitteenä oleva viesti ei millään tapaa yksilöi PS5:ttä vaan on lähinnä mielipidekysely-kategoriaa.

Kannattaa lukea ne jutut, joita kommentoi;)

Pelaa kuten Switch viittaa että olisi kunnon konsoli eikä mikään psp tyylinen sivutuote
 
Pelaa kuten Switch viittaa että olisi kunnon konsoli eikä mikään psp tyylinen sivutuote
Tuon "pelaa kuten Switch" taisit myös ottaa suomenkielisestä Klikki-käännösuutisesta, kun missään muussa lähteeessä en nähnyt mainintaa siitä pikaisella googlauksella (eikä sitä varmastikaan sonyn materiaaleissa mainittaisi; kilpailijoiden tuotteita harvoin mainitaan nimeltä). Näyttää suomenkielisessäkin uutisessa olevan vain sulkeissa ilmeisesti havainnollistavana esimerkkinä.
 
Ei tuollaiset markkinointiosastojen laatimat geneeriset kyselyt merkkaa yhtään mitään. Turha yrittää ylianalysoida PS5 tilannetta niistä. Nuo on enemmän tuollaisia yleisiä "mitkä trendit asiakassegmentillemme ovat tärkeitä juuri nyt ja millaiset odotukset on seuraavaa tuotetta kohtaan". Se että vaikuttaako tuo jossain määrin PS5, sen seuraaviin versioihin tai Sonyn muihin tuotteisiin jää nähtäväksi.

Edit: Aah, alunperäisessä uutisessa tai Sonyn mailissa ei edes puhuttu PS5:sta vaan tuo oli Gamereactorin lisä.
Kyllä tässä uutisessa ainakin mainitaan

Moreover, if a substantial number of PS4 users also own the Xbox One or the Nintendo Switch, Sony will wonder how it can incorporate features from these systems into the PlayStation 5. Could the PS5 offer handheld and home console gaming, like the Switch? Or could Sony embrace backward compatibility with the PS5 in order to better compete with Microsoft and Xbox? The survey raises some interesting possibilities.

Sony Surveying Players on the ‘Future’ of PlayStation
 
Kyllä tässä uutisessa ainakin mainitaan

Moreover, if a substantial number of PS4 users also own the Xbox One or the Nintendo Switch, Sony will wonder how it can incorporate features from these systems into the PlayStation 5. Could the PS5 offer handheld and home console gaming, like the Switch? Or could Sony embrace backward compatibility with the PS5 in order to better compete with Microsoft and Xbox? The survey raises some interesting possibilities.

Sony Surveying Players on the ‘Future’ of PlayStation
Tuo näyttää jutun kirjoittajan spekulaatioilta. Ainakin minusta tuo on arvuuttelua, mitä kysely voi tarkoittaa.

Mikäli rauta on, kuten spekuloitua AMD zen pohjaista tuskin tulee kannettavaa pelikonsolia tehontarpeen takia, vaan ennemminkin jotain mobiili "companion appeja" tai lisälaitteita. Kustannustehokkaasti ei 4k trendiä ja kannettavutta saa toteutettua samaan laitteeseen ja ihme olisi, mikäli nintendon poluille lähtisi ja unohtaisi suorituskyvyn keskittyen erottumaan peleillä.
 
Tuo näyttää jutun kirjoittajan spekulaatioilta. Ainakin minusta tuo on arvuuttelua, mitä kysely voi tarkoittaa.

Mikäli rauta on, kuten spekuloitua AMD zen pohjaista tuskin tulee kannettavaa pelikonsolia tehontarpeen takia, vaan ennemminkin jotain mobiili "companion appeja" tai lisälaitteita. Kustannustehokkaasti ei 4k trendiä ja kannettavutta saa toteutettua samaan laitteeseen ja ihme olisi, mikäli nintendon poluille lähtisi ja unohtaisi suorituskyvyn keskittyen erottumaan peleillä.
Tällä hetkellä taitaa silti olla huomattavasti parempaa tietoa kuin nämä sinun spekulaatiot
 
Tällä hetkellä taitaa silti olla huomattavasti parempaa tietoa kuin nämä sinun spekulaatiot
Millä perusteella? Ei missään sano, että jotain vuotoa olisi sen suuntaan, vain kyselee tarkoittaisikohan tällaista. Mulla on sentään rautaan liittyviä seikkoja spekulointieni perustana, ei vain tää vois olla kiva juitsu ajatuksia.
Kerro toki, kun löydät tekniikkaa joka mene johonkin max 30w tehobudjettiin (joka jo sekin vaatisi hirmuisen akkupatterin; jopa tuosta kannettavana alennetulla tehorajalla) ja pyörittää sujuvasti 4k pelejä. Vielä kun tuskin Sony haluaa mennä enää PS3 tielle ja ottaa kunnolla takkiin joka konsolista alkuvaiheessa. Todettuahan on, etteivät konsolit voi maksaa mahdottomia kuluttajalle, kun ne on juurikin massoille suunnattu tuote.
 
Joo, ei ole kyllä mitään mahkuja, että PS5 nähtäisiin Switch-muodossa. Kyllä siitä tehdään jokin todella karvalakkiversio, jos kannettavaan muotoon halutaan päästä. Mutta saa nähdä innostaako Sonya enää lähteä mukaan tuohon touhuun, kun Vita oli mitä oli.
 
Se on joko streami vehje tai sitten joku ps4 pelejä pyörittävä käsikonsoli, mutta onko sellaiselle oikeasti tarvetta en tiedä.
 
Sonylla on aina ollut teho/näyttävyys ykkösprioriteettina konsoleissa, joten ei todellakaan tulla uutta "Vitaa" näkemään. Tai ainakin pidän sitä erittäin epätodennäköisenä.
 
Sonylla on aina ollut teho/näyttävyys ykkösprioriteettina konsoleissa, joten ei todellakaan tulla uutta "Vitaa" näkemään. Tai ainakin pidän sitä erittäin epätodennäköisenä.

Sääli sinänsä. Vita oli tavallaan kuitenkin ihan kiva konsoli. Pelien puute ja ylikalliit muistikortithan tuon tappoi (ja pelien puutteella tarkoitan Vitalle suunnattuja pelejä, en pelejä jotka oli mahdollista hankkia Vitalle tai PS3). Bonuksena tuossa vielä PS4 pelien etäpelaus ja ohjaimena toimivuus.
 
Sääli sinänsä. Vita oli tavallaan kuitenkin ihan kiva konsoli. Pelien puute ja ylikalliit muistikortithan tuon tappoi (ja pelien puutteella tarkoitan Vitalle suunnattuja pelejä, en pelejä jotka oli mahdollista hankkia Vitalle tai PS3). Bonuksena tuossa vielä PS4 pelien etäpelaus ja ohjaimena toimivuus.
Juu niinpä se. Tosin edelleen Vitalla on vahva skene emulaattorikäytössä. Ei ole peleistä pulaa. Mutta lopputulemana en jotenkin usko että Sony lähtee hybridi/käsikonsoli saralla Nintendoa haastamaan ainakaan lähitulevaisuudessa.
 
Olisiko Demon`s Souls pelistä yksi ässä PS5 julkaisupelien listalle? :) Viimeisen päälle tehty Remaster olisi mahtava yllätys.

Demon's Soulsin remasterointi miellyttäisi kovin Miyazakia

Dark Souls: Remastered on saatu markkinoille, joten miten olisi Dark Soulsin edeltäjä Demon's Souls? Game Informer haastatteli Dark Soulsin isää ja From Softwaren pomoa Hidetaka Miyazakia tästä aiheesta. Saattaa olla, ettei Demon's Soulsin remasterointia nähdä ihan pian.

Sonyn suostumuksen saamisen ohella Miyazaki ei ole itse hyvillään vanhojen töidensä laadun suhteen.

"It's like when you write - when you're younger, you look back on [previous work] and you think 'Oh, goodness what was I thinking. It's not that I'm embarrassed, I just don't like to look at my previous works."

Lisäksi Miyazaki on tarkka sen suhteen, mikä studio varsinaisen remasteroinnin sitten tekisi.

"If it was a studio that really loved the original work and really put their heart and soul into realizing it again, then that's something I would enjoy."

"But it's really complicated because I have these fond memories. Thinking about the idea of a remaster gives me kind of butterflies in my stomach and makes me a little nervous, so it's complicated. But I understand there are many users and many players and fans out there who really love Demon's, so if that's something they could accomplish with a studio that loved the work, then yeah, I'd be okay with that."

Demon's Soulsin remasterointi miellyttäisi kovin Miyazakia
 
Nyt kun Anthem osoittautui olevan suurissa vaikeuksissa pelin pyörimisen osalta, niin tälle Redditin RuthenicCookie-huhulle alkaa tulla enemmän painoarvoa.

Seuraavat asiat ennusti oikein:
- Sony skippaa E3:n 2019.
- Anthem pyörii surkeasti konsoleilla, vaikea saada toimimaan modifioidulla Frostbitella. Tarvitsisi kipeästi viivästyksen, mutta EA ei taivu.

Seuraavat asiat vielä huhuja:
RuthenicCookie sanoi:
PS experience returning, Most devs already have dev kits for ps5 ( Spoiler: It’s a monster), Sony prepping hard for ps5 and one of the reason for no e3 next year because they blew all their load this year and got nothing new to show next year (They want to show new stuff at psx)

Small reveal mid 2019, Big one at psx, Plans might change though
Remember the very first ps4 reveal ? Something like that but hey then again Plans might change
[PS5:n julkaisu 2020] It’s either March or November, Not confirmed which one it’ll be

Most developers already has the dev kit for ps5 and from what I’ve heard EA is testing Anthem on it

Only thing i can tell right now for specs is Ryzen 8 core, Price is 500$

PS VR 2 on the other hand will have no breaker box this time around it’ll be inside the console
No Breaker Box
Has a Camera (DS5 is going to have that too)
New Ps move controllers
They are also testing some gloves to go with the vr
Eniten ehkä noissa huhuissa mietityttää, miten tuo kaveri voisi tietää PS5:n hinnan 1,5-2 vuotta ennen julkaisua. En usko, että edes Sony on lyönyt lukkoon hintaa vielä tuossa vaiheessa. Noin muuten voisi ihan uskoakin noita huhuja, ei mitään järisyttävää. Ei halunnut antaa "vahvistamatonta tietoa" PS5:stä, joten ei sanonut onko konsolissa taaksepäin yhteensopivuus vai ei.

Tämän lisäksi ZhugeEX (pelialan sisäpiiriläinen) totesi eilen seuraavaa:
Sony also has a couple of unannounced games (already existing IP) with PS4 in mind but I'm conscious that there have been discussions around making them cross gen/next gen titles. In general, most of the focus for Sony 1P is on PS5 right now. It is still early to talk about next gen but I imagine we'll hear some whispers come out of GDC.

Overall there is a push to further invest in PSN and focus on expanding the services ecosystem around the PlayStation brand. I'm not sure if much of it will be realised this year, but there is definitely a lot in the pipeline for next gen. Overall there isn't much to talk about right now. But when there is I'll update this post.
Monet ovat puhuneet, että GDC:n (18.-22.3.) jälkeen saadaan tietää jotakin seuraavan sukupolven konsoleista, ja niin tapahtui mm. PS4:n vuotojen kanssa GDC:n jälkeen 2012.
 
Eikös tuon uuden iPad pron kerrota oleva xbox s tehoinen. Laite on todella ohut. En näkisi mahdottomana saada kannettavaa laitetta jossa vähintään PS4 tehot. Tosin ps5 varmaan sitten erikseen.
 
Eikös tuon uuden iPad pron kerrota oleva xbox s tehoinen. Laite on todella ohut. En näkisi mahdottomana saada kannettavaa laitetta jossa vähintään PS4 tehot. Tosin ps5 varmaan sitten erikseen.
Hetkellinen teho jossain testeissä voisikin olla samaa luokkaa, mutta lämpöjen ja akkukeston takia tuskin pystyy pitkäaikaisesti pitämään.

edit. Googlailin hieman. Ilmeisesti väite on applen julkaisema, mutta mitään lukuja sen tueksi en löytänyt (perus applea...). Grafiikka suorituskyvystä puhuvat, mutta ehkäpä kyse on kumminkin jostain jaguar prossun rajoittamasta testistä; sehän ei olisi uutinen että prossusuorituskyvyssä ottaa rankasti turpaan. Toisaalta jopa switch on lähellä tehoissa One S:ää (kaiketi telakoituna, mutta se onkin jo melko vanhaan Nvidian Tegraan perustuva).
 
Viimeksi muokattu:
Sony patents a new system of backward compatibility of PS5 with PS4, PS3, PS2 and PSX

[Link to the patent](特許・実用新案照会(固定アドレス)(結果一覧)|J-PlatPat)

Translation of the source article in Spanish (link at the bottom)

> Sony Japan has just registered a new patent that allows the retrocompatibility of the hardware with previous consoles. It is a system to be applied in a future machine, PS5, and that allows the CPU of the new console to be able to "interpret" the central unit of the previous machines. The author of the development was Mark Cerny, the architect who designed the PS4 structure, and the patent, which has been filed under number 2019-503013, briefly explains what it consists of.

> The aim is to make the applications designed for the previous consoles (legacy device) run perfectly on the most powerful hardware, and is focused on eliminating the synchronization errors between the new consoles and the behavior of the previous ones (PS4, PS3, PS2 and PSX). For example, if the CPU of the new console is faster than the previous one, data could be overwritten prematurely, even if they were still being used by another component.

> Thanks to the new system, PS5 would be able to imitate the behavior of the previous consoles, so that the information that arrives at the different processors is returned in response to the "calls" of the games. The processor is able to detect the needs of each application and behave as if it were the original "brain" of each machine, cheating the software. This technology does not prevent PS5 could also have additional processors to have compatibility with machines whose architecture is difficult to replicate, as in the case of PS2.

> In [this blog]([特許カン]SIE、ゲーム機の後方互換を実現する為にCPU自体が過去のCPUになりすます仕組みを特許として出願、発明者はサーニー氏ら : ■■速報@保管庫(Alt)■■) you can see the most detailed information of the patent, with the diagrams in Japanese. Yesterday we explained the SRGAN process that allows you to perform "remastering by emulation" (another of the elements that Sony has patented, and converts images in SD resolution in 4K using artificial intelligence.

[Source](Sony patenta un nuevo sistema de retrocompatibilidad de PS5 con PS4, PS3, PS2 y PSX)

Sony patents a new system of backward compatibility of PS5 with PS4, PS3, PS2 and PSX : Games

Tuommoiseen törmäsin.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
 
Hienoa, jos nelosen pelit pelittäisi vitosella.

Lisäksi, täysi, aito, natiivi 4K mahdolliseksi olisi enemmän kuin hieno juttu. Ja vielä kun saisivat hiljaisemmaksi tuon, niin olisi vielä parempi.

Laittaisivat vaikka vesijäähdytyksen :)

Edit. Eipä kilpailija ollutkaan laittanut vesijäähdytystä. Olin siinä uskossa että siinä olisi ollut..
 
Viimeksi muokattu:
Sony patents a new system of backward compatibility of PS5 with PS4, PS3, PS2 and PSX

[Link to the patent](特許・実用新案照会(固定アドレス)(結果一覧)|J-PlatPat)

Translation of the source article in Spanish (link at the bottom)

> Sony Japan has just registered a new patent that allows the retrocompatibility of the hardware with previous consoles. It is a system to be applied in a future machine, PS5, and that allows the CPU of the new console to be able to "interpret" the central unit of the previous machines. The author of the development was Mark Cerny, the architect who designed the PS4 structure, and the patent, which has been filed under number 2019-503013, briefly explains what it consists of.

> The aim is to make the applications designed for the previous consoles (legacy device) run perfectly on the most powerful hardware, and is focused on eliminating the synchronization errors between the new consoles and the behavior of the previous ones (PS4, PS3, PS2 and PSX). For example, if the CPU of the new console is faster than the previous one, data could be overwritten prematurely, even if they were still being used by another component.

> Thanks to the new system, PS5 would be able to imitate the behavior of the previous consoles, so that the information that arrives at the different processors is returned in response to the "calls" of the games. The processor is able to detect the needs of each application and behave as if it were the original "brain" of each machine, cheating the software. This technology does not prevent PS5 could also have additional processors to have compatibility with machines whose architecture is difficult to replicate, as in the case of PS2.

> In [this blog]([特許カン]SIE、ゲーム機の後方互換を実現する為にCPU自体が過去のCPUになりすます仕組みを特許として出願、発明者はサーニー氏ら : ■■速報@保管庫(Alt)■■) you can see the most detailed information of the patent, with the diagrams in Japanese. Yesterday we explained the SRGAN process that allows you to perform "remastering by emulation" (another of the elements that Sony has patented, and converts images in SD resolution in 4K using artificial intelligence.

[Source](Sony patenta un nuevo sistema de retrocompatibilidad de PS5 con PS4, PS3, PS2 y PSX)

Sony patents a new system of backward compatibility of PS5 with PS4, PS3, PS2 and PSX : Games

Tuommoiseen törmäsin.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Hmm, tähän liittyen oli jossakin vaiheessa huhua, että PS5:n julkaisua jouduttiin viivästyttämään vuoteen 2020, koska halusivat täyden taaksepäin yhteensopivuuden mukaan. Jos tuo systeemi toimii, niin propsit Mark Cernylle.

Koneoppimisen tai syväoppimisen hyödyntäminen tekstuurien parantamiseksi kuulostaa myös mielenkiintoiselta. Nvidialla pääsivät mm. tällaisiin tuloksiin syväoppimisen avulla:
 
Entistäkin herkullisempi julkaisu tulossa niille jotka haluavat pelata myös vanhempia pelejä. Itselleni tärkeintä on vahva uusien pelien tarjonta kuten aiemmissa PS konsoleissa mutta voihan sitä jotain vanhempaakin peliä kokeilla jos sen saa pelattua paremmilla asetuksilla ja resoluutioilla. Mieluusti 60fps. Resistance sarja on yksi niistä PS3 aikaisista jotka mieluusti pelaa paranneltuna.
 
Tämän ja Xbox-puolen vastaavan merkeissä tuon taas julki että tässä vaiheessa se extrawide tukikin olisi helppo kelkkaan saada.
 
Eihän tuo patentti mitään tarkoita itsessään. Onhan se ollut tiedossa että PS4 firmwaressa on toimiva ps2 emulaattori mutta se ei tarkoita mitään kuluttajalle. Sonyllä varmasti mietitään kannattaako taaksepäin yhteensopivuutta antaa ainakaan ilmaiseksi koska ei ihmisiä ole kiinnostanut tähänkään asti pelata vanhoja pelejä. 100Miljoonaa myytyä konsolia kohtapuoliin on vankka todiste tästä.


E:



Digital Foundry writer - PS5 will "absolutely" have backward compatibility. "No question."

Nojoo mistäpä tuon tietty tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuo patentti mitään tarkoita itsessään. Onhan se ollut tiedossa että PS4 firmwaressa on toimiva ps2 emulaattori mutta se ei tarkoita mitään kuluttajalle. Sonyllä varmasti mietitään kannattaako taaksepäin yhteensopivuutta antaa ainakaan ilmaiseksi koska ei ihmisiä ole kiinnostanut tähänkään asti pelata vanhoja pelejä. 100Miljoonaa myytyä konsolia kohtapuoliin on vankka todiste tästä.


E:



Digital Foundry writer - PS5 will "absolutely" have backward compatibility. "No question."

Nojoo mistäpä tuon tietty tietää.

Uusia pelejä vartenhan näitä konsolisukupolvia tehdään ja ostetaan. Tietysti se muuttaa tilannetta jos ei ole mitään omaa ja uutta tarjota. Sonyllä tätä ei ole ollut yhdenkään sukupolven osalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom