Playstation 5

Mä kun arvaisin ihan toisin päin, kun prossu chipletti on jo olemassa. Prossu+io ja erillinen gpu olisi kaksi uutta piiriä tehtäväksi. Tuskin Sony tai Microsoftkaan haluaa maksaa ylimääräistä kahden piirin suunnittelusta (nehän suunnittelun viimeksikin maksoivat). Tosin voihan olla, että tulee erillinen IO ja prossu chipletti ja gpu chipletti, joista IO voisi helposti olla vanhemmalla prosessilla, ja siten kuluiltaan halvempi.

No joo, IO+GPU chippi + zen2 8-ytimen chippi olisi tietysti edullinen kehitettävä kahden chipin tekniikka, kun prossulle ei tarvitsisi tehdä yhtään mitään suunnittelua, vaan se olisi hyllytavaraa.

Mutta tässä päästään kysymykseen, onko se prossuytimien viemä tila sitten ratkaisevassa asemassa: onko 75 + 300 neliömillimetrin piirit halvempi tehdä kuin 350 neliömillimetrin piiri... Ekalla saisi toki 8 ydintä.

Voisaamiksihan me tullaan vasta todnäk ensivuonna kun AMD julkaisee 7nm APU:t
 
Mutta tässä päästään kysymykseen, onko se prossuytimien viemä tila sitten ratkaisevassa asemassa: onko 75 + 300 neliömillimetrin piirit halvempi tehdä kuin 350 neliömillimetrin piiri... Ekalla saisi toki 8 ydintä.
Kun kerran prossuytimet eivät 7nm:llä paljoa tilaa vie, niin miksi ihmeessä niiden määrä sitten pitäisi olla vain kuusi? (jonka olisi pitänyt PC:ssäkin olla normitaso vuosia sitten)
Kyllä siinä konsolissakin pitää varata resursseja käyttöjärjestelmän rutiinien pyörittämiseen.
Intel on jo jarruttanut pelikehityksen etenemistä riittävästi ilman että sitä alettaisiin tekemään konsoleissakin.

Ja monoliittisen sirun valmistaminen vaatii aina enemmän valmistusprosessilta.
Niin jos löytyy toimiva tekniikka "erillisten palikoiden yhdistämiseen" se on taatusti houkutteleva vaihtoehto.
 
Kun kerran prossuytimet eivät 7nm:llä paljoa tilaa vie, niin miksi ihmeessä niiden määrä sitten pitäisi olla vain kuusi? (jonka olisi pitänyt PC:ssäkin olla normitaso vuosia sitten)

6 Zen2 ydintä vie marginaalisesti enemmän tilaa kuin 8 Jaguar ydintä kyeten kuitenkin 12 säikeeseen. Mitä isompi cpu valitaan niin sitä pienempi gpu pystytään laittamaan ja toisinpäin.

Vastasin siis sillä premisillä, että PS5 tulee olemaan korkeintaan saman hintainen kuin PS4 julkaisussa, kuten tähän ketjuun on huhuja linkattu. Oletan, että Sony ei halua leikata katetta, joten piiriä ei ole mahdollisuus isontaan. Useamman piirin kokoonpanolla voidaan toki kokonaispinta-alaa kasvattaa hieman kulujen jopa laskiessa (tosin sitten taas voi olla, että suunnittelukulut ovatkin enemmän). Ja oletan nyt puhtaasti että 7nm on saman hintaista per pinta-ala kuin 16nm, koska siihen se lopulta on tupannut menemään aina ennenkin. PS5 piirejä tehdään kuitenkin vasta 2020, jolloin 7nm on jo erittäin vakaassa vaiheessa, kun nytkin ollaan jo massatuotantovaiheessa.
 
Onko veikkauksia paljonko tulee maksamaan uudistetun VR-kypärän kanssa? 800€? VR yhdistettynä konsolin helppouteen josta on karsittu nykygeneraation heikkouksia tulee khyl räjäyttämään pankin totaalisesti.
 
Ja oletan nyt puhtaasti että 7nm on saman hintaista per pinta-ala kuin 16nm, koska siihen se lopulta on tupannut menemään aina ennenkin.
Ei tule olemaan samanhintaista vuosiin jos koskaan.
Sitä mukaa kun 7nm muuttuu varmemmaksi, niin samalla lailla se 16nm lähestyy täydellisempää.
Samoin uuden tekniikan joka kerralla kasvaneiden alkukulujen kuolettaminen ottaa aikansa ja koko prosessikin on monimutkaisempi.
Eli mahdollisimman hyvät saannot korostuvat.

Samoin mitä useampia siruja valmistetaan, sitä enemmän tulee suunnittelukuluja ja kyllä se fabin hintalappu per sirukin taatusti nousee.
Monoliittinen konsoli-APU olisi taatusti myös liian iso siru käytettäväksi kannattavasti myös edullisissa PC prossuissa. (ja tuskin olisi sopiva näytönohjaimiinkaan)
Eli sen kehityskulut siirtyisivät kokonaan konsolivalmistajille.
MCM-ratkaisussa erillisillä siruilla olisi siis molemminpuolisia etuja, kunhan vain palikoiden liittäminen yhteen on ratkaistu.
 
Onko veikkauksia paljonko tulee maksamaan uudistetun VR-kypärän kanssa? 800€? VR yhdistettynä konsolin helppouteen josta on karsittu nykygeneraation heikkouksia tulee khyl räjäyttämään pankin totaalisesti.
800€-900€ on varmasti hyvä arvaus. Mutta kannattaako Sonyn julkaista PSVR2 samaan aikaan PS5:n kanssa vai vuoden päästä PS5:n julkaisusta tai jotain? Ellei uuden VR:n kanssa tule huippupelejä heti julkaisussa, niin voi olla aika hankala saada tuota myydyksi 800-900 euron bundlena. Ensimmäisen VR-laitteen kohdalla tuo vielä meni, vaikka ei ollut huikaisevia pelejä launchissa, koska teknologia oli uutta ja se tarjosi jotakin erilaista pelikokemusta, mutta uuden sukupolven äärellä pelimerkit kasvavat.

Itse olen hieman pettynyt PSVR:n tarjontaan, mikä johtunee Jaguar CPU:n rajoitteista tai liian suuresta työmäärästä kehittää peliä sekä TV- että VR-käyttöön. Gran Turismo Sportissa VR oli hyvin rajattu kokemus. Sama juttu Ace Combat 7:ssä. Kaksi peliä, joihin VR käy kuin nenä päähän. Toki nähtiin myös uskomattomia kokemuksia, kuten Resident Evil 7, Astro Bot (tarjosi tämän sukupolven upeimpia pelihetkiä minulle), Moss jne., mutta paljon on jäänyt potentiaalia myös hyödyntämättä.
 
Ei tule olemaan samanhintaista vuosiin jos koskaan.
Sitä mukaa kun 7nm muuttuu varmemmaksi, niin samalla lailla se 16nm lähestyy täydellisempää.
Samoin uuden tekniikan joka kerralla kasvaneiden alkukulujen kuolettaminen ottaa aikansa ja koko prosessikin on monimutkaisempi.
Eli mahdollisimman hyvät saannot korostuvat.

Juuri näin. Lisäksi hinnoittelu on yleensä "per processed wafer" ja koska 7nm tekniikalla saadaan enemmän transistoreita per mm2 (=enemmän tavaraa per kiekko), on ihan loogistakin pyytää siitä enemmän hintaa. Eikä tässä edes huomioitu suunnittelukustannuksia jne jotka ovat tietenkin korkeammat 7nm tekniikalla.
 
800€-900€ on varmasti hyvä arvaus. Mutta kannattaako Sonyn julkaista PSVR2 samaan aikaan PS5:n kanssa vai vuoden päästä PS5:n julkaisusta tai jotain? Ellei uuden VR:n kanssa tule huippupelejä heti julkaisussa, niin voi olla aika hankala saada tuota myydyksi 800-900 euron bundlena. Ensimmäisen VR-laitteen kohdalla tuo vielä meni, vaikka ei ollut huikaisevia pelejä launchissa, koska teknologia oli uutta ja se tarjosi jotakin erilaista pelikokemusta, mutta uuden sukupolven äärellä pelimerkit kasvavat.

Itse olen hieman pettynyt PSVR:n tarjontaan, mikä johtunee Jaguar CPU:n rajoitteista tai liian suuresta työmäärästä kehittää peliä sekä TV- että VR-käyttöön. Gran Turismo Sportissa VR oli hyvin rajattu kokemus. Sama juttu Ace Combat 7:ssä. Kaksi peliä, joihin VR käy kuin nenä päähän. Toki nähtiin myös uskomattomia kokemuksia, kuten Resident Evil 7, Astro Bot (tarjosi tämän sukupolven upeimpia pelihetkiä minulle), Moss jne., mutta paljon on jäänyt potentiaalia myös hyödyntämättä.
Emmä näkis syytä miksi ei julkaisisi ? Kyllä tuntuu siltä että juurikin tuo VR tulee olemaan millä sony pääsee erottumaan xboxista, esim Gran Turismo PS5 versio täydellä VR tuella ? Samoin monet jo vive/rift pelit olisi mahdollista tuoda ps5, juuri tämä tehon puute/rajoitteneisuus on jättänyt PSVR versiot pois peleistä.
 
Emmä näkis syytä miksi ei julkaisisi ? Kyllä tuntuu siltä että juurikin tuo VR tulee olemaan millä sony pääsee erottumaan xboxista, esim Gran Turismo PS5 versio täydellä VR tuella ? Samoin monet jo vive/rift pelit olisi mahdollista tuoda ps5, juuri tämä tehon puute/rajoitteneisuus on jättänyt PSVR versiot pois peleistä.
Gran Turismo 7 VR olisi kyllä aika nannaa.
 
Samoin monet jo vive/rift pelit olisi mahdollista tuoda ps5, juuri tämä tehon puute/rajoitteneisuus on jättänyt PSVR versiot pois peleistä.
Varmaan suurin syy on ollut se ettei PSVR tue room scalea ja vapaata liikkuvuutta eikä oletettavasti jatkossakaan koska sen minimin 7 neliön tilan raivaaminen olohuoneeseen + seiniin lasermajakoiden poraaminen aika hyvin karsii suurimman osan jopa potentiaalisista VR-käyttäjistäkin.
Toki sitten nämä istualtaan-pelit saadaan varmasti jatkossa helpommin pleikkarille.
 
Sain hetken ajaksi kyvyn nähdä tulevaisuuteen.

rhEauTn.gif
 
Viimeksi muokattu:
E3-messut väliin jättävä Sony järjestää tässä kuussa oman PlayStation Destination -tapahtuman – Joko PlayStation 5 paljastetaan?

Sony ei aio osallistua seuraaville E3-messuille. Syyksi on ilmoitettu se, että tapahtuma ei pysy pelimaailman uusien tuulien mukana. Lisäksi Sony aikoo pitää vielä tässä kuussa oman PlayStation Destination -tilaisuuden. Siellä kohtaavat peliteollisuuden ammattilaiset, kuten esimerkiksi jälleenmyyjät, eikä tapahtumaan kutsuta toimittajia.

Sony aiheutti kohua viime vuoden lopulla ilmoittaessaan, ettei se aio tuoda PlayStationia tämän vuoden E3-messuille. Kyseessä on ensimmäinen kerta koko messujen historiassa ilman Sonya. Niinpä pohdinta erikoisesta ratkaisusta onkin käynyt kovana.


Sony Interactive Entertainmentin pomo Shawn Layden on nyt paljastanut syyt päätökseen. Hän muistelee haastattelussa ensimmäisiä E3-messuja, jotka olivat pelikehittäjille hyvin tärkeitä: se oli eräs harvoista kanavista, joissa studiot pystyivät levittämään sanaa tuotoksistaan. Kyse on ajasta, jolloin netillä ei ollut nykyistä roolia sanan levittämiseen, joten E3:n merkitys on muuttunut vuosien varrella.

Layden sanoo, että orastavan teollisuuden messutapahtuma on muovautunut tilaisuudeksi, jossa ei ole juurikaan itse teollisuuteen liittyvää toimintaa. Maailma on muuttunut, mutta E3 ei ole muuttunut sen mukana. Ensi kesäkuun messut eivät ole Sonylle se hetki, jolloin sillä on jotain sanottavaa, uutisoi Comicbook-sivusto.

E3-messujen sijaan Sonylla on tähtäimessä tässä kuussa järjestettävä PlayStation Destination -tapahtuma, johon se kutsuu pelien jälleenmyyjiä ja muita yhteistyökumppaneita. Jälleenmyyjät tekevät Laydenin mukaan joulunaikaa koskevat hankintapäätökset jo helmikuussa, joten kesäkuu on heille aivan liian myöhäinen aika tämän vuoden tuotteiden markkinointiin. Layden täsmentää, ettei tapahtumaan kutsuta pelitoimittajia, sillä nykyään peliuutisia on tarjolla kellon ympäri jo muutenkin.

Aiemmissa PlayStation Destination -tapahtumissa on esitelty monien jo julkistettujen pelien ohessa myös sellaisia, joista ei ole vielä hiiskuttu mitään. Pelien lisäksi voi olla täysin mahdollista, että Sony esittelee jälleenmyyjille PlayStation 5 -konsolia, jos sitä aiotaan tuoda markkinoille jouluksi.

E3-messut väliin jättävä Sony järjestää tässä kuussa oman PlayStation Destination -tapahtuman - Joko PlayStation 5 paljastetaan? | Muropaketti.com

Mielenkiintoista. Erittäin mielenkiintoista :cool:
 
Olisiko tässä jonkinlaista vihjailua tehoista vai onko kyseessä pelkästään pelinkehittäjän mutuilua? Sehän on toki selvää, ettei säteenseuranta välttämättä tarvitse sen laskemiseen varta vasten tehtyä rautaa, kuten RTX-korteissa olevaa RT-ydintä.

Tech Interview: Metro Exodus, ray tracing and the 4A Engine's open world upgrades - Eurogamer
Ben Archard sanoi:
In terms of the viability of RT on next generation consoles, the hardware doesn't have to be specifically RTX cores. Those cores aren't the only thing that matters when it comes to ray tracing. They are fixed function hardware that speed up the calculations specifically relating to the BVH intersection tests. Those calculations can be done in standard compute if the computer cores are numerous and fast enough (which we believe they will be on the next gen consoles). In fact, any GPU that is running DX12 will be able to "run" DXR since DXR is just an extension of DX12.
 
Olisiko tässä jonkinlaista vihjailua tehoista vai onko kyseessä pelkästään pelinkehittäjän mutuilua? Sehän on toki selvää, ettei säteenseuranta välttämättä tarvitse sen laskemiseen varta vasten tehtyä rautaa, kuten RTX-korteissa olevaa RT-ydintä.

Tech Interview: Metro Exodus, ray tracing and the 4A Engine's open world upgrades - Eurogamer
Pystyyhän esim nVidian Volta pyörittelemään säteenseuranta demoja mutta huomattavasti hitaampaa mitä RTX sarjan kortit. Eli ei sitä dedikoitua rautaa tarvitse mutta apuahan siitä saa.
 
PlayStation 5:llä nähdään enemmän yksinoikeudellisia moninpelejä

PlayStation-pomo Shawn Layden on vihjaillut Sonyn panostavan tulevaisuudessa entistä enemmän moninpelattaviin peleihin.

Tähän mennessä PlayStation 4:n suuret yksinoikeuspelit ovat olleet lähinnä Horizon Zero Dawnin, God of Warin ja Marvel’s Spider-Manin kaltaisia tarinavetoisia yksinpelejä. Business Insiderin haastatteleman Laydenin mukaan PlayStation 5:llä Sony panostaa entistä enemmän GTA Onlinen, Call of Dutyjen ja Fortniten kaltaisiin moninpeleihin, jotka keräävät vuodesta toiseen valtavan määrän suosiota.


Lisäksi PlayStation 5:llä saatetaan Laydenin mukaan nähdä aiempaa enemmän samalla ruudulla pelattavia co-op-pelejä. Laydenin mukaan nykyisin lokaali co-op on jäänyt urheilu- ja autopelien ulkopuolella pahasti paitsioon.

PlayStation 5:llä nähdään enemmän yksinoikeudellisia moninpelejä | Muropaketti.com


PlayStation-pomo: ”Jatkamme tarinavetoisten yksinpelien kehitystä myös tulevaisuudessa”


PlayStation-pomo Shawn Layden kertoi aiemmin Sonyn panostavan PlayStation 5:llä moninpelattaviin kokemuksiin. Tarinavetoisia yksinpelejä ei silti hylätä.

Layden kertoi aiemmassa haastattelussa että PlayStation 5:llä Sony panostaa entistä enemmän GTA Onlinen, Call of Dutyjen ja Fortniten kaltaisiin moninpeleihin, jotka keräävät vuodesta toiseen valtavan määrän suosiota. Siitä huolimatta myös Horizon Zero Dawnin, God of Warin ja Marvel’s Spider-Manin kaltaisille tarinavetoisille yksinpeleille tulee edelleen olemaan oma paikkansa.


”Meidän täytyy tehdä molempia. Tähän mennessä olemme olleet tarinavetoisten pelien huipulla ja meillä työskentelee alan parhaita tarinankertojia ja se on selvästi vahvuutemme”, Layden kertoi Game Informerin haastattelussa. ”Olemme luoneet maailmoja ja tarinoita joihin ihmiset ovat voineet uppoutua ja hukata itsensä. Olemme siitä hyvin ylpeitä ja jatkamme tulevaisuudessakin samalla linjalla.”

PlayStation-pomo: "Jatkamme tarinavetoisten yksinpelien kehitystä myös tulevaisuudessa" | Muropaketti.com

PS5 pelitarjonta lupaa hyvää kun lupaillaan tarinallisia yksinpelejä ja moninpelejä. Allekirjoittaneelle nuo laadukkaat tarinavetoiset yksinpelit ovat se pelaamisen suola joten toivon mukaan tarjonta jatkuu yhtä vakuuttavana kuin aiemmilla PS sukupolvilla. Silti laadukkaille moninpeleillekin on paikkansa.
 
Pelikehittäjä: VR on tulevaisuutta ja PlayStation 5 tukee sitä entistäkin laajemmin

Intruders: Hide and Seek -VR-pelin kehittäneellä Tessara Studiosilla työskentelevä Pablo Lafora uskoo Sonyn kaavailevan laajaa VR-pelien tukea PlayStation 5:lle.

”Nykyinen PSVR on lisäosa ja PS Move täyttää pian yhdeksän vuotta. Ne toimivat edelleen hienosti, mutta Sony tietää AR:n ja VR:n olevan tulevaisuutta joten uskon että VR-ominaisuuksilla on paljon suurempi rooli PlayStation 5:n tapauksessa”, Lafora kertoo GamingBoltin haastattelussa.


”Uskomme että PlayStation 5 on suunniteltu alusta pitäen VR:ää silmällä pitäen, eivät VR-ominaisuudet eivät enää jatkossa ole pelkkien lisälaitteiden varassa”, Lafora jatkaa.

Myös PlayStation-pomo Shawn Layden on todennut aiemmin PSVR:n suosion olevan jatkuvassa kasvussa. Layden on niin ikään uskonut VR-pelien kasvavan entistä enemmän tulevina vuosina.

Pelikehittäjä: VR on tulevaisuutta ja PlayStation 5 tukee sitä entistäkin laajemmin | Muropaketti.com

VR tekniikka vaikuttaa olevan tiiviisti PS5:n mukana. Tekniikassa on potentiaalia ja toivon mukaan tämä tietää tehokasta konsolia ja laadukasta VR toteutusta.
 
Ymmärtääkseni PS4 Pro:n VR oli menettelevällä mallilla. Malta odottaa tuota PS5 ja sen VR:ää. Melko varmaa että tulee se combo ostettua, PC:n päivittämisen sijasta.
 
Toivottavasti Sonyn seuraava VR toteuttaa ainakin jotkin ellei kaikki näistä VR:n vaatimuksista.
  • Ei ulkopuolisia kameroita
  • Roomscale
  • Langaton
  • Helppo säätää headset eri ihmisille nopeasti
Sanoisin että nyt pitkään oculus VR:llä pelanneena nuo on kaikista tärkeimmät asiat VR:ssä. Resoluutiota ajattelen (ajat revitty hatusta suhteellisuuden vuoksi) kerran tunnissa mutta kameroiden field of vision rajoituksia joudun funtsimaan kerran viidessa minuutissa ja kaapelia joudun ajattelemaan non-stop. Party iltoina headset pitäisi lentää päästä toiseen sormia napsauttamalla.
 
Toivottavasti Sonyn seuraava VR toteuttaa ainakin jotkin ellei kaikki näistä VR:n vaatimuksista.
  • Ei ulkopuolisia kameroita
  • Roomscale
  • Langaton
  • Helppo säätää headset eri ihmisille nopeasti
Sanoisin että nyt pitkään oculus VR:llä pelanneena nuo on kaikista tärkeimmät asiat VR:ssä. Resoluutiota ajattelen (ajat revitty hatusta suhteellisuuden vuoksi) kerran tunnissa mutta kameroiden field of vision rajoituksia joudun funtsimaan kerran viidessa minuutissa ja kaapelia joudun ajattelemaan non-stop. Party iltoina headset pitäisi lentää päästä toiseen sormia napsauttamalla.
Varmasti kehitystä tapahtuu kaikissa suhteissa PSVR2 kohdalla. Kameran poistuminen olisi ehkä se tärkein ja juurikin mainitsemastasi syystä.
 
Ei meinaa nytkään mennä PSVR kaupaksi vaikka hinta tiputettu puoleen
Niin no mitäs tuo nyt oli ainoastaa viime vuoden kirkkaasti myydyin VR-kypärä. Toki VR-teknologia itsessään on vähän passiivisessa tilassa.

Toivottavasti Sonyn seuraava VR toteuttaa ainakin jotkin ellei kaikki näistä VR:n vaatimuksista.
  • Ei ulkopuolisia kameroita
  • Roomscale
  • Langaton
  • Helppo säätää headset eri ihmisille nopeasti
Sanoisin että nyt pitkään oculus VR:llä pelanneena nuo on kaikista tärkeimmät asiat VR:ssä. Resoluutiota ajattelen (ajat revitty hatusta suhteellisuuden vuoksi) kerran tunnissa mutta kameroiden field of vision rajoituksia joudun funtsimaan kerran viidessa minuutissa ja kaapelia joudun ajattelemaan non-stop. Party iltoina headset pitäisi lentää päästä toiseen sormia napsauttamalla.
Roomscalen ongelma on siinä, että hyvin harvalla on oikeasti varaa investoida sitä helvetillisen suurta tilaa VR-käyttöön ja täten devaajienkin kynnys tehdä sellaisia pelejä kasvaa.
 
Ja peleillähän noita VR vehkeitä myydään, nytten mainitsemisen arvoinen peli taitaa olla vain ressa 7?
Nytten tarvittaisin kunnon system seller AAA peli VR:lle että saisi massat liikkumaan enemmän kun nytten tuntuu että suurinosa VR peleistä tehty parin kuukauden budjetilla ja niihin pitäs lähtee vielä "kallista" VR laitteistoa hommamaan.
 
Ja peleillähän noita VR vehkeitä myydään, nytten mainitsemisen arvoinen peli taitaa olla vain ressa 7?
Nytten tarvittaisin kunnon system seller AAA peli VR:lle että saisi massat liikkumaan enemmän kun nytten tuntuu että suurinosa VR peleistä tehty parin kuukauden budjetilla ja niihin pitäs lähtee vielä "kallista" VR laitteistoa hommamaan.
Astrobot, Tetris Effect ja RE7 ne parhaat julkaisut suvereenisti. Heti perässä Wipeout ja Moss jotka siis ovat aidosti parempia VR kuin ilman.

Itsellä ainoa toive on että kypärä on suoraan liitettävissä PS5 etupaneeliin ilman mitään ylimääräisiä rekkuloita. Sekä tietysti uudet ohjaimet dildojen tilalle.
 
Vulkan tuella ei taida olla mitään merkitystä kun PS platformilla on pitkään ollut jo käytössä vastaavanlainen to-the-metal API jota enginet käyttää.

No sillähän olisi ihan pirun iso merkitys multiplatterien osalta. Olisi aika nobrainer pelinkehittänä, kumman valitsee, jos ja kun molemmilla päästään suorituskyvyn osalta samaan lopputulokseen.

En tiedä Mikkisoftan "käytännöistä" Vulkanin kanssa xboxin osalta, mutta PC-versiot tuon vulkan tuen kautta olis aika pässinlihaa.

Tietysti pahimmat Sony Fanboyt toivoo, että tietyt pelit on saatavilla ainoastaan Plösölle, että pääsee sitten foorumeilla keulimaan...
 
Ihan hyvin toimii myös normi PS4. Todella hyviä pelejä saisi tosiaan olla enemmän, nyt niitä taitaa olla noin 10kpl.
Mutta paremmin toimii prolla. Mitä muita hyviä vr pelejä on kuin res7? Kun ei pleikkarille muutenkaan ole tullut aikoihin hyviä pelejä.
 
Ymmärtääkseni PS4 Pro:n VR oli menettelevällä mallilla. Malta odottaa tuota PS5 ja sen VR:ää. Melko varmaa että tulee se combo ostettua, PC:n päivittämisen sijasta.
Olihan se joo, paitsi graafinen ulkoasu, paskat ohjaimet, vaeltava keskitys ja olematon sisältö. Silti parempi käyttökokemus kuin Rift tai Vive PC:llä.
 
No sillähän olisi ihan pirun iso merkitys multiplatterien osalta. Olisi aika nobrainer pelinkehittänä, kumman valitsee, jos ja kun molemmilla päästään suorituskyvyn osalta samaan lopputulokseen.

En tiedä Mikkisoftan "käytännöistä" Vulkanin kanssa xboxin osalta, mutta PC-versiot tuon vulkan tuen kautta olis aika pässinlihaa.

Tietysti pahimmat Sony Fanboyt toivoo, että tietyt pelit on saatavilla ainoastaan Plösölle, että pääsee sitten foorumeilla keulimaan...
Microsoft pakottaa directX käyttöön xboxilla joten vulkan jäisi käytännössä yksin ps4 käyttöön kourallisten PC porttausten kanssa jotka eivät käytä directX. Käytännössä siis mikään ei muuttuisi jos ps-platform ottaisi käyttöön vulkan, mutta olisihan se aina hauska että tuollainen open standard ottaisi tuulta alleen vaikka vain yksi alusta käytännössä sitä käyttäisi.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
 
Mutta paremmin toimii prolla. Mitä muita hyviä vr pelejä on kuin res7? Kun ei pleikkarille muutenkaan ole tullut aikoihin hyviä pelejä.
Vähän turhaa vastailla trollille mutta löytyyhän tuohon skyrimiä, doomia batmania yms. Toinen konsoli myynyt melkein sata miljoonaa kun toinen onneton viritys hikiseen reilu 30 milj. Aiheuttaahan se nyt harmitusta jos on rahansa laittanut häviäjän leiriin;)
 
Mutta paremmin toimii prolla. Mitä muita hyviä vr pelejä on kuin res7? Kun ei pleikkarille muutenkaan ole tullut aikoihin hyviä pelejä.
Astro Bot: Rescue Mission
The Elder Scrolls V: Skyrim VR
Moss
Wipeout: Omega Collection
Tetris Effect
Resident Evil 7: biohazard
Beat Saber
SUPERHOT VR

Sitten vähän keskinkertaisempia on isompi liuta. On totta että kirjasto on hitusen suppea, mutta onhan tuossa jo enemmän kuin kilpailevilla konsoleilla. PC:llä näistä on beatsaber, superhot, skyrim vr ja moss. Helposti on syytä kakuloiden ostoon jo pelkästään nuilla, hinta kun ei tosiaan päätä huimaa.

Silti jo Astrobot, Wipeout, Tetris Effect ja RE7 itsessään on paremmat metat VR yksinoikeuksina kuin esim vihreässä leirissä on ihan tavallisia yksinoikeuksia hyvillä metoilla. Siihen verrattuna pelattavaa siis on ihan hyvin.
 
Ei ihme kun pitäisi olla pro malli että lasit kannattaisi hankkia. Lisäksi pelejä ei ole.

Kaikki PSVR-pelit tehdään ihan peruspleikkarille. Pro-malli saattaa antaa hieman terävämmän kuvan ja muutaman freimin lisää

Pelejä löytyy enemmän kuin ehdit pelaamaan. Omia suosikkeja: Firewall Zero Hour aseohjaimella, DiRT Rally ratilla ja polkimilla, Until Daw: Rush of Blood Move-patukoilla, Resident Evil 7 sekä WipEout Omega Collection padilla.

 
Vähän turhaa vastailla trollille mutta löytyyhän tuohon skyrimiä, doomia batmania yms. Toinen konsoli myynyt melkein sata miljoonaa kun toinen onneton viritys hikiseen reilu 30 milj. Aiheuttaahan se nyt harmitusta jos on rahansa laittanut häviäjän leiriin;)

Varmaan on toisessa leirissä pelaajia mitkä haluaa VR pelaamista kokeilla, mutta joss PSVR myynnit karkeasti arvioitu 10milj ni mun laskujen mukaan 80milj playstation pelaajia se ei kiinosta.

Viimeksi kun pelasin VR lasit päässä se vain häiritsi minun pelaamista, mikä on omasta mielestä huono suunta. Enkä ole ainut ketä kärsii huonosta olosta tai pienestä ahdistuksesta pelata suljetut lasit päässä. Tulee koko VR pelaamisesta mieleen Kinect, move ja 3D. Ne tulee ryminällä, ne koeataan ja sen jälkeen hiljalleen kuopataan.
 
Täällä ei ole tullut mitään oloja ja pelattu on satoja satoja tunteja PSVR:ää. Siedätyksellä saa asian korjattua. Pelejä on erilaisia ja lähtee sitä kautta purkamaan aistiristiriitoja.

Täällä on VR juuri se pitkään kaivattu uusia tuntematon, jota peliala tarvitsee. Sieltä voi tulla mitä vain. Jo koetut pelit ovat osoittaneet, miten paljon lisää voi vielä paatuneinkin pitkänlinjan pappapelaaja löytää. Kuin se pikkupoika joka sukelsi ensikertaa pelimaailmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan on toisessa leirissä pelaajia mitkä haluaa VR pelaamista kokeilla, mutta joss PSVR myynnit karkeasti arvioitu 10milj ni mun laskujen mukaan 80milj playstation pelaajia se ei kiinosta.

Viimeksi kun pelasin VR lasit päässä se vain häiritsi minun pelaamista, mikä on omasta mielestä huono suunta. Enkä ole ainut ketä kärsii huonosta olosta tai pienestä ahdistuksesta pelata suljetut lasit päässä. Tulee koko VR pelaamisesta mieleen Kinect, move ja 3D. Ne tulee ryminällä, ne koeataan ja sen jälkeen hiljalleen kuopataan.
Taitaa vieläkin olla viimeisin tieto PSVR myynneistä jossain 3 miljoonassa ja PC myyty jotain 4 miljoonaa
 
Microsoft pakottaa directX käyttöön xboxilla joten vulkan jäisi käytännössä yksin ps4 käyttöön kourallisten PC porttausten kanssa jotka eivät käytä directX. Käytännössä siis mikään ei muuttuisi jos ps-platform ottaisi käyttöön vulkan, mutta olisihan se aina hauska että tuollainen open standard ottaisi tuulta alleen vaikka vain yksi alusta käytännössä sitä käyttäisi.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Mitä ihnettää höpäjät kourallisesta pc-porttauksista, jotka eivät käytä DirectX:ää... Luuletko, että se DirectX on jotenkin naitettuna PC ja Windows alustaan siten, että Vulkan pelejä olisi jotenkin vaikeampi tuoda PC:lle.

Niitä vulkan pelejä tulee just niin paljon PC:lle, kun pelinkehittäjät niitä julkaisee. Ja jos nää nykyset Plösö exclujen tekijät siirtyisivät käyttämään Vulkania, olisi ne todellakin huomattavan paljon helpommin julkaistavassa myös PC:lle ja kyllähän se PC-myyntirn rahan nyt luulisi pelinkehittäjillekin kelpaavan.

Ja jks meinaat sitä, että vulkan tuki ei tuon takia paljon yleistyisi, niin silti se on 100*parempi juttu, kun joku täysin PS exclu bare metal API... Jos noita PS excluja alkaisi tuon Vulkan tuen myötä tulla PC:lle, niin luul3n että Mikkisofta toisi hyvin nopeasti tuen myös boxille.
 
Viimeksi muokattu:
Omat huikeimmat pelikokemukset ehdottomasti Astrobot, Tetris Effect, RE7 ja Wipeout VR:llä. Helposti hintansa väärtti, tarvitsee vain oikeanlaista softaa joka toimii hyvin VR ympäristössä. Grafiikka sinänsä on jo nyt ihan hyvällä tasolla. Isoimmat ongelmat on käytännöllisyyteen liittyviä sekä tietysti uudet ohjaimet tulisi saada.

PS5 tulisi olla taaksepäin yheensopiva ei pelkästään PS4 pelien vaan koko PSVR kirjaston kanssa. Samoin nykyisten lasien olisi hyvä toimia myös PS5 mutta toisaalta ymmärrettävää jos näin ei tule olemaan.
 
Mitä ihnettää höpäjät kourallisesta pc-porttauksista, jotka eivät käytä DirectX:ää... Luuletko, että se DirectX on jotenkin naitettuna PC ja Windows alustaan siten, että Vulkan pelejä olisi jotenkin vaikeampi tuoda PC:lle.

Niitä vulkan pelejä tulee just niin paljon PC:lle, kun pelinkehittäjät niitä julkaisee. Ja jos nää nykyset Plösö exclujen tekijät siirtyisivät käyttämään Vulkania, olisi ne todellakin huomattavan paljon helpommin julkaistavassa myös PC:lle ja kyllähän se PC-myyntirn rahan nyt luulisi pelinkehittäjillekin kelpaavan.

Ja jks meinaat sitä, että vulkan tuki ei tuon takia paljon yleistyisi, niin silti se on 100*parempi juttu, kun joku täysin PS exclu bare metal API... Jos noita PS excluja alkaisi tuon Vulkan tuen myötä tulla PC:lle, niin luul3n että Mikkisofta toisi hyvin nopeasti tuen myös boxille.
Okei ilmeisesti rivien välistä voi lukea että olet siinä luulossa että PS4 exclusivet ovat seuraus siitä että PS alustalla käytetään PS-GL:ää. Nyt unohdat kokonaan tuollaiset, koska exclusive pelit ovat tänä päivänä lähinnä poliittinen ja platform status kysymys. Se on pieni raha isossa kokonaisuudessa kun osaavat kaverit kirjoittavat renderpathit PS-GL sekä directX. Jos tuo vaihdettaisiin vulkan - directX niin tuskin rahallisesti mikään muuttuisi.
 
Vähän turhaa vastailla trollille mutta löytyyhän tuohon skyrimiä, doomia batmania yms. Toinen konsoli myynyt melkein sata miljoonaa kun toinen onneton viritys hikiseen reilu 30 milj. Aiheuttaahan se nyt harmitusta jos on rahansa laittanut häviäjän leiriin;)
Doomin ja batmanin perusversiot on niin huonoja, etten usko vr muuttavan mielipidettä niistä.

Astro Bot: Rescue Mission
The Elder Scrolls V: Skyrim VR
Moss
Wipeout: Omega Collection
Tetris Effect
Resident Evil 7: biohazard
Beat Saber
SUPERHOT VR

Sitten vähän keskinkertaisempia on isompi liuta. On totta että kirjasto on hitusen suppea, mutta onhan tuossa jo enemmän kuin kilpailevilla konsoleilla. PC:llä näistä on beatsaber, superhot, skyrim vr ja moss. Helposti on syytä kakuloiden ostoon jo pelkästään nuilla, hinta kun ei tosiaan päätä huimaa.

Silti jo Astrobot, Wipeout, Tetris Effect ja RE7 itsessään on paremmat metat VR yksinoikeuksina kuin esim vihreässä leirissä on ihan tavallisia yksinoikeuksia hyvillä metoilla. Siihen verrattuna pelattavaa siis on ihan hyvin.
Suppealta näyttää, toivottavasti tilanne paranee ps5 kanssa.


Kaikki PSVR-pelit tehdään ihan peruspleikkarille. Pro-malli saattaa antaa hieman terävämmän kuvan ja muutaman freimin lisää

Pelejä löytyy enemmän kuin ehdit pelaamaan. Omia suosikkeja: Firewall Zero Hour aseohjaimella, DiRT Rally ratilla ja polkimilla, Until Daw: Rush of Blood Move-patukoilla, Resident Evil 7 sekä WipEout Omega Collection padilla.



Tiedän kyllä että ne toimivat myös nelosessa, mutta huonommin. Lisäksi tuo heikko pelitarjonta, niin ei ihme ettei vr ole ollut menestys.
 
Heikko pelitarjonta? Avaappas lisää tätä.

PlayStation Store: PlayStation VR

Määrä ei korvaa aina laatua. Onhan noita Indie -pelejä vaikka kuinka mutta isompien studioiden isommat pelijulkaisut taitavat olla aika pienessä roolissa. Ei siis sillä, että nuo Indie -pelit eivät voisi hyviä olla mutta suurin osa pelaa enimmäkseen niitä isoja julkaisuja.
 
Määrä ei korvaa aina laatua. Onhan noita Indie -pelejä vaikka kuinka mutta isompien studioiden isommat pelijulkaisut taitavat olla aika pienessä roolissa. Ei siis sillä, että nuo Indie -pelit eivät voisi hyviä olla mutta suurin osa pelaa enimmäkseen niitä isoja julkaisuja.

Isoja tulee kun laitekanta kasvaa isoksi. Sillä tiellä ollaan ja vankkureissa vetävät pienet studiot. Mikäli jää niitä odottamaan, missaa monet huippupelit ja -kokemukset. Se ei pelaa joka pelkää.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom