Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samaa mieltä. Pieni tehonlisäys PlayStation 4 Pro:n verrattuna tekisi hallaa Sonyn peliosastolle ja yhtiön maineelle.Empä lähtisi veikkailemaan, että PS5 olisi joku välitehoinen konsoli.
En yllättyisi jos ensin julkaistaisiin tämä Niilo-Petterin versio, jonka sitten kaikki "tosi" pelaajat ostaisivat. Kun rahat on saatu pois, julkaistaan uusi, tosi pelaaja versio.Kyl sieltä sais kaks konsolia tulla. Kunnon tehomylly pelaajille ja sitten joku halvempi muovinen rimpula, vaikka ilman DVD-asemaa, Niilo-Petterin vanhemmille, että poika pääsee pelaamaan fornineä.
Gran Turismoa kehittävä Polyphony on kertonut kehittävänsä uutta pelimoottoria, joka tukisi myös reaaliaikaista säteenseurantaa. Uutta moottoria käytetään todennäköisesti jo seuraavassa Gran Turismossa,
Reaaliaikainen säteenseuranta tekee pelien valaistusefekteistä paljon realistisempia. Tähän saakka teknologiaa ovat tukeneet vain Nvidian syksyllä julkistamat RTX-sarjan näytönohjaimet ja nekin vain melko harvalukuisissa peleissä.
Polyphony on kuitenkin paljastanut SIGGRAPH 2018 -tapahtumassa näytetyssä presentaatiossa, että se aikoo tuoda reaaliaikaisen säteenseurannan myös konsoleille osana uutta pelimoottoriaan. Pelimoottorin kehitys on kuitenkin vielä pahasti kesken ja sitä hyödyntävä Gran Turismo nähdäänkin todennäköisesti vasta PlayStation 5:llä.
Ensimakua säteenseurannan mahdollistamista grafiikoista voi katsoa alla näkyvältä videolta.
Seuraavan sukupolven Xbox (Scarlett)
MultiSKU on aina huono vaihtoehto koska halvempi malli on aina dominoivampi ja optimoinnit menee halvemman mallin surkeampien tehojen mukaan.
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Sivulauseissa mainitsitkin muutamia huonoja puolia multi-SKU ratkaisussa.Eivät mitenkään välttämättä mene, pelit mahdollistavat hyvin helposti optimointimahdollisuuksia esim GPU:n suorituskyvyn mukaan.
Jos malleja on vain muutama, niin peleihin voidaan ohjelmoida automaattinen karkkien säätö, esim GPU:n suorituskyvyn mukaan.
Halvemman mallin omistajat sitten pelaavat esim MAX1K resolla ja mahdollisesti hieman karsituilla grafiikoilla osassa pelejä, kun taas kalliimman mallin omistajat voivat käyttää parhaimmillaan 4K:ta ilman skaalausta. 1k resoluutio riittää konsoliin helposti suurimmalle osalle käyttäjistä, ainakin seuraavan 15 vuotta. Ainoastaan jos VR sovellutukset yleistyvät, niin ne vaativat reippaasti suorituskykyä, 4K:n ohella.
Nimenomaan on siis erittäin järkevää, jos on eri suorituskyvyllä varustettuja malleja muutama kpl ainakin. Jos on vain yksi malli, niin se on joko liian mopo tai liian kallis, joka tapauksessa erittäin huono ratkaisu.
Nykyisen sukupolven malli lähti omituisesta resoluution noston pakkomielteestä. Tulevassa taas sitä ei ole ellei 8K telkkarit jyrää nopeasti markkinoille Yhden konsolimallin ongelmana massoille on, että se on liian kallis tai liian tehoton. Kahden konsolin mallissa kumpikaan valmistaja tuskin on saanut kassakonetta kilisemään sen paremman osalta. Mielenkiintoista nähdä millaisiin ratkaisuihin valmistajat lopulta päätyvät. Itse toivon sitä 700€ tehopleikkaria heti julkaisuun.Johan nykyisessä generaatiossa kaikki valmistajat ovat multi-sku:na liikenteessä. Olisin yllättynyt jos sama ei toteutuisi seuraavassa sukupolvessakin.
Nintendon tapauksessa multi-sku siis docked / handheld mode joka vaihtaa output-reson 720p vs 1080p ja vaikuttaa cpu/gpu kelloihin rajusti.
Jep, ja kun ottaa vielä huomioon 4K-kuvatarkkuuden, jota peli tulee mitä luultavammin käyttämään.Jotenkin kyllä vaikea kuvitella, että PS5 tuohon vielä millään järkevällä tasolla pystyisi
Tuo on täyttä höpöhöpöä!Sivulauseissa mainitsitkin muutamia huonoja puolia multi-SKU ratkaisussa.
Multi-SKU on aina huono vaihtoehto.
- Peleihin vaaditaan erikseen ohjelmoidut ja testatut säädöt että peli skaalautuu hyvin kummallakin alustalla. Tuota optimointia kun ei jakseta tehdä edes sille yhdelle mallille niin turha toivo että tehtäisiin kahdelle.
- Erot tyypillisesti kulminoituvat pelkkään reso eroon. Jos olisi vain yksi tehokas malli konsolista niin peli olisi tehty lähtökohtaisesti sille paremmin optimoiden ja lähtökohtaisesti paremmalla laadulla. Multi-SKU homma johti taas siihen että kalliimman konsolin ostajat pelaavat täysin saman näköistä peliä mitä halvemman ostajat mutta suurennuslasin kanssa vertaavat still-shotteja että missä kohtaa se ero olikaan.
- Halvempi myy valtaväestölle aina paremmin ja täten optimointi tapahtuu sille.
Ja jos joku pelintekijä ei halua tehdä 4k versiota, niin se toimii sellaisenaan, ihan ongelmitta 1k sillä suorituskykyisemmälläkin mallilla. (En tosin keksi, miksi joku haluaisi tällaisen pökäleen tehdä..)
Ottamatta uudelleen samoihin asioihin kantaa samoilla vähän erilain kirjoitetuilla lauseilla niin vastaan vain tähän:
FAKTA on se että konsoleilla ne pelit pääsääntöisesti tehdään nuin. Otetaan pienin nimittäjä ja tehdään peli sen mukaan ja portataan se pyörimään tehokkaammilla laitteistoilla jotain paria täppää äkkiä säätäen että peli pyörii vähän sinnepäin. Siinä vaiheessa ei todellakaan aleta optimoimaan efektejä tälle tehokkaammalle alustalle vaan vähän resoluutio slideria ylöspäin niin että silminnähden ei näy tökkimistä ja peli myyntiin.
Edelleenkin näen vain huonoja puolia multi-SKU lähestymistavassa.
E: Tarkennuksena siis että kirjoitan tätä viestiä sen tehokkaamman laitemallin teoreettisena ostajana. Maksan isoa rahaa paremmasta kokemuksesta ja peli lähtökohtaisesti tehdään sen paskemman mallin mukaan. Koko konsolin oston idea on se että maksan siitä, että saan juuri sille laitteistolle 100% tunatun pelin enkä mitään reso-nosto-porttia pökäleestä. Koko peliala on mennyt siihen että 199e PS4:n Battlefield ei äkkiseltään eroa mitenkään 4k60fps PC versiosta. Tarkempi tarkastelu still kuvasta vasta osoittaa että varjo piirtyy kauemmas tai sähkölangassa on vähemmän sahalaitaa, koska lähtökohtaisesti peli on tehty tuota 199e laitetta silmälläpitäen.
Tuollainen kahden eri tehoisen mallin tekeminen on jo ihan lähtökohtaisesti vittumainen idea joka lähinnä hämää kuluttajia. Ei normaalit kuluttajat/pelaajat halua alkaa miettimään resoluutioita, textuureita, shadereita yms. paskaa vaan haluavat ostaa uusimman pleikkarin jolla pelataan uusimpia pelejä useiden vuosien ajan ilman että laitetta pitää lähteä uusimaan.
Meanwhile Sony saattoi jouluteemassaan vinkata PS5:
Tähän oikeastaan vastattiin juuri äsken. Ei tuossa ole oikein kuin haittapuolia. Pelikonsolit ovat kuitenkin loppupeleissä sen verran halpoja ja varsinkin kun niitä myydään tappiolla ettei kenellekään (aidosti potentiaaliselle pelikonsolin ostajalle) tuota ongelmaa ostaa sitä "teholaitetta" ellei sitten oikeasti aiota laittaa markkinoille jotain 800-1000e retailprice myllyä.Imo 2 mallia on ihan hyvä, kunhan niissä ei ole liian suuria eroja ja molemmat tietty mielellään myös heti julkkarista eikä jälkijunasta. Eli tuollainen nykyisen kaltainen PS4 Slim ja PS4 Pro on ihan fiksu. Mitä järkeä tehdä yksi kompromissimalli, kun nuo kaksi mallia täyttävät paljon paremmin ne kaikkien tarpeet.
Tässä nyt ei ollut oikein mitään konkreettista vasta-argumenttia tai sitten missasin pointin jotenkin. Kuluttajat hämmentyvät edelleen kaupan hyllyllä ja devaajat saavat lisää työtä pöydälle.Eihän noilla nykyisilläkään tarvitse tuollaisia asetuksia juurikaan miettiä. Perusmallilla ei tarvitse välttämättä miettiä yhtään mitään ja tehokkaammalla mallilla sitten voi lähinnä valita, käytetäänkö lisätehot grafiikojen boostaamiseen vai korkeampaan fps.
En huomannut että tästä keskusteltiin aikaisemmin. Pitäisin kuitenkin epätodennäköisenä tai todella kädettömänä toimintana Sonyn osalta. 5v juhlat menivät jo marraskuussa ja muutenkin tällaisena aikana kun PS5 spekulaatiot ovat pinnalla tuollaisen heittäminen ilman selvää referenssiä 5v juhlaan siihen kuitenkin viitaten olisi paha moka. Voi myös toki olla että tällä tarkoituksella viitataan molempiin.Tai yksinkertaisesti vain PS4:n 5v ikään, kuten aiemmin ehdoteltiin?
Mitä sillä konsolin nimellä on arkkitehtuurin kanssa tekemistä?
Eiköhän MS pysy x86 arkkitehtuurissa, nimestä riippumatta.
Ehkä 10 vuoden päästä, jos silloinkaan kuluttajahinnoilla . Kyseessä ei varmaankaan ollut live-demo. Meinaan, että täytyy olla TODELLA kovaa rautaa alla jos reaaliajassa vetää 8K 120 fps. Tuohon ei kykene edes 2080ti lähimainkaan ja kortilla on hintaa 1300e.Liekkö tämä antaa jotain viitteitä PS5 tehoista!
Sony Showed Gran Turismo Sport Running in 8K at 120 Frames-Per-Second
Ei anna, elleivät aio viivyttää julkaisua vielä vuosia. 8k resolla eivät edes huippupelitietokoneet pysty noilla yksityiskohtamäärillä pyörittämään lähellekään 120fps ja niillä on hintaa kymmenen konsolin verran.Liekkö tämä antaa jotain viitteitä PS5 tehoista!
Sony Showed Gran Turismo Sport Running in 8K at 120 Frames-Per-Second
Ei anna, elleivät aio viivyttää julkaisua vielä vuosia. 8k resolla eivät edes huippupelitietokoneet pysty noilla yksityiskohtamäärillä pyörittämään lähellekään 120fps ja niillä on hintaa kymmenen konsolin verran.
Liekkö tämä antaa jotain viitteitä PS5 tehoista!
Sony Showed Gran Turismo Sport Running in 8K at 120 Frames-Per-Second
7nm prosessi on tulossa käyttöön ja on melko varmaa, että next-gen konsolit tuodaan sillä valmistetuilla soc:eilla.PS4 julkaistiin 2013 ja sisältää HD 7870 GPU:n. Jos tuon kortin kääntää Nvidiaksi niin kyseessä on tehoiltaan jotain GTX 660 ja GTX 580 väliltä. Vuonna 2013 Nvidian tuoreinta sukupolvea edusti GTX 700-sarja.
Eli jos PS5 julkaistaisiin tänä vuonna ja otetan mallia PS4 spekseistä niin GPU olisi todennäköisesti nopeudeltaan GTX 1060 tai GTX 980 maastossa. Lähempänä ollaan siis FullHD 60 fps kuin 4k 60 fps.
Työpaikkailmoitusten perusteella Sony on kehittämässä AAA-tason peliä, jonka luvataan mullistavan peleissä käytetyn elokuvamaisen tarinankerronnan.
Työpaikkailmoituksissa haetaan Comicbookin mukaan muun muassa animaattoria, hahmoartisteja ja pelin ympäristön sekä käyttöliittymän suunnittelijaa. Työpaikkailmoituksien perusteella tuleva ”korkean näkyvyyden peliprojekti” kehitetään Sonyn San Diegossa toimivassa pelistudiossa.
Tulevan AAA-tason uuden pelinimikkeen suuruutta verrataan Unchartediin, The Last of Usiin ja Killzoneen. Sonyn mukaan peli tulee tarjoamaan korkealuokkaisen graafisen elämyksen sekä kokonaan uudenlaisen elokuvamaisen tarinankerronnan.
Koska peliprojekti on vielä varsin aikaisessa vaiheessa, nähdään se todennäköisesti vasta PlayStation 5:llä.
Sonyn tuleva AAA-tason seikkailu lupaa ”mullistaa pelien tarinankerronnan”
Sonyn tuleva AAA-tason seikkailu lupaa "mullistaa pelien tarinankerronnan" | Muropaketti.com
Toivottavasti tämä enteilee jotain huikeaa kuten esim. The Last of Us peli(t).
Ehkä sitten 10-20 vuoden päästä voidaan olla HW tehoissa siinä luokassa että näin tapahtuuMikä parasta niin kyse on nimenomaan pelistä jonka on tarkoitus mullistaa tarinankerronta eikä pelistä minkä on tarkoitus mullistaa "moninpelaaminen". Pikkupojasta asti olen haaveillut, että joskus voisin pelata elokuvaa. Joissakin peleissä ollaan oltu jo aika lähellä, mutta ei vielä ihan siinä missä minusta elokuvan pelaaminen pitäisi olla.
Vaikka kehitys onkin ollut nopeaa niin voi kestää vielä kauan tuollainen elämys. Ja toinen juttu on mihin suuntaan kehitys menee. Halutaanko aidolta näyttävää grafiikkaa vai pidetäänkö selkeä pelillinen näkemys. PS5:n osalta grafiikka tulee taas hyppäämään ison askeleen parempaan. Vaikka PS3 pelit tuntuivat parhaimmillaan todella komeilta niin PS4 on pistänyt vielä reilusti paremmaksi vaikka paperilla konsoli ei kovin häävi tehoiltaan ollut.Mikä parasta niin kyse on nimenomaan pelistä jonka on tarkoitus mullistaa tarinankerronta eikä pelistä minkä on tarkoitus mullistaa "moninpelaaminen". Pikkupojasta asti olen haaveillut, että joskus voisin pelata elokuvaa. Joissakin peleissä ollaan oltu jo aika lähellä, mutta ei vielä ihan siinä missä minusta elokuvan pelaaminen pitäisi olla.
Vaikka kehitys onkin ollut nopeaa niin voi kestää vielä kauan tuollainen elämys. Ja toinen juttu on mihin suuntaan kehitys menee. Halutaanko aidolta näyttävää grafiikkaa vai pidetäänkö selkeä pelillinen näkemys. PS5:n osalta grafiikka tulee taas hyppäämään ison askeleen parempaan. Vaikka PS3 pelit tuntuivat parhaimmillaan todella komeilta niin PS4 on pistänyt vielä reilusti paremmaksi vaikka paperilla konsoli ei kovin häävi tehoiltaan ollut.
Vaatimustasoissa on tosiaan eroja. Konsoleilla on toistaiseksi pyritty multiplattarit saamaan pc kaltaisilta ja se on tarkoittanut 30fps erityisesti sukupolven loppupuoliskolla. Sukupolven alussahan graafiset erot olivat varsin pieniä mutta selvä on, että rauta vanhenee ja erot alkaa kasvamaan. Edes "tehomalllit" eivät tätä tilanne ole kyenneet muuttamaan.Osittain se on kiinni vaatimustasosta:
PC:llä FPS30 @ FHD aiheuttaa paskamyrskyn, konsolilla se taas on ihan ok. Samoin yksityiskohtia on karsittu monienkin pelien kohdalla, jotta on saatu edes tuollatavoin pyörimään. Tietysti kyllähän PS4:n suorituskyky on kaikintavoin paljon PS3:sta suurempi, joten on luonnollista, jotta näyttää paremmalta.
Ehkä sitten 10-20 vuoden päästä voidaan olla HW tehoissa siinä luokassa että näin tapahtuu
Olisi sellainen peli hieno kieltämättä, mutta helposti menisi hyvinkin putkijuoksuksi, jossa vaihtoehtoina on epäonnistuminen tai eteneminen suunniteltuun suuntaan. Muutoin vaihtoehtojen määrä räjähtää ohjaajalla käsiin helposti.Jep,
En tuolla ihan suoraan tarkoittanut fotorealistista grafiikkaa vaan lähinnä elokuvamaista juonta, hahmoja ja pelin sulavaa kuljetusta missä pelattava osa ja animaatio sulautuu saumattomasti yhteen elokuvista tuttujen kuvakulmia ja kikkoja käyttäen. Enkä pelattavalla osuudella tarkoita nyt Quantic Dreamin pelien "kökköä" QTE - pelimekaniikka vaan ihan oikeasti pelattavaa peliä. Tämmönien tuotos olisi mahdollista ihan nykyäänkin jos joku näkisi vähän vaivaa. Pitäisi elokuvapuolelta tulla ohjaajia sekä kirjoittajia mukaan pelien tekemiseen niin pelit muuttuisivat "vakavammin otettavaksi".
Sony PlayStation Europe aikoo lähettää PS Plus -tilaajille sähköpostin, jossa kysellään millaisia pelejä ja palveluita PS5-konsolilta toivotaan. Sony haluaa tietää senkin, haluaako kansa pelata kannettavassa muodossa (tyyliin Nintendo Switch). Asiasta kertoi Twisted Voxel.
Hi, we'd really like to hear your opinions on console gaming. This helps us plan for the future of PlayStation - and improve the experience for you and all of our players. It won't take up much of your time and we really do appreciate you taking part.
Many thanks, Your Sony PlayStation Team
Olettaisin raudan ominaisuuksien olleen löyty lukkoon jo aikoja sitten, että tuskin kysely koskee itse laitetta.Ei taida PS5 kehitys olla kovin pitkällä jos ihmiset voivat vaikuttaa sen kehitykseen vielä
No, jos se on kasattu AMD:n miltei vakio PC palikoista, niin se nopeuttaa varmasti suunnittelua ja tekemistä paljon.Sony kysyy pelaajien mielipidettä PS5:n ominaisuuksista
Sony kysyy pelaajien mielipidettä PS5:n ominaisuuksista
En välttämättä pidättelis hengitystä asian suhteen. Toi tarkottais sitä ettei Remastered-versiota kannattais oikeen julkasta jo olemassaolevista PS4 peleistä, lisäks PS4 myynti käytännössä loppuis siihen paikkaan kun PS5 julkaistaan. Kuluttajathan tuosta backwards compatibilitystä tykkäis, mutta bisneksen kannalta se on huono.Tämä on myös siinä mielessä hyvä juttu, että luulisi sonyn hyödyntävän tilannetta ja tarjoavan vanhoille (PS4) peleille yhteensopivaisuustilaa ja patsejä, että toimivat PS5:sessa..
Eli raudan osalta joka voitaisiin laittaa jopa kannettavaan malliin ?Olettaisin raudan ominaisuuksien olleen löyty lukkoon jo aikoja sitten, että tuskin kysely koskee itse laitetta.
En välttämättä pidättelis hengitystä asian suhteen. Toi tarkottais sitä ettei Remastered-versiota kannattais oikeen julkasta jo olemassaolevista PS4 peleistä, lisäks PS4 myynti käytännössä loppuis siihen paikkaan kun PS5 julkaistaan. Kuluttajathan tuosta backwards compatibilitystä tykkäis, mutta bisneksen kannalta se on huono.
Miksi tämä kysely vaikuttaisi rautaan?Eli raudan osalta joka voitaisiin laittaa jopa kannettavaan malliin ?
jossa kysellään millaisia pelejä ja palveluita PS5-konsolilta toivotaan
Kaikki Sonyyn ja PS:ään liittyvä tuntuu ottavan koville kun kirjoituksiasi katselee. Kannattanee olla lukematta tätä triidiä niin on helpompi olla?Eli raudan osalta joka voitaisiin laittaa jopa kannettavaan malliin ?
Tuossa on sellainenkin asia mietittävänä, että jos Sony ei tarjoa BC:tä, niin päätös kilpailijan kelkkaan hyppäämisestä helpottuu huomattavasti. Että sikäli vaikea sanoa, kumpi on bisneksen kannalta parempi. Tehdäkö remastered-versio muutamasta pelistä ja riskeerata samalla valaiden siirtyminen kilpailijalle?En välttämättä pidättelis hengitystä asian suhteen. Toi tarkottais sitä ettei Remastered-versiota kannattais oikeen julkasta jo olemassaolevista PS4 peleistä, lisäks PS4 myynti käytännössä loppuis siihen paikkaan kun PS5 julkaistaan. Kuluttajathan tuosta backwards compatibilitystä tykkäis, mutta bisneksen kannalta se on huono.