Playstation 5

Bloodborne 2 on kieltämättä jo yksistään sellainen joka pakottaa ostamaan PS5.

79af6b3bc5b23131ace1d835c402fa444ebd7cfc574c6b040665280337e74d7e.jpg
 
Kyl sieltä sais kaks konsolia tulla. Kunnon tehomylly pelaajille ja sitten joku halvempi muovinen rimpula, vaikka ilman DVD-asemaa, Niilo-Petterin vanhemmille, että poika pääsee pelaamaan fornineä. :kahvi:
 
Kyl sieltä sais kaks konsolia tulla. Kunnon tehomylly pelaajille ja sitten joku halvempi muovinen rimpula, vaikka ilman DVD-asemaa, Niilo-Petterin vanhemmille, että poika pääsee pelaamaan fornineä. :kahvi:
En yllättyisi jos ensin julkaistaisiin tämä Niilo-Petterin versio, jonka sitten kaikki "tosi" pelaajat ostaisivat. Kun rahat on saatu pois, julkaistaan uusi, tosi pelaaja versio.
 
  • Tykkää
Reactions: dea
Rauta taitaa olla kaikkien tiedossa jo nyt, kun katsoo vain mitä mid-high range tarjontaa nyt on AMD:lta hyllyssä. Kysymys on palvelumuutokset mitkä kiinnostaa.
 
Seuraava Gran Turismo tulee hyödyntämään reaaliaikaista säteenseurantaa – Nähdään todennäköisesti vasta PlayStation 5:llä

Gran Turismoa kehittävä Polyphony on kertonut kehittävänsä uutta pelimoottoria, joka tukisi myös reaaliaikaista säteenseurantaa. Uutta moottoria käytetään todennäköisesti jo seuraavassa Gran Turismossa,


Reaaliaikainen säteenseuranta tekee pelien valaistusefekteistä paljon realistisempia. Tähän saakka teknologiaa ovat tukeneet vain Nvidian syksyllä julkistamat RTX-sarjan näytönohjaimet ja nekin vain melko harvalukuisissa peleissä.

Polyphony on kuitenkin paljastanut SIGGRAPH 2018 -tapahtumassa näytetyssä presentaatiossa, että se aikoo tuoda reaaliaikaisen säteenseurannan myös konsoleille osana uutta pelimoottoriaan. Pelimoottorin kehitys on kuitenkin vielä pahasti kesken ja sitä hyödyntävä Gran Turismo nähdäänkin todennäköisesti vasta PlayStation 5:llä.

Ensimakua säteenseurannan mahdollistamista grafiikoista voi katsoa alla näkyvältä videolta.



Seuraava Gran Turismo tulee hyödyntämään reaaliaikaista säteenseurantaa - Nähdään todennäköisesti vasta PlayStation 5:llä | Muropaketti.com
 
Jotenkin kyllä vaikea kuvitella, että PS5 tuohon vielä millään järkevällä tasolla pystyisi, ellei rauta oikeasti ole helvetin tehokasta. Epäilen vahvasti mutta toki toivon että tämä olisi se mitä tullaan pelissä näkemään :tup:
 
Seuraavan sukupolven Xbox (Scarlett)

MultiSKU on aina huono vaihtoehto koska halvempi malli on aina dominoivampi ja optimoinnit menee halvemman mallin surkeampien tehojen mukaan.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Eivät mitenkään välttämättä mene, pelit mahdollistavat hyvin helposti optimointimahdollisuuksia esim GPU:n suorituskyvyn mukaan.

Jos malleja on vain muutama, niin peleihin voidaan ohjelmoida automaattinen karkkien säätö, esim GPU:n suorituskyvyn mukaan.
Halvemman mallin omistajat sitten pelaavat esim MAX1K resolla ja mahdollisesti hieman karsituilla grafiikoilla osassa pelejä, kun taas kalliimman mallin omistajat voivat käyttää parhaimmillaan 4K:ta ilman skaalausta. 1k resoluutio riittää konsoliin helposti suurimmalle osalle käyttäjistä, ainakin seuraavan 15 vuotta. Ainoastaan jos VR sovellutukset yleistyvät, niin ne vaativat reippaasti suorituskykyä, 4K:n ohella.

Nimenomaan on siis erittäin järkevää, jos on eri suorituskyvyllä varustettuja malleja muutama kpl ainakin. Jos on vain yksi malli, niin se on joko liian mopo tai liian kallis, joka tapauksessa erittäin huono ratkaisu.
 
Eivät mitenkään välttämättä mene, pelit mahdollistavat hyvin helposti optimointimahdollisuuksia esim GPU:n suorituskyvyn mukaan.

Jos malleja on vain muutama, niin peleihin voidaan ohjelmoida automaattinen karkkien säätö, esim GPU:n suorituskyvyn mukaan.
Halvemman mallin omistajat sitten pelaavat esim MAX1K resolla ja mahdollisesti hieman karsituilla grafiikoilla osassa pelejä, kun taas kalliimman mallin omistajat voivat käyttää parhaimmillaan 4K:ta ilman skaalausta. 1k resoluutio riittää konsoliin helposti suurimmalle osalle käyttäjistä, ainakin seuraavan 15 vuotta. Ainoastaan jos VR sovellutukset yleistyvät, niin ne vaativat reippaasti suorituskykyä, 4K:n ohella.

Nimenomaan on siis erittäin järkevää, jos on eri suorituskyvyllä varustettuja malleja muutama kpl ainakin. Jos on vain yksi malli, niin se on joko liian mopo tai liian kallis, joka tapauksessa erittäin huono ratkaisu.
Sivulauseissa mainitsitkin muutamia huonoja puolia multi-SKU ratkaisussa.
  • Peleihin vaaditaan erikseen ohjelmoidut ja testatut säädöt että peli skaalautuu hyvin kummallakin alustalla. Tuota optimointia kun ei jakseta tehdä edes sille yhdelle mallille niin turha toivo että tehtäisiin kahdelle.
  • Erot tyypillisesti kulminoituvat pelkkään reso eroon. Jos olisi vain yksi tehokas malli konsolista niin peli olisi tehty lähtökohtaisesti sille paremmin optimoiden ja lähtökohtaisesti paremmalla laadulla. Multi-SKU homma johti taas siihen että kalliimman konsolin ostajat pelaavat täysin saman näköistä peliä mitä halvemman ostajat mutta suurennuslasin kanssa vertaavat still-shotteja että missä kohtaa se ero olikaan.
  • Halvempi myy valtaväestölle aina paremmin ja täten optimointi tapahtuu sille.
Multi-SKU on aina huono vaihtoehto.
 
Johan nykyisessä generaatiossa kaikki valmistajat ovat multi-sku:na liikenteessä. Olisin yllättynyt jos sama ei toteutuisi seuraavassa sukupolvessakin.

Nintendon tapauksessa multi-sku siis docked / handheld mode joka vaihtaa output-reson 720p vs 1080p ja vaikuttaa cpu/gpu kelloihin rajusti.
 
Johan nykyisessä generaatiossa kaikki valmistajat ovat multi-sku:na liikenteessä. Olisin yllättynyt jos sama ei toteutuisi seuraavassa sukupolvessakin.

Nintendon tapauksessa multi-sku siis docked / handheld mode joka vaihtaa output-reson 720p vs 1080p ja vaikuttaa cpu/gpu kelloihin rajusti.
Nykyisen sukupolven malli lähti omituisesta resoluution noston pakkomielteestä. Tulevassa taas sitä ei ole ellei 8K telkkarit jyrää nopeasti markkinoille :) Yhden konsolimallin ongelmana massoille on, että se on liian kallis tai liian tehoton. Kahden konsolin mallissa kumpikaan valmistaja tuskin on saanut kassakonetta kilisemään sen paremman osalta. Mielenkiintoista nähdä millaisiin ratkaisuihin valmistajat lopulta päätyvät. Itse toivon sitä 700€ tehopleikkaria heti julkaisuun.
 
Mikään ei estä julkaisemasta PS5 Pro:ta huomattavasti PS5 jälkeen, ei kukaan pakoita julkaisemaan molempia heti.

Toivottavasti sieltä tulee mahdollisimman kovaa rautaa, mitkä on hyvin balanssissa.
Ei tässä mitään pullonkaulia enää kaivata!
 
Sivulauseissa mainitsitkin muutamia huonoja puolia multi-SKU ratkaisussa.
  • Peleihin vaaditaan erikseen ohjelmoidut ja testatut säädöt että peli skaalautuu hyvin kummallakin alustalla. Tuota optimointia kun ei jakseta tehdä edes sille yhdelle mallille niin turha toivo että tehtäisiin kahdelle.
  • Erot tyypillisesti kulminoituvat pelkkään reso eroon. Jos olisi vain yksi tehokas malli konsolista niin peli olisi tehty lähtökohtaisesti sille paremmin optimoiden ja lähtökohtaisesti paremmalla laadulla. Multi-SKU homma johti taas siihen että kalliimman konsolin ostajat pelaavat täysin saman näköistä peliä mitä halvemman ostajat mutta suurennuslasin kanssa vertaavat still-shotteja että missä kohtaa se ero olikaan.
  • Halvempi myy valtaväestölle aina paremmin ja täten optimointi tapahtuu sille.
Multi-SKU on aina huono vaihtoehto.
Tuo on täyttä höpöhöpöä!
Pelejä on tehtu 3D korttien alusta asti ja jopa aikaisemmin s.e. niissä on ollut säätöjä karkkien määrille. JA erilaisia laitteistäja on pahimmillaan ollut kymmeniä ja silti on toimineet hyvin.

Tuollaisessa konsolivirityksessä optimointi on erittäin helppoa, jos siellä on esim 2 erilaista GPU:ta, jossa toisessa on enemmän suoritinyksiköitä ja mahdollisesti enemmän muistia.

Nyt kun ei tarvitse yrittää raapia niitä tehoja siitä keskinkertaisesta raudasta, niin voidaan useammen tehdä myös sitten parempaa jälkeä EDES sillä kalliimmalla konsolilla.

Ainut ongelma tuossa on kateuspuoli. Ne, joilla ei ole varaa kalliimpaan laitteeseen purnaavat tuosta ja haluaisivat vain yhdenlaiset laitteet.

Muutenkin konsoleissa on menty jo nykysukupolvessa täysin vakioon PC rautaan (kohtuu suorituskyvyttömään sellaiseen, nykymittapuulla.)
Tämä helpottaa vielä mm. sitä optimointityötä, kun ei ole erikoisratkaisuja, joilla koodailu on todella mutkikasta ja ratkaisut sitten toimivat vain ja ainoastaan ko raudalla (siis esim Ps2 ja Ps3)

JA yksinkertaisimmillaan:
Halvempi laite: 1K
Kalliimpi laite 4K natiivi.
Ei todellakaan vaadi juuri mitään optimointia, jos ei ihan jostain kumman syystä halua hieroa, eikä tämä ole keltään pois, vaan päinvastoin, 1K riittää varmasi suurimmalle osalle vielä todella pitkään, joten he voivat ostaa halvemman laitteen ja ne jotka taas haluavat 4K:n, niin heidän ei tarvitse kärsiä ala-arvoisesta upscalesta tai tök tök FPS:stä.

ELI on erittäin fiksua, jos tehdään vähintään se 2 eri suorituskykyistä laitetta. Saadaan myytyä paljon enemmän ja vähemmillä ongelmilla.

Tosiaankin vanhat konsolit ja niiden erikoisratkaisut muistaen: Ei tuon tyyppinen ratkaisu aiheuta mainittavaa lisätyötä. Ja jos joku pelintekijä ei halua tehdä 4k versiota, niin se toimii sellaisenaan, ihan ongelmitta 1k sillä suorituskykyisemmälläkin mallilla. (En tosin keksi, miksi joku haluaisi tällaisen pökäleen tehdä..)
 
Ottamatta uudelleen samoihin asioihin kantaa samoilla vähän erilain kirjoitetuilla lauseilla niin vastaan vain tähän:
Ja jos joku pelintekijä ei halua tehdä 4k versiota, niin se toimii sellaisenaan, ihan ongelmitta 1k sillä suorituskykyisemmälläkin mallilla. (En tosin keksi, miksi joku haluaisi tällaisen pökäleen tehdä..)

FAKTA on se että konsoleilla ne pelit pääsääntöisesti tehdään nuin. Otetaan pienin nimittäjä ja tehdään peli sen mukaan ja portataan se pyörimään tehokkaammilla laitteistoilla jotain paria täppää äkkiä säätäen että peli pyörii vähän sinnepäin. Siinä vaiheessa ei todellakaan aleta optimoimaan efektejä tälle tehokkaammalle alustalle vaan vähän resoluutio slideria ylöspäin niin että silminnähden ei näy tökkimistä ja peli myyntiin.

Edelleenkin näen vain huonoja puolia multi-SKU lähestymistavassa.

E: Tarkennuksena siis että kirjoitan tätä viestiä sen tehokkaamman laitemallin teoreettisena ostajana. Maksan isoa rahaa paremmasta kokemuksesta ja peli lähtökohtaisesti tehdään sen paskemman mallin mukaan. Koko konsolin oston idea on se että maksan siitä, että saan juuri sille laitteistolle 100% tunatun pelin enkä mitään reso-nosto-porttia pökäleestä. Koko peliala on mennyt siihen että 199e PS4:n Battlefield ei äkkiseltään eroa mitenkään 4k60fps PC versiosta. Tarkempi tarkastelu still kuvasta vasta osoittaa että varjo piirtyy kauemmas tai sähkölangassa on vähemmän sahalaitaa, koska lähtökohtaisesti peli on tehty tuota 199e laitetta silmälläpitäen.
 
Ottamatta uudelleen samoihin asioihin kantaa samoilla vähän erilain kirjoitetuilla lauseilla niin vastaan vain tähän:


FAKTA on se että konsoleilla ne pelit pääsääntöisesti tehdään nuin. Otetaan pienin nimittäjä ja tehdään peli sen mukaan ja portataan se pyörimään tehokkaammilla laitteistoilla jotain paria täppää äkkiä säätäen että peli pyörii vähän sinnepäin. Siinä vaiheessa ei todellakaan aleta optimoimaan efektejä tälle tehokkaammalle alustalle vaan vähän resoluutio slideria ylöspäin niin että silminnähden ei näy tökkimistä ja peli myyntiin.

Edelleenkin näen vain huonoja puolia multi-SKU lähestymistavassa.

E: Tarkennuksena siis että kirjoitan tätä viestiä sen tehokkaamman laitemallin teoreettisena ostajana. Maksan isoa rahaa paremmasta kokemuksesta ja peli lähtökohtaisesti tehdään sen paskemman mallin mukaan. Koko konsolin oston idea on se että maksan siitä, että saan juuri sille laitteistolle 100% tunatun pelin enkä mitään reso-nosto-porttia pökäleestä. Koko peliala on mennyt siihen että 199e PS4:n Battlefield ei äkkiseltään eroa mitenkään 4k60fps PC versiosta. Tarkempi tarkastelu still kuvasta vasta osoittaa että varjo piirtyy kauemmas tai sähkölangassa on vähemmän sahalaitaa, koska lähtökohtaisesti peli on tehty tuota 199e laitetta silmälläpitäen.

Ongelmaa ei ole, sillä konsoleissa laitteisto on samanlainen, rajapinnat ovat samat, joten se 1K ja 4K version tekeminen ei vaadi juuri mitään lisäsäätöä. Varsinkin jos peli aiotaan tehdä myös PC:lle, jolloin siihen on pakko tehdä kunnolliset tekstuurit ym jo alusta alkaen (Jos sitä meinataan myydä).

Ja kuten totesit: Olisit ostamassa suorituskykyisempää mallia. Itse taas tunnen ihmisiä pilvinpimein, jotka ihan varmasti ostaisivat joko sen halvemman mallin tai sitten kilpailijan tuotteen, jos se on halvempi tai vanhan edullisen PC:n..

Ja ne pelit pyörivät kehnosti niissä PS4:ssa yli FHD resoilla ainankin. Ja raskaammat tökkii jopa sillä FHD:llä (Siinä, missä kunnon PC:llä pyörii kunnolla (Jos on multiplatform peli)). HUOLIMATTA siitä, että niitä optimoidaan ja hierotaan laitteiston kanssa huomattavan rankasti.

Pelejä hierotaan senverran, että voitot maksimoituvat. Jos sitä parempaa mallia myydään tarpeeksi (Esim joka 5:s myyty), niin on tasan varmaa, että myös sitä tuetaan kunnolla.
 
Tuollainen kahden eri tehoisen mallin tekeminen on jo ihan lähtökohtaisesti vittumainen idea joka lähinnä hämää kuluttajia. Ei normaalit kuluttajat/pelaajat halua alkaa miettimään resoluutioita, textuureita, shadereita yms. paskaa vaan haluavat ostaa uusimman pleikkarin jolla pelataan uusimpia pelejä useiden vuosien ajan ilman että laitetta pitää lähteä uusimaan.

Vaikea nähdä tuossa juuri kuin haittapuolia. Kuluttajien hämäämisen lisäksi tarvitaan lisäpanostusta markkinointiin Sonyn ja jälleenmyyjien puolelta kun pitää tehdä erot selviksi kahden eri mallin välillä ja sitten kun laitteissa on eri komponentteja ja eri tuotantomäärät/ketjut tulee tilanteita joissa "sinun lähi gigantissasi onkin vain heikompaa pleikkaria saatavilla" joka taas ajaa kuluttajia harkitsemaan esim Xbox:ia ja muita kilpailijoita. Kaikkien pelien kehityskustannukset ja ajat kasvavat (eivät tosin varmasti merkittävästi mutta jälleen kerran ylimääräistä paskaa rattaisiin) kun molempien laitteiden tuki pitää laittaa julkaisuihin mukaan + testaus yms softakehitys-pipelinehässäkät.
Kuten myös sanottua, kuitenkin loppupeleissä pelit tehdään heikomman ehdoilla joten ns. tehokonsoli ei koskaan pääse loistamaan. Jotain suoraviivaisia resoluution nostoja voisi juuri tehdä, mutta aidosti pelattavuuteen vaikuttavia asioita kuten isommat scenet, enemmän actionia/fysiikanmallinnusta jne. ruudulla voidaan unohtaa.



Meanwhile Sony saattoi jouluteemassaan vinkata PS5:
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen kahden eri tehoisen mallin tekeminen on jo ihan lähtökohtaisesti vittumainen idea joka lähinnä hämää kuluttajia. Ei normaalit kuluttajat/pelaajat halua alkaa miettimään resoluutioita, textuureita, shadereita yms. paskaa vaan haluavat ostaa uusimman pleikkarin jolla pelataan uusimpia pelejä useiden vuosien ajan ilman että laitetta pitää lähteä uusimaan.

Imo 2 mallia on ihan hyvä, kunhan niissä ei ole liian suuria eroja ja molemmat tietty mielellään myös heti julkkarista eikä jälkijunasta. Eli tuollainen nykyisen kaltainen PS4 Slim ja PS4 Pro on ihan fiksu. Mitä järkeä tehdä yksi kompromissimalli, kun nuo kaksi mallia täyttävät paljon paremmin ne kaikkien tarpeet. Eihän noilla nykyisilläkään tarvitse tuollaisia asetuksia juurikaan miettiä. Perusmallilla ei tarvitse välttämättä miettiä yhtään mitään ja tehokkaammalla mallilla sitten voi lähinnä valita, käytetäänkö lisätehot grafiikojen boostaamiseen vai korkeampaan fps.

Meanwhile Sony saattoi jouluteemassaan vinkata PS5:

Tai yksinkertaisesti vain PS4:n 5v ikään, kuten aiemmin ehdoteltiin?
 
Imo 2 mallia on ihan hyvä, kunhan niissä ei ole liian suuria eroja ja molemmat tietty mielellään myös heti julkkarista eikä jälkijunasta. Eli tuollainen nykyisen kaltainen PS4 Slim ja PS4 Pro on ihan fiksu. Mitä järkeä tehdä yksi kompromissimalli, kun nuo kaksi mallia täyttävät paljon paremmin ne kaikkien tarpeet.
Tähän oikeastaan vastattiin juuri äsken. Ei tuossa ole oikein kuin haittapuolia. Pelikonsolit ovat kuitenkin loppupeleissä sen verran halpoja ja varsinkin kun niitä myydään tappiolla ettei kenellekään (aidosti potentiaaliselle pelikonsolin ostajalle) tuota ongelmaa ostaa sitä "teholaitetta" ellei sitten oikeasti aiota laittaa markkinoille jotain 800-1000e retailprice myllyä.

Eihän noilla nykyisilläkään tarvitse tuollaisia asetuksia juurikaan miettiä. Perusmallilla ei tarvitse välttämättä miettiä yhtään mitään ja tehokkaammalla mallilla sitten voi lähinnä valita, käytetäänkö lisätehot grafiikojen boostaamiseen vai korkeampaan fps.
Tässä nyt ei ollut oikein mitään konkreettista vasta-argumenttia tai sitten missasin pointin jotenkin. Kuluttajat hämmentyvät edelleen kaupan hyllyllä ja devaajat saavat lisää työtä pöydälle.

Tai yksinkertaisesti vain PS4:n 5v ikään, kuten aiemmin ehdoteltiin?
En huomannut että tästä keskusteltiin aikaisemmin. Pitäisin kuitenkin epätodennäköisenä tai todella kädettömänä toimintana Sonyn osalta. 5v juhlat menivät jo marraskuussa ja muutenkin tällaisena aikana kun PS5 spekulaatiot ovat pinnalla tuollaisen heittäminen ilman selvää referenssiä 5v juhlaan siihen kuitenkin viitaten olisi paha moka. Voi myös toki olla että tällä tarkoituksella viitataan molempiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei anna, elleivät aio viivyttää julkaisua vielä vuosia. 8k resolla eivät edes huippupelitietokoneet pysty noilla yksityiskohtamäärillä pyörittämään lähellekään 120fps ja niillä on hintaa kymmenen konsolin verran.

Ja edes 4K 120fps on turha haaveilla RTX 2080 Ti-ohjaimella. Hyvä, jos 4K 60fps pyörii
 

Lähinnä tuo voi antaa viitteen vain siitä, että eri suorituskykyisiä malleja on tulossa esim 3 kpl.

Muutamana tulevana vuotena tulossa olevalla tekniikalla pelikonsoliin ei ole vara pistää ihan yleisesti rautaa, joka tuohon kykenisi. Tuskin esim 2000e:n hintainen konsoli menisi niin hyvin kaupaksi, jotta pelienkehittäjät kävisivät satsaamaan siihen kovinkaan paljon.
Vaikea arvioida, mutta 8K ja 120 FPS vaatisi varmasti ainakin 4 kpl gtx2080Ti ratkaisun.. Olisi myös melko huima laatikko, kun puhaltaisi lämpöä yli 1200W:n teholla!

Yleensä pelikonsolin rauta ei saisi maksaa yli 500e, jos sitä aiotaan myydä paljon. Tietysti SONY voi ottaa itse takkiin osan, mutta vähän epäilen, että PS3:n katastrofin jälkeen siihen ei ihan herkästi ryhdytä. PS4 ja PS4 PRO oli kuitenkin SONYN kannalta niin paljon parempi lopputulos.
-------------------------------
Mitenkähän, aikookohan Sony ylläpitää yhteensopivuuden alaspäin nyt suoraan, kun ja jos siirrytään kuitenkin vain askelta suorituskykyisempään PC rautaan vai onkohan Sony mokaillut ja antanut tehdä "optimointeja" peleihin, joiden takia vaaditaan hankalia 1:1 raudan emulointeja?

Nyt jos on tehty fiksusti, niin vanhat PS4 Pelit toimivat miltei poikkeuksetta ihan pienellä viilaamisella ja samalla voidaan nostaa resoa ja ruudunpäivitystä ja pistää mahdollisesti lisää karkkeja päälle.
 
PS4 julkaistiin 2013 ja sisältää HD 7870 GPU:n. Jos tuon kortin kääntää Nvidiaksi niin kyseessä on tehoiltaan jotain GTX 660 ja GTX 580 väliltä. Vuonna 2013 Nvidian tuoreinta sukupolvea edusti GTX 700-sarja.

Eli jos PS5 julkaistaisiin tänä vuonna ja otetan mallia PS4 spekseistä niin GPU olisi todennäköisesti nopeudeltaan GTX 1060 tai GTX 980 maastossa. Lähempänä ollaan siis FullHD 60 fps kuin 4k 60 fps.
 
Tässä on vähän semmoinen homma että mitä kauemmin menee niin sitä parempaa rautaa tulee.
Ehkä 2020 ois raudan kannalta paras ajankohta. Toisaalta mikään ei estä julkaisemasta Pro mallia myöhemmin, joten joulu 2019 ei ois myöskään paha.
 
PS4 julkaistiin 2013 ja sisältää HD 7870 GPU:n. Jos tuon kortin kääntää Nvidiaksi niin kyseessä on tehoiltaan jotain GTX 660 ja GTX 580 väliltä. Vuonna 2013 Nvidian tuoreinta sukupolvea edusti GTX 700-sarja.

Eli jos PS5 julkaistaisiin tänä vuonna ja otetan mallia PS4 spekseistä niin GPU olisi todennäköisesti nopeudeltaan GTX 1060 tai GTX 980 maastossa. Lähempänä ollaan siis FullHD 60 fps kuin 4k 60 fps.
7nm prosessi on tulossa käyttöön ja on melko varmaa, että next-gen konsolit tuodaan sillä valmistetuilla soc:eilla.

Mikään muu olisi hölmöä, kun samantien jätettäisiin hirveästi suorituskykyä pöydälle.

-> tästä voidaan minusta vetää päätelmä, että transistoribudjettia on paljon enemmän kuin 14nm prosessin mid-tier piireillä.

Myös mitä isompi output-reso ja korkeampi fps / virkistystaajuus, sitä enemmän voidaan huijata esim. Temporal samplaamalla ja interpoloimalla shadereita, samaten adaptive shaderit jne. Laskevat merkittävästi suorituskykyvaatimuksia lineaariseen pikselimääriseen laskentaan nähden.

Samaten esim. raytracetettujen varjojen käytöllä ja ruudun resolla ei ole yhteyttä keskenään, sillä varjot

Muutenkin pelienginet ovat siirtymässä dynaamiseen resoon ja adaptiiviseen shaderointiin, joka tarkoittaa sitä, ettei näytön resolla ja rendauksen resoluutiolla voi olla enää suoraa 1:1 yhteyttä keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
Sonyn tuleva AAA-tason seikkailu lupaa ”mullistaa pelien tarinankerronnan”

Työpaikkailmoitusten perusteella Sony on kehittämässä AAA-tason peliä, jonka luvataan mullistavan peleissä käytetyn elokuvamaisen tarinankerronnan.


Työpaikkailmoituksissa haetaan Comicbookin mukaan muun muassa animaattoria, hahmoartisteja ja pelin ympäristön sekä käyttöliittymän suunnittelijaa. Työpaikkailmoituksien perusteella tuleva ”korkean näkyvyyden peliprojekti” kehitetään Sonyn San Diegossa toimivassa pelistudiossa.

Tulevan AAA-tason uuden pelinimikkeen suuruutta verrataan Unchartediin, The Last of Usiin ja Killzoneen. Sonyn mukaan peli tulee tarjoamaan korkealuokkaisen graafisen elämyksen sekä kokonaan uudenlaisen elokuvamaisen tarinankerronnan.

Koska peliprojekti on vielä varsin aikaisessa vaiheessa, nähdään se todennäköisesti vasta PlayStation 5:llä.

Sonyn tuleva AAA-tason seikkailu lupaa "mullistaa pelien tarinankerronnan" | Muropaketti.com

Toivottavasti tämä enteilee jotain huikeaa kuten esim. The Last of Us peli(t). :drool:
 
Sonyn tuleva AAA-tason seikkailu lupaa ”mullistaa pelien tarinankerronnan”



Sonyn tuleva AAA-tason seikkailu lupaa "mullistaa pelien tarinankerronnan" | Muropaketti.com

Toivottavasti tämä enteilee jotain huikeaa kuten esim. The Last of Us peli(t). :drool:

Mikä parasta niin kyse on nimenomaan pelistä jonka on tarkoitus mullistaa tarinankerronta eikä pelistä minkä on tarkoitus mullistaa "moninpelaaminen". Pikkupojasta asti olen haaveillut, että joskus voisin pelata elokuvaa. Joissakin peleissä ollaan oltu jo aika lähellä, mutta ei vielä ihan siinä missä minusta elokuvan pelaaminen pitäisi olla.
 
Mikä parasta niin kyse on nimenomaan pelistä jonka on tarkoitus mullistaa tarinankerronta eikä pelistä minkä on tarkoitus mullistaa "moninpelaaminen". Pikkupojasta asti olen haaveillut, että joskus voisin pelata elokuvaa. Joissakin peleissä ollaan oltu jo aika lähellä, mutta ei vielä ihan siinä missä minusta elokuvan pelaaminen pitäisi olla.
Ehkä sitten 10-20 vuoden päästä voidaan olla HW tehoissa siinä luokassa että näin tapahtuu :)
 
Viimeksi muokattu:
Mikä parasta niin kyse on nimenomaan pelistä jonka on tarkoitus mullistaa tarinankerronta eikä pelistä minkä on tarkoitus mullistaa "moninpelaaminen". Pikkupojasta asti olen haaveillut, että joskus voisin pelata elokuvaa. Joissakin peleissä ollaan oltu jo aika lähellä, mutta ei vielä ihan siinä missä minusta elokuvan pelaaminen pitäisi olla.
Vaikka kehitys onkin ollut nopeaa niin voi kestää vielä kauan tuollainen elämys. Ja toinen juttu on mihin suuntaan kehitys menee. Halutaanko aidolta näyttävää grafiikkaa vai pidetäänkö selkeä pelillinen näkemys. PS5:n osalta grafiikka tulee taas hyppäämään ison askeleen parempaan. Vaikka PS3 pelit tuntuivat parhaimmillaan todella komeilta niin PS4 on pistänyt vielä reilusti paremmaksi vaikka paperilla konsoli ei kovin häävi tehoiltaan ollut.
 
Vaikka kehitys onkin ollut nopeaa niin voi kestää vielä kauan tuollainen elämys. Ja toinen juttu on mihin suuntaan kehitys menee. Halutaanko aidolta näyttävää grafiikkaa vai pidetäänkö selkeä pelillinen näkemys. PS5:n osalta grafiikka tulee taas hyppäämään ison askeleen parempaan. Vaikka PS3 pelit tuntuivat parhaimmillaan todella komeilta niin PS4 on pistänyt vielä reilusti paremmaksi vaikka paperilla konsoli ei kovin häävi tehoiltaan ollut.

Osittain se on kiinni vaatimustasosta:
PC:llä FPS30 @ FHD aiheuttaa paskamyrskyn, konsolilla se taas on ihan ok. Samoin yksityiskohtia on karsittu monienkin pelien kohdalla, jotta on saatu edes tuollatavoin pyörimään. Tietysti kyllähän PS4:n suorituskyky on kaikintavoin paljon PS3:sta suurempi, joten on luonnollista, jotta näyttää paremmalta.
 
Osittain se on kiinni vaatimustasosta:
PC:llä FPS30 @ FHD aiheuttaa paskamyrskyn, konsolilla se taas on ihan ok. Samoin yksityiskohtia on karsittu monienkin pelien kohdalla, jotta on saatu edes tuollatavoin pyörimään. Tietysti kyllähän PS4:n suorituskyky on kaikintavoin paljon PS3:sta suurempi, joten on luonnollista, jotta näyttää paremmalta.
Vaatimustasoissa on tosiaan eroja. Konsoleilla on toistaiseksi pyritty multiplattarit saamaan pc kaltaisilta ja se on tarkoittanut 30fps erityisesti sukupolven loppupuoliskolla. Sukupolven alussahan graafiset erot olivat varsin pieniä mutta selvä on, että rauta vanhenee ja erot alkaa kasvamaan. Edes "tehomalllit" eivät tätä tilanne ole kyenneet muuttamaan.
Kova odotus on nyt PS5 laitteelle kun huhuja on liikkunut 60fps tavoittelusta. Olisi erittäin hieno juttu jos kaikissa peleissä se olisi varmuudella vaihtoehtona. Paremman grafiikan persoille olisi sitten se 30fps maksimiherkuin.
 
Ehkä sitten 10-20 vuoden päästä voidaan olla HW tehoissa siinä luokassa että näin tapahtuu :)

Jep,

En tuolla ihan suoraan tarkoittanut fotorealistista grafiikkaa vaan lähinnä elokuvamaista juonta, hahmoja ja pelin sulavaa kuljetusta missä pelattava osa ja animaatio sulautuu saumattomasti yhteen elokuvista tuttujen kuvakulmia ja kikkoja käyttäen. Enkä pelattavalla osuudella tarkoita nyt Quantic Dreamin pelien "kökköä" QTE - pelimekaniikka vaan ihan oikeasti pelattavaa peliä. Tämmönien tuotos olisi mahdollista ihan nykyäänkin jos joku näkisi vähän vaivaa. Pitäisi elokuvapuolelta tulla ohjaajia sekä kirjoittajia mukaan pelien tekemiseen niin pelit muuttuisivat "vakavammin otettavaksi".
 
Jep,

En tuolla ihan suoraan tarkoittanut fotorealistista grafiikkaa vaan lähinnä elokuvamaista juonta, hahmoja ja pelin sulavaa kuljetusta missä pelattava osa ja animaatio sulautuu saumattomasti yhteen elokuvista tuttujen kuvakulmia ja kikkoja käyttäen. Enkä pelattavalla osuudella tarkoita nyt Quantic Dreamin pelien "kökköä" QTE - pelimekaniikka vaan ihan oikeasti pelattavaa peliä. Tämmönien tuotos olisi mahdollista ihan nykyäänkin jos joku näkisi vähän vaivaa. Pitäisi elokuvapuolelta tulla ohjaajia sekä kirjoittajia mukaan pelien tekemiseen niin pelit muuttuisivat "vakavammin otettavaksi".
Olisi sellainen peli hieno kieltämättä, mutta helposti menisi hyvinkin putkijuoksuksi, jossa vaihtoehtoina on epäonnistuminen tai eteneminen suunniteltuun suuntaan. Muutoin vaihtoehtojen määrä räjähtää ohjaajalla käsiin helposti.

Tehojen nousu avittaa tietysti, kun ei niin kaikkea tarvitse esirenderöitynä tehdä hyvän grafiikan saavuttamiseksi. Lisätehoilla varmaan jotain tekälypohjaista kameranhallintaakin ehkä saavat tehtyä, että kuvakulmat saataisiin näyttävästi hallittua ilman ennakkosuunnittelua:think:
 
Sony kysyy pelaajien mielipidettä PS5:n ominaisuuksista

Sony PlayStation Europe aikoo lähettää PS Plus -tilaajille sähköpostin, jossa kysellään millaisia pelejä ja palveluita PS5-konsolilta toivotaan. Sony haluaa tietää senkin, haluaako kansa pelata kannettavassa muodossa (tyyliin Nintendo Switch). Asiasta kertoi Twisted Voxel.

Hi, we'd really like to hear your opinions on console gaming. This helps us plan for the future of PlayStation - and improve the experience for you and all of our players. It won't take up much of your time and we really do appreciate you taking part.

Many thanks, Your Sony PlayStation Team

Sony kysyy pelaajien mielipidettä PS5:n ominaisuuksista
 
Sony kysyy pelaajien mielipidettä PS5:n ominaisuuksista



Sony kysyy pelaajien mielipidettä PS5:n ominaisuuksista
No, jos se on kasattu AMD:n miltei vakio PC palikoista, niin se nopeuttaa varmasti suunnittelua ja tekemistä paljon.
Loppupelissä samanlainen, kuin PS4, mutta suorituskykyisempi prossu ja näyttis, joten käyttiskin toimii julkaisua ajatellen pikkuviilailuilla jos niin haluavat. PS4:sestakin on jo vakio ja pro versio, joten asiaa on jo harjoiteltukin jonkinverran.

Jos verrataan PS2 - PS3 siirtymään, niin silloin oli yhdenlaista, todella erikoista rautaa ja seuraavaksi ihan toisenlaista todella erikoisrautaa, joten kaikki meni uusiksi.. Nyt siis siirrytään keskenään kahden "yhteensopivan" raudan välillä. Uuteen tulee vain lisäominaisuuksia.
Lisäksi osa suunnittelusta voidaan varmasti ulkoistaa.
Tämä on myös siinä mielessä hyvä juttu, että luulisi sonyn hyödyntävän tilannetta ja tarjoavan vanhoille (PS4) peleille yhteensopivaisuustilaa ja patsejä, että toimivat PS5:sessa..
 
Tämä on myös siinä mielessä hyvä juttu, että luulisi sonyn hyödyntävän tilannetta ja tarjoavan vanhoille (PS4) peleille yhteensopivaisuustilaa ja patsejä, että toimivat PS5:sessa..
En välttämättä pidättelis hengitystä asian suhteen. Toi tarkottais sitä ettei Remastered-versiota kannattais oikeen julkasta jo olemassaolevista PS4 peleistä, lisäks PS4 myynti käytännössä loppuis siihen paikkaan kun PS5 julkaistaan. Kuluttajathan tuosta backwards compatibilitystä tykkäis, mutta bisneksen kannalta se on huono.
 
Tuli tuossa mieleen, että toivottavasti tässä jo on jokaisessa versiossa SSD.
 
En välttämättä pidättelis hengitystä asian suhteen. Toi tarkottais sitä ettei Remastered-versiota kannattais oikeen julkasta jo olemassaolevista PS4 peleistä, lisäks PS4 myynti käytännössä loppuis siihen paikkaan kun PS5 julkaistaan. Kuluttajathan tuosta backwards compatibilitystä tykkäis, mutta bisneksen kannalta se on huono.

Remasterediin voitaisiin parantaa grafiikkaa ym. Toinen puoli on se, että kyllähän se on kilpailuvaltti jos pelikirjastoa olisi jo alussa hyvin.

Lisäksi sony voi kyllä estää (sallia) pelien toimivuuden ihan pelikohtaisesti, jos niin haluaa ja jaluaa jostain myydä jotain rm versiota. Tuo on täysin suljettu alusta, joten sitähän ei mikään estä.

Fakta on jokatapauksessa se, että jos ennakkotiedot pitävät paikkansa, niin kynnys raudan suhteen on tälle erittäin matala.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuollaiset markkinointiosastojen laatimat geneeriset kyselyt merkkaa yhtään mitään. Turha yrittää ylianalysoida PS5 tilannetta niistä. Nuo on enemmän tuollaisia yleisiä "mitkä trendit asiakassegmentillemme ovat tärkeitä juuri nyt ja millaiset odotukset on seuraavaa tuotetta kohtaan". Se että vaikuttaako tuo jossain määrin PS5, sen seuraaviin versioihin tai Sonyn muihin tuotteisiin jää nähtäväksi.

Edit: Aah, alunperäisessä uutisessa tai Sonyn mailissa ei edes puhuttu PS5:sta vaan tuo oli Gamereactorin lisä.
 
Eli raudan osalta joka voitaisiin laittaa jopa kannettavaan malliin ?
Miksi tämä kysely vaikuttaisi rautaan?

jossa kysellään millaisia pelejä ja palveluita PS5-konsolilta toivotaan

Eli selkeästi haetaan viimeisiä mielipiteitä siitä kuinka esimerkiksi panostavat remoteplay toimintaan että kannettava pelaaminen onnistuu vaikka iOS/Android laitteilla tai jotain muuta vastaavaa. Eli PS5 on valmis ja nyt halutaan tietää mitä palveluita sen toivottaisiin tarjoavan eli launch priolistaa.
 
Entä jos kolme versiota nyt kun spekuloidaan tulisi MultiSKU myyntiin seuraavallakin kierroksella.

PS5-PSN: Standardikonsoli ilman bluray-kelkkaa, pieni HDD levy. Pelit ostetaan netistä sekä mainostetaan PSNow pelistriimauslaitteena. Konsoli mahdollisimman pienikokoinen jotta helppo ottaa mummolaan. Hinta yritetään saada under x99 dollaria maagiseen kategoriaan esim pienellä kovalevyllä. Käyttäjä voi vaihtaa levyn isompaan.(**1)

PS5-STD: Standardikonsoli bluray-levyllä, HDD levy.

PS5-PRO: Kallis tehokonsoli bluray-kelkalla ja SSD levyllä. Hardcore pelaajalle joka ei hintaa mieti.

(**1) Vai tuleeko uusi edullinen ps5 muistikortti joka korvaa halpisversion kovalevyn. Switch-konsolityyliin ostettava useampi muistikortti. Korttia vaihtamalla jumpataan aktiivinen pelikirjasto käyttöön. Lisähinta saadaan kätevästi piilo-ulkoistettua kuluttajalle.
 
Eihän tässä kohta ole enää kuin muutama sukupolvi PlayStation 9:n.

 
En välttämättä pidättelis hengitystä asian suhteen. Toi tarkottais sitä ettei Remastered-versiota kannattais oikeen julkasta jo olemassaolevista PS4 peleistä, lisäks PS4 myynti käytännössä loppuis siihen paikkaan kun PS5 julkaistaan. Kuluttajathan tuosta backwards compatibilitystä tykkäis, mutta bisneksen kannalta se on huono.
Tuossa on sellainenkin asia mietittävänä, että jos Sony ei tarjoa BC:tä, niin päätös kilpailijan kelkkaan hyppäämisestä helpottuu huomattavasti. Että sikäli vaikea sanoa, kumpi on bisneksen kannalta parempi. Tehdäkö remastered-versio muutamasta pelistä ja riskeerata samalla valaiden siirtyminen kilpailijalle?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom