400-500€ hintaluokka on myyntien kannalta hyvä mutta mahtaako sillä rahalla saada riittävän kovaa tekniikkaa tai sitten tosiaan on otettava takkiin myyntihinnassa. Selvästi parempaa sieltä jokatapauksessa tulee kuin nykyisen sukupolven konsolit.
Jos tehdään saman kokoinen piiri kuin PS 4 oli julkaisun aikaan, niin kyllä siihen saadaan ihan ok rautaa aikaan.
PS 4 piiri on 350 neliömillimetriä, josta n. puolet on prossua (15% = 52,5) ja näyttistä (33% = 115,5), loput IO:ta ja muistikontrolleria (52% = 182). Jos sama koko ja suhde saadaan pidettyä, niin jotain seuraavan suuntaista olisi luvassa:
Yksi zen2 ydin cacheineen on arviolta n. 9 neliömillimetrin kokoinen, jolloin 52,5 neliömillimetriin näitä saisi vähän vajaa kuusi, varsinkin os nostetaan osuutta prosentilla tai kahdella, niin pitäisi riittää. 6c/12t moderni työpöytäprosessori maltillisilla 3Ghz kelloilla löisi edellisen sukupolven 1,6Ghz (2,1Ghz Pro-mallissa) Jaguarit laidalta täysin. Väitän, että Zen2 ydin on samoilla kelloilla ainakin neljä kertaa nopeampi kuin Jaguar. Tuohon päälle kun vielä lähes tuplakellot, niin vanha jää.
PS4 gpu vs. vastaava työpöytägpu sanoi:
According to Chipworks, the GPU is 88 mm sq, and takes up about a third of the total die. Looking at AMD's published figures for the HD 7870, however, the Pitcairn GPU core is a 228 mm sq part.
PS4 on 18 CU ja Pitcairn on 20CU. Eli 90% Pitcairnin suoritinyksiköistä on saatu mahtumaan 88 neliömillinetriin. Loput Pitcairnista on muistiohjainta, IO:ta ja mitä lie muuta härpäkettä (+ ne 2 "ylimääräistä" CU:ta)
Nyt mennään sitten melko spekulatiiviseen osioon, eikä tämä homma toimi oikeasti ihan näin, mutta laskennallisesti sinne päin:
Tällä logiikalla kun katsellaan, niin VEGA VII on ainut 7nm kuluttajanäyttis. Se on 331 neliömillimetriä iso ja siihen alaan on saatu mahtumaan 64 CU:ta (joskin vain 60 näistä on pelikortissa käytössä, saman piirin ammattikortti MI60:ssa ne ovat kaikki käytössä). Tuosta kun sipaisee neljäsosan pois, eli tiputaan Pitcairnin kokoluokan, niin jäljelle jää 41,33 CU:ta. Otetaan yli jäävä 8 neliömillimetriä käyttöön ja meillä on 42CU:ta. PS4 hyppäys on huomattava (24 lisää), mutta PS4 Prohon surkeahko 6 CU:ta lisää. Kelloja saadaan 7nm prosessilla jonkin verran lisää ja nykyiset "näyttisytimet" ovat kellotan kellolle hieman PS4 julkaisun aikaisia tehokkaampia, mutta aika vaatimattomalta hyppäys kuulostaa.
Jos käytetään HBM muisteja, niin kaistaa tulee kyllä mukavasti lisää, joka boostaa näyttistä aina hieman lisää. Lisäksi tämä on aika spekulatiivista laskua vain kylmästi leikata kolmasosa piiristä pois ja laskea sen perusteella. Lisäksi AMD on julkaisemassa Navi koodinimelliset näytönohjaimet mahdollisesti tänävuonna ja niissä voi piillä avain selkeään näyttistehon hyppäyksen konsoleissa samalla pinta-alalla.