Playstation 5

Eihän tuo patentti mitään tarkoita itsessään. Onhan se ollut tiedossa että PS4 firmwaressa on toimiva ps2 emulaattori mutta se ei tarkoita mitään kuluttajalle. Sonyllä varmasti mietitään kannattaako taaksepäin yhteensopivuutta antaa ainakaan ilmaiseksi koska ei ihmisiä ole kiinnostanut tähänkään asti pelata vanhoja pelejä. 100Miljoonaa myytyä konsolia kohtapuoliin on vankka todiste tästä.


E:



Digital Foundry writer - PS5 will "absolutely" have backward compatibility. "No question."

Nojoo mistäpä tuon tietty tietää.


Varmasti tulee olemaan, kun teknistä estettä moiselle ei enää ole. Varmasti ovat huomioineet kuinka XOnen BC pelasti konsolin vähäisetkin myynnit exclu-pelien puuttuessa.
 
Mitään tarvetta ole tuossa taaksepäin sopivuudessa. Hyviä peliä tasan nolla joita jaksaisi pelata. Etteenpäin vaan sano mummo lumessa.
 
Hetkellinen teho jossain testeissä voisikin olla samaa luokkaa, mutta lämpöjen ja akkukeston takia tuskin pystyy pitkäaikaisesti pitämään.

edit. Googlailin hieman. Ilmeisesti väite on applen julkaisema, mutta mitään lukuja sen tueksi en löytänyt (perus applea...). Grafiikka suorituskyvystä puhuvat, mutta ehkäpä kyse on kumminkin jostain jaguar prossun rajoittamasta testistä; sehän ei olisi uutinen että prossusuorituskyvyssä ottaa rankasti turpaan. Toisaalta jopa switch on lähellä tehoissa One S:ää (kaiketi telakoituna, mutta se onkin jo melko vanhaan Nvidian Tegraan perustuva).
Applen mobiililaitteet ovat aina olleet performanssissa markkinajohtajia reilulla mitalla (ymmärrettävistä syistä) joten ei sinänsä olisi yllättävää kun Xbox One perusmalli alkaa olemaan jo elinkaarensa lopussa.

Sony patents a new system of backward compatibility of PS5 with PS4, PS3, PS2 and PSX
...It is a system to be applied in a future machine, PS5, and that allows the CPU of the new console to be able to "interpret" the central unit of the previous machines. ...Thanks to the new system, PS5 would be able to imitate the behavior of the previous consoles, so that the information that arrives at the different processors is returned in response to the "calls" of the games. The processor is able to detect the needs of each application and behave as if it were the original "brain" of each machine, cheating the software. ...
Kuulostaa kovasti jonkinlaiselta rajapinnalta. Todella siisti juttu jos tuossa onnistuvat hyvin vrt raskas emulointiratkaisu, mutta en ehkä liikaa innostuisi siitä että Sony antaisi suoran tuen jo ostetuille peleille. Bisnes on kuitenkin bisnestä joten veikkaan että Sony käyttää tuota vain myymään edellisen generaation pelejä digitaalisesti. Parhaimmassa tapauksessa ehkä vielä PS4 pelejä pystyisi pelaamaan suoraan levyltä.



Digital Foundry writer - PS5 will "absolutely" have backward compatibility. "No question."

Nojoo mistäpä tuon tietty tietää.

Niin. Vaikka DF on selvästi muita laadukkaampi pelimedia ja heidän toimittajat ovat oikeasti päteviä toisin kuin Vergen yms. sukupuoli/rotukiintiöillä valitut hihittelijät niin kyllä sieltäkin välillä tulee aikamoista höpöhöpöä.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuo patentti mitään tarkoita itsessään. Onhan se ollut tiedossa että PS4 firmwaressa on toimiva ps2 emulaattori mutta se ei tarkoita mitään kuluttajalle. Sonyllä varmasti mietitään kannattaako taaksepäin yhteensopivuutta antaa ainakaan ilmaiseksi koska ei ihmisiä ole kiinnostanut tähänkään asti pelata vanhoja pelejä. 100Miljoonaa myytyä konsolia kohtapuoliin on vankka todiste tästä.

Tää Ei todista yhtään mitään, suurin osa näistä on valinnut sonyn konsolin koska on aina ollut. Kyllä foorumeilla on vihaisia ja surullisia PS4 käyttäjiä kun ei pääse pelamaan vanhempia pelejä.
Itsekkin haluaisin vielä pelata Metal gear solid guns of the patriots :cool:
 
Tää Ei todista yhtään mitään, suurin osa näistä on valinnut sonyn konsolin koska on aina ollut. Kyllä foorumeilla on vihaisia ja surullisia PS4 käyttäjiä kun ei pääse pelamaan vanhempia pelejä.
Itsekkin haluaisin vielä pelata Metal gear solid guns of the patriots :cool:
Tottakai on vihaisia käyttäjiä. Vaikka yhteensopivuus vanhoille peleille olisi niin sitten olisi vihaisia käyttäjiä koska Y. Ei se tarkoita että se isossa skaalassa merkitsisi. Kysymys on että kuinka paljon niitä asiakkaita olisi saatu lisää $$$ panostuksella yhteensopivuuteen? Olisiko myynnit nyt 20M vai 500k enemmän? Hyvänä esimerkkinä Xbox360 genin käyttäjämäärä oli 90M mutta nykyinen gen läheten loppuaan ja kelkassa on lähes täydellinen taaksepäin yhteensopivuus ja puolet asiakaskunnasta on kaikonnut.

Mitä opimme? No houkutteleva konsoli koostuu suuresta määrästä pieniä osasia ja yhden pienen osasen puuttuminen (esimerkiksi taaksepäin yhteensopivuus) ei vaikuta oikeastaan mitenkään lopputulokseen jos muut osaset on kunnossa.

Siksi epäilen että miksi Sony toisi taaksepäin yhteensopivuuden jos sillä panostuksella ei palveltaisi kuin jotain pientä nostalgian nälkäistä porukkaa ja joka sentti olisi pois meiltä jotka haluavat uusia kokemuksia.

EDIT: Herätitpä pelihaluni. Löin Guns of the Patriots levyn sisään! :)
 
Viimeksi muokattu:
Mä ainakin kuulun siihen joukkoon joka ei osta konsolia (ainakaan heti) jos BC:tä ei ole. Syynä lähinnä se että 90% ajasta pelaan kaveriporukan kanssa. Tässä porukassa ei varmasti kaikki pysty tai halua hankkia uutta laitetta kun PS4 on osalle vasta 1-2 v vanha hankinta.
 
Tää Ei todista yhtään mitään, suurin osa näistä on valinnut sonyn konsolin koska on aina ollut. Kyllä foorumeilla on vihaisia ja surullisia PS4 käyttäjiä kun ei pääse pelamaan vanhempia pelejä.
Itsekkin haluaisin vielä pelata Metal gear solid guns of the patriots :cool:
PS3 anyone...?
Sony itsekin luotti tuohon ja tuli aikamoista tukkapöllyä.

Itse en pelanut mitään ps1 peliä läpi ps2:lla vaikka oli siihen mahdollisuus, itseasiassa kokeilin vain nopeampaa latausta ja tekstuuri päivitystä.
Mutta sonylla on jokaisella sukupolvella ollut omat pelinsä pelattavana joten deal breakeri tämä ei ole, toista voi olla kilpailijan leirissä.
 
PS3 anyone...?
Sony itsekin luotti tuohon ja tuli aikamoista tukkapöllyä.

Itse en pelanut mitään ps1 peliä läpi ps2:lla vaikka oli siihen mahdollisuus, itseasiassa kokeilin vain nopeampaa latausta ja tekstuuri päivitystä.
Mutta sonylla on jokaisella sukupolvella ollut omat pelinsä pelattavana joten deal breakeri tämä ei ole, toista voi olla kilpailijan leirissä.

Pelaaminen ja markkinointi kasvaa kovaa vauhtia. PS3 oli todella kallis julkaisussa mutta hinnan laskettua otti kilpailijan kiinni. Omasta tuttava piiristä 1/10 on ostanu PS4:sen exclujen takia ja loput änärin, kun näiltä kysyy asiallisesti miksi sony niin vastaus on koska aina ollut sonyn laite. Enkä käy täsä nyt mitään hyökkäystä sonya vastaan, itsekkin pelaan vielä ps3 ja ps4 mutta tiedän että 90miljoonasta konsolin ostaneista iso osa ei tiedä mitä teknistä eroa sillä on kilpailijoihin verrattuna.

Sony on tehnyt loistavaa työtä, mutta itseä kiinostaa onko ps5 taaksepäin yhteensopivuus kun itse sanoivat hetki sitten ettei se ketään kiinosta. Miten mahtaa kädyä?
 
Pelaaminen ja markkinointi kasvaa kovaa vauhtia. PS3 oli todella kallis julkaisussa mutta hinnan laskettua otti kilpailijan kiinni. Omasta tuttava piiristä 1/10 on ostanu PS4:sen exclujen takia ja loput änärin, kun näiltä kysyy asiallisesti miksi sony niin vastaus on koska aina ollut sonyn laite. Enkä käy täsä nyt mitään hyökkäystä sonya vastaan, itsekkin pelaan vielä ps3 ja ps4 mutta tiedän että 90miljoonasta konsolin ostaneista iso osa ei tiedä mitä teknistä eroa sillä on kilpailijoihin verrattuna.

Sony on tehnyt loistavaa työtä, mutta itseä kiinostaa onko ps5 taaksepäin yhteensopivuus kun itse sanoivat hetki sitten ettei se ketään kiinosta. Miten mahtaa kädyä?
Brändinähän playstation on tunnettu että papat ja mummot tietää ja ostajia varmasti löytyy kuhan hinta kohtaa kuluttajan.

Ja ps alustahan ollut loistava valinta 3rd pelejäkin silmällä pitäen että sille on ilmestynyt jokaisen tunnetun brändin isot AAA pelit mitä ei taas kilpailijoille ole välttämättä ilmestynyt.

Tää yhteensopivuus ei ole breaking dealer mutta kiva lisä, ainakin itselleni mutta vielä jos jostain syystä saavat sonylla tehtyä ihmeitä että 30lock vanhoista peleistä pois ja sitten rullaa niitä 60fps niin en mieti hetkeäkään että ostaisinko.

Pelintekijäthän ei tykkäisi tuosta kun eivät voi enää tehdä remastereita "koe vanha peli 60fps kera"
 
Pelaaminen ja markkinointi kasvaa kovaa vauhtia. PS3 oli todella kallis julkaisussa mutta hinnan laskettua otti kilpailijan kiinni. Omasta tuttava piiristä 1/10 on ostanu PS4:sen exclujen takia ja loput änärin, kun näiltä kysyy asiallisesti miksi sony niin vastaus on koska aina ollut sonyn laite. Enkä käy täsä nyt mitään hyökkäystä sonya vastaan, itsekkin pelaan vielä ps3 ja ps4 mutta tiedän että 90miljoonasta konsolin ostaneista suurin osta ei tiedä mitä teknistä eroa sillä on kilpailijoihin verrattuna.

Sony on tehnyt loistavaa työtä, mutta itseä kiinostaa onko ps5 taaksepäin yhteensopivuus kun itse sanoivat hetki sitten ettei se ketään kiinosta. Miten mahtaa kädyä?
Eli sinun tuttavapiirin perusteella kaikki toimii samoin? Itse olen ostanut kaikki Playstation sukupolvet pelien ja erityisesti pelisarjojen takia ja niin on tehnyt tutut ja sukulaiset. En silti väitä kaikkien niin tekevän mutta takuulla Sonyn vahvat tuotteet houkuttelee pelaajat uudelleen ja uudelleen. Ei se ole sattumaa kun merkki paukuttaa lähes jokaisen sukupolvensa yli 100 miljoonan myynneillä.
Taaksepäin yhteensopivuuteen saamme varmistuksen todennäköisesti kesän aikana. Itse en siitä ominaisuudesta maksaisi lanttiakaan tai sitten pitää jo tulla merkittäviä hyötyjä vanhoihin peleihin jotta pienen hintalisän hyväksyy. Focus pitää olla uusissa peleissä eikä vanhoissa.
 
Eli sinun tuttavapiirin perusteella kaikki toimii samoin? Itse olen ostanut kaikki Playstation sukupolvet pelien ja erityisesti pelisarjojen takia ja niin on tehnyt tutut ja sukulaiset. En silti väitä kaikkien niin tekevän mutta takuulla Sonyn vahvat tuotteet houkuttelee pelaajat uudelleen ja uudelleen. Ei se ole sattumaa kun merkki paukuttaa lähes jokaisen sukupolvensa yli 100 miljoonan myynneillä.
Taaksepäin yhteensopivuuteen saamme varmistuksen todennäköisesti kesän aikana. Itse en siitä ominaisuudesta maksaisi lanttiakaan tai sitten pitää jo tulla merkittäviä hyötyjä vanhoihin peleihin jotta pienen hintalisän hyväksyy. Focus pitää olla uusissa peleissä eikä vanhoissa.

Minun tuttavapiiri oli vain yksi esimerkki. Mutta eniten kiinostaa mitä sony nyt meinaa, vaikka sanoivat ettei se ketään kiinosta. Pitävätkö sanansa vai onko kilpailijan tuote tehnyt jossain määrin vaikutuksen.

Ps5 ostan joka tapuksessa.
 
Minun tuttavapiiri oli vain yksi esimerkki. Mutta eniten kiinostaa mitä sony nyt meinaa, vaikka sanoivat ettei se ketään kiinosta. Pitävätkö sanansa vai onko kilpailijan tuote tehnyt jossain määrin vaikutuksen.

Ps5 ostan joka tapuksessa.
Varmasti siellä seurataan mitä muut kilpailijat tekevät ja millaista on ps pelaajien ostokäytös. Jos vanhoja pelejä ei paljoa mene kaupaksi niin silloin niiden tuominen taaksepäin yhteensopivuudella ei ole iso rahallinen menetys. Toisaalta Sonyllä on nyt monipuolinen maksullinen striimauspelipalvelu joka tulisi kärsimään taaksepäin yhteensopivuudesta.
 
Taakseppäin yhteensopivuus olisi mukava ps4 osalta. Vanhempia pelejä ei kyllä jaksaisi pelata, ne on niin rumia.
 
Lähinnä Fifaa ja änäriä + jotain satunnaista AAA-peliä pelaaville konsolin valinta on enemmän kiinni siitä, missä kaverit pelaa ja mihin hintaan konsolin saa. Jos ovat ihastuneet johonkin pelisarjaan, niin toki se vaikuttaa myös. BC on tuskin heille kovin tärkeä asia, vaikka ostaisivatkin aina saman valmistajan laitteen. Tällaiset pelaajat harvemmin ostavat julkaisussa konsolin. Eivät ainakaan omassa kaveriporukassani ole ensimmäisten joukossa.

BC:n merkitys on suurin konsolisukupolven alussa, kun ei ole vielä paljon pelattavaa konsolilla. Tästä viimeisimpänä esimerkkinä Switch, jonka kohdalla olisi mieluusti pelannut Wii U:n pelejä, sillä niitä en ollut kokenut ja valikoima oli hyvin suppea tuolloin. Kun pari kolme vuotta on mennyt sukupolvessa eteenpäin, niin valikoima alkaa olla jo hyvä ja täytyy miettiä, mitä pelejä on aikaa pelata. Tästä syystä edellisen konsolin BC-tuki on todella hyvä juttu monelle ja tekee päätöksen ostaa konsoli sukupolven alussa helpommaksi.

Ja toki on sitten pelaajia, jotka arvostavat suuresti sitä, että voivat pelata joitakin paljon vanhempia pelejä sillä yhdellä ja samalla konsolilla. Arvioisin, että tämä on pienempi harrastajaporukka, mutta he todennäköisesti kuluttavat myös paljon rahaa uusiin peleihin, joten tärkeä asiakasryhmä sekin.

Sonyn sananparsi siitä, että ketään ei kiinnosta BC on ylilyönti ja kaikki tietää, miksi Sony sanoi noin, mutta se pitää jollakin tavalla myös paikkansa. Ei se tällä hetkellä kiinnosta kuin pientä porukkaa PS4-pelaajista, mutta sukupolven alussa ihmisiä kiinnostaa se enemmän.
 
Omasta tuttava piiristä 1/10 on ostanu PS4:sen exclujen takia ja loput änärin, kun näiltä kysyy asiallisesti miksi sony niin vastaus on koska aina ollut sonyn laite.
Toisaalta taas itse lähipiiristä kyselleenä vastaus on aina ollut että pleikkarilla parhaat pelit mitä ei muilla ole. Mikä lie totuus. Ehkä jotain siltä väliltä.
 
Konsoleissa pitää myös muistaa se että ostetut pelit eivät ole yhtäkuin mielenkiinto= PS käyttäjistä oli 50 miljoonaa pelanut GTAV peliä mutta viidesosa vain ostanut niin että valmistajalle oli tullut merkintä.
 
Konsoleissa pitää myös muistaa se että ostetut pelit eivät ole yhtäkuin mielenkiinto= PS käyttäjistä oli 50 miljoonaa pelanut GTAV peliä mutta viidesosa vain ostanut niin että valmistajalle oli tullut merkintä.
Muistaakseni pelin ostaneita oli lähemmäs 20 miljoonaa. Voin olla väärässä.
 
Kyllä BC minusta on tärkeä ominaisuus ihan konsolisukupolven alusta loppuun. Pysyy laitteiden määrä paremmin kurissa, eikä tarvitse metsästää hajonneiden laitevanhusten tilalle toimivia käytettyjä. Kiitos MS:lle, ettei tarvitse pitää kuin yhtä (One X) konsolia käytössä pelivalikoiman juuri kärsimättä. Sonyja ja Nintendoja onkin sitten käytössä samassa kotiteatterissa yhteensä 6 konsolia. Hyvät pelit ei kuitenkaan happane mihinkään, ja ainakin omat lapset noita vanhojakin pelejä pelaavat sitä mukaa kun ikää karttuu ikärajoihin.

Toivottavasti PS5 tarjoaa täyden tuen PS4-peleille ja niiden digitaaliselle kirjastolle, niin voi heti julkaisussa vaihtaa laitetta. Mikään striimipalvelu ei aja samaa asiaa.
 
Laittaisivat vaikka vesijäähdytyksen :)
Ei markkinoinninkusiletkut lämpöputkien tilalla lämpöä mihinkään hävitä maagisesti.
Samalla lailla nekin vaativat lämmön haihduttamisen ilmaan.
Siinä vain tulee reilusti enemmän asioita jotka voivat kulua ja hajota katastrofaalisesti:
  • Pumppu on kuluva osa (+ylimääräinen äänen lähde) jota ilman ei ole yhtään mitään jäähdytystehoa.
  • Riippuen letkujen materiaalista ja sen paksuudesta vesimolekyylejä pystyy haihtumaan sen läpi... Joka lopulta söisi jäähdytystehon, tai sitten pitäisi pystyä täyttämään kierto.
  • Nesteet olisi muutenkin hyvä vaihtaa ainakin joskus korroosionestoaineiden tehokkuuden säilyttämiseksi. Muuten esim blokin pintaan voi alkaa kertyä hapettumaa ja pahimmillaan kierrossa olevien erilaisten metallien välille (kennokin pitäisi olla kuparista=lisää hintaa) tulee galvaanista korroosiota.

Samoilla kustannuksilla saa tehtyä tehokkaamman lämpöputkijäähyn, joka on rajusti paremmalla pitemmän ajan huoltovapaalla luotettavuudella.
Budjetista kyllä riittää kalliimpaan korkeampilaatuiseenpaan tuulettimeenkiin.
 
Itsellä oli snes, jonka jälkeen piti ostaa "ultra 64" vaan sitten FF7 ja tomb raider iski silmille ja ostin pleikkari1:n. Sen jälkeen ps2, ps3:n skippasin kokonaan kun pelailin PC:llä, pc peluu loppui kuin seinään kun ps4 tuli ostettua.

xbox og+360 löytyy, vaan myin jo melkein kaikki pelit noista pois koska se ohjain vituttaa liikaa väärin aseteltuine tatteineen, ei vaan sovi omaan käteen.

Lisäksi brandina xbox on omassa mielessä huono, tylsä ja windowsmainen.

Eli ps5 tulee launchissa ostettua vaikka olisi "huonompi", koska sille nyt tulee jopa hyviä pelejä. Urheilupelit ym ei kiinnosta, jos niitä pelais niin ehkä sit ois se ja sama.

ps1, ps2 ja ps4 pelejä fyysisenä löytyy joku 500+ kappaletta niin jonkinlainen taaksepäinyhteensopivuus ois plussaa :D, edes ps4:lle.

4k on omasta mielestä lähes turha, hukkaa vaan tehoja eikä se niin merkittävästi paremmalle näytä, mielummin 1080p ja panostusta detaileihin + tekoälyyn ym. mikä jumii paikallaan.
 
Olen aivan varma että PS5 tulee olemaan taaksepäin yhteensopiva PS4 pelien kanssa.
Pystyy suoraan storesta lataamaan tai levyltä pelaamaan omat PS4 pelit, saattaappa niissä olla myös isompaa resoa sun muuta herkkua mukana.

Sony ampuis itseään jalkaan jos näin ei tapahtuisi, lähes kaikki PS4 käyttäjät päivittää PS5 kun pelikirjastokin seuraa mukana :tup:
 
Mahdotonta itsenkään uskoa että Sony ei vihdoin lähtisi bc-kelkkaan Microsoftin tapaan, Japanissakin täytyy ymmärtää(kai) että tuo on must have killer ominaisuus.
 
Mahdotonta itsenkään uskoa että Sony ei vihdoin lähtisi bc-kelkkaan Microsoftin tapaan, Japanissakin täytyy ymmärtää(kai) että tuo on must have killer ominaisuus.
Ei tuo ole mikään must have ominaisuus. Ja Sonyllä on ollut jo kauan vaihtoehto niille jotka sen perään haikailee ja haluavat maksaakin.
 
Analyytikko: PlayStation 5 tulee olemaan korkean tason pelikonsoli, mutta hinta ei silti karkaa käsistä

Analyytikko Hideki Yasuda on ennustanut yhdessä Ace Research Instituten kanssa, että PlayStation 5 tulee tarjoamaan huipputason ominaisuuksia ilman että konsolin hinta nousee PlayStation 4:n alkuperäisen hinnan yläpuolelle.

PlayStation 5:stä ei vielä tässä vaiheessa tiedetä kovinkaan paljoa edes huhujen muodossa, joten on vaikea tarkalleen ottaen sanoa, mitä huipputason ominaisuudet tarkoittavat käytännössä. Lienee kuitenkin todennäköistä, että konsolista löytyy kohtuullisen tehokasta rautaa pelien pyörittämistä varten.


Yasuda ja Ace Research Institute ennustavat, että PlayStation 5:n julkaisuhinnan pysyvän alle 499 dollarissa, kertoo Comicbook. Näin ollen Sony saattaa myydä itse konsolia suhteessa halvalla ja toivoa pelien sisältämän katteen tuovan tarpeeksi rahaa takaisin taloon.

Analyytikko: PlayStation 5 tulee olemaan korkean tason pelikonsoli, mutta hinta ei silti karkaa käsistä | Muropaketti.com

400-500€ hintaluokka on myyntien kannalta hyvä mutta mahtaako sillä rahalla saada riittävän kovaa tekniikkaa tai sitten tosiaan on otettava takkiin myyntihinnassa. Selvästi parempaa sieltä jokatapauksessa tulee kuin nykyisen sukupolven konsolit.
 
Viimeksi muokattu:
Koodinimi selvillä? Ja USB:t?



"Since ID Ariel (PS5) has been released in certain locations, there are more and more topics to talk about. (1/2)"

"The USB configuration includes "USB 3.1 log-c Gen2 × 1 + Gen 2 × 1 (DP Alt Mode)", and "USB 3.1 Log-Gen 2 × 2". Also on the ID ZCN / MP4, I'm guessing that Custom VCN. I wonder if an improvement in recording function and delivery function. (2/2)."
 
Analyytikko: PlayStation 5 tulee olemaan korkean tason pelikonsoli, mutta hinta ei silti karkaa käsistä



Analyytikko: PlayStation 5 tulee olemaan korkean tason pelikonsoli, mutta hinta ei silti karkaa käsistä | Muropaketti.com

400-500€ hintaluokka on myyntien kannalta hyvä mutta mahtaako sillä rahalla saada riittävän kovaa tekniikkaa tai sitten tosiaan on otettava takkiin myyntihinnassa. Selvästi parempaa sieltä jokatapauksessa tulee kuin nykyisen sukupolven konsolit.
Varmaan tulevat myymään alkuun noin nollakatteella. Ovathan aiemminkin myyneet jopa tappioksi, jonka maksattavat pelien hinnassa. Jopa massatuotettuna ja ilman katetta tiukkaa tekee saada Niin kovaa näyttisrautaa mahdutettua budjetteihin (niin hinta kuin lämmöntuotto). Tehontarvetta voi tietty kompensoida isommalla alemmalla kellotaajuudella ajettavalla piirillä, mutta silloin taas hinta karkaa herkästi.
 
Analyytikko: PlayStation 5 tulee olemaan korkean tason pelikonsoli, mutta hinta ei silti karkaa käsistä



Analyytikko: PlayStation 5 tulee olemaan korkean tason pelikonsoli, mutta hinta ei silti karkaa käsistä | Muropaketti.com

400-500€ hintaluokka on myyntien kannalta hyvä mutta mahtaako sillä rahalla saada riittävän kovaa tekniikkaa tai sitten tosiaan on otettava takkiin myyntihinnassa. Selvästi parempaa sieltä jokatapauksessa tulee kuin nykyisen sukupolven konsolit.
400 on vielä ihan ok (PS4 julkaisuhinta), mutta 500 alkaa jo hipomaan ehkä upperboundia. Toisaalta Switch ei ole realistinen vaihtoehto Xbox:lle tai PS4:lle joten jos molemmat valmistajat tähtäävät tuohon hintaluokkaan niin ehkä markkinat sitten hyväksyvät "500e konsoleiden aikakauden".
 
Viimeksi muokattu:
PS4 menestys osoitti, että 399$ julkaisuhinta oli oikein määritelty. Laite vietiin käsistä alusta saakka. 499$ olisi ollut hiljaisempaa. Mutta koska tässä pitää ajatella itsekkäästi niin toivon laitteen maksavan enemmän jos sillä saa vieläkin parempaa tehoa aikaan. Toivon mukaan mitään Jaguarin kaltaisia pullonkauloja PS5 ei esitä.
PS4 Pro tulee varmasti olemaan vuosia rinnalla. Sen omistajamäärät on sen verran valtavia, että tappokytkintä ei kannata painaa pitkiin aikoihin.
 
Mitään tarvetta ole tuossa taaksepäin sopivuudessa. Hyviä peliä tasan nolla joita jaksaisi pelata. Etteenpäin vaan sano mummo lumessa.

Tarkoittaa varmaan käytännössä, että et menetä jo ostettuja pelejä.
Pleikkarihan on menossa kohti levyttömyyttä.

Varmaan tulevat myymään alkuun noin nollakatteella. Ovathan aiemminkin myyneet jopa tappioksi, jonka maksattavat pelien hinnassa. Jopa massatuotettuna ja ilman katetta tiukkaa tekee saada Niin kovaa näyttisrautaa mahdutettua budjetteihin (niin hinta kuin lämmöntuotto). Tehontarvetta voi tietty kompensoida isommalla alemmalla kellotaajuudella ajettavalla piirillä, mutta silloin taas hinta karkaa herkästi.

Myös kehityskustannukset tulee olemaan minimaaliset. Laitehan on käytännössä sama laite uusilla muisteilla ja prossulla.
 
Myös kehityskustannukset tulee olemaan minimaaliset. Laitehan on käytännössä sama laite uusilla muisteilla ja prossulla.
Kyllä se koko piirilevy ja siis laite suunnitellaan uusiksi.
Tuskin muistiratkaisukaan tulee olemaan sama.
Erikoisimmillaan voisi olla yhdellä HBM-pinolla nopeana puskurina GPU:lle ja erillisellä suuremmalla päämuistilla.
 
Myös kehityskustannukset tulee olemaan minimaaliset. Laitehan on käytännössä sama laite uusilla muisteilla ja prossulla.
? Eiköhän se ole aivan kokonaan uusi laite jossa pistetään kaikki uusiksi hardis arkkitehtuurin puolelta, käyttöjärjestelmän osalta + uusi SDK jne.

Konsolien myyminen tappiolla (ainakin Sonylle ja MS:lle) on muutenkin suht turvallista peliä kun myynti on taattua ja ostaessa kuluttajat lukkiutuvat valmistajan ekosysteemiin.
 
? Eiköhän se ole aivan kokonaan uusi laite jossa pistetään kaikki uusiksi hardis arkkitehtuurin puolelta, käyttöjärjestelmän osalta + uusi SDK jne.

Konsolien myyminen tappiolla (ainakin Sonylle ja MS:lle) on muutenkin suht turvallista peliä kun myynti on taattua ja ostaessa kuluttajat lukkiutuvat valmistajan ekosysteemiin.
Microsoftin osalta ei niinkään turvallista kun katsoo sen myyntihistoriaa eri sukupolvissa. Sony on kuitenkin takonut pian 3 sukupolvea yli 100 miljoonan myynneillä ja huonoinkin 86 miljoonaa.
 
Microsoftin osalta ei niinkään turvallista kun katsoo sen myyntihistoriaa eri sukupolvissa. Sony on kuitenkin takonut pian 3 sukupolvea yli 100 miljoonan myynneillä ja huonoinkin 86 miljoonaa.
Mitään pois ottamatta sonylta mutta nipakin onnistunut vain kerran tuossa.
Edit: Siis laitteissa jotka kytkettään tv.
 
Satanen lisää ei välttämättä ole liian paha rasti kuluttajille vuonna 2020, jos konsolin katsotaan olevan sen hinnan arvoinen. Ja voihan sitä hintaa sitten laskea puolentoista vuoden kuluttua julkaisusta. Nyt ei puhuta sentään mistään kaksinkertaisesta hinnannoususta, kuten PS2->Ps3 tapauksessa. Ja täytyy pitää mielessä myös inflaation vaikutus: mikä maksoi vuonna 2013 $399, olisi inflaation myötä vuonna 2020 noin $450.

Se mitä kilpailija tekee vaikuttaa varmasti hintaan ja koska huhujen mukaan MS:ltä olisi tulossa kaksi eri SKU:ta, niin se voi jarruttaa tuota $499 hintalappua.
 
400-500€ hintaluokka on myyntien kannalta hyvä mutta mahtaako sillä rahalla saada riittävän kovaa tekniikkaa tai sitten tosiaan on otettava takkiin myyntihinnassa. Selvästi parempaa sieltä jokatapauksessa tulee kuin nykyisen sukupolven konsolit.

Jos tehdään saman kokoinen piiri kuin PS 4 oli julkaisun aikaan, niin kyllä siihen saadaan ihan ok rautaa aikaan.

PS 4 piiri on 350 neliömillimetriä, josta n. puolet on prossua (15% = 52,5) ja näyttistä (33% = 115,5), loput IO:ta ja muistikontrolleria (52% = 182). Jos sama koko ja suhde saadaan pidettyä, niin jotain seuraavan suuntaista olisi luvassa:

Yksi zen2 ydin cacheineen on arviolta n. 9 neliömillimetrin kokoinen, jolloin 52,5 neliömillimetriin näitä saisi vähän vajaa kuusi, varsinkin os nostetaan osuutta prosentilla tai kahdella, niin pitäisi riittää. 6c/12t moderni työpöytäprosessori maltillisilla 3Ghz kelloilla löisi edellisen sukupolven 1,6Ghz (2,1Ghz Pro-mallissa) Jaguarit laidalta täysin. Väitän, että Zen2 ydin on samoilla kelloilla ainakin neljä kertaa nopeampi kuin Jaguar. Tuohon päälle kun vielä lähes tuplakellot, niin vanha jää.

PS4 gpu vs. vastaava työpöytägpu sanoi:
According to Chipworks, the GPU is 88 mm sq, and takes up about a third of the total die. Looking at AMD's published figures for the HD 7870, however, the Pitcairn GPU core is a 228 mm sq part.

PS4 on 18 CU ja Pitcairn on 20CU. Eli 90% Pitcairnin suoritinyksiköistä on saatu mahtumaan 88 neliömillinetriin. Loput Pitcairnista on muistiohjainta, IO:ta ja mitä lie muuta härpäkettä (+ ne 2 "ylimääräistä" CU:ta)

Nyt mennään sitten melko spekulatiiviseen osioon, eikä tämä homma toimi oikeasti ihan näin, mutta laskennallisesti sinne päin:

Tällä logiikalla kun katsellaan, niin VEGA VII on ainut 7nm kuluttajanäyttis. Se on 331 neliömillimetriä iso ja siihen alaan on saatu mahtumaan 64 CU:ta (joskin vain 60 näistä on pelikortissa käytössä, saman piirin ammattikortti MI60:ssa ne ovat kaikki käytössä). Tuosta kun sipaisee neljäsosan pois, eli tiputaan Pitcairnin kokoluokan, niin jäljelle jää 41,33 CU:ta. Otetaan yli jäävä 8 neliömillimetriä käyttöön ja meillä on 42CU:ta. PS4 hyppäys on huomattava (24 lisää), mutta PS4 Prohon surkeahko 6 CU:ta lisää. Kelloja saadaan 7nm prosessilla jonkin verran lisää ja nykyiset "näyttisytimet" ovat kellotan kellolle hieman PS4 julkaisun aikaisia tehokkaampia, mutta aika vaatimattomalta hyppäys kuulostaa.
Jos käytetään HBM muisteja, niin kaistaa tulee kyllä mukavasti lisää, joka boostaa näyttistä aina hieman lisää. Lisäksi tämä on aika spekulatiivista laskua vain kylmästi leikata kolmasosa piiristä pois ja laskea sen perusteella. Lisäksi AMD on julkaisemassa Navi koodinimelliset näytönohjaimet mahdollisesti tänävuonna ja niissä voi piillä avain selkeään näyttistehon hyppäyksen konsoleissa samalla pinta-alalla.
 
Jos tehdään saman kokoinen piiri kuin PS 4 oli julkaisun aikaan, niin kyllä siihen saadaan ihan ok rautaa aikaan.

PS 4 piiri on 350 neliömillimetriä, josta n. puolet on prossua (15% = 52,5) ja näyttistä (33% = 115,5), loput IO:ta ja muistikontrolleria (52% = 182). Jos sama koko ja suhde saadaan pidettyä, niin jotain seuraavan suuntaista olisi luvassa:

Yksi zen2 ydin cacheineen on arviolta n. 9 neliömillimetrin kokoinen, jolloin 52,5 neliömillimetriin näitä saisi vähän vajaa kuusi, varsinkin os nostetaan osuutta prosentilla tai kahdella, niin pitäisi riittää. 6c/12t moderni työpöytäprosessori maltillisilla 3Ghz kelloilla löisi edellisen sukupolven 1,6Ghz (2,1Ghz Pro-mallissa) Jaguarit laidalta täysin. Väitän, että Zen2 ydin on samoilla kelloilla ainakin neljä kertaa nopeampi kuin Jaguar. Tuohon päälle kun vielä lähes tuplakellot, niin vanha jää.



PS4 on 18 CU ja Pitcairn on 20CU. Eli 90% Pitcairnin suoritinyksiköistä on saatu mahtumaan 88 neliömillinetriin. Loput Pitcairnista on muistiohjainta, IO:ta ja mitä lie muuta härpäkettä (+ ne 2 "ylimääräistä" CU:ta)

Nyt mennään sitten melko spekulatiiviseen osioon, eikä tämä homma toimi oikeasti ihan näin, mutta laskennallisesti sinne päin:

Tällä logiikalla kun katsellaan, niin VEGA VII on ainut 7nm kuluttajanäyttis. Se on 331 neliömillimetriä iso ja siihen alaan on saatu mahtumaan 64 CU:ta (joskin vain 60 näistä on pelikortissa käytössä, saman piirin ammattikortti MI60:ssa ne ovat kaikki käytössä). Tuosta kun sipaisee neljäsosan pois, eli tiputaan Pitcairnin kokoluokan, niin jäljelle jää 41,33 CU:ta. Otetaan yli jäävä 8 neliömillimetriä käyttöön ja meillä on 42CU:ta. PS4 hyppäys on huomattava (24 lisää), mutta PS4 Prohon surkeahko 6 CU:ta lisää. Kelloja saadaan 7nm prosessilla jonkin verran lisää ja nykyiset "näyttisytimet" ovat kellotan kellolle hieman PS4 julkaisun aikaisia tehokkaampia, mutta aika vaatimattomalta hyppäys kuulostaa.
Jos käytetään HBM muisteja, niin kaistaa tulee kyllä mukavasti lisää, joka boostaa näyttistä aina hieman lisää. Lisäksi tämä on aika spekulatiivista laskua vain kylmästi leikata kolmasosa piiristä pois ja laskea sen perusteella. Lisäksi AMD on julkaisemassa Navi koodinimelliset näytönohjaimet mahdollisesti tänävuonna ja niissä voi piillä avain selkeään näyttistehon hyppäyksen konsoleissa samalla pinta-alalla.
Ainakin I/O taisi olla sellaista ettei voida ihan kutistaa samassa suhteessa olen ollut ymmärtävinäni. Lisäksi pitäisin todennäköisenä, että hyödyntävät cpu chiplettejä näihinkin ja sitten GPU+I/O varmaan olisi oma piirinsä, kun konsolien valmistusmäärillä sille kannattanee oma spessupiirinsä väsätä. Silloin piin kokonaispinta-ala voisi ehkä jopa kasvaa hieman edellissukupolvesta, kun hukkaa tulee vähemmän. 8 core zen2 konsoli apuista kuitenkin on jo vuotoja liikkunut
 
Ainakin I/O taisi olla sellaista ettei voida ihan kutistaa samassa suhteessa olen ollut ymmärtävinäni. Lisäksi pitäisin todennäköisenä, että hyödyntävät cpu chiplettejä näihinkin ja sitten GPU+I/O varmaan olisi oma piirinsä, kun konsolien valmistusmäärillä sille kannattanee oma spessupiirinsä väsätä. Silloin piin kokonaispinta-ala voisi ehkä jopa kasvaa hieman edellissukupolvesta, kun hukkaa tulee vähemmän. 8 core zen2 konsoli apuista kuitenkin on jo vuotoja liikkunut

Tuohon oletukseen, että IO:ta ei voida pienentää koko postaukseni perustuukin. Eli siellä 350 neliömillimetrin piirillä on yhtä paljon vapaata tilas CPU- ja GPU-ytimille riippumatta siitä, tehdäänkö piiri 7nm vai 16nm prosessilla.

Kahden (tai useamman) piiri rakenne kävisi kyllä järkeen. Sillä saataisiin lisää sitä paljon kaivattua näyttispinta-alaa ilman massiivista piiriä. Prossu ja IO yhteen piiriin ja näyttis toiseen.
 
Ja täytyy pitää mielessä myös inflaation vaikutus: mikä maksoi vuonna 2013 $399, olisi inflaation myötä vuonna 2020 noin $450.
Inflaatio ei välttämättä tulkkaannu potentiaalisille ostajille kuitenkaan ihan 1:1 kun konsolit ovat luonteeltaan "kerran tai pari vuosikymmenessä"-juttuja ja kilpailu on äärimmäisen pientä. Uuden konsolin tullessa markkinoille ihmiset vertaavat hintaa a) edeltäjään ja b) muihin markkinoilla oleviin laitteisiin. PS5 tilanteessa se lienee olisi kolmen satkun Nintendo Switch ja tuleva Xbox. Periaatteessa joku streaming-platform voisi sekoittaa pakkaa kunnolla, mutta ei taida olla vielä useampaan vuoteen pelkoa että niistä olisi todellista haastajaa fyysisille pelilaitteille globaalisti.

Toisaalta juuri se että konsolit ostetaan kerran pari vuosikymmenessä ja takaavat pelaamisen vuosiksi antaa nille äärimmäisen korkean ROI:n, mutta vaikea sanoa miten markkinat vastaavat täydellä varmuudella.
 
Tuohon oletukseen, että IO:ta ei voida pienentää koko postaukseni perustuukin. Eli siellä 350 neliömillimetrin piirillä on yhtä paljon vapaata tilas CPU- ja GPU-ytimille riippumatta siitä, tehdäänkö piiri 7nm vai 16nm prosessilla.

Kahden (tai useamman) piiri rakenne kävisi kyllä järkeen. Sillä saataisiin lisää sitä paljon kaivattua näyttispinta-alaa ilman massiivista piiriä. Prossu ja IO yhteen piiriin ja näyttis toiseen.
Mä kun arvaisin ihan toisin päin, kun prossu chipletti on jo olemassa. Prossu+io ja erillinen gpu olisi kaksi uutta piiriä tehtäväksi. Tuskin Sony tai Microsoftkaan haluaa maksaa ylimääräistä kahden piirin suunnittelusta (nehän suunnittelun viimeksikin maksoivat). Tosin voihan olla, että tulee erillinen IO ja prossu chipletti ja gpu chipletti, joista IO voisi helposti olla vanhemmalla prosessilla, ja siten kuluiltaan halvempi.
 
? Eiköhän se ole aivan kokonaan uusi laite jossa pistetään kaikki uusiksi hardis arkkitehtuurin puolelta, käyttöjärjestelmän osalta + uusi SDK jne.

Uusi käyttöjärjestelmä ja SDK olisi aika kolossaalinen yllätys ja kenties universumin idioottimaisin ratkaisu, jos prosessori on edelleen x86 ja näytönohjainkin GCN-johdannainen.

Sama *BSD-pohjainen, kenties tuoreemman kernelin pohjalle rakennettu, käyttis siellä tulee olemaan ja SDK:stakin saadaan vaan ominaisuustaso päivitys.
 
Uusi käyttöjärjestelmä ja SDK olisi aika kolossaalinen yllätys ja kenties universumin idioottimaisin ratkaisu, jos prosessori on edelleen x86 ja näytönohjainkin GCN-johdannainen.

Sama *BSD-pohjainen, kenties tuoreemman kernelin pohjalle rakennettu, käyttis siellä tulee olemaan ja SDK:stakin saadaan vaan ominaisuustaso päivitys.
Niin siis tuota juuri tarkoitin. Luulin että olisi itsestäänselvää ettei kukaan tee käyttöjärjestelmää pitkästä tavarasta. Mitä SDK:n tulee niin vaikea sanoa kun ei edes tiedä lopullista PS5 konfiguraatiota. Vulkan tuki saattaa olla tulossa ja ehkä jotain uusia tekniikoita millä saadaan enemmän raudasta irti ja PS5:ssa saattaa olla jotain omia custom chippejä. Pitäisin aika kolossaalisena yllätyksenä jos ei 6v aikana ole opittu mitään.
 
Vulkan tuella ei taida olla mitään merkitystä kun PS platformilla on pitkään ollut jo käytössä vastaavanlainen to-the-metal API jota enginet käyttää.
 
Niin onkin, mutta lieneekö sitten parempi?

Muistelen että hackernewsissä oli vuosi-kaksi sitten uutinen että Sony aikoo tuoda tuon tulevalle konsolilleen.
Haaveena lienee se, että kehityskustannukset laskisivat, kun sama API käytössä useammalla alustalla. Samalla voisi kuopata oma apin kehityksen ja siirtää paukut valmiin optimointiin.

Lisäksi kun katsoo esim. Strange Brigaden multigpu-skaalautumista Vulkanilla, voisi ps5 sisältää pari gpu:ta. AMD:lle tuo olisi järkevä veto alkuun pienellä tappiollakin, kun pc-puolella ei nVidiaa oikein haasteta ilman multigpu-tuen paranemista, ja tuolla tavalla saisi pelinkehittäjät kikkailua tukemaan pienellä viiveellä.
 
Haaveena lienee se, että kehityskustannukset laskisivat, kun sama API käytössä useammalla alustalla. Samalla voisi kuopata oma apin kehityksen ja siirtää paukut valmiin optimointiin.

Toisaalta onko sillä suurta merkitystä kun Microsoft pakottaa käyttämään DX12 ja vain kourallinen peleistä implementoi puolivillaisen Vulkan toteutuksen. Eli jos säilytetään se mitä aina ennenkin ja jonka kaikki jo osaa niin olisiko se sittenkin parempi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom