Playstation 5

IMO jos nyt Ratchet and Clank demon jälkeen ei uusien pelien fast travel ole samalla tyylillä toteutettu niin jää kauppaan. Seuraavassa bethesdan ropessa olisi parempi jo olla tuon tyylinen että kun valitset kartalta paikan ja suljet kartan nii olet jo siinä uudessa paikassa.
 
Kauhia on kiire ihmisillä jos ei jaksa 10 sekuntia odottaa. Commondoren aikoihin piti odotella puoli tuntia että sai edes pelin päälle. :rofl2:
Paljonkohan tulee olemaan nämä uuden genin pelit koossa. Liekkö joutuu jengi odottaa tuntikaupalla vaikka olisi nykyaikainen huippunopea sata megaa, koska kukaan ei voi enempää tarvita tai se heti kyseenalaistetaan. :hmm:
 
Kauhia on kiire ihmisillä jos ei jaksa 10 sekuntia odottaa. Commondoren aikoihin piti odotella puoli tuntia että sai edes pelin päälle. :rofl2:
Witcher 3 sanoo morjes xboxilla, kuin kuolit niin latausruutua sai pällistellä jopa 1.5min.
Itse en odota ihmeitä nytten mutta kuhan noi ajat saatu edes sinne PC SSD tasolle niin olen tyytyväinen.

Ei tosiaan ole väliä että katsotko sitä latausruutua sen 5-10sek mutta jos erot kasvaa noin 15sek vs 1min30min niin sitten alkaa olemaan jo ärsykettä ilmassa.
 
Witcher 3 sanoo morjes xboxilla, kuin kuolit niin latausruutua sai pällistellä jopa 1.5min.
Itse en odota ihmeitä nytten mutta kuhan noi ajat saatu edes sinne PC SSD tasolle niin olen tyytyväinen.

Ei tosiaan ole väliä että katsotko sitä latausruutua sen 5-10sek mutta jos erot kasvaa noin 15sek vs 1min30min niin sitten alkaa olemaan jo ärsykettä ilmassa.
Witcheri ainut Peli mikä meni pc+padi ja hdmi töllö. Ei järki kestäny konsolilla, samaten control, ei jaksanu pc edes 4k, puhumattakaan konsoleista. Näytti control lupaavan ps5 käännöksen, voisi 30fps saada sillä pyörimään
 
Kauhia on kiire ihmisillä jos ei jaksa 10 sekuntia odottaa. Commondoren aikoihin piti odotella puoli tuntia että sai edes pelin päälle. :rofl2:

Minua vähän tämä hoppu ihmetyttää. Pelit pitää latautua parissa minuutissa, sama millainen paketti on ja kaikki pitää olla kerralla asennettuna. Alle teran ssd riittää minulle kevyesti.
 
Ps4 pros ottanu verkkokortin hitaus päähän, kun tuntunu olevan rajotettu, toivotaan että ps5 giganen kortti. Toinen oli useampi usb kovalevy, ei tukenu usiampaa.

Vanha juttu. Korjautuu pistämällä lähiverkkoon proxyä pystyyn. Koska Sony tahallaan tai kompetenssin puuttessa tehnyt latauksen sellaiseksi kuin on.


(googlella löytyy sata muuta, tuo nyt vain yksi esimerkki)

Juju on että serveri jolle PS4 juttelee on erityisen latenssiherkkä. Jos sen pistää puhumaan proxylle lanissa 0ms latenssin päässä ja proxy on sitten ei-paska jutellessaan PSNn kanssa, nopeus nousee mukavasti. Itse tein tuon pistämällä pleikkarin juttelemaan pFsense-palomuuriin päälle pistetyn proxyn kanssa ja eipä ole sen jälkeen downausnopeus ollut ongelma. Levyltä taitaa instata hitaammin kuin netistä (gigabitin kuitu)
 
Vanha juttu. Korjautuu pistämällä lähiverkkoon proxyä pystyyn. Koska Sony tahallaan tai kompetenssin puuttessa tehnyt latauksen sellaiseksi kuin on.


(googlella löytyy sata muuta, tuo nyt vain yksi esimerkki)

Juju on että serveri jolle PS4 juttelee on erityisen latenssiherkkä. Jos sen pistää puhumaan proxylle lanissa 0ms latenssin päässä ja proxy on sitten ei-paska jutellessaan PSNn kanssa, nopeus nousee mukavasti. Itse tein tuon pistämällä pleikkarin juttelemaan pFsense-palomuuriin päälle pistetyn proxyn kanssa ja eipä ole sen jälkeen downausnopeus ollut ongelma. Levyltä taitaa instata hitaammin kuin netistä (gigabitin kuitu)
Toisaalta tuon ei pitäisi olla kikkailtava asia vaan pistäisivät vehkeensä kuntoon.
 
Eri asia jos jatkossa ps5 pelit levyinä 80€ ja storesta 60e

Todennäköinen skenaario on 70€ levyinä, 80€ storesta. Tällä hetkellä hinnat ovat kutakuinkin 60€ levynä (Gigantin kampanjat 50-55€), diginä 69.95€.

Jotenkin semmoinen kutina, että Euroopassa hinnat tosiaan nousevat sen ~10 euroa, mutta jenkeissä pidettäisiin edelleen kiinni 60 dollarin hintaluokasta. No, kaikki PS4 digipelit on tähänkin asti tullut ostettua jenkkien kaupasta huomattavasti edullisemman hinnan vuoksi, joten eipä siinä mikään muuttuisi.
 
Katsoin tuon DF:n videon ja puhuivat siinä, että nähty materiaali on ollut 30fps pelikuvaa ja olivat sitä mieltä, että melko varmasti suurin osa sonyn AAA peleistä tulisikin olemaan 30fps.... Horizon Dawn varmasti 30fps ja samoin Ratchet and Clank

Ja suoraan tuosta niiden jutusta:

At the same time, the emphasis on extreme detail also highlights the priorities of most of the developers showcased here - while Microsoft is talking about 4K 60fps and even 120fps frame-rates as the design targets for its hardware, the vast majority of the titles in yesterday's PS5 presentation were concentrating on 30 frames per second instead.

Based on media from yesterday's event, Counterplay Games' Godfall is the only 100 per cent confirmed title from the line-up to target a native 4K60
 
Eli kaupalle on sinun mielestä hyväksi täyttää varastot ja hyllyt tavaralla josta ei saa mitään voittoa ? :)
Kyse ei ole siitä miten asia on "minun mielestäni" vaan kyseessä on täysin normaali jälleenmyyntistrategia. Vastauksena kysymykseesi kuitenkin: kyllä tottakai se on. Sellaista kauppaa (ehkä jotain ääripoikkeuksia lukuunottamatta) ei olekaan joka yrittäisi jokaisella tuotteella vetää voittoa ja jos olisi niin ko. lafka olisi silmänräpäyksessä konkurssissa.
Vaikka jotkut tuotteet menevätkin katteetta myynnin läpi niin joka tapauksessa nämä liikkeet kuitenkin:
1. Saavat asiakkaat tulemaan heidän kauppoihinsa ja ehkä ostamaan muitakin tuotteita/palveluita samalla (muuta elektroniikkaa, ruokaa, Gigantti tuoteturva, AppleCare yms.)
2. Eivät luo negatiivista kuvaa itsestään ja omasta brändistään asiakkaiden mielessä "kalliina vaihtoehtoja" joten tulevaisuudessa todennäköisesti asiakas palaa ostoksille.

Sama idea on taustalla siinä miksi joissain avajaistarjouksissa tai joskus vain ihan yksinkertaisesti tarjouksissa tuotteita myydään ihan selkeällä tappiolla tai annetaan jopa ihan vain ilmaiseksi.

Esim. supermarketeille pelikonsolit eivät ole sitä tavaraa joka liikkuun kaikkein eniten, mutta jossa taas hintansa puolesta helposti huomaa välistävedon kun taas esim. nostamalla omenoiden kilo- tai maidon litra-hintaa muutamalla sentillä ei kuluttaja huomaa mitään, mutta tuotto skaalaantuu äärimmäisen nopeasti kaupalle. Suomessa toimivissa norjalaisissa elektroniikkajäteissä taas myydään lähes kaikkea tappiolla ja myyjien focus on täysin vakuutuksien, ylihinnoiteltujen näytösuojien/koteloiden, "yhden kuukauden ilmainen kokeilu yhteistyökumppanimme nettipalveluun" yms. oheispaskan myymisessä.
 
Mitenkähän olin oikein siinä luulossa että PS5 mukana olisi tullut VR-lasit, hitto vie. Täytyy toivoa että eivät maksa ihan mansikoita kun konsoli saapuu myyntiin.
 
Mitenkähän olin oikein siinä luulossa että PS5 mukana olisi tullut VR-lasit, hitto vie. Täytyy toivoa että eivät maksa ihan mansikoita kun konsoli saapuu myyntiin.

Eihän sieltä edes uusia laseja tule vielä konsolin kanssa samaan aikaan myyntiin. Joutuu menemään vielä noilla vanhoilla laseilla jos vr-hommat kiinnostaa, koska ne on yhteensopivat uuden konsolin kanssa.
 
Onko muuten mitään juttua ollut ps5 vr-peleistä? GT7 varmaankin. Entä tuo astrobot? Resident Evil? Mielestäni ei noissa ollut mitään puhetta kuitenkaan tuesta videossa?!
 
Tämä oli toissapäiväisen PS5 julkistuksen hienoimpia hetkiä, kun ymmärsi nähneensä vilauksen siitä mitä supernopea SSD peleissä mahdollistaa. Videolla on äänessä Digital Foundryn porukka.


Olikos nuo muut maailmat kokonaisia kenttiä vai pieniä osia kokonaisista? Luulis kyllä, että (kikkailulla) sama onnistuu tavallisella SSD:llä :confused:

Jos lataa koko kentän kerralla tuon sekunnin murto-osien aikana, niin sitten on aikas hienoa. :tup:
 
Onko muuten mitään juttua ollut ps5 vr-peleistä? GT7 varmaankin. Entä tuo astrobot? Resident Evil? Mielestäni ei noissa ollut mitään puhetta kuitenkaan tuesta videossa?!

Ovat kertoneet PSVR-tuen löytyvän PS5:sta. Muuten ovat vielä olleet hiljaa.

Patenttikuvia seuraavan sukupolven PSVR2-laseista on julkaistu pitkin talvea ja kevättä. Siihen viittaa myös uusi HD-kamera. Patenttikuvien pohjalta käyttävät sekoitettuun todellisuuteen (vr-pelaaja upotetaan pelimaailmaan = ja tästä pelivideo/suoratoisto), sekä koko vr-pelaajan kehon liikkeentunnistus kameralla.
 
Olikos nuo muut maailmat kokonaisia kenttiä vai pieniä osia kokonaisista? Luulis kyllä, että (kikkailulla) sama onnistuu tavallisella SSD:llä :confused:

Jos lataa koko kentän kerralla tuon sekunnin murto-osien aikana, niin sitten on aikas hienoa. :tup:
Sillähän ei ole sinänsä mitään väliä, kunhan jokainen lataus vaan tapahtuu mahdollisimman saumattomasti.

Esim. Fallout 4 joka muutoin ihan hyvä peli onkin, lataa aina hullun pitkään kun siirtyy ulkomaailmasta kaupunkiin ja sama homma kaupungin sisälläkin kun menee johonkin taloon sisälle, näissä se syö immersiota aika pahasti. Skyrim oli muistaakseni samanlainen. Joissain peleissä taas haitta on paljon pienempi.
 
Toimiikohan nykyinen ohjainten lataustelakka myös ps5-ohjaimiin vai hankituttaakohan senkin?
 
Todennäköinen skenaario on 70€ levyinä, 80€ storesta. Tällä hetkellä hinnat ovat kutakuinkin 60€ levynä (Gigantin kampanjat 50-55€), diginä 69.95€.

Jotenkin semmoinen kutina, että Euroopassa hinnat tosiaan nousevat sen ~10 euroa, mutta jenkeissä pidettäisiin edelleen kiinni 60 dollarin hintaluokasta. No, kaikki PS4 digipelit on tähänkin asti tullut ostettua jenkkien kaupasta huomattavasti edullisemman hinnan vuoksi, joten eipä siinä mikään muuttuisi.

Mulle on yksi syy ostaa konsoli se, että voi kavereiden kanssa pitää samat konsolit ja lainailla pelejä kun ne on pelannut läpi. Tai vaikka myydä ne pois.. PC:llä mielestäni täyttä idiotismia, että kerran kun olet pelin ostanut, niin sitä ei paljon kaverit pelaile, tai että siitä saisi penniäkään takaisin.. Mullakin on joku 100 peliä steamissa, ja nyt koneen hävittämisen jälkeen niistä ei oo mtn iloa kenellekään.
 
Menee varmaan sitten uusiksi ratit, polkimet ja muut lisävarusteet?
En kyllä usko tuohon, mikäli on sen verta tuoreita, että toimivat USB liittimillä. Ratit, polkimet jne on niin peruskamaa, ei se tekniikka siitä muutu vaikka eri logoja ja ulkokuoria lätkitään.
 
Menee varmaan sitten uusiksi ratit, polkimet ja muut lisävarusteet?

Tuskinpa. Tähän mennessä ovat ilmoittaneet PS4-peliohjaimen ja PSVR-tilpehöörien olevan yhteensopivat PS5 kanssa.

Täytyy myös muistaa PS4-pelien pyörivän PS5:ssa, ratit ja polkimet voisi tulkita myös tätä kautta olevan suoraan yhteensopivia.
 
Eikös nuo käytä USB-C:tä, joten sillä perusteella uusiksi menee telakat

Lataustelakka ei käytä usbia ps4:llä, vaan ohjaimen alapuolella olevaa liitintä. Riippuu ihan onko uusissa samanlaiset.

Tämän modelin perusteella ei näyttäisi olevan:
 

Liitteet

  • IMG_20200614_132952__01.jpg
    IMG_20200614_132952__01.jpg
    1,3 MB · Luettu: 40
Ahaa, ok. Oma tarvike-telakka kun käyttää sitä etupuolen micro usbia, niin mitään käryä ollut tuosta.:tup:
 
Katsoin tuon DF:n videon ja puhuivat siinä, että nähty materiaali on ollut 30fps pelikuvaa ja olivat sitä mieltä, että melko varmasti suurin osa sonyn AAA peleistä tulisikin olemaan 30fps.... Horizon Dawn varmasti 30fps ja samoin Ratchet and Clank

Ja suoraan tuosta niiden jutusta:

At the same time, the emphasis on extreme detail also highlights the priorities of most of the developers showcased here - while Microsoft is talking about 4K 60fps and even 120fps frame-rates as the design targets for its hardware, the vast majority of the titles in yesterday's PS5 presentation were concentrating on 30 frames per second instead.

Based on media from yesterday's event, Counterplay Games' Godfall is the only 100 per cent confirmed title from the line-up to target a native 4K60

En ymmärrä. En vittu vaan ymmärrä mikseivät pyri siihen 60fps, pelattavuus paljon parempaa ja sulavampaa. Mielestäni ihan hullun hommaa, että panostavat kunnon rautaa konsoliin mutta jättävät ruudunpäivityksen vieläkin noin alas.
 
En ymmärrä. En vittu vaan ymmärrä mikseivät pyri siihen 60fps, pelattavuus paljon parempaa ja sulavampaa. Mielestäni ihan hullun hommaa, että panostavat kunnon rautaa konsoliin mutta jättävät ruudunpäivityksen vieläkin noin alas.
Samaa mieltä, pitäisi kaikissa olla vaihtoehtona 60fps moodi full hd,
 
Kauhia on kiire ihmisillä jos ei jaksa 10 sekuntia odottaa. Commondoren aikoihin piti odotella puoli tuntia että sai edes pelin päälle. :rofl2:
Nää nettiin liitettävät laitteet on esimerkiksi joulusin kivoja. Parhaimmillaan koko laite ei toimi viikkoon ku serverit on jumissa. Paremmin ne asiat oli ennen =)
 
En ymmärrä. En vittu vaan ymmärrä mikseivät pyri siihen 60fps, pelattavuus paljon parempaa ja sulavampaa. Mielestäni ihan hullun hommaa, että panostavat kunnon rautaa konsoliin mutta jättävät ruudunpäivityksen vieläkin noin alas.

Silmäkarkki on se joka myy. Sieltä löytyy mm. tulevasta Demon´s Souls Remakesta valinta mennäänkö ruudunpäivitys vai grafiikat edellä.
 
Konsolin kuvaa pyörittämällä takaosasta ei löydy yhtään liitintä. :hmm::confused:
Koska niistä ei vielä tiedetä? Tuo 3D malli on jonkun harrastelija tekemä
 
Silmäkarkki on se joka myy. Sieltä löytyy mm. tulevasta Demon´s Souls Remakesta valinta mennäänkö ruudunpäivitys vai grafiikat edellä.
Hyvin todennäköisesti juuri noin. 30fps moodissa on sitten kaikki graafiset herkut. Nioh pelit ovat mainio esimerkki miten performance moodissa graafisesti lopulta tulee vähän takapakkia mutta pelattavuus paranee selvästi.
 
En ymmärrä. En vittu vaan ymmärrä mikseivät pyri siihen 60fps, pelattavuus paljon parempaa ja sulavampaa. Mielestäni ihan hullun hommaa, että panostavat kunnon rautaa konsoliin mutta jättävät ruudunpäivityksen vieläkin noin alas.

Niimpä,

Itselleni olisi myös käynyt muutama RT - heijastus vähemmän ja dynaaminen resoluutio kunhan peli juoksisi sen 60fps. Veikeä nähdä kuinka käy multiplättäri pelien kanssa.
 
Toivoisi pelintekijöiden menevän pelattavuus edellä. Jos vaatii isomman frameraten, että peli on pelattava niin sit se isompi fps kiitos. VRR toivottavasti auttaa.

Ei fps yksistään tee pelattavuutta. Mun käsiin GTAV oli epäpelattava kasa kökköä pc:llakin missä fps oli iso ja käytössä freesync. Silti se oli niin kiinnostava peli, että tuskastuttavista pelimekaniikoista huolimatta painin sen läpi. Toisaalta horizon 30fps oli superpelattava ja ei tule hetkeä mieleen missä horizon:ssa kuoli muuhun kuin omaan selkeään virheeseen. Horizonin tekijäthän väsäsivät kaikkea pientä hienoa, kuten audiot sellaiseksi, että tietää mitä dinot tekee ja mistä ne tulee vaikkei niitä näkisikään.

Toivoisi myös pelintekijöiden kokeilevan mitä todella iso framerate saa aikaiseksi. Wipeout/gran turismo tyylinen peli 120Hz moodissa olisi mukava yllätys. Varsinkin vr:ssa, mutta miksei myös telkkarilla.
 
Viimeksi muokattu:
No jos pitää valita niin ennemmin karkit vähemmälle ja 60fps kuin karkit tappiin ja hädintuskin edes sitä 30fps joissain kohdissa. Toisaalta en ymmärrä miksi enää näin 2020 next-gen konsolien kanssa devien pitäisi päättää pelaajien puolesta se mikä on paras ratkaisu kun päätösvalta asetuksista voidaan antaa pelaajalle. Vakioratkaisuksi vaikka se maksimikarkit mutta valistuneet voi sitten lyödä toisen moodin. Vaikka 3 vakioasetusta aina peleihin mukaan, 4K@30fps maksimiasetuksilla, 4K@60fps rajoitetuilla asetuksilla ja 1080p@60fps maksimeilla.
 
Ei fps yksistään tee pelattavuutta. Mun käsiin GTAV oli epäpelattava kasa kökköä pc:llakin missä fps oli iso ja käytössä freesync. Silti se oli niin kiinnostava peli, että tuskastuttavista pelimekaniikoista huolimatta painin sen läpi. Toisaalta horizon 30fps oli superpelattava ja ei tule hetkeä mieleen missä horizon:ssa kuoli omaan virheeseen. Horizonin tekijäthän väsäsivät kaikkea pientä hienoa, kuten audiot sellaiseksi, että tietää mitä dinot tekee ja mistä ne tulee vaikkei niitä näkisikään.
Vahvasti tämä. Hyvin toteutettuna 30fps voi olla erittäin sulava ja hyvä kokemus, kuten juuri tuo horizon, mutta päätös pitäisi antaa pelaajalle, varsinkin koska monissa peleissä se 30fps ei ole noin hyvin toteutettu, ja kun siitä silmäkarkista ei tarvitsisi edes karsia paljoa. Full hd näyttää edelleen todella hyvältä 4k telkkarista ja pelkkä tuo resoluution tiputtaminen (vaikka siinä samalla nostettaisiin reunanpehmennystä) takaisi varmasti sen lukitun 60fps.
 
Niin eikös uusilla konsoilla pystyisi sitten jo 4K:takin supersamplaamaan ja tehdä paremman näköiseksi. 1080p-töllöillä esim XbX:n ja Pron samplaus-tila teki pelikuvan todella paljon hienommaksi ihan hd-töllöllä niin eikö sama tehon kanssa onnistuisi myös 4K-tv:eitä näyttönä käytettäessä.

Niin ja onko se 2Tb malli oikeasti tulossa heti vaihtoehtona vai oliko feikkiä?
 
Niin eikös uusilla konsoilla pystyisi sitten jo 4K:takin supersamplaamaan ja tehdä paremman näköiseksi. 1080p-töllöillä esim XbX:n ja Pron samplaus-tila teki pelikuvan todella paljon hienommaksi ihan hd-töllöllä niin eikö sama tehon kanssa onnistuisi myös 4K-tv:eitä näyttönä käytettäessä.

Niin ja onko se 2Tb malli oikeasti tulossa heti vaihtoehtona vai oliko feikkiä?
Varmasti joo mutta vähän epäilen että tulevassa genissä 4K on se resolutio mitä käytetään maximissaan.
 
Onko tämä homma edes enää todellista, PC:llä jengi painaa jo pitkälle päälle 100 fps:n perässä suuri herzisten näyttöjensä kanssa ja vielä edelleen konsolien kanssa heti konsoliosukuipolven alkumetreillä höpistään 30fps peleistä... Edellinen sukupolvi jäi välistä ja jää kyllä tämäkin jos pelit eivät edelleenkään pyöri kunnolla...
 
Sanoisin että jos tehdään kaikkien nykyherkkujen 4K/30fps peli niin eiköhän niihin ole helppo tehdä "melkein yhtä hieno" 60fps asetus tai enemmän suoraan. Kuitenkin moninkertainen teho nykykonsoihin verrattuna käytössä
 
Ongelma tuossa on varmaankin se, että GPU:ssa tulee tehot vähän vastaan ja lukittu 30fps on paljon helpompi toteuttaa kuin lukittu 60fps. Ei paljoa hyödytä jos peli pyörisi sen 40-50fps ilman lukitusta ja visuaalisesta toteutuksesta ei haluta niin paljon karsia, että se saataisiin rullaamaan lukittu 60fps.

Tuosta tämä vähän kielii jos kerran Insomniac Gamesin Ratchet and Clank on suoraan laitettu 30fps peliksi vaikka ps2 ja PS3 aikaa ko. pelit oli 60fps. PS4 Remastered oli myös 30fps, koska halusivat mennä grafiikat edellä ja eivät selvästikään halua tehdä liian suurta kompromissia graffojen suhteen PS5 kanssa ja tyytyvät siksi 30freimiin. Selvästi myöskään natiivista 4k resosta ei haluta tinkiä.

Hieman olen ehkä pettynyt, koska toivoin 4k/60fps tähän geniin.
 
Se näkyvä sukupolviloikka on saatava esiin ja 4K30 tasolla se onnistuu selvästi paremmin kuin 4K60. Itselleni jo nämä PS4 parhaimmistot 4K60 tasolla olisivat jo uuden sukupolven tuntuisia mutta massat taitavat olla sen silmäkarkin perään.
 
Se näkyvä sukupolviloikka on saatava esiin ja 4K30 tasolla se onnistuu selvästi paremmin kuin 4K60. Itselleni jo nämä PS4 parhaimmistot 4K60 tasolla olisivat jo uuden sukupolven tuntuisia mutta massat taitavat olla sen silmäkarkin perään.

Juuri näin,

ja tuota geni-hyppyä graffoissa ajattelinkin kun arvelin syitä miksi ovat 30fps:n valinneet. Minäkin mielessäni ajattelin että 4k/60fps olisi minulle riittävä loikka vaikka muuten ei graffoissa olisi tullut lisää detaileja. Natiivi 4k itsessään on aika herkkua 4k telkussa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom