Playstation 5

Onko tämä homma edes enää todellista, PC:llä jengi painaa jo pitkälle päälle 100 fps:n perässä suuri herzisten näyttöjensä kanssa ja vielä edelleen konsolien kanssa heti konsoliosukuipolven alkumetreillä höpistään 30fps peleistä... Edellinen sukupolvi jäi välistä ja jää kyllä tämäkin jos pelit eivät edelleenkään pyöri kunnolla...
Ei pitäisi olla mikään yllätys ettei 500e laite vedä 100+ fps 4k resolla. Minulle kelpaisi 40-60fps vrr päällä.
 
Onko tämä homma edes enää todellista, PC:llä jengi painaa jo pitkälle päälle 100 fps:n perässä suuri herzisten näyttöjensä kanssa ja vielä edelleen konsolien kanssa heti konsoliosukuipolven alkumetreillä höpistään 30fps peleistä... Edellinen sukupolvi jäi välistä ja jää kyllä tämäkin jos pelit eivät edelleenkään pyöri kunnolla...
PC:llä on aina painettu omilla herseillä ja resoluutioilla, ja näitä kaipaaville se PC tule todennäköisesti aina olemaan ainoa vaihtoehto. 30 fps on ainakin minulle ok, jos se on hyvin toteutettu ja tietty vähän pelistä riippuen. Oma silmä onneksi tottuu nopeasti alhaiseenkin fps:ään, vaikka hetki sitten olisi tullut pelattua sillä 144 fps:llä. Veikkaan, ettei keskimääräinen konsolipelaaja edes tajua fps:n päälle, ellei sitä hälle erikseen osoita, mutta hienommat grafiikat hänkin kyllä havaitsee.
 
Tuo toki ajosimujen(tai sinnepäin) pelien kynnyskysymys ollut konsoleilla, 30fps ajopelit, muutamaa arcadempaa poikkeusta lukuunottamatta, järjestään aika kauhean tuntuisia. Ajosimut vaativat sen yli 100fps(ja 120, 144 jne) sopivan näytön kanssa että se sujuvuus ja forcet toimii kuten pitää.
 
Ja esim räiskintäpeleissä 60fps on ehdoton. Uusin Codi on konsoleilla nannaa kun näyttää hyvältä ja pyörii rock solid 60fps. Sitä pelaat ja heität sen jälkeen vaikkapa FC5 tulille niin silmät itkee verta o_O
 
Silmäkarkki on se joka myy. Sieltä löytyy mm. tulevasta Demon´s Souls Remakesta valinta mennäänkö ruudunpäivitys vai grafiikat edellä.
Onko fakta? Kyllä nämä konsolit on menneet ihan pilalle. Pitäisi olla vain ja ainoastaan yksi moodi ja pelattavuus edellä pitäisi mennä.
Nintendo ainoa konsoli joka tekee sen oikein. Jatkossa menen ainoastaan pc:llä ja hankin Nintendon lisäksi. Ehkä niitä muutaa PS-ekslua varten voi ostaa tarjouksesta vuosien päästä jonkun slim-version tuosta Sonyn julkaisemasta järkyttävästä möhkäleestä.
 
Onko fakta? Kyllä nämä konsolit on menneet ihan pilalle. Pitäisi olla vain ja ainoastaan yksi moodi ja pelattavuus edellä pitäisi mennä.
Nintendo ainoa konsoli joka tekee sen oikein. Jatkossa menen ainoastaan pc:llä ja hankin Nintendon lisäksi. Ehkä niitä muutaa PS-ekslua varten voi ostaa tarjouksesta vuosien päästä jonkun slim-version tuosta Sonyn julkaisemasta järkyttävästä möhkäleestä.
Enemmistön mukaan mennään, ei atk foorumin fps kyttääjien.
 
Toki noita 4K60 pelejä tulee myös olemaan kun niitä on jo nytkin.
Uusi Granturismo ja monet niistä pienemmistä peleistä joita torstaina julkistettiin pitäisi digital foundryn mukaan olla 4k 60fps. Eli kyllä niitä on tulossa ihan runsaasti, jos kehittäjät kokevat sen silmäkarkkia tärkeämmäksi, aivan kuten tässäkin sukupolvessa on ollu esim. codien suhteen.
 
Enemmistön mukaan mennään, ei atk foorumin fps kyttääjien.
Niin en muutenkaan tykkää näistä pc-tyyppisistä ”moodeista”. Pitäisi päättää haluaako olla pc vai konsoli ja nykypäivän konsolit ei tunnu osaavan päättää. Nintendo on keskittynyt ymmärtääkseni peleihin eikä PC:n emulointiin.
 
Onko fakta? Kyllä nämä konsolit on menneet ihan pilalle. Pitäisi olla vain ja ainoastaan yksi moodi ja pelattavuus edellä pitäisi mennä.
Nintendo ainoa konsoli joka tekee sen oikein. Jatkossa menen ainoastaan pc:llä ja hankin Nintendon lisäksi. Ehkä niitä muutaa PS-ekslua varten voi ostaa tarjouksesta vuosien päästä jonkun slim-version tuosta Sonyn julkaisemasta järkyttävästä möhkäleestä.
Mielestäsi Zelda peli menee pelattavuus edellä? Ihan samoin sieltäkin sitä 30fps löytyy. Ja miksi ei löytyisi kun konsolipelaajille se riittää. Mikään pelaamista estävä ongelmahan se ei suinkaan ole vaan laatupelin pelaa ihan täysin.
 
Onko fakta? Kyllä nämä konsolit on menneet ihan pilalle. Pitäisi olla vain ja ainoastaan yksi moodi ja pelattavuus edellä pitäisi mennä.

En nyt oikein saa koppia siitä, miten yksi moodinvalinta pilaa konsolit. Ei tuo olisi mikään PC:n 20 eri täpän grafiikka asetukset vaan korkeintaan PS4 Pro tyylinen yhden rivin valinta haluatko pelin 1080p@60fps vai 4K@30fps. Eihän tuohon ole edes pakko koskea jos menee oman ymmärryksen yli, kyllä devit laittavat oletukseksi mielestään parhaan. Tuo pelkkää valinnanvapautta ja mahdollistaisi kaikille oman päätöksen siitä, haluaako silmänherkkua vai sulavamman pelin.
 
En kyllä usko tuohon, mikäli on sen verta tuoreita, että toimivat USB liittimillä. Ratit, polkimet jne on niin peruskamaa, ei se tekniikka siitä muutu vaikka eri logoja ja ulkokuoria lätkitään.
Tuskinpa. Tähän mennessä ovat ilmoittaneet PS4-peliohjaimen ja PSVR-tilpehöörien olevan yhteensopivat PS5 kanssa.

Täytyy myös muistaa PS4-pelien pyörivän PS5:ssa, ratit ja polkimet voisi tulkita myös tätä kautta olevan suoraan yhteensopivia.
Niin. Mutta eipä vaan toiminut Logitechin G27(ps3&pc toimi) PS4n kanssa koska uupui joku sonyn uusi turvasiru. Sonyn omat hilppeet asia erikseen
 
Mielestäsi Zelda peli menee pelattavuus edellä? Ihan samoin sieltäkin sitä 30fps löytyy. Ja miksi ei löytyisi kun konsolipelaajille se riittää. Mikään pelaamista estävä ongelmahan se ei suinkaan ole vaan laatupelin pelaa ihan täysin.
Pointti ettei siellä ole mitään moodeja. Toi säätö kuuluu pc-maailmaan.
 
En nyt oikein saa koppia siitä, miten yksi moodinvalinta pilaa konsolit. Ei tuo olisi mikään PC:n 20 eri täpän grafiikka asetukset vaan korkeintaan PS4 Pro tyylinen yhden rivin valinta haluatko pelin 1080p@60fps vai 4K@30fps. Eihän tuohon ole edes pakko koskea jos menee oman ymmärryksen yli, kyllä devit laittavat oletukseksi mielestään parhaan. Tuo pelkkää valinnanvapautta ja mahdollistaisi kaikille oman päätöksen siitä, haluaako silmänherkkua vai sulavamman pelin.
Minä en tykkää. Sit kaivaa se ajatus siellä taustalla, että minkäslainen se toinen moodi olisi ollut.
 
Sackboy näytti kivalta. Mikähän siinä on ikäraja?

Näin metakeskusteluna jotenkin toivoisi, että jos 30fps aiheuttaa facepalmeja toisessa ketjussa, niin sitten se sama reaktio säilyisi tässä toisessakin. Tai ne kommentit menisi suoraan sinne tappeluketjuun.
 
Minä en tykkää. Sit kaivaa se ajatus siellä taustalla, että minkäslainen se toinen moodi olisi ollut.
Puhut sekavia. Päätit mennä PC:llä tästä eteenpäin koska pelattavuus ja itse valittavissa olevat hertsimäärät ja karkit... mutta konsolilla yhden vivun vääntäminen on liian vaikeaa? Kumpi se nyt on parempi? Se että on valintoja vai että ei ole? Miten toimit esim leivänpaahtimen kanssa jossa voi valita esim 5 eri paahtoastetta? Miltä se leipä olisikaan näyttänyt tasolla 3, kalvaa alati mieltä...
 
Puhut sekavia. Päätit mennä PC:llä tästä eteenpäin koska pelattavuus ja itse valittavissa olevat hertsimäärät ja karkit... mutta konsolilla yhden vivun vääntäminen on liian vaikeaa? Kumpi se nyt on parempi? Se että on valintoja vai että ei ole? Miten toimit esim leivänpaahtimen kanssa jossa voi valita esim 5 eri paahtoastetta? Miltä se leipä olisikaan näyttänyt tasolla 3, kalvaa alati mieltä...
Ongelmat nykykonsoleissa on sekä pc-tekniikka että pcmäistyminen eli tarjoillaan erilaisia säätöjä ja itse laitteetkin on pc-tornien kokoisia. Mua ei kiinnosta tällainen konsolimaailma.

Konsoleiden pitäisi ottaa selkeä pesäero pc:n kaikin tavoin. Silloin ne olisi kiinnostavia.
 
4K60 tulee olemaan kompromissi uusilla konsoleilla. Valitettavasti. Näyttävää karkkigraffaa ajavat "story driven"-pelit todennäköisesti valitsevat 4K30... Ei vain tuo GPU jaksa enempää. Toivoa tosin on että "twitchy"-pelit, ts. fps shootterit, ajelut jne todennäköisesti kuitenkin valitsevat ne kompromissit ja pitävät kiinni 60fps menosta, tosin epäilen että siellä otetaan sitten kompromissia toisesta suunnasta, eli checkerboardia sun muuta temppua.
 
Ongelmat nykykonsoleissa on sekä pc-tekniikka että pcmäistyminen eli tarjoillaan erilaisia säätöjä ja itse laitteetkin on pc-tornien kokoisia. Mua ei kiinnosta tällainen konsolimaailma.

Konsoleiden pitäisi ottaa selkeä pesäero pc:n kaikin tavoin. Silloin ne olisi kiinnostavia.

No voi luoja että osataan tehdä asioista sitten vaikeita itselle. :facepalm: Ne pelit kun on aivan pelattavissa niillä default-asetuksilla myös. Mahdollisuus painottaa esim. ruudunpäivitystä tai silmäkarkkia ei ole mitään muuta kuin positiivinen juttu.

4K60 tulee olemaan kompromissi uusilla konsoleilla. Valitettavasti. Näyttävää karkkigraffaa ajavat "story driven"-pelit todennäköisesti valitsevat 4K30... Ei vain tuo GPU jaksa enempää. Toivoa tosin on että "twitchy"-pelit, ts. fps shootterit, ajelut jne todennäköisesti kuitenkin valitsevat ne kompromissit ja pitävät kiinni 60fps menosta, tosin epäilen että siellä otetaan sitten kompromissia toisesta suunnasta, eli checkerboardia sun muuta temppua.

Natiivin 4K reson jahtaaminen 60 framella sekunnissa on aivan turhaa resurssien haaskausta, ellei peli ole graafiselta ilmeeltään todella pelkistetty. Fiksummin lähes vastaavaan lopputulokseen päästään kuvan rekonstruktiolla vaikka juuri 1440p resosta, jollon silmäkarkin osalta ei tarvitse tehdä vastaavaa kompromissia. Katseluetäisyys TV:llä pelattavissa konsolipeleillä kun on tavallisesti pidempi kuin kuin yksinomaan PC:lle kehitettävissä peleissä, jolloin näyttölaitteena on pääosin huomattavasti lähempänä oleva monitori. Tällöin tämänkaltaisen optimoinnin lieveilmiöt eivät näy niin selvästi loppukäyttäjälle.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä nähdä onko Gran Turismo 7:ssa myös 120fps tuki, kun aikasemmin talvella studio kertoili sen olevan tavoite/unelma.
 
Ihan näin kaiken väännön ohessa, onko jollain oikeasti tietoa että pelit targetoisivat 30FPS? Sillä että DF:n pojat veikkaavat tällaista tai arvelevat on ihan se ja sama, mutta onko jossain ihan konkreettisesti tietoa että pelit tulevat julkaisussa olemaan 30 FPS?
 
Konsoleiden pitäisi ottaa selkeä pesäero pc:n kaikin tavoin. Silloin ne olisi kiinnostavia.
Nintendo Switch tekee tämän. Pleikkarilla on taas tarkoitus pystyä pelaamaan osittain samoja pelejä ja hyvä niin. Jos jokaiselle lapselle pitäisi hankkia peli-pc niin menisi enemmän rahaa ja tilaa.
 
Tuosta tämä vähän kielii jos kerran Insomniac Gamesin Ratchet and Clank on suoraan laitettu 30fps peliksi vaikka ps2 ja PS3 aikaa ko. pelit oli 60fps.
Mikä tuosta Ratchetista tekee niin raskaan resoluutiota lukuun ottamatta?
 
Olisihan se hienoa että jos noi pelit olisi 120fps tai edes 60fps, mutta ei kai kukaan aidosti luullut että tuohon rahaan saataisiin tehtyä laite, joka pyörittää 4K-pelejä korkealla fps:llä? Otetaan verrokiksi vaikka juuri myymäni pc, missä oli i9-9900k ja RTX2080. Quadhd-resolla päästiin uusilla tai vuoden vanhoilla peleillä asetuksista riippuen 80-100fps. Se mikä mua alkoi risoa ihan sikana pc-puolella, oli se että 1-2v välein sai jotain päivittää. Ennemmin itse elän sen kanssa, että pelit on kivan näköisiä, eikä tartte säätää mitään ja olla raudanvaihtorumbassa. Eikä tartte olla nenä kiinni siinä 24-27” ruudussa vaan voi löhötä sohvalla. Olkoot sitten 30-60fps, nää on valintakysymyksiä..
 
Itse pelaan konsolilla juuri sen vuoksi ,että ei tarvitse miettiä näitä fps-asioita. Ihan sama onko jo 30 vai 60fps, jos peli itsessään on hyvä. Esim Fallout 4 näyttäisi olevan 30fps ps4:sella, eikä se kyllä häirinnyt millään tavalla. Ehkä sen jossain autopelissä huomaisi paremmin. Tärkeintä on mielestäni tasainen pelin pyörivyys, se on rasittavaa jos fps tippuu lähelle nollaa, esim Conan Exiles pelissä todellakin tuli kiinnitettyä fps:n huomiota, kun se oli välillä niin karmeaa.
 
Mielenkiintoista nähdä mitä sieltä tulee.



MattMcLaurin-PS5_UI.png
 
Katsoin tuon DF:n videon ja puhuivat siinä, että nähty materiaali on ollut 30fps pelikuvaa ja olivat sitä mieltä, että melko varmasti suurin osa sonyn AAA peleistä tulisikin olemaan 30fps.... Horizon Dawn varmasti 30fps ja samoin Ratchet and Clank

Ja suoraan tuosta niiden jutusta:

At the same time, the emphasis on extreme detail also highlights the priorities of most of the developers showcased here - while Microsoft is talking about 4K 60fps and even 120fps frame-rates as the design targets for its hardware, the vast majority of the titles in yesterday's PS5 presentation were concentrating on 30 frames per second instead.

Based on media from yesterday's event, Counterplay Games' Godfall is the only 100 per cent confirmed title from the line-up to target a native 4K60

Ihan samalla tapaa sieltä MS:n suunnalta tulee sitä 30 fps kamaa, vaikka Aaron Greenberg tunnetusti läpiä päähänsä puhuukin turhilla hehkutuksillaan. Tämä ei sitä paitsi edes kuulu ketjun aiheeseen, mutta silti siitä nähdään tarpeelliseksi tuoda esille ketjuun, miksi?

Tuossa muuten PS4-tason graffoista valittaneille oiva video:



Samalla on hyvä muistaa että perinteiseen tapaan genin alun ja lopun välillä on varsin jäätävät erot, kun uutta rautaa opitaan käyttämään tehokkaammin hyödyksi + devityökaluissa tapahtuva kehitys.



Tietty jos nämä ulisijat olivat odottaneet vastaavaa graafista hyppyä kuin SD -> HD, niin olitte yksinkertaisesti asettaneet odotuksenne aivan liian korkealle. Vastaavaa hyppyä kun ei ole odotettavissa johtuen laskentatehon yhä rajummin kasvavasta tarpeesta vs. peligrafiikassa tapahtuva parannus. Kyseessä kun ei ole mikään lineaarinen suure, jota kasvattamalla arvoon X saadaan suoraan Y:n verran parannusta. Siksi esim. terafloppien käyttäminen laitteen tehokkuuden mittarina on lähinnä koomista, kun se ei kerro mitään laitteiston käytännön suorituskyvystä.
 
Ihan samalla tapaa sieltä MS:n suunnalta tulee sitä 30 fps kamaa, vaikka Aaron Greenberg tunnetusti läpiä päähänsä puhuukin turhilla hehkutuksillaan. Tämä ei sitä paitsi edes kuulu ketjun aiheeseen, mutta silti siitä nähdään tarpeelliseksi tuoda esille ketjuun, miksi?

Tuossa muuten PS4-tason graffoista valittaneille oiva video:



Samalla on hyvä muistaa että perinteiseen tapaan genin alun ja lopun välillä on varsin jäätävät erot, kun uutta rautaa opitaan käyttämään tehokkaammin hyödyksi + devityökaluissa tapahtuva kehitys.



Tietty jos nämä ulisijat olivat odottaneet vastaavaa graafista hyppyä kuin SD -> HD, niin olitte yksinkertaisesti asettaneet odotuksenne aivan liian korkealle. Vastaavaa hyppyä kun ei ole odotettavissa johtuen laskentatehon yhä rajummin kasvavasta tarpeesta vs. peligrafiikassa tapahtuva parannus. Kyseessä kun ei ole mikään lineaarinen suure, jota kasvattamalla arvoon X saadaan suoraan Y:n verran parannusta. Siksi esim. terafloppien käyttäminen laitteen tehokkuuden mittarina on lähinnä koomista, kun se ei kerro mitään laitteiston käytännön suorituskyvystä.

Näkihän sen jo lähetyksessä kuinka massiiviset erot oli vanhaan sukupolveen ja tuo R&C vertailuvideo alleviivaa tätä erinomaisesti.
 
Tuosta DF:n kommentista omaan korvaan kuulosti siltä, että eivät olleet saaneet memoa 1080p30fps striimistä ja siitä, että kaikista trailereista on tulossa 4K versio tubeen myöhemmin. Esim GT7:sta on 2160p60fps traileri, jossa oli myös gameplayta mukana.

Toki lopullisen vastauksen saamme vasta jouluna ja peli kerrallaan. Itse en olisi yhtä huolissaan siitä että "kaikki pelit on edelleen 30fps" kuin täällä muutamat ovat vaan uskon että tässä genissä tulee se hyppäys pääasiassa 60fps peleihin. Saatan toki olla väärässä olettamuksieni kanssa, mutta sen näkee aikanaan. Itse suurimman osan elämästäni Pleikkareita pelanneena en näe 30fpsää dealbreakerina, mutta uskon ja toivon, että nyt päästään siihen 60fps kelkkaan mukaan.
 
Tuosta DF:n kommentista omaan korvaan kuulosti siltä, että eivät olleet saaneet memoa 1080p30fps striimistä ja siitä, että kaikista trailereista on tulossa 4K versio tubeen myöhemmin. Esim GT7:sta on 2160p60fps traileri, jossa oli myös gameplayta mukana.

Toki lopullisen vastauksen saamme vasta jouluna ja peli kerrallaan. Itse en olisi yhtä huolissaan siitä että "kaikki pelit on edelleen 30fps" kuin täällä muutamat ovat vaan uskon että tässä genissä tulee se hyppäys pääasiassa 60fps peleihin. Saatan toki olla väärässä olettamuksieni kanssa, mutta sen näkee aikanaan. Itse suurimman osan elämästäni Pleikkareita pelanneena en näe 30fpsää dealbreakerina, mutta uskon ja toivon, että nyt päästään siihen 60fps kelkkaan mukaan.
120fps pelejä myös tulee saataville ja voisinkin veikata että vuosien saatossa useitakin fast-action arcade scifi shooter pelejä tulee 4k120Hz saataville, tyyliin Resogun ja vastaavat.
 
Tuosta DF:n kommentista omaan korvaan kuulosti siltä, että eivät olleet saaneet memoa 1080p30fps striimistä ja siitä, että kaikista trailereista on tulossa 4K versio tubeen myöhemmin. Esim GT7:sta on 2160p60fps traileri, jossa oli myös gameplayta mukana.

Toki lopullisen vastauksen saamme vasta jouluna ja peli kerrallaan. Itse en olisi yhtä huolissaan siitä että "kaikki pelit on edelleen 30fps" kuin täällä muutamat ovat vaan uskon että tässä genissä tulee se hyppäys pääasiassa 60fps peleihin. Saatan toki olla väärässä olettamuksieni kanssa, mutta sen näkee aikanaan. Itse suurimman osan elämästäni Pleikkareita pelanneena en näe 30fpsää dealbreakerina, mutta uskon ja toivon, että nyt päästään siihen 60fps kelkkaan mukaan.
En itse pysty näkemään, että nyt yhtäkkiä tässä sukupolvessa ne lisäresurssit laitettaisiin pelien suorituskyvyn parantamiseen, kun kaikissa aiemmissakin sukupolvissa ne on laitettu silmäkarkin lisäämiseen. Miksi tällä kertaa olisi toisin?
 
Olisihan se hienoa että jos noi pelit olisi 120fps tai edes 60fps, mutta ei kai kukaan aidosti luullut että tuohon rahaan saataisiin tehtyä laite, joka pyörittää 4K-pelejä korkealla fps:llä? Otetaan verrokiksi vaikka juuri myymäni pc, missä oli i9-9900k ja RTX2080. Quadhd-resolla päästiin uusilla tai vuoden vanhoilla peleillä asetuksista riippuen 80-100fps. Se mikä mua alkoi risoa ihan sikana pc-puolella, oli se että 1-2v välein sai jotain päivittää. Ennemmin itse elän sen kanssa, että pelit on kivan näköisiä, eikä tartte säätää mitään ja olla raudanvaihtorumbassa. Eikä tartte olla nenä kiinni siinä 24-27” ruudussa vaan voi löhötä sohvalla. Olkoot sitten 30-60fps, nää on valintakysymyksiä..
Tämä. Se, että täällä tietokonefoorumilla enemmistö kaipaisi jotain suurta ruudunpäivitysnopeutta konsoleillekkin, ei tarkoita että suurin osa niistä miljoonista konsolipelaajista sitä pitäisi tärkeänä. Valtaosa ihmisistä eli ne tavalliset sunnuntaipelaajat haluavat kohtuuhintaisen laitteen, jonka elinkaari on pitkä ja laitteen eliniän ehtoopuolellakin voi tyytyväisenä ostaa kaupasta pelin tietäen, että se toimii juurikin niin hyvin kuin sen pitääkin toimia, eli hyvällä grafiikalla ja riittävän sulavasti. Ilman, että tarvii päivitellä konsolin sisuskaluja tai miettiä yhteensopivuusongelmia, kuten tietokonepuolella (tälläkin foorumilla tuntuu olevan jos jokaisessa pelitopicissa paljon kaatuiluongelmien kanssa kamppailua yms). Kaikki pelit (noh ehkä autopelejä lukuunottamatta) ovat täysin pelattavissa sillä 30fps ruudunpäivitysnopeudellakin. Kyllä, huomaan selkeän eron sulvauudessa 30fps vs 120fps, mutta haittaako se? Ei itseäni. Pelaan vuodessa ehkä n. 40-50h, ja tuostakin puolet menee yleensä kaveriporukalla erilaisten partypelien tai splitscreen-pelien parissa iltaa istuessa.
 
Fps on aina foorumeilla kuuma peruna. Pelasin hiljattain Days Gonen ja olipa upea ilmestys teknisiltä omininaisuuksiltaan ja muutenkin vaikka saanut varsinkin julkaisussaan lokaa niskaansa. Mutta se mitä juuri siinä pelissä olisin kaivannut olisi ollut piirtoetäisyys niin maastolle kuin vihollisille ja vielä parempi valaistus paremman fpsn sijasta. Kun blur on toteutettu hyvin niin konsolilla se 30 fps on ihan riittävä 3rd person peleissä, siihen tottuu ajan kanssa.

Mikä tahansa fps tai ajopeli(ohjaamokuvakulmasta) taas kaipaa vähintään 60fps, koska niissä se blur ei tunnu auttavan samalla tavalla eikä mistään vaan saa enää selvää. Ja ei noissa muissakaan peleissä tahdo saada selvää jos yrittää vaikka liikkuessa tarkentaa katsettaan johonkin yksityiskohtaan, mutta sen kanssa pystyy elämään ja silti nauttimaan hienoista graafikoista. Konsoleilla tullutkin pelattua lähinnä 3rd person pelejä näistä syistä(ja padi on surkea fps peleissä). 30fps antaa myös vähän anteeksi animaatioille ja muille virheille. On sitä kirottua "elokuvamaisuutta".

Ja joku voi tottua myös fps peleissä tuohon 30fps:ään eli omakohtaisia juttujahan nämä lopulta ovat kuitenkin kaikki.

Yksi kytkin missä olisi valinta graafisille herkuille, fps:lle ja vaikka vielä välimallille olisi paras vaihtoehto. Oletuksena se olisi vaikka fps painotteinen pelattavuutta silmällä pitäen ja ne ketkä ei osaa/kykene/halua vaihtaa sitä niin sitten pelaisivat sillä. Ei nämä uudenkaan sukupolven pelikoneet mitään Nintendoja ole pääasiassa lapsille suunnatuilla peleillään vaan myös aikuisille tarkoitettuja jolloin sieltä löytynee osaamista sen verran että yhden kytkimen saa väännettyä haluamaansa kohtaan. Ja tänäpäivänä lapsetkin tuntuu osaavan säätää vaikka ja mitä joten eipä ne valintamahdolliseet ketää satuttaisi, päin vastoin.

Tulee sieltä mitä tahansa niin jo latausaikojen putoaminen dramaattisesti on yksi parhaista asioista mitä voi tapahtua. Seuraavana tulee upgrade graafiseen näyttävyyteen. Kolmantena mahdollisesti parempi fps, vrr nyt joka tapauksessa on myös herkkua. Mitään sukupolven vaihdosta ei ole näin tullut odotettua kuin nyt. Toivottavasti jo julkaisuun saadaan hyviä pelejä, konsoleita tuskin riittää kaikille halukkaille heti alkuun.
 
Isoin murhe tuon 30 fps:n kanssa on sen ehdoilla tehtävä pelidesign, vihut tai muut pelin eventit eivät voi vaatia kovinkaan vikkelää reagointia pelaajalta, kun jo pelkkä input latency 30 fps:llä aivan jäätävä. Tämä näkyykin sitten peleissä yltiötyperinä vastustajina, jotka ilmoittaa tekemisistään aivan naurettavan aikaisin, jotta peruspetterille ei tulisi paha mieli kun ei ehtinytkään tehdä mitään. Tästä syystä 30 fps syöpä pitäisi saada kitkettyä peleistä pois mahdollisimman pian. Hyviä malliesimerkkejä tästä ovat esim. Destiny 2 yltiöpitkään kurkkaavat vihut tai Batman-pelien freeflow-combat visuaalisine vihjeineen.
 
Viimeksi muokattu:
Fps on aina foorumeilla kuuma peruna. Pelasin hiljattain Days Gonen ja olipa upea ilmestys teknisiltä omininaisuuksiltaan ja muutenkin vaikka saanut varsinkin julkaisussaan lokaa niskaansa. Mutta se mitä juuri siinä pelissä olisin kaivannut olisi ollut piirtoetäisyys niin maastolle kuin vihollisille ja vielä parempi valaistus paremman fpsn sijasta. Kun blur on toteutettu hyvin niin konsolilla se 30 fps on ihan riittävä 3rd person peleissä, siihen tottuu ajan kanssa.

Mikä tahansa fps tai ajopeli(ohjaamokuvakulmasta) taas kaipaa vähintään 60fps, koska niissä se blur ei tunnu auttavan samalla tavalla eikä mistään vaan saa enää selvää. Ja ei noissa muissakaan peleissä tahdo saada selvää jos yrittää vaikka liikkuessa tarkentaa katsettaan johonkin yksityiskohtaan, mutta sen kanssa pystyy elämään ja silti nauttimaan hienoista graafikoista. Konsoleilla tullutkin pelattua lähinnä 3rd person pelejä näistä syistä(ja padi on surkea fps peleissä). 30fps antaa myös vähän anteeksi animaatioille ja muille virheille. On sitä kirottua "elokuvamaisuutta".

Ja joku voi tottua myös fps peleissä tuohon 30fps:ään eli omakohtaisia juttujahan nämä lopulta ovat kuitenkin kaikki.

Yksi kytkin missä olisi valinta graafisille herkuille, fps:lle ja vaikka vielä välimallille olisi paras vaihtoehto. Oletuksena se olisi vaikka fps painotteinen pelattavuutta silmällä pitäen ja ne ketkä ei osaa/kykene/halua vaihtaa sitä niin sitten pelaisivat sillä. Ei nämä uudenkaan sukupolven pelikoneet mitään Nintendoja ole pääasiassa lapsille suunnatuilla peleillään vaan myös aikuisille tarkoitettuja jolloin sieltä löytynee osaamista sen verran että yhden kytkimen saa väännettyä haluamaansa kohtaan. Ja tänäpäivänä lapsetkin tuntuu osaavan säätää vaikka ja mitä joten eipä ne valintamahdolliseet ketää satuttaisi, päin vastoin.

Tulee sieltä mitä tahansa niin jo latausaikojen putoaminen dramaattisesti on yksi parhaista asioista mitä voi tapahtua. Seuraavana tulee upgrade graafiseen näyttävyyteen. Kolmantena mahdollisesti parempi fps, vrr nyt joka tapauksessa on myös herkkua. Mitään sukupolven vaihdosta ei ole näin tullut odotettua kuin nyt. Toivottavasti jo julkaisuun saadaan hyviä pelejä, konsoleita tuskin riittää kaikille halukkaille heti alkuun.
Itse siirryin PC-pelaajasta konsolipelaajaksi reilu kymmenen vuotta sitten ihan vain siksi kun ei pelailu ei ollut enää niin suuri osa elämää ja sunnuntaipelailuun tuo konsoli on aivan passeli. Mutta muistan sen alkukankeuden FPS-peleissä tuolloin, vei kuukausia aikaa tottua pelaamaan pädillä. Nykyään taas en edes osaa pelata FPS-räiskintöjä hiirellä, sillä se tempo tuntuu aivan liian vauhdikkaalta konsoleihin verrattuna. BF1:ssä taisi muistaakseni olla noita 60FPS servereitä PS4:lla ja niissä ei kyllä ruuhkaksi asti porukkaa ollut, joten siihen jonotteluun ja odotteluun loppui mielenkiinto nopeasti. Ja erityisesti kun serverin pelaajakapasiteetit olivat vain puolet 30FPS servuihin verrattuna, niin sekään ei innostanut. Yksi vaihtoehto on riittävä pleikkarille, jotta pelaajamäärät pysyvät tapissa servereillä eikä tarvitse jonottaa. Oli sitten 30 tai 60fps, niin pääasia on että homma toimii kokonaisuudessa. Jos herätän pleikkarini sunnuntai-iltana tarkoituksena pelata pari matsia, niin haluan peliin mahdollisimman nopeasti ilman mitään turhuuksia.
 
Näkihän sen jo lähetyksessä kuinka massiiviset erot oli vanhaan sukupolveen ja tuo R&C vertailuvideo alleviivaa tätä erinomaisesti.

Tässä oli vielä huomioitavana mitä kautta lähetystä katsoi. Striimi oli ainakin saatavilla Twitchin ja Youtuben kautta, jälkimmäisen osalta kun kuvanlaatu oli todella heikkoa pakkausartefakteineen päivineen. Onneksi nuo 4K videot tulivat saataville jälkeenpäin saataville, mutta vastaus PS4-tason grafiikoista oli näemmä jo lukittu. :D Pitäisi käydä Gamersydessä katsomassa, onko heillä näistä isomman bitraten videota saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle on yksi syy ostaa konsoli se, että voi kavereiden kanssa pitää samat konsolit ja lainailla pelejä kun ne on pelannut läpi. Tai vaikka myydä ne pois.. PC:llä mielestäni täyttä idiotismia, että kerran kun olet pelin ostanut, niin sitä ei paljon kaverit pelaile, tai että siitä saisi penniäkään takaisin.. Mullakin on joku 100 peliä steamissa, ja nyt koneen hävittämisen jälkeen niistä ei oo mtn iloa kenellekään.

Mikset jaa Steam -kirjastoa? Steam Family Sharing
 
Entä jos se yksinoikeus rahoittaa pelin tekemisen ja ilman sonyn/microsoftin/... rahaa olisi jäänyt peli tekemättä?

Myydyimpien pelien lista on multi-platformien juhlaa. Top50 listan ainoa PS4 ei ole mitenkään riippuvainen ko. konsolin "uniikista" raudasta, eli sen porttaus muille alustoille olisi ollut suhteellisen triviaalia.
 
Paitsi että tuo jako ei toimi kuten olettaisi.

esim. Ubisoftin ja Rockstarin pelejä ei voi jakaa, kun ne vaatii vielä kirjautumisen launcheriin, siltä tililtä mikä on liitetty siihen pelin steam-kopioon ja mulla on suurin osa juuri noita pelejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom