Playstation 5

Milloinkahan plesestä tulee ensimmäiset oikeat tekniikkaspeksit näiden viimeaikojen Xbox-uutisten tapaan, tai vaikka juuri ulkoasu/sisäpuolen räjäytyskuvaa.
 
Alla olevalla videolla selitetään vielä paremmin / helpommin ymmärrettävästi miten PS5 tulee toimimaan.
 
Mielipiteesi on täysin turha, tuohan on ainoastaan yksi use case.

HRTF on suunniteltu ensisijaisesti kuulokekäyttöä silmälläpitäen, Cernyn mukaan tätä on tarkoitus laajentaa koskemaan myöhemmin niin kotiteatterilla kuin telkkarin kaiuttimilla pelaavia. Tosin en kyllä odota tuolle TV-kaiuttimilla toistettavalla virtual surroundista mitään maata mullistavaa kokemusta, kun tiedetään minkälaista kuraa virtual surround toteutus on soundbareilla. Todennäköisesti äänien toisto hoidetaan useammalla tavalla, kaiuttimille tulee normi Dolby Atmos ja kuulokkeille on sitten saatavilla 3D audio.
Minun mielestä kuulokkeet eivät vaan sovi rentoon olohuonepelailuun konsolilla, siksi sanoin turhaksi.
 
Milloinkahan plesestä tulee ensimmäiset oikeat tekniikkaspeksit näiden viimeaikojen Xbox-uutisten tapaan, tai vaikka juuri ulkoasu/sisäpuolen räjäytyskuvaa.

Konsoli esitellään julkistustilaisuudessa. Sony ei ole kertonut milloin on sen aika. Eiköhän se tässä keväällä vielä ole.
 
Jos useampi perheenjäsen käyttää samaa konsolia, niin vastaus voi olla varsin paljon.
Itsellä PS4:lla reilu parin teran verran pelejä asennettuna. Mutta en näe ongelmaa tuon PS5:n tallennustilan kanssa ja mielummin otankin tuon vajaan teratavun kokoisen erittäin nopean custom SSD:n + mahdollisuuden lisätä kapasiteettia M.2(?) SSD:llä. Parempi, kuin jokin "hitaampi" >2 teran SSD pääasiallisena tallennustilana.
 
Itsellä Xbox One X:ssa 53 asennettua (1Tb sisäinen, 3Tb ulkoinen) Plese 4 Pro:ssa jotain 52(1Tb sis ja 2Tb ulk.) asennettuna.
 
Ajatus on tärkein. En pelaisi mitään jos se aina pitäisi ensin asentaa. Totta kai libraryissä on sitten satoja ja satoja pelejä, pieni osahan noi asennetut on. Kuten varmaan kaikilla täällä.
 
Kyllä meilläkin PS4 on asennettuna useita kymmeniä pelejä. Toki joitain pelejä pelataan enemmän kuin toisia. Itsehän en pelaa kuin joitain tiettyjä pelejä enkä vanhoihin peleihin palaa takaisin yleensä, mutta lapset nyt haluaa pelata mitä milloinkin joten niitä pelejäkin on paljon asennettuna. Onneksi nuorempien lasten pelit ei vie tilaa yleensä yhtä paljon kuin vanhemman maun pelit.
 
Päivitystä taaksepäin sopivuuden kanssa Unveiling New Details of PlayStation 5: Hardware Technical Specs [UPDATED]

UPDATE: A quick update on backward compatibility – With all of the amazing games in PS4’s catalog, we’ve devoted significant efforts to enable our fans to play their favorites on PS5. We believe that the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5.


We’re expecting backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5 so that they can benefit from higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions. We’re currently evaluating games on a title-by-title basis to spot any issues that need adjustment from the original software developers.


In his presentation, Mark Cerny provided a snapshot into the Top 100 most-played PS4 titles, demonstrating how well our backward compatibility efforts are going. We have already tested hundreds of titles and are preparing to test thousands more as we move toward launch. We will provide updates on backward compatibility, along with much more PS5 news, in the months ahead. Stay tuned!
 
Otanpa minäkin kantaa tuohon tallennustila-asiaan sen verran, että totean, että eniten pelien uudelleenasentelussa (jota siis joutuu tekemään, jos tallennustilaa ei ole riittävästi) tympii päivitysten lataaminen. Pelit kyllä asentuvat ihan inhimillisessä ajassa, mutta päivityksiä voi joutua odottamaankin. Siinä ei hitaampi tai nopeampi SSD auta yhtään. Muuten toki odotan innolla nopeaa SSD:tä, jossa lienee paljonkin potentiaalia pelien kannalta, mutta yhtä lailla tallennuskapasiteetinkin on oltava riittävä. Ehkä tämä on tai sitten ei, mutta vaikutta joka tapauksessa aika vähälle.
 
Mikähän hyöty tuosta storagen nopeudesta oikeasti on? Jos mietitään peliä, joka suunnitellaan vaikka striimaamaan suoraan dataa levyltä GPU:lle ja vaatimuksena se pleikkarin pakkaamattoman datan siirtonopeus. Tällöin puhutaan pleikkarin yksinoikeudesta. Mutta multiplattareissa tuon hyöty taitaa jäädä lähinnä latausaikoihin?
 
Eiköhän seuraava GTA esim hyödy aika helkkaristi sitten molempien uusien konsolien huimasta striimausnopeudesta. Siis se näiden konsolien versio. Tuohan, plus muistin määrä, ollut tähän asti rajoittava tekijä mitä GTA:n maailmassa voi tapahtua. Ja tosiaan jos moninkertaistavat ne sisätilat yms niin.
 

Devs will choose whether they want full Power to gpu or full Power to CPU where one or the other underclocks below the listed spec. So a game to game Basis. I imagine most cross gen games will choose to prefer higher clocked gpu Mode as they will be gpu bound even if the Zen cores are underclocked. Zen just runs around the Jag that most cross gen games are not going to worry about CPU time, especially 30 fps games.

That is how it works.

Basically, if the Gpu is at 10.2 TF, the cpu is not at 3.5 GHz.

Kyseinen postnaaja on Alex Digital Foundryltä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo onkin mielenkiintoista nähdä jos/kun Sonyn first party PS5 pelit portataan esim PC:lle niin tuleeko pelkästään hiirellä näkökentän kääntämisessä loading screen!? :D
 
Tuo onkin mielenkiintoista nähdä jos/kun Sonyn first party PS5 pelit portataan esim PC:lle niin tuleeko pelkästään hiirellä näkökentän kääntämisessä loading screen!? :D
Nykyäänkin pelatessa streamataan koko ajan uutta tavaraa näytölle, hitaammalla raudalla joudutaan tinkimään laadusta. Tässä linkissä mielestäni varsin hyvä kommentti pelinkehittäjältä: PlayStation 5 System Architecture Deep Dive |OT| Secret Agent Cerny

What John is saying sounds pretty right to me! I don't want to down play GPU power, but I promise everybody that you will be absolutely blown away by visuals on both consoles. However, the SSDs are the big difference when coming into this gen. We're not talking about "load times" in the classic sense. That's an antiquated way of thinking about data coming from your hard drive. For the last 10+ years we've been streaming worlds on the fly. The problem is that our assets are absolutely huge now, as are our draw distances, and our hard drives can't keep up. It means that as you move through the world we're trying to detect and even predict what assets need loading. Tons of constraints get put into place due to this streaming speed.

An ultra fast drive like the one in PS5 means you could be load in the highest level LOD asset for your models way further than you could before and make worlds any way you want without worry of it streaming in fast enough. The PS5 drive is so fast I imagine you could load up entire neighborhoods in a city with all of their maps at super high resolution in a blink of an eye. It's exciting. People don't realize that this will also affect visuals in a big way. If we can stream in bigger worlds and stream in the highest detail texture maps available, it will just look so much better.

I think the Xbox drive is also good! The PS5 drive is just "dream level" architecture though.
 
Periaatteessa niin, että kuulet jokaisen sadepisaran erikseen etkä vain sadetta ympärillä. Immersio nousee merkittävästi.

Lisäksi ei tarvita mitään Dolbyn laitteita vaan Sony sanoi sen toimivan millä kuulokkeilla tahansa. Tuki kaiuttimille tulee myöhemmin.
Kiintoisin ominaisuus itselle oli tuo, mutta tuki kaiuttimille myöhemmin oli kyllä ikävä yllätys. Mitä hyötyä on 7.1 järjestelmästä jos tuo toimii vain kuulokkeilla. Juuri nautiskellut omasta rauhasta ja kaiuttimista omakotitalossa, nyt sitten pitäisi palata kuuloke/kerrostalo aikaan :)
 
Tuo onkin mielenkiintoista nähdä jos/kun Sonyn first party PS5 pelit portataan esim PC:lle niin tuleeko pelkästään hiirellä näkökentän kääntämisessä loading screen!? :D
No ei. PC:llä on ensinnäkin sama rauta hyvin pian saatavilla, ja toisekseen samaa ei ole toistunut PC first party AAA -peleissä, vaikka PC:n first partyt olisivat voineet luottaa SSD:hen halutessaan jo vaikka nykygenin launchista.

Kovalevyn lukunopeusvaatimukset peleissä tulevat toki kasvamaan, mutta mitään loading screeniä ei ole tulossa.
 
No ei. PC:llä on ensinnäkin sama rauta hyvin pian saatavilla, ja toisekseen samaa ei ole toistunut PC first party AAA -peleissä, vaikka PC:n first partyt olisivat voineet luottaa SSD:hen halutessaan jo vaikka nykygenin launchista.

Kovalevyn lukunopeusvaatimukset peleissä tulevat toki kasvamaan, mutta mitään loading screeniä ei ole tulossa.
Ei taida pc-puoli voida luottaa edes ssd-levyyn vielä tänäkään päivänä saatika vielä uudempaan ja nopeampaan. Ei ne kuitenkaan peliasemina ole niin yleisiä, että myyntiä kannattaisi sillä rajoittaa sen enempää kuin rtx:llä.
 
Onhan nuo SSD ihan riittäviä kun ei paljoo eroa ole kun verrataan NVME



Tais Cernyn presentaatio mennä yli hilseen jos moista kuvittelet, kun tuo vertauksesi kun ei sovellu lainkaan tähän. Nyt puhutaan aivan eri luokan tiedonsiirtonopeuksista, mitä nykyiset PC:n NVME-levyt tarjoaa.

Kiintoisin ominaisuus itselle oli tuo, mutta tuki kaiuttimille myöhemmin oli kyllä ikävä yllätys. Mitä hyötyä on 7.1 järjestelmästä jos tuo toimii vain kuulokkeilla. Juuri nautiskellut omasta rauhasta ja kaiuttimista omakotitalossa, nyt sitten pitäisi palata kuuloke/kerrostalo aikaan :)

Olisiko sitten mielestäsi fiksumpaa lykätä konsolin julkaisua puhtaasti tuon takia? Kyllä sieltä se perus 5.1/7.1 PCM ääniraita peleistä löytyy kotiteatterin omistajille. On kuitenkin aivan eri juttu lähteä kehittämään HRTF:ää kuulokekuuntelun sijasta kaiuttimille kun muuttujia tulee heti lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Tais Cernyn presentaatio mennä yli hilseen jos moista kuvittelet, kun tuo vertauksesi kun ei sovellu lainkaan tähän. Nyt puhutaan aivan eri luokan tiedonsiirtonopeuksista, mitä nykyiset PC:n NVME-levyt tarjoaa.

Mikä sen tarkoitus on? Yksinoikeus peleissä voidaan varmasti striimata nopeammin, mutta on tuo silti hidasta, jos muuten muistissa on tilaa.
 
Onhan nuo SSD ihan riittäviä kun ei paljoo eroa ole kun verrataan NVME


Niin, eikö jossakin ole jo fundamentaali ongelma/pullonkaula jos lukunopeuden moninkertaistaminen ei tee käytännössä mitään PC:llä?

Hmmmm, olisipa joku joka innovoisi ja kehittäisi ratkaisuita tähän asiaan. Idea: poistetaan kokonaan datastreamin purku CPU:lta ja linkitetään tämä striimi dedikoituun HW purkupiiriin ja custom DMA/IO pinoon joka syöttäisi dataa suoraan purettuna keskusmuistiin. Vapautettaisiin kokonaan CPU ja GPU vain murskaamaan keskusmuistista dataa näytölle. Kirjoitetaan vielä softapino päälle joka huolehtii tämän operaation saumattomasta toiminnasta ja datan priorisoinnista. Suunnitellaan tämä koko IO moduli SSD <-> keskusmuisti välille niin nopeaksi että tarvittaessa koko keskusmuistin sisältö voidaan pelidatan osalta pyyhkiä tyhjäksi ja kirjoittaa uudestaan esimerkiksi sekunnin sisällä. Tämä tarkoittaisi ennen näkemättömiä nopeuksia joten en ole varma onko mahdollista esimerkiksi lukea pakattua dataa SSD:ltä yli 5GB/s joka purettaisiin reaaliajassa 10GB/s streamiksi.

Hetkinen...

:)
 
Ihan helvetin siisti kyllä toi. Tukeeko jotkut pelit jo tuota (siis PC:llä edes)?
Joissain peleissä tuo hrtf on sisäänrakennettuna, sbx pro studio taas ei vaadi peliltä kuin monikanava äänen ja se hoitaa tuon 3d äänen. Paras ääni tietysti saadaan kun pelistä itsestään löytyy tuo hrtf ja myös korvien ja pään muodolla on merkitystä kuinka hyvin kuulet tuon suunnan.

”To do this, Sony wants to use the Head-Related Transfer Function, or HRTF, which is an existing term in the 3D audio space. Everyone has their own HRTF profile because head and ear shapes differ from person to person. You might not hear a sound the same exact way another person hears it and Sony wants to take that into account with PS5.

So, how does Sony plan on doing that? Cerny said the company could potentially have players upload photos of their ears, which could then filter through a neural network to choose the right HRTF setting for each individual. At launch, the PS5 should have five different HRTF presets based on data collected from about 100 people.”
 
Sonyn studioiden devit hehkuttaa konsolin myyntivalttia. Aika yllättävää, eikä lainkaan tuoksahda markkinointikikalta
 
Sonyn studioiden devit hehkuttaa konsolin myyntivalttia. Aika yllättävää, eikä lainkaan tuoksahda markkinointikikalta
Kannattaahan sitä oman alustan rautaa hehkuttaa, mutta tuskinpa hehkuttaisivat, jos ei olisi siihen syytä. Esim. SSD on ominaisuus, jota nimenomaan kehittäjät ovat halunneet jo pitkän aikaan konsoleihin. Jos ei tarvitse ajatella HDD:n rajoituksia kehityksen aikana, niin onhan se aika mukava juttu heille ja avartaa uusia maailmoja pelisuunnittelun osalta.

Joka tapauksessa sekä Sonyn studioiden että itsenäisten studioiden kehittäjät ovat oikein positiivisia seuraavan sukupolven konsoleita kohtaan. Jos kehittäjillä on hyvä rauta ja työkalut käytössä, niin se tietää hyvää myös meille pelaajille.
 
Summa summarum näin itse joka ei sinänsä esim ydinfysiikasta varsinaisesti ymmärrä tai kvarkeista, niin molemmat tulevat konsolit on niin lähellä toisiaan ja niin huikeasti tehokkaampia kuin nykyiset että aivan pakahduttavan upean näköisiä pelejä sieltä varmasti tulee.
 
Summa summarum näin itse joka ei sinänsä esim ydinfysiikasta varsinaisesti ymmärrä tai kvarkeista, niin molemmat tulevat konsolit on niin lähellä toisiaan ja niin huikeasti tehokkaampia kuin nykyiset että aivan pakahduttavan upean näköisiä pelejä sieltä varmasti tulee.
No eivät ne nyt kovin lähellä toisiaan ole. :rolleyes:
 
No eivät ne nyt kovin lähellä toisiaan ole. :rolleyes:

No itsekin olin sitä mieltä että rinta rinnan menevät jälleen kerran, mutta koska sinä näet asian toisin, niin kerrohan meille: kumpiko tulee olemaan kovempi? Innolla odotan kyllä ensimmäisiä testipelien kaappauksia kuvanlaadusta ja suorituskyvystä.
 
No itsekin olin sitä mieltä että rinta rinnan menevät jälleen kerran, mutta koska sinä näet asian toisin, niin kerrohan meille: kumpiko tulee olemaan kovempi? Innolla odotan kyllä ensimmäisiä testipelien kaappauksia kuvanlaadusta ja suorituskyvystä.
Niinkö? Minusta nuo ovat varsin eri tavalla suunnitellut laitteet.
 



On noissa GPU ero ihan merkittävä. Boxissa huomattavasti enemmän CUita. Ps5:sen GPU:n maksimi kello taas on paljon korkeampi, mutta se on "boostaava". Se kuinka hyvin pystyy pitää tuota yllä ja haittaako pienempi määrä CUita pahasti, nähdään tulevaisuudessa.
 
On noissa GPU ero ihan merkittävä. Boxissa huomattavasti enemmän CUita. Ps5:sen GPU:n maksimi kello taas on paljon korkeampi, mutta se on "boostaava". Se kuinka hyvin pystyy pitää tuota yllä ja haittaako pienempi määrä CUita pahasti, nähdään tulevaisuudessa.
Sony on lähtenyt rakentamaan konsoliaan enemmän SSD:n ja kommervenkkien varaan, kun taas MS luottaa perinteisempään tyyliin. Tulee lähinnä mieleen PS3 vs. Xbox 360.
 
[/QUOTE]
SSD as
Sony on lähtenyt rakentamaan konsoliaan enemmän SSD:n ja kommervenkkien varaan, kun taas MS luottaa perinteisempään tyyliin. Tulee lähinnä mieleen PS3 vs. Xbox 360.
PS3 oli se ero että sille taisi olla vaikea koodata kun taas näissä ei ole sitä ongelmaa
 
Mutta lähtökohtana, että molemmat tavoittelee 4K (toivottavasti aitoa 4K, eikä skaalattua pikselöitynyttä 1080p) 60fps, raytracing jne jne. Aika samat vaatimukset molemmilla. Speksit ehkä eroaa juu, mutta lähtötasona samat ominaisuudet.

Ps3 xbox 360, ps4 pro xbox x, ps5 xbox series x. Kaikki menneet rinta rinnan, vaikkakin eri speksit.

Sitä meinasin.
 
PS5:n hyvä SSD siirtonopeus on kaikille pelintekijöille käytössä samantien ilman koodausta ja muut temput ovat normaalin pelimoottorin loitsuja. Nähdään heti alkuvaiheessa hyvännäköisiä sekä teknisesti toimivia pelejä. Uudet audio-tekniikat on VR pelaajille herkkua immersion syventämiseen.
 
Ihan helvetin siisti kyllä toi. Tukeeko jotkut pelit jo tuota (siis PC:llä edes)?
Tuossa ainakin yksi peli jossa on ainakin suht vastaavaa tekniikkaa. Tuo on siis myös pc:lle. Suosittelen tuota peliä jos ei ole vielä pelattuna.



Tuossa jotain infoa tuosta heidän käyttämästään äänitekniikasta.


Onneksi tuota herkkua saadaan lisää 2 osan muodossa.
 
Viimeksi muokattu:
Senuan äänimaailma no nykygenissä on sen verran uniikkia, että harmittaa ettei vastaavaa juuri muissa peleissä esiinny. Toki hyvää audiota on, mutta Senuan devit veti homman astetta tiukemmalle. Tätä lisää kiitos, pelialustasta riippumatta.
 
Tuossa ainakin yksi peli jossa on ainakin suht vastaavaa tekniikkaa. Tuo on siis myös pc:lle. Suosittelen tuota peliä jos ei ole vielä pelattuna.



Tuossa jotain infoa tuosta heidän käyttämästään äänitekniikasta.


Onneksi tuota herkkua saadaan lisää 2 osan muodossa.

Eikö näihinkin offtopickeihin riittäisi että linkaisi tämän foorumin senya threadiin eikä pastetella videota videon perään joka ei liity mitenkään aiheeseen?

Mutta lähtökohtana, että molemmat tavoittelee 4K (toivottavasti aitoa 4K, eikä skaalattua pikselöitynyttä 1080p) 60fps, raytracing jne jne.
4k60fps RT? Kuulostaa aika lennokkaalta kun ottaa huomioon että ainakin nykyiset RT pelit ovat PC:llä pelattavissa 1080p ~60fps 2080Ti:llä. Toki varmasti vaihtelevia toteutuksia tullaan näkemään.
 
Senuan äänimaailma no nykygenissä on sen verran uniikkia, että harmittaa ettei vastaavaa juuri muissa peleissä esiinny. Toki hyvää audiota on, mutta Senuan devit veti homman astetta tiukemmalle. Tätä lisää kiitos, pelialustasta riippumatta.

Olihan tossa Helbaldessa toisaan ihan hyvät äänet, mutta ei noi nyt mitään maata mullista. Eli jos tuon PS5 äänihomma on samaa tasoa, niin aika pieni juttu kuitenkin.
 
Olihan tossa Helbaldessa toisaan ihan hyvät äänet, mutta ei noi nyt mitään maata mullista. Eli jos tuon PS5 äänihomma on samaa tasoa, niin aika pieni juttu kuitenkin.

Pieni juttu toisille, suurempi toisille. Ehkä jossain fifassa tai änärissä on ihan sama miltä äänet kuulostaa tai perusräiskinnässä ei kauheasti ole väliä miten se n+1 kertaa kuultu räjähdys tai aseen ääni kuuluu. Senuan kaltaisissa peleissä, joissa immersio on korkealla ja osa pelikokemusta tuo on mielestäni iso juttu. Mutta hyväähän tässä on se, että tämäkin osa-alue tulee kehittymään nyt. Aika hiljaisesti äänimaailma on muuten kehittynyt peleissä noin niinku yleisellä tasolla.
 
Mutta lähtökohtana, että molemmat tavoittelee 4K (toivottavasti aitoa 4K, eikä skaalattua pikselöitynyttä 1080p) 60fps, raytracing jne jne. Aika samat vaatimukset molemmilla. Speksit ehkä eroaa juu, mutta lähtötasona samat ominaisuudet.

Ps3 xbox 360, ps4 pro xbox x, ps5 xbox series x. Kaikki menneet rinta rinnan, vaikkakin eri speksit.

Sitä meinasin.
Kunhan ainakin 2K. Otan ennemmin paremman grafiikan 2K:na kun huonomman 4K:na PC:lläkin, käytössä 4k@60Hz 43" näyttö. Aito 4K@60fps ei kuitenkaan ole poissuljettu vitosella

Senua's Saga oli hyvä, pelasin sen PC:llä kuulokkeilla. Se on XBoxin Game passissa sekä boxille että PC:lle. PS Now:n sisältö ei ole mielestäni yhtä hyvä, sieltä puuttuu esimerkiksi Senua. Toki siellä on monta hyvää peliä, mutta kun nuo on jo aiemmin hankittu kirjastoon. Saisivat parantaa tuota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom