Otin yhteyttä tänään Gigantin aspaan ja parhaani mukaan yritin sortaa asiakaspalvelijaa kertomaan onko 18.9 tilattua ennakkotilauserää jo lähtetty vai ei - lopptuloksena perusvarma ”pitäisi saapua torstaiksi”. Kysyin myös, että saanko tekstiviestillä/spostiin seurantakoodin, kun tilaus on lähetetty keskusvarastoltanne; ”saat todennäköisesti seurantakoodin”. Eli meno on sama kuin -95 ruotsin puolustuksessa - hirveellä itseluottamuksella luukutetaan den glider in ennen finaalia ja ku summeri lähestyy niin ei oikeen tiedä ketä syyttää.
Aspan vika tämä ei missään nimessä ole, mutta muilla tasolla tämän voisi hoitaa fiksummin. En tiedä kuinka iso vaiva se on esimerkiksi laittaa 18.9 ennakkotilauserästä tilanneille esimerkiksi update tilauksesta, että ”ennakkotilauserä lähetetään tiistaina 17.11, jotta se saapuisi julkaisupäiväksi perille” tms eikä että täs odotetaan konsoliajuhannukseen asti.
Itselleni loppupeleissä sillä ei ole merkitystä, tuleeko konsoli torstaina vai ensi viikolla - pelata kerkeää seuraavat 8 vuotta varmasti tarpeeksi. Kuitenkin katteettomat lupaukset siitä, että toimitetaan niin kuin ollaan luvattu harmittaa enemmän. Uskon, että monet ennakkoerästä tilanneet olisivat enemmän kuin iloisia, jos konsoli saapuisikin vaikka päivää ennen kuin oli tarkoitus. Tämä varmasti lisäisi myös halukkuutta ostaa Gigantilta tuotteita jatkossakin. En tiedä millaisia laillisia seuraamuksia siitä syntyisi, jos asiakkaat saisivat konsolinsa päivää aikaisemmin (tuskin mitään kun maailmalla monet jo pelaavat konsolilla), mutta jos en julkkaripäiväksi olisi välttämättä kykenevä toimittamaan, en sitä myöskään ilmottaisi. ”Toimitus julkaisupäiväksi perille” kuulostaa minusta siltä, että se on lupaus toimittaa - ei mikään ”no kyl sen pitäis tulla”.
Kirves ei ole vielä kaivossa, mutta katseet ovat pikku hiljaa kääntymässä muihin liikkeisiin.