Itsellä meni vähän maku (aloittelin kun tuli ilmaispeliksi) kun aivan liian usein kuolee siten että vasta replaystä selviää kuka tappoi ja mistä/miten
. Toisaalta vaikka ukon näkisi niin ei siihen kuitenkaan osu ja vaikka osuisi niin eihän se kuole. D/K ratio on ainakin 3 ellei jopa vielä huonompi, mutta toisaalta pitkään voi kyllä ”sampsa-loottia” vetää reuna-alueilla .....
Stuff
Moikka.
Itse kuulun level 500 with life tyyppeihin, tosin pelin julkaisusta pubg asti ollut lähes ainoa peli mitä pelaan... Noin 10k peliä alla.
Alkuun PUBG voi olla vähän... kova koettelemus. Oma ensimmäinen kuolema tapahtui Erangelissa, laskeuduin lähes keskelle karttaa kahden ison ja kahden pienemmän talon rykelmään. Ketään ei näkynyt missään ja kun siirryin toiseen taloon niin sainkin luotiryöpyn niskaani... Ja sama toistui kerran toisensa jälkeen. Jossakin vaiheessa sitä oppi katsomaan vähän enemmän ympärilleen kun laskeutui ja pikku hiljaa sitä oppii havainnoimaan ympäristöä ja sieltä kuuluvia ääniä.
... Ja edelleen tänäkin päivänä on pelejä ettei edes ehdi tajuamaan mistä kuolema yllätti.
Omalla kohtaa tämä arvaamattomuus lienee se pelin suurin vetovoimatekijä. On niitä hyviä pelejä ja kymmenen huonoa sitten perään.
Tiimipelit ovat sitten oma lukunsa. Asiat voivat mennä niin monella tavalla pieleen ettei voi edes uskoa. Sitä hetken saattaa kirota huonoa tuuria, mutta seuraavana päivänä sitä viimeistään voi jo nauraa "vahingoille"... Piti heittää savu mutta lähtikin kranu... Tulitaistelussa kaveri ampuu takaa päähän kun kumpikaan ei katsonut miten toinen liikkuu... Hävitään varma voitto kun kukaan ei katsonut miten zone liikkui kun jokainen oli keskittynyt taisteluun... Tai sitten voi ihmetellä, että miten ihmeessä voitin tämän pelin kun kaikki asiat meni pieleen mutta kana-ateria tulla tupsahti!
Kerrassaan koukuttava kokemus.
Pelissä on kyllä sitten se rautapuolen merkitys myös olemassa. Sanoisin, että kaiuttimilla ei kannata pelata ja mitä paremmat kuulokkeet niin luultavasti pystyt kuulemaan ja tunnistamaan vihollisen hiippailun äänet selvemmin... Surround ääniä ei pahemmin kannata käyttää. Pelin asetuksista pelin oma hrtf (vai mikä lie sen olikaan) kannattaa kytkeä päälle. Se auttaa äänien suunnan tunnistamisen kanssa. Tätä voit harjoitella training tilassa menemällä sound lab(?) Missä voit harjoitella tunnistamaan mistä suunnasta laukaus tuli.
Alkuun kannattaa myös kokeilla harjoituskentällä eri aseita ja miten erilaiset kahvat ja modit vaikuttavat aseen käyttäytymiseen. Tietysti tähän on hyvä mainita vaikka youtuben puolelta Wackyjacky101 ja cdome jotka tehneet paljon videoita pelistä, myös erilaisia oppaita aina pelin asetuksista näihin aseiden lisäosiin.
Äkkiseltään heittäisin, että ump lienee pelin helpoin, mutta myös parhaita aseita uusille pelaajille. Kaveriksi dmr niin tuolla hoituukin jo lähi - ja mid-/long range taistelut.
M416 lienee täyteen fitattuna yksi helpoimmista mutta samalla tehokkaista AR-luokan aseista.
Alkuun varmaan turvallinen valinta aseisiin on compensator, jolloin sen rekyyli on helpommin hallittavissa. Huonoa siinä on, että suuliekki erottuu kaukaa. Mutta lähiaseessa se on mainio lisä ainakin siihen kunnes oppii hallitsemaan rekyylin... Josta tulikin mieleen, että monet pelaajat (minä myös) säätää pelin asetuksista herkkyyttä rankalla kädellä ylöspäin. Vertical sensitivity on muistaakseni asetus. Sitä kannattaa kasvattaa ja kokeilla missä kohtaa asetus on sinulle sopiva.
Muutaman kerran itsekin katsoin pro pelaajan death cam kuvaa ja mietin, että ei beryl noin vähän potki! Danucin berylin piippu pysyi hienosti päässäni sarjalla ammuttaessa... Mutta kun tuon asetuksen muutti niin useimmat aseet muuttuivat helpommaksi hallita.
Tässä hieman vapaata ajatuksen virtaa pelistä... Jota varmaan saa huomenna editoida kun en ole ihan puoliunessa.
Mutta tuon Wackyjacky101 kanava kannattaa tsekata. Paljon oppaita, paljon hienoja pelejä mistä voi hakea oppia. Kaveri on Tanskalainen ja jotenkin sopii omaan maailmankatsomukseen hänen tapansa esittää asioita.
Sellainen helppo vihje yleisesti peliin: aina kun ammut niin paljastat sijaintisi ja sinua kohti tulee luultavasti x pelaajaa. Eli kannattaa ampua vain jos olet varma taposta ja jos toinen ei huomaa sinua.
Toinen helppo vihje on, että ei kannata kurkata samasta paikkaa kahdesti. Toisella kerralla tulee luultavasti game over. Samaan sarjaan voisi myös mennä, että jos vihollinen yllättää sinut, mutta pääset vetäytymään niin suosittelen tekemään niin ja koetat saada sitten aloitteen itsellesi. Altavastaajana on paha olla. Savuja kannattaa käyttää rohkeasti.
Kolmas lienee sellainen yleinen vihje, paikoilleen ei koskaan kannata jäädä ja jos pitää vihollisen ruumis loottia niin aina liikkeellä ja vain tarvittavat asiat nopeasti napata mukaan. Aukealla savustus ei ole huono idea, yleensä aseita ei kannata vaihdella, siinä äkkiä vieraileva tähti pääsee tähtäilemään sinua rauhassa...
Jeps. Sitten nukkumaan... Mutta joo. Älä luovuta. Mainio peli se on! Kannattaa opetella, kd:tä ei kannata murehtia liikaa... Ja ne death camit kannattaa katsoa niin oppii aina jotain uutta.
Suomalaisilla/iotechin porukalla taitaa olla oma discord josta löytää seuraa jos rl kaverit ei pelaa, mutta annan jonkun joka pelailee siellä kertoa siitä lisää.
Sen verran täytynee vielä mainita, että noi vihjeet on kirjoitettu keski-ikäisen vinkkelistä
huomioiden reaktioajan hidastuminen ja yleisestä peli-ajan puutteesta johtuva.. kankeus huomioon ottaen. Parikymppisen reaktioajat ovat hieman eri luokkaa, joten...