Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
886
Jos ei osaa kunnolla käsitellä taikinaa niin on kyllä samat ongelmat ostopalloissakin. Se että sinä osaat käsitellä taikinaa oikein ei tarkoita että kaikki osaisivat ja heille on tuo minun vinkki.
Sanoisin noiden ostopallojen olevan ehkä jopa hankalampia käsitellä vs. itse tehty taikina. Kyllä se tekemällä/toistoilla alkaa paremmin sujumaan, niin kuin moni muukin asia. Ex ei jaksanut harjoitella, kun ei heti alkanut sujumaan. Ei se juuri sen helpompaa ollut itelläkään alkuun, mut pakko ne pallot jonkun oli yrittää saada lätyiksi.
Mikä sit onkaan paras tapa. Ite ainoastaan painan pöydällä jauhoihin vähän lättänäksi ja sitten enimmäkseen venytystä kämmenselillä/rystysillä ja "auton ratti" pyörittelyllä/roikottelulla.
En tosin ole myöskään perus napolilaisen ystävä isoine/kuohkeinen reunoineen, vaan mahdollisimman vähän reunaa, eli hiukan enempi perus "pizzeria-pizzan" tyyliin.
 
  • Tykkää
Reactions: pig
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 660
Sanoisin noiden ostopallojen olevan ehkä jopa hankalampia käsitellä vs. itse tehty taikina. Kyllä se tekemällä/toistoilla alkaa paremmin sujumaan, niin kuin moni muukin asia. Ex ei jaksanut harjoitella, kun ei heti alkanut sujumaan. Ei se juuri sen helpompaa ollut itelläkään alkuun, mut pakko ne pallot jonkun oli yrittää saada lätyiksi.
Mikä sit onkaan paras tapa. Ite ainoastaan painan pöydällä jauhoihin vähän lättänäksi ja sitten enimmäkseen venytystä kämmenselillä/rystysillä ja "auton ratti" pyörittelyllä/roikottelulla.
En tosin ole myöskään perus napolilaisen ystävä isoine/kuohkeinen reunoineen, vaan mahdollisimman vähän reunaa, eli hiukan enempi perus "pizzeria-pizzan" tyyliin.
Alkaa sujumaan varmasti, mutta se että se alkaa sujumaan on se juttu.
Itse olen tehnyt paljon taikinoita itse, ja samasta erästä saattaa vaikka 3 palloa kuudesta mennä kuten stömsössä, mutta sitten ne kolme muuta.. pienikin virhe levittämisessä ja taikina on kuin superpalloa ja vaikka kuinka ähellät ja venyt niin et saa sitä enää kiekoks vaan kuroutuu ja menee rikki. Tässä vaiheessa vetää henkeä, odottaa muutaman minutin ja jatkaa niin homma on helpompaa. Tottakai kaikki toimii kun toimii mutta kun ei toimi niin alkaa hermoa kiristämään ja kiekko ei ole enää pyöreä, keskeltä paperinohut ja reunat paksut kuin perkeleet ja sitä kun yrität saada tasaiseksi ja pyöreäksi niin hermo menee.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 934
Onko kukaan tehnyt gluteenitonta taikinaa koskaan? Yksi kaveri on allerginen ja olisihan se hienoa jos saisi sillekin tehtyä pizzaa pizza uunissa eikä normi uunissa.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
236
Onko kukaan tehnyt gluteenitonta taikinaa koskaan? Yksi kaveri on allerginen ja olisihan se hienoa jos saisi sillekin tehtyä pizzaa pizza uunissa eikä normi uunissa.
On tullu tehtyä mutta viime kerrasta aika kauan. Suosin caputon gluteiinitonta jauhoa. Tuota on tosin vaikeampi tehdä kuin normi pitsaa koska halkeaa melko helposti. Suosittelen paistamaan pohhjaa jotain 20-30 sekkaa ja sitten laittaaan täytteet päälle ja sitten paistaa normaalisti. Viimeksi tosin onnistu aika hyvin paistaminen täytteiden päällä suoraan kun piti huolen siitä että jauhoa on pohjassa (Gluteiinittomalla on tosin se hyvä puoli että ei ole yhtään väliä vaikka pohjaan tulisi reikiä sillä ne on helppo paikata.

Mutta jos haluaa pelata enemmän varman päälle niin suosittelen pientä esipaistamista. Tällöin luulis onnistuvan helpommin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
410
Onko kukaan tehnyt gluteenitonta taikinaa koskaan? Yksi kaveri on allerginen ja olisihan se hienoa jos saisi sillekin tehtyä pizzaa pizza uunissa eikä normi uunissa.
Oon tehnyt. Tuossa pizzanpaistajien kirjassa oli tosi toimiva resepti ja syöjät kehuneet sitä kyllä. Onhan se erilainen käsitellä (tietty) kuin normipohja mutta näin gluteenia syövänäkin ei uskoisi välttämättä gluteenittomaksi.

Noita aiemmin mainittuja caputon jauhoja oli käytössä itselläkin silloin.

Käytinköhän pyörittelyyn riisijauhoja silloin ja lapiolla sai lopulta ihan ok. Vähän jännittäväähän ton kanssa työskentely on ja sitkokun uupuu (kun ei sitä gluteenia ole) niin vaatii treeniä itselläkin.
 

silence?

Vuoristoneuvos
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
39
Onko kukaan tehnyt gluteenitonta taikinaa koskaan? Yksi kaveri on allerginen ja olisihan se hienoa jos saisi sillekin tehtyä pizzaa pizza uunissa eikä normi uunissa.
Kannattaa varmistaa kaverilta mitä hän voi syödä. Vaikka paketissa lukee gluteeniton se ei välttämättä käy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 766
Onko kukaan tehnyt gluteenitonta taikinaa koskaan? Yksi kaveri on allerginen ja olisihan se hienoa jos saisi sillekin tehtyä pizzaa pizza uunissa eikä normi uunissa.
Miten putsaat pitsauunin ja varmistat että siellä ei ole edes vanhaa jauhopölyä, riippuu tietysti vähän vaivan vakavuudesta…
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 041
Onko kaupoissa tänä päivänä pakastepizzapalloja, joista saa helposti leipastua n. pizzalaatikon kokoiset pizzat? Pitkästä aikaa taas ostin Pirkan palloja ja totesin, että taikina ei kestä venytystä kuin max. 25cm, jonka jälkeen taikina reikiintyy tai pohja on liian ohut täytteille.
Dennisin palloilla sai tehtyä juuri sopivasti pizzalaatikkoon istuvia pizzoja ja näillä tarkoitan siis perus pizzerian pizzakokoluokkaa normaalipizzalle. No Dennis meni konkkaan ja pallot kaupoista pois.
Ja nyt kun joku tulee heti-kohta sanomaan, että "Tee itse taikina kun se on ainoa oikea tapa ja helppoakin", niin toki toki, mutta nyt etsin pakastepizzapalloja jotka kestävät käsittely, omaavat sitkoa ja taikina levittäytyy pizzalaatikon kokoiseksi kestäen vielä täytekuorman.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 660
Onko kaupoissa tänä päivänä pakastepizzapalloja, joista saa helposti leipastua n. pizzalaatikon kokoiset pizzat? Pitkästä aikaa taas ostin Pirkan palloja ja totesin, että taikina ei kestä venytystä kuin max. 25cm, jonka jälkeen taikina reikiintyy tai pohja on liian ohut täytteille.
Dennisin palloilla sai tehtyä juuri sopivasti pizzalaatikkoon istuvia pizzoja ja näillä tarkoitan siis perus pizzerian pizzakokoluokkaa normaalipizzalle. No Dennis meni konkkaan ja pallot kaupoista pois.
Ja nyt kun joku tulee heti-kohta sanomaan, että "Tee itse taikina kun se on ainoa oikea tapa ja helppoakin", niin toki toki, mutta nyt etsin pakastepizzapalloja jotka kestävät käsittely, omaavat sitkoa ja taikina levittäytyy pizzalaatikon kokoiseksi kestäen vielä täytekuorman.
Noita Pirkan palloja on kahta kokoa, 4kpl ja 2kpl paketit joissa erikokoiset pallot. En tiiä kumpia tarkoitit. mutta jos et ole noita isoja kokeillut, nii kannattaa kokeilla, aika ison saa niistä tehtyä.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
197
Onko kaupoissa tänä päivänä pakastepizzapalloja, joista saa helposti leipastua n. pizzalaatikon kokoiset pizzat? Pitkästä aikaa taas ostin Pirkan palloja ja totesin, että taikina ei kestä venytystä kuin max. 25cm, jonka jälkeen taikina reikiintyy tai pohja on liian ohut täytteille.
Dennisin palloilla sai tehtyä juuri sopivasti pizzalaatikkoon istuvia pizzoja ja näillä tarkoitan siis perus pizzerian pizzakokoluokkaa normaalipizzalle. No Dennis meni konkkaan ja pallot kaupoista pois.
Ja nyt kun joku tulee heti-kohta sanomaan, että "Tee itse taikina kun se on ainoa oikea tapa ja helppoakin", niin toki toki, mutta nyt etsin pakastepizzapalloja jotka kestävät käsittely, omaavat sitkoa ja taikina levittäytyy pizzalaatikon kokoiseksi kestäen vielä täytekuorman.
Pirkasta saa helposti +30cm napolilaisen ja ohueksi enemmän jos kyseessä 250g pallo.

170g pallolla saat taas ohuen 30cm maksimissaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 766
Selviääkö tuolla 500c uunissa mikään jauho? Ainankin uunin pyrolyysissä 500c se tuhoaa kyllä aivan kaiken.
Ainakin esim. kotipizzassa paistavat alumiinivuoassa. Eikä se jauho ainakaan oonista ”itsellään” katoa toki se mustaksi muuttuu ja 98% saa harjattua pois.

Pointti oli nyt enemmän ottaa tarvittavat asiat huomioon, muuten käynee helposti niin että kun vedät pitsan yllätyksenä uunista niin kaveri totetaa ettei voi sitä syödä. Osa kun ei kestä niitä jauhoja yhtään (edes sitä vähäistä jauhopölyä).

Mitään näistä ei siis lähtökohtaisesti voi samassa paikassa jolla on veivattu tavisjauhoilla
- pohjan pyöritys
- itse paisto
- jos lätyn nostaa johonkin ”jäähtymään
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
730
Olennaista tarvittavan tarkkuuden suhteen lienee se, että onko kohdehenkilö todistetusti keliaakikko, itse itsensä ah niin trendikkäästi gluteeniyliherkäksi diagnosoinut vai jotain näiden välistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 041
Hei kertokaas ne ketkä tietää, että miten kotipizzassa ja millä aineksilla pizzoja paistavat. Mitä pohjia käyttävät, mitä juustoa käyttävät, mitä kinkkua esim. kinkkupizzassa? Onko ihan tukusta ostettavaa vai jotain spesiaalia.

Tosiaan vuoalle levittävät taikinan ja olen miettinyt, että olisiko tuosta jotain iloa oonilla tehdessä?
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
syödä. Osa kun ei kestä niitä jauhoja yhtään (edes sitä vähäistä jauhopölyä).
Monelle riittää, että samassa keittiössä tehdään muita pizzoja. Ja myös käytettävän jauhon suhteen pitää olla tarkka. Jos onkin vilja-allergia, niin eipä käykään tuo suositeltu Caputo, vaikka muuten sille ääni minultakin. Sillä saa ihan kohtuullisen maistuvaa pizzaa tehtyä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
805
Hei kertokaas ne ketkä tietää, että miten kotipizzassa ja millä aineksilla pizzoja paistavat. Mitä pohjia käyttävät, mitä juustoa käyttävät, mitä kinkkua esim. kinkkupizzassa? Onko ihan tukusta ostettavaa vai jotain spesiaalia.

Tosiaan vuoalle levittävät taikinan ja olen miettinyt, että olisiko tuosta jotain iloa oonilla tehdessä?
Tämä kiinnostas itseänikin eli pohja, tomaattikastike ja juusto...ei taida tota kuiteskaan kovi moni tietää, vissiin noille tulee erityisesti kotipizzalle valmistetut raaka-aineet, varmaan ne harvat jotka tietää noi reseptit niin on ne jotka valmistaa noi kotipizzalle
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 041
Tämä kiinnostas itseänikin eli pohja, tomaattikastike ja juusto...ei taida tota kuiteskaan kovi moni tietää, vissiin noille tulee erityisesti kotipizzalle valmistetut raaka-aineet, varmaan ne harvat jotka tietää noi reseptit niin on ne jotka valmistaa noi kotipizzalle
Pizzajuusto lienee tukun Fontal juusto. Oletan että pizzan maku tulee pääsääntöisesti maukkaasta juustosta. Kinkut kiinnostaa koska pizzan kinkut ovat koostumukseltaan laadukkaan oloisia. Ei sellaista sitkeää tai pahan makuista kinkkua mitä kaupan pusseista löytää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 660
Pirkka Parhaat uunipaahdettu kinkkulastu ei varmaankaan ole juuri se, mitä Kotipizza käyttää, mutta varsin helppo, toimiva ja maukkaahko ratkaisu, jos on tarvetta pilata hyvä pizza täytteitä käyttämällä.

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-parh-uunipaahdet-kinkkulastu-200g-6410405274960

Pesee teurastamon lattialta muovipussiin lakaistut suikaletyyppiset ratkaisut mennen tullen.
Käsittääkseni Kotipizza käyttää suomalaista lihaa.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
197
Hei kertokaas ne ketkä tietää, että miten kotipizzassa ja millä aineksilla pizzoja paistavat. Mitä pohjia käyttävät, mitä juustoa käyttävät, mitä kinkkua esim. kinkkupizzassa? Onko ihan tukusta ostettavaa vai jotain spesiaalia.

Tosiaan vuoalle levittävät taikinan ja olen miettinyt, että olisiko tuosta jotain iloa oonilla tehdessä?
Ihan peruskuraa mitä kaupan hyllyiltäkin saa. Kinkut yms oli jotain saarioista jossakin välissä ja juustothan on sitä feikkijuustoa (Edam/fontal) by valio

Ja joo, feikkijuustoa on kaikki raasteena tehtävät juustot
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
730
Markettien kinkkusuikaleiden lihapitoisuus on tyypillisesti jotain 50-70 %:in välistä.

Kotipizzalla näemmä 90%:
Screenshot_20240707_232432_Drive.jpg


PP kinkkulastut 99%.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 427
Viestejä
4 311 923
Jäsenet
71 823
Uusin jäsen
icepower

Hinta.fi

Ylös Bottom