Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 944
Tein neljä putkeen ja kahden vikan kanssa jauhot syttyi tuleen. Siinä sitten peitten palavaa jauhoa pizzalla ja sammuihan se, mutta leikkimiseks meni. Kysymys.
- millä välineellä te putsaatte kiven jauhoista pizzojen paiston välissä?
Ai noinkin voi käydä ! Hyvä tietää ja pitää varata vaahtosammutin viereen :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
On ollu pakkasessa ja on tälläkin hetkellä jokunen poolish pallo.
Pisin aika mitä ne on siellä säilyny (ennen ku tullut tarve) on pari viikkoa.

Aamulla ottanut sulamaan huoneenlämpöön ja sitten ne onkin iltasella ollut paistovalmiita. En tiedä tulisiko parempi tulos jos ottaa edellinä iltana yöksi jääkaappiin ja sitten pari kolme tuntia ennen paistoa huoneenlämpöön.

Pakkaseen pallot on mennyt siinä vaiheessa kun ne ns. normisti ottaisin jääkaapista huoneenlämpöön.
Tähän vielä tarkennusta. Kun aluksi esitaikinaa kohotetaan 2 tuntia ennen siirtoa fermentoitumaan jääkaappiin. Jääkaapissa sitten vuorokauden verran. Sitten teet itse taikinan ja annat kohota tunnin verran isona pallona. Sitten kun taikina laitetaan pienempiin palloihin niin tässä kohtaa heität taikinapallot astiaan ja pakastimeen?
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Kaupassa sattui Myllyn parhaan valmispakastepitsapohja ostoskoriin ja koostumus on kyllä paljon kivempi kuin apetitin tms. vastaavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Tähän vielä tarkennusta. Kun aluksi esitaikinaa kohotetaan 2 tuntia ennen siirtoa fermentoitumaan jääkaappiin. Jääkaapissa sitten vuorokauden verran. Sitten teet itse taikinan ja annat kohota tunnin verran isona pallona. Sitten kun taikina laitetaan pienempiin palloihin niin tässä kohtaa heität taikinapallot astiaan ja pakastimeen?
Noi poolish pallot on tehty niin että esitaikina tosiaan 2h huone ja sit 24h jääkaappi. Sen jälkeen tehty siitä se taikina. 10min kohotus ja käsittely ja sit tunnin kohotus ja pallot. Sit heitin vielä 24h jääkaappiin palloina. Tuon tosiaan voisi pallotuksen jälkeen antaa olla sen 4+h olla huoneenlämmössä ja sit valmis.
Testaisin ehkä et pistän pakkaseen kun saanut palloina hieman kohota huoneenlämmössä. Kuitenkin 24h jääkaapissa ne hieman kohoaa.

Kokeilemalla selviää parhaiten ja kyllä niistä varmaan jonkinlainen lätty tulee.
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
69
Onkos täällä pizzauunien omistajat käyttänyt niitä kerrostalon parvekkeella? Vähän tuommoinen kaasutoiminen Ooni himottaisi, mutta ei oikein ole muuta paikkaa käyttää sitä kuin oma parveke ja satunnaisesti kesämökki, mutta mökille lähtö joka kerta kun tahtoo pizzaa on vähän vaivalloista.

Periaatteessa varmaan saisi käyttää parvekkeella, mutta tuleekohan tuosta sanomista?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Onkos täällä pizzauunien omistajat käyttänyt niitä kerrostalon parvekkeella? Vähän tuommoinen kaasutoiminen Ooni himottaisi, mutta ei oikein ole muuta paikkaa käyttää sitä kuin oma parveke ja satunnaisesti kesämökki, mutta mökille lähtö joka kerta kun tahtoo pizzaa on vähän vaivalloista.

Periaatteessa varmaan saisi käyttää parvekkeella, mutta tuleekohan tuosta sanomista?
Parvekkeella voi käyttää kaasu- ja sähkögrilliä, kunhan ympärillä ei ole helposti palavia materiaaleja.

Taloyhtiö voi kieltää parvekegrillaamisen, mutta se ei perustu mihinkään lakiin.

Parvekegrillaus kuumentaa tunteita
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
Noi poolish pallot on tehty niin että esitaikina tosiaan 2h huone ja sit 24h jääkaappi. Sen jälkeen tehty siitä se taikina. 10min kohotus ja käsittely ja sit tunnin kohotus ja pallot. Sit heitin vielä 24h jääkaappiin palloina. Tuon tosiaan voisi pallotuksen jälkeen antaa olla sen 4+h olla huoneenlämmössä ja sit valmis.
Testaisin ehkä et pistän pakkaseen kun saanut palloina hieman kohota huoneenlämmössä. Kuitenkin 24h jääkaapissa ne hieman kohoaa.

Kokeilemalla selviää parhaiten ja kyllä niistä varmaan jonkinlainen lätty tulee.
Jep pitää kokeilla. Nyt on poolishilla alustetut pikkupallot kohoomassa ja parin tunnin päästä täytyy kokeilla tehdä pizzaa. Esitaikina tuoksui aivan älyttömän hyvälle ja pikkupallot kohoaa melkoisesti...
Pikkupallojen leikkaaminen oli ehdottomasti haastavin osuus, sillä silmämäärinen arvio n. 250g taikinaklönteistä osoittautui vaa'an mukaan välille 308g - 186g. :D pitää vissiin vähän treenata tota pikkupallon arviointia.
Tein nyt niin, että pistin 2 palloa pakkaseen parin tunnin kohotuksen jälkeen. 4 palloa laitoin jääkaappiin 4 tunnin kohotuksen jälkeen ja pointtina olisi huomenissa nuo jääkaapissa olevat syödä. Huoneenlämmössä 6h nostatuksella on nyt 4 palloa ja niitä muutaman tunnin päästä syödään. Jännittävää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Jep pitää kokeilla. Nyt on poolishilla alustetut pikkupallot kohoomassa ja parin tunnin päästä täytyy kokeilla tehdä pizzaa. Esitaikina tuoksui aivan älyttömän hyvälle ja pikkupallot kohoaa melkoisesti...
Pikkupallojen leikkaaminen oli ehdottomasti haastavin osuus, sillä silmämäärinen arvio n. 250g taikinaklönteistä osoittautui vaa'an mukaan välille 308g - 186g. :D pitää vissiin vähän treenata tota pikkupallon arviointia.
Tein nyt niin, että pistin 2 palloa pakkaseen parin tunnin kohotuksen jälkeen. 4 palloa laitoin jääkaappiin 4 tunnin kohotuksen jälkeen ja pointtina olisi huomenissa nuo jääkaapissa olevat syödä. Huoneenlämmössä 6h nostatuksella on nyt 4 palloa ja niitä muutaman tunnin päästä syödään. Jännittävää.
Itse vaa’an kanssa pistän. Punnaan taikinan astiassa ja astian tyhjänä niin saan taikinan määrän. Jaan sen sitten pallojen määrällä niin sana kaiken taikinan käytettyä.
Tulee kans säätöä ja heittoa mutta ei haittaa. Pallottassa ne palat ns. sisäpuolelle niin on toiminut. Treeniä vaatii kaikki osa-alueet. Pizzan muotoilu pallosta varsinkin…
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Tulipa ekaa kertaa käytettyä durum jauhoja pizzapohjan levitykseen ja lapiolle, ja tosi hyvin toimi. Ei maistunut yhtään palaneelle, toisin kun 00 jauhot jotka tahtoi tosiaan palaa pohjaan kiinni kiven välissä. Lisäksi liukuu erinomaisesti puulapiolta ihan minimimäärälläkin :)

Tulipa pistettyä myös 8 pohjan settiin desi ruisjauhoja sekaan, ja tuntui tappavan sitkon. Mitä muuta olette pistäneet 00 jauhojen sekaan jos haluaa vähän karkeutta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Tulipa ekaa kertaa käytettyä durum jauhoja pizzapohjan levitykseen ja lapiolle, ja tosi hyvin toimi. Ei maistunut yhtään palaneelle, toisin kun 00 jauhot jotka tahtoi tosiaan palaa pohjaan kiinni kiven välissä. Lisäksi liukuu erinomaisesti puulapiolta ihan minimimäärälläkin :)

Tulipa pistettyä myös 8 pohjan settiin desi ruisjauhoja sekaan, ja tuntui tappavan sitkon. Mitä muuta olette pistäneet 00 jauhojen sekaan jos haluaa vähän karkeutta?
Itse tein myös kokeiluja ruisjauhon kanssa. 10% jauhoista toimi vielä mutta 18% meni käsiteltävyys huonommaksi ja reikiä alkoi tulla helpommin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mulla on nyt ollut Fazerin pizzapallero 3 yötä jääkaapissa rasiassa ja se on ihan täynnä pieniä kuplia ja tuoksu muuttunut rieskaksi.

Veikkaan, että tulee ihan hyvä pohja siitä pidemmällä ajalla sulatellessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 815
Kertokaas miten te nostatatte taikinanne.
Itse laitan astiaan ja kuumaan veteen lillumaan mutta tein miten vaan niin mulla on aina sama ongelma: pinta kuivuu koppuraksi vaikka laittaa kelmua ja pyyhettä päälle. Öljyä en halua laittaa kun se taas palaa kun pizzan laittaa kivelle. Lisäks pulla tarttuu joka helvetin kerta astiaan kiinni ja sen saa repiä siitä irti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 815
Jääkaappiin ja sit pari tuntia ennen työstön aloitusta lämpimään. Joskus se vaan makailee astiassaan pyyhkeen alla huoneenlämmössä, tilkan öljyä hieraisen pintaan, ei kuivu eikä pala.

EDIT:
Miks se tarttee kuumaan veteen laittaa? Hiiva kyllä starttaa todella hyvin jo taikinaa työstäessä, että ei sitä erikseen tartte herättää.
Lähinnä siks että kohoaa vähän nopeemmin. Ei sitä tietenkään sinne veteen ole pakko laittaa.
Mutta laittoi tai ei niin samat ongelmat.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Lidlissä taannoin pizzakivien ohessa myynnissä ollutta juureen tehtyä valmista pizzataikinaa tuli tuossa kokeiltua. Odottelin parasta ennen päiväykseen saakka kunnes käytin. Tavoittelin vähän pannumaisempaa tulosta, joten muotoilin koko 400g pohjan pyöreälle pizzapellille ja dumppasin pellin ja leivinpaperin kanssa prontoon. "Keskilämmöllä" noin 12 minuutin lämmittelyjen jälkeen otin pellin ja leivinpaperin pois ja annoin olla vielä viitisen minuuttia suoraan kivellä.

Ihan toimiva 2 euron valmistaikina, mutta melko löysä ja tiivis eikä mitenkään erityisen maukas. Oli vähän vaikea saada taikinaa pysymään kuroutumatta pois reunoilta, joten lopputuloksesta tuli ulkonäöllisesti ehkä vähän liikaa grandiosa ennemmin kuin perinteinen pannupizza. Mutta eipä tuo hirveästi syömistä haitannut. Täytteinä savusuikale, maustettu 10% jauheliha, herkkusieni, banaanichili, jalapeno ja mini san marzanot. Juustoina tällä kertaa sekoitus emmentalia ja oolannin kermajuustoa.


kokeiltua.
1622379827331.png


1622379875062.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 117
Vaikka tämä onkin kiva juttu, niin kyllähän tämäkin laadusta kertoo. Kyllä huonommillakin mittaustavoilla pitäisi pystyä erottamaan kuinka monta "pullaa" tuolla pussissa on.
Lienee kuitenkin se eniten käytetyin ”pulla” suomen pizzerioissa. Olen näin ymmärtänyt. Markkinointi mielessähän tuo on lottovoitto, koska valmistuskustannukset ovat minimaaliset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
Lienee kuitenkin se eniten käytetyin ”pulla” suomen pizzerioissa. Olen näin ymmärtänyt. Markkinointi mielessähän tuo on lottovoitto, koska valmistuskustannukset ovat minimaaliset.
Evidenssiä tälle? Olenkin miettinyt, että mistä mm. kotipizzan taikina tulee. Palloja ne ovat ja käsin ne niistä pizzapohjan veivaavat, mutta onko kaikki lähtökohtaisesti pakkasesta otettua kamaa.. ja onko suurimmassa osassa paikoista kyseessä juurikin Fazerin pallot vai oliko mutuilua?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Lienee kuitenkin se eniten käytetyin ”pulla” suomen pizzerioissa. Olen näin ymmärtänyt. Markkinointi mielessähän tuo on lottovoitto, koska valmistuskustannukset ovat minimaaliset.
Mistähän olet tämän ymmärryksen saanut? Hieman epäilen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 117
Evidenssiä tälle? Olenkin miettinyt, että mistä mm. kotipizzan taikina tulee. Palloja ne ovat ja käsin ne niistä pizzapohjan veivaavat, mutta onko kaikki lähtökohtaisesti pakkasesta otettua kamaa.. ja onko suurimmassa osassa paikoista kyseessä juurikin Fazerin pallot vai oliko mutuilua?
Kotipizza ja normipizzeriat (kebappilat) käyttävät pakasteita.

Kotipizza näyttää tulevan Hollannista

Varsinaista evidenssiä ei kebappiloista ole, muuta kuin että ovat pakasteita.

Esim. Fazerin pullia saa tukusta 75/kpl paketeissa.

Pikakatsaus tukkuihin:
Heinolla näyttä olevan 2 mallia


Kesprolla muutama enemmän
(Menu on Fazerin)

Metro samaa osastoa

Edit: Ei tietenkään 100% kebappiloista, mutta valtaosa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 944
Kertokaas miten te nostatatte taikinanne.
Itse laitan astiaan ja kuumaan veteen lillumaan mutta tein miten vaan niin mulla on aina sama ongelma: pinta kuivuu koppuraksi vaikka laittaa kelmua ja pyyhettä päälle. Öljyä en halua laittaa kun se taas palaa kun pizzan laittaa kivelle. Lisäks pulla tarttuu joka helvetin kerta astiaan kiinni ja sen saa repiä siitä irti.
Huoneenlämpöistä vettä käytän. Lämmintä ei tarvitse, koska koko nostausprosessi kestä kuitenkin sen 24 h. Kuivahiiv ajauhosen sekaan ja vesi päälle.
Liian löysää taikinaa jos jää kiinni ? Itse on vedellyt pohjat tällä suhteella ja ei ole ikinä tarttunut kulhoon tai nostatusastiaan. 7 dl vettä ja 7 dl jauhoja, ja juurikin tuolla 2 h lämpimässä ja vuorokausi jääkääpissa. Joskus olen öljyä pikkasen laittanut sekaan, en aina.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Kotipizza ja normipizzeriat (kebappilat) käyttävät pakasteita.

Kotipizza näyttää tulevan Hollannista

Varsinaista evidenssiä ei kebappiloista ole, muuta kuin että ovat pakasteita.

Esim. Fazerin pullia saa tukusta 75/kpl paketeissa.

Pikakatsaus tukkuihin:
Heinolla näyttä olevan 2 mallia


Kesprolla muutama enemmän
(Menu on Fazerin)

Metro samaa osastoa

Edit: Ei tietenkään 100% kebappiloista, mutta valtaosa.
Ite olin jossain suomalaisten pyörittämässä lähiöpizzeriassa 15v sitten tet harjottelussa, nykysin tuokin karvakäsimesta mutta taikinat tehtiin heittämällä taikinakoneeseen kamat ja sit vaan palloiksi ja kylmiöön.
 
Liittynyt
02.01.2019
Viestejä
69
Täällä on paljon keskustelua taikinoista mutta mitä käytätte tomattikastikkeena? Olen pari kertaa kokeillut että pannulla: Valkosipuli, tomattimurska, Basilika, texaspete, valkoviinietikka ja maustaminen. Hyvä perus kastike menee 10min tehdä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Kotipizza ja normipizzeriat (kebappilat) käyttävät pakasteita.

Kotipizza näyttää tulevan Hollannista

Varsinaista evidenssiä ei kebappiloista ole, muuta kuin että ovat pakasteita.

Esim. Fazerin pullia saa tukusta 75/kpl paketeissa.

Pikakatsaus tukkuihin:
Heinolla näyttä olevan 2 mallia


Kesprolla muutama enemmän
(Menu on Fazerin)

Metro samaa osastoa

Edit: Ei tietenkään 100% kebappiloista, mutta valtaosa.
No tuo nyt ei tarkoita mitään, että jos tukusta saa Fazerin valmistamaa taikinaa, valtaosa käyttää sitä.

Esim. Göransilta löytyy erikseen ravintoloille myytävä kebab ja sitten tämä kaupan, pakastealtaasta löytyvä. Ovat eri tuotteita. Uskallan väittää että Fazerilla saattaisi olla samoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 117
No tuo nyt ei tarkoita mitään, että jos tukusta saa Fazerin valmistamaa taikinaa, valtaosa käyttää sitä.

Esim. Göransilta löytyy erikseen ravintoloille myytävä kebab ja sitten tämä kaupan, pakastealtaasta löytyvä. Ovat eri tuotteita. Uskallan väittää että Fazerilla saattaisi olla samoin.
Vs.
Vs.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Täällä on paljon keskustelua taikinoista mutta mitä käytätte tomattikastikkeena? Olen pari kertaa kokeillut että pannulla: Valkosipuli, tomattimurska, Basilika, texaspete, valkoviinietikka ja maustaminen. Hyvä perus kastike menee 10min tehdä.
Itse olen tehnyt aika simppelistä. Purkki kuorittuja tomaatteja (mitä sattuu saamaan milloinkin), 7-8g suolaa, 10g oliiviöljyä, basilikaa. Käsin murskaan tomaatit ja sekoitan. Sit pari kolme valkosipulinkynttä puoliksi ja sekaan. Yöksi maustumaan jääkaappiin.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Täällä on paljon keskustelua taikinoista mutta mitä käytätte tomattikastikkeena? Olen pari kertaa kokeillut että pannulla: Valkosipuli, tomattimurska, Basilika, texaspete, valkoviinietikka ja maustaminen. Hyvä perus kastike menee 10min tehdä.
Tomaattimurska tai kokonaiset säilyketomaatit. Basilikaa, mustapippuria ja ripaus sokeria ja blenderillä kevyesti sekaisin. Jääkaappiin tekeytymään. Lämmittäminen on turhaa.
 

Kurpitza

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2020
Viestejä
502
Tomaattimurska tai kokonaiset säilyketomaatit. Basilikaa, mustapippuria ja ripaus sokeria ja blenderillä kevyesti sekaisin. Jääkaappiin tekeytymään. Lämmittäminen on turhaa.
Just tein kanssa näin, paitsi en laittanut sokeria. Murskattu valkosipuli vielä sekaan. Tulee parasta :)
 

tigerman

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
258
San Marzano säilyketomaatteja. Liemet kaadetaan pois. Murskataan käsin, jottei siemenet hajoa(tulee kitkerää makua), suolaa, tuoretta basilikaa, mustapippuria. Sekoitetaan. Valmista tuli.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
San Marzano säilyketomaatteja. Liemet kaadetaan pois. Murskataan käsin, jottei siemenet hajoa(tulee kitkerää makua), suolaa, tuoretta basilikaa, mustapippuria. Sekoitetaan. Valmista tuli.
Tämä + hyvää oliiviöljyä ja valkosipulia. Ja yön yli maustumaan, jos ehtii. Tulee parempaa.
 
Liittynyt
28.01.2019
Viestejä
115
Ite teen soosin neljään lisäämällä purkilliseen valutettuja marzanoita ainoastaan 1rkl oliiviöljyä ja suolaa 1 tl. Jos kaipaan makuun basilikaa niin laitan mieluummin lehtinä uunin jälkeen päälle.

Soosin sotken blenderillä enkä oo havainnut kitkeryyttä, kokeilin puristella käsin myös mutta jotenkin en tykännyt sattumista valmiissa pizzassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Kokeilin Lidlin sour dough taikinaa. Meni muutaman päivän päiväyksen yli, mutta avatessa näytti vielä hyvältä. Pieni alkoholin tuoksu käymisestä.

Nostin huoneenlämpöön vähän myöhään, joten käsittely oli vähän hankalahkoa. Muutoin sitko oli kohtuullisen hyvä ja makukin ihan ok (omaan makuun olisi saanut olla enemmän suolaa). Reunat kohosi ihan hyvin. Sopii siis kyllä mielestäni, jos tekee pizzaa heti mieli, eikä jaksa alkaa itse taikinaa vääntämään. Valitettavasti kuvaa ei ole.

3/5 kokemus.
 

Kurpitza

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2020
Viestejä
502
Tein tänään taikinan puolenpäivän aikaan kohoamaan. Pienisuuri tiedemies mussa haluaa testata vuorokauden kylmäkohotuksen ja kuuden tunnin lämpimässä kohotuksen eroja.
Sitten on kanssa tää taikinan vaivaaminen. Teen sen aina käsin ja nyt lopetin seitsemän minuutin kohdalla, kun se taikina tuntui ihan samalta kuin viidentoista minuutin vaivaamisen jälkeen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tonnikalaa, kebabia, valkosipulia, sinihomejuustoa, jalapenoa ja mozzarellaa.

Taikinaa kohotettu jääkaapissa 3 päivää.

Nyt pizza ei jämähtänyt alustaan kiinni kun muistin laittaa oliiviöljyä taikinaan.

IMG_20210605_190554.jpg


IMG_20210605_190932.jpg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
51
Täällä on paljon keskustelua taikinoista mutta mitä käytätte tomattikastikkeena? Olen pari kertaa kokeillut että pannulla: Valkosipuli, tomattimurska, Basilika, texaspete, valkoviinietikka ja maustaminen. Hyvä perus kastike menee 10min tehdä.
Olen tehnyt tällä ohjeella muutaman kerran. 0,5 kg paseerattu tomaatti (Mutti), 0,5 Dl Tomaattipyree, 1-2 Valkosipulin kynttä, 1tl sokeria, 0,5 tl suolaa, 1/4 tl mustapippuria, 0,5 tl basilikaa. Ylimääräisen olen pakastanut.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Kuinka pizzataikina kannattaisi pakastaa? Käyttämässäni ohjeessa taikina annetaan olla 4 pv jääkaapissa. Kannattaako pakastaa 3 päivän jälkeen ja siirtää jääkaappiin päivää ennen?
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
9
Oma tyyli on et pakastan siinä vaiheessa kun olisin pallosta alkamassa pyörittään pizzaa.
Jos on kohoamassa pallot laatikossa/pellillä/rasiassa niin suoraan pakkaseen enempää koskematta ja kun ovat jäätyneet siirrän esim. minigrip pussiin tai vakuumiin.

Sulatus sitten yleensä edellis iltana jääkaapissa kannellisessa tai kelmu päällä olevassa astiassa/lautasella/pellillä johon pohjalle/päälle vähän jauhoja niin irtoaa helpommin ja taikinapallon muoto säilyy pyöreänä joka taas auttaa, että pizzasta saa helpommin pyöreän. Onhan tuohon varmaan muitakin tyylejä. Viton ohje, jonka hyväksi kokenut.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 673
Kuinka pizzataikina kannattaisi pakastaa? Käyttämässäni ohjeessa taikina annetaan olla 4 pv jääkaapissa. Kannattaako pakastaa 3 päivän jälkeen ja siirtää jääkaappiin päivää ennen?
Minusta ei. Teet suoraan jääkaapista pitsasi silloin 4 päivänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Uijui, on kyllä täytteet mun makuun. Ndujaa oon syönyt vain ravintolapizzoissa... saako sitä nykyään prismoista ja citymarketeista?
NDujaa saa purkista cittarista. Joissain sittareissa on nduja pötkössä ja taitaa myydä palvelutiskiltä haluttua määrääkin joissain. Kuopiossa saa hyvää ndujaa kauppahallin Espanjan herkusta.
Itse en ole tuota purkkikamaa maistanut kun kuullut vähän sitä sun tätä siitä mutta toi kauppahallin kama oli hyvää pizzassa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Uijui, on kyllä täytteet mun makuun. Ndujaa oon syönyt vain ravintolapizzoissa... saako sitä nykyään prismoista ja citymarketeista?
Löytyy myös K-Supermarketeista ja varmaan voi pyytää tilaamaan muihinkin kauppoihin jos ei löydy valikoimasta.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Mikkelistä löytyy sekä citymarketista että prismasta ndujaa. Citymarketissa ovat grillimakkarahyllyn päässä lihatiskin puolella ja prismassa ovat hyllyssä mistä löytyy grillikastikkeita ja tabascoa jne..
Sitä en osaa sanoa mikä olisi näille loogisin paikka kaupassa, mistä lähtisi etsimään, mutta tuo prisman paikka on kyllä sellainen mistä sitä viimeisimpänä osaisin etsiä.

Edit. Molemmissa siis tuota purkkitavaraa n. 6€ hintaan muistaakseni
 
Liittynyt
11.08.2018
Viestejä
22
PicsArt_07-04-02.49.13.jpg


Ei yhtä ilman toista. Hieman sai nipistettyä paistoaikaa. Kotiuunin ongelmaks tuntuu muodostuvan pohjan ja reunojen balanssi.

Caputo Pizzeria 70% suoralla metodilla ja 36h jääkaapissa. Ilmakuivattu kinkku, minuluumutomaatti, pecorino ja basilika. Paistoaika n. 100s @ 300C grillivastuksen alla teräksen päällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Oottekos tehnyt rullakebabeja itse? Lähes pitsaahan tuo on, niin ehkä se käy tänne threadiin. Meinasin tossa joku päivä kokeilla, mietin mistä saisi hyvän kastikkeen tuonne väliin, muut aineet löytyy aika helposti.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Oottekos tehnyt rullakebabeja itse? Lähes pitsaahan tuo on, niin ehkä se käy tänne threadiin. Meinasin tossa joku päivä kokeilla, mietin mistä saisi hyvän kastikkeen tuonne väliin, muut aineet löytyy aika helposti.
Useinkin. Vähän riippuu minkälaista kebabia on tekemässä.

Korv Göranin soossit on ihan hyviä perus karvakäsikebabbilan imitoimiseen.

Tahini sopii hyvin jos väliin pistää esim. kaalisalaattia.

Tässä yksi versio, jota pitää testata. Kuulostaa ainakin omasta mielestä maukkaalle setille:
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 673
Ei yhtä ilman toista. Hieman sai nipistettyä paistoaikaa. Kotiuunin ongelmaks tuntuu muodostuvan pohjan ja reunojen balanssi.

Paistoaika n. 100s @ 300C grillivastuksen alla teräksen päällä.
Sama balanssiongelma kaikilla laitteila, balanssin suunta vaan vaihtelee. Kotuunissa teräs tosiaan paljon parempi kuin kivi. En päässy alle 9 minuutin paistoihin 250c/kivi koskaan kotiuunilla, ja seuraavaa pitsaa varten olisi taas pitänyt puoli tuntia lämmittää kiveä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 545
Viestejä
4 190 294
Jäsenet
70 765
Uusin jäsen
Railsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom