Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 706
tommosia hyvän näkösiä rapeita pizzoja....paistoin pellillä ja alalämmöllä ettei jää pohja liian pehmeeks...
Ilman eristepaperia saat kuivemman pohjan, lisäksi pitsakivi ja varsinkin pizzateräs auttaisi asiaa. Myös se että paistaa ensin pohjan pelkällä tomaatilla ja loput myöhemmin auttaa pohjan kypsyttämisessä. Mutta on myös sanottava että ei napolilainen ole rapea, itse asiassa normaalinen 25 min uunissa kotipitsa on rapeampi ;-D
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Miten pizzakivi kannattaa puhdistaa?

Riittääkö mekaaninen hankaaminen ja sitten pyyhkiminen kostealla paperilla tms?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
574
En jaksa edes yrittää. Onneksi pitsauunissa puhdistuu itsestään...
Niinhän se Ooni sanoo, mutta kyllä mulla ainakin sen verran siihen jää pizzanpaistosessioista palanutta jauhoa tms. että olen harjalla enimpiä putsaillut ennen uusien pizzojen tekemistä. Lisäksi ainakin mulla jonkin verran nokeaa, niin sitäkin saa putsailla. Piipusta tippuu nokea suoraan kiven päälle jo yhden polttokerran jäljiltä kun vähänkään uunia käyttää. Poltan siis koivuklapeja (kuivia, palavat kyllä hyvin ja lähes ilman näkyvää savua, mutta nokihiutaleita lentelee silti).
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ensin meinasin tilata kotiin, mutta tulin järkiini ja tein itse.

Mutti tuunattu valkosipulilla, pieneksi pilkotulla jalapenollla, oreganolla ja suolalla.

Pizzakivi lämpeni 272 asteeseen.

IMG_20210817_192402.jpg

IMG_20210817_191502.jpg

IMG_20210817_184816.jpg
 

MG-42

Lapsiperheen retkiopas
Tukijäsen
NOSTO
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
64
Itsellä on aina tykötarpeita pitsan tekoon. Tosin kirjo valmistuksessa on laaja. Tuli mieleen living_death:n Koskenlaskia-pohjasta. Ei kannata kangistua kaavoihin. Edellispäivän spagettikastike menee hyvin pizzan päällä. Ja lähes mikä muu tahansa. Tulee hävitettyä tähteet pizzojen päällä.

Joskus tulee tehtyä ihan viimeisen päälle, jolloin jo pelkkä ulkonäkökin merkitsee suurta osaa asiasta. Toisena ääripäänä lykätään tähteet tortillalätyn päälle.
 

MG-42

Lapsiperheen retkiopas
Tukijäsen
NOSTO
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
64
Olen suuri pizzan ystävä ja jokaisen lähialueen pizzerian kolunnut 50 km säteellä. Jotenkin ajattelen niin, että ei ole huonoa pizzaa, vain erilaisia tapoja valmistaa sitä. Sama tietysti pätee kotijoukoissa valmistettuun pizzaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Eikös pizza alunperin ollutkin vähän heitetään mitä sattuu olemaan päälle.

itse kokeilin tänään tehdä al taglio tyylistä peltipizzaa. Vaatii treeniä vielä mutta hyvä tuli.

C45D1640-C4AF-418D-B955-52DFAAA73525.jpeg
 

MG-42

Lapsiperheen retkiopas
Tukijäsen
NOSTO
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
64
Eikös pizza alunperin ollutkin vähän heitetään mitä sattuu olemaan päälle.

itse kokeilin tänään tehdä al taglio tyylistä peltipizzaa. Vaatii treeniä vielä mutta hyvä tuli.

Ei tuossa näin täältä katsottuna ainakaan mitään periaatteellista vikaa näytä olevan. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Ei tuossa näin täältä katsottuna ainakaan mitään periaatteellista vikaa näytä olevan. :D
Treeni = lisää pizzaa
En ihan tyytyväinen ollut. Oli aika märkä taikina omaan tottumiseen. Pitää hieman tutkailla ohjeita tuohon.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Taityy laittaa viikonloppuna Denniksen taikina testiin ja samalla kokeilla miltä maistuu pizza, jossa on täytteinä pekonia ja banaania.

IMG_20210826_105725.jpg
 
Liittynyt
06.10.2020
Viestejä
20
Toi Dennis ja muutkin kaupan pallot mitä oon testannu (Fazer ja Lahtelainen Mamma Maria) sitten maistuu kanssa paremmilta kun ne antaa sulaa ja levätä pari päivää jääkaapissa. Eli pistä jo nyt jääkaappiin sulamaan, jossain astiassa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Toi Dennis ja muutkin kaupan pallot mitä oon testannu (Fazer ja Lahtelainen Mamma Maria) sitten maistuu kanssa paremmilta kun ne antaa sulaa ja levätä pari päivää jääkaapissa. Eli pistä jo nyt jääkaappiin sulamaan, jossain astiassa.
Näin on tarkoitus ja tuossa videossa kanssa opastetaan.

 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
529
Onko jollain jo kokemuksia noista Denniksen palloista? Fazerin palloista ei ainakaan meillä kovin kummoisia tullut (leivältä maistui), onkohan nuo sitten parempia.
Erityisesti kiinnostaa jos joku on tosiaan Napoli tyyliin tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Onko jollain jo kokemuksia noista Denniksen palloista? Fazerin palloista ei ainakaan meillä kovin kummoisia tullut, onkohan nuo sitten parempia.
Erityisesti kiinnostaa jos joku on tosiaan Napoli tyyliin tehnyt.
Huomenna tai lauantaina tulee ainakin täältä kokemuksia.

Ainakin noi Dennikset pallerot ovat isompia ja täyttävät luultavasti 30cm levyisen pizzakiven helposti.

Fazerin pallerot ovat paljon pienempiä, eivätkä mitenkään erikoisia edes maultaan.
 
Liittynyt
06.10.2020
Viestejä
20
Onko jollain jo kokemuksia noista Denniksen palloista? Fazerin palloista ei ainakaan meillä kovin kummoisia tullut, onkohan nuo sitten parempia.
Erityisesti kiinnostaa jos joku on tosiaan Napoli tyyliin tehnyt.
Sanoisin, että itsetekemäni ovat parhaita, mutta nuo Dennikset tuli kyllä hyvänä kakkosena. Taikinassa ei ole öljyä eikä sokeria eli jossain määrin kunnioittaa Napolilaisuuttaan. Kannattaa kokeilla.

Todella helppo muotoilla kiekoiksi, ehkä liiankin antautuvaisia. Itse asiassa ensimmäinen Dennis-pallo meni vähän pilalle sen takia. Mulla on omien palluroitten kanssa ollut sellanen rutiini, että painelen ensin pöytää vasten semmoisen puolikokoisen kiekon ja jätän sitten pariksi minuutiksi rentoutumaan. Sen aikaa mikä menee esim tomaattien viipalointiin. Sitten otan kiekon pöydältä rystysille ja venyttelen lopulliseen kokoonsa.

No tuo Dennis oli niin rentoa taikinaa, että ensinnäkin sen olisi saanut pöytää vasten painelemalla varmaan ihan valmiiseen kokoonsa kun ei yhtään vastustellut. Mutta tein rutiinini ja sen parin minuutin aikana se jumahti pöytään vaikka oli kevyesti jauhotettu eikä sitä siitä mitenkään nätisti saanut irti kun se vaan venyi ja venyi. Pyörittelin uuden pallon ja uuden kiekon mutta ei siitä tullut niin hyvää enää.

Kakkospallurasta tuli hyvä pizza kun en sählännyt.

Aion itsekin kokeilla uudemman kerran just tänä viikonloppuna.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 706
Mitä iloa noista pakasteista yleensä on? Nimimerkillä, väänsin juuri taikinan, meni ainakin 4 minuuttia.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
412
Itse noilla Denniksen palluroilla leikkinyt, kun helpommalla pääsee. Kannattaa tosiaan ottaa ne esille ajoissa. Riittää hyvin 30 cm pitsaan ja nykyään ne alkavat muotoutua jo pyöreiksikin (ottaa aikansa). Itselleni oleellisempaa on ne päällysteet eli tuo pohja ei yksinään tee tai ole tekemättä pitsaa.

Viime kerralla tuntui grillissä pizzakivellä paistaessa, että taisi olla jo kivi liiankin kuuma tai vastavuoroisesti kun tuossa grillissä on "yksikerroskansi", niin lämpöä ei ole riittävästi ympärillä. Aiemmin mennyt sen suhteen paremmin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Miten olette muotoilleet taikinan ja laittaneet täytteet kun käytätte pizzakiveä?

Itse olen tehnyt suoraan pizzalapiolle ja käyttänyt karkeaa jauhoa ja lopuksi siirtänyt siitä sitten suoraan uuniin pizzakivelle.

Harmi kun uunissa on 250 astetta maksimi, mutta infrapunamittarin mukaan kiven lämpötila ollut ~270 asteen paremmalla puolella kun kivi on ollut tunnin verran sähkövastuksen alla.

Kiertoilma on aina päällä ja yleensä lätty on valmis 4-6 minuutin päästä.
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
69
Pyörittelen pohjan muotoon pöydällä karkeiden vehnäjauhojen kanssa, josta nostan sitten lapiolle. Lapion päällä täyttö ja varmistus että pizza ei ole jumahtanut lapioon kiinni, sitten vaan lapiolta uuniin kiven päälle.

Uunissa lämmitten kiveä grillivastuksella reilun aikaa ja kiveä pidän niin lähellä grillivastuksia kuin uunissani järkevästi saan, eli kivi lepää uuniritilän päällä toisiksi ylimmällä tasolla. Olen huomannut että näin pohjaan saa parhaan värin, ilman että täytteet ja reunat käristyvät mustaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Jos sähköuunissa paistelen kivellä niin
- uuni täysille grillivastuksella ja kivi sisään noin tunniksi niin ylös kuin saa, että pizzakin vielä mahtuu sinne
- pyörittely pöydällä karkeiden jauhojen kanssa
- tomaattisoosi päälle ja uuniin 3 minuutiksi (omalla uunilla hyvä aika)
- loput täytteet päälle ja toiset 3 minuuttia uunissa
- valmis

Oonilla tulee nykyään paisteltua mutta jos laiskottaa / sataa vettä kunnolla / muu tekosyy ja pitäisi pari pizzaa paistaa niin saattaa tulla heitettyä uuni kiertoilmalle täysille ja pizzapellille suoraan kasaus pyörittelyn jälkeen ja uuniin 6-8minuuttia muistaakseni.
Tämä pelti ollut toimiva: https://www.prisma.fi/fi/prisma/house-pinnoitettu-pizza-alusta-35cm
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
123
Olisikohan kaupoissa jotain valmista bolognesekastiketta, mikä menisi sellaisenaan taikka tuunauksella pitsan päälle?

Tuli eilen koeajettua uusi pitsalapio ja kyllä elämä helpottu, tää kiekko tehty sähköuunissa paistoraudan päällä.
Max 5h taikina, Polselli classica pizzajauhoilla tehty. Pepperonia, ndujaa ja juustojen jämät. Nduja on kyllä liian yliarvostettua kamaa.
Kunnon rasvapommi ja kerkesin vetäsee jo halki ennen kuvaa :darra:
20210826_180820.jpg

20210825_162922.jpg
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
Hommasin koda12 ja siihen metallisen ja puisen lapion, ettei hommat komplisoidu. Olisiko jotain käytännön vinkkejä ton kodan kanssa? Lämpömittaripyssy löytyy, että siltä osin voi lämmöt tsekata.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Hommasin koda12 ja siihen metallisen ja puisen lapion, ettei hommat komplisoidu. Olisiko jotain käytännön vinkkejä ton kodan kanssa? Lämpömittaripyssy löytyy, että siltä osin voi lämmöt tsekata.
Isket päälle ja odotat että lämmöt on 450, lätty sisälle. puol minsaa ja kääntö. 30sec ja ulos. Noin suurinpiirtein. Niin ja käytä sitä metallista lapiota..
 
Liittynyt
06.10.2020
Viestejä
20
Uunissa lämmitten kiveä grillivastuksella reilun aikaa ja kiveä pidän niin lähellä grillivastuksia kuin uunissani järkevästi saan...
- uuni täysille grillivastuksella ja kivi sisään noin tunniksi niin ylös kuin saa, että pizzakin vielä mahtuu sinne...
Hommasin infrapunalämpömittarin kun kiinnosti kuinka kuumaksi omassa uunissani kivi lämpiää. Kun kivi on uunissa, uunilta menee noin 35 minuuttia siihen kun se saavuttaa max 275 lämmöt ja lamppu sammuu. Sillä hetkellä kiven pinta näyttää jopa 325 astetta vaikka kivi on alimmalla tai toiseksi alimmalla tasolla. (Tämä näennäinen termodynamiikan lain rikkominen johtuu ihan siitä että se ylävastus on paahtanut kiven pintaa koko tämän ajan samaan tapaan kuin aurinko kesällä kuumaa asfalttia.) Kokemukseni mukaan kiveä ei tarvitse lämmittää yhtään uunia pitempään. Ilman kiveä lamppu sammuu aiemmin, eli luulen että uuni saavuttaa maksiminsa vasta kun kivi lakkaa imemästä lämpöä. Paistan pizzaa 5 minuuttia ja tulee rapsakka ruskea reuna ja hyvä ruskeatäpläinen pohja.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 706
Teräs tavallisessa uunissa paljon parempi kuin kivi, ja ero korostuu jos tehdään useampi pitsa kuin yksi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
123
Teräs tavallisessa uunissa paljon parempi kuin kivi, ja ero korostuu jos tehdään useampi pitsa kuin yksi.
Juurikin näin, kivestä loppuu teho kesken ja eikä luovuta lämpöä niin nopeasti pois, kuin teräs. Myöskään terästä et saa mitenkään hajalle.
MyPizzan paistoteräs itellä käytössä. joku 50e maksoin siitä ja on kyllä jokaisen pennin veroinen.
 
Liittynyt
06.10.2020
Viestejä
20
Tosiaan about 100 astetta viileämpi on kivi viiden minuutin pizzapaiston jälkeen ja jonkin aikaa pitää uudelleenlämmitellä sitä ennen seuraavaa lättyä. Kiinnostaisi mitata teräksenkin lämmöt ennen ja jälkeen paiston jne.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 518
Tosiaan about 100 astetta viileämpi on kivi viiden minuutin pizzapaiston jälkeen ja jonkin aikaa pitää uudelleenlämmitellä sitä ennen seuraavaa lättyä. Kiinnostaisi mitata teräksenkin lämmöt ennen ja jälkeen paiston jne.
Sitten kivi ei todennäköisesti ole vielä sisältä ehtinyt lämpenemään kunnolla. Huokoinen kivihän on lähinnä eriste. Omien käyttökokemuksien perusteella edes tommonen ohuehko sentin paksuinen kivi ei ole varannut itseään täyteen lämpöenergiaa vielä siinä vaiheessa, kun uunin termari naksahtaa pois päältä, vaan niitä lämmityssyklejä saa antaa huoletta muutamia lisääkin. 45 minuuttia lämmitetyllä kivellä ei saa kuin pahan mielen, vaikka uuni on saavuttanut maksimilämmön 10 minuuttia aiemmin. Puolitoista tuntia lämmennyt kivi toimii paljon paremmin. Se on sitten toinen kysymys, että onko mitään järkeä huudattaa uunia täysillä puolitoista tuntia yhden viidessä minuutissa kypsyvän uunivoikkarin vuoksi.

Pizzan voi myös ottaa pois uunista yhdessä kiven kanssa ja antaa pohjan tekeytyä vielä jonkin aikaa sen päällä, jos täytteet ovat jo saaneet tarpeekseen.
 
Liittynyt
06.10.2020
Viestejä
20
Sitten kivi ei todennäköisesti ole vielä sisältä ehtinyt lämpenemään kunnolla. Huokoinen kivihän on lähinnä eriste.
Täytyy tehdä kunnon testit ja vertailut tuostakin jos vaan muistan. Heti lampun jälkeen ja toinen 1,5 tunnin jälkeen. Olen kuitenkin ollut erittäin tyytyväinen pohjiini. Siis joskus menee lätty uuniin heti kun lamppu sammuu, joskus uuni unohtuu päälle pitemmäksikin aikaa, enkä ole huomannut eroa niissä... Ties vaikka kivissäkin on eroja, itselläni on tämä Emile Henry ja tällä on tullut parempaa kuin aikaisemmalla keraamisellani... Emile Henry -pizzakivi, 36 cm, musta 42,90
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 753
Hommasin koda12 ja siihen metallisen ja puisen lapion, ettei hommat komplisoidu. Olisiko jotain käytännön vinkkejä ton kodan kanssa? Lämpömittaripyssy löytyy, että siltä osin voi lämmöt tsekata.
Puiselta lapiolta pizza lähtee helpommin irti niin itse heittelen ne sillä ooniin. Metallisella sitten pyöritys ja pois otto.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Puiselta lapiolta pizza lähtee helpommin irti niin itse heittelen ne sillä ooniin. Metallisella sitten pyöritys ja pois otto.
Ite teen monesti siten että teen pizzapohjan, siirrän sen puiselle lapiolle ja sitten ne täytteet. Ja paistumaan. hyvin irtoo myös puiselta. Puisen huono puoli on paksuus, jolloin raakaa pizzaa täytteiden kera on hankalampi siirtää. Varmasti on myös taidosta kiinni, jota itsellä ei vielä niin ole että voisin julistautua pizzakeisariksi :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 753
Ite teen monesti siten että teen pizzapohjan, siirrän sen puiselle lapiolle ja sitten ne täytteet. Ja paistumaan. hyvin irtoo myös puiselta. Puisen huono puoli on paksuus, jolloin raakaa pizzaa täytteiden kera on hankalampi siirtää. Varmasti on myös taidosta kiinni, jota itsellä ei vielä niin ole että voisin julistautua pizzakeisariksi :D
Samanlailla teen itse, sitten jos toinen tekijä on kaverina niin uuniinlaiton jälkeen saa tuon puulapion uuden pitsan täyttöön kun metallinen on vapaana.
Oma puulapio 18mm puusta tehty joka höylätty ja hiottu lapio osasta kiilamaiseksi. Voisihan tuo vielä vähän ohuempi olla mutta käsikutterilla ei kovin hyvin saanut niin jäi sitten.

Pitäisi taas tänään pyöritellä pitsaa, tulee varmaan testattua noita tammipellettejä miten pelaa.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Joo tarveis kyllä ostaa metallinen myös. Kohta kun toi talvi tosta alkaa ja pääsee taas leivinuunia käyttämään niin ai ettien että :)
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Denniksen pizzapallerot ollut 4-5 tuntia huoneenlämmössä ja kulhoa käännellessä on ihan melkein löysää puuroa.

Saa nähdä mitä niistäkin tulee ja miten saa lätyt hajoamatta lapparilla kivelle.

Joutuu varmaan jauhottamaan jonkin verran lisää.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Pekonibanaanipizzaa BBQ kastikkeella ja toisessa kinkkua sekä meetvurstia.

Jää Denniksen pizzapallerot ensi kerralla kauppaan ja teen taikinan itse. Maistuu ihan teolliselta hötöltä.

IMG_20210827_185405.jpg IMG_20210827_190203.jpg IMG_20210827_184043.jpg
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Joo ei ole ihan liian vaikeeta vetää Vito Iacopellib poolish ja siitä taikina. Helppoo ja hiton hyvää. Eikä ole teollista..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Itse kanssa poolishia tehnyt. Pakkaseen aina pari extraa jemmaan niin on ns. hyvää kamaa tai ainakin itse tehtyä.

Huomenna paistellaan peltipizzaa ja taikinan teko alkoi eilen tämän ohjeen mukaan Roomalainen peltipizza
Siirtyikin sunnuntaille paisto ei ainakaan huono tullut vaikka oli ekstra päivän jääkaapissa. Nduja ja kotivaran pepperonisalamia

Juustona mozza joka on pakasteena ja ollut kyllä mainio mitä pari kokeilua tehnyt sillä https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/fior-di-latte-mozzarella-julien-15kg-pa-8052080431092



1914878F-F6CE-4B18-BBB2-B15FC8FFC9EA.jpegB6284CEE-76C6-4830-B14D-4B494AA633BD.jpeg055A5059-1F31-42CD-8E98-D71F49035A80.jpeg
 
Liittynyt
08.05.2020
Viestejä
31
Tuli hommattua kanssa pizzakiven tilalla 46x36 cm ja 8 mm paksu paistoteräs. Jo yhtä pizzaa tehdessä pohja paistuu huomattavasti paremmin kuin Weberin pizzakivellä. Ero korostuu useampaa pizzaa paistaessa, kun terästä ei tarvitse kummemmin välissä kuumentaa uudelleen. Suosittelen kaikkia uunissa pizzaa vääntäviä kokeilemaan terästä.

300C grillivastus + kiertoilma + paistoteräksellä lätyt paistuu jo ~3 min aikana erinomaisesti. Taitaa pizzauunin osto siirtyä nyt tällä kombolla.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 518
Juustona mozza joka on pakasteena ja ollut kyllä mainio mitä pari kokeilua tehnyt sillä https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/fior-di-latte-mozzarella-julien-15kg-pa-8052080431092
Aika jännä tuote, kun ilmeisesti ei ole mitään perunajauhoja tai muitakaan parantamassa koostumusta. Onko tuo sillä tavalla kuitenkin saatu jäämään irtonaiseksi, ettei ole pakko sulattaa kerralla könttänä?

Tuli hommattua kanssa pizzakiven tilalla 46x36 cm ja 8 mm paksu paistoteräs.
Mistäs?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Aika jännä tuote, kun ilmeisesti ei ole mitään perunajauhoja tai muitakaan parantamassa koostumusta. Onko tuo sillä tavalla kuitenkin saatu jäämään irtonaiseksi, ettei ole pakko sulattaa kerralla könttänä?
Itse pistin pienemmiksi paloiksi joita sulatan sitten. Isona könttänä oli alunperin ainakin oma.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 312
Viestejä
4 214 506
Jäsenet
71 036
Uusin jäsen
mirmir

Hinta.fi

Ylös Bottom