Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Sain myös tehtyä videon omasta valmistusprosessista, jos jotakuta kiinnostaa.
Joopa, ihan laadukasta videointia ja infoa. Katselin 2x nopeudella ja äänet poissa johonkin asti. Aika "vakio" resepti.
Itse en jaksa noin monimutkaisesti ja vaivalloisesti tehdä.
Minä sekoitan kaikki aineet, pistän muovirasiaan, annan olla tunnin ja työnnän pariksi päiväksi jääkaappiin, sitten leivon pitsat...
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Tuo etu jää itseltäni tajuamatta. miten valmistaikina toisi moisen edun? Harva ravintoalssakaan joutuu valitsemaan samaa pitsaa kuin äiti...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
434
Oisko siinä, että taikinaa on valmiina useampaan pizzaan samantien?
Aika monella pizzapohjaohjeella tulee 4 pizzapohjaa yhdestä taikinasta. Toki ei saman tien, mutta jotku ohjeethan vaativat vain esim 15 minuutin kohotusajan. Tällöin ei toki keskiössä ole sitten saada mahdollisimman autenttista napolilaista pizzaa, mutta eipä se noilla fazerin palloillakaan taida olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Testasin itsekin. Maistuu kyllä ihan leivältä. Hyvä käsiteltävyys, eikä tuo todellakaan pahaa ollut. Mutta ei tuo muistuta pitsaa, edes kotipizzaa.. vaan leipää.
Tein noista Adam Ragusean tyyliin "pizzaleipää", kun pallot tarttui toisiinsa kiinni sulatuksessa. Siinä kyllä toimi todella hyvin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
126
Väänsin kolme pizzaa Fazerin taikinapalloista ja tässä yksi niistä.

Hyvin toimii varsinkin lapsiperheessä, jossa jokainen haluaa omat täytteet :thumbsup:

Hyvältä näyttää niinku sun tuotokset yleensäkkin. Avovaimo kyseli mitä täytteitä kuvan pizzassa on?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Taikinan kokohan ei ole mitenkään pyhä, että pitäisi kaikki heittää uuniin. Sitä voi vetää, leikata, palastella monela tavalla ja vehkeellä, sormista alkaen. Ei ne italialaisetkaan sitä 20kg taikinaa kokonaisena uuniin heitä ;-)
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 288
Tuli kokeiltua fazerin uutuuksia, pakastettuja pizzataikinapalloja.

Sulatin pari palloa vuorokauden jääkaapissa, ei riittänyt peittämään peltiä. Ohjeita noudattaen yhden taikinapallon sulatin lisää mikrossa. Tätä en suosittele. Pinta jää kumimaiseksi.

Ihan kelvollista pitsaa. En vain oikein ymmärrä mikä näissä on se idea? Ainoa mikä jää pois on se taikinan sekottelu ja vaivaus. Jäljelle jää kuitenkin se jauhoshow ja kauliminen venyttelyineen.

Mikseivät suoraan tehneet uuninpellin kokoista pakastepohjaa, jonka vain sulattaisi ja latoisi täytteet päälle? Suorakulmion muotoista, ei pyöreää.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 288

Näitä valmiita kynnysmattoja on pyöreinä ja neliöinä. En ole kokeillut.
Noita apetit-pohjia maistoin joskus 20 vuotta takaperin ja olivat aika karseita. Korppuuntuivat. Ehkäpä se on mahdotonta saada taikinasta hyvää jos se on valmiiksi työstetty ja pakastettu.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Joo, se Lidlin setti oli huomattavasti helpompi, jos ei halua leipoa. Pitsataikina on vaan aika helppo, etten tiiä mikä on idea koittaa säästää aikaa, jos kuitenkin pitää pakaste sulattaa, ei sekään laakista tapahdu.
Ja pitää ne pallot käydä osatmassakin, jauhoja aika yleiesti voi kuvitella olevan jo kaapissa...
Niin tai näin, nyy on taas soosiohjetta tyrkyyl:
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 288
Joo, se Lidlin setti oli huomattavasti helpompi, jos ei halua leipoa. Pitsataikina on vaan aika helppo, etten tiiä mikä on idea koittaa säästää aikaa, jos kuitenkin pitää pakaste sulattaa, ei sekään laakista tapahdu.
Ja pitää ne pallot käydä osatmassakin, jauhoja aika yleiesti voi kuvitella olevan jo kaapissa...
Niin tai näin, nyy on taas soosiohjetta tyrkyyl:
Näin minäkin sen asian näen. Maultaan ihan ok pohjan noillakin saa, ei siinä. Lidlin setistä en ollut kuullutkaan.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Ha piti olla. Pitsaperjantai. Ei ollut, tehtiin mereneläväpastaa saunan päälle. Nyt on aikas hyvin jääkaapitettu taikina, ihan kuplii siellä... saa nähhä oliskos lauantaipitsaa (jos loivennus onnistuu)
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Pidettiin pienet pizzakestit. Maku oli tähän astisista ehdottomasti paras, mutta pohja tuppasi jäämään hieman liian paksuksi ja perinteistä pantteria ei saanut kuin osa pohjasta. Ensi kerralla uusi yritys ja jätän reunoille enemmän taikinaa.

fotor_1613755051309.jpg
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Huomasin, että Tuba, jonka taikinaresepti on täällä aika paljon pyörinyt, on tehnyt ihan videonkin samaisesta aiheesta. Näemmä Ramlösan jauhoja käyttää, josko niitä itse kokeilisi seuraavaksi. Aikaisemmin olen käyttänyt Dennisin jauhoja.



Juuri tein tuplataikinan, taidan laittaa kolme palloa pakastimeen odottamaan yllättävää pitsahimoa.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Mitä jauhoja käytätte pizzalapion päälle? Tällä hetkellä menty perus vehnäjauhoilla.
Suosittelen Durumia. Ei pala, eikä aiheuta mauan kannalta mitään ikävää yllätystä. Ylimääräistä jauhoa saa myös tarpeen tullen poistettua. Perus vehnäjauho tarttuu ja palaa helposti.

Käytän Durumia vain käsitellessä taikinaa. Toimii loistavasti!
 
Liittynyt
25.06.2017
Viestejä
65
Nyt on maailman loppu - Saarioisen Pepperonin valmistus on lopettu. S-Mafian Prisma on boikotoinut kyseistä tuotetta jo pidempään ja sitä on pitänyt hakea K-Mafian kaupoista. Ollut käytössä itellä valovuosia pizzatäytteenä. Mikään ei ole niin maukas pepperoni pizzassa kuin saarioinen. Nytkin ollut natsisiwan "omaa" ja siiden italian viikoilta pepperonia, snellmania, kotivaraa jne. Kylmänä kaikki maistuu samalta mutta kuumennettuna/pizzassa Saarioinen on ollut selvä voittaja. Jossain on vielä jäljellä ja joku pääkaupunkiseudun sittari myy sitä vitosella kahta kappaletta vielä huomiseen. Kaakonkulmilta jo loppunut. Saatana kun ois tiennyt, niis oisin ostanut pakkaseen. Viimeinen oma paketti meni alkuviikosta natsisiwan pizzan tuunaamiseen. Juuri makuprofiilin vuoksi harmittaa. Myös siivujen ohuus on ollut etu - nykyiset muut paljon paksumpia. Minusta tuo on ainakin 30v vanha tuote. Olikohan aluksi ihan vain tiskituote ja pizzeroille. Joku muistikuva on että ois saanut s-marketin palvelutiskiltä pötköstä siivutettuna joskus 80-90 luvun taitteessa.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 769
Tällaisia pizzoja tällä kertaa:

kinkku-rucola.jpgsiivu.jpgmargarita.jpg

Tein sellaisen kokeilun, että tein tomaattikastikkeen käsin muussaamalla. Eli en käyttänyt blenderiä tai sauvasekoitinta. Tuli kyllä jotenkin maukkaampaa. Mukava tuollainen rouheampi rakenne. Suosittelen! Tuolta mallia:
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
527
IMG_20210220_144116.jpg


Tuli myös viikko sitten tehtyä ekat omat yritykset normi uunissa. Soosi tehtiin yllä mainitulla tavalla kädellä puristellen Mutin San Marzanoista ja oli mainiota. Ndujaa ja pepperonia täytteinä ja pohja myös Vincenzon Napolipizza ohjeiden mukaan. Mozzarellat päälle viimeiseksi puoleksitoista minuutiksi.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Tulipas itsekin nyt ensimmäistä kertaa tehtyä peltipizzaa. Tuli erittäin hyvää vaikka itsekin sanonkin ja pohja todella rapsakka. Tekeminenkin helppoa, kun yleiskone hoiti vaivauksen. Seuraavalla kerralla pitää kokeilla niin, että laittaa pepperonin juuston päälle ja kasvikset pepperonin päälle.

IMG_20210227_192346.jpgIMG_20210227_192401.jpg
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
527
Niille tiedoksi muuten jotka ei ole jo kartalla niin Ndujaa saa ainakin pääkaupunkiseudulla Cittareista semmoisissa öpaut puolentoistakilon mönteissä 16€ kilo, jos ei omasta cittarista löydy niin laittakaa niille palautetta niin ne hommaa hyllyyn (näin tein itse). Ite olen käännyttänyt varmaan +15 ihmistä Ndujan käyttöön, ihan useammassa tarkoituksessa, mutta toki ylpein olen yhdestä semikasvissyöjästä joka tuota viikko sitten duunattua pizzaa(tälläkin kertaa ekan Nduja pizzan jälkeen sitä laitettiin ihan joka pizzaan) maistettuaan palasi ruotuun :D
Ite oon ostanu omasta cittarista jo 4 noita puolentoista kilon mönttejä, pari jäi tutuille kun tyypit ihastu tuohon hyvin nopeasti. Itse tutustuin tavaraan Via Tribunalin Diavolassa alunperin
 
Viimeksi muokattu:

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Olen useamman kerran tehnyt pizzaa keraamisella pizzakivellä (olisikohan Motonetistä) ja tulokset ovat olleet heikkoja. Tuntuu että se ei vaan varastoi lämpöä riittävästi, vaan pohjasta tulee helposti löysä täytteistä riippumatta. Mökillä sitten pizzanpaistoalustaa etsiessäni löysin ison pyöreän valurautaparilan, jonka pohjapuoli on tasainen. Sen kanssa on paisto onnistunut todella hyvin tavallisessa sähköuunissa. Jauhojen osalta bongasin Citymarketista Ramlösan Tipo 00 -jauhoja ja niille voin antaa vahvan suosituksen. Hintaakin tulee vain reilu pari euroa kahden kilon pakkaukselle.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Olen useamman kerran tehnyt pizzaa keraamisella pizzakivellä (olisikohan Motonetistä) ja tulokset ovat olleet heikkoja. Tuntuu että se ei vaan varastoi lämpöä riittävästi, vaan pohjasta tulee helposti löysä täytteistä riippumatta. Mökillä sitten pizzanpaistoalustaa etsiessäni löysin ison pyöreän valurautaparilan, jonka pohjapuoli on tasainen.
Mulla samat kokemukset. Uuni ihan täysillä, keraaminen kivi ylimmällä tasolla ja grillivastus päällä, mutta ei. Vetinen pohja.

Huomenna pääsee laittamaan pizzaa munagrilliin :p
IMG-20210228-WA0006.jpeg
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
26
Minä olen tehnyt niin, että olen laittanut teräksisen (pizzasteel) levyn uunin pohjalle ja 250 asteessa pitänyt noin viisi minuuttia ja sitten nostanut ritilälle keskelle suunnilleen samaksi ajaksi. Vaikka teräksen ja pizzan välissä ollut leivinpaperi niin pohjasta on tullut sopivan rapsakka - ainakin omasta mielestäni. Taikinaa olen vääntänyt TUBAn ohjeiden mukaan.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Kannaattaa vaikka esipaistaa pohja, mutta myös hyvään pizzakiveen kannattaa panostaa jos pizzaa tai leipää tulee vaivattua enemmän.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Minä olen tehnyt niin, että olen laittanut teräksisen (pizzasteel) levyn uunin pohjalle ja 250 asteessa pitänyt noin viisi minuuttia ja sitten nostanut ritilälle keskelle suunnilleen samaksi ajaksi. Vaikka teräksen ja pizzan välissä ollut leivinpaperi niin pohjasta on tullut sopivan rapsakka - ainakin omasta mielestäni. Taikinaa olen vääntänyt TUBAn ohjeiden mukaan.
Tuossa aika tavalla eroa jos kiveä pitää pitää 250 asteessa puolitoista tuntia ja terästä 10 minuuttia???

Mitään 70e en toki maksaa teräspalasta, mutta on tuollainen 45e valurautaparilastakin ihan hyvin. Pitääpä miettiä. Itsellä myös ongelmia kiven kanssa, ei saa kuin yhden hyvän pitsan, ja sitten on kivi jäähtynyt. Nuo ovat kyllä hiiligrillillä hyviä kun siinä toimivat päinvastaisessa tarkoituksessa.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
26
Tuossa aika tavalla eroa jos kiveä pitää pitää 250 asteessa puolitoista tuntia ja terästä 10 minuuttia???

Mitään 70e en toki maksaa teräspalasta, mutta on tuollainen 45e valurautaparilastakin ihan hyvin. Pitääpä miettiä. Itsellä myös ongelmia kiven kanssa, ei saa kuin yhden hyvän pitsan, ja sitten on kivi jäähtynyt. Nuo ovat kyllä hiiligrillillä hyviä kun siinä toimivat päinvastaisessa tarkoituksessa.
Kirjoitin epäselvästi. Teräslevy ollut uunissa niin kauan, että varmasti on kuuma. Pizzan paistoaika n. 5 minuuttia suoraan levyllä ja suunnilleen saman verran ylempänä. Itse olen ollut tyytyväinen ostokseen. Luulisi, että samanlaisen teräslevyn saisi kyllä joltakin pajaltakin, mutta itselle helpoin ratkaisu oli ostaa valmiina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
Mä lämmittelen kaasuliedellä teräksen kuumaksi ja sitten uuniin, kun IR-mittarilla näyttää lähemmäs 300. Voisi toimia induktiollakin kohtalaisesti. Lähinnä näin ei tarvitse huudattaa uunia tuntitolkulla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 617
Niille tiedoksi muuten jotka ei ole jo kartalla niin Ndujaa saa ainakin pääkaupunkiseudulla Cittareista semmoisissa öpaut puolentoistakilon mönteissä 16€ kilo, jos ei omasta cittarista löydy niin laittakaa niille palautetta niin ne hommaa hyllyyn (näin tein itse). Ite olen käännyttänyt varmaan +15 ihmistä Ndujan käyttöön, ihan useammassa tarkoituksessa, mutta toki ylpein olen yhdestä semikasvissyöjästä joka tuota viikko sitten duunattua pizzaa(tälläkin kertaa ekan Nduja pizzan jälkeen sitä laitettiin ihan joka pizzaan) maistettuaan palasi ruotuun :D
Ite oon ostanu omasta cittarista jo 4 noita puolentoista kilon mönttejä, pari jäi tutuille kun tyypit ihastu tuohon hyvin nopeasti. Itse tutustuin tavaraan Via Tribunalin Diavolassa alunperin
Heitäs esimerkki cittarista pk seudulla mistä tuota saa ja millä hyllyllä tuo on? Leikkelehylly vai mikä?
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
861
Heitäs esimerkki cittarista pk seudulla mistä tuota saa ja millä hyllyllä tuo on? Leikkelehylly vai mikä?
Helpoin katsoa itse, tarkistin itsekin eilen Oulun kaakkurin cittarin tilanteen, ei ollut. Ohessa linkit, vaihda vain kauppa siihen mitä haluat tarkistaa tilanteen.



 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 617
Helpoin katsoa itse, tarkistin itsekin eilen Oulun kaakkurin cittarin tilanteen, ei ollut. Ohessa linkit, vaihda vain kauppa siihen mitä haluat tarkistaa tilanteen.



Jop tänks, just noi tuotteet kiinnosti ja vähän jo googlailinkin.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Kattelin sattumoisin tämmöistä, ja voi toderta että itse asiassa yllättävän pieni hintaero Suomeen noissa jauhoissa.
...ja parin minsan päässä puhuvat tosta teidän njudastakin...
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Kävinpäs kierroksella. Etsimässä parilaa. Ajatuksena että käännän sen ylösalaisin, niin "sileähän se". Joo, ja kaiken huipuksi motonetin netissä oli halpa: -noita kaksi vieresin niin on hyvä ja halpa. Ei ole, noissa on painonsäästösyistä T-palkkirakenne, eli reuna kokopaksu ja muuten ohut, eli pitsan keskelle tulisi kohouma. Nno, sitte katsomaan muuta tarjontaa, Tokmani, kausikama poissa, Puuilo, huono valikoima mitään grilliin. Nno, menin sitten ostamaan kaliaa, onhan saunapäivä! Jarrutin jauhohyllyllä:
_OS22901.jpg
GranMugnanoa! Itse asiasa halvempi kuin tuo Caputo, joka 1,99e tämä oli 1,75e.
_OS22902.jpg
Tätä Semolaahan mä käytän itse pitsankäsittelyssä ja lapiohommissa.
-ja koska jauhohylly tuli katsottua niin jarrutin myös tomaattiosastolla:
_OS22900.jpg
Tekisi mieli avata noista jokainen ja tehdä identtiset mosot ja maistella huomaanko jotain eroa.
Eli: murskataan haarukalla talikolla, sormin tms. siivilöidään mahd liruvesi pois (=talteen tomaattikeittoa varten), vajaa ruokalusikallinen suolaa
ja tuoretta basilikaa kymmenisen lehteä riivittynä.
-Huomenna ilmeisesti pitsapäivä, tein taikinan jääkaappiin olikos tiistaina vai ke...

...mutta joo, pakko jatkaa pitsakivillä, kun ei sitä rautaa saatu rajalle.
Hiukan ärsyttää ajatus maksaa sikana metallipalasta, kun varmaa romikselta saisi 40x50cm metallipalan 4e...

mutta sen sijaan tämä tuntuisi halvalta, sillä suhteellisuudentajuni on kunnossa ;-D
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Mulla mahtuu 40x60 uuniin, eli tuo on itse asiassa hiukan pieni. 30cm pitsa ei ole mikään valtava.
Tätä katselin, kummassakin on tuo reunakohouma, mutta reunassa se ei olisi maailmanloppu, vaikka hieman vaikeuttaakin työskentelyä. Eli liian pieni olisi sopuhintainen ja n. soppari olisi jo se min.50e kotona.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
Se kokokin on ihan mielipidekysymys. Esim tuo MyPizza teräs on 36x30cm ja koko on hyvin riittänyt. Tuon ostin ihan helppouden vuoksi.

Kannattaa varman lähestyä levyleikkausta tai koneistusta tekeviä pajoja iha suoraan. Voi löytyä joku sopiva pala.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Joo, jotain tommosta pitää miettiä. Koko on kahdenlainen juttu. Jos on kovin pieni, pitä rajata sitä pitsakokoa, varsinkin jos haluaa jättää työvaroja uuniinlaittoon, ettei mene ihan millihommiksi. Toinen juttu on se, että ei meilläkään koko uunia täytetä pitsoilla, mutta: jos haluaa tehdä vaikka viisi peräkkäin, olisi kiva jos olisi pinta-alaa, jota ei ole justiinsa jäähdytetty -joka on siis kiven huonoin puoli: kuumenee sikahitaasti mutta jäähtyy nopeasti pitsan alla.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Pitsaplauantai osa I:
_OS22912.JPG

tomaattivertailua:
Mutti kokonaisia tomaattoneksia /
Rainbow Luomu tomaattoneksia.
Ensin "suoraan purkista":
Mutti tasapainoisempi, täyteläisempi, pehmeämpi
Rainbow vetisempi mutta raikkaampi, "ehkä hieman etikkainen jälkimaku" sanoi pääkokki Anne.

Sitten kummastakin yksi tomaatti, ja lusikallinen mehuosastoa, plus tusina basilikanlehteä ja kukkura telusikka suolaa bamikseerattiin sekaisin, ja se takaisin pääastiaan, jossa sekoitus ja murskaus haarukalla, säilyttääksemme jotain rakennetta, "kroikali".
Ja loppumakutesti: kumpikin maistuu ihan samalta.
Seuraavissa, superjännittävissä jaksoissamme vertaamme näitä pitsassa!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 807
Viestejä
4 204 324
Jäsenet
70 988
Uusin jäsen
paallikkopc

Hinta.fi

Ylös Bottom