Piha ja terassit

Mikä olisi hyvä pumppu pihan kasteluun järvivedellä? Kasteltavaa aluetta olisi ainakin 1000 m^2. Uppopumppu olisi hiljainen ja painekytkin mahdollistaisi esimerkiksi pihasuihkun. Tämä vaikuttaisi parhaalta, mutta onko muita ideoita. Myös kätetty porakaivopumppu olisi vaihtoehto, mutta niistä taitaa puuttua painekytkimet.
 
Tuollainen tuoli kestää max muutaman vuoden ja punokset katkeavat ja alkavat purkaantua.. Erityisesti ohuet sidontapunokset tuppaavat katkeamaan melko helposti. Usein jo kaupassa näkee mallikalusteissa noita punoksia haljenneina tai rikki.

1722545423168.png
8v meni, että ensimmäisestä tuolista meni punoksia poikki ja muut vielä täysin kunnossa.
 
Onko kellään kokemusta / vinkkejä korkeiden +-100cm kivimuurien/istutusaltaiden tekoon? Olen valanut (HB Betoni) vallikivien pystyreiät betonilla kera harjateräksen ja muurin alla on myös jonkunmoinen antura ja tartuntateräkset vallikivien reikiin talon alkuperäisen omistajan jäljiltä. Se puoli siis oletettavasti kunnossa.

Nyt mietin tuota "altaan" taustatäyttöä. Muuria vasten on jo laitettu patolevyt, ja ainakin korkeimpiin (~90cm ja sitä korkeammat) kohtiin myös eristelevyt. Mutta mites maa-aines, jotain ihan perus 0-16 tai 0-32 mursketta? Kevyrsora (tai vaahtolasi?) olis tietysti maanpaineen kannalta omiaan, mutta käsittääkseni helkkarin kallista perus murskeeseen ym verrattuna. En nyt osaa kuutioina menekkiä arvioida, mutta sanotaanko näin että "altaat" eivät kuitenkaan ole ihan pienimmästä päästä...
Muurin perusrakenne on ihan oikea. Pengerryksien tukimuuriin on laitettu lämmöneriste ja pystysalaoja kapillaarisepelistä. Tyyliin 100mm eriste ja 100mm leveä kerros sepeliä. Tarkoitus on ollut vähentää routapainetta. Muuten täytön voi tehdä ihan millä vaan, kunhan on jonkunlaista kitkamaata, eli ei savea tai muuta liettyvää.
 
Muurin perusrakenne on ihan oikea. Pengerryksien tukimuuriin on laitettu lämmöneriste ja pystysalaoja kapillaarisepelistä. Tyyliin 100mm eriste ja 100mm leveä kerros sepeliä. Tarkoitus on ollut vähentää routapainetta. Muuten täytön voi tehdä ihan millä vaan, kunhan on jonkunlaista kitkamaata, eli ei savea tai muuta liettyvää.

Miten tuollainen kapea pystykerros (esim mainitsemasi 10cm leveä) vaikkapa soveltuvaa sepeliä olisi fiksuin/helpoin toteuttaa jottei maa-ainekset heti sekoitu keskenään? Eli miten se kerros ”pysyy pystyssä”. Joku vanerilevy tms väliin väliaikaisesti ja sen toiselle puolen sitten muu täyttö? :D Tokikaan omassa tapauksessa muurit ei ole ympäriinsä noin korkeita, vaan ainoastaan ”rinteen” alaosissa eli suunnilleen puolimatkalta vallikiviä on tarvinnut pinota huomattavasti vähemmän. Voisipa tuosta kuvankin tänne lätkäistä havainnollistamaan.

tuossa kotipihalla on jonkunverran myös suht multaisaa joutomaata, sitä ajattelin hyödyntää täytössä murskeen tms päälle ennen varsinaista kunnon mustaa multaa. Multaakin ilmeisesti saa olla varsin reilusti tyyliin 50cm, riippuen vähän mitä ”altaaseen” meinaa istuttaa.

Täyttöä olis tarkoitus tehdä siten että kauhakuormaaja tms avuksi eli ainakin murske tai vastaava tilaten, sen verran tilavia ovat ettei ihan peräkärry-kottikärry-lapio yhdistelmällä todellakaan jaksa alkaa urakoimaan.
 
Miten tuollainen kapea pystykerros (esim mainitsemasi 10cm leveä) vaikkapa soveltuvaa sepeliä olisi fiksuin/helpoin toteuttaa jottei maa-ainekset heti sekoitu keskenään? Eli miten se kerros ”pysyy pystyssä”. Joku vanerilevy tms väliin väliaikaisesti ja sen toiselle puolen sitten muu täyttö? :D
Levy väliin on yksi vaihtoehto, tai ihan kerroksittain täyttö. Silloin ei 100mm kapea kaista oikein tahdo onnistua, vaan tulee leveämpi. Se on sitten hiukan tilasta kiinni että näyttääkö vaikka puoli metriä leveä kasviton kaista hölmöltä vai ei. Sellaista askartelua se on vanerilevynkin kanssa, ja molemmin puolin täyttö siinäkin tehtävä.

Valtaosa tämän maan muureista lienee ilman mitään tällaista hifistelyä ja pystyssä pysyvät. Mutta aina kannattaa tehdä niin hyvin kuin resurssit riittävät.
 
Tavallinen painevesiautomaatti vaan pitää sellaisen metelin ettei sitä viitsi kuunnella yöllä.
Tämä.
Minkälainen kotelo olisi hyvä painevesiautomaatille?

Minulla on mökillä vesivanerista koteloitu kolmelta sivulta ja tietty katto, sekä 3 cm äänieristyslevyt sisällä.
Neljäs sivu on rakennuksen seinää vasten, mutta n. 30 cm avoin alhaalta, koska rakennus on pilareiden varaan rakennettu.

Pumpun ääni ei ole läheskään niin kova kuin ilman kotelointia, mutta olisihan hienoa, jos sen saisi vieläkin hiljaisemmaksi. :)
 
Olisi tarkoitus jo katettu osuus terassista lasittaa, ja kun pohja ja katto on eristämättä niin mitään puolilämmintä tilaa ei ole tarpeen edes yrittää rakentaa, ei taitaisi edes 100mm xps lattiassa siihen riittääkkään ja pysyypähän budjetti mietona. Sivukolmiot tarkoitus tehdä 6mm polykarbonaatista mutta itse liukuelementit vielä hakusessa.

Onkos noita diy budjetti vaihtoehtoja oikein muita kuin nordrum/willab garden. Molemmilta saisi 4mm vahvana 4kpl 3-ovisia elementtejä koossa 3mx2m hintahaarukalla 2200-2700e. Jaksaako edes nähdä vaivaa kysellä noilta suomalaisilta toimittajilta, keraplast menee jo heti 4000e haitarille joten onkohan noita muita toimittajia miltä hinnat näkisi. Lumonilta paukkuikin tuo sama 3m+6m+3m jo 8500e hujakoille :D

Toinen kysymys niin onko huonokin idea suunnitella upottavansa hieman noita lattiakiskoja terassilautojen sisään? Alla on kuitenkin 33x170 lautaa joten tuossa olisi kyllä mahdollisuus niitä upottaa sen sentin-pari
 
Terassille näköestettä rakentamassa ajatuksella tolpanjalat yhdeltä puolelta kanteen ja runkoon kiinni ja toiselta puolelta kanteen, nämä jo kiinnitetty ja Pelle Pelottoman välineillä saatu suoraan (Sovella kiskot :D ) ja tiukasti ovatkin kiinni.

Tolpat ovat 7cm x 7cm ja myyjä suositteli niille 7.7cm x 7.7cm jalkoja mutta nehän on todella väljät. Sinänsä hyvä että saa suoruutta säätää, mutta millä keinoin ja miten kiinnittää? Alkuperäinen ajatus oli 8mm kansiruuveilla täräyttää kiinni mutta tokkopa kovin jämerää saa vaikka rauta joustaisi ja ottaisi kiinni tolpasta? Väkisin ainakin yksi sivu olisi tyhjää täynnä kun reiät jalassa on vain vastakkaisilla sivuilla? Ilman apureikiä tolppa luultavasti halkeaa sivuille mikä voisi tehdä kiinnityksestä jämerän mutta samalla suoruuden säätö olisi tuuripeliä? Poraus ja pultit?

Pitkä sivu 9m joka 2.5m lyhyiden sivujen kautta kiinni tiiliseinässä, korkeutta näköesteellä 1.6m. Tolppaväli noin 75cm.

Kuva:
IMG_3213.jpeg
 
Terassille näköestettä rakentamassa ajatuksella tolpanjalat yhdeltä puolelta kanteen ja runkoon kiinni ja toiselta puolelta kanteen, nämä jo kiinnitetty ja Pelle Pelottoman välineillä saatu suoraan (Sovella kiskot :D ) ja tiukasti ovatkin kiinni.

Tolpat ovat 7cm x 7cm ja myyjä suositteli niille 7.7cm x 7.7cm jalkoja mutta nehän on todella väljät. Sinänsä hyvä että saa suoruutta säätää, mutta millä keinoin ja miten kiinnittää? Alkuperäinen ajatus oli 8mm kansiruuveilla täräyttää kiinni mutta tokkopa kovin jämerää saa vaikka rauta joustaisi ja ottaisi kiinni tolpasta? Väkisin ainakin yksi sivu olisi tyhjää täynnä kun reiät jalassa on vain vastakkaisilla sivuilla? Ilman apureikiä tolppa luultavasti halkeaa sivuille mikä voisi tehdä kiinnityksestä jämerän mutta samalla suoruuden säätö olisi tuuripeliä? Poraus ja pultit?

Pitkä sivu 9m joka 2.5m lyhyiden sivujen kautta kiinni tiiliseinässä, korkeutta näköesteellä 1.6m. Tolppaväli noin 75cm.

Kuva:

Millaista näköestettä olet ajatellut noiden tolppien väliin? Luultavasti tulee tulee kuitenkin joku yläniska/lankku tuohon näköesteen yläreunaan? Jos näin, niin ensin vatupassilla tolpanjalat suoraan ja täkkipulteilla jalkaan kiinni, sen jälkeen yläniska/lankku kiinni.

Kyllä se yläosaan tuleva lankku sitoo ne, ettei ne enää siellä jaloissa liiku. Varsinkin jos näkösuojasta tulee tämän mallinen jos oikein tekstistä ymmärsin: |____|
 
Terassille näköestettä rakentamassa ajatuksella tolpanjalat yhdeltä puolelta kanteen ja runkoon kiinni ja toiselta puolelta kanteen, nämä jo kiinnitetty ja Pelle Pelottoman välineillä saatu suoraan (Sovella kiskot :D ) ja tiukasti ovatkin kiinni.

Tolpat ovat 7cm x 7cm ja myyjä suositteli niille 7.7cm x 7.7cm jalkoja mutta nehän on todella väljät. Sinänsä hyvä että saa suoruutta säätää, mutta millä keinoin ja miten kiinnittää? Alkuperäinen ajatus oli 8mm kansiruuveilla täräyttää kiinni mutta tokkopa kovin jämerää saa vaikka rauta joustaisi ja ottaisi kiinni tolpasta? Väkisin ainakin yksi sivu olisi tyhjää täynnä kun reiät jalassa on vain vastakkaisilla sivuilla? Ilman apureikiä tolppa luultavasti halkeaa sivuille mikä voisi tehdä kiinnityksestä jämerän mutta samalla suoruuden säätö olisi tuuripeliä? Poraus ja pultit?

Pitkä sivu 9m joka 2.5m lyhyiden sivujen kautta kiinni tiiliseinässä, korkeutta näköesteellä 1.6m. Tolppaväli noin 75cm.

Kuva:
IMG_3213.jpeg

Sinne metallijalan sisään voi myös ajaa sirkkelillä kiilan kestopuusta joka estää tolpan liikkumisen
 
Pitäisi terassia laajentaa hiukan. Perustusratkaisuksi tulee ruuvipaalut. Kuinkahan syvälle nuo kannattaa vetää, että ei roudi? Sijainti etelä-pohjanmaa ja maaperä savipitoista.
 
Pitäisi terassia laajentaa hiukan. Perustusratkaisuksi tulee ruuvipaalut. Kuinkahan syvälle nuo kannattaa vetää, että ei roudi? Sijainti etelä-pohjanmaa ja maaperä savipitoista.
Näyttökuva 2024-10-11 180506.png


Tuo taitaa olla vieläkin virallinen ns routimattoman perustuksen syvyyskartta. Tosin tuskin kukaan nyt terassia lähtee moisiin syvyyksiin kairaamaan kun sen kanssa pieni eläminen ei tunnu missään.

Kun maaperä on savea niin siihen nuo ruuvipaalut saa kairattua ihan käsipelilläkin ja eiköhän tuossa käyttötarkoituksessa tuollainnen n. metrin paalu riitä.
 
Uudiskohteen pihalle pitäisi istuttaa nurmikko. Mullat on nyt tasattu ja kysymys kuuluukin, että kannattaako siemeniä lähteä heittelemään vielä nyt syksyllä vaiko odottaa kevääseen? PK-seudulla ollaan.
 
Uudiskohteen pihalle pitäisi istuttaa nurmikko. Mullat on nyt tasattu ja kysymys kuuluukin, että kannattaako siemeniä lähteä heittelemään vielä nyt syksyllä vaiko odottaa kevääseen? PK-seudulla ollaan.
Nyt on niin lämmintä ennustettu vielä pariksi viikoksi että ihan hyvin voi levittää vielä. Paljon nopeammin lähtee keväällä vihertämään kun kylvää syksyllä.
 
Arvotaan tänne. Olen ollut kuvitelmassa, että rosteriruuvi on rosteriruuvi.

Voi hemmetti mitä kuraa nämä Julan rosteriruuvit ovat, eivät kestä ruuvausta 40mm puun läpi, vaan menevät kieroon/solmuun ennen kuin ollaan maalissa.

 
Viimeksi muokattu:
Haponkestävissä taitaa murtolujuus ollakin pienempi kuin esmes sinkityissä, mutta kai niiden sentää pitäisi ruuvausta kestää.

edit; eiku tuo ei ollutkaan terassilautaa kun on paksumpaa
 
Minä luulen että kaikki kiinalaiset halvat tusina ruuvit ei välttämättä ole mitä luvataan vaan laatu saattaa heitellä paljonkin,itse pyrin ostamaan tarjouksista tunnettujen merkkien tuotteita,niissä tuntuu olevan laatu parempaa ja helpompi reklamoida jos sattuu susierä vastaan.
 
Katos kustansi 1 429,54 € ilman ruuveja. Pituus 7,8 m ja leveys peltikaton osa 160 cm. Ylimääräinen lukkosauman lähtöpelti laitettiin valmiiksi yläosaan tulevaa lähtöä varten ja saatiin vesiltä täyssuoja jo nyt. Ruoteet 25x100 ja kattokannakkeet 92 mm kertopuutolpista. Tolpat 4 kpl 90 mm liimapuu. 16 harkkoa ja 16 säkkiä betonia. 4 säädettävää pilarikenkää. 48x148 kannatus 4 tolpan väleihin. Räystään päädyt ym peltiosat tuli Ruukin pakettina 650 €. Maalipurkki vielä joutui 1 L hakemaan,kun vanha ei riittäny. Aika tarkkaan 1500 € sai vähän lumilippaa järjestettyä vajan kylkeen. Vanhat rännitkin tuli paremmin, kuin ennen. Ja kannakkeet on erinomaiset 5” kouruille, eikä roskien putsaaminen ole kummoinen homma. Vedetkin päätyy oikeaan paikkaan tuon räystäspellin lukkosauman lähdön kanssa. Ei pääse vedet puuhun asti enää mistään suunnasta edes räystään heitosta. Päätyjen kylkiin tuli kyllä 3 kattoruuvia tiivisteineen ja räystäslähtö heittolipan alle tietysti ruoteen kylkeen, mutta muita ruuveja ei läpi ole. Ei tarvii enää äheltää lumilingon kanssa ILP jäälohkareita tyhjentämään.

IMG_4186.png


IMG_4179.png


IMG_4182.png


IMG_3356.jpeg
 
Oman kokemuksen mukaan isommat RST-ruuvit vaativat aina esiporauksen. Aika helposti nuo tuntuu vääntyvän.
Ja helposti myös napsahtavat poikki ilman esiporaamista. Laatumerkki tai ei. Kuvittelin joskus DIY-harrastuksen alkuaikoina ulkorappusia väsätessä, että pikkupakkanen vaikutti siihen että rosteriruuvit joita käytin napsahtelivat tosi helposti poikki tai vääntyivät. Eihän sillä lämpötilalla käytännössä kummempaa vaikutusta asiaan ollut, vaan ihan yleinen RST-ruuvien ominaisuus.

e. toinen "aloittelijan moka" joka itselle kävi tähän liittyen, oli unohtaa liitettävien puukappaleiden laatu. Pehmeään kanteen lähti helposti poraamaan liian nopeilla kierroksilla, kun kerran upposi niin hyvin. Ruuvin tullessa läpi ja siihen kovemmasta puusta tehtyyn runkoon, ei sellaisilla kierroksilla olisi pitänyt jatkaa.
 
Viimeksi muokattu:
En ole ikinä terassiruuveja käyttäessä porannut mitään esireikiä. Eikä ikinä ole ollut mitään ongelmaa, että ruuvit katkeilisivat. Ja on tullut lukuisia terasseja tehtyä viimeisen 10-15 vuoden aikana.. Mitä ihmeen ruuveja te oikein käytätte? :rolleyes:

Noissa terassiruuveissa on käytännössä kaikissa vielä porakärki juuri sen takia, että mitään esiporaamista ei tarvita.

Brucken terassiruuveja on tullut viime aikoina käytettyä. Tällainen 1000kpl kippo oli viimeksi.

 
En ole ikinä terassiruuveja käyttäessä porannut mitään esireikiä. Eikä ikinä ole ollut mitään ongelmaa, että ruuvit katkeilisivat. Ja on tullut lukuisia terasseja tehtyä viimeisen 10-15 vuoden aikana.. Mitä ihmeen ruuveja te oikein käytätte? :rolleyes:

Noissa terassiruuveissa on käytännössä kaikissa vielä porakärki juuri sen takia, että mitään esiporaamista ei tarvita.

Brucken terassiruuveja on tullut viime aikoina käytettyä. Tällainen 1000kpl kippo oli viimeksi.

Itse vastasin tuohon @iltanen viestiin nimen omaan isommista rst-ruuveista. En edes minä ole tainnut saada tuollaisia pieniä 55mm terassiruuveja poikki ja onneksi suurin osa porailuista hoituu maltillisen kokoisilla ruuveilla.
 
Itse vastasin tuohon @iltanen viestiin nimen omaan isommista rst-ruuveista. En edes minä ole tainnut saada tuollaisia pieniä 55mm terassiruuveja poikki ja onneksi suurin osa porailuista hoituu maltillisen kokoisilla ruuveilla.

Ja itse vastasin myös nimen omaan siten, että en ole pienillä enkä isommillakaan terassiruuveilla ikinä käyttänyt esiporausta. Kaikissa niissä on porakärki/leikkaava kärki.. Eikä niitä isojakaan ole juuri koskaan katkennut. Toki ehkä kerran vuodessa joku katkeaa, mutta siinäkin tapauksessa todennäköisesti itse tumpeloi jotain. Tai laittaa johonkin oksaan.

Tuo Tokmannin 55mm ruuvi oli vaan yksi esimerkki viime aikoina käyttämistäni ruuveista.
 
Ja itse vastasin myös nimen omaan siten, että en ole pienillä enkä isommillakaan terassiruuveilla ikinä käyttänyt esiporausta. Kaikissa niissä on porakärki/leikkaava kärki.. Eikä niitä isojakaan ole juuri koskaan katkennut. Toki ehkä kerran vuodessa joku katkeaa, mutta siinäkin tapauksessa todennäköisesti itse tumpeloi jotain. Tai laittaa johonkin oksaan.

Tuo Tokmannin 55mm ruuvi oli vaan yksi esimerkki viime aikoina käyttämistäni ruuveista.
Tosiaan omissa projekteissa olen muutaman kerran koittanut vääntää 90/100mm RST-ruuvia ja aivan liian helposti ovat katkenneet. En kyllä osaa sanoa, olivatko myös haponkestäviä, joten tulisiko tuo heikkous sitten siitä.

Puuilosta olen monesti hakenut Wurthin terassiruuveja ja näiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia:
8,99 € / 250 kpl

8,99 € / 100 kpl
 
Terassiruuvi-nimellä myytävät ei yleensä ole ruostumatonta terästä, vaan pinnoitettua mustaa rautaa. RST menee helpommin poikki kuin musta.
Tämä on hyvä huomio. Jos on rosteria, niin siitä varmasti on myös maininta paketissa ja hintakin eri kuin normi terassiruuveilla.

Se pitää sitten tapauskohtaisesti miettiä mihin laittaa rosteria ja mihin ei. Esim. aidanrakentamisessa menee nuo perus terassiruuvit ihan hyvin. Muutaman kerran niitäkin on tosin katkennut. Ei kuitenkaan poratessa, vaan jos lauta on ollut vielä aidan rakennusvaiheessa märkää, ja kuivuttuaan lauta vääntynyt propellille. Silloin on saattanut ruuveja katketa.
 
RST tai rosterista puhuttaessa unohtuu myös joskus, että ruostumatontakin on ruuveissa yleensä kahta eri laatua.
Paketissa kun lukee A2, se on ruostumatonta terästä.
A4 taas on haponkestävää laatua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 028
Viestejä
4 503 670
Jäsenet
74 313
Uusin jäsen
okimotoyoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom