Piha ja terassit

Mikä olisi hyvä pumppu pihan kasteluun järvivedellä? Kasteltavaa aluetta olisi ainakin 1000 m^2. Uppopumppu olisi hiljainen ja painekytkin mahdollistaisi esimerkiksi pihasuihkun. Tämä vaikuttaisi parhaalta, mutta onko muita ideoita. Myös kätetty porakaivopumppu olisi vaihtoehto, mutta niistä taitaa puuttua painekytkimet.
 
Tuollainen tuoli kestää max muutaman vuoden ja punokset katkeavat ja alkavat purkaantua.. Erityisesti ohuet sidontapunokset tuppaavat katkeamaan melko helposti. Usein jo kaupassa näkee mallikalusteissa noita punoksia haljenneina tai rikki.

1722545423168.png
8v meni, että ensimmäisestä tuolista meni punoksia poikki ja muut vielä täysin kunnossa.
 
Onko kellään kokemusta / vinkkejä korkeiden +-100cm kivimuurien/istutusaltaiden tekoon? Olen valanut (HB Betoni) vallikivien pystyreiät betonilla kera harjateräksen ja muurin alla on myös jonkunmoinen antura ja tartuntateräkset vallikivien reikiin talon alkuperäisen omistajan jäljiltä. Se puoli siis oletettavasti kunnossa.

Nyt mietin tuota "altaan" taustatäyttöä. Muuria vasten on jo laitettu patolevyt, ja ainakin korkeimpiin (~90cm ja sitä korkeammat) kohtiin myös eristelevyt. Mutta mites maa-aines, jotain ihan perus 0-16 tai 0-32 mursketta? Kevyrsora (tai vaahtolasi?) olis tietysti maanpaineen kannalta omiaan, mutta käsittääkseni helkkarin kallista perus murskeeseen ym verrattuna. En nyt osaa kuutioina menekkiä arvioida, mutta sanotaanko näin että "altaat" eivät kuitenkaan ole ihan pienimmästä päästä...
Muurin perusrakenne on ihan oikea. Pengerryksien tukimuuriin on laitettu lämmöneriste ja pystysalaoja kapillaarisepelistä. Tyyliin 100mm eriste ja 100mm leveä kerros sepeliä. Tarkoitus on ollut vähentää routapainetta. Muuten täytön voi tehdä ihan millä vaan, kunhan on jonkunlaista kitkamaata, eli ei savea tai muuta liettyvää.
 
Muurin perusrakenne on ihan oikea. Pengerryksien tukimuuriin on laitettu lämmöneriste ja pystysalaoja kapillaarisepelistä. Tyyliin 100mm eriste ja 100mm leveä kerros sepeliä. Tarkoitus on ollut vähentää routapainetta. Muuten täytön voi tehdä ihan millä vaan, kunhan on jonkunlaista kitkamaata, eli ei savea tai muuta liettyvää.

Miten tuollainen kapea pystykerros (esim mainitsemasi 10cm leveä) vaikkapa soveltuvaa sepeliä olisi fiksuin/helpoin toteuttaa jottei maa-ainekset heti sekoitu keskenään? Eli miten se kerros ”pysyy pystyssä”. Joku vanerilevy tms väliin väliaikaisesti ja sen toiselle puolen sitten muu täyttö? :D Tokikaan omassa tapauksessa muurit ei ole ympäriinsä noin korkeita, vaan ainoastaan ”rinteen” alaosissa eli suunnilleen puolimatkalta vallikiviä on tarvinnut pinota huomattavasti vähemmän. Voisipa tuosta kuvankin tänne lätkäistä havainnollistamaan.

tuossa kotipihalla on jonkunverran myös suht multaisaa joutomaata, sitä ajattelin hyödyntää täytössä murskeen tms päälle ennen varsinaista kunnon mustaa multaa. Multaakin ilmeisesti saa olla varsin reilusti tyyliin 50cm, riippuen vähän mitä ”altaaseen” meinaa istuttaa.

Täyttöä olis tarkoitus tehdä siten että kauhakuormaaja tms avuksi eli ainakin murske tai vastaava tilaten, sen verran tilavia ovat ettei ihan peräkärry-kottikärry-lapio yhdistelmällä todellakaan jaksa alkaa urakoimaan.
 
Miten tuollainen kapea pystykerros (esim mainitsemasi 10cm leveä) vaikkapa soveltuvaa sepeliä olisi fiksuin/helpoin toteuttaa jottei maa-ainekset heti sekoitu keskenään? Eli miten se kerros ”pysyy pystyssä”. Joku vanerilevy tms väliin väliaikaisesti ja sen toiselle puolen sitten muu täyttö? :D
Levy väliin on yksi vaihtoehto, tai ihan kerroksittain täyttö. Silloin ei 100mm kapea kaista oikein tahdo onnistua, vaan tulee leveämpi. Se on sitten hiukan tilasta kiinni että näyttääkö vaikka puoli metriä leveä kasviton kaista hölmöltä vai ei. Sellaista askartelua se on vanerilevynkin kanssa, ja molemmin puolin täyttö siinäkin tehtävä.

Valtaosa tämän maan muureista lienee ilman mitään tällaista hifistelyä ja pystyssä pysyvät. Mutta aina kannattaa tehdä niin hyvin kuin resurssit riittävät.
 
Tavallinen painevesiautomaatti vaan pitää sellaisen metelin ettei sitä viitsi kuunnella yöllä.
Tämä.
Minkälainen kotelo olisi hyvä painevesiautomaatille?

Minulla on mökillä vesivanerista koteloitu kolmelta sivulta ja tietty katto, sekä 3 cm äänieristyslevyt sisällä.
Neljäs sivu on rakennuksen seinää vasten, mutta n. 30 cm avoin alhaalta, koska rakennus on pilareiden varaan rakennettu.

Pumpun ääni ei ole läheskään niin kova kuin ilman kotelointia, mutta olisihan hienoa, jos sen saisi vieläkin hiljaisemmaksi. :)
 
Olisi tarkoitus jo katettu osuus terassista lasittaa, ja kun pohja ja katto on eristämättä niin mitään puolilämmintä tilaa ei ole tarpeen edes yrittää rakentaa, ei taitaisi edes 100mm xps lattiassa siihen riittääkkään ja pysyypähän budjetti mietona. Sivukolmiot tarkoitus tehdä 6mm polykarbonaatista mutta itse liukuelementit vielä hakusessa.

Onkos noita diy budjetti vaihtoehtoja oikein muita kuin nordrum/willab garden. Molemmilta saisi 4mm vahvana 4kpl 3-ovisia elementtejä koossa 3mx2m hintahaarukalla 2200-2700e. Jaksaako edes nähdä vaivaa kysellä noilta suomalaisilta toimittajilta, keraplast menee jo heti 4000e haitarille joten onkohan noita muita toimittajia miltä hinnat näkisi. Lumonilta paukkuikin tuo sama 3m+6m+3m jo 8500e hujakoille :D

Toinen kysymys niin onko huonokin idea suunnitella upottavansa hieman noita lattiakiskoja terassilautojen sisään? Alla on kuitenkin 33x170 lautaa joten tuossa olisi kyllä mahdollisuus niitä upottaa sen sentin-pari
 
Terassille näköestettä rakentamassa ajatuksella tolpanjalat yhdeltä puolelta kanteen ja runkoon kiinni ja toiselta puolelta kanteen, nämä jo kiinnitetty ja Pelle Pelottoman välineillä saatu suoraan (Sovella kiskot :D ) ja tiukasti ovatkin kiinni.

Tolpat ovat 7cm x 7cm ja myyjä suositteli niille 7.7cm x 7.7cm jalkoja mutta nehän on todella väljät. Sinänsä hyvä että saa suoruutta säätää, mutta millä keinoin ja miten kiinnittää? Alkuperäinen ajatus oli 8mm kansiruuveilla täräyttää kiinni mutta tokkopa kovin jämerää saa vaikka rauta joustaisi ja ottaisi kiinni tolpasta? Väkisin ainakin yksi sivu olisi tyhjää täynnä kun reiät jalassa on vain vastakkaisilla sivuilla? Ilman apureikiä tolppa luultavasti halkeaa sivuille mikä voisi tehdä kiinnityksestä jämerän mutta samalla suoruuden säätö olisi tuuripeliä? Poraus ja pultit?

Pitkä sivu 9m joka 2.5m lyhyiden sivujen kautta kiinni tiiliseinässä, korkeutta näköesteellä 1.6m. Tolppaväli noin 75cm.

Kuva:
IMG_3213.jpeg
 
Terassille näköestettä rakentamassa ajatuksella tolpanjalat yhdeltä puolelta kanteen ja runkoon kiinni ja toiselta puolelta kanteen, nämä jo kiinnitetty ja Pelle Pelottoman välineillä saatu suoraan (Sovella kiskot :D ) ja tiukasti ovatkin kiinni.

Tolpat ovat 7cm x 7cm ja myyjä suositteli niille 7.7cm x 7.7cm jalkoja mutta nehän on todella väljät. Sinänsä hyvä että saa suoruutta säätää, mutta millä keinoin ja miten kiinnittää? Alkuperäinen ajatus oli 8mm kansiruuveilla täräyttää kiinni mutta tokkopa kovin jämerää saa vaikka rauta joustaisi ja ottaisi kiinni tolpasta? Väkisin ainakin yksi sivu olisi tyhjää täynnä kun reiät jalassa on vain vastakkaisilla sivuilla? Ilman apureikiä tolppa luultavasti halkeaa sivuille mikä voisi tehdä kiinnityksestä jämerän mutta samalla suoruuden säätö olisi tuuripeliä? Poraus ja pultit?

Pitkä sivu 9m joka 2.5m lyhyiden sivujen kautta kiinni tiiliseinässä, korkeutta näköesteellä 1.6m. Tolppaväli noin 75cm.

Kuva:

Millaista näköestettä olet ajatellut noiden tolppien väliin? Luultavasti tulee tulee kuitenkin joku yläniska/lankku tuohon näköesteen yläreunaan? Jos näin, niin ensin vatupassilla tolpanjalat suoraan ja täkkipulteilla jalkaan kiinni, sen jälkeen yläniska/lankku kiinni.

Kyllä se yläosaan tuleva lankku sitoo ne, ettei ne enää siellä jaloissa liiku. Varsinkin jos näkösuojasta tulee tämän mallinen jos oikein tekstistä ymmärsin: |____|
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 986
Viestejä
4 417 923
Jäsenet
73 258
Uusin jäsen
lu1kero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom