Pienten ruostevaurioiden korjaus

Et siis irroittanut puskuria..? miksi? se kuppa on siellä alla kuitenkin.
Maalit oli vain lähtenyt, mutta ei ollut vielä ehtinyt ruostumaan, kun suihkuttelin kotelosuojaa pitkin talvea. Raotin kuitenkin reunaa ja hioin puskurin välistä.
 
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.
 

Liitteet

  • PXL_20240803_121953006.jpg
    PXL_20240803_121953006.jpg
    319,4 KB · Luettu: 359
Viimeksi muokattu:
Lokasuoja ensiksi irti että näät koko komeuden. Sitten hiot ruosteen pois ja. käsittelet fosforihapolla. Automaali liikkeestä haet sitten pohja ja pintamaalit paukku pullossa.
 
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.

Sisälokarin alla varmaan 10kg kukkamultaa ja helman pää puhkiruostunut on mun veikkaus.
 
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.

Riippuu haluaako vain yrittää hidastaa väistämätöntä vai korjata.

Kuvasta näkee ja voi arvata, että lokarin takana on tavaraa ja iso alkava ruostevaurio.

Roiskeläppä irti, sisälokari irti, perusteellinen puhdistus niin sen jälkeen voi todeta miten paha tilanne on.
 
Riippuu haluaako vain yrittää hidastaa väistämätöntä vai korjata.

Kuvasta näkee ja voi arvata, että lokarin takana on tavaraa ja iso alkava ruostevaurio.

Roiskeläppä irti, sisälokari irti, perusteellinen puhdistus niin sen jälkeen voi todeta miten paha tilanne on.
Kyllä haluna olisi korjata koska aion kyseistä autoa mahdollisimman kauan pitää. Koitetaan näillä vinkeillä katsoa tilannetta lokarin alta kunnolla ja alkaa työstämään kuntoon. Kiitos kaikille vinkeistä!
 
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.
Oikea ammattilainen laskuttaisi satoja euroja ja ammattilainen meikkaisi tuon siten, että kestää pari kevättä kukkimatta.

Itse laittaisin ensiavuksi ruosteenpysäyttäjää, sen jälkeen kun oletettu kompostikotelo on ensin PESTY puhtaaksi maatuneesta tavarasta ja irtoruosteet poistettu. Tuon oletetun koristekotelon eli jäteviemärin säännöllinen putsaaminen on tärkeintä. (Iso koritulpalla varustettu reikä pohjaan, jos on laiska.)
Päälle voi laittaa meikiksi auton väristä kilikolia sen ajaksi kunnes odottaa motivaatiota kattavampaan korjaukseen.

Tuo litku on toiminut itsellä parhaiten noista. Juoksevampaa ja helppokäyttöisempää kuin Noverox ja monessa testikohteessani jopa yksi pikainen käsittely on riittänyt. Kaikkiin kiveniskemiinkin olen tuota tunkenut. Tuota pystyy tunkemaan myös saumojen väliin esim. lääkeruiskulla.
Pullon malli on vaihtunut jossain välissä. Toivottavasti sisältö on pysynyt samana.
Pelkkä geelillä jatkettu fosforihappo ei ole oikein vakuuttanut. Se pitäisi jonkin ohjeen mukaan pestä pois.
Litkun geelimäinen osa liukenee hiljalleen veden mukana, mutta eräskin testikappale on ollut kolme vuotta sään armoilla ja mustaksi muutettu ruoste ei ole alkanut vieläkään puskemaan läpi.
Käytännössä tuon päällä kestää maalikin.
Meikkasin samalla litkulla pahoin ruostuneet peltivanteet ja nekin näyttävät vielä mustilta, vaikka renkaat ovat käytössä.
Nyt on seurannassa ruostunut kattopelti, jonka muutin mustaksi pieneltä alueelta. Tänä vuonna en ole käynyt tarkistuskäynnillä, mutta veikkaan että siellä on edelleen musta läntti ruskean sijaan.

Kuvasta voinee arvailla, että kyseinen kompostilaatikko on ruostunut sisältä päin puhki. Siinä tapauksessa huonokuntoisin pelti irti ja koska kyseessä ei ole oikeasti kantava rakenne, voi mahdolliset tuhot eli reiät korjata omalla luvalla ns. teräsepoksilla ruostelitkulla käsittelemisen jälkeen. Eli siis about mikä tahansa värillinen vesitiivis epoksi. Ei ruostu.
Kohteesta riippuen "korjattu" ruostevaurio koteloidaan kotelovahalla tai maalilla.
Moni saattaa triggeröityä liimoista, mutta oikeaoppinen korjaus tuommoisessa kohteessa on jokseenkin työläs operaatio.
Siis semmoinen korjaus, ettei sama kohta ruostu ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.

Samalla vaivalla esim. ovien sisään öljypohjainen kotelovaha eli Dinitrol ML. Hidastaa vuosilla mahdollista ovien saumojen kukkimista, jos tekee riittävän ajoissa.
Tuon voi siis ruiskuttaa oven sisään niistä vedenpoistorei'istä. Tuoreempaan romuun, eli ruosteettomaan kohteeseen vahamainen kotelosuoja eli SikaGard-6220S, joka on testaamistani eniten ohennettua litkua ainakin spraypullossa. (Kompuraruiskuun tarkoitettu puteli oli käyttökelvotonta tervaa ilman reilua ohennusta.)

Jos suorittaa työn oikeaoppisesti, niin suosittelen ainakin kolmen päivän käyttöoikeutta kuivaan talliin ja sieltä pitäisi sitten löytyä kaikki pelit ja vehkeet peltihommiin ja pintakäsittelyyn.

Tuhot voivat olla toki paljonkin oletettua laajemmat, joten ruostekorjauksiin kannattaa asennoitua aina mahdollisimman pessimistisesti.
 
Nuoruudessa hitsailtiin ruosteisia Fordeja ja olihan se juhlaa kun sula kipinä meni korvaan tai kauluksesta tai hihasta sisään. Tai palava massaklöntti tippui kädelle.
 
Oikea ammattilainen laskuttaisi satoja euroja ja ammattilainen meikkaisi tuon siten, että kestää pari kevättä kukkimatta.

Itse laittaisin ensiavuksi ruosteenpysäyttäjää, sen jälkeen kun oletettu kompostikotelo on ensin PESTY puhtaaksi maatuneesta tavarasta ja irtoruosteet poistettu. Tuon oletetun koristekotelon eli jäteviemärin säännöllinen putsaaminen on tärkeintä. (Iso koritulpalla varustettu reikä pohjaan, jos on laiska.)
Päälle voi laittaa meikiksi auton väristä kilikolia sen ajaksi kunnes odottaa motivaatiota kattavampaan korjaukseen.

Tuo litku on toiminut itsellä parhaiten noista. Juoksevampaa ja helppokäyttöisempää kuin Noverox ja monessa testikohteessani jopa yksi pikainen käsittely on riittänyt. Kaikkiin kiveniskemiinkin olen tuota tunkenut. Tuota pystyy tunkemaan myös saumojen väliin esim. lääkeruiskulla.
Pullon malli on vaihtunut jossain välissä. Toivottavasti sisältö on pysynyt samana.
Pelkkä geelillä jatkettu fosforihappo ei ole oikein vakuuttanut. Se pitäisi jonkin ohjeen mukaan pestä pois.
Litkun geelimäinen osa liukenee hiljalleen veden mukana, mutta eräskin testikappale on ollut kolme vuotta sään armoilla ja mustaksi muutettu ruoste ei ole alkanut vieläkään puskemaan läpi.
Käytännössä tuon päällä kestää maalikin.
Meikkasin samalla litkulla pahoin ruostuneet peltivanteet ja nekin näyttävät vielä mustilta, vaikka renkaat ovat käytössä.
Nyt on seurannassa ruostunut kattopelti, jonka muutin mustaksi pieneltä alueelta. Tänä vuonna en ole käynyt tarkistuskäynnillä, mutta veikkaan että siellä on edelleen musta läntti ruskean sijaan.

Kuvasta voinee arvailla, että kyseinen kompostilaatikko on ruostunut sisältä päin puhki. Siinä tapauksessa huonokuntoisin pelti irti ja koska kyseessä ei ole oikeasti kantava rakenne, voi mahdolliset tuhot eli reiät korjata omalla luvalla ns. teräsepoksilla ruostelitkulla käsittelemisen jälkeen. Eli siis about mikä tahansa värillinen vesitiivis epoksi. Ei ruostu.
Kohteesta riippuen "korjattu" ruostevaurio koteloidaan kotelovahalla tai maalilla.
Moni saattaa triggeröityä liimoista, mutta oikeaoppinen korjaus tuommoisessa kohteessa on jokseenkin työläs operaatio.
Siis semmoinen korjaus, ettei sama kohta ruostu ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.

Samalla vaivalla esim. ovien sisään öljypohjainen kotelovaha eli Dinitrol ML. Hidastaa vuosilla mahdollista ovien saumojen kukkimista, jos tekee riittävän ajoissa.
Tuon voi siis ruiskuttaa oven sisään niistä vedenpoistorei'istä. Tuoreempaan romuun, eli ruosteettomaan kohteeseen vahamainen kotelosuoja eli SikaGard-6220S, joka on testaamistani eniten ohennettua litkua ainakin spraypullossa. (Kompuraruiskuun tarkoitettu puteli oli käyttökelvotonta tervaa ilman reilua ohennusta.)

Jos suorittaa työn oikeaoppisesti, niin suosittelen ainakin kolmen päivän käyttöoikeutta kuivaan talliin ja sieltä pitäisi sitten löytyä kaikki pelit ja vehkeet peltihommiin ja pintakäsittelyyn.

Tuhot voivat olla toki paljonkin oletettua laajemmat, joten ruostekorjauksiin kannattaa asennoitua aina mahdollisimman pessimistisesti.
Ei tullut edes mieleen, että syynä tosiaan todennäköisesti kompostikotelo syynä tähän, ei ole tullut ikinä tarkistettua sitä...

Kiitos paljon kattavasta vastauksesta! Lähdetään tästä tuota ruosteenpoistajametodia aluksi koittamaan.
 
Ei tullut edes mieleen, että syynä tosiaan todennäköisesti kompostikotelo syynä tähän, ei ole tullut ikinä tarkistettua sitä...

Kiitos paljon kattavasta vastauksesta! Lähdetään tästä tuota ruosteenpoistajametodia aluksi koittamaan.

Jep. Automallista riippuen tuolla saattaa olla pahimmillaan reilu kilo märkää mullan kaltaista tavaraa.

Ruosteenpoistajat ovat erikseen. Toimivat, mutta hommaan saa menemään kohtuuttoman paljon aikaa.
Tässä on kyseessä ruosteenmuunnin, joka näyttäisi toimivan yllättävän hyvin pintaruosteisiin.

Semmoinen vinkki vielä, ettei purkkiin saa päästä yhtään murua ruostetta. Eli kaada tavaraa pienempiin purkkeihin ja levitä pienellä pensselillä, lääkeruiskulla, pumpulipuikolla tai millä homma sattuu parhaiten onnistumaan. Joissain tapauksissa kannattaa vetää toinenkin kerros. Esim. sinne kotelon sisään, jos pelti on tukevassa pintaruosteessa tai kraaterilla.
Saumojen ym. väliin olen tunkenut niin paljon kuin sattuu imemään ja muuten niin paljon kuin valumatta sietää.
Veikkaan, että mahdollinen autovaha estää litkun toimimisen aika tehokkaasti, joten huolellinen pyyhkiminen esim. tinnerillä tai IPAlla kannattaa aina ennen litkun levitystä.
Sama homma silikonin kanssa, mutta vieläkin huolellisempi putsaus, jos sitä on jostain pinnoille päässyt.
Ja tietenkin vesipesu jossain välissä, jotta suolat liukenee.
 
Yhdessä talouden kulkineessa huomasin katolla n. euron kolikon kokoisen maalipinnan kupruilun. Ei osu silmään kovinkaan herkästi, tietyssä kulmassa ja valossa ainoastaan. Mitä tuolle kannattaisi tehdä? Ei mitään käryä mistä tuo on lähtöjään. Pesty kuitenkin säännöllisesti.
 
Yhdessä talouden kulkineessa huomasin katolla n. euron kolikon kokoisen maalipinnan kupruilun. Ei osu silmään kovinkaan herkästi, tietyssä kulmassa ja valossa ainoastaan. Mitä tuolle kannattaisi tehdä? Ei mitään käryä mistä tuo on lähtöjään. Pesty kuitenkin säännöllisesti.

hioa pellille semmoselt alueelt että tulee terve pelti vastaan. paikkamaalaus päälle. hidastaa ainakin ruostumista.
 
hioa pellille semmoselt alueelt että tulee terve pelti vastaan. paikkamaalaus päälle. hidastaa ainakin ruostumista.
Saako tuollaista paikkamaalausta suoritettua niin, ettei se kauheasti loista sieltä silmään? Olen antanut itseni ymmärtää, että aina pitäisi pellit maalailla seuraavaan pokkaukseen tms saakka.
 
Puskureissa pari tämmöistä, näyttääkö että tuohon tarvitsisi ruostemuunninta ennen paikkamaalia?
lom.jpg

Ovessa oli tällainen, siihen siveltelin ainakin ruostemuunninta kun selvästi mennyt kaksi maalikerrosta.
20240707_140157.jpg
 
Puskureissa pari tämmöistä, näyttääkö että tuohon tarvitsisi ruostemuunninta ennen paikkamaalia?
lom.jpg

Ovessa oli tällainen, siihen siveltelin ainakin ruostemuunninta kun selvästi mennyt kaksi maalikerrosta.
20240707_140157.jpg

Muovi ei ole ainakaan tähän mennessä vielä ruostunut :joy:
 
Saako tuollaista paikkamaalausta suoritettua niin, ettei se kauheasti loista sieltä silmään? Olen antanut itseni ymmärtää, että aina pitäisi pellit maalailla seuraavaan pokkaukseen tms saakka.

Saa. Hankit vaan koodilla oikean sävyistä kilikali maalia. Tosin jotkun maalit haalistuu, mutta liekö niin tarkkaa halvassa? autossa. -e- Jossain saatetaan sekoittaa pulloon tarkastetun sävyn mukaan.

Pohjat kannattaa tehdä kunnolla, eli hionta hiekkapaperilla puhtaalle pellille. Siiten pakkeli/hiontamaali...pohjamaalia...pintamaalia...lakka? Maaleista ja lakasta kannattaa varmistaa yhteensopivuus.

Myöhemmin sitten ehkä myllytystä.

Kilikalilla ei kannata yrittää maalata enempää kuin se ruostekohta. Eikä se halvassa autossa niin tarkkaa ole, kunhan pysäyttää ruostumisen. :hmm:

Jos on kalliimpi kulkine, niin sitten suoraan ammattilaiselle.

Jotenkin tälleen lähtisin, viisaammat saa taas korjaa. :)

-e- youtuubista varmaan löytyy esimerkkejä.
 
Viimeksi muokattu:
Oikea ammattilainen laskuttaisi satoja euroja ja ammattilainen meikkaisi tuon siten, että kestää pari kevättä kukkimatta.

Itse laittaisin ensiavuksi ruosteenpysäyttäjää, sen jälkeen kun oletettu kompostikotelo on ensin PESTY puhtaaksi maatuneesta tavarasta ja irtoruosteet poistettu. Tuon oletetun koristekotelon eli jäteviemärin säännöllinen putsaaminen on tärkeintä. (Iso koritulpalla varustettu reikä pohjaan, jos on laiska.)
Päälle voi laittaa meikiksi auton väristä kilikolia sen ajaksi kunnes odottaa motivaatiota kattavampaan korjaukseen.

Tuo litku on toiminut itsellä parhaiten noista. Juoksevampaa ja helppokäyttöisempää kuin Noverox ja monessa testikohteessani jopa yksi pikainen käsittely on riittänyt. Kaikkiin kiveniskemiinkin olen tuota tunkenut. Tuota pystyy tunkemaan myös saumojen väliin esim. lääkeruiskulla.
Pullon malli on vaihtunut jossain välissä. Toivottavasti sisältö on pysynyt samana.
Pelkkä geelillä jatkettu fosforihappo ei ole oikein vakuuttanut. Se pitäisi jonkin ohjeen mukaan pestä pois.
Litkun geelimäinen osa liukenee hiljalleen veden mukana, mutta eräskin testikappale on ollut kolme vuotta sään armoilla ja mustaksi muutettu ruoste ei ole alkanut vieläkään puskemaan läpi.
Käytännössä tuon päällä kestää maalikin.
Meikkasin samalla litkulla pahoin ruostuneet peltivanteet ja nekin näyttävät vielä mustilta, vaikka renkaat ovat käytössä.
Nyt on seurannassa ruostunut kattopelti, jonka muutin mustaksi pieneltä alueelta. Tänä vuonna en ole käynyt tarkistuskäynnillä, mutta veikkaan että siellä on edelleen musta läntti ruskean sijaan.

Kuvasta voinee arvailla, että kyseinen kompostilaatikko on ruostunut sisältä päin puhki. Siinä tapauksessa huonokuntoisin pelti irti ja koska kyseessä ei ole oikeasti kantava rakenne, voi mahdolliset tuhot eli reiät korjata omalla luvalla ns. teräsepoksilla ruostelitkulla käsittelemisen jälkeen. Eli siis about mikä tahansa värillinen vesitiivis epoksi. Ei ruostu.
Kohteesta riippuen "korjattu" ruostevaurio koteloidaan kotelovahalla tai maalilla.
Moni saattaa triggeröityä liimoista, mutta oikeaoppinen korjaus tuommoisessa kohteessa on jokseenkin työläs operaatio.
Siis semmoinen korjaus, ettei sama kohta ruostu ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.

Samalla vaivalla esim. ovien sisään öljypohjainen kotelovaha eli Dinitrol ML. Hidastaa vuosilla mahdollista ovien saumojen kukkimista, jos tekee riittävän ajoissa.
Tuon voi siis ruiskuttaa oven sisään niistä vedenpoistorei'istä. Tuoreempaan romuun, eli ruosteettomaan kohteeseen vahamainen kotelosuoja eli SikaGard-6220S, joka on testaamistani eniten ohennettua litkua ainakin spraypullossa. (Kompuraruiskuun tarkoitettu puteli oli käyttökelvotonta tervaa ilman reilua ohennusta.)

Jos suorittaa työn oikeaoppisesti, niin suosittelen ainakin kolmen päivän käyttöoikeutta kuivaan talliin ja sieltä pitäisi sitten löytyä kaikki pelit ja vehkeet peltihommiin ja pintakäsittelyyn.

Tuhot voivat olla toki paljonkin oletettua laajemmat, joten ruostekorjauksiin kannattaa asennoitua aina mahdollisimman pessimistisesti.
Onkohan tämä sama aine kuin suosittelemasi Car rep rust stop?
 
Mastonin tuotteita käyttämällä saa hyvin mahdollistettua pettymyksen. Noh ei itsellä tuosta kokemusta mutta voin sanoa että noverox on ainaskin toimivaa.

joskus yli 5v sitten käsittelin sillä konepellin reunan eikä ole vieläkään ruostunut. En laittanut noveroxin päälle mitään...
 
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.

Aiempien viestejen perusteella tulkitsin, että haluaisit korjata kunnolla. Ketjussahan on hyviä vinkkejä pikku fiksaukseen, mutta jos haluat ajaa nimenomaan tuota samaa autoa ruosteettomana niin kannattaisi ehdottomasti tsekata koko helman kunto. Jos on useammasta kohtaa hapan, niin voi olla järkevämpää vaihtaa koko helma uuteen. Jos ei löydy omasta takaa hyvää sisätilaa ja ainakin lähes täyttä korjaamovarustelua, niin veisin ammattilaiselle.

Tee-se-itse meininkinäkin homma on oikeasti aika iso ja vaatii jonkun verran työkaluja. Pitäisi olla valmis maalaamaan peltilokaria ja oveakin vähän laajemmalta alueelta.

Vaiheet pääpiirteittäin koottuna jos lähtisin ite tekemään:
1) Auto ilmaan ja pyörät, kuraläpät, sisälokarit ym. kumit ja muovit irti koko helmasta eli molemmista päistä.
2) Mahdollisimman perusteellinen vesipesu.
3) Ruosteenpoisto. Avaan ajatuksiani vähän enemmän alle:

Tässä tapauksessa ruosteenpoisto on melko mahdotonta pelkällä paperihionnalla. Hiomakoneen ja papereiden lisäksi tähän olisi hyvä tarjota ruosteenpoistolaikkaa sekä hiekkapuhallusta. Biltemasta saa hiekkapuhaltimen parilla kympillä. Peltilokarin irrotus voi olla vaivan väärti, jos sillä voi välttää hiekkapuhalluksen. Silloin pääsisi laikalla ja paperilla käsiksi tuohon helmapellin päälle ja oven kanttiin mistä on ruostunut. Puhallushiekka, fosforihapon laimea vesiliuos sekä maali sen sijaan pääsee tuonne rakoon ilman lokarin irrotustakin. Kuitenkin ennen hiekkapuhallusta pitäisi irrottaa ainakin ovipahvit ja mahdollisesti ovessa olevat tiivisteet ja koritulpat sekä suojata ohjaamo ettei ole auton sisusta täynnä sitä puhallushiekkaa. Puhalluksen jälkeen paineilmalla ovikotelo mahdollisimman tyhjäksi hiekasta. Ruosteiden hionnan ja hiekkapuhalluksen jälkeen pölynpoisto ja fosforihappoliuoksen tms. kaupallisen ruosteenpoistajan suihkutus pellille. Oveen sisäpuolelle kotelonsuoja-ainetta.

4) Mahdollinen tasoitekittaus näkyville paikoille (kitataan, hiotaan, kitataan, hiotaan... kunnes pinnat linjassa alkuperäisten peltien kanssa).
5) Pohjamaalaus vaikka epoksiprimerilla.
6) Mahdollinen välihionta ja pintamaalaus. Kannattaisi tehdä ruiskuvärillä niin pystyisi tekemään oikeasti hyvät häivytykset ohentamalla.
7) Helman pohjapuolelle (alueelle, joka ei näy) alustamassaa vaikka pensselillä.

Näihin yksittäisiin vaiheisiin löytyy vaikka kuinka paljon ohjeita ja videoita youtubesta. Joka tapauksessa jos haluat hyvää jälkeä niin aikaahan tuohon uppoaa ja autohan on sen aikaa pois käytöstä kun pyörät on irti ja se seisoo pukeilla. Kannattaa miettiä aika tarkkaan mitä kaikkea tuohon hommaan pitää varata ja hankkia tai lainata. Sitten rinnastaa siihen kustannusarvioon, jonka on saanut ammattilaiselta. Ruostumisen pysäyttäminen ruostumaan lähteneestä auton korista kuuluu lähes mahdottomiin tehtäviin. Varsinkin Suomen olosuhteissa.
 
Kuinka laimeaa fosforia ootte laittaneet? Vaihtelevasti kokeillut 80% fosforia laimentaa 30/75% suhteilla. 50/50 seoksen jälkeen alkaisi nopeammin purra ruosteeseen.
 
Kuinka laimeaa fosforia ootte laittaneet? Vaihtelevasti kokeillut 80% fosforia laimentaa 30/75% suhteilla. 50/50 seoksen jälkeen alkaisi nopeammin purra ruosteeseen.

Ite oon käyttäny ruosteenpoistoon 85% fosforihappoa laimennettuna puoliksi vedellä. Eli reilu 40%:sena. Toimii miedompanakin, mutta alle 30% ei kannata mennä, koska pellin pinta ei laimeampana enää fosfatoidu. Tuo fosfatointi suojaa jonkin verran peltiä ilmankosteuden uudelleen ruostuttamiselta, kuin myös vesipesulta.

Ite olen yleensä pessy fosforihapon märkänä pois pinelinellä ja vedellä. Sen jälkeen kohteesta riippuen paineilmalla tai lämmöllä nopea kuivaus. Kun pinta on kuiva pesun jäliltä, pesusta tulleen pintaruosteen olen poistanut karhunkielellä. Sen jälkeen pohjan maalaus epoksilla.

Fosforihapon voi jättää myös maalin alle kuivuttuaan. Silloin pitää kuitenkin puhdistaa pinta irtonaisesta kuivasta fosforihaposta ja käyttää öljypohjaista maalia.
 
Aiempien viestejen perusteella tulkitsin, että haluaisit korjata kunnolla. Ketjussahan on hyviä vinkkejä pikku fiksaukseen, mutta jos haluat ajaa nimenomaan tuota samaa autoa ruosteettomana niin kannattaisi ehdottomasti tsekata koko helman kunto.
Tässä olisi hyvä olla realistinen kuva aikajänteistä millainen "ruosteettomuus" on mahdollista saavuttaa eritasoisilla korjaustoimilla. Meneekö pahasti metsään, jos ajattelee, että pintafiksauksella voi päästä 1-2 vuotta ja perusteellisella korjauksella yli 5 vuottakin voi olla mahdollista?

Jos lähtee liikkeelle pelkällä pintafiksauksella, niin parin vuoden kuluttua perusteellinen korjaus ei ehkä enää ole vaihtoehto...
Jos on useammasta kohtaa hapan, niin voi olla järkevämpää vaihtaa koko helma uuteen. Jos ei löydy omasta takaa hyvää sisätilaa ja ainakin lähes täyttä korjaamovarustelua, niin veisin ammattilaiselle.
Jos ruoste on sisäsyntyistä eikä vain yksittäinen ruostuva kiveniskemä, niin lienee realistista ajatella, että alkavaa ruostumista on vähän joka puolella tai ainakin samassa paikassa auton toisella puolen. Kun työhön alkaa, niin toinenkin puoli pitäisi ainakin pestä ja tarkastaa.
Vaiheet pääpiirteittäin koottuna jos lähtisin ite tekemään:
1) Auto ilmaan ja pyörät, kuraläpät, sisälokarit ym. kumit ja muovit irti koko helmasta eli molemmista päistä.
2) Mahdollisimman perusteellinen vesipesu.
Nämä vaiheet olisi syytä tehdä molemmin puolin autoa. Jo pelkällä kunnollisella pesulla voi hidastaa ruostumista, kun märkä muta saadaan koteloista pois, ja vedenpoistoreiät auki.
3) Ruosteenpoisto. Avaan ajatuksiani vähän enemmän alle:

Tässä tapauksessa ruosteenpoisto on melko mahdotonta pelkällä paperihionnalla. Hiomakoneen ja papereiden lisäksi tähän olisi hyvä tarjota ruosteenpoistolaikkaa sekä hiekkapuhallusta.
Olisin varovainen hiekkapuhalluksen kanssa, etenkin jos omaa kokemusta ei ole. Peltipinnan saa puhtaaksi mutta silloin lähtee myös kaikki vanhat suojat, jos niitä on jossain vielä jäljellä.
Ruostumisen pysäyttäminen ruostumaan lähteneestä auton korista kuuluu lähes mahdottomiin tehtäviin. Varsinkin Suomen olosuhteissa.
Tämä. Yksittäisen kohteen tekemisestä viimeisen päälle voi olla rajallinen hyöty, jos parin vuoden kuluttua ruoste kumminkin puskee esiin viidestä muusta paikasta.

Ite oon käyttäny ruosteenpoistoon 85% fosforihappoa laimennettuna puoliksi vedellä. Eli reilu 40%:sena. Toimii miedompanakin, mutta alle 30% ei kannata mennä, koska pellin pinta ei laimeampana enää fosfatoidu. Tuo fosfatointi suojaa jonkin verran peltiä ilmankosteuden uudelleen ruostuttamiselta, kuin myös vesipesulta.
Motonetin Veneen pohjanpuhdistusaine näkyy olevan <40% fosforihappoa ja <2% sitruunahappoa. Onkohan kukaan tullut kokeilleeksi sitä ruosteenmuutoon?
 
Motonetin Veneen pohjanpuhdistusaine näkyy olevan <40% fosforihappoa ja <2% sitruunahappoa. Onkohan kukaan tullut kokeilleeksi sitä ruosteenmuutoon?

Juu. Toimii ruosteenpoistoon. Mutta ei kylmässä, ja sitä saa kokoajan vähän väliä sutia päälle kun se ei ole geelimäistä. Sama pulju myy Annitrolia. Kannattaa ostaa sitä ennemmin.
 
Saa. Hankit vaan koodilla oikean sävyistä kilikali maalia. Tosin jotkun maalit haalistuu, mutta liekö niin tarkkaa halvassa? autossa. -e- Jossain saatetaan sekoittaa pulloon tarkastetun sävyn mukaan.

Pohjat kannattaa tehdä kunnolla, eli hionta hiekkapaperilla puhtaalle pellille. Siiten pakkeli/hiontamaali...pohjamaalia...pintamaalia...lakka? Maaleista ja lakasta kannattaa varmistaa yhteensopivuus.

Myöhemmin sitten ehkä myllytystä.

Kilikalilla ei kannata yrittää maalata enempää kuin se ruostekohta. Eikä se halvassa autossa niin tarkkaa ole, kunhan pysäyttää ruostumisen. :hmm:

Jos on kalliimpi kulkine, niin sitten suoraan ammattilaiselle.

Jotenkin tälleen lähtisin, viisaammat saa taas korjaa. :)

-e- youtuubista varmaan löytyy esimerkkejä.
Eeh, euron kokoiselle alueelle kilikalimaalia? Ehkä kannattaa hakea kynsilakkapullollinen paikkamaalia jos jotain haluaa tehdä ja levittää sillä sudilla. Ei ehkä kannata tehä mitään, vaan kannattaa seurailla. Jos pahenee niin sillon voi alkaa tekemään jotain, se kupru voi säilyä siellä vaikka seuraavat 20 vuotta.

Jos nyt kuitenkin sille tehdään jotain, jossain katossa pelkkä kynsilakkapullomaali voi mennä, ei ehkä kannata mitään pohjamaalia ostaa kun astiakoot on aika isoja tarpeeseen nähden. Jos jollain kaverilla on happomaalia, voi sitä tietysti laittaa kun on poistanut suurimmat ruosteet. Jotkut hiontamaalit sun muut pakkelit ja lakat voi ihan hyvin unohtaa tässä kohtaa.
 
Eeh, euron kokoiselle alueelle kilikalimaalia? Ehkä kannattaa hakea kynsilakkapullollinen paikkamaalia jos jotain haluaa tehdä ja levittää sillä sudilla. Ei ehkä kannata tehä mitään, vaan kannattaa seurailla. Jos pahenee niin sillon voi alkaa tekemään jotain, se kupru voi säilyä siellä vaikka seuraavat 20 vuotta.

Jos nyt kuitenkin sille tehdään jotain, jossain katossa pelkkä kynsilakkapullomaali voi mennä, ei ehkä kannata mitään pohjamaalia ostaa kun astiakoot on aika isoja tarpeeseen nähden. Jos jollain kaverilla on happomaalia, voi sitä tietysti laittaa kun on poistanut suurimmat ruosteet. Jotkut hiontamaalit sun muut pakkelit ja lakat voi ihan hyvin unohtaa tässä kohtaa.
Aina kannattaa jotain tehdä tuollaiselle kuprulle,sisällä on kuitenkin kosteaa ruostemujua joka jatkaa leviämistä koko ajan,pahimmillaan ruostuu reiälle asti.Jos ei muuta ehdi tai pysty heti tekemään niin rapsuttaa kuprun auki ja enimmät ruosteet pois,jos tuohon vielä laittaa ruosteenmuunninta niin toimii ensiapuna parhaimmillaan vuosia jos ei ulkonäkö haittaa.
 
Motonetin Veneen pohjanpuhdistusaine näkyy olevan <40% fosforihappoa ja <2% sitruunahappoa. Onkohan kukaan tullut kokeilleeksi sitä ruosteenmuutoon?

Niin kuin tuossa aikaisemmin mainittukkin, fosforihappo ei ole ruosteennmuunnin, vaan toimimii nimenomaan ruosteenpoistoon.

Juu. Toimii ruosteenpoistoon. Mutta ei kylmässä, ja sitä saa kokoajan vähän väliä sutia päälle kun se ei ole geelimäistä. Sama pulju myy Annitrolia. Kannattaa ostaa sitä ennemmin.

Lämpöä tarviaa fosforihappo toimiakseen 15 astetta alkaa olla mielestäni järkevä alaraja toimimisen kannalta. Mitä lämpimämpi, ni sitä nopeammin toimii. Jossain 30 asteessa saattaa puoliki tuntia olla jo ihan riittävä aika suht paksullekkin ruosteelle.
Pitemmäksi aikaa jos tarviaa jättää hapottumaan, oon uittanu sanomalehtipaperia laimennetussa fosforihaposssa, ja liimaillu niitä haluttuun kohtaan. Päälle oon laittanu elmukelmun, ni estää kuivumista.
 
Pieni 1cm halkaisian vaurio pitäisi korjata. Mulla olisi epoksi ruosteenmuuntoainetta ja kynsilakkapullossa vesiväri ja lakka. Tarttuuko vesiväri epoksin päälle vai tarvitaanko jokin pohjamaali?
 
Jos vesiväri on akryylimaalia, niin varmasti tarttuu. Lakka pitää olla siihen sopivaa ettei ala maali reagoimaan lakan kanssa. Maalaillut olen vaappuja akryylillä niin siksi tiedän, miten hyvin se tarttuu esim muovipohjaiseen pohjalakkaan.
 
Katsastuksessa auton alla käydessä huomasin, että takapyörien edestä pohjasta tunkkauskohdista alustamassa rapistuu pois. Tänään löytyi aika sen kimppuun käymiselle. Ruuvimeisselillä raavin massat pois ja alta paljastui ruosteinen pelti. Siihen levitin täällä suositeltua Car-rep rust stopia. Huomenna on tarkoitus jatkaa. Kehuttu taika-aine oli erilaista, kuin olin kuvitellut. Se jättää kalvon pinnalle. Ruosteen kohdalla näytti muuttuvan tummaksi ja muualla jää vaaleaksi. Ohjeen mukaisesti kuuluu puhdistaa asetonilla ennen maalausta. Lähteekö kalvo asetonilla pois, vai kuuluuko kalvon jäädä? Pysyykö maali muka siinä? Tarvitseeko liuottimen edes olla asetonia? Ksyleeniä olisi valmiiksi. On niin väsynyttä touhua, että voin kyllä hyvin hakea asetoniakin, jos siihen liittyy jokin taika. Perjantaina on tarkoitus vetää kohtiin pohjamaali ja lauantaina massa.
 
Katsastuksessa auton alla käydessä huomasin, että takapyörien edestä pohjasta tunkkauskohdista alustamassa rapistuu pois. Tänään löytyi aika sen kimppuun käymiselle. Ruuvimeisselillä raavin massat pois ja alta paljastui ruosteinen pelti. Siihen levitin täällä suositeltua Car-rep rust stopia. Huomenna on tarkoitus jatkaa. Kehuttu taika-aine oli erilaista, kuin olin kuvitellut. Se jättää kalvon pinnalle. Ruosteen kohdalla näytti muuttuvan tummaksi ja muualla jää vaaleaksi. Ohjeen mukaisesti kuuluu puhdistaa asetonilla ennen maalausta. Lähteekö kalvo asetonilla pois, vai kuuluuko kalvon jäädä? Pysyykö maali muka siinä? Tarvitseeko liuottimen edes olla asetonia? Ksyleeniä olisi valmiiksi. On niin väsynyttä touhua, että voin kyllä hyvin hakea asetoniakin, jos siihen liittyy jokin taika. Perjantaina on tarkoitus vetää kohtiin pohjamaali ja lauantaina massa.

En jaksa kaivaa käyttöohjetta, mutta tuo aine sisältää jotain mikä kemiallisesti reagoi ruosteen kanssa.
Ja ajatuksena lienee se, että asetonilla pyyhkimällä saadaan se aine pois pinnasta, mutta se kemiallinen reaktiotuote jää siihen pintaan edelleen. Eli se tummentunut osa.

Xyleeni on kyllä sen verran jäykkää tavaraa, että uskoisin riittävän. Useimmissa jarrupuhdistussprayissä on myös sekoitus bensaa, asetonia ja ipaa vähän valmistajasta riippuen.
 
voi tulla ongelmia maalatessa jos käyttää ksyleeniä. jos se ehtii imeytyä siihen pyyhittävään kohtaan. käyttäisin itse ipaa tai asetonia
 
Car-repikin näyttää toimivan ilman pintakäsittelyä, mikäli kohde ei ui jatkuvasti vedessä.
Auton pohjan tapauksessa testaisin Car-Prepin päälle kotelosuojaa + massaa ja seuraisin, että korkkaako irti.
(Massan alle siis aina kotelosuojaa. Kevyesti ruostuneen pinnan päälle öljypohjaista, jos kyseessä peltoautoa vastaava kulkine ja ehjälle maalipinnalle sekä vanhan massan päälle vahapohjaista. Ei ehkä absoluuttinen totuus, mutta toiminut ainakin omissa kohteissa.)
Kannattanee ainakin tarkistaa, ettei massat ole korkanneet laajemmaltakin alueelta irti.

Vaikuttaa siltä, että kalvo toimii maalin tavoin, joten en ole sekalaisia romuja "fiksaillessa" sitä poistanut.
Kilikali pysyy pinnassa ainakin helpoissa kohteissa.
Esim. auton takaoven alaosan korikitin välissä oli muhinut suolavedet ja sauman taitos oli aivan läpiruosteessa.
Aivan saatanan työlästä poistaa kaikki ruosteet joka välistä, joten ensiavuksi hakkasin puukolla korikitit ja paksut kerrokset ruostetta irti ja laitoin tätä jeesuslitkua niin paljon kuin saumat pystyi imemään.
Muutaman päivän taisin kuivatella ja laitoin kilikalit päälle. Alle jäi reilusti ruostetta. Tarkemmin ilmaistuna aivan vitusti ruostetta.
Pariin vuoteen ei ole tullut ruoste läpi, joten siitä syystä en ole jaksanut korjata kyseistä ruostevauriota.

Takakaaressa sama kikka käytössä, koska ns. peltiseppä oli hitsaillut siihen uutta peltiä ja pinnoittanut sen sikamassalla. Sikamassan päälle oli laittanut kittiä ja kitin päälle väärän sävyistä maalia. Kitit oli korkannut irti seuraavana keväänä ja puski ruostetta joka välistä.
Tällä hetkellä irtonaiset kitit ja massat on poistettu ja kaari on kyllästetty tällä jeesuslitkulla ja sen päällä kilikolia.
Ei puske toistaiseksi ruostetta läpi, mutta pitää avata paljaalle pellille helmakoteloon asti sen jälkeen kun saa tehtyä pohjan ruostesuojauksen loppuun asti eli joskus viiden vuoden päästä.

Olen myös "putsannut" siveltimen esim. moottoritilan ruostuneisiin pultin kantoihin ja ties mihin puutarharomuihin. Lopputulos näyttää yleensä mustaksi maalatulta ja veikkaan, että kestää vuosikymmenen mustana, jos ei ui vedessä tai riko pintaa jollain työkalulla. Pensselin putsaaminen on siis pelkkää "tutkimusprojektia", josta voi ehkä vuosikymmenen päästä jotain päätellä tai sitten ei.

Ei kiinnosta pinnoitushommat yhtään, joten jeesuslitkulla mennään seuraavaan motivaatioon ja maalauskeleihin asti.
En menisi kehumaan ainetta, mutta vaikuttaa äkkiseltään hieman siltä, että se hidastaa ruostumista erittäin pienellä vaivalla.

Noveroxiin verrattuna paljon helpompi levittää, koska koostumus on veden kaltaista litkua, joten tunkeutuu helposti esim. irti korkanneen maalin alle pikaisissa "hätäkorjauksissa".
Molemmat muuttaa toki pintaruosteen mustaksi jokseenkin välittömästi eli "toimii", mutta en jaksa muistaa, että onko musta tavara fosfaattia, oksidia vai mitä lie sulfaattia.
Ainakin omat Noveroxit vaativat lämmintä keliä, jotta tavara oli tarpeeksi juoksevaa ja muuttui tahmaiseksi hieman liian nopeasti omaan makuuni.
Oikeaoppisesti Noveroxin päälle on tarkoitettu saman firman epoksipinnoite enkä halua edes tietää sen litrahintaa. Tuota käytetään ilmeisesti teollisuuden kohteissa ja voisi olettaa, että "kapseloi" pinnat melko tehokkaasti = ruostuminen hidastuu maksimit.

Huolellisiin ruostekorjauksiin ja korin entisöinteihin noita ei kannata mielestäni käyttää, mutta sen verran työläitä ja vastenmielisiä harrastuksia, että itseltä löytyy aina vähintään purkillinen Car-Prepiä takataskusta.
Miellän nuo ensisijaisesti ruosteen ja pintamaalin väliin laitettavaksi pohjamaaliksi silloin kun tarvitsee lykätä pintaruostekorjauksia vuodella tai viidellä.
Meikkaaminen lienee vähiten väärä termi.
Saahan sitä kokkeilla, koska kyseessä on omat romut ja omat rahat. Kyllä tuo ainakin sikamassan voittaa tässä asiayhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 982
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom