Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Omassa volvo v60 plug in hybrid 2013 ( VOLVO V60 I (155) D6 Hybrid AWD) tuli leimassa hylky. Pitäisi etuiskunvaimentimet vaihtaa ja samalla varmaan kannattaisi myös jouset uusia. Löin autodociin rekkarin ja sen perusteella löin osia ostoskoriin. Autoista en mitään tiedä, joten kauheasti en uskalla luottaa, että olisi oikeat osat ostoskorissa. Miten tässä saisi asiaan varmistuksen kun monenlaista osaa näyttää olevan tarjolla. Kovasti olisin kiitollinen jos joku viisaampi osaisi kommentoida, kuinka pahasti olen menossa metsään. Toki vaihtoehto olisi ajaa pajalle ja maksaa kiltisti mitä Mekaanikko-Matti vaihdosta ja osista nyhtää. Ajattelin, että olisi edullisempaa maksaa vain työstä, mutta jos kesken kaiken selviää, että osat on tilattu päin persettä, niin ei sekään halpaa ole ja tulee turhaa säätöä.

Screenshot_20251201_200800~2.jpg

Trodolla myös toiminto jossa voi laittaa runkonumeron tilaukseen että "ekspertit" tarkistavat osien sopivuuden.
 
Korjaamosta soitettiin, että etuvetoakseli on vaihtokunnossa. Naksahduksen syy siis löytyi sieltä.
Hinta vaihdolle about 800-1000eur.
Jos korjausta viivyttää vielä hetken niin millaiset kustannukseltaan suuremmat riskit voisi olla?
Muoks.koska auton anatomiasta en tiedä mitään niin kuinka laaja käsite toi akselisto on? Jos ymmärsin niin helpoimmillaan se tarkoittaisi suojakumien vaihtoa vaan
 
Korjaamosta soitettiin, että etuvetoakseli on vaihtokunnossa. Naksahduksen syy siis löytyi sieltä.
Hinta vaihdolle about 800-1000eur.
Jos korjausta viivyttää vielä hetken niin millaiset kustannukseltaan suuremmat riskit voisi olla?
Muoks.koska auton anatomiasta en tiedä mitään niin kuinka laaja käsite toi akselisto on? Jos ymmärsin niin helpoimmillaan se tarkoittaisi suojakumien vaihtoa vaan

Suojakumin/kumien vaihto on kyllä myöhäistä silloin kun se nivel ääntä pitää. Ja vetoakseli on vetoakseli, ei se ole sen laajempi tai suppeampi käsite.
 
Korjaamosta soitettiin, että etuvetoakseli on vaihtokunnossa. Naksahduksen syy siis löytyi sieltä.
Hinta vaihdolle about 800-1000eur.
Jos korjausta viivyttää vielä hetken niin millaiset kustannukseltaan suuremmat riskit voisi olla?
Muoks.koska auton anatomiasta en tiedä mitään niin kuinka laaja käsite toi akselisto on? Jos ymmärsin niin helpoimmillaan se tarkoittaisi suojakumien vaihtoa vaan
Kun hinta on +800e niin siinä uusitaan koko akseli vaihdelaatikolta/perältä pyörän napaan asti. Taisi olla neliveto mersu kyseessä?

En näe tuossa oikeastaan isoa riskiä, tuskin se vaihdelaatikon päästä että siellä voisi tehdä tuhoa. Toki jos akseli katkeaa niin sitten se pyörii siellä vapaasti hakaten mitä sattuu osumaan... Samalla menee laatikon öljyt uusiksi ainakin osittain, mikä on ihan hyvä kun niitä tuskin on vaihdettu?

Mut suosittelen vaihtamaan kohtuu nopiaan. Aina se väljä osa alkaa syömään myös muita osia hitaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Onko suositella pyyhkinjänsulkia jotka kestäisi? Ostin vuosi sitten Biltemasta ja nyt jo toinen ei pyyhi kunnolla enää keskiosasta.. Eipä noi kalliita ole vaikka vuoden välein vaihtaisikin, mut jos kerralla kunnolla saisi, ei tarvisi vaihdella..
 
Onko suositella pyyhkinjänsulkia jotka kestäisi? Ostin vuosi sitten Biltemasta ja nyt jo toinen ei pyyhi kunnolla enää keskiosasta.. Eipä noi kalliita ole vaikka vuoden välein vaihtaisikin, mut jos kerralla kunnolla saisi, ei tarvisi vaihdella..
Mulla kokemus että aivan sama mitä ostat, laatu on samaa kuraa kalliissa ja halvoissa. Mieluummin ostaa 3€ sulat ja vaihtaa puolen vuoden välein niin on aina hyvät sulat, eikä tarvitse kärvistellä. Se vaihto nyt on niin helppo ja nopea operaatio.
 
Onko suositella pyyhkinjänsulkia jotka kestäisi? Ostin vuosi sitten Biltemasta ja nyt jo toinen ei pyyhi kunnolla enää keskiosasta.. Eipä noi kalliita ole vaikka vuoden välein vaihtaisikin, mut jos kerralla kunnolla saisi, ei tarvisi vaihdella..

Bosch Aerotwin on toiminut täällä. Näköjään 4vuotta ja 50tkm sitten viimeksi vaihtanut. Ei vielä vaihdon tarvetta.
 
Plus lasin naarmut kuluttavat hyvätkin sulat paskaksi enemmän kuin nopeasti.
 
Onko suositella pyyhkinjänsulkia jotka kestäisi? Ostin vuosi sitten Biltemasta ja nyt jo toinen ei pyyhi kunnolla enää keskiosasta.. Eipä noi kalliita ole vaikka vuoden välein vaihtaisikin, mut jos kerralla kunnolla saisi, ei tarvisi vaihdella..
Kuten mainittu jo niin eipä sillä juuri väliä ole. Valeon rungottomat sulat ovat olleet ihan hyviä omissa autoissa, toki sulkiakin kannattaa välillä pyyhkäistä paperilla niin saa niissä olevat roinat pois. Aurinko/UV sitä kumia syö sekä epäpuhtaudet
Nyt menee jotkin Kamoka/stellox 1e sulat aeromotorssilta, ovat nyt vuoden kestäny ja kohta varmaan vaihdan toisiin samanlaisiin kun isomman nipun niitä tilasin testiksi kerralla jarruosien kanssa.
 
Mulla ainakin oli joskus sellainen harha että kalliimmat sulat on parempia.
No vähän aikaa funtsittuani ja asiaa testattuani, tähän olikin niin yksinkertainen syy että aina kun osti jonkun vähän tuoreemman tai arvokkaamman auton, niin tuli panostettua ja ostettua paremmat pyyhkijänsulat. Sattumalta oli sitten niin että näissä autoissa oli suhteellisen tasainen suora tuulilasi -> Sulat eivät kuluneet. Luulin sitten että premium sulat on paremmat.

Totuus valkeni vasta kun oli enemmän erilaisia autoja ja esim Minissä ja Audi TT:ssä jossa on voimakkaan kaareva lasi, ei ne paremmat sulat kestäneetkään yhtään sen kauempaa kuin halpiaiset. Testasin sitten tätä teoriaa ja ostin muihinkin autoihini noita halvempia sulkia. Nykyään menen aina halpis-sulilla ja kestoikä samassa autossa suunnilleen sama.

Eli siis, kumi on kumia ja hyvin pyyhkivä kumi kyllä kuluu ihan väkisin, ei se voi kestää sitä mekaanista rasitusta loputtomiin ollen samalla tehokas pyyhkijä. Kaarevalla lasilla tuntuu tuo pyyhkijöiden keskiosa kuluvan vielä korostetun nopeasti.
 
Ja jokin eu direktiivi muutti kumiosien koostumusten rajoja.
Veneilyssäkin muuttui valmistajien vaihto suositukset vedenalaisten kumiosien kohdalla joskus 2000 alku puolella.
 
Kuten mainittu jo niin eipä sillä juuri väliä ole. Valeon rungottomat sulat ovat olleet ihan hyviä omissa autoissa, toki sulkiakin kannattaa välillä pyyhkäistä paperilla niin saa niissä olevat roinat pois. Aurinko/UV sitä kumia syö sekä epäpuhtaudet
Nyt menee jotkin Kamoka/stellox 1e sulat aeromotorssilta, ovat nyt vuoden kestäny ja kohta varmaan vaihdan toisiin samanlaisiin kun isomman nipun niitä tilasin testiksi kerralla jarruosien kanssa.

Juu noita pyyhin säännöllisesti mut kuskin puolen sulka jättää kettumaisen vanan suoraan näkölinjalle joten.. Noh taidan Motonetistä hakee Aerotwinit niin eiköhän nuo ajaa astiansa :)
 
Hyvin moni korjaamo kieltäytyy asentamasta asiakkaan omia osia, koska ei tuolloin saisi kiskottua sitä tyypillistä 30-50% lisäkatetta varaosan hinnasta. Itse tosin kieltäydyn käyttämästä sellaisen korjaamon palveluita, joka ei huoli omia osia. Ulkomailta tilaamalla saa niin valtavan säästön varaosien hintaan, ettei Suomihintoja ole mitään järkeä maksaa.
 
Hyvin moni korjaamo kieltäytyy asentamasta asiakkaan omia osia, koska ei tuolloin saisi kiskottua sitä tyypillistä 30-50% lisäkatetta varaosan hinnasta. Itse tosin kieltäydyn käyttämästä sellaisen korjaamon palveluita, joka ei huoli omia osia. Ulkomailta tilaamalla saa niin valtavan säästön varaosien hintaan, ettei Suomihintoja ole mitään järkeä maksaa.

Mikset tingi korjaamolta niitä osia samaan hintaan? Kyllä ne saa ne samaan hintaan tilattua kuin sinäkin jos ovat legittejä.

Yleensä asiakkaan osia ei asenneta sen takia koska ne ovat monesti a) vääriä b) heikkolaatuisia c) jos ne hajoaa niin asiakkaalle tulee paha mieli kun ei korjata.
 
Mikset tingi korjaamolta niitä osia samaan hintaan? Kyllä ne saa ne samaan hintaan tilattua kuin sinäkin jos ovat legittejä.

Yleensä asiakkaan osia ei asenneta sen takia koska ne ovat monesti a) vääriä b) heikkolaatuisia c) jos ne hajoaa niin asiakkaalle tulee paha mieli kun ei korjata.
En kiellä että olisi hiukan naurattanut kun vein kerran väärät polttimot korjaamolle ja heillä ei ollut oikeita hyllyssä ja olivat melkein pahoillaan että joutuvat laskuttamaan töistä. Jouduin selittämään että oma moga, teitte työtä minkä hyväksyin ja tilasin ja se siitä. Olivat hyvin ihmeissään ja kiitollisia riidattomuudesta.
 
Mikset tingi korjaamolta niitä osia samaan hintaan? Kyllä ne saa ne samaan hintaan tilattua kuin sinäkin jos ovat legittejä.
Kerroin jo syyn - korjaamoiden tuloista ratkaiseva osa tulee varaosamyynnistä. Toki voi jossain olla sellainenkin korjaamo, joka ei tienaa osilla. Muttei sellaista ole oman 30v harrastushistorian aikana tullut vastaan eikä myöskään monivuotisen ammattiuran aikana.
 
Kerroin jo syyn - korjaamoiden tuloista ratkaiseva osa tulee varaosamyynnistä. Toki voi jossain olla sellainenkin korjaamo, joka ei tienaa osilla. Muttei sellaista ole oman 30v harrastushistorian aikana tullut vastaan eikä myöskään monivuotisen ammattiuran aikana.

Omat kokemukset täysin päinvastaiset. Osat usein jopa aavistuksen halvemmalla kuin olisin itse saanu, mutta sillä erotuksella että ovat varmasti priimaa (vs. Motonetin arpageneraattori) ja työllä (85€/h) tehdään tulot.

Sama kuin maalaa talon itse vs. ottaa ammattilaiset; saavat maalit niin paljon halvemmalla että omasta työstä voi tulla yllättävän kallis. Varsinkin jos joutuu vuokraamaan henkilönostinta ja lisäksi kotitalousvähennys. Ei välttämättä jää käteen paljon muuta kuin voi sanoa "tehneensä itse" :)
 
Kilometrikorvaus asiaa. Verottajan sivuilta "Kilometrikorvaus korvaa työmatkasta aiheutuneita matkakuluja, jos teet työmatkan omalla autollasi. Omaksi autoksi lasketaan myös auto, jota et itse omista mutta joka on omassa hallinnassasi".

Traficomin sivuilta saa omistaja lisättyä hallitsijan autolle. Tämä menee "tyhmästi" sillä tavalla, että hallitsijalle tulee myös ajoneuvovero maksettavaksi. Onko tuo kuitenkin oikea tapa, että X omistaa ja ajaa autolle. Tämän lisäksi Y rekisteröidään hallitsijaksi. Molemmat X ja Y saa tässä tapauksessa kilometrikorvausta?

Tuo ajoneuvovero on nyt tässä tapauksessa se ja sama, mutta onko tuo Traficomin "hallitsija", mikä pitää lisätä, että kilometrikorvauksiin on mahdollisuus?

Edit. Vai ymmärränkö nyt väärin tuon auton hallinnan? Luin vielä englanniksi verottajan sivun. Riittääkö hallinnaksi, että saan auton X lainaan vaan jostakin. Itse omistajuudella ei väliä?
 
Viimeksi muokattu:
Kilometrikorvaus asiaa. Verottajan sivuilta "Kilometrikorvaus korvaa työmatkasta aiheutuneita matkakuluja, jos teet työmatkan omalla autollasi. Omaksi autoksi lasketaan myös auto, jota et itse omista mutta joka on omassa hallinnassasi".

Traficomin sivuilta saa omistaja lisättyä hallitsijan autolle. Tämä menee "tyhmästi" sillä tavalla, että hallitsijalle tulee myös ajoneuvovero maksettavaksi. Onko tuo kuitenkin oikea tapa, että X omistaa ja ajaa autolle. Tämän lisäksi Y rekisteröidään hallitsijaksi. Molemmat X ja Y saa tässä tapauksessa kilometrikorvausta?

Tuo ajoneuvovero on nyt tässä tapauksessa se ja sama, mutta onko tuo Traficomin "hallitsija", mikä pitää lisätä, että kilometrikorvauksiin on mahdollisuus?

Edit. Vai ymmärränkö nyt väärin tuon auton hallinnan? Luin vielä englanniksi verottajan sivun. Riittääkö hallinnaksi, että saan auton X lainaan vaan jostakin. Itse omistajuudella ei väliä?

Osamaksuauto, leasing? Et omista mutta olet haltija.
 
Kilometrikorvaus asiaa. Verottajan sivuilta "Kilometrikorvaus korvaa työmatkasta aiheutuneita matkakuluja, jos teet työmatkan omalla autollasi. Omaksi autoksi lasketaan myös auto, jota et itse omista mutta joka on omassa hallinnassasi".

Traficomin sivuilta saa omistaja lisättyä hallitsijan autolle. Tämä menee "tyhmästi" sillä tavalla, että hallitsijalle tulee myös ajoneuvovero maksettavaksi. Onko tuo kuitenkin oikea tapa, että X omistaa ja ajaa autolle. Tämän lisäksi Y rekisteröidään hallitsijaksi. Molemmat X ja Y saa tässä tapauksessa kilometrikorvausta?

Tuo ajoneuvovero on nyt tässä tapauksessa se ja sama, mutta onko tuo Traficomin "hallitsija", mikä pitää lisätä, että kilometrikorvauksiin on mahdollisuus?

Edit. Vai ymmärränkö nyt väärin tuon auton hallinnan? Luin vielä englanniksi verottajan sivun. Riittääkö hallinnaksi, että saan auton X lainaan vaan jostakin. Itse omistajuudella ei väliä?
Sanoisin että omistajuudella ei ole väliä vai onko se muuttunut että pitää ilmoittaa tarkka kulkuneuvo millä liikkuu? Ainakin aikanaan exä sai kilsakorvaukset kun ajeli vain minun nimissä olevalla autolla (ei ollut edes haltija, edes se suippokorvanen) useamman vuoden työmatkoja sen +20tkm
 
Sanoisin että omistajuudella ei ole väliä vai onko se muuttunut että pitää ilmoittaa tarkka kulkuneuvo millä liikkuu? Ainakin aikanaan exä sai kilsakorvaukset kun ajeli vain minun nimissä olevalla autolla (ei ollut edes haltija, edes se suippokorvanen) useamman vuoden työmatkoja sen +20tkm
Juu näin se varmaan menee.

Ei tarvitse siis nytkään mitään ajoneuvoa ilmoittaa kilometrikorvauksia ilmoittaessa.
 
Pyyhkijöistä kolmanteen.. Autona toimii -17 Ford Fiesta ST-line 1.0 Ecoboost 125hv. Auto kulkee pääasiaiassa E85.

Huomasin nyt ajaessa porukoilta kotiin ja vice versa, ettei tule lämmintä koppii. Matkaa kuitenkin se 20km ja 80 aluetta, joten luulisi moottorin ehtivän lämmetä. Pakkasta ulkona -4 ja ihmettelin kun ei vaan tule koppiin lämpöä. Ajattelin jo että onko ilmastointi mennyt rikki vai missä ongelma.
Lämpömittari hipoo 60 astetta ja miedon lämmintä ilmaa näytti tulevan. Auto blower säätöä ku vaihtoi niin AC meni pois päältä. Sitten kun sain auton parkkiin kyselin tekoälyltä neuvoja, niin todettiin että jäähdytysnestettä löytyy ja auto parkissa rupes myös lämpömittarikin nousee -> alko lämmintä tulee sisälle. Muistelen viime vuonna oli samaa ongelmaa lämpömittarin kanssa, mutta kyllä sitä lämpöä sisälle tuli.

Tekoäly on sitä mieltä, että termostaatti pitäs vaihtaa autoon (öö, mikä termostaatti? Tietäjät tietää vissiin). Mutta kysytääs täältä vielä asiantuntijoilta missä voisi piilee ongelma vai eikö tuo pumppu vaan jaksa kylmällä takoa lämmintä sisään ilman että on parkissa tai ajaa 120km/h motarilla? Entä jos nokkaa peittäisi..?
 
Pyyhkijöistä kolmanteen.. Autona toimii -17 Ford Fiesta ST-line 1.0 Ecoboost 125hv. Auto kulkee pääasiaiassa E85.

Huomasin nyt ajaessa porukoilta kotiin ja vice versa, ettei tule lämmintä koppii. Matkaa kuitenkin se 20km ja 80 aluetta, joten luulisi moottorin ehtivän lämmetä. Pakkasta ulkona -4 ja ihmettelin kun ei vaan tule koppiin lämpöä. Ajattelin jo että onko ilmastointi mennyt rikki vai missä ongelma.
Lämpömittari hipoo 60 astetta ja miedon lämmintä ilmaa näytti tulevan. Auto blower säätöä ku vaihtoi niin AC meni pois päältä. Sitten kun sain auton parkkiin kyselin tekoälyltä neuvoja, niin todettiin että jäähdytysnestettä löytyy ja auto parkissa rupes myös lämpömittarikin nousee -> alko lämmintä tulee sisälle. Muistelen viime vuonna oli samaa ongelmaa lämpömittarin kanssa, mutta kyllä sitä lämpöä sisälle tuli.

Tekoäly on sitä mieltä, että termostaatti pitäs vaihtaa autoon (öö, mikä termostaatti? Tietäjät tietää vissiin). Mutta kysytääs täältä vielä asiantuntijoilta missä voisi piilee ongelma vai eikö tuo pumppu vaan jaksa kylmällä takoa lämmintä sisään ilman että on parkissa tai ajaa 120km/h motarilla? Entä jos nokkaa peittäisi..?
Komppaisin tekoälyä. Vaikuttaa, että termostaatti ei mene kiinni.
 
Pyyhkijöistä kolmanteen.. Autona toimii -17 Ford Fiesta ST-line 1.0 Ecoboost 125hv. Auto kulkee pääasiaiassa E85.

Huomasin nyt ajaessa porukoilta kotiin ja vice versa, ettei tule lämmintä koppii. Matkaa kuitenkin se 20km ja 80 aluetta, joten luulisi moottorin ehtivän lämmetä. Pakkasta ulkona -4 ja ihmettelin kun ei vaan tule koppiin lämpöä. Ajattelin jo että onko ilmastointi mennyt rikki vai missä ongelma.
Lämpömittari hipoo 60 astetta ja miedon lämmintä ilmaa näytti tulevan. Auto blower säätöä ku vaihtoi niin AC meni pois päältä. Sitten kun sain auton parkkiin kyselin tekoälyltä neuvoja, niin todettiin että jäähdytysnestettä löytyy ja auto parkissa rupes myös lämpömittarikin nousee -> alko lämmintä tulee sisälle. Muistelen viime vuonna oli samaa ongelmaa lämpömittarin kanssa, mutta kyllä sitä lämpöä sisälle tuli.

Tekoäly on sitä mieltä, että termostaatti pitäs vaihtaa autoon (öö, mikä termostaatti? Tietäjät tietää vissiin). Mutta kysytääs täältä vielä asiantuntijoilta missä voisi piilee ongelma vai eikö tuo pumppu vaan jaksa kylmällä takoa lämmintä sisään ilman että on parkissa tai ajaa 120km/h motarilla? Entä jos nokkaa peittäisi..?
Kuulostaa termostaatti vialta. Vesiletkussa siis kiertää vesi kokoajan jäähdyttäen moottoria ja myös samalla puhallinta. Eli moottori ei saavuta edes optimilämpötilaakaan kun jää n 60 asteen kohdille.

Termostaatti siis avaa/sulkee jäähdytyksen vesikierron että moottori saavuttaisi optimilämmön nopeasti.
 
1.0 125 hv ekoboostereissa oli ainakin 2018 Focuksessa 2 kpl termaria.
 
Kuulostaa termostaatti vialta. Vesiletkussa siis kiertää vesi kokoajan jäähdyttäen moottoria ja myös samalla puhallinta. Eli moottori ei saavuta edes optimilämpötilaakaan kun jää n 60 asteen kohdille.

Termostaatti siis avaa/sulkee jäähdytyksen vesikierron että moottori saavuttaisi optimilämmön nopeasti.

Huomannut, että plussan puolella kyllä toimii ihan optimaalisesti mut kun tulee pakkasia, alkaa heti laahaa.. Huoltoon vaan ajanvarausta? Vai onko täällä joku osaava joka voisi tuon vaihtaa toki työt maksan (ja itse ostan osan) :)
 
Pyyhkijöistä kolmanteen.. Autona toimii -17 Ford Fiesta ST-line 1.0 Ecoboost 125hv. Auto kulkee pääasiaiassa E85.

Huomasin nyt ajaessa porukoilta kotiin ja vice versa, ettei tule lämmintä koppii. Matkaa kuitenkin se 20km ja 80 aluetta, joten luulisi moottorin ehtivän lämmetä. Pakkasta ulkona -4 ja ihmettelin kun ei vaan tule koppiin lämpöä. Ajattelin jo että onko ilmastointi mennyt rikki vai missä ongelma.
Lämpömittari hipoo 60 astetta ja miedon lämmintä ilmaa näytti tulevan. Auto blower säätöä ku vaihtoi niin AC meni pois päältä. Sitten kun sain auton parkkiin kyselin tekoälyltä neuvoja, niin todettiin että jäähdytysnestettä löytyy ja auto parkissa rupes myös lämpömittarikin nousee -> alko lämmintä tulee sisälle. Muistelen viime vuonna oli samaa ongelmaa lämpömittarin kanssa, mutta kyllä sitä lämpöä sisälle tuli.

Tekoäly on sitä mieltä, että termostaatti pitäs vaihtaa autoon (öö, mikä termostaatti? Tietäjät tietää vissiin). Mutta kysytääs täältä vielä asiantuntijoilta missä voisi piilee ongelma vai eikö tuo pumppu vaan jaksa kylmällä takoa lämmintä sisään ilman että on parkissa tai ajaa 120km/h motarilla? Entä jos nokkaa peittäisi..?
Komppan tekoälyä ja edellä kommentoineita, kuulostaa siltä, että termostaatti on juuttunut auki. Vian korjaamiseksi kannattaa termostaatti vaihtaa ja samalla vaivalla menee jäähdytysnesteetkin, kun ne pitää autosta kuitenkin tyhjentää pois. Suosittelen viemään auton korjaamolle.
 
Komppan tekoälyä ja edellä kommentoineita, kuulostaa siltä, että termostaatti on juuttunut auki. Vian korjaamiseksi kannattaa termostaatti vaihtaa ja samalla vaivalla menee jäähdytysnesteetkin, kun ne pitää autosta kuitenkin tyhjentää pois. Suosittelen viemään auton korjaamolle.

Pittää maanantaina soitella Ford huoltoon, eikait siinä.. Kiitos vastaajille.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu pöljältä kysyä, mutta onko kenelläkään kokemusta väärennetyistä moottoriöljyistä? Ilmeisesti näitäkin Suomeen on joskus päätynyt uutisten perusteella.

Ostin Tokmannista Castrolin pöntön, mutta etiketti on yhdestä kohtaa rakeinen kuin mustesuihkutulostimen jäljiltä. Myös kanisterin valu on huonompi kuin vanhassa Motonetin pöntössä: pientä "selluliittia" paikoin, ja pohjan kohomerkinnät ovat vaikealukuisia. Erot eivät kuitenkaan ole ilmeisiä, ja minussa on tarkkasilmäisen vikaa.

Onkohan tämä vain tuotantoerien ja alihankkijoiden vaihtelua? Vai onko herra Tokamannin rekka voinut vierailla epämääräisillä tukkureilla? :)

Laitan kuvia jos jaksan, mutta yhtäkkiä kokeillen tuntui työläältä saada eroja näkymään yhtä hyvin kuin livenä.
 
Tuntuu pöljältä kysyä, mutta onko kenelläkään kokemusta väärennetyistä moottoriöljyistä? Ilmeisesti näitäkin Suomeen on joskus päätynyt uutisten perusteella.
Kuulostaa äkkiseltään epätodennäköiseltä. Varmaan helpoimmalla saat mielenrauhan, jos käyt palauttamassa tuotteen joka epäilyttää ja valitset hyllystä/muualta uuden. Voihan siitä palauttaessa mainita, jos haluaa.
 
Tuntuu pöljältä kysyä, mutta onko kenelläkään kokemusta väärennetyistä moottoriöljyistä? Ilmeisesti näitäkin Suomeen on joskus päätynyt uutisten perusteella.

Ostin Tokmannista Castrolin pöntön, mutta etiketti on yhdestä kohtaa rakeinen kuin mustesuihkutulostimen jäljiltä. Myös kanisterin valu on huonompi kuin vanhassa Motonetin pöntössä: pientä "selluliittia" paikoin, ja pohjan kohomerkinnät ovat vaikealukuisia. Erot eivät kuitenkaan ole ilmeisiä, ja minussa on tarkkasilmäisen vikaa.

Onkohan tämä vain tuotantoerien ja alihankkijoiden vaihtelua? Vai onko herra Tokamannin rekka voinut vierailla epämääräisillä tukkureilla? :)

Laitan kuvia jos jaksan, mutta yhtäkkiä kokeillen tuntui työläältä saada eroja näkymään yhtä hyvin kuin livenä.

Castrolilta löytyy tuote autentikaattori kokeile sitä, ei oma kohtaista kokemusta toiminnasta.
 
On tuo feikkien myynti, etenkin tässä maailmantilanteessa mahdollista, mutta yhä erittäin epätodennäköistä. Olisiko enneminkin säästetty Castrolin päässä etiketeissä ja pakkauksessa. Kuka tietää. Mutta jos mietityttää niin vie takaisin, perustele asiasi ja pyydä toiset kannut tai rahat takaisin.
 
Komppan tekoälyä ja edellä kommentoineita, kuulostaa siltä, että termostaatti on juuttunut auki. Vian korjaamiseksi kannattaa termostaatti vaihtaa ja samalla vaivalla menee jäähdytysnesteetkin, kun ne pitää autosta kuitenkin tyhjentää pois. Suosittelen viemään auton korjaamolle.

Kävin hieman ajelemassa tuossa motarin kautta samalla ku kipasin kaupassa. Tosiaan lämpömittari laahasi 60-70 asteen välillä. Lämpöä kuitenkin rupes tulemaan sisään, tosin reilusti viiveellä. Kyllä tuo vielä viime viikolla toimi kun lämpömittari nousi ja lämpöä tuli sisälle ongelmitta. Toki ongelma saattanut olla jo pidempään, mut nyt oire paheni. Selvästi tuo termostaatti toimii joten kuten. Muistaakseni viime vuonna sai olla -20 pakkaset, että tuo mittari ei jaksanut nousta paljoa yli 60 asteen 80-alueella. Nyt on pihalla -1.

Voiko tuolla autolla ajella nyt ihan huoletta ennen huoltoa?
 
Kävin hieman ajelemassa tuossa motarin kautta samalla ku kipasin kaupassa. Tosiaan lämpömittari laahasi 60-70 asteen välillä. Lämpöä kuitenkin rupes tulemaan sisään, tosin reilusti viiveellä. Kyllä tuo vielä viime viikolla toimi kun lämpömittari nousi ja lämpöä tuli sisälle ongelmitta. Toki ongelma saattanut olla jo pidempään, mut nyt oire paheni. Selvästi tuo termostaatti toimii joten kuten. Muistaakseni viime vuonna sai olla -20 pakkaset, että tuo mittari ei jaksanut nousta paljoa yli 60 asteen 80-alueella. Nyt on pihalla -1.

Voiko tuolla autolla ajella nyt ihan huoletta ennen huoltoa?
Voi sillä ajaa, ei sieltä mikään enempää rikki mene. Moottori ei vaan saavuta kylmässä optimilämpötilaa kun jäähdytysneste kiertää tarpeettomasti syylärissä jäähtymässä, kun sen pitäis ensin lämmetä sinne johonkin 70 asteeseen.
 
Voihan siihen heittää pahvia keulaan niin auttaa lämmöissä. Kylmänä käyvä moottori voi pahimmassa tapauksessa saada huohotinjärjestelmän tukkoon.
Tai tekee kuten itse jouduin aikanaan tekemään autossa jossa ei löytynyt kolmen mekaanikon voimin etsiessäkään vikaa vaikka käytös oli kuin jumittelevan termostaatin aiheuttamat oireet ja osiakin vaihdeltiin tuloksetta. Lämpimillä keleillä puhallus max lämmöillä täysillä tai moottori ylikuumeni randomilla ja kylmillä keleillä max viileä ilma sisään :D. Hyvin toimi sen aikaa kunnes laatikkoon tuli nyrkin kokkoinen reikä kylkeen.
 
Voihan siihen heittää pahvia keulaan niin auttaa lämmöissä. Kylmänä käyvä moottori voi pahimmassa tapauksessa saada huohotinjärjestelmän tukkoon.

Joo pitääkin laittaa kovemmilla pakkasilla.. Kyllä se tässä nollai tienoilla viel jaksaa nousta mut pitää välttää lyhyempiä matkoja.
 
Jahas, termarin vaihtoon osa(t) + työ maksaa lähimerkkihuollossa yli 600€.. Taidanpa tehdä pienen kilpailutuksen vielä ennen päätöstä.
 
Jahas, termarin vaihtoon osa(t) + työ maksaa lähimerkkihuollossa yli 600€.. Taidanpa tehdä pienen kilpailutuksen vielä ennen päätöstä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=kkKeH_X6M5g

Ohessa video, saa osa kyllä maksaa aika paljon marmoria jos tuohon työhön saa menemään yli 200e eli 2h
 
Mul on maasturiprojekti käynnissä ja kaipaisin vähän mielipiteitä koskien vannepainoja. Löysin halvalla 17" käytetyt vanteet, jotka meni heittämällä isoihin jarrusatuloihin, jättäen karkeasti noin 10mm välystä ahtaimmaista kohtaa jarrusatulaan. Ideana on laittaa pienimmät vanteet ja niihin suurimmat AT renkaat mitkä mahtuu pyörimään. En siinä tohinoissa tajunnu, että sinne tulee myös vannepainot... Noh. Tilasin yhden 265/70/17 testirenkaan ja kävin sen tasapainottamassa ja heitin alle. Pyörii, mutta ahtaimmassa kohtaa jää vain 5mm tilaa vanteen(vannepainon) ja satulan väliin. Kysymykseen:

1. Vaikuttaako tasapainotukseen lainkaan, jos siirrän painot kiinni tuohon nuolen osoittamaan huuleen, eli about 10mm ulospäin(puolia kohti). Tällöin saisin takaisin sen 10mm välyksen, mihin olisin tyytyväinen.
2. Saisin vielä lisää tilaa, kun vaihtaisin tuon paksun kaksipuoleisen tarran liimaan. Saisin painoista korkeutta pois. Estettä tälle?
3. Muita vaihtoehtoja?

satula1.jpg


satula2.jpg
 
Kävin hieman ajelemassa tuossa motarin kautta samalla ku kipasin kaupassa. Tosiaan lämpömittari laahasi 60-70 asteen välillä. Lämpöä kuitenkin rupes tulemaan sisään, tosin reilusti viiveellä. Kyllä tuo vielä viime viikolla toimi kun lämpömittari nousi ja lämpöä tuli sisälle ongelmitta. Toki ongelma saattanut olla jo pidempään, mut nyt oire paheni. Selvästi tuo termostaatti toimii joten kuten. Muistaakseni viime vuonna sai olla -20 pakkaset, että tuo mittari ei jaksanut nousta paljoa yli 60 asteen 80-alueella. Nyt on pihalla -1.

Voiko tuolla autolla ajella nyt ihan huoletta ennen huoltoa?
Se auton oma mittari voi näyttää vaikka 45c todellisella jäähdytysnesteen lämmöllä jo 90c. Obd kautta saa tarkempaa dataa.
 
Onko suositella pyyhkinjänsulkia jotka kestäisi? Ostin vuosi sitten Biltemasta ja nyt jo toinen ei pyyhi kunnolla enää keskiosasta.. Eipä noi kalliita ole vaikka vuoden välein vaihtaisikin, mut jos kerralla kunnolla saisi, ei tarvisi vaihdella..
Denso. Niitä käytetään esim korealaisissa tehdasasennusosina. On kokemuspohjaisesti paras pyyhkijänsulka mitä rahalla saa. Ainakin Motonet myy ko merkkiä.
 
Denso. Niitä käytetään esim korealaisissa tehdasasennusosina. On kokemuspohjaisesti paras pyyhkijänsulka mitä rahalla saa. Ainakin Motonet myy ko merkkiä.
Samoin ilmeisesti Lexuksissa. Ainakin näin väitti Motonetin myyjä. Ja samoilta näyttivät kuin Lexuksen logolliset kun revin autosta pois ja vertasin.
 
Mitä ihmettä oikein teen tässä elämässä? Käyttöauton ylläpidossa vaikeuksia ja kaipaisin konkreettisia neuvoja tai jeesiä Vantaalla.

Nykyset talvirenkaat eivät pidä ilmaa ja olen jo korvaavat renkaat alustavasti hankkinut. 185/65/14 alumiinit -> 185/65/15 peltisiin eli mittari tulee heittämään. Teen tappiota 40€, ellen saa asennusta edullisesti jostain. Nykysistä renkaista olen jo kaupat sopinut ja ottanut tiedoksi jos jompikumpi noiden renkaiden myyjistä tekisi oharit, osaan varautua. Alunperin olin aikeissa ostaa vain 185/70/14 peltivanteet pölykapseleilla 60€:llä, mutta kumit ovat 15-vuotta vanhat, mutteivat ratkenneet. Nykyiset ovat 23-vuotta vanhat ja osumaa ottaneet vaikka miten paljon ja kestäneet kovaa ajoa.

Autossa ei ole kesärenkaita ollenkaan ja aikaisemmat vein romutukseen, koska olivat sakkorenkaiksi kuluneet ja osumia täynnä. Nelipyöräsuuntauksen jälkeen sanottiin että renkaan rakenne on kaput.

Nyt autossani on siis ongelmana termostaatti, jaruputki, sivupeili, lämpenemisongelmia ja taloudellisuuspulmia. Olen monesti putsannut sytyttimet öljystä. Toiseen käyttöautoon ei ole varaa. Nykyinen jarru siis toimii ja korjaamot sanoo vika on jarrurummussa, joka korjattii ja jostain vuotaa, jarruteho on hyvä, mutta kerran kahdessa viikossa pitää lisää jarrunestettä, ellei sitten koko putkea lähde vaihtamaan.
 
Nykyset talvirenkaat eivät pidä ilmaa ja olen jo korvaavat renkaat alustavasti hankkinut. 185/65/14 alumiinit -> 185/65/15 peltisiin eli mittari tulee heittämään.
Tuossa nopsaan renkaslaskinta käyttelin ja ei se nopeus nyt NIIN paljon tule heittämään. Virhettä siinä nyt on oikeallakin rengaskoolla jonkin verran eli tuo muutos "korjaa" sitä @100km/h ~4.6km/h eli luultavasti ei edes haittaa.
 
Tuossa nopsaan renkaslaskinta käyttelin ja ei se nopeus nyt NIIN paljon tule heittämään. Virhettä siinä nyt on oikeallakin rengaskoolla jonkin verran eli tuo muutos "korjaa" sitä @100km/h ~4.6km/h eli luultavasti ei edes haittaa.

Joo, mutta tieliikenne muutoksen ja jatkuvan pelottelun takia ajan aina tismalleen nopeuksien mukaisesti ja noi rekat ym ihan puskurissa kiinni aiheuttaa välillä vaaratilanteita villitakseineen. Nyt tuon pienen muutoksen takia seuraan hieman gps-navigaattoria puhelimesta, josta näkee nopeutta. Tässä isommassa renkaassa on ekaa kertaa talvikumit vain viisi vuotta vanhat (en ole uusimpia ikinä omistanut talvea varten, eikä nyt juuri lunta ole). Tähän autoon vanteiden ettiminen on kuin neulaa suosta etsisi, kun torissa on vain 3kpl-9kpl saatavilla ja sillä keskiö sovittemella saa isompia pienempää muutettua. Auton jos myyn en siitä 400€ enempää saa ja romuna sen satasen, joten ei kannata miettiä auton vaihtamista. Ajan loppuun ja katsastuksessa itken sitten ensi vuonna.
 
Tähän autoon vanteiden ettiminen on kuin neulaa suosta etsisi, kun torissa on vain 3kpl-9kpl saatavilla ja sillä keskiö sovittemella saa isompia pienempää muutettua.
Kyseleppä romuttamoilta jos (ilmeisesti kelpaa) peltikiekot käy. Jos niitä löytyy niin tuskin maksavat mansikoita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 942
Viestejä
5 057 533
Jäsenet
81 008
Uusin jäsen
karvaranne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom