Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jälkitarkistaa kuten @Dunlop sanoi. Tosi harvoinhan ne mitään jälkikiristyksiä tarvii, mutta pienen hutiloinnin sattuessa se on ihan hyvä tarkistaa että pultit on kunnolla paikallaan. Itselle riitti kerta kun tuntui vähän värähtelyjä ajaessa ja huomasi että yhdestä renkaasta kuudesta renkaanpultista oli paikalla enää yksi ja sekin löysällä, niin tullut tavaksi tarkistaa jälkeenpäin.Totanoin.
Jälkikiristys on itseasiassa ehkä tarpeen vain uusilla alumiinivanteilla ekan-tokan asennuksen jälkeen. Tuore valettu alumiini puristuu hieman kasaan ja muokkauslujittuu. Parin ekan kiristyksen jälkeen tätä ei enää tapahdu.
Koska tuo on tavan tallaajalle aivan liian monimutkainen asia ymmärtää, auto-/rengasliikkeet ovat itseään suojellakseen ottaneet tavaksi ohjeistaa aina jälkikiristämään kaikki pyörät.
Ite puhdistan aina osat ja kierteet, voitelen kierteet ja mutterien kartiot kevyesti keraamitahnalla ja vedän kaikki ristissä momenttiin, kahdessa vaiheessa.
Onhan noita uusiakin vanteita tullut ”jälkikiristeltyä” mutta ei sille ole koskaan ollut oikeasti tarvetta.
Eikä niitä muuten jälkikiristellä autotehtaalla tai sieltä lähtiessä, eikä autokaupassakaan. Orkkispyörät on tehtaan jäljiltä siihen saakka, kun autoon vaihdetaan ekan kerran talvipyörät, ellei jotain joudu korjaamaan/asentamaan sitä ennen.
Aivan junttitouhua kiristellä pyöränpultteja/muttereita ilman momenttiavainta. Sopii hätätilanteisiin ja nappisilmä-Ladoihin.
Mikä auto? Tämä kuulostaa omiin, joskin vähäisiin, kokemuksiin verrattuna aivan uskomattomalta. Jos renkaiden vaihdon jälkeen on yksikin pultti löystynyt kokonaan, mutta ei kuitenkaan irti, niin siitä on tullut niin paljon tärinää, että on ollut pakko ajaa sivummalle tarkastamaan tilanne.Itselle riitti kerta kun tuntui vähän värähtelyjä ajaessa ja huomasi että yhdestä renkaasta kuudesta renkaanpultista oli paikalla enää yksi ja sekin löysällä, niin tullut tavaksi tarkistaa jälkeenpäin.
Pajero. Ja joo, ehkä se värähtely oli vähän sellaista, että piti ajaa tien sivuun tarkistamaan tilannetta.Mikä auto? Tämä kuulostaa omiin, joskin vähäisiin, kokemuksiin verrattuna aivan uskomattomalta. Jos renkaiden vaihdon jälkeen on yksikin pultti löystynyt kokonaan, mutta ei kuitenkaan irti, niin siitä on tullut niin paljon tärinää, että on ollut pakko ajaa sivummalle tarkastamaan tilanne.
Olen aina ihmetellyt niitä tarinoita ja varoitteluita, että rengas vanteineen on voinut irronnut, koska jälkikiristys on ollut tekemättä. Tuleehan siitä nyt ihan helvetillinen meteli jo kauan ennen irtoamista?
Trodolla myös toiminto jossa voi laittaa runkonumeron tilaukseen että "ekspertit" tarkistavat osien sopivuuden.Omassa volvo v60 plug in hybrid 2013 ( VOLVO V60 I (155) D6 Hybrid AWD) tuli leimassa hylky. Pitäisi etuiskunvaimentimet vaihtaa ja samalla varmaan kannattaisi myös jouset uusia. Löin autodociin rekkarin ja sen perusteella löin osia ostoskoriin. Autoista en mitään tiedä, joten kauheasti en uskalla luottaa, että olisi oikeat osat ostoskorissa. Miten tässä saisi asiaan varmistuksen kun monenlaista osaa näyttää olevan tarjolla. Kovasti olisin kiitollinen jos joku viisaampi osaisi kommentoida, kuinka pahasti olen menossa metsään. Toki vaihtoehto olisi ajaa pajalle ja maksaa kiltisti mitä Mekaanikko-Matti vaihdosta ja osista nyhtää. Ajattelin, että olisi edullisempaa maksaa vain työstä, mutta jos kesken kaiken selviää, että osat on tilattu päin persettä, niin ei sekään halpaa ole ja tulee turhaa säätöä.
![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.