Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Kenellä kokemusta autokaupan purkamisesta? Millä perustein puritte ja tuliko ylläreitä? Ja onko jotain tiettyä mitä huomioida. Itsellä reklamaatio tehty, lakimies hankittu ja nyt odotellaan liikkeen vastausta.
 
Uus vai käytetty?
Käytetty 2007 JDM spessu. Ongelmana että auton tämän hetkiset korjauskustannukset ovat ainakin neljänneksen koko auton hankintahinnasta ja peljästään ehkä 6000e että auton saa tieliikennelailliseksi (ajovalojen kanssa ongelmaa).
 
Käytetty 2007 JDM spessu. Ongelmana että auton tämän hetkiset korjauskustannukset ovat ainakin neljänneksen koko auton hankintahinnasta ja peljästään ehkä 6000e että auton saa tieliikennelailliseksi (ajovalojen kanssa ongelmaa).
Milloin kauppa tehty?
 
Heinäkuussa. Kyseessä selkeä sopimusrikkomus (kaikkia sovittuja asioita ei ole vieläkään tehty) ja kaikki viat on raportoitu ja dokumentoitu välittömästi niiden ilmettyä, niin kirjallisesti kuin suullisesti.
Mitä vikoja? Onko ne sellaisia jotka ovat tuleet pidemmän ajan (eli ennen kauppaa) vai jotain mitä on hajonnut kaupan jälkeen? Yleisestihän noissa käytetyissä ei juuri ole muuta kuin perävalotakuu ellein myyjä muuta ole myöntänyt. Myyjä saattaa tulla vastaan korjauskustannuksissa, mutta kaupan purku on sitten eri asia ellei voi näyttää että on myyty viallinen ja paska auto joka on ollut rikki jo ostettaessa.
 
Mitä vikoja? Onko ne sellaisia jotka ovat tuleet pidemmän ajan (eli ennen kauppaa) vai jotain mitä on hajonnut kaupan jälkeen? Yleisestihän noissa käytetyissä ei juuri ole muuta kuin perävalotakuu ellein myyjä muuta ole myöntänyt. Myyjä saattaa tulla vastaan korjauskustannuksissa, mutta kaupan purku on sitten eri asia ellei voi näyttää että on myyty viallinen ja paska auto joka on ollut rikki jo ostettaessa.
Vikoja jotka on luvattu korjata, vikoja jotka ovat ilmenneet kaupanteon jälkeen, vikoja jotka ovat ilmenneet heti auton "korjauksesta" haun jälkeen (ajovalot toimivat miten sattuu heti heidän suorittaman suuntauksen jälkeen), vikoja jotka ovat aiheutetty myyjäliikkeen käyttämän toisen liikkeen toimesta (stereot rikottu), varusteita joita ei ole asennettu kuten sopimukseen on kirjattu (stereoihin asennettava lisäpalikka on asentamatta). Jokaisesta on antaa näytöt ja todisteet näistä olemassa. Eli tällä hetkellä auton kunto on sellainen että sen korjaaminen vaatii karkean arvion mukaan vähintään 6000e edestä korjauksia.

Kaupan purun ehdot siis kyllä täyttyvät (kuluttajaneuvonnan kommentti). Tahtoisin vain tietää mitä huomioida.
 
Aikamoinen sirkus vm2007 auton vuoksi?
Onko sulla heittää 20-30ke tosta vain autoon joka päivä? Tai sen korjaukseen heti 6000e+? Mikä ihmeen sirkus tässä on kyseessä? Ei itsellä ainakaan ole. Vuosimallilla ei ole mitään väliä, kyse on siitä että korjauskustannukset suhteessa siihen missä kunnossa autoa on minulle myyty vs mitä auto on nyt ovat kohtuuttomat suhteessa ostohintaan.
 
Onko sulla heittää 20-30ke tosta vain autoon joka päivä? Tai sen korjaukseen heti 6000e+? Mikä ihmeen sirkus tässä on kyseessä? Ei itsellä ainakaan ole. Vuosimallilla ei ole mitään väliä, kyse on siitä että korjauskustannukset suhteessa siihen missä kunnossa autoa on minulle myyty vs mitä auto on nyt ovat kohtuuttomat suhteessa ostohintaan.

Onko myyjän taloudellinen tilanne jotenkin heikko tällä hetkellä sitten kun ei ole sovittuja korjauksia tehnyt? Luulisi että asianajajan kanssa sopu löytyy mut harvoin näissä riita-asioissa muu lyö leiville kuin asianajaja.

Mikä auto siis kyseessä? JDM spessu ei oikein sano mitään ja 6k€ korjaukset kuulostaa kyllä huolestuttavalle niin mistä noin suuri summa muodostuu?
 
Onko myyjän taloudellinen tilanne jotenkin heikko tällä hetkellä sitten kun ei ole sovittuja korjauksia tehnyt? Luulisi että asianajajan kanssa sopu löytyy mut harvoin näissä riita-asioissa muu lyö leiville kuin asianajaja.

Mikä auto siis kyseessä? JDM spessu ei oikein sano mitään ja 6k€ korjaukset kuulostaa kyllä huolestuttavalle niin mistä noin suuri summa muodostuu?
Lexus LS600hL joka on Japanista uitettuna eli JDM auto mihin kelpaa pääosin vain JDM osat. Auton piti olla tällä viikolla puskurin korjauksessa, mutta auton keulaan reilu kuukausi sitten peruuttanut auto hajottikin puskuria tarpeeksi pahasti että sitä ei voi enää irroittaa tai sitä ei enää saisi kiinni, joten tällä hetkellä on puskuri toimituksessa Japanin Lexukselta. Liikkeenä on voittoa tekevät JDM autoihin erikoistunut pulju. Ostohinta oli jotain 22ke paikkeilla.

2040-2400e ballasti+kääntyvien led valojen ohjausmoduuli per puoli, kun lisää siihen työt jotka vaativat mm. puskurin irroituksen joten sanotaan yhden päivän työt kaikkineen ja ollaankin helposti siellä 6ke (esim Lexuksella tehdään ei EU autot tuntihinnalla eikä kiinteillä hinnoilla), rikottu JDM headunit 1000e+ käytettynä, uusi on monta tonnia, siihen työt ja tuon Crownfocuksen siirto onnistuneesti mankka purkaen uuteen mankkaan ja mankan ja keskikonsolin asennus onnistuneesti... sanotaan vähintään 4h edestä töitä+pientarvikkeet puuttuvien kiinnikkeiden osalta yms. Eli sanotaan nyt korjausten hinnaksi vähintään 7500e. Ollen yli 30% auton ostohinnasta.

Olen yrittänyt sovulla ja ilman säätöä saada asiaa kuntoon ja antanut aikaa koska japanin osien saanti on välillä vaikeaa... Olisi korjattu jo, jos vain halua olisi vastapuolella. Osia heillä kyllä on ja annoin jopa linkin ja osanumerot mitä puuttuu, mistä tilata jne. Sen lisäksi että heillä on toimivia soittimia muissa pihalla olevissa autoissa, samoin kuin noita valojen ohjausmoduuleita.
 
Lexus LS600hL joka on Japanista uitettuna eli JDM auto mihin kelpaa pääosin vain JDM osat. Auton piti olla tällä viikolla puskurin korjauksessa, mutta auton keulaan reilu kuukausi sitten peruuttanut auto hajottikin puskuria tarpeeksi pahasti että sitä ei voi enää irroittaa tai sitä ei enää saisi kiinni, joten tällä hetkellä on puskuri toimituksessa Japanin Lexukselta. Liikkeenä on voittoa tekevät JDM autoihin erikoistunut pulju. Ostohinta oli jotain 22ke paikkeilla.

Tämä puskuri juttu ei ilmeisesti liitty kysymääsi riitään,

Oletan siis että tuo törmäys hajoaminen ei liitty myyjään ja sen vastuisiin mitenkään.

2040-2400e ballasti+kääntyvien led valojen ohjausmoduuli per puoli, kun lisää siihen työt jotka vaativat mm. puskurin irroituksen joten sanotaan yhden päivän työt kaikkineen ja ollaankin helposti siellä 6ke (esim Lexuksella tehdään ei EU autot tuntihinnalla eikä kiinteillä hinnoilla), rikottu JDM headunit 1000e+ käytettynä, uusi on monta tonnia, siihen työt ja tuon Crownfocuksen siirto onnistuneesti mankka purkaen uuteen mankkaan ja mankan ja keskikonsolin asennus onnistuneesti... sanotaan vähintään 4h edestä töitä+pientarvikkeet puuttuvien kiinnikkeiden osalta yms. Eli sanotaan nyt korjausten hinnaksi vähintään 7500e. Ollen yli 30% auton ostohinnasta.

Olen yrittänyt sovulla ja ilman säätöä saada asiaa kuntoon ja antanut aikaa koska japanin osien saanti on välillä vaikeaa... Olisi korjattu jo, jos vain halua olisi vastapuolella. Osia heillä kyllä on ja annoin jopa linkin ja osanumerot mitä puuttuu, mistä tilata jne. Sen lisäksi että heillä on toimivia soittimia muissa pihalla olevissa autoissa, samoin kuin noita valojen ohjausmoduuleita.

Onko tämä korjaaminen nyt tuon puskurin takia jumissa, vai onko noden virheiden korjaaminen ihan kokonaan riida alainen, myyjä ei suostu korjamaan lainkaan. ta vain osittain.

Jos ostajalla sopii niin myyjälle on yksi vaihto purkaa kauppa, mutta tuo puskuri juttu sun pitää varmaan eka saada kuntoon, muuten siitä laskettelee palautusta isolla kädellä.
 
Lexus LS600hL joka on Japanista uitettuna eli JDM auto mihin kelpaa pääosin vain JDM osat. Auton piti olla tällä viikolla puskurin korjauksessa, mutta auton keulaan reilu kuukausi sitten peruuttanut auto hajottikin puskuria tarpeeksi pahasti että sitä ei voi enää irroittaa tai sitä ei enää saisi kiinni, joten tällä hetkellä on puskuri toimituksessa Japanin Lexukselta. Liikkeenä on voittoa tekevät JDM autoihin erikoistunut pulju. Ostohinta oli jotain 22ke paikkeilla.

2040-2400e ballasti+kääntyvien led valojen ohjausmoduuli per puoli, kun lisää siihen työt jotka vaativat mm. puskurin irroituksen joten sanotaan yhden päivän työt kaikkineen ja ollaankin helposti siellä 6ke (esim Lexuksella tehdään ei EU autot tuntihinnalla eikä kiinteillä hinnoilla), rikottu JDM headunit 1000e+ käytettynä, uusi on monta tonnia, siihen työt ja tuon Crownfocuksen siirto onnistuneesti mankka purkaen uuteen mankkaan ja mankan ja keskikonsolin asennus onnistuneesti... sanotaan vähintään 4h edestä töitä+pientarvikkeet puuttuvien kiinnikkeiden osalta yms. Eli sanotaan nyt korjausten hinnaksi vähintään 7500e. Ollen yli 30% auton ostohinnasta.

Olen yrittänyt sovulla ja ilman säätöä saada asiaa kuntoon ja antanut aikaa koska japanin osien saanti on välillä vaikeaa... Olisi korjattu jo, jos vain halua olisi vastapuolella. Osia heillä kyllä on ja annoin jopa linkin ja osanumerot mitä puuttuu, mistä tilata jne. Sen lisäksi että heillä on toimivia soittimia muissa pihalla olevissa autoissa, samoin kuin noita valojen ohjausmoduuleita.

Onko nämä vaatimukset kuitenkin realistisia ottaen huomioon auton iän jne? Useinhan noista riidoista voi lukea lehdistä et ostajan vaatimukset on olleet jotain, mutta kun ikävähennykset on otettu huomioon tai osa on jo palvellut ikänsä niin eipä ole kovin kummoista vastaantuloa saanut?

Ebaystä palikkaa tilalle ja hinnanalennusta jonkin verran?
 
Onko nämä vaatimukset kuitenkin realistisia ottaen huomioon auton iän jne? Useinhan noista riidoista voi lukea lehdistä et ostajan vaatimukset on olleet jotain, mutta kun ikävähennykset on otettu huomioon tai osa on jo palvellut ikänsä niin eipä ole kovin kummoista vastaantuloa saanut?

Ebaystä palikkaa tilalle ja hinnanalennusta jonkin verran?
Hänen lista on aika pitkä, myyjän versio tarinasta voi olla kovasti toisenlainen, mutta jos mennään tarinan mukaan.
- Vikoja jotka luvattu korjata, jos tarkoittaa että kaupanteossa tai sen jälkeen myyjä luvannut, niin kai aika selkeä.
- Myyjän korjaus aiheuttanut lisää vikoja, asia yhteydessä vie mielikuvaa myyjän vastuulle.
- Myyjäliikkeen aiheuttamia vikoja, no jos mennään sillä että myyjä ne on aiheuttanut (siis alihankkija), nii aika selvä.
- Varusteita asentamatta, kuullostaa aika selvältä

Jos nyt kyse ihan oikeista suht vakavista, eikä jostain pilkun nysäväämisestä. Niin se kai ihan sama minkäikäinen mitä makso, jos tuote ei ole alkuunkaan sitä mistä kaupat tehty, niin siitä kai lähdetään että virheet korjataan, ja tässä jos ostajalle sopii kaupan purku, niin myyjällekkin kuullostaisi hyvältä.


Myyjän tarina voi poiketa oleellisesti, jonka pohjalta aisiat voi olla ihan toisin.

Alla lainattuna se vikalista

Vikoja jotka on luvattu korjata, vikoja jotka ovat ilmenneet kaupanteon jälkeen, vikoja jotka ovat ilmenneet heti auton "korjauksesta" haun jälkeen (ajovalot toimivat miten sattuu heti heidän suorittaman suuntauksen jälkeen), vikoja jotka ovat aiheutetty myyjäliikkeen käyttämän toisen liikkeen toimesta (stereot rikottu), varusteita joita ei ole asennettu kuten sopimukseen on kirjattu (stereoihin asennettava lisäpalikka on asentamatta). Jokaisesta on antaa näytöt ja todisteet näistä olemassa. Eli tällä hetkellä auton kunto on sellainen että sen korjaaminen vaatii karkean arvion mukaan vähintään 6000e edestä korjauksia.

Kaupan purun ehdot siis kyllä täyttyvät (kuluttajaneuvonnan kommentti). Tahtoisin vain tietää mitä huomioida.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 517
Viestejä
5 005 316
Jäsenet
80 295
Uusin jäsen
Jekkupatteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom