- Liittynyt
- 11.03.2024
- Viestejä
- 813
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet, keskity asialliseen keskusteluun toisten käyttäjien arvostelun sijaan
Niin kun jo aijemmin sanoin jutuistasi selvästi huomaa ettet asiasta paljon tiedä, kun menee jatkuvasti selittelyksi edelliset puheet.Ei todennäköisesti tarvitsekaan, liukutappien puhdistus ja voitelu on yleensä aika simppeli homma. Kuten kirjoitin, jos pitää "herkistellä" myös jarrumännät, joutuu ehkä tapauksesta riippuen ottamaan myös satulan irti autosta kokonaan ts. jarruletku irti satulasta, minkä seurauksena taas joutuu puuttumaan myös jarrunestepuoleen. Eli vähintään lisäämään nestettä ja ilmaamaan jarrut homman päätteeksi. Ei kuitenkaan aina eikä kaikissa autoissa, kuten itsekin totesit pitää tietää miten missäkin autossa homma kannattaa tehdä. Olen toki itsekin tehnyt mäntien "kunnostuksen" autoon päin eli männät ulos niin pitkälle kuin uskaltaa ja puhdistus sopivilla välineillä, ja sitten varovasti painaen takaisin paikalleen, mutta pidän sitä vähän ranetuksena.
Toki ihmisillä on varmaan erilaisia käsityksiä siitäkin, mitä mainittu herkistely tarkoittaa, minulle se tarkoittaa satulan liikkuvien osien puhdistusta, voitelua ja toimivuuden tarkistusta. Alkuperäinen kysyjä kysyi mielipiteitä korjaamon kommenttiin ja edelleen olen samaa mieltä korjaamon kanssa, että ei kannata lähteä teettämään korjaamolla herkistelyä erikseen, ellei jarruissa ole huomattu jotain ongelmaa kuten jumimista tai vaikka palojen epätasaista kulumista. Jos taas jarruille tehdään joka tapauksessa remonttia, vaihdetaan vaikka paloja, niin mielestäni asiallinen korjaamo tekee sen ns. herkistelyn aina samalla. Ja sitten jos satulassa on oikeasti jotain vikaa, vaikka tiivistekumit huonossa kunnossa ja liukutapit tai männät pahasti ruosteessa, niin äkkiä pääsee helpommalla ja halvemmalla vaihtamalla koko satulan kuin maksamalla korjaamon tuntiliksaa siitä, että joku yrittää kunnostaa sitä vanhaa.
Tässä hyvä esimerkki " jarrujen perusteellinen herkistely voi siten vaatia saman työmäärän kuin perusteellisempi jarruremontti, ehkä jopa enemmän jos herkistelyn jälkeen yritetään koota jarrut uudelleen vanhoilla osilla."
Miten helvetissä se vanhoilla osilla kasaaminen vaati "jopa enemmän" työtä?
Tässä toinen esimerkki. " Kuten kirjoitin, jos pitää "herkistellä" myös jarrumännät, joutuu ehkä tapauksesta riippuen ottamaan myös satulan irti autosta kokonaan ".
Mikä tällainen tapaus on, kun se jarrusatula on aina letkun päässä kiinni ja sen saa sopivaan asentoon että pystyy ruikkaamaan vähän voiteluainetta männän suojakumin alle, on ylivoimainen tehtävä vain kädettömälle ja yksikätiselle.
Jarrunesteiden vaihtoväli on merkistä riippuen 2-4 vuotta ja silloin voi tietysti ottaa vaikka koko satulan sekä männän irti, niin saa varmasti putsattua männän ja sylinterin perusteellisesti, jossain vaiheessa olisi hyvä myös uusia se suojakumi, ne kun vanhetessaan kovettuu eikä ole enää niin kimmoisia.
Viimeksi muokattu:

