Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Suurin syy jumiviin jarruihin on ainakin omalla kohdalla ollut juurikin itse sylinteri. Kyllä joutuu purkamaan satulan irti ja tapauksesta riippuen takajarruisa puristamaan jopa pyöritettävällä puristimella että saa liikkumaan.
Letkuja ei tarvitse irottaa tai jarrunesteitä tarvitse lisätä, eikä vaihtaa jos ei halua.
Nimimerkillä jokuset jarrut herkistelleenä.
Ps. Silloin tällöin ihan kunnon jarrutuksia ja käsijarrun käyttöä jatkuvasti niin ei tarvitse "herkistellä"
 
Jutuistasi paljastuu ettet tiedä asiasta yhtään mitään, kun jarrusatula on pakko irroittaa, jos meinaa saada liukutapit irti putsattavaksi ja jarrusatulaa ei tarvitse "ottaa pöydälle" muussa tapauksessa kun vaihdat koko jarrusatulan.
Loppu on myös täyttä holynpölyä kun asiasta et mitään tiedä, eli siihen on ihan turha edes vastata.

Ilmaisin itseäni huonosti, toki jarrusatula pitää irrottaa liukutappien putsaamiseksi, tarkoitus oli sanoa ettei sitä tarvitse irrottaa jarruletkusta ts. ottaa autosta kokonaan irti pelkkien liukujen puhdistamiseksi.
 
Ilmaisin itseäni huonosti, toki jarrusatula pitää irrottaa liukutappien putsaamiseksi, tarkoitus oli sanoa ettei sitä tarvitse irrottaa jarruletkusta ts. ottaa autosta kokonaan irti pelkkien liukujen puhdistamiseksi.

Miksi ihmeessa satulaa tarvitsisi koskaan irroittaa kokonaan liukutappien puhdistamiseksi?
 
Miksi ihmeessa satulaa tarvitsisi koskaan irroittaa kokonaan liukutappien puhdistamiseksi?

Ei todennäköisesti tarvitsekaan, liukutappien puhdistus ja voitelu on yleensä aika simppeli homma. Kuten kirjoitin, jos pitää "herkistellä" myös jarrumännät, joutuu ehkä tapauksesta riippuen ottamaan myös satulan irti autosta kokonaan ts. jarruletku irti satulasta, minkä seurauksena taas joutuu puuttumaan myös jarrunestepuoleen. Eli vähintään lisäämään nestettä ja ilmaamaan jarrut homman päätteeksi. Ei kuitenkaan aina eikä kaikissa autoissa, kuten itsekin totesit pitää tietää miten missäkin autossa homma kannattaa tehdä. Olen toki itsekin tehnyt mäntien "kunnostuksen" autoon päin eli männät ulos niin pitkälle kuin uskaltaa ja puhdistus sopivilla välineillä, ja sitten varovasti painaen takaisin paikalleen, mutta pidän sitä vähän ranetuksena.

Toki ihmisillä on varmaan erilaisia käsityksiä siitäkin, mitä mainittu herkistely tarkoittaa, minulle se tarkoittaa satulan liikkuvien osien puhdistusta, voitelua ja toimivuuden tarkistusta. Alkuperäinen kysyjä kysyi mielipiteitä korjaamon kommenttiin ja edelleen olen samaa mieltä korjaamon kanssa, että ei kannata lähteä teettämään korjaamolla herkistelyä erikseen, ellei jarruissa ole huomattu jotain ongelmaa kuten jumimista tai vaikka palojen epätasaista kulumista. Jos taas jarruille tehdään joka tapauksessa remonttia, vaihdetaan vaikka paloja, niin mielestäni asiallinen korjaamo tekee sen ns. herkistelyn aina samalla. Ja sitten jos satulassa on oikeasti jotain vikaa, vaikka tiivistekumit huonossa kunnossa ja liukutapit tai männät pahasti ruosteessa, niin äkkiä pääsee helpommalla ja halvemmalla vaihtamalla koko satulan kuin maksamalla korjaamon tuntiliksaa siitä, että joku yrittää kunnostaa sitä vanhaa.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet, keskity asialliseen keskusteluun toisten käyttäjien arvostelun sijaan
Ei todennäköisesti tarvitsekaan, liukutappien puhdistus ja voitelu on yleensä aika simppeli homma. Kuten kirjoitin, jos pitää "herkistellä" myös jarrumännät, joutuu ehkä tapauksesta riippuen ottamaan myös satulan irti autosta kokonaan ts. jarruletku irti satulasta, minkä seurauksena taas joutuu puuttumaan myös jarrunestepuoleen. Eli vähintään lisäämään nestettä ja ilmaamaan jarrut homman päätteeksi. Ei kuitenkaan aina eikä kaikissa autoissa, kuten itsekin totesit pitää tietää miten missäkin autossa homma kannattaa tehdä. Olen toki itsekin tehnyt mäntien "kunnostuksen" autoon päin eli männät ulos niin pitkälle kuin uskaltaa ja puhdistus sopivilla välineillä, ja sitten varovasti painaen takaisin paikalleen, mutta pidän sitä vähän ranetuksena.

Toki ihmisillä on varmaan erilaisia käsityksiä siitäkin, mitä mainittu herkistely tarkoittaa, minulle se tarkoittaa satulan liikkuvien osien puhdistusta, voitelua ja toimivuuden tarkistusta. Alkuperäinen kysyjä kysyi mielipiteitä korjaamon kommenttiin ja edelleen olen samaa mieltä korjaamon kanssa, että ei kannata lähteä teettämään korjaamolla herkistelyä erikseen, ellei jarruissa ole huomattu jotain ongelmaa kuten jumimista tai vaikka palojen epätasaista kulumista. Jos taas jarruille tehdään joka tapauksessa remonttia, vaihdetaan vaikka paloja, niin mielestäni asiallinen korjaamo tekee sen ns. herkistelyn aina samalla. Ja sitten jos satulassa on oikeasti jotain vikaa, vaikka tiivistekumit huonossa kunnossa ja liukutapit tai männät pahasti ruosteessa, niin äkkiä pääsee helpommalla ja halvemmalla vaihtamalla koko satulan kuin maksamalla korjaamon tuntiliksaa siitä, että joku yrittää kunnostaa sitä vanhaa.
Niin kun jo aijemmin sanoin jutuistasi selvästi huomaa ettet asiasta paljon tiedä, kun menee jatkuvasti selittelyksi edelliset puheet.
Tässä hyvä esimerkki " jarrujen perusteellinen herkistely voi siten vaatia saman työmäärän kuin perusteellisempi jarruremontti, ehkä jopa enemmän jos herkistelyn jälkeen yritetään koota jarrut uudelleen vanhoilla osilla."
Miten helvetissä se vanhoilla osilla kasaaminen vaati "jopa enemmän" työtä?
Tässä toinen esimerkki. " Kuten kirjoitin, jos pitää "herkistellä" myös jarrumännät, joutuu ehkä tapauksesta riippuen ottamaan myös satulan irti autosta kokonaan ".
Mikä tällainen tapaus on, kun se jarrusatula on aina letkun päässä kiinni ja sen saa sopivaan asentoon että pystyy ruikkaamaan vähän voiteluainetta männän suojakumin alle, on ylivoimainen tehtävä vain kädettömälle ja yksikätiselle.

Jarrunesteiden vaihtoväli on merkistä riippuen 2-4 vuotta ja silloin voi tietysti ottaa vaikka koko satulan sekä männän irti, niin saa varmasti putsattua männän ja sylinterin perusteellisesti, jossain vaiheessa olisi hyvä myös uusia se suojakumi, ne kun vanhetessaan kovettuu eikä ole enää niin kimmoisia.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan, että tappiolle jää jos "1-2 vuoden välein" ostaa herkistelyt tuntityönä korjaamolta sen sijaan, että käyttää niitä jarruja välillä kunnolla ja palaa/levyä vaihtoon sitten kun vaihdolle aihe löytyy.
 
Veikkaan, että tappiolle jää jos "1-2 vuoden välein" ostaa herkistelyt tuntityönä korjaamolta sen sijaan, että käyttää niitä jarruja välillä kunnolla ja palaa/levyä vaihtoon sitten kun vaihdolle aihe löytyy.
Jarruja pitää käyttää aina kunnolla, eikä lepuuttaa sitä jalkaa siinä jarrulla, siinä vaan pilaa jarrulevyt ja palat, koska niiden pinnat niin sanotusti "lasittuu", eikä sillä "kunnolla käyttämisellä" ole mitään merkitystä jarrujen toimintaan, kun ei sillä lisää voiteluainetta saa sinne liukupappeihin tai männän ja sylinterin väliin.
Vai millä logiikalla ne hekistyy "kunnolla käyttämällä" ?
Eikä uuteen autoon tarvitse tehdä mitään ensimmäiseen 3-4 vuoteen, tämä koskee lähinnä vanhempaa autoa jossa suojakumit on jo menettäneet kimmoisuuttaan, jos olet vanhan auton vasta ostanut, eikä jarruhuolloista ole ylensä luotettavaa tietoa miten asian laita on, ja sitten kun herkistely on kunnolla tehdyt, niin menee hyvin se 2 vuotta taas eteenpäin, itse teen keväällä renkaan vaihdon yhteydessä niin säästyy siinäkin yksi työvaihe kokonaan.
Eikä tuo ole vaikea tehdä itse.
 
Viimeksi muokattu:
Jarruja pitää käyttää aina kunnolla, eikä lepuuttaa sitä jalkaa siinä jarrulla, siinä vaan pilaa jarrulevyt ja palat, koska niiden pinnat niin sanotusti "lasittuu", eikä sillä "kunnolla käyttämisellä" ole mitään merkitystä jarrujen toimintaan, kun ei sillä lisää voiteluainetta saa sinne liukupappeihin tai männän ja sylinterin väliin.
Vai millä logiikalla ne hekistyy "kunnolla käyttämällä" ?
Eikä uuteen autoon tarvitse tehdä mitään ensimmäiseen 3-4 vuoteen, tämä koskee lähinnä vanhempaa autoa jossa suojakumit on jo menettäneet kimmoisuuttaan, jos olet vanhan auton vasta ostanut, eikä jarruhuolloista ole ylensä luotettavaa tietoa miten asian laita on, ja sitten kun herkistely on kunnolla tehdyt, niin menee hyvin se 2 vuotta taas eteenpäin, itse teen keväällä renkaan vaihdon yhteydessä niin säästyy siinäkin yksi työvaihe kokonaan.
Eikä tuo ole vaikea tehdä itse.
Isoin syy jarrujumeille on puhdas käyttämättömyys. Normi auto pysähtyy 90% ajasta etujarrujen voimin. Takajarrut eivät liiku ja jumittuvat. 120kmh esim motarin rampilla ja liinat kiinni jarrulla seisten ei pysähdyksiin asti noin kerran kuussa pitää jarrut käytössä oikein mukavasti. "Jokunen" VAG tuli herkisteltyä kun tein huollon puolella hommia.
 
Olisin sitä mieltä että 120 vauhdista täysjarrutus jarrulla seisten autolla jossa jo lähtökohtaisesti epäillään jotakin epäoptimaalisuutta jarrujen tekniikassa liittyy ihan turhaa riskiä ja renkaitten kulumista.

Tuon ihan saman jarrulla seisomisen absin nylkyttäessä jotta saadaan jarrumäntiin liikettä aikaiseksi ja takalevyihin pinnan hioutumista ruosteet pois voi tehdä 30kmh vauhdista hiekkatiellä paljon pienemmällä riskillä ja jälkiä analysoimalla voi jopa nähdä jarruttaako takajarrut tasaisesti vai ei.

Asfaltilla jarruttaminen on niin etujarrupainotteista että toisen takajarrun täysi toimimattomuuskin voi jäädä huomaamatta jos auto sattuu puoltamaan sopivasti etujarrujen 5% tehokkuuseron vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Olisin sitä mieltä että 120 vauhdista täysjarrutus jarrulla seisten autolla jossa jo lähtökohtaisesti epäillään jotakin epäoptimaalisuutta jarrujen tekniikassa liittyy ihan turhaa riskiä ja renkaitten kulumista.

Tuon ihan saman jarrulla seisomisen absin nylkyttäessä jotta saadaan jarrumäntiin liikettä aikaiseksi ja takalevyihin pinnan hioutumista ruosteet pois voi tehdä 30kmh vauhdista hiekkatiellä paljon pienemmällä riskillä ja jälkiä analysoimalla voi jopa nähdä jarruttaako takajarrut tasaisesti vai ei.

Asfaltilla jarruttaminen on niin etujarrupainotteista että toisen takajarrun täysi toimimattomuuskin voi jäädä huomaamatta jos auto sattuu puoltamaan sopivasti etujarrujen 5% tehokkuuseron vuoksi.
Hei mietis vähän. Tarjoaako hiekka samaa kitkaa ja samaa tarvetta jarrujen teholle. Hieklla jarruja hädin tuskin kutitellaan. Jos seisot abs jarruilla asfaltilla, jokainen nurkka saa kyllä jumppaa. Tuo anaaalisointi tulee kyseeseen jos autossa ei ole ABS:iä.
 
Tarve jarrujen teholle ei ole oleellista. Jarrumäntien voima ja liike riippuu ainoastaan siitä kuinka kovaa jarrupoljinta painetaan ja täsmälleen sama maksimivoima mäntiä liikuttamaan saadaan jopa auton seisoessa täysin paikallaan kunhan vain on ruista nelipäisessä lihaksessa painaa jarrupoljinta.

Absin kanssa takajarruista jäävä jälki on katkonainen mutta niiltä hetkiltä kun jarrutetaan saa ihan saman tiedon jarrujen tehosta kuin absittomallakin autolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 741
Viestejä
4 973 731
Jäsenet
79 840
Uusin jäsen
T0mmiT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom