Pienet apukäynnistimet eli starttiboosterit

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 976
Ketjun aloittajan tunnus poistettu, alkuperäinen keskustelunavaus:

---


Onkos tullut moisia hankittua? Alkuun pidin noita ihan leluina, mutta kyllä ne ilmeisen toimivia on, joskin mainospuheet yli 600A virroista on melkoista puppua.

jerry bskorner on Youtube kanavalla testaillut erinäisiä boostereita ison kasan ja suurimmalla osalla tuntuu käynnistysvirrat jäävän 200A pintaan. Muutamilla malleilla päässyt päälle kolmen sadan. Jännitteet droppaa melkein kaikilla aika radikaalisti huomattavasti alle 10V.

Tässä sen viimeisinpiä testituloksia.



The top 5 most power jumpstarters are:

1 Audew Jump Starter
2 Antigravity xp-10 Jumpstarter
3 Nautic Sport Jump Starter
4 Autovox Jump starter
5 iclever Jump starter

Jos laite jää pakkaseen, niin silloin ei välttämättä autoa enää käynnistetäkään ennenkuin kapineen saa lämpimäksi.



Voisihan joku tuommoinen ihan kätevä olla olemassa, niin ei aina tarvitse kaapeleiden kanssa alkaa kikkailemaan ja ei paljon tilaa vie.
 
En oikein näe pointtia tuollaisessa, kun ongelma on juuri se säilytyslämpötila, joten ei sitä kuitenkaan autossa kannata säilyttää. Isompi boosteri taas mahtuu hyvin sisätiloihin jemmaan ja sellasella jo starttaa vaikka naapurin kuorma-auton jos tarvii.
Tollasen yli 100e hinnalla saa jo ihan hyvän normaalikokoisen boosterin.

On tullut kyllä käytettyä kuitenkin tämmöstä: Kotkan Akkukeskus

Toi on ainakin ihan toimiva, tosin vähän epäilen että antaa luvattuja virtoja. Ja nuo johdot ovat aivan onnettoman lyhyet. Joidenkin autojen kohdalla ei riitä pituus että saisi maakaapelia mihinkään järkevään paikkaan kiinni.
 
Eikö nimenomaan nuo litium-akut ole ihan varteenotettavia myös normaaleilla pakkaskeleillä, vaikka boosteria säilyttäisikin autossa? Superkonkista nyt puhumattakaan.
 
Tuommoisella Apukäynnistin, 12 V, 900 A, mukana kompressori - - Biltema
laitettiin kesällä useampikin romuauto käyntiin kun pihaa tyhjättiin. Vaatii kuitenkin että auton varsinainen akku on edes jonkinlaisessa kunnossa. Antaa juuri sen tarvittavan lisäpotkun että kone pyörii kunnolla muutaman kriittisen sekunnin ja jännite pysyy silti riittävällä tasolla kipinän tuottamiseksi.
 
Doca D569 apukäynnistimestä on itsellä kokemusta ja hyvin tuntus toimivan myös noissa peltoromujen käynnistämisessä yms

Siinä 2.5 V6 Mondeon käynnistystä


Ja Siinä GT primeran käynnistämistä joka on seissyt pidemmän aikaa
 
Faijalla oli joku Motonetistä ostettu satkun miniboosteri. Kyllä bensa-auto lähti käyntiin, mutta kun 2.0 turbodiisseli corollaa yritti herätellä, niin boosterin akku pullistui ja kuoret repeili liitoksistaan:rofl: Sai uuden tilalle, mutta dieseliä on turha herätellä noilla pienillä laitteilla.
 
Kuulosti molemmissa tapauksissa siltä, että oli ihan siinä ja siinä, että jaksaako pyöräyttää. Pakkasessa varmaan täysin turha kapine.

Kyllä, mondeossa kyykkäs jännitteet startissa niin alas että mittaristo resetoitui uudelleen, huomaa tuosta kun mittarit menee pohjaan ja palaa takaisin. Pakkasella aivan turha kapistus.
 
Kuulosti molemmissa tapauksissa siltä, että oli ihan siinä ja siinä, että jaksaako pyöräyttää. Pakkasessa varmaan täysin turha kapine.
Ei tuo mondeo tuon paremmin pyöritä omallakaan akulla.. Primeran kohdalla oli jo varmaa jännitteet laskenu kun oltiin tuota jo keretty testailemaan... Kunhan tulis pakkaset niin voin koittaa :)
 
Kyllä, mondeossa kyykkäs jännitteet startissa niin alas että mittaristo resetoitui uudelleen, huomaa tuosta kun mittarit menee pohjaan ja palaa takaisin. Pakkasella aivan turha kapistus.

Mondeossa resetoituu mittaristo aina kun käytän akunkengän irti

Tai oikeastaan ajaa vain jonku testi tilan tuossa tapauksessa
 
Tuommoinen superkonkkaboosteri olisi talvikausina ihan järkevä asentaa kiinteästi autoon vähentämään akun stressiä. Tosin miten pitkään moinen kapine oikeasti kestää, kun hintakin on 149€ (biltsussa).



En kyllä menisi mitään hapis konkka viritystä laittamaan autoon kiinteästi. Nuo kiinan räpsyt nyt on laadultaan ihan mitä sattuu, niin kiva kun se sitten posahtaa jossain vaiheessa kesken ajon. Taloudellisestikaan en näkisi tuossa paljoa järkeä kun tuolla hinnalla saa jo uuden akun, eikä sitä akkua nyt ihan joka vuosi vaihdella, jos sen pakkasella välillä lataa.
 
Litiumit saa pakkasesta niin paljon selkään että ei niistä ole pakkasessa säilytettynä juuri iloa kyllä. Isommissa akuissa sentään saa akkua lämmitettyä starttaamalla niin että sen resistanssi putoaa ja virtaakin irtoaa mutta ei pikku boostereiden kapasiteetti kyllä siihen riitä.
 
Noissa halvemmissa sanoisin että enemmän tuurista kiinni. Olen itse käynnistellyt kiinaskootteria kiina akulla kovimpina päivinä pirun kylmänä talvena -37c ja ekalla käyntiin joka päivä koko talven mutta olen myös laittanut uuden semi ok maineisen halpismerkin autoon ja se paska ei jaksanut -10c pakkasessa käynnisttää vaan hyydytti itsensä sillä välin kun yritin kikkailla kaasun kanssa pari sekunttia että kippo saisi bensaa (harraste jossa "hiukan" ongelmaa seoksien kanssa) ja akku itsessään oli sen jälkeen jo käytännössä paskana. Sain toki uuden takuuseen mutta oma vaivansa sekin on, etenkin jos käyttis kyseessä. Samat säännöt käytännössä pätevät noihin starttereihin omien kokemusten mukaan, erona vain että takuu ei ole kummoinen kunnon monivuotinen takuu jossain auton akussa.
 
Kokeilin myös Telwin Drive 13000 mallia toiseen traktoriin ja

Ostin Telwin 13000 viimevuoden syksyllä ja käynnistelin auton ainakin 10 kertaa talvella kovilla pakkasilla. Aivan selvä ero. Parinkympin pakkasilla normaali käynnistys ilman lämmitystolppaa ja Telwiniä oli hidasta pyöritystä eikä lähtenyt. Telwin kiinni ja sellainen kesä-startin oloinen käynnistys. Olen tyytyväinen ostokseeni ja käytän sitä varmaankin taas tulevana talvena.
 
Ostin Telwin 13000 viimevuoden syksyllä ja käynnistelin auton ainakin 10 kertaa talvella kovilla pakkasilla. Aivan selvä ero. Parinkympin pakkasilla normaali käynnistys ilman lämmitystolppaa ja Telwiniä oli hidasta pyöritystä eikä lähtenyt. Telwin kiinni ja sellainen kesä-startin oloinen käynnistys. Olen tyytyväinen ostokseeni ja käytän sitä varmaankin taas tulevana talvena.
Mimmoista moottoria veivasit käyntiin....? :cool:
 
Halvemmalla selviää kun ottaa jonkun vanhan autonakun, jossa piisaa vielä puhtia starttiin ja lätkäsee sen kiinni kaapeleilla autoon kun starttaa.

Akun ei tarvitse kuitenkaan jaksaa kuin muutama startti. Itsellä akun virkaa hoitaa bilteman joku 10v vanha 60ah tekele, ihmeen hyvin jaksaa virtaa antaa useampaankin starttiin, vaikka autossa ollessa vielä täyteen ladattunakin jaksoi tasan yhden startin.
 
Mulla on ollu sellanen pieni 12V akku mukana. Ja kaapelit. En tiedä oliko se jostain moposta vai mistä, mutta pieni kuitenkin. Sillä lähtee komeasti kyllä autokin tarvittaessa käyntiin.
 
Ite roudailen kans bilteman akkua auton takakontissa. Helppo antaa virtaa omaan autoon ja toisten autoihin kesät talvet.
 
Akku painaa toistakymmentä kiloa, pitää sitoa kiinni tukevasti, vie tilaa 10l, todennäköisesti on tyhjä, kun sitä joskus vuosien päästä tarvitset...

vs

Litium boosteri painaa kilon, mahtuu vaikka hanskalokeroon tai penkin alle antaa virtaa paremmin, kuin vanha akku...

Jos tosiaan on niin, että litium boosteri tärskäyttää auton käyntiin vaikka on ollut vuosia autossa, niin sitten taidan vaihtaa perinteisen akun takakontista boosteriin.
 
Litiumboosterin huonot puolet:
- Kylmässä säilytettynä (hanskalokero esim) virranantokyky romahtaa, kovalla pakkasella ei välttämättä enää mitään apua. Sama noilla isoilla kannettavilla boostereilla, jos yrittää ulkona/autossa säilytellä käynnistää. Citikan dieselistä oli akku tyhjä, ja isolla boosterilla yritin käyntiin -> ei auttanut ollenkaan.
Voi todistaa vääräksi, mutta itse en ole nähny vielä tapausta että vaikka -27c:ssä pidetty pikkuboosteri starttaisi enää mitään.

- Jos auto on huono käynnistymään jostain muusta syystä, ja joutuu tekemään pitkiä starttailuja, loppuu virrananto kyky aika nopeasti, koska pieni kapasiteetti.

- Lyhyet johdot. Audi A6:ssa ei ylettänyt maahauenleuka mihinkään, kun plussan laitto apuvirtapisteeseen. Akun löytämiseen tarvitaan takapenkin irroitus (työkaluilla). Tähän on kyllä ratkaisu: tekee apuvirtakaapeleilla jatkoksen.

- Jos sisäinen akku tai elektroniikka vioittuu, joutuu useimmiten ostamaan uuden laitteen.

-Koska sillä voi ladata puhelinta, tablettia, yms. Niin todennäköisesti se on lähempänä tyhjää kun sitä oikeasti tarttisi. Normaalin akun/boosterin lataa syksyllä täyteen, se on keväällä edelleen täysi jos ei ole tarvinnu käyttää talvella.
 
Jos tosiaan on niin, että litium boosteri tärskäyttää auton käyntiin vaikka on ollut vuosia autossa, niin sitten taidan vaihtaa perinteisen akun takakontista boosteriin.
Tuon minäkin haluan nähdä jos vielä muutaman kuukauden kylmässä olon jälkeen lähtee. Kesä erikseen.

Eikö olisi helpompaa pitää auton oma akku kunnossa?
Jonain päivänä se pettää eikä varota. Joku solmuun mennyt tietokonekin tms. ihan hyvä ehdokas tyhjentäjäksi.
Akku painaa toistakymmentä kiloa, pitää sitoa kiinni tukevasti, vie tilaa 10l, todennäköisesti on tyhjä, kun sitä joskus vuosien päästä tarvitset, pitäisi muistaa ladata parin kuukauden välein, purkautuneena jäätyy, halkeaa ja takakontti on ruosteessa, kun hapot syövyttää.

vs

Litium boosteri painaa kilon, mahtuu vaikka hanskalokeroon tai penkin alle antaa virtaa paremmin, kuin vanha akku, voi myös käyttää virtalähteenä monille muille asioille.
Kiinnitys taitaa olla se suurin ongelma, sekään ei itsellä ole ongelma kun kontissa vakiona tavaraa sen verran, että siellä ei akut liikuskele jos on kyydissä.

Veikkaan, että litiumboosterikaan ei tykkää jos on tyhjänä pidempään vaikka sietääkin paremmin. Boosterikin pitäisi ladata jossain. Ainoa järkevä kombinaatio olisi tupakansytyttimestä ladata säännöllisesti, jolloin sitä virtaa sitten olisi kun akku pettää. Saman virityksen voi toki tehdä oikeallekin akulle sinne konttiin.

Akussa runtua vähän eri tapaan ja huonossa tapauksessa eli jos akku täysin kuollut, voi sen akun pistää sinne alkup. akun tilalle.

Ja hinta kai se siinä suurin ero, boosterit ei ole ilmaisia, muutaman vuoden vanha akku on käytännössä arvoton ja merkistä riippuen voi olla tässä vaiheessa hyvä siirtää vara-akuksi.
 
Vaihtamalla akku uuteen kerran vuodessa?

No ei sitä akkua kyllä kerran vuoteen tarvitse vaihtaa, jos auto on ehjä. Toki jos laturi ei toimi jne., niin varmasti tappaa akun nopeasti. Pätkäajoon kaveriksi laturi ja lämmitin, niin akku on talvella aina täyteen tai lähes täyteen ladattu. Toki jos kiinostaa kikkailla apukäynnistimen kanssa, niin mikä siinä. Kotona toki varalla pari vanhaa akkua, jos tarvetta ilmenee saada apuvirtaa.
 
Jaa minkäslaisen laitteen sitä hommaisi kun on ruvennut jo tosissaan vituttamaan raahata akkuja eessun taassun kun ei noista romuista koskaan muista repiä napoja irti kun jättää pidemmäksi aikaa seisomaan. Sais toimia vielä aikuisten pakkasillakin. Säilytys toki lämpöisessä, mutta voi joutua oleskelemaan kymmeniä minuutteja pakkasessa ennen pyörittelyjä.

Ennen oli mallia raahattava ukkelin aikainen boosteri joka asiansa ajoi ja traktorit jne tärähti käyntiin mutta sehän levisi. Hieman kiinnostelisi tuollainen pieni kapine, kun matkaakin välillä autojen luokse on.

Hintaakaan ei toki saisi kovin monta rahaa olla..

Tekeekö esimerkiksi APUKÄYNNISTIN / VARAVIRTALÄHDE 18000MAH CRX mitään kun zetori tuumaa että ei tänään, viluttaa näillä kahenkympin pakkasilla?
 
Eikö olisi helpompaa pitää auton oma akku kunnossa?

En mielelläni anna muille apuvirtaa omasta autosta tai ota sitä muiden autoista omaani. Irtoakun kanssa on turvallisemmalla puolella.

Myös talvipakkasilla saatan joutua ajamaan pätkäajoa, jolloin akku hyytyy helposti vaikka olisi uusi ja vasta ladattu. Se takakontissa oleva akku riittää muutamaan käynnistykseen hienosti.
 
Aika hintavia on noi "isommat" apukäynnistimet... o_O
Halvalla pääsee kun on vanha apuakku ja kaapelit, jaksaa täräyttää korkeaviritteisen 7L V8 käyntiin... :cool:
Epäilen ettei noilla taskumallin käynnistimillä tapahdu mitään...? :vihellys:
 
Just katselin auton takakonttia ja mietin kun se auton oma akku on siellä niin laittais lisäakulle kiinnityksen sinne ja piuhat sillekin ja kytkin väliin niin voi ajoon lähtiessä kytkeä senkin latautumaan ja parkkiin tullessa kytkeä pois. Ainakin varmistu sillä, että jos jää valoja tms päälle niin ei molemmat tyhjene ja on aina virtaa..
 
Menee idea jos laittaa älylaturin. Ei ole sähköä joka paikassa saatavilla.

Akku on aina akku. Yksinkertaista ja luotettavaa tekniikkaa.
 
Ei kuulosta järkevältä laittaa laturia autoon jossa on jo laturi akun latausta varten. J a onko sellaista edes olemassa..?

Ei se mitään laturin elinikää lyhennä.
 
Voi olla, ei ainakaan äkkiä googlaamalla löytynyt. Jos löydät, niin laita linkki. Kiinnostaa miten se on toteutettu.

Ei se kapasiteetti sitä laturia kiinnosta. Jos suuri akku rasittaisi jostain mystisestä syystä laturia niin silloinhan autoon kannattaisi laittaa niin pieni akku kuin mahdollista.
 
En nyt hirveästi noistaa ymmärrä, mutta eikö hihi-miehillä ole ollut kahden akun systeemejä jo iänkaiken, joissa toisella akulla on soiteltu poppivehkeitä?
 
En mielelläni anna muille apuvirtaa omasta autosta tai ota sitä muiden autoista omaani. Irtoakun kanssa on turvallisemmalla puolella.

Myös talvipakkasilla saatan joutua ajamaan pätkäajoa, jolloin akku hyytyy helposti vaikka olisi uusi ja vasta ladattu. Se takakontissa oleva akku riittää muutamaan käynnistykseen hienosti.
Pätkäajoa tulee itsekkin ajettua, eikä akun kanssa ole tullut ongelmia.
 
Kellään kokemusta Ankerin boostereista? Merkki on ainakin erittäin laadukkaaksi osoittautunut iPhone-kaapeleiden suhteen.

apukaynnistin-powercore-mini-9000-mah-400-a-0848061047622

Tuo oli välillä tarjouksessa 69e, harmittaa kun ei tullut poistettua.

Oli maanantaina -25 pakkasta kun töihin piti lähteä ja 2.0 turbodiisseli ei halunnu startata niin piti sitten keksiä muu tapa päästä töihin. Iltapäivällä kutsuin isän antamaan virtaa ja hän tuli tämän kyseisen laitteen kanssa ja lähti auto kuin kesäkelillä käyntiin. Yritin vielä juuri ennen laitteen kytkemistä käynnistää autoa ja ei jaksanut edes pyörittää moottoria. Että täytyy kyllä antaa pisteet tälle laitteelle, mutta en tiedä sitten miten kauan tuo laitteen akut tulee kestämään että jaksaa vielä starttailla autoa. Tein itse samalla päätöksen hommata samanlainen vehje tulevaisuutta ajatellen, mutta aijon itse kuitenkin ostaa tuon Telwinin Drive 13000 12v apukäynnistimen (Telwin Drive 13000 12V apukäynnistin | Karkkainen.com verkkokauppa) vaikka vähän hinnakkaampi onkin. Oli tekniikan maailman testissä kuitenkin voittaja
 
Tekisi mieli ostaa tommonen Telwin Drive 13000 mutta sitten rupesin lukemaat LiPo akkujen varastoinnista ja yleisesti sanotaan että saa pitää täydessä latingissa vain joitain tunteja tai max pari päivää?? Ja pidempiaikainen varastointi jossain tietyssä varastointijännitteessä joka on luokkaa 30% maksimista. Onko tosiaan näin, ja jos on, niin eihän noilla tee mitään? Ei sitä nyt siinä vaiheessa enää lataileen ruveta kun on paskat jo housussa vaan nimenomaan pitäisi olla aina täydessä latingissa mukana?
 
Tekisi mieli ostaa tommonen Telwin Drive 13000 mutta sitten rupesin lukemaat LiPo akkujen varastoinnista ja yleisesti sanotaan että saa pitää täydessä latingissa vain joitain tunteja tai max pari päivää?? Ja pidempiaikainen varastointi jossain tietyssä varastointijännitteessä joka on luokkaa 30% maksimista. Onko tosiaan näin, ja jos on, niin eihän noilla tee mitään? Ei sitä nyt siinä vaiheessa enää lataileen ruveta kun on paskat jo housussa vaan nimenomaan pitäisi olla aina täydessä latingissa mukana?

Kyllä se nyt vuosia kestää vaikka täydessä latingissa pitääkin. Lämpötila taitaa olla suurin tappaja. Ei ainakaan aurinkoon kannata sitä jättää seisomaan.

Jos tuota murehdit, niin osta superkonkkaboosteri.
 
Hmm. Taitaa olla helpompaa ja halvempaa kun vaihtaa auton oman akun joka syksy uuteen? Ainakin joka toinen syksy on jo halvempaa, kuin ostella moisia satasen kiinankamoja ja paapoa niitä sitten...
 
Hmm. Taitaa olla helpompaa ja halvempaa kun vaihtaa auton oman akun joka syksy uuteen? Ainakin joka toinen syksy on jo halvempaa, kuin ostella moisia satasen kiinankamoja ja paapoa niitä sitten...
Näinhän se on. Riippuu tietysti paljon käytöstä, mitä se vaatii että pitää autossa hyvän akun. Vuosittainen vaihtotarve edes varman päälle pelaamiseksi on varsin äärimmäinen skenaario.

Jos niitä pätkäajoja ressaa(eikä pikkurahasta luopuminen ahdista, viitaten 139 euron powerbankkien osteluun ;) ), niin vanhempaankin autoon voi vaihtaa AGM-akun. Se jo itsessään osaltaan helpottaa tilannetta, ja ulkopuolisen lyhyenkin latauksen hyöty pakkasella kasvaa.

Tällöin olisi toki syytä ensin varmistua siitä, että latausjännite on just eikä melkein. Toki siitä pitää muutenkin aloittaa jos akkumurheita on, mutta viitearvot ovat eri.
 
Hmm. Taitaa olla helpompaa ja halvempaa kun vaihtaa auton oman akun joka syksy uuteen? Ainakin joka toinen syksy on jo halvempaa, kuin ostella moisia satasen kiinankamoja ja paapoa niitä sitten...

Se uusi akkukaan ei siltä pelasta, jos akku pääsee syystä tai toisesta tyhjenemään. Ja on noissa akuissakin valmistusvikoja ja voivat hajota yllättäen.
 
Se uusi akkukaan ei siltä pelasta, jos akku pääsee syystä tai toisesta tyhjenemään. Ja on noissa akuissakin valmistusvikoja ja voivat hajota yllättäen.
Totta. Kaikessa varautumisessahan tullaan aina siihen, että kaikkeen ei voi varautua. Valinta tehdään siinä, mihin tiedetään, osataan tai halutaan varautua, ja lopulta ennen kaikkea siinä, mihin ei haluta yrittääkään varautua.

Akun yllättävään tyhjenemiseen olen itse varautunut yrittämällä välttää mokailua. Kun auto on ehjä ja asiallinen, tämä yleensä riittää ja loput hoitaa kehittynyt automatiikka, jos hoitaa. Jos auto osaa katkaista virrat valoista(mukaanlukien sisätilan valot) lukittaessa ovet ja/tai esim. 10 minuuttia sytytysvirran katkaisemisen jälkeen, se luultavasti riittää. Jos taas automatiikka on säädetty sammuttamaan ajovalot mutta jättämään muut päälle kun avain poistetaan(kuten on ansana joissain autoissa ollut) se tuskin riittää, jos mokailee. Jossain vanhassa pommissa tai "tein-itte-säästin" vahvistinasennuksessa voi olla tuntemattomia vuotoja, jotka huomaa ensimmäistä kertaa auton seistyä pari viikkoa.

Akun heikosta kunnosta johtuvaan käynnistymättömyyteen voi varautua vaihtamalla akun ennakoivasti ja/tai testaamalla akkua. Mikäli akku pitää vaihtaa, asiaa voi auttaa ostamalla muuta kuin halvinta - ehkä.

Akun matalasta varaustilasta johtuvaan käynnistymättömyyteen voi varautua lataamalla akkua ulkopuolisesti, mikäli ajoprofiili altistaa heikolle lataukselle.

Kaikkiin aiheeseen liittyviin ongelmiin voi kohtuuvaivalla ja edullisesti osittain varautua hankkimalla hyvät apuvirtakaapelit ja pitämällä niitä autossa mukana. Samoin ostamalla pienikokoisen laturin ja pitämällä sitä autossa mukana. Vaikka ei boosteria tai vanhaa romuakkua mukana olekaan, niin aika paljon on jo varauduttu. Energiaa ei toki tällöin ole yksin metsässä saatavilla.

Toki haluaisin hommata mukana pidettäväksi superkondensaattoriboosterin(ja tietenkin tälle ulkoinen virtalähde akun todellisen tyhjenemisen varalta) mutta en pysty perustelemaan hintaa itselleni. Eikä sekään aina auta, jos tilanne on sellainen että vaikkapa dieselauto pitäisi käynnistää hyvin kylmässä käyttäen suuri määrä energiaa.

Entäs kun on mukana boosteri mutta ei vararengasta, tunkkia, rengaspumppua, lumiketjuja, varapolttimoita(jotka on vieläpä mahdollista vaihtaa tien päällä), varaöljyä, varajäähdytinnestettä yms? Ei yksi työkalu ratkaise kaikkea ja kaikkeen ei voi varautua. Mitäs jos sytytystulpissa ilmenee yllättävä vika? Onko varasarja mukana ja saako ne vaihdettua tien päällä? Vaikka on, niin onnistuuko diagnostiikka äkkiä niin että tästä on hyötyä? Skenaarioita on liian loputtomasti, että paraskaan mäkkaiveri ratkaisee kaiken tien päällä yksin. Saati sitten, että katastrofinen moottorivauriokin on mahdollinen. Tai vaikka olisi niin autojeesus että tekisi moottoriremontin ojassa rengasavaimella, mattoveitsellä ja teipillä, niin mitä jos auto onkin päässyt palamaan?
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkiin autoiluun liittyviin vastoinkäymisiin on mahdoton varautua, mutta vaikkapa autoliiton plusjäsenyys (tämä ei ole mainos) kattaakin aika monta eri skenaariota
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 741
Viestejä
4 494 494
Jäsenet
74 286
Uusin jäsen
taavio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom