Pienet apukäynnistimet eli starttiboosterit

Kaikkiin autoiluun liittyviin vastoinkäymisiin on mahdoton varautua, mutta vaikkapa autoliiton plusjäsenyys (tämä ei ole mainos) kattaakin aika monta eri skenaariota

Aika kallis on. Halvemmaksi tulee vaikka mototurva. Hinurin odottaminen pakkasessa apuvirtaa antamaan jossain jumalan selän takana ei paljon mieltä lämmitä, kun pahimmillaan sen saapumiseen voi mennä tunteja.

Jotkut taksitkin antaa apuvirtaa.
 
Juu, en ota hintaan kantaa ja muitakin vastaavia on. Toin vain tämänkaltaisen mahdollisuuden esille.
Taksien en ole koskaan kuullut antavan apuvirtaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Jha
Totta. Kaikessa varautumisessahan tullaan aina siihen, että kaikkeen ei voi varautua. Valinta tehdään siinä, mihin tiedetään, osataan tai halutaan varautua, ja lopulta ennen kaikkea siinä, mihin ei haluta yrittääkään varautua.


Entäs kun on mukana boosteri mutta ei vararengasta, tunkkia, rengaspumppua, lumiketjuja, varapolttimoita(jotka on vieläpä mahdollista vaihtaa tien päällä), varaöljyä, varajäähdytinnestettä yms? Ei yksi työkalu ratkaise kaikkea ja kaikkeen ei voi varautua. Mitäs jos sytytystulpissa ilmenee yllättävä vika? Onko varasarja mukana ja saako ne vaihdettua tien päällä? Vaikka on, niin onnistuuko diagnostiikka äkkiä niin että tästä on hyötyä? Skenaarioita on liian loputtomasti, että paraskaan mäkkaiveri ratkaisee kaiken tien päällä yksin. Saati sitten, että katastrofinen moottorivauriokin on mahdollinen. Tai vaikka olisi niin autojeesus että tekisi moottoriremontin ojassa rengasavaimella, mattoveitsellä ja teipillä, niin mitä jos auto onkin päässyt palamaan?

Kaikkeen ei voi varautua, mutta elämää voi helpottaa kohtuudella. Itsellä on myös iso boosteri takaluukussa, josta löytyy myös pieni kompura. Huono laite tuo on ollut, kun omaani en ole tarvinnut kertaakaan. Muiden autoihin apuvirtaa ja renkaan täyttöihin olen sitä käyttänyt.

Ei tuo pelasta kaikelta, mutta helpottaa ikävän asian yllättäessä. Esimerkiksi tyhjentyneen renkaan saa täytettyä ja mahdollisesti ajeltua rengasliikkeeseen/parempaan paikkaan. Tyhjentyneen akun tilanteessa saa mahdollisesti auton käymään ja ajettua korjaamolle akun vaihtoon.
 
Kaikkeen ei voi varautua, mutta elämää voi helpottaa kohtuudella. Itsellä on myös iso boosteri takaluukussa, josta löytyy myös pieni kompura. Huono laite tuo on ollut, kun omaani en ole tarvinnut kertaakaan. Muiden autoihin apuvirtaa ja renkaan täyttöihin olen sitä käyttänyt.
Suosin itsekin varautumista, mutta aika paljon litroja ja kiloja tulisi uhrattua isoon boosteriin. Yleensä nuo ovat vieläpä jotain testaamatonta biltemapaskaa, jonka hyödystä uutenakaan ei ole mitään näyttöä ja niitä pyöritellään vuosikymmenestä toiseen akkujen säilyvyyden ollessa enintään 2-3 vuotta. A- tai B-kokoisessa autossa siinä meneekin jo tavaratilan käyttöarvo laakista. Kompakti lipo-boosteri taas tuntuu enimmäkseen paloturvallisuusriskiltä eikä oikein säily hintansa arvoisesti vähäisellä käytöllä(joskaan ei lyijyboosterikaan). Kondensaattoriboosteria olen harkinnut.

Tällä hetkellä henkilökohtaisessa autossani on mukana liukuestematot, lapio ja pientarviketta. Ei vararengasta, ei tunkkia, ei lumiketjuja(tästä en lipsuisi jos ajaisin kitka- eli kesärenkailla) eikä boosteria. Kompressori on vararengasta korvaavan tarvikesarjan ohessa. Meinasin laittaa olemassa olevaan vararengastelineeseen toisen rengassarjan yhden pyörän pultteineen, tunkin ja rengasavaimen. Tällöin auton myyntiä varten taltioitavaksi jää turha kompressorisarja. Useammassa aiemmassa autossa mukana kulkenut jalkapumppu tulee tilalle. Rengaspaineen lisäämisen mahdollisuus ilman ulkopuolista apua on hyvin suositeltava varuste maalaiselle. Tulee listalla heti varapyörän jälkeen ja paljon ennen boosteria.

Mitään ylimääräisiä lyijyakkuja ei tulisi heti mieleen pienessä autossa roudata. Isommassa voisi ehkä harkita "tietyissä tapauksissa" eli jos auto on vanha romu enkä jaksaisi vaihtaa akkua. Pakussa tai vastaavassa taas voisi käyttää erotettua kahden akun järjestelmää, jossa toissijaisella akulla on mahdollista myös antaa omaan starttipiiriin apuvirtaa hätätapauksessa.

Luotan aika lujasti siihen, että pienikin AGM-akku ajaa asiansa. Luotettavuus on vähintään parempi kuin jonkun epävarman romuakun ja boosterin mukana raahaamisen yhdistelmällä amistyyliin, vaikka en tekisi yhtään mitään muuta kuin kovaa ajoa. Katsotaan testiä sitten kun akulla on ensin yli 4 vuotta ikää.
 
Kavereille kun selvisi että olin ostanut NOCO GB70 2000A niin taloyhtiön autot ovat lähteneet kaikki käyntiin, apuvirtaa tarvitessaan....:D
-Ja huvittavinta on etten ole omiin kulkineisiin vielä NOCOa tarvinnut....:think:
 
Sattuisko joku tietämään pystyykö tuota Telwin 13000 lataamaan tupakansytytin liitännästä samalla kun telwin antaa virtaa usb portista?

Edit. Vastaus: ei pysty.
 
Viimeksi muokattu:
Se on kerrostalossa hankalaa jos ei ole pistokkeellista autopaikkaa. Pätkäajoa tulee, joten helpoin lienee ottaa akunkenkä irti ja pikkuhiljaa täyttää akkua.
 
Eikö hieman liian tyhjä auton akku ja täyteen ladattu Telwin jotenkin tasaa varauksensa, jos ne on kiinni toisissaan? En tiedä asiasta mutta olisin kuvitellut että täysin Telwin jotenkin lataisi akkua kun niiden antaa olla kiinni?
 
Eikö hieman liian tyhjä auton akku ja täyteen ladattu Telwin jotenkin tasaa varauksensa, jos ne on kiinni toisissaan? En tiedä asiasta mutta olisin kuvitellut että täysin Telwin jotenkin lataisi akkua kun niiden antaa olla kiinni?

Jos kalliin boosterin haluaa pilata, niin sitten. Ei se moiseen ole tarkoitettu.
 
Paras keino lienee käyttää boosteria starttiin ja ladata sitä öisin. Akunkenkä irti :)
 
Ok, melko tyhjä ja täysi auton akku kuitenkin tasaa powerinsa jos ne jättää toisiinsa kiinni. Luulin että Telwin menisi samalla tavalla. Mikä Telwinissä menee rikki?
 
Ok, melko tyhjä ja täysi auton akku kuitenkin tasaa powerinsa jos ne jättää toisiinsa kiinni. Luulin että Telwin menisi samalla tavalla. Mikä Telwinissä menee rikki?

En ole varma, onko telwinissä rajoitettu boosterin käyttöaikaa, mutta sehän antaa virtaa täydellä teholla ja kyllä siinä litiumkennot on kovilla, jos se jatkuvasti työntää akulle. En ainakaan valvomatta jättäisi moista viritystä, jos haluaa kokeilla, voi olla muuten auto liekeissä.

Jos autolla ajaa pätkäajoa, niin kannattaa hommat optima akku siihen, niin se ottaa hieman paremmin virtaa kylmänäkin vastaan.
 
Sitä tässä on tehty. Useampi auto ja tulee vähän ajoa niin jonkinlainen ratkaisu olisi mielessä ettei tarvitse kantaa akkua aina asuntoon.

Joku kevyt nokkakärri (mallia kaljakärri) + joku iso halpisakku jota lataat kämpässä/parvekkeella ja sitten starttikaapeleilla yhdistät autoon ulkona?
 
En ole varma, onko telwinissä rajoitettu boosterin käyttöaikaa, mutta sehän antaa virtaa täydellä teholla ja kyllä siinä litiumkennot on kovilla, jos se jatkuvasti työntää akulle. En ainakaan valvomatta jättäisi moista viritystä, jos haluaa kokeilla, voi olla muuten auto liekeissä.

Jos autolla ajaa pätkäajoa, niin kannattaa hommat optima akku siihen, niin se ottaa hieman paremmin virtaa kylmänäkin vastaan.

Tietääkseni Telwin ja vastaavat ei anna virtaa akulle kuin pätkittäin ja lähinnä silloin kun yritetään startata. Ei oikeen onnistu akun lataaminen.
 
Jos itselläni olisi moinen tilanne, tekisin kuten jo ehdotettukin: joku aika pienikapainen auton starttiakku, jolla käynnistetään auto, ja sitä ladataan sitten kotona aina välilä. Autossa pysyvästi oleva akku pysyy kuosissa kun sitä ei käynnistyksessä rassata. Se pienempi akku vaikka jossain ikeakassissa kulkee ihan ok. joku 45-50Ah akku painaa ehkä 12kg. ja on halvempi kuin buusterit.
 
Tällästä apukäynnistintä ajattelin katsella hieman.. säilyttäisin lämpimässä aina, toki auton kanssa liikkeelle lähtiessä mukahan. Tuo telwinin laite tuntu olevan siitä hyvä, että saisi tuon obd:hen yhistettyä, ettei akun irrotuksen aikana häviä kaikki tiedot nykyaja autosta..



Muuten ehkä jonkun muun laitteen ostaisinkin, mutta ei näytä muilla olevan tuollaista vastaavaa?
 
eikös sen voi kytkeä normaalisti akkukaapeleihin siksiaikaa kun vaihdat akkua, turhaa maksaa tuosta 20€?
 
eikös sen voi kytkeä normaalisti akkukaapeleihin siksiaikaa kun vaihdat akkua, turhaa maksaa tuosta 20€?
Kaipa sen niinkin vois tehä, mut irrottelepa niitä samal ku on kiinni nuo. Ja tuolla ku laittoo nii ei oo vaaraa että vahingossa huitaset irti
 
12V OBD stökkelistä, näppärää verrattuna puljata boosterin akkukaapeleiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on toimivaksi käytännön elämässä havaittu superkondensaattoriin perustuva apukäynnistin. Toimintatapa perustuu siihen, että akun jäännösvirrasta ladataan kondensaattori, joka sitten autoa käynnistäessä antaa apuvirtaa. Tuo malli 450A. Varsinaista akkua laitteessa ei ole. Kondensaattorin saa ladattua myös usb-laturilla ja auton 12V-pistokkeen kautta. Ainakin sukulaisen keskikokoinen bensamoottorinen auto, jonka akku oli aivan finaalissa, lähti tuolla laitteella useampaankin otteeseen käyntiin talvioloissa, kunnes akun pääsi viimein vaihtamaan.

Melkeinpä tismalleen saman näköistä laitetta myydään eri brändeillä eri hintaan, joten eiköhän nämäkin tule jostain yhdeltä ja samalta pajalta, ja tukkurit sitten myyvät niin kalliilla kuin ilkeävät. Biltema halvimmasta päästä.
 
Mitenkäs nää toimii näin talvipakkasilla jos laitetta säilyttää autossa?
 
Tuohonkin Pilteman vehkeseen verrattuna uusi akku olisi ehkä puolet halvempi...ja pidempi-ikäinenkin.
 
No niin, mikäs malli vuodella 2021 ostetaan. 2 litrasen dieselin tueksi.
Monta kertaa ihmisillä menee 10v aikana akku tyhjäksi että tarvitsee 24/7 olla buusteri mukana? Itsellä ei ole mennyt kertaakaan.

Emännällä mennyt kerran, mutta oli oma moka kun jätti sisävalo päälle.
 
Monta kertaa ihmisillä menee 10v aikana akku tyhjäksi että tarvitsee 24/7 olla buusteri mukana? Itsellä ei ole mennyt kertaakaan.

Emännällä mennyt kerran, mutta oli oma moka kun jätti sisävalo päälle.

Montako kertaa tätä tarttee olla täällä ihmettelemässä ja jeesustelemassa?

Ihmisillä on eri syitä noiden käyttöön. Itellä ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun joko oma tai sukulaisten auto on ollut akku tyhjänä, yleensä sisävalot jääneet syystä x päälle tai ajovalot. Helpompi niitä on lähteä näppärän kokoisen boosterin kanssa pelastamaan kuin alkaa omasta virtaa antamaan tai raahaamaan täyskokoista akkua mukana.

Lisäksi toki boosteri on itsellä palvellut noiden jäärataromujen sekä muiden harrasteiden kanssa.

Joko näitä sais ostaa ilman tyhjänpäiväistä jeesustelua?
 
Juu, boosteri kannattaa hommata jos tarvitsee tai muuten vaan haluaa. Tosin jos tavallinen henkilöauto ei käynnisty -25 asteessa ja vieläpä kohtuudella, siinä on vikaa. Kannattaa siis boosterin oston lisäksi huoltaa ja korjata auto. Siitä on muutakin apua kuin kylmäkäynnistyvyyden parannus.
 
Monta kertaa ihmisillä menee 10v aikana akku tyhjäksi että tarvitsee 24/7 olla buusteri mukana? Itsellä ei ole mennyt kertaakaan.

Emännällä mennyt kerran, mutta oli oma moka kun jätti sisävalo päälle.
Saat aika pitkään sitä sisävaloa poltella, että sillä akun tyhjäksi saisit. Monta päivää pitäisi pitää päällä.
 
Saat aika pitkään sitä sisävaloa poltella, että sillä akun tyhjäksi saisit. Monta päivää pitäisi pitää päällä.

Vissiin minulle tarkoitit mutta joo, sisko lähti kerran miehensä kanssa lomille, jätti auton lentokentälle ja sisävalon päälle. Ehti hyvin tyhjetä siinä kahdessa viikossa jonka pakettimatka kestää.
 
Saat aika pitkään sitä sisävaloa poltella, että sillä akun tyhjäksi saisit. Monta päivää pitäisi pitää päällä.
Näin on, jos siellä on yksi 3 watin festoon tai jopa sen tilalla pienempitehoinen ledimodisarja. Iso akku voisi kestää ääritapauksessa viikkoja. Tämä ei kuitenkaan ole yleispätevä sääntö vaan skenaarioita(ei edes tuuheita vaan realistisia) on muitakin. Jos siellä on käden sormien verran hehkuja 3-10 watin väliltä, voi vähän pienempi akku mennä ainakin talvella starttaamattomaan kuntoon ihan muutamassa tunnissa ja laskennallisesti tyhjentyä ihan kokonaan alle vuorokaudessa.
Vissiin minulle tarkoitit mutta joo, sisko lähti kerran miehensä kanssa lomille, jätti auton lentokentälle ja sisävalon päälle. Ehti hyvin tyhjetä siinä kahdessa viikossa jonka pakettimatka kestää.
Vastaavaa on perheessä, työpaikoilla ja kavereille sattunut useastikin, ei toki itselle. :whistling:

Onneksi tämä ongelma on enimmäkseen menneisyyttä. Yleensä tuoreemmissa autoissa varauduttu monellakin tapaa, kuten siten että kaikki valot sammuvat tietyssä määräajassa virran katkaisun jälkeen vaikka manuaalisesti kytketty päälle, sammuvat lukittaessa auto ja/tai kaikki ylimääräiset virrat katkaistaan kun akun jännite pääsee sopivasti laskemaan. Toki edelleen esiintyy erilaisia suunnittelun kukkasia, vaikka kaikki mahdollisuudet ja yleinen normi onkin hoitaa moinen ongelma pois.
 
Anopin Getzissä oli aivan pimeä akku. Ei lähtenyt enää lataamaan. Uusi akku ja kivasti toimi, ja pimeä taas parissa päivässä. No, se lähti lataamaan ja siloin huomattiin että kas, sitä on tallissa viimeiseksi tarkistettu meikit; sisävalo päällä... naapuria osasikin varoittaa kun auton katossa sula kohta. Tallissa kun valo päälä niin eipä tuollasta huomaa, että autossakin...jos autossa 50 Ah akku ja katossa 5W, kulutus 0,42A, ei lähde kolmantena päivänä käyntiin pakkasella.
 
Saat aika pitkään sitä sisävaloa poltella, että sillä akun tyhjäksi saisit. Monta päivää pitäisi pitää päällä.
Edellisenä iltana siinä kuuden aikoihin jätti päälle, seuraava ajo oli seuraavana päivänä vasta kahden jälkeen, ei huomannut kirkkaalla ilmalla että valo päällä ja lähti vielä käyntiin, siitä 20min ajoa ja auto seisomaan ja kympiltä töistä lähtö niin 10v vanha akku oli valmis.

Eihän tuossa mennyt kuin vartti kun ajelin sinne ja annoin omalla virtaa

jos +5v vanha akku pääsee tyhjäksi niin kyllä se kannattaa surutta uuteen vaihtaa, ymmärrän noi harrastepelit, mönkijät/kelkat että voi olla turvallista kantaa mukana, mutta normi henkilöautossa ei oikein hyödytä jos auto seisoo pakkasessa niin buusterista ei paljoa virtaa heru jos ei ole lataamassa säännöllisesti...

Jos auto on mekaanisesti kunnossa niin se dieselkin lähtee -30 pakkasesta käyntiin ilman apuja ja esilämmityksiä.
 
Muistan miten aikanaan tuli yllätyksenä suuri ero kylmäkäynnistyksiin kun vaihtoi vaihteistööljyn synteettiseen.
 
Muistan miten aikanaan tuli yllätyksenä suuri ero kylmäkäynnistyksiin kun vaihtoi vaihteistööljyn synteettiseen.
Onko sillä muka kauheasti eroa, mitkä öljyt on lootassa, kun kytkin pohjassa käynnistää?
Edellinen kuorma-autokin tuli aina kytkin pohjassa käynnistettyä, paitsi viikonlopun jälkeen oli aina ilmanpaine kadonnut.
 
Nimenomaan: tuli yllätyksenä.
Niin siis käynnistätkö auton kytkin pohjassa vai ylhäällä?
Vaikka vaihde olisi vapaalla ja käynnistää kytkin ylhäällä, moottori pyörittää osaa vaihteiston rattaista.
Siksi olisi "suositeltavaa" käynnistää kytkin pohjassa, vaikka vaihde olisikin vapaalla.

Ja itse aiheeseen, itsellä on tälläinen telwin Telwin Drive 13000 12V apukäynnistin | Karkkainen.com verkkokauppa
Kerran jo päässyt kokeilemaan, kun mönkkäriin oli jäänyt virrat ja kahvanlämppärit päälle, valot oli kyllä sammuksissa. Mönkkärin käynnisti hienosti, ja hyvä niin, kun ei olis kiinnostanut odotella akkulaturilla latausta, tai ajaa autoa viereen apuvirraksi.

Muutoin tuo telwini hommattiin lähinnä emännän peugeottia(1,2l bensa) varten, siinä kun on pieni akku(uusittu syksyllä), mutta kuitenkin polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Ja ajot hänellä n. 20min suunta, polttoainelämmitin yleensä kuitenkin sen 30min päällä.
No vielä ei ole peugeottiin tarvinnut käyttää.
 
No niin, täältä sitten ihan ensikäden kokemuksia noista buustereista. Uhri on kolmen vuoden ikäinen Fiesta, jolla on ajettu lähes pelkästään lyhyttä pätkäajoa. Kun vaimo on vielä halunnut välttämättä pitää Start-Stoppia päällä, niin auto jäi ensimmäistä kertaa pihaan jo toisena käyttövuotena, mutta jaksoi kuitenkin tänä talvena startata vielä pikkupakkasilla. Viime viikon pakkaset olivatkin sitten viimeinen naula arkkuun ja akussa ei riittäny virtaa edes keskuslukituksen avaamiseen. Lainasin työkaverilta tuon Bilteman 400A salkkumallisen boosterin joka jaksoi avata ovet ja -1 asteen lämpötilassa pyöräyttää starttia kerran, mutta ei mitään jakoa että auto olisi lähtenyt käyntiin.

Sain sitten muutamalla kympillä vuokrattua Telwin Drive 13000:n joka ei kylmäkallen kokoisena laitteena oikein meinannut vakuuttaa.. Päätin kuitenkin kokeilla kun siitä oli kerran maksettu ja viikon pakkasessa seissyt auto lähti ekalla yrityksellä kuin palmun alta.. Tämän kokemuksen perusteella voin aivan varauksetta suositella Telwiniä, 130€ hinta ei päätä huimaa ja kokonsa puolesta tuo kulkee vaikka povitaskussa.
 
Viimeksi muokattu:
Noco GB40 omassa käytössä osoittautunut toimivaksi muutaman akun tyhjentymisen myötä hyytyneen auton herättelyssä. Parinkympin pakkasessa bensakoneinen mazda6 heräsi temppuilematta, vaikka itse laite oli ollut useamman päivän autossa jolla ei ollut ajettu ja oli varmasti myös hyvin kylmettynyt. Pari muuta henkilöautoa lämpimällä laitteella myös herännyt ongelmitta. Kesäkelillä vanhempi transportteri lähti myös käyntiin ilman kummempaa taistelua.
 
No niin, täältä sitten ihan ensikäden kokemuksia noista buustereista.

viikon pakkasessa seissyt auto lähti ekalla yrityksellä kuin palmun alta.. Tämän kokemuksen perusteella voin aivan varauksetta suositella Telwiniä, 130€ hinta ei päätä huimaa ja kokonsa puolesta tuo kulkee vaikka povitaskussa.

Aivan.
Mutta tässäkin sovelluksessa uusi akku ja latausta tolpasta olisi minusta 1) halvempaa 2) mukavampaa 3) pitkäaikaisempi ilo. Akut kuitenkin kestävät kolme- neljä vuotta noihin huonoa kohtelua, mutta olisin yllättynyt jos tuo 130e:n halpis inahtaisi ensi talvena.
 
Aivan.
Mutta tässäkin sovelluksessa uusi akku ja latausta tolpasta olisi minusta 1) halvempaa 2) mukavampaa 3) pitkäaikaisempi ilo. Akut kuitenkin kestävät kolme- neljä vuotta noihin huonoa kohtelua, mutta olisin yllättynyt jos tuo 130e:n halpis inahtaisi ensi talvena.
Juu en välttämättä nyt pitäisi boosteria ensisijaisena ratkaisuna sille että auton saa käyntiin. Kyllähän se toimiva auto on ensisijainen juttu ja tuokin lähtee torstaina akun vaihtoon, kadunvarsipaikka niin tolpastakaan ei saa virtaa. Tuon kipon liisarisopimus vaan loppuu syksyllä ja elättelin toiveita että olisi orkkis-akulla selvinnyt sinne asti :rolleyes:

Aiemmissa kulkineissa akku on kestänyt heittämällä yli 5 vuotta ihan vastaavassa käytössä, mutta ei ole ollut start-stoppia riesana. Kuitenkin niitä vahinkoja aina sattuu, edellisessä autossa oli jäänyt sisävalo päälle ja akku oli kerennyt tyhjentymään ku auto oli useamman päivän käyttämättä. Juhannusaamuna klo 06 piti sitten lähteä ajelemaan 400km päähän mökille ja auto ei inahtanutkaan. Hetken kerkesin jo soitella ympäriinsä kunnes paikalle sattui vanhempi talonmies jolla oli vara-akku Hiacen perässä ja päästiin matkaan, mutta tuossa tilantessa olisin maksanut ilomielin 130€ että olisi ollut tuo kikotin takakontissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom