Pienet apukäynnistimet eli starttiboosterit

Oma Noco on aina hanskalokerossa ja aina on lähtenyt kaikki autot käyntiin mitkä virtaa on tarvinnut.
 
Oma Noco on aina hanskalokerossa ja aina on lähtenyt kaikki autot käyntiin mitkä virtaa on tarvinnut.
Ja 99% tapauksista sen Nocon kanssa voi menna myos sisalle kahvittelemaan puoleksi tuntia ja laittaa lataukseen samalla. Kakarana oli sen verran virtaa vanttuissa ettei ollut ongelma ottaa autosta akku sisalle tunniksi jos ei meinannut lahtea kayntiin. Ja ero starttauksessa oli mieleton ihan vain silla etta akku oli lammin.
 
Tuommoisella Bacholla kaveri koitti eilen saada 8 tuntia 20 asteen pakkasessa seissyttä autoa 70Ah:n akulla saada käyntiin. Ei lähtenyt mutta apukaapeleilla lähti.
Muoks. Bacho oli haettu sisältä lämpimästä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuommoisella Bacholla kaveri koitti eilen saada 8 tuntia 20 asteen pakkasessa seissyttä autoa 70Ah:n akulla saada käyntiin. Ei lähtenyt mutta apukaapeleilla lähti.
Muoks. Bacho oli haettu sisältä lämpimästä.
Tässä anekdootissa jää epäselväksi, oliko Bahcossa varausta ja osasiko kaveri laittaa sen päälle.
 
Tässä anekdootissa jää epäselväksi, oliko Bahcossa varausta ja osasiko kaveri laittaa sen päälle.
On kyllä vanha laite. Sen vähäisen tiedon perusteella mitä netistä tuolle mallille löytyi niin taitaa olla juurikin niitä ensimmäisiä laitteita mitä tullut markkinoille (2017), laitteella siis ikää todennäköisesti 5-7 vuotta. Mitään tietoa akun kapasiteetista ei löydy, mutta ainakin 400 ampeeria luvataan antavan hetkellisesti.

AX4 apukäynnistin kyllä sai diesel Mersun saman tein käyntiin -28 asteen pakkasessa.
 
Lidlissä tulee myyntiin maanantaina 8.1. Ultimate Speed UMAP 12000 B2 -apukäynnistin (tuotenumero 392494) noin 65 eurolla.
Onko kenelläkään käytännön kokemuksia juurikin tästä mallista, joka on ollut tarjolla parin vuoden ajan?
 
Tässä anekdootissa jää epäselväksi, oliko Bahcossa varausta ja osasiko kaveri laittaa sen päälle.
No ollut täyteen ladattuna sisäsäilytyksessä ja kyllä käynnistivät boosterin ja käänsivät vielä auton virta-avaintakin ääriasentoon. Boosterissa oli kai 90 sekunnin boostaus jonka jälkeen jäähdytysaika.
 
No ollut täyteen ladattuna sisäsäilytyksessä ja kyllä käynnistivät boosterin ja käänsivät vielä auton virta-avaintakin ääriasentoon. Boosterissa oli kai 90 sekunnin boostaus jonka jälkeen jäähdytysaika.
Viestiketjun alkua kun katsoo niin yhtä huonoja kokemuksia vastaavista leluista kun noita alkoi markkinoille tulla. 400A on tuolla se ihan huippu maksimi ja heti tiputtaa hetkeksi 200A luokkaan ja sen jälkeen ei taida antaa mitään. Akun kapasiteettikin uutena jotain 5000-8000mAh luokkaa että voi olla vielä nuo 5-7 vuotta tehneet oman vaikutuksensa akun kapasiteettiin. Nykyään kai tuollaista myytäisiin 200A mallinimellä ja varmaan ihan maksimissaan jotain pari litraisia bensakoneita jaksaa yrittää käynnistää.

Edit:
Vielä tuohon nämä äärimmäiset kelit päälle niin voi olla nihkeää tuollaisella.
 
Viimeksi muokattu:
Lidlissä tulee myyntiin maanantaina 8.1. Ultimate Speed UMAP 12000 B2 -apukäynnistin (tuotenumero 392494) noin 65 eurolla.
Onko kenelläkään käytännön kokemuksia juurikin tästä mallista, joka on ollut tarjolla parin vuoden ajan?
Seuraan
 
1000032378.jpg
 
Aloin juuri miettimään sellaista kun aina omistanut tavallisen auton mihin starttiboosterin on voinut huolletta laittaa akkuun suoraan kiinni. Mutta uudemmassa autossa on kuulemma jonkinlaista tekniikkaa. Että plussa kai aina laitetaan akun napaan, mutta oliko se että miinus pitää laittaa johonkin moottoriin kiinni? Jonkinlainen sensori nuissa vissiin, joka sekoittaa järjestelmän jos laittaa suoraan akun kumpaakin napaan kiinni, sekä myös selvittelin että myös akun vaihto ei ole enään mahdollista uusissa autoissa, että pitää autoliikkeiden sekin hoitaa, jonkinlainen ohjelmointihomma kuulemma. Onkos kellään uutta autoa, että kuinka näitä uusia autoja pitää kohdella boostereiden kanssa? tai jos on vara-akku kotona, jotta kuinka ne kytketään? Aina ajanut vanhoilla romuilla, niin aina pystynyt suoraan akkuun kytkeemään kaikki johdot.
 
Lidlissä tulee myyntiin maanantaina 8.1. Ultimate Speed UMAP 12000 B2 -apukäynnistin (tuotenumero 392494) noin 65 eurolla.
Onko kenelläkään käytännön kokemuksia juurikin tästä mallista, joka on ollut tarjolla parin vuoden ajan?
Ultimate speedin akkulaturi on ainakin onneton, sillä ei akku lähtenyt lataamaan. CTEKillä lähti.
 
Ultimate speedin akkulaturi on ainakin onneton, sillä ei akku lähtenyt lataamaan. CTEKillä lähti.



netin mukaan käynnistyy. Mutta tuossakin se laitaa akkuun suoraan kiinni. Itsellä pohdintana uudempiin autoihin kytkenä, että minne ne johdot laitetaan ja että yltääkö ne?
 
Aloin juuri miettimään sellaista kun aina omistanut tavallisen auton mihin starttiboosterin on voinut huolletta laittaa akkuun suoraan kiinni. Mutta uudemmassa autossa on kuulemma jonkinlaista tekniikkaa. Että plussa kai aina laitetaan akun napaan, mutta oliko se että miinus pitää laittaa johonkin moottoriin kiinni? Jonkinlainen sensori nuissa vissiin, joka sekoittaa järjestelmän jos laittaa suoraan akun kumpaakin napaan kiinni, sekä myös selvittelin että myös akun vaihto ei ole enään mahdollista uusissa autoissa, että pitää autoliikkeiden sekin hoitaa, jonkinlainen ohjelmointihomma kuulemma. Onkos kellään uutta autoa, että kuinka näitä uusia autoja pitää kohdella boostereiden kanssa? tai jos on vara-akku kotona, jotta kuinka ne kytketään? Aina ajanut vanhoilla romuilla, niin aina pystynyt suoraan akkuun kytkeemään kaikki johdot.
Oman auton manuaali auki ja sieltä katsomaan, mitä valmistaja neuvoo.
 
Oman auton manuaali auki ja sieltä katsomaan, mitä valmistaja neuvoo.
olisipa enemmän reagointeja kuin ainoastaan tykkäys. Mutta sellainen silmien pyöristy-ele olisi tähän käynyt. Voi hevosen vehje sentäs ku maailma menny kummaksi,

mutta kai se jonkinlainen akunsuojaus tai järjestelmien suojaus tekee sitä että jokaine auto on tietynlainen. Oletan että liittyisikö start/stop toimintoon tai johonkin akun ylilataantumiseen, mutta tälläi nörttimielellä ajattelisi että eikö niitä voisi obd:llä ohjelmoida myös pois. Mutta pitää asiaan perehtyä josksu paremmalla ajalle.
 
olisipa enemmän reagointeja kuin ainoastaan tykkäys. Mutta sellainen silmien pyöristy-ele olisi tähän käynyt. Voi hevosen vehje sentäs ku maailma menny kummaksi,

mutta kai se jonkinlainen akunsuojaus tai järjestelmien suojaus tekee sitä että jokaine auto on tietynlainen. Oletan että liittyisikö start/stop toimintoon tai johonkin akun ylilataantumiseen, mutta tälläi nörttimielellä ajattelisi että eikö niitä voisi obd:llä ohjelmoida myös pois. Mutta pitää asiaan perehtyä josksu paremmalla ajalle.
Bemarissa oli ainakin jo joskus 2000-luvun puolivälissä käytävä ohjelmoimassa akku uudestaan autoon. Joku semmoinen homma siinä oli, että auto ei tajunnut akun olevan uusi ja latasi sitä sen takia väärin tms.

Sitten noita erilaisia "nastoja" on konehuoneessa apuvirtaa varten ihan senkin takia, että se akku saattaa sijaita vaikka takakontissa tms muualla hankalassa paikassa. Ja sen takia konehuoneeseen on sit vedetty "plus-napa" helpottaakseen tota hommaa. Ja samalla helpottaakseen ranettajien hommaa löytää se iänikuinen maaginen plussa, josta voi ottaa kaikkiin mahdollisiin virityksiin virrat.

Ja tuskinpa OBDn kautta saat mitään noita ohjelmoitua pois tai siirrettya sitä plus-napaa muualle konepellin alla.

Toissapäivänä annettiin Noco GB40-vekottimella virtaa omaan autoon. Ei paljoa ollut apua. Joku boosteri pitäisi itse hankkia, mutta ainakaan tuommoista ei tule. En sitten tiedä, olisiko 50 tai 70 samalta valmistajalta kiukkuisempia herättämään auto kovalla pakkasella?
 
Viimeksi muokattu:
Bemarissa oli ainakin jo joskus 2000-luvun puolivälissä käytävä ohjelmoimassa akku uudestaan autoon. Joku semmoinen homma siinä oli, että auto ei tajunnut akun olevan uusi ja latasi sitä sen takia väärin tms.

Sitten noita erilaisia "nastoja" on konehuoneessa apuvirtaa varten ihan senkin takia, että se akku saattaa sijaita vaikka takakontissa tms muualla hankalassa paikassa. Ja sen takia konehuoneeseen on sit vedetty "plus-napa" helpottaakseen tota hommaa. Ja samalla helpottaakseen ranettajien hommaa löytää se iänikuinen maaginen plussa, josta voi ottaa kaikkiin mahdollisiin virityksiin virrat.

Ja tuskinpa OBDn kautta saat mitään noita ohjelmoitua pois tai siirrettya sitä plus-napaa muualle konepellin alla.

Toissapäivänä annettiin Noco GB40-vekottimella virtaa omaan autoon. Ei paljoa ollut apua. Joku boosteri pitäisi itse hankkia, mutta ainakaan tuommoista ei tule. En sitten tiedä, olisiko 50 tai 70 samalta valmistajalta kiukkuisempia herättämään auto kovalla pakkasella?
Kiitos olipas se hyvin kattavasti neuvottu ja selostettu, kiitoksia.
 
Aloin juuri miettimään sellaista kun aina omistanut tavallisen auton mihin starttiboosterin on voinut huolletta laittaa akkuun suoraan kiinni. Mutta uudemmassa autossa on kuulemma jonkinlaista tekniikkaa. Että plussa kai aina laitetaan akun napaan, mutta oliko se että miinus pitää laittaa johonkin moottoriin kiinni? Jonkinlainen sensori nuissa vissiin, joka sekoittaa järjestelmän jos laittaa suoraan akun kumpaakin napaan kiinni, sekä myös selvittelin että myös akun vaihto ei ole enään mahdollista uusissa autoissa, että pitää autoliikkeiden sekin hoitaa, jonkinlainen ohjelmointihomma kuulemma. Onkos kellään uutta autoa, että kuinka näitä uusia autoja pitää kohdella boostereiden kanssa? tai jos on vara-akku kotona, jotta kuinka ne kytketään? Aina ajanut vanhoilla romuilla, niin aina pystynyt suoraan akkuun kytkeemään kaikki johdot.
Apuvirtaa suositellaan aina annettavan niin, että plussakaapeli kytketään virtaa vastaanottavan auton akun plusnapaan ja miinus runkoon (johonkin metalliosaan, esim. just moottorin kannakkeeseen tms.) mahdollisimman kauas akusta. Tämä ihan vaan siksi, että saadaan kaapelit kauaksi toisistaan tai ehkä vielä tärkeämpää, että miinuskaapeli on kaukana akusta, koska latautuvasta akusta mahdollisesti purkautuva vety- ja happikaasu voi syttyä kipinöinnistä, jota syntyy, kun miinuskaapelin kytkee tai irrottaa.

Periaatteessa riski on pieni, koska akut ovat nykyään suljettuja, mutta on niissä kaikissa kuitenkin venttiilit ja aina kun perus lyijyakkua ladataan, niin syntyy palovaarallisia kaasuja (vety ja happi). Lisävirran antaminen voi olla hyvin voimakasta latausta akkukemian kannalta riippuen tietty siitä millaisella kombolla apuvirtaa annetaan.

Jos boosteria käyttää, niin kipinöinnin voi välttää tekemällä kytkennät aina boosterin ollessa suljettuna, mutta jos ottaa virtaa toisesta autosta tai irtoakusta, niin silloin kipinöintiä ei oikein voi välttää ja jos sitä vety-happi-seosta on muodostunut sopivasti, niin voihan siinä huonosti käydä.
 
Viimeksi muokattu:
Apuvirtaa suositellaan aina annettavan niin, että plussakaapeli kytketään virtaa vastaanottavan auton akun plusnapaan ja miinus runkoon (johonkin metalliosaan, esim. just moottorin kannakkeeseen tms.) mahdollisimman kauas akusta. Tämä ihan vaan siksi, että saadaan kaapelit kauaksi toisistaan tai ehkä vielä tärkeämpää, että miinuskaapeli on kaukana akusta, koska latautuvasta akusta mahdollisesti purkautuva vety- ja happikaasu voi syttyä kipinöinnistä, jota syntyy, kun miinuskaapelin kytkee tai irrottaa.

Periaatteessa riski on pieni, koska akut ovat nykyään suljettuja, mutta on niissä kaikissa kuitenkin venttiilit ja aina kun perus lyijyakkua ladataan, niin syntyy palovaarallisia kaasuja (vety ja happi). Lisävirran antaminen voi olla hyvin voimakasta latausta akkukemian kannalta riippuen tietty siitä millaisella kombolla apuvirtaa annetaan.

Jos boosteria käyttää, niin kipinöinnin voi välttää tekemällä kytkennät aina boosterin ollessa suljettuna, mutta jos ottaa virtaa toisesta autosta tai irtoakusta, niin silloin kipinöintiä ei oikein voi välttää ja jos sitä vety-happi-seosta on muodostunut sopivasti, niin voihan siinä huonosti käydä.
Kiitos, tästä oli iso apu tietää. Ei ole aikasemmin tullut edes ajateltua moisia asioita.
 
Jos boosteria käyttää, niin kipinöinnin voi välttää tekemällä kytkennät aina boosterin ollessa suljettuna
Lisätään vielä että näinhän se pitäisi olla. Valitettavasti maailmassa voi olla huonoja laitteita jotka eivät toimi näin. Viimeksi nähty pieni älylaturi joka räkii kipinää joka kerta akkuun kiinnittäessä ja irrottaessa, ja oli toki pistotulppa irti. Kokeilin myös verkkovirrassa, eikä parantanut tilannetta. Koskaan ei ole Bilteman tai Lidlin halpiksistakaan löytynyt tällaista pommia.
 
Aloin juuri miettimään sellaista kun aina omistanut tavallisen auton mihin starttiboosterin on voinut huolletta laittaa akkuun suoraan kiinni. Mutta uudemmassa autossa on kuulemma jonkinlaista tekniikkaa. Että plussa kai aina laitetaan akun napaan, mutta oliko se että miinus pitää laittaa johonkin moottoriin kiinni? Jonkinlainen sensori nuissa vissiin, joka sekoittaa järjestelmän jos laittaa suoraan akun kumpaakin napaan kiinni, sekä myös selvittelin että myös akun vaihto ei ole enään mahdollista uusissa autoissa, että pitää autoliikkeiden sekin hoitaa, jonkinlainen ohjelmointihomma kuulemma. Onkos kellään uutta autoa, että kuinka näitä uusia autoja pitää kohdella boostereiden kanssa? tai jos on vara-akku kotona, jotta kuinka ne kytketään? Aina ajanut vanhoilla romuilla, niin aina pystynyt suoraan akkuun kytkeemään kaikki johdot.
Mietin itsekin tätä hommaa, että miten sen boosterin voi uudempaan autoon kytkeä. Tuli siihen lopputulokseen että suoraan akkuun se suotava laittaa tarpeen vaatiessa. Eihän sitä ole tarkoitus ladata vain mahdollistaa käynnistyminen. Ainakaan Telwin drive 9000 johdot eivät edes yltäisi kauemmaksi.

Ctek-älylaturin "lenkkijohdot" olen kytkenyt periaatteella plus akun plussaan ja miinus iskarin tolpan päähän, kun oli sopiva paikka. Muutaman vuoden ollut paikallaan ja sopivilla säillä tullut ladattua. Mitään ongelmaa ei ole ainakaan toistaiseksi ilmennyt. Tarkoitus ollut vaan ehkäistä ongelmia, kun ollut ajoittain pätkäajoa. Tämä kytkentä liene autokohtaista. En ainakaan itse löytänyt järkeä vastausta Subarun ohjekirjasta.
 
Viimeksi muokattu:
Nocon buusterin ohjeissa on että miinuskaapeli kytketään akun miinusnapaan tai auton runkoon.

Ite käyttäisin varmaan moottoritilassa olevaa latausnapaa (+) ja miinuspistettä jos tällaiseen pitäisi joskus turvautua (akku on tavaratilassa joskin helposti saavutettavassa paikassa). Voisiko siitä sitten jotakin haittaa olla? Noihin ohjekirjan mukaan laitetaan kaapelit silloin kun otetaan apuvirtaa toisesta autosta tai toisesta akusta.
 
Toissapäivänä annettiin Noco GB40-vekottimella virtaa omaan autoon. Ei paljoa ollut apua. Joku boosteri pitäisi itse hankkia, mutta ainakaan tuommoista ei tule. En sitten tiedä, olisiko 50 tai 70 samalta valmistajalta kiukkuisempia herättämään auto kovalla pakkasella?
Itellä Noco GB50. Tänään oli käyttöä kun kaverin autosta kyykkäsi akku, hyvin pyörähti boosterilla käyntiin (2.0tsi).
Kotimatkalla oli kadun varressa jollain konepelti auki ja oma boosteri siinä kiinni. Ei kuitenkaan lähtenyt ja omistaja epäili pakkasen vaikuttavan apukäynnistimeen, oli ollut autossa ja pakkasta - 32, Motonetin myymä (400A paperilla) malli.
Noco tilalle ja vanha Primera käynnistyi, toki oma apukäynnistin oli säilytetty sisällä ja ollut lämpimässä autossa.
Oman konemuksen perusteella suosittelen tuota, käynnisti ainakin kaksi umpijäistä autoa ja varaustakin jäi laitteen mukaan vielä yli 75%

Mukos. Nocossa alin suositeltu säilytys ja käyttölämpötila on - 20 astetta, en tiedä miten toimii jos pääsee noin kylmäksi?
Hommasin tuon veneeseen "vara-akuksi/powerbankiksi" ja siinäkin toimii hyvin.
Pari pientä 30-50hp perämootoria tuolla viime kesän aikana käynnistin onnistuneesti...
 
Viimeksi muokattu:
Itellä Noco GB50. Tänään oli käyttöä kun kaverin autosta kyykkäsi akku, hyvin pyörähti boosterilla käyntiin (2.0tsi).
Kotimatkalla oli kadun varressa jollain konepelti auki ja oma boosteri siinä kiinni. Ei kuitenkaan lähtenyt ja omistaja epäili pakkasen vaikuttavan apukäynnistimeen, oli ollut autossa ja pakkasta - 32, Motonetin myymä (400A paperilla) malli.
Noco tilalle ja vanha Primera käynnistyi, toki oma apukäynnistin oli säilytetty sisällä ja ollut lämpimässä autossa.
Oman konemuksen perusteella suosittelen tuota, käynnisti ainakin kaksi umpijäistä autoa ja varaustakin jäi laitteen mukaan vielä yli 75%

Mukos. Nocossa alin suositeltu säilytys ja käyttölämpötila on - 20 astetta, en tiedä miten toimii jos pääsee noin kylmäksi?
Hommasin tuon veneeseen "vara-akuksi/powerbankiksi" ja siinäkin toimii hyvin.
Pari pientä 30-50hp perämootoria tuolla viime kesän aikana käynnistin onnistuneesti...

Juuri näin. Ei noista apua ole jos kylmässä säilöö tällä kelillä.
 
Mukos. Nocossa alin suositeltu säilytys ja käyttölämpötila on - 20 astetta, en tiedä miten toimii jos pääsee noin kylmäksi?
tuosta testattiin ja yksikaan ei saanut mitaan aikaiseksi ollessaan -20 asteisia. taytyi lammittaa puolituntia etta alkoi tapahtumaan mitaan: Pakkas testi alkaa 12 minuutin kohdalla.
 
Noi NOCON vehkeet on kyllä hyviä. Itsekin kuskaan sitä aina mukana ja muutaman kerran antanut sillä virtaa sitä tarvitseville

Salama edit. Uusissa autoissa monesti akut on takana, ja navat löytyy myös konetilasta, niin plussa plussaan ja miinus runkoon konetilassa. Näin ole itse toiminut.
 
Mites noi NOCOT; onko mikä malli joka toimis vaikka läppärin laturina tms.? USB-C pitäis löytyä vähintään lataukseenkin.

Itellä jostain ostettu jonkinlainen käynnistin, mutta en ole ikinä käyttänyt..
 
Mites noi NOCOT; onko mikä malli joka toimis vaikka läppärin laturina tms.? USB-C pitäis löytyä vähintään lataukseenkin.

Itellä jostain ostettu jonkinlainen käynnistin, mutta en ole ikinä käyttänyt..
Testasin itse Nocon gb40+ laitteella. Ei riittänyt. Kokeilin piuhalla jossa lähtö normi usb ja usb-c toisessa päässä.
 
Eihän tuo GB40+ anna kuin 10W USB:n kautta. Riittää verkkaiseen puhelimen lataukseen.

Noco Boost X:t kuten GBX45 antaa USB-C:n kautta 60W.

edit löytyipäs sopiva linkki, ei mahdoton hintaero perusmallin Nocoon verrattuna jos tarvii stydimmän laitteen
 
Viimeksi muokattu:
Tuo GPX ostoa on paljon helpompi perustella itselle koska sille löytyy ympärivuoden käyttöä varavirtana kännyköille ja läppäreille.
Meinasin kanssa hankkia tuon GBX-mallin, muttta pieni googletus ja vierailu juutuupissa sai jättämään kaupan hyllylle.
 
Koko Suomen tarjoukset to 4.1. – ke 10.1. - Lidl Suomi

onko kellään tästä kokemuksia?

edit: linkki ei toiminutkaan. tuossa kuva

1704738572512.png
Tuotesivu:

Mikä siinä on vikana?
Tämä kiinnostaisi itseäkin kun ajattelin tuon hankkimista.
 
Mikä siinä on vikana?


Tuossa yksi esimerkki. Eli kun akkujen varaus menee liian alas, GBX vaan yksinkertaisesti kuolee. Ei ota enää latausta USBn kautta. Tuon saa korjattua antamalla akkuihin suoraan sen verran virtaa, että akkujen varaus nousee vähän ja alkaa ottamaan sitten USBin kautta virtaa vastaan. Mutta se vaatii aparaatin purkamista x-määrän.

Project Farmin testivideon perusteella meinasin hankkia Gooloon boosterin, mutta eihän niitä myydä Euroopassa. Briteissä olisi jälleenmyyjä (ja on vielä hyvät alennukset käynnissä), joten jollain forwarding-palvelulla pitäisi tilata sieltä.
 
Koko Suomen tarjoukset to 4.1. – ke 10.1. - Lidl Suomi

onko kellään tästä kokemuksia?

edit: linkki ei toiminutkaan. tuossa kuva

1704738572512.png
Tuon ostin jonkun älynväläyksen takia kun oli syksyllä myynnissä ja taisi olla vielä tuota hintaa halvemmalla. Buusterin akun latausvirta 5V/1A... kestää muuten kauan saada täyteen. PD-laturilla tuota ei saa edes ladattua, tai ainakaan Pinepowerin pd-lähdöllä, no se on yksi ja sama kun ei se 5W korkeammalla teholla edes lataudu.

Automatiikan ohitusta tuossa ei ole, eli jos akku pahasti kyykännyt, ei välttämättä saa startattua autoa ollenkaan.

edit en ole käyttänyt mihinkään, ollut vaan varalla, niinpä en tiedä toimiiko tuo kunnolla auton starttiapuna
 
Viimeksi muokattu:
Project Farmin testivideon perusteella meinasin hankkia Gooloon boosterin, mutta eihän niitä myydä Euroopassa. Briteissä olisi jälleenmyyjä (ja on vielä hyvät alennukset käynnissä), joten jollain forwarding-palvelulla pitäisi tilata sieltä.

Saksan Amazonissa on myös ja voucheriakin tarjolla (hinnasta pois 20-50€), mutta ainakaan mailboxde ei toimita akullisia laitteita.


 
Tuohon tuo meinaa kaatua, kun toimitusta ei meinaa saada mistään noille. Tuossakin Amazon ilmoittaa, että eivät voi toimittaa.
 
Automatiikan ohitusta tuossa ei ole, eli jos akku pahasti kyykännyt, ei välttämättä saa startattua autoa ollenkaan.

Mitä tämä automatiikka tarkoittaa? Eikö tuo olekkaan mikään sokea virtalähde, vaan sen pitää olla auton sähköissä. Eli jos unohdan autooni valot päälle ja akku putoo <10V, niin tällaisilla ei tee mitään?
 
Mitä tämä automatiikka tarkoittaa? Eikö tuo olekkaan mikään sokea virtalähde, vaan sen pitää olla auton sähköissä. Eli jos unohdan autooni valot päälle ja akku putoo <10V, niin tällaisilla ei tee mitään?
Ainakin Noco ei ilmeisesti osaa tehdä mitään, jos akun varaus tarpeeksi alhainen (jossain puhuttiin tasosta 2V jolloin ei tunnista kiinni olevaa akkua) mutta overridella saadaan pakotettua antamaan starttivirtaa. Näistä mulla ei ole mitään omaa näkemystä tai kokemusta vaan netistä luin. Mutta Lidlin kamppeesta ei löydy sellaista toimintoa enkä kyllä tiedä tarvitseeko se sellaista.
edit nämä ei ole sokeita virtalähteitä vaan on niissä jonkin verran älyä sisällä, halvoissa vanhan ajan lyijyakullisissa buustereissa on yleensä homma yksinkertaisempaa
 
Ainakin Noco ei ilmeisesti osaa tehdä mitään, jos akun varaus tarpeeksi alhainen (jossain puhuttiin tasosta 2V jolloin ei tunnista kiinni olevaa akkua) mutta overridella saadaan pakotettua antamaan starttivirtaa. Näistä mulla ei ole mitään omaa näkemystä tai kokemusta vaan netistä luin. Mutta Lidlin kamppeesta ei löydy sellaista toimintoa enkä kyllä tiedä tarvitseeko se sellaista.
edit nämä ei ole sokeita virtalähteitä vaan on niissä jonkin verran älyä sisällä, halvoissa vanhan ajan lyijyakullisissa buustereissa on yleensä homma yksinkertaisempaa

Okei. Ehkä liittyy oikosulku suojaukseen. Kun starttimoottori pyörähtää, niin virta pomppaa sellaisiin lukemiin, että laitteen äly voisi tulkita sen oikosuluksi, ellei sitten navoissa ole valmiiksi jotain jännitettä kertomassa että nyt ollaan tosi toimissa.

2V ei ole paljoa. Yleensä kun olen vahingossa syväpurkanut, ja usein samalla pysyvästi tuhonnut akkuni, niin jännite pudonnut jonnekkin "vain" 8-9V tuntumaan, mutta eihän tuollaisella jännitteellä edes keskuslukko enää auennut. Mutta epäilen että nämä pikkuiset boosterit jaksaa startata jos akku täysin tyhjä, ehkä ennemminkin apuna jos akku juuri sillä rajoilla että ei lähde.

Tuossa mielenkiintoinen testivideo jossa boosteri oikosuljetaan, akku turpoaa ja sitten akun purkaminen ja litiumkennojen tutkiminen:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 479
Viestejä
4 558 181
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom