Pienet apukäynnistimet eli starttiboosterit

onko tällä tekniikalla tehtyjä 24V laitteita joilla saisi isommankin rekkaveturin käyntiin? Jotain olen motonetissä nähnyt mutta niissä taisi lukea, että käyntiin saa pakut ja kaivinkoneet mutta ei kuorma-autoja.
 
Tuossahan se olisi, mutta hinta, reilu 1700€ on aika huikea, saa laskea raskaimman kautta, että tuo maksaa itsensä takaisin..
Paljonko maksaa kuorma-auton tai rekan seisottaminen kesken kiireisten ajokeikkojen ja eihän tuo käynnistin ole kertakäyttöinen... :confused2:
-Yrittäjä laittaa sen vielä verovähennyksiin...? ;)
 
onko tällä tekniikalla tehtyjä 24V laitteita joilla saisi isommankin rekkaveturin käyntiin? Jotain olen motonetissä nähnyt mutta niissä taisi lukea, että käyntiin saa pakut ja kaivinkoneet mutta ei kuorma-autoja.
TELWIN Drive Pro apukäynnistin/varavirtalähde 12 / 24 V | Motonet Oy Valmistajan sivuilla on listattu kaivinkone mukaan mutta onko kaivinkoneen ja kuorma-auton moottorilla niin paljon sitten eroa virrantarpeessa? https://www.telwin.com/en/prodotti/?id=829573
 
Eilen kävi niin että vm 2021 Yaris Hybrid ei inahtanutkaan P-paikalla.
Ei toiminut enää mikään, edes keskuslukitus.
Manuaalia hetken ihmeteltyä hain duunista Wurth:n jykevän boosterin ja auto käyntiin + 50km ajoa.

Hain tänään Rustasta halpisboosterin, joka varmaan ajaa asiansa kun eihän tässä ole edes starttimoottoria mutta ilman 12V ei hybridijärjestelmä käynnisty.

Kun auton ostin, niin ajoin omalla autolla vielä 70km/pv työajoa, mutta sain duuniauton ja ajot omalla tyrehtyi, ei tule kuin alle 300km/kk ja sekin ihan nurkka-ajoa.
Varasin nyt vielä ajan Defa 10A ylläpitolaturin asennukseen vaikka hinta 380eur aika suolainen onkin, mutta josko ehkäisisi eilisen ongelmat ja säästää bensassa siinä ettei tarvitse ajaa turhaan vain sen takia että akku latautuu.

1638891743851.png
 
Minulla on kesämökki, mikä on aurinkosähköllä sähköistetty. Ostin kiinalaisen diesellämmittimen, jolla olen ajatellut syksyllä ja keväällä lämmittää pientä aittaa. Lämmitin haukkaa käynnistymis- ja sammumisvaiheessa 8 A ja käydessään noin 1 A. Akkuja minulla on 250 Ah mutta ongelmana on se, että akuista aittaan on matkaa 25 m ja kaapeli on 6 mm2. Oletettavasti käynnistys/sammutusvaiheessa jännite kyykkää turhan alas. Ratkaisuna voisi olla ylimääräisen akun sijoittaminen aittaan lämmittimen kaveriksi, mutta silloin sen latauksen ylläpitämiseksi täytyisi pitää sähköt päällä aittaan menevässä kaapeloinnissa. Paloturvallisuussyistä olen tavannut kaikki akulta lähtevät sähköt katkaista (paneeli/lataussäädintä lukuunottamatta tietysti) silloin kun mökillä ei olla.

Toisena ratkaisuna olen ajatellut jotain pientä starttiapua, minkä kytkisi lämmittimen virransyöttöön, normaalin sähkönsyötön rinnalle. Eli starttiapu vähän buustaisi muuten notkahtavaa jännitettä käynnistyksen/sammutuksen aikana. Ja starttiapu sitten latautuisi aurinkosähkön akuilta tulevalla sähköllä. Etuna tuossa olisi monikäyttöisyys, eli starttiapua voisi käyttää usb-virtapankkina myös. Onko tällaisessa ajatuksessa mitään tolkkua? Pystyykö starttiapua pitämään akun kanssa kytkettynä rinnan siten, että virran tarpeen kasvaessa starttiapu syöttää virtaa ja muuna aikana latautuu täyteen. Lisävirrantarve siis olisi muutama ampeeri muutaman minuutin ajan.
 
No, jos akku tyhjennyttyään ja jäädyttyään hajosi, ei auta vaikka auto olisi 2023-mallia, jollei se pidä sähmöä. Kuten usein käy -mIhin apukäynistintä tarvitaan jos akku onkin nyt loistokunnossa?
 
Netistä löytyy kyllä tarinaa näistä hybridien 12V akkuongelmista.
Tyhjenee ihan vaan seistessä saatikka että ajetaan vain muutaman kilometrin pätkiä.
Kuten tuossa selitin, niin omalla kohdalla ongelma on pieni ajomäärä.
Tässä kuukauden ajot:
Yaris Hybrid viime kuukausi.jpg
Sähköllä tosin vain 13% kun kesällä lukema on yli 60%:
kk osuus.jpg
Tuossa näkyy että Itsenäisyyspäivän 50km lenkki oli käytännössä vain polttomoottorilla, koska latasi akkua koko matkan.

Nyt siis tulee Defan 10A ylläpitolaturi autoon ja tosiaan ostin uuden akun kaiken varalle, tuo starttiboosteri.

Akkuvikaa ei tietty voi sulkea pois, luin netistä että johonkin uuteen hybridiin oli vaihdettu 3kpl 12V akkua puolen vuoden aikana.
Saavat marmoritiskin huollossa samalla mitata akun kun siellä huomenna käyn laturin asennuttamassa.

Hybridi on ihan hyvä taajama-ajossa, mutta ei välttämättä hyvä kauppakassi kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
onko tällä tekniikalla tehtyjä 24V laitteita joilla saisi isommankin rekkaveturin käyntiin? Jotain olen motonetissä nähnyt mutta niissä taisi lukea, että käyntiin saa pakut ja kaivinkoneet mutta ei kuorma-autoja.
Siinä veturissa on kaksi akkua niin osta kaksi boosteria ja kytke eri akkuihin.
 
Netistä löytyy kyllä tarinaa näistä hybridien 12V akkuongelmista.
Tyhjenee ihan vaan seistessä saatikka että ajetaan vain muutaman kilometrin pätkiä.
Kuten tuossa selitin, niin omalla kohdalla ongelma on pieni ajomäärä.
Tässä kuukauden ajot:
Yaris Hybrid viime kuukausi.jpg
Sähköllä tosin vain 13% kun kesällä lukema on yli 60%:
kk osuus.jpg
Tuossa näkyy että Itsenäisyyspäivän 50km lenkki oli käytännössä vain polttomoottorilla, koska latasi akkua koko matkan.

Nyt siis tulee Defan 10A ylläpitolaturi autoon ja tosiaan ostin uuden akun kaiken varalle, tuo starttiboosteri.

Akkuvikaa ei tietty voi sulkea pois, luin netistä että johonkin uuteen hybridiin oli vaihdettu 3kpl 12V akkua puolen vuoden aikana.
Saavat marmoritiskin huollossa samalla mitata akun kun siellä huomenna käyn laturin asennuttamassa.

Hybridi on ihan hyvä taajama-ajossa, mutta ei välttämättä hyvä kauppakassi kuitenkaan.
Jahas samat viat uusissakin hybrideissä. Kovasti hybridi-topiikissa kiellettiin ongelmat, kun jokunen kk sitten mainitsin asiasta tästä suunnittelun lapsuksesta...
 
Jahas samat viat uusissakin hybrideissä. Kovasti hybridi-topiikissa kiellettiin ongelmat, kun jokunen kk sitten mainitsin asiasta tästä suunnittelun lapsuksesta...

En tiedä mikä on raja kun ongelmat alkaa, mutta puolison isällä on nyt neljäs hybridi Toyota ja hänellä ongelmia 0kpl vaikka autolle tulee vuodessa vain alle 10tkm ja saattaa tosiaan seistä viikon kerralla ulkona ja sitten käydään kaupassa se 10km lenkki ja taas viikko seisontaa?
 
Nyt on Defan 10A ylläpitolaturi asennettu.
Sanoi marmoritiskin huollossa että näissä virrankulutus on suurempaa kun on kaiken maailman hilpettä taustalla pyörimässä.
En tiedä onko syy se vai 12V akun pieni Ah määrä vai mikä.
Täytyy toivoa nyt harmittomia pätkäajoja :)
 
onko kukaan kokeillut koskaan käyttää apukäynnistimenä esim faradin taikka kahden konkkaa autossa ?
olen kuullut esson baarissa että pelkästään se että akun vieressä on tämä mystinen litran konkkatölkki niin siitä olisi jo apua koska kondensaattori voi antaa enemmän ja suurempia virtoja kuin itse akku jolloin auton voi saada starttaamaan heikollakin akulla paremmin ?
ja jos joku ei tierä mistä on kyse niin tälläisitä pötköistä
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli Telwin 13000 testattua että 2v vanha vehje auton takakontissa pitäny virtansa ja saatiin naapurin Yaris käyntiin - josta akku hyytyny. Hyvin toimii :lol:
 
Niin miten hybridi sitten on yht'äkkiä huonompi ja jotenkin poikkeus? Lähinnä siis @jarppi83 :lle
Itsellä hybridi, jossa 12v akku on 40ah. Auto ei käytä sitä käynnistykseen, mutta vaatii siltä tietyn jännitteen että suostuu käynnistymään. Tuo on se ongelma, auto esim, seissyt pakkasessa, avaat ovet ja silloin 12v vehkeet herää ja jännite kyykkää, ei käyntiin. Joskus odotat hetken jännite palautuu ja sitten käyntiin kuin palmun alta. Sitten vituttaa kun se jännite ei palaudu tarpeeksi:cautious:
Eli AUDEW 2000A 20000mAh Car Jump Starter Power Bank With LCD Display Dual USB Output QC3.0 Charging valmiudessa, käy apuna myös muille kulkuneuvoilla. Lataillaan sitten ctekillä välillä jos intoa riittää.
 
Jos noin huono tilanne niis olisko kuitenkin akku finito eli auton akku vaan vaihtotarpeessa.
 
En sanoisi tilannetta ¨noin¨ huonoksi, mutta joka talvi tämä tulee koettua, jopa uusitulla akulla. Toki nykyään osaa jo aavistaa, koska ongelmia tulee.
Fyysisesti isompaa akkua ei voi asentaa, joten koin tämän apukäynnistimen hyväksi pelastajaksi.
 
onko kukaan kokeillut koskaan käyttää apukäynnistimenä esim faradin taikka kahden konkkaa autossa ?
olen kuullut esson baarissa että pelkästään se että akun vieressä on tämä mystinen litran konkkatölkki niin siitä olisi jo apua koska kondensaattori voi antaa enemmän ja suurempia virtoja kuin itse akku jolloin auton voi saada starttaamaan heikollakin akulla paremmin ?
ja jos joku ei tierä mistä on kyse niin tälläisitä pötköistä

Kyllä tuossa voi jotain perää olla
Aikoinaan oli Volvon takaluukussa poppikoneet aiheuttamassa pahennusta ja tähän settiin kuului 1f konkka, auto lähti aina kuin palmun alta oli pakkasta tai hellettä.

Sitten eräänä päivänä purettii koneet pois ja seuraavana aamua saatiin huomata että akku yksinään ei jaksanut pyörittää starttia.

Ei varmaan tyhjään akkuun auta mutta ehtoo puolella olevaan akkuun antaa pari joulea potkua että jaksaa pyörittää vielä
 

Tämä olisi tarkoitus hankkia mökkikäyttöön, mm. Ilmapatjan 12V kompressorin käyttöön. Saako 12V irti pidempään vai onko se vain hetken päällä ns startti toiminto?
Tarvitset tämän tyylisen jos haluat 12v laitetta käyttää C-PWR apukäynnistin, starttiboosteri 12V 600A tuossa on tupakansytytinliitin. Tuosta mistä kysyit saa usb kautta jatkuvasti sähköä, mutta se boosteri ei ole tarkoitettu muuhun, kuin auton starttaamiseen hetkellisesti.
 
Onko kokemuksia noista super kondensaattori vehkeistä? Lähinnä mietin onko se käytännössä turha jos tarve on lähinnä varmuuden vuoksi jos autoon jää valo tms. Vaatiiko se käytännössä niin paljon virtaa latautuakseen, että startti pyörii mutta ei jaksa käynnistyä? Powerbank varmaan toimisi varmuudella, mutta se tietysti pitäisi pitää varmaankin talvet kotona, eikä autossa?
 
Itsellä on Telwin Drive Pro 12/24 apukäynnistin ja on enimmäkseen työautossa käytössä kun tarvii talvella työkoneita käynnistää.
Muuten ihan ok laite mutta noi kaapelit on ihan naurettavan lyhyet ja ohuet ja sen takia on vaikea saada ne riittämän työkoneissa kun niistä on usen tupla akut.
Myös tuo 12/24v pala mitä pitää sirtää kun vaihtaa jännitteen levisi ensimmäisen työkone käynnistyksen yhteydessä mutta sen sai kuntoon pelkällä juottamisella oli varman huono juotos.
Kaikki koneet eivät tällä käynnisty jos on kokonaan tyhjennetty akusto eli vaatii jonin verran virtaa akuissa.

Noi kondensattorivehkeet varman toimii jos pelkästään akut on tyhjät mutta jos joutuu veivamaan heiman pidempään niin voi ne unohtaa.
 
Itsekin pohdin tuollaista kondensaattorilaitetta nyt kun ehkä pakkaset alkaa kiristymään. Ohjeissa lukee että tyhjentynytkin auton akku voi saada konkan ladattua, paitsi jos akku on aivan tyhjä. Mutta eikös aivan tyhjä akku tarkoita sitten että se on rikki, eli mikään ulkoinen laturi ei tilannetta enää korjaa? Tuollainen tavallinen lion varavirtalähde olisi ehkä turvallisempi sitten jos aamulla ei kotipihasta starttaa niin voi sisältä hakea varavirran.
 
Itse en onneksi tarvitse, on nykyisin vain yksi auto. Jos minulla olisi kolme traktoria ja pari muuta hökötystä jossain metikoissä niin voisin harkitakin, mutta yhteen autoon sitä ostaa vaikka joka syksy uuden akun mielummin kuin miettii moisia...
 
Itsekin pohdin tuollaista kondensaattorilaitetta nyt kun ehkä pakkaset alkaa kiristymään. Ohjeissa lukee että tyhjentynytkin auton akku voi saada konkan ladattua, paitsi jos akku on aivan tyhjä. Mutta eikös aivan tyhjä akku tarkoita sitten että se on rikki, eli mikään ulkoinen laturi ei tilannetta enää korjaa? Tuollainen tavallinen lion varavirtalähde olisi ehkä turvallisempi sitten jos aamulla ei kotipihasta starttaa niin voi sisältä hakea varavirran.
Noi kondensaattori käynnistimet ovat hyviä jos on pelkästään akku tyhjä mutta jos on pakkasen takia käynnistysongelmia voi olla että kapasiteetti ei riitä pyörittämään tarpeeksi kauan.
Noco on varma ostovalinta.
Itsellä on Telwin drive pro 12/24v käynnistin kun käytän sitä enimmäkseen töissä mutta ainakin ihan täysin tyhjällä akuilla ei tahdo aina riittää sekä kaapelit on naurettavan lyhyet että saa liitetty kahdelle akulle.
Sitten jos ei riitä olen hankkinut kustom tehdyt starttikaapelit 50neliön paksut kaapelit kun valmiita kaapeleita ei tahdo saada mitä taipuu pakkasella.
 
Viimeksi muokattu:
Project Farm noita testaili taas tässä hiljattain

Olis kiva jos näiden pelkkien YouTube linkkien laittamisen sijaan voisi edes vähän kommentoida juttua, kun harvaa varmaan kiinnostaa jotain puolen tunnin videota alkaa katsomaan että asia selviäisi. No joo, vain 17 min 40 sek tässä mutta varmaan selkisi mitä tässä ajetaan takaa. :hmm:
 
Itse ostin kesällä NOCO GB50 millä lähti ainakin akku tyhjänä oleva 2.0 diesel kesällä käymään.

Alunperin oli tarkoitus ostaa NOCO GB40 mutta jälkeenpäin ajateltuna onneksi ostin tuon isomman.

Kai tämä sanomani on että osta aina se isompi jos budjetti kestää.
 
Itse en onneksi tarvitse, on nykyisin vain yksi auto. Jos minulla olisi kolme traktoria ja pari muuta hökötystä jossain metikoissä niin voisin harkitakin, mutta yhteen autoon sitä ostaa vaikka joka syksy uuden akun mielummin kuin miettii moisia...
Et nyt vaan käsitä. Se on joillekin harrastus ajaa autolla jossa on paska akku ja boostata sitä käyntiin.
 
Et nyt vaan käsitä. Se on joillekin harrastus ajaa autolla jossa on paska akku ja boostata sitä käyntiin.
Tein tätä itse pari viikkoa, mut syynä isolta osin se että toi paska akku oli kiinni ohjaamon jalkatilan alla vielä paskemmalla kiinnikkeellä minkä sysipaskaska kiinnityspultti pyöri vain tyhjää jossain omissa syvyyksissään. :P Pari kertaa tuli käynnistettyä siitä uudesta akustakin, kun oli valmiiksi jo vieressä odottamassa.
 
Sattuneesta syystä olisi tuommoisen starttiboosterin hankinta edessä. Suomessa suosituimmat näyttää olevan tuo NOCO ja Telwin. Motonet myy myös AX4 apukäynnistintä.
Telwiniltä on tullut uusi malli (1750), jossa on USB-C liittimet. Tuota Telwiniä ei tahdo saada vielä mistään.

Mikä olisi paras starttiboosteri tällä hetkellä? Arvostan USB-C latausta ja virran ulosottoa muille käyttölaitteille.
 
Tuli tilattua tuo NOCO GBX55 malli. Tuossa on USB A Output, sekä USB C Input/Output, josta laitetta ladataan ja annetaan virtaa ulos.

NOCO - 1750A Lithium Jump Starter - GBX55
USB Input
USB-C: 5 Volts 1.5 Amps / 9 Volts 3 Amps / 12 Volts 3 Amps / 15 Volts 3 Amps / 20 Volts 3 Amps
USB Output
USB-A: 5 Volts 2.1 Amps Max / 10 Watts Max
USB-C: 5 Volts 3 Amps / 9 Volts 3 Amps / 12 Volts 3 A / 15 Volts 3 Amps / 20 Volts 3 Amps

Halvin, mistä löysin, niin oli Rauman Akku 199e. Kannattaa huomata, että useat kaupat myyvät alennuksessa vanhempaa GB50 mallia, jossa on vain USB A (5V/2.1A) lähtö, jolla ei ladata esim. läppäriä ollenkaan.
Noco GBX055 - 550 ampeerin litiumparistokäynnistin - Rauman Akun verkkokauppa (raumanakku.fi)
 
Sattuneesta syystä olisi tuommoisen starttiboosterin hankinta edessä. Suomessa suosituimmat näyttää olevan tuo NOCO ja Telwin. Motonet myy myös AX4 apukäynnistintä.
Telwiniltä on tullut uusi malli (1750), jossa on USB-C liittimet. Tuota Telwiniä ei tahdo saada vielä mistään.

Mikä olisi paras starttiboosteri tällä hetkellä? Arvostan USB-C latausta ja virran ulosottoa muille käyttölaitteille.

Tässä AX4:


-Hyvää mukana oleva taskulamppu, lataa itsensä melko nopeasti.

-Huonoa ... Ei vielä mitään. Tähän saakka toiminut, hankittu syksy 2021.
 
Tuo AX4 on kyllä hintaisekseen yllättävän hyvä. Lähti jopa reilu 4 litrainen traktorin diesel käyntiin, kun akku oli sipannut pakkasessa.
 
Tuli tilattua tuo NOCO GBX55 malli. Tuossa on USB A Output, sekä USB C Input/Output, josta laitetta ladataan ja annetaan virtaa ulos.

NOCO - 1750A Lithium Jump Starter - GBX55

Näissä litiumakullisissa näyttää melko järjestäen olevan spekseissä minimi käyttölämpötila -20 astetta, onko jollain kokemusta hyytyykö akku merkittävästi jos on tuota kylmempää?

Superkondensaattorimalleissa ei tätä ongelmaa olisi, mutta onko ne kuitenkaan kylmäkäynnistykseen yhtään parempia? Varaviralähteeksihän niistä ei ole.
 
Näissä litiumakullisissa näyttää melko järjestäen olevan spekseissä minimi käyttölämpötila -20 astetta, onko jollain kokemusta hyytyykö akku merkittävästi jos on tuota kylmempää?
Eiköhän me voida sanoa kokeilematta, että hyytyy merkittävästi jo ennen tätä. Tietysti jos laite tuodaan lämpimästä, toimii selvästi tuota kylmemmässäkin kuin kesällä.
Superkondensaattorimalleissa ei tätä ongelmaa olisi, mutta onko ne kuitenkaan kylmäkäynnistykseen yhtään parempia? Varaviralähteeksihän niistä ei ole.
Kaupallisten tuotteiden vertailuun en osaa sanoa mitään, mutta sehän voidaan todeta suorilta että superkondensaattoriboosteri on joissakin tapauksissa kylmäkäynnistykseen ylivertainen ja periaatteessa lämpötilavaihtelulle immuuni itsessään. Sehän voi toimia jopa täysin tyhjänä ja käynnistää kylmyyteen hyytyneen ajoneuvon. Tuskin kovin hyödyllinen umpijäisen ison dieselmoottorin kanssa, mutta pieni ehjä henkilöauton moottori ja "tyhjä" akku käynnistävät itsensä kun päästään vähän huijaamaan.
 
Näissä litiumakullisissa näyttää melko järjestäen olevan spekseissä minimi käyttölämpötila -20 astetta, onko jollain kokemusta hyytyykö akku merkittävästi jos on tuota kylmempää?

Superkondensaattorimalleissa ei tätä ongelmaa olisi, mutta onko ne kuitenkaan kylmäkäynnistykseen yhtään parempia? Varaviralähteeksihän niistä ei ole.
En näe mitään syytä miksei toimisi ihan hyvin myös matalammissa lämpötiloissa jos itse laite säilytetään lämpimässä. Tuossa on varmaan ajateltu, että jos sitä myös säilytetään kylmässä.
 
No sitäpä, jos/kun se on autossa mukana ja täten kylmässä. Lämpimästä tuotaessa tottakai asia on eri.
Just se. Tuntematta kaupallisia tuotteita laajemmin, voin vain sanoa perusoppimäärään perustuen jotain. Jos kaikki on oltava pakkasessa mukana, niin sittenhän toimiva ratkaisu on kondensaattoriboosteri ja voimanlähde josta siihen saadaan kylmässäkin energiaa. Sillähän ei ole niin väliä saadaanko se nopeasti kunhan saadaan kohtuuajassa.

Vaihtoehtoisesti voidaan vaan ottaa mukaan vaikka li-ion apukännistin ja luottaa että se paria kokoa ylimitoitettuna riittää. Tai sitten se lämmitetään hengen uhalla nuotion vieressä ja täten toimii taas kun oli täyteen ladattu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 759
Viestejä
4 495 203
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom