• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Tuo nyt vaikuttaa jälkeenpäin keksityltä selitykseltä. Jos puhelimetkin oppii varsin nopeasti tunnistamaan erilaisia kasveja, ruokia, käsialoja jne, niin siinä vaiheessa kun itseajavat autot alkaa yleistymään, ei ne liikkeennemerkit tuota tekoälylle mitään ongelmia.

Eikö puhelimista löydy nimenomaan hyvä esimerkki tuosta Suomen pienuudesta ja siitä miten erilaisuus on selkeä haitta.
Applen puhelimia on ollut markkinoilla jo yli 10 vuotta. Silti edelleen Suomi on niille niin pieni markkina-alue, että suomeksi ei ole samoja ominaisuuksia puhelimen näppäimistössä kuin isompien kielien osalta. Ei se varmaan kallista olisi Applelle tuoda ennakoivaa tekstinsyöttöä, mutta koska olemme todella pieni kuluttajaryhmä niin ei vaan kannata sitäk vähääkään investoida kun soraääniä ei kuulu tarpeeksi.

Eli jos siitä on jotain rahallista lisävaivaa, että Teslan tekoäly tunnistaisi Suomen liikennemerkit yhtä hyvin kuin muun euroopan, niin sitä vaivaa ei nähdä varsinkaan jos soraääniä ei riittävästi kuulu ja merkkien tunnistuksessa tehdään vain esim. 20% enemmän virheitä verrattaen suurien talousalueiden virheisiin.

Jos taas koko muun euroopan yhtenäisalueella tulisi virheitä enemmän kuin vaikkapa jenkeissä tai muilla merkeillä niin 100% varmuudella Tesla manuaalisesti opettaisi tekoälynsä yhtä hyvään tunnistamiseen.

Harvassa on muutenkin tilanteet jolloin siitä olisi jotain hyötyä, että pyrkii olemaan maana ja talousalueena ehdoin tahdoin erilainen vain koska vastustaa kaikkia parannuksia ja muutoksia.
 
Tiedän kyllä miten tuo asia toimii, että ihan turhaan nyt rustailit tekstiäsi. Kummastuttaa vaan, että tekstiä ja puhetta osataan kääntää, tunnistaa erilaisia eläin- kasvi- ja hyönteislajeja, tunnistaa jonkun random jonnen laulua ja ties mitä, mutta liikennemerkit on se kova pala.

Harmi, että tsiljoonien kuvien sekaan ei ole eksynyt yhtäkään liikennemerkkiä.

Kuten todettu, keksimällä keksittyjä argumentteja ja jos sen tähän liikennemerkkiuudistukseen haluaa yhdistää, niin todennäköisesti jälkeenpäin hätäpäissään keksitty selitys.

e: ja kuten Jan11 sanoi, jos itseajavat autot olisi jokin merkittävä syy muutokselle, niihin luotaisiin jokin konelukemista helpottava standardi/koodi

Ottaen huomioon mitä olet kirjoittanut tähän mennessä niin epäilen vahvasti että tiedät miten tuo asia toimii.
Itseohjattavalta autolta tarvitaan pikkasen enemmän luotettavuutta kuin joltain PictureThis appikselta. Joka taaskin tarkoittaa että tarvitaan helvetisti enemmän sitä annotoitua koulutusdataa jotta siitä saadaan luotettava. Jolloin, jälleen kerran, ne pienet maat jäävät helposti väliinputoojiksi.
Eli ei ne liikennemerkit ole kova pala jos ne pitää tunnistaa siinä kontekstissa että leikit kännykälläsi. Ne joko tunnistuu tai ei. Ne ovat kova pala sitten kun se 1500kg painava auto liikkuu 100kmt nojaten ainakin osittain siihen että se tunnistaa ne merkit.

Ja kuten tuolla jo aiemmin sanoin, en tiedä että oliko tuo koneluettavuus yhtenä syynä uudistukseen. Se mitä argumentoin on että siitä on koneluettavuuden kannalta etua että maailmassa käytettävät liikennemerkit olisivat mahdollisimman samankaltaisia. Ja joo, jos ne merkit suunniteltaisiin ensisijaisesti konenäköä varten niin ne olisi merkittävästi erilaisia. Mutta nyt kun ne ovat pääasiassa ihmisten käytettäviä niin mennään sillä ihmisten ymmärrettävyys ensin.
 
No höpö höpö. Suomessa ei sen takia tarvitse olla sukupuolineutraalit liikenne merkit, että tesla täällä pärjää. Ihan erilaisethan ne on jenkeissäkin. Missä on muuten sanottu, että olisi euroopassa samat merkit joka maassa? Ei missään.
 
Viimeksi muokattu:
No höpö höpö. Suomessa ei sen takia tarvitse olla sukupuolineutraalit liikenne merkit, että tesla täällä pärjää. Ihan erilaisethan ne on jenkeissäkin. Missä on muuten sanottu, että olisi euroopassa samat merkit joka maassa? Ei missään.
Eurooppalaisessa Wienin liikennemerkkisopimuksessa on sovittu ja määritelty liikennemerkkien malleja.

Liikennemerkkisopimus löytyy Finlexistä.
”Sopimuspuolet, todeten, että liikennemerkkien ja niissä olevien tunnuksien, liikenneopasteiden ja tiemerkintöjen kansainvälinen yhtenäisyys on välttämätöntä kansainvälisen tieliikenteen helpottamiseksi ja liikenneturvallisuuden lisäämiseksi, ovat sopineet seuraavista määräyksistä:”…
 
Kaksi pointtia:
1. Nämä uudet liikennemerkit eivät ole yhtään sen enempää yhtenäisiä muiden EU-maiden kanssa kuin vanhatkaan. Yhtä paljon eroja/yhtäläisyyksiä edelleen eri EU-maiden välillä kuin vanhojen merkkienkin kanssa. Ehkäpä muut EU-maat seuraavat sitten perässä ja yhtenäistävät merkkinsä myös.
2. Liikennemerkkejä lukevat autot osaavat ihan yhtä hyvin vanhat suomalaiset merkit (ja keltaiset viivat), kuin uudetkin. Ei eroa. Ainakin oma auto osaa lukea sekä vanhat että uudet merkit.
 
Kaksi pointtia:
1. Nämä uudet liikennemerkit eivät ole yhtään sen enempää yhtenäisiä muiden EU-maiden kanssa kuin vanhatkaan. Yhtä paljon eroja/yhtäläisyyksiä edelleen eri EU-maiden välillä kuin vanhojen merkkienkin kanssa. Ehkäpä muut EU-maat seuraavat sitten perässä ja yhtenäistävät merkkinsä myös.
2. Liikennemerkkejä lukevat autot osaavat ihan yhtä hyvin vanhat suomalaiset merkit (ja keltaiset viivat), kuin uudetkin. Ei eroa. Ainakin oma auto osaa lukea sekä vanhat että uudet merkit.
Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.
 
Nämä uudet liikennemerkit eivät ole yhtään sen enempää yhtenäisiä muiden EU-maiden kanssa kuin vanhatkaan. Yhtä paljon eroja/yhtäläisyyksiä edelleen eri EU-maiden välillä kuin vanhojen merkkienkin kanssa.

No ei kai ne vielä voikaan olla yhdenmukaisia sillä tuossa on pitkä siirtymäaika kunnes ne otetaan käyttöön. Eihän noita ole Suomessakaan vielä otettu kunnolla käyttöön, joten en oikein ymmärrä kommenttiasi. Eli varmaan muissa maissa on samanlaisia siirtymäkausia, jotta uudistetut merkit otetaan käyttöön. 10v päästä voitaneen todeta, että merkit ovat yhdenmukaisempia EU:ssa kuin nyt. Tällä hetkellä joka maassa on vielä pääosin vanhantyylisiä merkkejä.

Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.

Eipä niitä onneksi kiirehdittykään. Sukupuolineutraaleja merkkejä haluavat saavat odottaa vuosia ennen kuin kaikki merkit on niillä korvattu. Yhä edelleen on se 10v siirtymäaika. Vasta sitten voidaan alkaa kunnolla kauhistella kun ei olekaan pikkutytön mekkoa merkissä.
 
Kaksi pointtia:
1. Nämä uudet liikennemerkit eivät ole yhtään sen enempää yhtenäisiä muiden EU-maiden kanssa kuin vanhatkaan. Yhtä paljon eroja/yhtäläisyyksiä edelleen eri EU-maiden välillä kuin vanhojen merkkienkin kanssa. Ehkäpä muut EU-maat seuraavat sitten perässä ja yhtenäistävät merkkinsä myös.
2. Liikennemerkkejä lukevat autot osaavat ihan yhtä hyvin vanhat suomalaiset merkit (ja keltaiset viivat), kuin uudetkin. Ei eroa. Ainakin oma auto osaa lukea sekä vanhat että uudet merkit.
Eikä ainoastaan muut EU-maat, vaan tämä pallo on täynnä kärpäsenpaskan kokoisia valtioita omien liikennemerkkien kanssa vai jättääkö yritysjätit hyödyntämättä nämä markkinat...
 
Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.
Ei kai noita merkkejä ole ollenkaan kiirehditty, jos uudistus kesti 8 vuotta ja merkkejä suunniteltiin 6 vuotta. Ja seuraavat 10-12 vuotta pikkuhiljaa vaihdellaan.

Merkkejä tuli n. 50 uutta ja kaikki vanhat siihen päälle. Muutettiinko ihmishahmoja neutraalimpaan suuntaan peräti parissa merkissä?

[sarkasmivaroitus]
Mutta juu, kyllä tämän täytyy olla nyt homosaatiota, lgbtq:ta, jumalanpilkkaa ja niin edes päin, kun maanteiden laidoilla ja risteyksissä pystyssäsojottavia fallossymboleita lähdetään riisutaan yksinkertaisemmiksi. Ja globalisaatiota, kun eri maiden merkkejä yhtenäistetään. Sekä väestönvaihtoa, kun merkeissä on ihmishahmot useammin mustalla kuin valkoisella.
 
Eikä ainoastaan muut EU-maat, vaan tämä pallo on täynnä kärpäsenpaskan kokoisia valtioita omien liikennemerkkien kanssa vai jättääkö yritysjätit hyödyntämättä nämä markkinat...

Yhdenmukaisemmat liikennemerkit = vähemmän tarvetta asiantuntijatyölle softan opettamisessa = halvempi auto.

Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.

Mutta kai tätäkin voi vastustaa, jos sivuvaikutuksena on kamala wokettaminen eli sukupulineutraalit ihmishahmot muutamassa merkissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ottaen huomioon mitä olet kirjoittanut tähän mennessä niin epäilen vahvasti että tiedät miten tuo asia toimii.
Itseohjattavalta autolta tarvitaan pikkasen enemmän luotettavuutta kuin joltain PictureThis appikselta. Joka taaskin tarkoittaa että tarvitaan helvetisti enemmän sitä annotoitua koulutusdataa jotta siitä saadaan luotettava. Jolloin, jälleen kerran, ne pienet maat jäävät helposti väliinputoojiksi.
Eli ei ne liikennemerkit ole kova pala jos ne pitää tunnistaa siinä kontekstissa että leikit kännykälläsi. Ne joko tunnistuu tai ei. Ne ovat kova pala sitten kun se 1500kg painava auto liikkuu 100kmt nojaten ainakin osittain siihen että se tunnistaa ne merkit.

Ja kuten tuolla jo aiemmin sanoin, en tiedä että oliko tuo koneluettavuus yhtenä syynä uudistukseen. Se mitä argumentoin on että siitä on koneluettavuuden kannalta etua että maailmassa käytettävät liikennemerkit olisivat mahdollisimman samankaltaisia. Ja joo, jos ne merkit suunniteltaisiin ensisijaisesti konenäköä varten niin ne olisi merkittävästi erilaisia. Mutta nyt kun ne ovat pääasiassa ihmisten käytettäviä niin mennään sillä ihmisten ymmärrettävyys ensin.
Epäile ihan rauhassa, vaikka ihan helvetisti.
Se, että hupikäyttöönkin suunnitellut apit kykenevät tunnistamaan erilaisia asioita suht luotettavasti, kertoo jo aika paljon siitä, että teknologiajäteille ei tule olemaan mikään ongelma opettaa autolle Suomen liikennemerkkejä.

Ja kuten minä sanoin, että mikäli koneluettavuutta on käytetty yhtenä syynä uudistukseen, niin se vaikuttaa vain jälkeenpäin, väkisin keksityltä selitykseltä.
Vaikka ne suunnitteltaisiin ihmisten ymmärrettävyys ensin, mutta taustalla olisi alusta pitäen myös tarkoitus helpottaa koneluettavuutta, niin jokin koneluettavuutta helpottava elementti niihin varmasti olisi kaikkein järkevintä luoda.
 
Tätä nyt vedetään jo vähän sivuraiteille, kysehän oli siitä, kuinka toteuttamiskelpoinen tuollainen liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä on...

Yhdenmukaisemmat liikennemerkit = vähemmän tarvetta asiantuntijatyölle softan opettamisessa = halvempi auto.

Mutta kai tätäkin voi vastustaa, jos sivuvaikutuksena on kamala wokettaminen eli sukupulineutraalit ihmishahmot muutamassa merkissä.
Ja palataan aiheeseen provoamisen sijaan.
 
Epäile ihan rauhassa, vaikka ihan helvetisti.
Se, että hupikäyttöönkin suunnitellut apit kykenevät tunnistamaan erilaisia asioita suht luotettavasti, kertoo jo aika paljon siitä, että teknologiajäteille ei tule olemaan mikään ongelma opettaa autolle Suomen liikennemerkkejä.

Kuten tässä on jo todettu useaan otteeseen, kyse ei ole siitä että se olisi jotenkin teknisesti vaikeaa. Tai siis, on se vaikeaa että se on niin luotettavaa että sen perusteella uskaltaa laittaa auton ohjautuun 100kmt tunnissa mutta ei se ole yhtään sen vaikeampaa kuin niiden saksalaisten merkkien opettaminen.
Vaan kyse on siitä että siihen Suomen liikennemerkkien opettamiseen, jos ne poikkeaa merkittävästi niistä esim. saksalaisista merkeistä, pitää polttaa paljon aikaa ja rahaa erikseen sen päälle että ne opettaa ne autot tunnistamaan ne saksalaiset merkit.
Ja koska se Saksa on paljon suurempi maa ja merkittävämpi markkina-alue, ne autonvalmistajat ensinnä keskittyvät siihen että opettavat ne saksalaiset merkit. Ja ranskalaiset. Ja amerikkalaiset, kiinalaiset, intialaiset, australialaiset, brittiläiset, jne. jne. Ne suomalaiset merkit ovat tuossa prioriteettijonossa kaukana kärjestä ja sen seurauksena nuo toiminnot tulevat Suomeen saataville myöhemmin ja epäluotettavimpina.
Eli tasan tarkkaan samaan tapaan kuin kulttujapuolella on esimerkiksi kaikensorttisessa puheentunnistuksessa. Suomi ei ole koskaan siinä kärkipäässä kun tulee jotain uusia puheentunnistustoteutuksia kuten Alexa tai Siri. Ja sitten kun suomi tulee noihin palveluihin niin se on toiminnaltaan epäluotettavampi kuin ne kielet joita puhuu kymmeniä tai satoja miljoonia 5,5 miljoonan sijaan. Koska se markkina-alue on paljon pienempi niin tuohon kehitykseen laitetaan vähemmän rahaa ja kun puhutaan koneoppimisesta missä sen treenausdatan määrä (ja laatu) on tärkeää niin tuo Suomen pienuus aiheuttaa tuplahaitan.

Pienet valtiot kuten Suomi hyötyvät paljon enemmän tuollaisten asioiden standardisoinnista yhdessä isojen valtioiden kanssa kuin ne isot valtiot hyötyvät siitä. Isoille markkinoille nuo toteutetaan kuitenkin koska se on kannattavaa. Suomen kaltaisille pienille markkinoille ehkä joskus myöhemmin.
Ja tämä pätee niin liikennemerkkeihin kuin muihinkin tuotestandardeihin. Oli kyse sitten laatustandardeista tai teknisistä standardeista.
 
Viimeksi muokattu:
Jotain faktaa tosta merkkien opettamisesta autoille. Mutulla nyt tunnutaan vetävän. No kohta tuo tullee nissani nii näkee miten se merkit täällä päin tuntee. Ei tartte sitten enää mutuiluihin luottaa.
 
Veikkaan, että tämä keskustelu käydään vain niiden hameiden poiston takia. Se oli joillekin kova pala. Koska hameet, niin sitten se EU:n merkkien yhdenmukaistaminen onkin jotenkin huono ja turha asia. Ei kai kukaan ole täällä todennut, että se hameiden poisto olisi helvetin tärkeä ja 15M arvoinen muutos, vaan että se 15M aiheutuu koko merkistön uudelleensuunnittelusta ja vanhojen merkkien korvaamisesta ja uusien mukaan tuomisesta. Hameilla tai ilman. Ja että se on hyvä asia jos sillä saadaan EU:n merkistöt yhdenmukaisemmiksi. Ja ilmeisesti saadaan sillä tämä mainittiin yhdeksi syyksi uudelleensuunnittelulle.

Ei tää näytä olevan korvin korkealla edes Persujen agendalla, mikä on hyvä. Ei tällä ole mitään isoa merkitystä millään tavalla. Edes taloudellisesti. Joten ehkä tää saa vaan ihan kohtuuttomat mittasuhteet (tässä ketjussa).
 
Persut kyllä jaksaa aina yllättää. Sukupuolineutraalien liikennemerkkien vaihtaminen maksaa 15 miljoonaa euroa? Ja ihmiset vielä uskovat näitä satuja.



Jos jollekin jäi epäselväksi, niin liikennemerkkejä ei vaihdettu siksi että niistä haluttiin tehdä sukupuolineutraaleja. Liikennemerkit vaihdettiin siksi, että niistä saadaan standardoidut kaikissa Euroopan maissa ja samalla päivitettiin muutama liikennemerkki sukupuolineutraalimmaksi. En ymmärrä mitä epäselvää tuossa on, ja miksi asiasta pitäisi sen enempää keskustella tai nostaa Helsingin kaupungin alueellaan liikennemerkkeihin käyttämiä rahoja esille kun, puhutaan poliisien rahoituksesta. Helsingin kaupunki ei poliisin budjetista päätä, vaan valtio.

Mutta totuudellahan ei politiikassa enää ole merkitystä. Merkitystä on vain sillä että, miten asiat koetaan ja 'sukupuolineutraali' on sellainen termi jolla saadaan kognitiivisilta kyvyiltään normaalijakauman alimmat desiilit innostumaan ja öyhöttämään.
 
@Paapaa @JCSH
Mitkä muut maat ovat uudistamassa liikennemerkkejään Suomen lisäksi? Nämä uudet merkit eivät tällä hetkellä ole yhtään vanhoja "yhtenevempiä" muiden maiden kanssa. Esimerkiksi Saksan ja Ranskan merkkien kanssa on edelleen yhtä paljon eroja, kuin vanhojen merkkien kanssakin.
 
Mitkä muut maat ovat uudistamassa liikennemerkkejään Suomen lisäksi?

En tiedä. Mutta kerro ihmeessä kun saat selville. Varmaan 10v päästä voidaan palata tarkastelemaan tilannetta uudestaan. Pingaa mua vaikka sitten uudestaan?

Nämä uudet merkit eivät tällä hetkellä ole yhtään vanhoja "yhtenevempiä" muiden maiden kanssa. Esimerkiksi Saksan ja Ranskan merkkien kanssa on edelleen yhtä paljon eroja, kuin vanhojen merkkien kanssakin.

Tähän vastasinkin jo.

No ei kai ne vielä voikaan olla yhdenmukaisia sillä tuossa on pitkä siirtymäaika kunnes ne otetaan käyttöön. Eihän noita ole Suomessakaan vielä otettu kunnolla käyttöön, joten en oikein ymmärrä kommenttiasi.
 
En tiedä. Mutta kerro ihmeessä kun saat selville. Varmaan 10v päästä voidaan palata tarkastelemaan tilannetta uudestaan. Pingaa mua vaikka sitten uudestaan?



Tähän vastasinkin jo.
Et tietenkään tiedä, kun käytännössä mitään uutta yhtenäistämisvelvoitetta ei ole EU:lla. Edelliset merkit olivat jo Wienin "sopimuksen" mukaan yhteneviä. Nyt muilla EU-mailla ei ole suunnitelmissa yhtenäistää merkkejään yhtään Suomen suuntaan. Ainakaan siis suurimmilla EU-mailla. Suomi on ihan omatoimisesti tässä uudistamassa merkkejä.
 
Oliko sulla tästä siis tieto vai oletatko näin? Suomen päädyssä se motiivi uudistamiselle on kuitenkin ilmoitettu olevan yhtenäistäminen. Ja siihen on linkattu aiemmin.
Mun tieto on oman kaupungin tekniseltä virastolta. Jos joku velvoite EU:lla on, niin joku asiasta tietävä voisi linkata.
 
Mutta totuudellahan ei politiikassa enää ole merkitystä. Merkitystä on vain sillä että, miten asiat koetaan ja 'sukupuolineutraali' on sellainen termi jolla saadaan kognitiivisilta kyvyiltään normaalijakauman alimmat desiilit innostumaan ja öyhöttämään.
Mitä jos jokainen kiinnittäisi huomiota siihen omaan keskustelutyyliin, sen sijaan, että huudellaan pilkkaamistarkoituksessa muun muassa öyhöttämisestä ja wokettamisesta.
 
No en ole kyllä nähnyt vielä lähdettä sillekkään, että EU-maat olisivat uudistamassa merkkejään yhteneviksi keskenään.

Ei, mutta olet nähnyt lähteen sille, että Suomi uudistaa merkkinsä jotta ne olisivat yhtenäisempiä EU-sopimuksen kanssa. Lisäksi niiden pohjana on käytetty muualla Euroopassa jo käytössä olevia merkkejä ja niistä saatuja palautteita. Joten mielestäni tuo spekulaatiosi on kyllä melkoista vääristelyä ainakin annettujen tietojen pohjalta.
 
Ei, mutta olet nähnyt lähteen sille, että Suomi uudistaa merkkinsä jotta ne olisivat yhtenäisempiä EU-sopimuksen kanssa. Lisäksi niiden pohjana on käytetty muualla Euroopassa käytössä olevia merkkejä ja niistä saatuja palautteita. Joten mielestäni tuo spekulaatiosi on kyllä melkoista vääristelyä ainakin annettujen tietojen pohjalta.
Vanhat merkit olivat jo EU-sopimuksen mukaiset, ja monen maan kanssa riittävän yhtenevät. Ne Wienin sopimuksen ohjeistukset ovat oikeasti hyvin suurpiirteiset. @namlepo linkkaamalla wikipedia-sivulla voi tehdä omatoimista vertailua eri maiden merkkien kesken. Suomen uudet merkit mukana. Uudistus on tehty, mutta ei kovin paljoa ole yhtenäistetty. Viitteitä on kyllä otettu sieltä täältä, mutta ei voi yhtään yhtenäisemmäksi sanoa. Esimerkiksi se kaikkien puljaama jalankulkijamerkkikin on yritetty tehdä Tanskan merkkiä jäljitellen, mutta sekin on tehty kuitenkin eri tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on sun mielipiteesi, ja siihen toki oikeus. Suunnitteleva taho on eri mieltä ja lähteet löytyy ketjusta.
Ei siihen tarvita edes mielipidettä, vaan ihan perus hyvällä näköaistilla pärjää tässä tilanteessa todetakseen liikennemerkkien edelleen eroavan muista EU-maiden merkeistä. Merkeistä ei siis tullut yhtään sen enempää yhteneviä kuin mitä aiemmat olivat. Yhteneväisyyksiä on, kuten aiemmissakin, mutta ei mitään tiettyä suurta linjaa vaan yhteneväisyydet ovat edelleen yksittäisiin EU-maihin kytköksissä. Eli napattu designia vähän sieltä täältä, kuten vanhoissa merkeissäkin. Toki asia muuttuu siinä kohtaa, jos muut EU-maat tekevät samanlaiset merkit kuin Suomi. Odotan vielä lähdettä, josta käy ilmi muiden EU-maiden olevan suunnitelemassa liikennemerkkiuudistusta Suomen lailla edes tämän vuoskymmenen aikana ja osoittaa olevani väärässä. Lähdettä odotellessa lopetan tämän turhan keskustelun.
 
Merkeistä ei siis tullut yhtään sen enempää yhteneviä kuin mitä aiemmat olivat

Tämä on sinun henkilökohtainen mielipiteesi. Suunnittelutyötä vuodesta 2014 johtaneen Taina Kuparisen mukaan:

"Pohjalla oli kuitenkin muualla Euroopassa käytetyt merkit ja niistä saadut palautteet eli otimme parhaita vaihtoehtoja pohjalle, joista muokkasimme nyt laaditut merkit".


Mutta jos sun "perus hyvä näköaisti" kertoi muuta, niin kai se sitten pitää uskoa :think:
 
Viimeksi muokattu:
"Pohjalla oli kuitenkin muualla Euroopassa käytetyt merkit ja niistä saadut palautteet eli otimme parhaita vaihtoehtoja pohjalle, joista muokkasimme nyt laaditut merkit".
Joo, tuohan on nyt itsestäänselvää, kun samat reunaehdot olivat jo vanhojen merkkien aikaan. Tämä sama ehto luonnollisesti pysyi vaatimuksena myös uusissa merkeissä, ettei työryhmä voinut suunnitella täysin muista maista poikkeavia merkkejä. Tuo on osalle jotenkin hankala sisäistää, että vanhat merkit olivat täsmälleen yhtä yhteneviä EU-sopimusten ja Wienin sopimuksen puitteissa, kuin nämä uudetkin. Uusien merkkien suunnittelussa piti vain luonnollisesti pitää nämä samat vaatimukset mielessä.
 
Olennaista olisi kuitenkin huomata, että asia ei ole ollut politisoitunut, ja sen uudistustyön aikana on ehtinyt olla
a) hallituksessa kaikki eduskuntapuolueet, myös persut (paitsi Liike Nyt, mutta Harkimokin edusti aiemmin Kokoomusta),
b) pääministereitä Kokoomuksesta, Kepusta ja nyt Demareista.
c) useita eri liikenneministereitä vassareista, demareista, keskustasta, kokoomuksesta.

Liikenneministerin salkku onkin ollut melko tuulinen, kun ko. aikana on ollut peräti 7 eri liikenneministeriä.
 
Tuo on osalle jotenkin hankala sisäistää, että vanhat merkit olivat täsmälleen yhtä yhteneviä EU-sopimusten ja Wienin sopimuksen puitteissa, kuin nämä uudetkin

No kun ei oikeastaan. Tuossa puhutaan että pohjana on muualla käytetyt merkit, eikä vain sopimuksessa olevat merkit joita ei varmaan missään ole täysin identtisinä käytössä. Ja pohjana oli myös palautteet muualla käytetyistä merkeistä, eikä vain sopimuksen merkit.

vanhat merkit olivat täsmälleen yhtä yhteneviä

Kiitos taas omasta subjektiivisesta mielipiteestäsi.
 
Olennaista olisi kuitenkin huomata, että asia ei ole ollut politisoitunut, ja sen uudistustyön aikana on ehtinyt olla

Eiköhän tämä ole taas vain Persujen yritys vähän luoda vastakkainasettelua ja vääristellä uudistuksen motiiveja parhaalla mahdollisella tavallaan. En sinänsä epäile, etteikö uppoaisi kannattajiin. Mutta en tiedä, saako tuolla kauheasti uusia?
 
Ei se ole subjektiivinen mielipide. Suomi on ollut mukana jo iät ja ajat tuossa Wienin sopimuksessa, jossa on siis sovittu nämä merkkien reunaehdot.

Juuri aiemminhan joku totesi, että mitään pakottavaa mekanismia ei ole. Se, että Suomi on ollut mukana ei tarkoita, että merkit olisivat olleet yhtä yhteneviä kuin nyt. Varsinkin kun - jälleen kerran - ihan uskottava lähde (Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuori) on todennut että :

nyt niitä on yritetty saada muistuttamaan enemmän yleiseurooppalaisessa liikennemerkkisopimuksessa määriteltyjä malleja

Eli jälleen kerran: nimimerkin Lämpöpumppu mielipide vs. projektissa mukana olleiden (asiantuntija-)mielipide. Eli kiitos taas mielipiteestäsi. Ei sille kauheasti painoa voi antaa.
 
Juuri aiemminhan joku totesi, että mitään pakottavaa mekanismia ei ole. Se, että Suomi on ollut mukana ei tarkoita, että merkit olisivat olleet yhtä yhteneviä kuin nyt. Varsinkin kun - jälleen kerran - ihan uskottava lähde (Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuori) on todennut että :



Eli jälleen kerran: nimimerkin Lämpöpumppu mielipide vs. projektissa mukana olleiden (asiantuntija-)mielipide. Eli kiitos taas mielipiteestäsi. Ei sille kauheasti painoa voi antaa.
Nyt se viimeinen kerta tätä jankkausta, ainakin omalta kohdalta. Wienin sopimus määrittää todella "löyhästi" ne reunaehdot, kuten ohjeelliset värit ja mitat. Ei sitä, onko naishahmolla hame, mieshahmolla kypärä päässä tai onko höyryveturi vai sähköveturi. Reunaehtoja on ihan samalla tavalla vanhoissa merkeissä noudatettu. Ja jos vertailee muihin maihin, niin monessa maassa on hyvin paljon samankaltaisia merkkejä kuin meidän vanhat, monessa maassa on myös paljon samankaltaisia merkkejä kuin meidän uudet. Täysin samanlaisia merkkejä ei taida olla kuin ihan kourallinen, yksittäisiä merkkejä satunnaisten maiden kanssa. Täydellistä yhteneväisyyttä ei ole minkään maan kanssa, ja tuskin ikinä tulee olemaankaan. Uusien merkkien suunnittelu lähti samoista lähtökohdista, että ei poiketa reunaehdoista. Eikä suinkaan siitä, ettei vanhat olisi täyttäneet kriteereitä!

Monet edelleen ymmärtävät asian jotenkin, että vanhat merkit eivät täyttäisi EU:n ja Wienin sopimuksia. Tämä ei pidä paikkansa. Vaan esimerkkidialogi suunnittelun aloittamisesta meni kutakuinkin näin:
Väylävirasto: "tehdään uudet liikennemerkit!"
Suunnittelija: "okei, tämä avaruussukkulan silhuetti sopisi pinkillä taustalla moottoritien kyltiksi"
Väylävirasto: "nyt saatana, järki käteen. *ojentaa Wienin sopimuksen*, tuossa on määritelty reunaehdot suunnittelulle ja hyväksi todettuja merkkejä".
Suunnittelija: "juuh, selvä"
Väylävirasto uutishaastattelussa: "uudet merkit ovat vihdoin valmiita ja varsin tarkkojen reunaehtojen ja sopimusten puitteissa tehty millintarkkaa suunnittelua"

En kiistä Hopeavuoren väitettä, etteikö yleiseurooppalaista mallia ole koitettu hakea, mutta seison edelleen subjektiivisen mielipiteeni takana että merkeissä on edelleen paljon eroja. Jokainen voi tämän itse todeta ja havainnoida! Linkki merkkeihin on annettu, jossa nätisti vierekkäin Euroopan maiden merkit. Tänne niitä ei viitsi spämmätä. Ja toisin kuin ehkä luulet, niin en ole liikennemerkkiuudistusta vastaan sinällään. Ajankohta tässä taloustilanteessa ei välttämättä ole parhain, kun tällainen nostaa valtiotasolla menoja varmasti yli sadan miljoonan (Helsingin liikennemerkkien vaihto oli sitä 15 miljoonan luokkaa).
 
että vanhat merkit eivät täyttäisi EU:n ja Wienin sopimuksia. Tämä ei pidä paikkansa

En muista, että kukaan tällaista olisi väittänyt. Joten en tiedä, miksi tuota lähdit argumentoimaan. Ja en lainkaan epäile etteikö merkeissä ole eroja. Kyse oli siitä, että uudistuksen taustalla on vähentää niitä eroja sopimuksen merkkeihin, selkeyttää merkkejä ja käyttää pohjana euroopassa jo käytössä olevia merkkejä ja niistä saatuja palautteita.

Jos tuo on jonkun mielestä typerää, niin OK. Musta se ei ole. Tällainen suunnittelu kierros tehdään N * 10 vuoden välein. Se on budjetissa yksi kärpäsen paska vaikka siitä on hyötyä. Hameet eivät liity yhtään mihinkään muuta kuin Persujen politikointiin.
 
Se, että hupikäyttöönkin suunnitellut apit kykenevät tunnistamaan erilaisia asioita suht luotettavasti, kertoo jo aika paljon siitä, että teknologiajäteille ei tule olemaan mikään ongelma opettaa autolle Suomen liikennemerkkejä.
Kunpa kykenisivätkin. Nää apit oman kokemuksen mukaan toimii aika 50/60 luotettavuudella ja arvaamiseen menee yleensä myös jonkin verran aikaa. Sen lisäksi kun kuvaan laittaa samaan aikaan myös jonkin toisen esineen nämä softat menee helposti sekaisin, eivät erota esineitä toisistaan ja tunnistautumiskyky romahtaa.

Auton liikkuessa satasta tällaista miettimisaikaa ei ensinnäkään ole. Sen lisäksi kukaan ei rajaa auton tekoälylle tunnistettavia esineitä erillisiksi, vaan auton tekoälyn on kyettävä jatkuvasti erottamaan käytännössä kaikki ympäristön objektit, opasteet, ihmiset ja muut erillisiksi toisistaan ennen kuin niitä voi alkaa millään tavalla luotettavasti tunnistamaan. Näitä voi olla samanaikaisesti satoja auton ympärillä eikä väärin arvaamiseen ole varaa.
 
Sinähän ne hameet taisit nostaa keskusteluun, ikään kuin tietoisesti viedään keskustelua vähän sivuraiteille ja vika on sitten muissa.

Se sukupuolineutraalius tuli ketjuun persuvaltuutetun twiitistä (ja muutaman kirjoittajan puolustuspuheenvuoroista), ei minun viesteistäni. Se ei ole näyttänyt olleen mikään merkittävä motiivi liikennemerkkiuudistuksessa. EDIT Jos taas halutaan puhua yleisesti liikennemerkkiuudistuksesta, niin ketju varmaan on siihen väärä. Eli voisi tosiaan jatkaa muualla muutoin kuin persujen kritiikin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Niin yritettiin salaa uittaa mukana. On se hyvä, että edes yksi puolue puolustaa suomalaisia perhe-arvoja. Vaikka suomessa syrjitään eniten työelämässä raskaana olevia naisia. Ja nuorilla menee mielenterveys ilmasto ja sukupuoluttemuushömpän takia.
 
Kyllähän uudet autot jo lukevat liikennemerkkejä. Nopeuksi ainakin, jos ei muita vielä. Voisi kuvitella, että ei muidenkaan merkkien lisäämine repertuaariin tuo ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, jos niikseen halutaan oli se sitten minkä maan kyltti tahansa. Autossa tuo kamerera on edessä, joten kulkusuunnasta kyltit luetaan eikä sivuilta.

edit. nopea googlaus vuodelta 2008. Voisi kuvitella, että herran vuonna 2021 tilanne on "hiukan" kehittynyt.


Tilaajille, joten vain osa näkyy.
Opel tuo heinäkuussa esiteltävän Insignian varustevalikoimaan Opel Eye -järjestelmän, jonka luvataan tunnistavan tärkeimmät liikennemerkit.

Järjestelmän avulla voi tarkistaa esimerkiksi kulloinkin voimassa olevan nopeusrajoituksen suoraan auton mittaristosta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 177
Viestejä
4 863 515
Jäsenet
78 614
Uusin jäsen
rutja76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom