• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Tai jos olisit lukenut aiheesta, tietäisit että niitä ei vaihdeta heti. Vaan melkein samassa syklissä kuin ne muutoinkin vaihdetaan. Normiväli on 12-15 vuotta, tässä uudistuksessa 10 vuotta. Suurin osa siis vaihtuu ihan normaalin huoltovälin puitteissa. Pieni osa vaihdetaan normaalia nopeammin.

Mutta kai tää nyt sataa taas laariin ja silleen :think:
Miksi niitä vaihdetaan 12-15 vuoden välein, kun tämän jutun mukaan liikennemerkin laskennallinen käyttöikä on 30 vuotta?
 
Miksi niitä vaihdetaan 12-15 vuoden välein, kun tämän jutun mukaan liikennemerkin laskennallinen käyttöikä on 30 vuotta?

En tiedä. Väyläviraston edustajan mukaan normaali elinikä on 12-15 vuotta tuon linkkaamani haastattelun mukaan. En tiedä, mistä IS on lukemansa saanut, lähdettä sille ei mainittu.
 
Persujen olisi luullut ilahtuvan tästä, uusien merkkien valmistuksessahan riittää taas vangeille työtä vuosiksi.
Ja vankiloissahan Persujen kannatus on tutkitusti ollut ylimmillään niin vankien kuin vartijoidenkin keskuudessa.
 
Persujen olisi luullut ilahtuvan tästä, uusien merkkien valmistuksessahan riittää taas vangeille työtä vuosiksi.
Ja vankiloissahan Persujen kannatus on tutkitusti ollut ylimmillään niin vankien kuin vartijoidenkin keskuudessa.
Veikkaan, että vankilassa vihreästä vegaanista tulee hyvin nopeasti persu. :D
 
Persujen olisi luullut ilahtuvan tästä, uusien merkkien valmistuksessahan riittää taas vangeille työtä vuosiksi.
Ja vankiloissahan Persujen kannatus on tutkitusti ollut ylimmillään niin vankien kuin vartijoidenkin keskuudessa.
Laitetaan kaikki puuhastelemaan liikennemerkkejä, niin saadaan täystyöllisyys maahan!
 
Eipäs vaan verrataan miten pienestä summasta on kysy.
No siinä jostain syystä nostetaan liikennemerkkien sukupuolineutraalius pääosaan, vaikkei siihen ole syytä, ja annetaan ymmärtää, että uusien liikennemerkkien budjetti on suoraan pois poliiseilta.
 
Eikös noissa liikennemerkkien yhtenäistämisessä ollut myös se ajatus takana, että se mahdollistaa Euroopan laajuisesti itseajavien autojen toiminnan tulevaisuudessa, mitä jostain muistan lukeneeni? Voi loppua kovalevy kesken, jos autolle pitää opettaa kymmenien tai satojen maiden liikennemerkit erikseen sen sijaan että tietyt maanosien kesken sovitut mallit ja niiden sisältämät pienet variaatiot riittää.
 
Eikös noissa liikennemerkkien yhtenäistämisessä ollut myös se ajatus takana, että se mahdollistaa Euroopan laajuisesti itseajavien autojen toiminnan tulevaisuudessa, mitä jostain muistan lukeneeni? Voi loppua kovalevy kesken, jos autolle pitää opettaa kymmenien tai satojen maiden liikennemerkit erikseen sen sijaan että tietyt maanosien kesken sovitut mallit ja niiden sisältämät pienet variaatiot riittää.

No tuo on kyllä nostettu esiin asiana joka auttaisi itseajavia autoja. Sitä että käytettiinkö sitä "virallisena" perusteena tässä Suomen tapauksessa en tiedä.

Tosin ei tuo siihen auton kovalevyn tarpeeseen vaikuta mutta helpottaa neuroverkkojen koulutusta kun tarvii opettaa vain yhdellä merkkisetillä. Ja etenkin v-mäistä on jos pienessä maassa on käytössä merkkejä mitä muilla ei ole.
 
Eikös noissa liikennemerkkien yhtenäistämisessä ollut myös se ajatus takana, että se mahdollistaa Euroopan laajuisesti itseajavien autojen toiminnan tulevaisuudessa, mitä jostain muistan lukeneeni? Voi loppua kovalevy kesken, jos autolle pitää opettaa kymmenien tai satojen maiden liikennemerkit erikseen sen sijaan että tietyt maanosien kesken sovitut mallit ja niiden sisältämät pienet variaatiot riittää.
Jännä, että jättivät tässä kohtaa punakeltaiset varoitusmerkit, kun muualla Euroopassa on lähtökohtaisesti punavalkoiset merkit. Toki autot tunnistavat nämä ihan hyvin, kuten myös sen keltaisen viivan, jota kuitenkin kovasti maalaillaan valkoiseksi.
 
Eikös noissa liikennemerkkien yhtenäistämisessä ollut myös se ajatus takana, että se mahdollistaa Euroopan laajuisesti itseajavien autojen toiminnan tulevaisuudessa, mitä jostain muistan lukeneeni? Voi loppua kovalevy kesken, jos autolle pitää opettaa kymmenien tai satojen maiden liikennemerkit erikseen sen sijaan että tietyt maanosien kesken sovitut mallit ja niiden sisältämät pienet variaatiot riittää.

Voihan se olla osasyy. Mutta siitä huolimatta ihan hyvä suuntaus, että koko EU-alueella olisi mahdollisimman identtiset liikennemerkit kun liikennekin valuu maasta toiseen. Ja se tässä uudistuksessa olikin yksi tärkeä pointti, että saadaan design ainakin lähemmäksi eurooppalaista designia.
 
Yksi upea designratkaisu oli kuinka sulkuviivat muutetaan keltaisista valkoisiksi niin on kivasti Euroopan kanssa yhdenmukainen kun siellä ei tarvitse huolehtia että tiemerkit erottuisi lumesta.
 
Yksi upea designratkaisu oli kuinka sulkuviivat muutetaan keltaisista valkoisiksi niin on kivasti Euroopan kanssa yhdenmukainen kun siellä ei tarvitse huolehtia että tiemerkit erottuisi lumesta.
Valkoisilla reunaviivoilla ollaan kuitenkin jostain syystä aina pärjätty?
 
Mutta tämähän on nerokasta viestintää persuilta. Saadaan oma pointti esiin ja vastaankaan on paha väittää. Sen verran sekavasti on noista liikennemerkeistä uutisoitu. Jokainen kyllä tajuaa mistä tåsså on oikeasti kyse. Ymmärrän kyllä että: . Lisäksi koneella on helpompi tehdä tuon tyyppisiä kuvia, kun merkkejä ei enää piirretä käsin.

Eiköhän merkeistä pitäisi tehdä sellaisia kuin halutaan eikä sellaisia kuin on helppo piirtää tietokoneella. Piirtäminen tarvitsee kuitenkin tehdä vain kerran eikä jokaista merkkiä tarvitse piirtää erikseen. Ei siis varmaan ole ihme, että tuollainen vaikuttaa selittelyltä.
 
Nykyisessä velanotossa yksi hyttysen paska, mutta elämä on valintoja täynnä. :tup:
Tuo poliisin tuleva budjetti on kuitenkin reilusti enemmän kuin mitä se oli perussuomalaisten hallituskaudella. 2017 budjetista n. 100 miljoonaa euroa suurempi ja 35 miljoonaa enemmän mitä se oli Sipilän hallitusaikana korkeimmillaan. Ihan noin niinkuin suhteutettuna.

Toivottavaa kyllä olisi, että poliisille turvattaisiin riittävää budjetti, ja hyvä että nykyhallitus onkin sitä reilusti nostanut edellisen hallituksen jäljiltä.
 
Tuo poliisin tuleva budjetti on kuitenkin reilusti enemmän kuin mitä se oli perussuomalaisten hallituskaudella. 2017 budjetista n. 100 miljoonaa euroa suurempi ja 35 miljoonaa enemmän mitä se oli Sipilän hallitusaikana korkeimmillaan. Ihan noin niinkuin suhteutettuna.

Toivottavaa kyllä olisi, että poliisille turvattaisiin riittävää budjetti, ja hyvä että nykyhallitus onkin sitä reilusti nostanut edellisen hallituksen jäljiltä.
Ihan sama kuka siellä on/ollut hallitusvastuussa, jos kerta resurssit eivät ole riittävät. Voidaan toki suhteuttaa asioita lisää, nykyinen hallitus ottaa 6900 miljoonaa euroa lisää velkaa, mutta ei näytä olevan halua taata riittäviä resursseja poliisille. Tuo summa on yksi hyttysen paska tässä velanotossa.

edit: Sipilän hallituskaudella toki leikattiin ja kiristettiin vyötä kaikesta ja samalla maksettiin valtionvelkaa pois, nykyinen hallitus tekee Suomen ennätyksiä velanotossa ja samalla on vaikea löytää muutama kymppi poliisin ja palokunnan toimintaa tukemaan
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä sen hahmottaa aika lailla muutenkin missä tie menee vaikka ei ole reunaviivoja.
Jään toivomaan, ettet ainakaan käytä lumipeitteisillä teillä sulkuviivoja arvioimaan puolestasi turvallisen ohittamisen mahdollisuutta. Ne arvioinnit kun on tehty kesäkelien mukaan.
 
Jään toivomaan, ettet ainakaan käytä lumipeitteisillä teillä sulkuviivoja arvioimaan puolestasi turvallisen ohittamisen mahdollisuutta. Ne arvioinnit kun on tehty kesäkelien mukaan.

Ei siitä nyt pääse minnekkään että parempi on jos tiemerkinnät näkyvät edes jollain kelillä vs. jos ne eivät näy ja fakta on että keltaiset viivat näkyvät paremmin. Eivät sulkuviivat mitään turhia ole.
 

Lisäksi koneella on helpompi tehdä tuon tyyppisiä kuvia, kun merkkejä ei enää piirretä käsin.

Tää oli varsin hauska kohta. Mitähän koneita siellä on käytössä? Luulisi koneilta onnistuvan lähestulkoon ihan mikä tahansa kuva ihan yhtä helposti, etenkin kun puhutaan noin simppeleistä kuvista mitä liikennemerkeissä käytetään.
 
Tää oli varsin hauska kohta. Mitähän koneita siellä on käytössä? Luulisi koneilta onnistuvan lähestulkoon ihan mikä tahansa kuva ihan yhtä helposti, etenkin kun puhutaan noin simppeleistä kuvista mitä liikennemerkeissä käytetään.

Ja jos niitä uusia designeja tulee tyyliin muutama vuodessa, ei tuolla ole helvettiäkään väliä millään mittarilla. Mutta se, että yhdenmukaistetaan EU-alueen merkit on ihan validi ja järkevä syy muuttaa sitä designia.
 
Ja jos niitä uusia designeja tulee tyyliin muutama vuodessa, ei tuolla ole helvettiäkään väliä millään mittarilla. Mutta se, että yhdenmukaistetaan EU-alueen merkit on ihan validi ja järkevä syy muuttaa sitä designia.
Vielä kun muut EU-maat myös muuttaisivat samanlaiseksi designin. :interested:

Aika erilaisia merkkejä on käytössä eri maissa. Tai yhtäläisyyksiä löytyy, mutta ne yhtäläisyydet ovat samanlaisia kuin vertaisi meidän vanhoja merkkejä muihin EU-maihin.
 
Ja jos niitä uusia designeja tulee tyyliin muutama vuodessa, ei tuolla ole helvettiäkään väliä millään mittarilla. Mutta se, että yhdenmukaistetaan EU-alueen merkit on ihan validi ja järkevä syy muuttaa sitä designia.

Onko ne merkit nyt sitten yhdenmukaisia vai vielä vähän erilaisia? Onko ero edes jossakin merkissä oikeasti merkittävä?
 
Ja jos niitä uusia designeja tulee tyyliin muutama vuodessa, ei tuolla ole helvettiäkään väliä millään mittarilla. Mutta se, että yhdenmukaistetaan EU-alueen merkit on ihan validi ja järkevä syy muuttaa sitä designia.
Kai sitä noinkin voi perustella, mutta haluaisin tavata sen daijun, joka ei toisessa EU-maassa ole auton kanssa pärjännyt kun liikennemerkit on niin erilaisia.

Onko ne merkit nyt sitten yhdenmukaisia vai vielä vähän erilaisia? Onko ero edes jossakin merkissä oikeasti merkittävä?
Espanjassa olen ainakin nähnyt muuten samanlaisia stop-merkkejä kuin Suomessa, mutta stop-sanan sijaan siinä lukee espanjaksi "pare". Kai tämä on merkittävä ero joillekin. :rolleyes:
 
Espanjassa olen ainakin nähnyt muuten samanlaisia stop-merkkejä kuin Suomessa, mutta stop-sanan sijaan siinä lukee espanjaksi "pare". Kai tämä on merkittävä ero joillekin. :rolleyes:

No kuten täällä on jo todettu, vaikka ihmissilmälle noissa ei ole eroa niin itseajavien autojen kohdalla tuosta merkkien yhtenäistämisestä olisi oikeasti hyötyä. Ja siinä väliinputoajat tulevat olemaan juurikin Suomen kaltaiset pienet maat.

Oikeastaan liikennemerkit ovat sarjassa asiat joissa on jotenkin käsittämätöntä että noita ei ole vielä yhtenäistetty EU:n tasolla.
 
No kuten täällä on jo todettu, vaikka ihmissilmälle noissa ei ole eroa niin itseajavien autojen kohdalla tuosta merkkien yhtenäistämisestä olisi oikeasti hyötyä. Ja siinä väliinputoajat tulevat olemaan juurikin Suomen kaltaiset pienet maat.

Oikeastaan liikennemerkit ovat sarjassa asiat joissa on jotenkin käsittämätöntä että noita ei ole vielä yhtenäistetty EU:n tasolla.
Tuo nyt vaikuttaa jälkeenpäin keksityltä selitykseltä. Jos puhelimetkin oppii varsin nopeasti tunnistamaan erilaisia kasveja, ruokia, käsialoja jne, niin siinä vaiheessa kun itseajavat autot alkaa yleistymään, ei ne liikkeennemerkit tuota tekoälylle mitään ongelmia.
 
Tuo nyt vaikuttaa jälkeenpäin keksityltä selitykseltä. Jos puhelimet oppii varsin nopeasti tunnistamaan erilaisia kasveja, ruokia, käsialoja jne, niin siinä vaiheessa kun itseajavat autot alkaa yleistymään, ei ne liikkeennemerkit tuota tekoälylle mitään ongelmia.

Ja se miten ne oppii tunnistamaan erilaisia kasveja, ruokia, käsialoja jne. on että niille syötetään todella paljon koulutusdataa niistä erilaisista kasveista, ruuista ja käsialoista. Tai liikennemerkeistä.
Mutta jos sulla on tietynnäköisiä liikennemerkkejä vaikkapa Saksassa, Ranskassa ja Italiassa ja sitten erilaisia merkkejä Suomessa niin valtaosa siitä koulutusdatasta tulee olemaan niitä saksalaisia, ranskalaisia ja italialaisia merkkejä. Mutta ei niitä suomalaisia. Jolloin se tekoäly kyllä oppii tunnistamaan ne saksalaiset, ranskalaiset ja italialaiset merkit mutta ei välttämättä niitä suomalaisia. Jolloin taaskin olisi erittäin kätevää että meillä olisi käytössä samannäköiset merkit kuin saksalaisilla, ranskalaisilla ja italialaisilla.
 
Ja se miten ne oppii tunnistamaan erilaisia kasveja, ruokia, käsialoja jne. on että niille syötetään todella paljon koulutusdataa niistä erilaisista kasveista, ruuista ja käsialoista. Tai liikennemerkeistä.
Mutta jos sulla on tietynnäköisiä liikennemerkkejä vaikkapa Saksassa, Ranskassa ja Italiassa ja sitten erilaisia merkkejä Suomessa niin valtaosa siitäs koulutusdatasta tulee olemaan niitä saksalaisia, ranskalaisia ja italialaisia merkkejä. Mutta ei niitä suomalaisia. Jolloin se tekoäly kyllä oppii tunnistamaan ne saksalaiset, ranskalaiset ja italialaiset merkit mutta ei välttämättä niitä suomalaisia. Jolloin taaskin olisi erittäin kätevää että meillä olisi käytössä samannäköiset merkit kuin saksalaisilla, ranskalaisilla ja italialaisilla.
Eli se oppisi tunnistamaan x maan liikennemerkit, mutta kun tulisi Suomen merkit lisäksi niin menee sormi suuhun :facepalm: onpa kurja että kapasitetti loppuu just sillä hetkellä.

Liikennemerkkien kohdalla ei kuitenkaan puhuta sadoista tuhansista tai miljoonista erilaisista kuvista, vaan kourallisesta noihin muihin esimerkkeihin verrattaessa.

e: typo
 
Viimeksi muokattu:
Eli se oppisi tunnistamaan x maan liikennemerkit, mutta kun tulisi Suomen merkit lisäksi niin menee sormi suuhun :facepalm: onpa kirja että kapasitetti loppuu just sillä hetkellä.

Se oppii tunnistamaan sen maan X liikennemerkit koska sille syötetään aivan helvetisti kuvia niistä maan X liikennemerkeistä siinä vaiheessa kun sitä tekoälyn neuroverkkoa opetetaan tunnistamaan niitä liikennemerkkejä.
Mutta jos tuossa koulutusdatassa ei ole niitä merkittävästi erilaisia suomalaisia merkkejä tarpeeksi (tai ollenkaan) niin sitten ei se kyllä tule mitenkään oppimaan tunnistamaan niitä suomalaisia merkkejä.
 
Kumma, ku Persuja ei voi julistaa jossain valtakunnan mediassa valehtelevaksi paskasakiksi. Ei tarttis porukan enää turhaan triggeröityä niiden twiiteistä, ku ihmiset ymmärtäis, et ne on oletuksena kusetusta.
 
Kumma, ku Persuja ei voi julistaa jossain valtakunnan mediassa valehtelevaksi paskasakiksi. Ei tarttis porukan enää turhaan triggeröityä niiden twiiteistä, ku ihmiset ymmärtäis, et ne on oletuksena kusetusta.

Kyllä varmaan jotain diktatuureja ym. paskamaita löytyy joissa kys. käytäntö että oppositiopuolueita julistetaan tuollaisiksi jos sellaiseen haluat.
 
No kuten täällä on jo todettu, vaikka ihmissilmälle noissa ei ole eroa niin itseajavien autojen kohdalla tuosta merkkien yhtenäistämisestä olisi oikeasti hyötyä. Ja siinä väliinputoajat tulevat olemaan juurikin Suomen kaltaiset pienet maat.

Oikeastaan liikennemerkit ovat sarjassa asiat joissa on jotenkin käsittämätöntä että noita ei ole vielä yhtenäistetty EU:n tasolla.
Meillä on digilaitteita jotka osaavat tunnistaa vaikka kärpäslajeja ja ihmisen hoilaaman kappaleen, niin en näe ongelmaksi, etteikö googlen kaltaiset teknologiajätit osaisivat luoda liikennemerkkejä tunnistavat systeemit. :lol:

Nyt on kyllä niin tekemällä keksittyjä argumentteja.
 
Se oppii tunnistamaan sen maan X liikennemerkit koska sille syötetään aivan helvetisti kuvia niistä maan X liikennemerkeistä siinä vaiheessa kun sitä tekoälyn neuroverkkoa opetetaan tunnistamaan niitä liikennemerkkejä.
Mutta jos tuossa koulutusdatassa ei ole niitä merkittävästi erilaisia suomalaisia merkkejä tarpeeksi (tai ollenkaan) niin sitten ei se kyllä tule mitenkään oppimaan tunnistamaan niitä suomalaisia merkkejä.
Teet siis olettamuksen, että itseajaville autoille syötetään muiden maiden liikennemerkeistä dataa, mutta ei suomalaisista. Miksi näin?
Onhan nykyään lähestulkoon kaikissa Suomeen päätyvissä elektroniikkatuotteissa valittavissa suomen kielikin. Miksi itseajavat autot olisi eri asia liikennemerkkien suhteen?

e: ei pelkästään Suomeen päätyvissä, vaan kutakuinkin Eurooppaan päätyvissä. Varmastikaan viimeisen 5 vuoden aikana en ole ostanut yhtäkään laitetta, johon en olisi voinut halutessani suomen kieltä valita, vaikka kaukana Suomesta asunkin.

Kuka estää syöttämästä sille auton tietokoneelle dataa suomalaisista liikennemerkeistä? Kuinka merkittävästi erilaisia ne suomalaiset merkit mielestäsi ovat?
 
Meillä on digilaitteita jotka osaavat tunnistaa vaikka kärpäslajeja ja ihmisen hoilaaman kappaleen, niin en näe ongelmaksi, etteikö googlen kaltaiset teknologiajätit osaisivat luoda liikennemerkkejä tunnistavat systeemit. :lol:

Selitin tämän jo tuossa yllä:
Se oppii tunnistamaan sen maan X liikennemerkit koska sille syötetään aivan helvetisti kuvia niistä maan X liikennemerkeistä siinä vaiheessa kun sitä tekoälyn neuroverkkoa opetetaan tunnistamaan niitä liikennemerkkejä.
Mutta jos tuossa koulutusdatassa ei ole niitä merkittävästi erilaisia suomalaisia merkkejä tarpeeksi (tai ollenkaan) niin sitten ei se kyllä tule mitenkään oppimaan tunnistamaan niitä suomalaisia merkkejä.
 
Teet siis olettamuksen, että itseajaville autoille syötetään muiden maiden liikennemerkeistä dataa, mutta ei suomalaisista. Miksi näin?
Onhan nykyään lähestulkoon kaikissa Suomeen päätyvissä elektroniikkatuotteissa valittavissa suomen kielikin. Miksi itseajavat autot olisi eri asia liikennemerkkien suhteen?

Kuka estää syöttämästä sille auton tietokoneelle dataa suomalaisista liikennemerkeistä? Kuinka merkittävästi erilaisia ne suomalaiset merkit mielestäsi ovat?

Koska se datan hankkiminen ja sen annotointi on aivan helvetisti aikaa vievää hommaa verrattuna tekstien kääntämiseen.
Ja joo, kyllä sinne varmaan niitä suomalaisiakin merkkejä eksyy. Mutta kerta suomalaisia on se 5,5 miljoonaa ja saksalaisia on 83 miljoonaa ja Suomessa ei ole yhtään autonvalmistajaa ja Saksa on aikalailla yksi maailman suurimmista autonvalmistajista niin lähes varmasti siinä koulutusdatassa tulee painottumaan aivan helvetisti enemmän ne saksalaiset merkit. Ja mitä enemmän koulutusdataa niin sitä tarkempi se tunnistus tulee olemaan.
 
Koska se datan hankkiminen ja sen annotointi on aivan helvetisti aikaa vievää hommaa verrattuna tekstien kääntämiseen.
Ja joo, kyllä sinne varmaan niitä suomalaisiakin merkkejä eksyy. Mutta kerta suomalaisia on se 5,5 miljoonaa ja saksalaisia on 83 miljoonaa ja Suomessa ei ole yhtään autonvalmistajaa ja Saksa on aikalailla yksi maailman suurimmista autonvalmistajista niin lähes varmasti siinä koulutusdatassa tulee painottumaan aivan helvetisti enemmän ne saksalaiset merkit. Ja mitä enemmän koulutusdataa niin sitä tarkempi se tunnistus tulee olemaan.
Eli mitään ongelmaa siis ei ole. Mistä keksit sen, että liikennemerkkien tunnistaminen olisi "helvetisti" vaikeampaa kuin tekstin kääntäminen? Sanoisin, että muutamien satojen liikennemerkkien opettelu, jotka eivät maiden sisäisesti vaihtele on huomattavasti helpompaa kuin satojen tuhansien tai miljoonien sanojen, sijamuotojen, prepositioiden, sanontojen ja näiden merkityksien tulkitseminen eri lauseyhteyksissä.

Voit kokeilla tätä vaikka ihan itse. Opettele vaikkapa Puolan liikennemerkit ja opettele samalla puolan kieli. Veikkaan että liikennemerkit opit päivässä ja kieltä et edes kymmenessä vuodessa.
 
Kyllä varmaan jotain diktatuureja ym. paskamaita löytyy joissa kys. käytäntö että oppositiopuolueita julistetaan tuollaisiksi jos sellaiseen haluat.
Ehkä riittäisi valistaa ihmisiä asiasta. Persujen laarista se varmaan olis pois, ku ne tol tuntuvat eniten ratsastavan. Sikäli idiootitkaan eivät varmaan koskaan kesken lopu, et en sitten tiedä.
 
2014 vuodesta on sentään tultu vasta tähän päivään.

Näissä on hyvä huomata, että autopilottien kanssa jokainen virheellinen tunnistaminen maksaa potentiaalisesti ihmishenkiä. Ja jokaisesta liikennemerkistä on valtava määrä eri tavalla kuluneita, naarmuuntuneita, vääntyneitä yms. versioita, lisäksi kaikki mahdolliset heijastukset kameroille.
Ainakin itselläni autossa niinkin alkeellinen vehje kuin nopeusrajoitukset lukeva kamera / softa tekee usein virheitä kun näkee tai tulkitsee näkevänsä numeroita jossain.

Ei kai tuota liikennemerkkiuudistusta itseajavia autoja varten tehty, tai ainakin ajattelisi, että niitä varten merkkeihin kannattaisi luoda jonkinlainen konelukemiseen hyvin sopiva standardi / koodi tuon ihmissilmälle helposti luettavan muodon lisäksi.

Mutta se on ehkä sitten se seuraava liikennemerkkiuudistus.
 
Eli mitään ongelmaa siis ei ole. Mistä keksit sen, että liikennemerkkien tunnistaminen olisi "helvetisti" vaikeampaa kuin tekstin kääntäminen? Sanoisin, että muutamien satojen liikennemerkkien opettelu, jotka eivät maiden sisäisesti vaihtele on huomattavasti helpompaa kuin satojen tuhansien tai miljoonien sanojen, sijamuotojen, prepositioiden, sanontojen ja näiden merkityksien tulkitseminen eri lauseyhteyksissä.

Voit kokeilla tätä vaikka ihan itse. Opettele vaikkapa Puolan liikennemerkit ja opettele samalla puolan kieli. Veikkaan että liikennemerkit opit päivässä ja kieltä et edes kymmenessä vuodessa.

Ongelma on se että tuohon pitää käyttää helvetisti aikaa ja vaivaa.
Jos haluan softasta X puolankielisen käännöksen niin otan sen listauksen kaikista teksteistä mitä siinä ohjelmassa käytetään ja lähetän sen henkilölle joka osaa puolaa ja englantia ja hän pystyy suht nopeasti kääntämään ne tekstit.

Jos haluan kouluttaa tekoälyn tunnistamaan niitä Puolan liikennemerkkejä niin ensinnä tarvitsen tuhansia kuvia eri kulmista, eri valaistuksessa, eri säässä ja muissa olosuhteissa kaikista niistä eri Puolan liikennemerkeistä siinä ympäristössä missä ne autot näkevät niitä merkkejä. Sitten mun pitää ottaa kasa ihmisiä jotka käyvät läpi kaikki nuo tuhannet kuvat ja sitten merkkaavat niihin että tässä kuvassa on liikennemerkki Z alueella x1y1 - x2y2.
Tuon jälkeen otetaan kaikki nuo tuhannet annotoidut kuvat ja ne syötetään sille neuroverkolle koulutusmateriaaliksi. Sitten kun se neuroverkko on valmis niin sille syötetään tuhansia uusia, ei annotoituja kuvia noista liikennemerkeistä ja katsotaan mikä on tulos. Eli käydään läpi ihmissilmällä kaikki nuo tuhannet kuvat ja mitä se neuroverkko on nähnyt niissä. Jos sieltä löytyy vääriä positiivisia ja missattuja tunnistuksia niin sitten otetaan nuo kuvat, annotoidaan ne ja lisätään ne koulutusmateriaaliin, mahdollisesti twiikataan neuroverkon parametreja, luodaan uusi neuroverkkoja ja taas ajetaan sen läpi sitä ei-annotoitua dataa ja taas käydään läpi ne tuhansien eri kuvien tulokset.
Ja tuota prosessia toistetaan kunnes päästään siihen pisteeseen asti että neuroverkko on tarpeeksi tarkka.
Ja tuo vielä oikeasti aivan helvetisti enemmän aikaa kuin muutaman tekstinpätkän kääntäminen toiselle kielelle. Tuo vie niin helvetisti aikaa ja dataa että siinä on syynsä miksi Googlen kaltaiset firmat ovat helvetin hyviä kaikessa neuroverkkopohjaisessa tunnistuksessa ja se on koska niillä on tietokannoissaan jo valmiiksi tsiljoonittain kuvia, videota ja muuta materiaalia. Joko valmiiksi annotoituna tai raakadatana annotointia varten.

Mutta siinä lyhyt intro siihen miten modernit neuroverkot toimivat :comp:
 
2014 vuodesta on sentään tultu vasta tähän päivään.

Näissä on hyvä huomata, että autopilottien kanssa jokainen virheellinen tunnistaminen maksaa potentiaalisesti ihmishenkiä. Ja jokaisesta liikennemerkistä on valtava määrä eri tavalla kuluneita, naarmuuntuneita, vääntyneitä yms. versioita, lisäksi kaikki mahdolliset heijastukset kameroille.
Ainakin itselläni autossa niinkin alkeellinen vehje kuin nopeusrajoitukset lukeva kamera / softa tekee usein virheitä kun näkee tai tulkitsee näkevänsä numeroita jossain.

Ei kai tuota liikennemerkkiuudistusta itseajavia autoja varten tehty, tai ainakin ajattelisi, että niitä varten merkkeihin kannattaisi luoda jonkinlainen konelukemiseen hyvin sopiva standardi / koodi tuon ihmissilmälle helposti luettavan muodon lisäksi.

Mutta se on ehkä sitten se seuraava liikennemerkkiuudistus.
No mikäänhän ei estä niitä uusia liikennemerkkejä kulumasta, naarmuuntumasta, vääntymästä jne.

Hitto mullahan on kotona automaatiojärjestelmä joka tunnistaa 5,5 miljoonan ihmisen puhumaa siansaksaa, mutta nyt muutamien satojen liikennemerkkien tunnistaminen olisi teknologiajäteille ongelma.
 
Ongelma on se että tuohon pitää käyttää helvetisti aikaa ja vaivaa.
Jos haluan softasta X puolankielisen käännöksen niin otan sen listauksen kaikista teksteistä mitä siinä ohjelmassa käytetään ja lähetän sen henkilölle joka osaa puolaa ja englantia ja hän pystyy suht nopeasti kääntämään ne tekstit.

Jos haluan kouluttaa tekoälyn tunnistamaan niitä Puolan liikennemerkkejä niin ensinnä tarvitsen tuhansia kuvia eri kulmista, eri valaistuksessa, eri säässä ja muissa olosuhteissa kaikista niistä eri Puolan liikennemerkeistä siinä ympäristössä missä ne autot näkevät niitä merkkejä. Sitten mun pitää ottaa kasa ihmisiä jotka käyvät läpi kaikki nuo tuhannet kuvat ja sitten merkkaavat niihin että tässä kuvassa on liikennemerkki Z alueella x1y1 - x2y2.
Tuon jälkeen otetaan kaikki nuo tuhannet annotoidut kuvat ja ne syötetään sille neuroverkolle koulutusmateriaaliksi. Sitten kun se neuroverkko on valmis niin sille syötetään tuhansia uusia, ei annotoituja kuvia noista liikennemerkeistä ja katsotaan mikä on tulos. Eli käydään läpi ihmissilmällä kaikki nuo tuhannet kuvat ja mitä se neuroverkko on nähnyt niissä. Jos sieltä löytyy vääriä positiivisia ja missattuja tunnistuksia niin sitten otetaan nuo kuvat, annotoidaan ne ja lisätään ne koulutusmateriaaliin, mahdollisesti twiikataan neuroverkon parametreja, luodaan uusi neuroverkkoja ja taas ajetaan sen läpi sitä ei-annotoitua dataa ja taas käydään läpi ne tuhansien eri kuvien tulokset.
Ja tuota prosessia toistetaan kunnes päästään siihen pisteeseen asti että neuroverkko on tarpeeksi tarkka.
Ja tuo vielä oikeasti aivan helvetisti enemmän aikaa kuin muutaman tekstinpätkän kääntäminen toiselle kielelle. Tuo vie niin helvetisti aikaa ja dataa että siinä on syynsä miksi Googlen kaltaiset firmat ovat helvetin hyviä kaikessa neuroverkkopohjaisessa tunnistuksessa ja se on koska niillä on tietokannoissaan jo valmiiksi tsiljoonittain kuvia, videota ja muuta materiaalia. Joko valmiiksi annotoituna tai raakadatana annotointia varten.

Mutta siinä lyhyt intro siihen miten modernit neuroverkot toimivat :comp:

Tiedän kyllä miten tuo asia toimii, että ihan turhaan nyt rustailit tekstiäsi. Kummastuttaa vaan, että tekstiä ja puhetta osataan kääntää, tunnistaa erilaisia eläin- kasvi- ja hyönteislajeja, tunnistaa jonkun random jonnen laulua ja ties mitä, mutta liikennemerkit on se kova pala.

Harmi, että tsiljoonien kuvien sekaan ei ole eksynyt yhtäkään liikennemerkkiä.

Kuten todettu, keksimällä keksittyjä argumentteja ja jos sen tähän liikennemerkkiuudistukseen haluaa yhdistää, niin todennäköisesti jälkeenpäin hätäpäissään keksitty selitys.

e: ja kuten Jan11 sanoi, jos itseajavat autot olisi jokin merkittävä syy muutokselle, niihin luotaisiin jokin konelukemista helpottava standardi/koodi
 
No mikäänhän ei estä niitä uusia liikennemerkkejä kulumasta, naarmuuntumasta, vääntymästä jne.

Hitto mullahan on kotona automaatiojärjestelmä joka tunnistaa 5,5 miljoonan ihmisen puhumaa siansaksaa, mutta nyt muutamien satojen liikennemerkkien tunnistaminen olisi teknologiajäteille ongelma.
Se ongelma on, että koskaan ei voi tehdä yhtään virhettä tai mahdollisesti ihmisiä kuolee.
Mutta luulisin, että tähän saadaan tulevaisuudessa parempia ratkaisuja kuin jonkun liikennemerkin optinen lukeminen, joka on joka tapauksessa hyvin altista virheille.

En siis usko, että se on ollut se suurin moottori liikennemerkkiuudistukseen. Uudistus tehdään varmasti, koska hmm. kaikilla organisaatioilla nyt on taipumus tehdä uudistuksia ja nyt oli tarvetta myös monille kokonaan uusille liikennemerkeille

Tyyppikirjaimia (käsinkirjoituksen) tupataan uusia parinkymmenen vuoden välein, ja on vaikea sanoa, onko siitä mitään hyötyä (no joo, jokaisella kerralla on pyritty pelkistämään vrt. edellinen). Ihmisen silmien ja aivojen yhteistyö on kuitenkin siinä mielessä joustavaa, että osaamme lukea sellaisiakin käsialoja, joita on käytetty paljon ennen syntymäämme, vaikka jokaisen käsialassa on yksilöllisiä piirteitä.
Koneelle se taas on hyvinkin vaikeaa, ja @JCSH esimerkkikään ei liene riittävä vaan kenties tarvitaan syväoppimisen menetelmiä ja vielä valtavasti enemmän esimerkkidataa. Sitä onneksi riittää louhittavaksi.

Jos asiaa haluaa väkisin yrittää politisoida, on hyvä huomata, että tämä tieliikennelain ja siihen sisältyvä liikennemerkkien uudistus käynnistettiin jo Stubbin hallituksen aikana, eikä sitä Sipilän hallitus (eikä Persut hallituksessa) pysäyttäneet, joten se valmistuu nyt sitten tämän hallituksen aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Se ongelma on, että koskaan ei voi tehdä yhtään virhettä tai mahdollisesti ihmisiä kuolee.
Mutta luulisin, että tähän saadaan tulevaisuudessa parempia ratkaisuja kuin jonkun liikennemerkin optinen lukeminen, joka on joka tapauksessa hyvin altista virheille.
Oli kyseessä ihminen tai kone, niin tämän tiedon ja riskin kanssa joudumme aina elämään.

Varmasti on keksittävä parempia ratkaisuja, koska liikennemerkkien lukeminen täällä pohjolassa tuottaa vaikeuksia ihmissilmällekin mm. lumimyräkässä.

Jos asiaa haluaa väkisin yrittää politisoida, on hyvä huomata, että tämä tieliikennelain ja siihen sisältyvä liikennemerkkien uudistus käynnistettiin jo Stubbin hallituksen aikana, eikä sitä Sipilän hallitus (eikä Persut hallituksessa) pysäyttäneet, joten se valmistuu nyt sitten tämän hallituksen aikana.
En sanallakaan ottanut kantaa kyseiseen uudistukseen, vaan tartuin mielestäni keksimällä keksittyihin argumentteihin.
 
Se ongelma on, että koskaan ei voi tehdä yhtään virhettä tai mahdollisesti ihmisiä kuolee.

Saa teknologia kehittyä aika valtavilla harppauksilla jos tämä olisi vaatimus. Ei ole kovin realistinen tavoite tämä. Toki virheiden äärimmäinen välttäminen on tärkeää, mutta en usko että koskaan, ainakaan meidän sukupolvien aikana tuollainen on mitenkään mahdollista. Täydellisesti virheitä ei voi välttää ihminen, eikä kone.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 175
Viestejä
4 863 401
Jäsenet
78 614
Uusin jäsen
rutja76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom