Esimerkiksi "lisätuki kuntien kotoutumiseen liittyvissä tehtävissä toimivan uudenMitä sellaista tukea työnantaja saa ulkomaisen työntekijän palkkaamiseen, mitä se ei saisi suomalaisen työntekijän palkkaamiseen?
työntekijän palkkaamiseen"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Esimerkiksi "lisätuki kuntien kotoutumiseen liittyvissä tehtävissä toimivan uudenMitä sellaista tukea työnantaja saa ulkomaisen työntekijän palkkaamiseen, mitä se ei saisi suomalaisen työntekijän palkkaamiseen?
Esimerkiksi "lisätuki kuntien kotoutumiseen liittyvissä tehtävissä toimivan uuden
työntekijän palkkaamiseen"
Olet oikeassa, tämä meni hutiin, ei koskenutkaan tätä aihetta tuo. Sitten seuraavana tulee mieleen palkkatuki - maahanmuuttajia saa huomattavasti helpommin palkkatuelle "heikon työmarkkina-aseman vuoksi" kuin valmiiksi työttömänä täällä olevalle tutkinnon omaavalle jonka palkkaamiseen palkkatuki on vaikeampaa "paremman työmarkkina-aseman" vuoksi.Miten ajattelit tuom liittyvän siihen, että yritys palkkaa työntekijän ulkomailta?
Tuossahan on kyse siitä, että valtio korvaa osan kunnissa kotiutuksen parissa työskentelevien henkilöiden palkasta (jos kunta hakee tuota valtionapua). Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että työllistetään ulkomailta tuleva henkilö.
Olet oikeassa, tämä meni hutiin, ei koskenutkaan tätä aihetta tuo. Sitten seuraavana tulee mieleen palkkatuki - maahanmuuttajia saa huomattavasti helpommin palkkatuelle "heikon työmarkkina-aseman vuoksi" kuin valmiiksi työttömänä täällä olevalle tutkinnon omaavalle jonka palkkaamiseen palkkatuki on vaikeampaa "paremman työmarkkina-aseman" vuoksi.
Tottahan tuokin. Järkevämpää politiikka on silti saada se suomalainen töihin.Jos ulkomailta tulee joku tänne ja työllistyy/valikoituu parempana työntekijänä kuin suomalaiset kanssahakijat, niin hän on kyllä paikkansa ansainnut.
Mikäköhän siihen auttaisi?Tottahan tuokin. Järkevämpää politiikka on silti saada se suomalainen töihin.
Saati miten hyvin Suomessa tulee toimeen 1600e kuukausipalkalla ilman tukia.MIkä tarve on haalia 1600e/kk työntekijöitä ulkomailta kun työpaikkoja ei ole edes maassa oleville?
Aika suuri osa suomalaisista pitkäaikaistyöttömistä on käytännössä työkyvyttömiä, ja realistisia työllistymismahdollisuuksia ei ole.Tottahan tuokin. Järkevämpää politiikka on silti saada se suomalainen töihin.
Kaikki on hallituksen syytä. Sota, pandemiat, talouden alamäki, Trumpin uudelleenvalinta.... ihan kaikki. Perkele, sokkelista irtoaa rappaus ja joudun paikkaamaan. Hallituksen vika! Ihan paska hallitus kun ei sitäkään saanut kestämään.Tuo on suoraan hallituksen syytä, jos työttömiä tulee noin paljon vuodessa lisää. Tarvitsemme hoitajia kasvavalle vanhusväestölle. Eikä maahantulijan tarvitse olla hoitaja, kunhan mahdollistaa hoitajan työtä vaikka metrosiivoojana.
Tottahan toki hallitus ei voi mitään työttömyydelle, velalle yms, ainakaan hallitus jossa persut mukana.on ne niin osaamattomia.Kaikki on hallituksen syytä. Sota, pandemiat, talouden alamäki, Trumpin uudelleenvalinta.... ihan kaikki. Perkele, sokkelista irtoaa rappaus ja joudun paikkaamaan. Hallituksen vika! Ihan paska hallitus kun ei sitäkään saanut kestämään.
Hoitajien roudaaminen jostain kaukoidästä ei välttämättä lopulta vähennä ongelmia. Kielitaidottomat hoitajat aiheuttavat vaaratilanteita ja vaativan perään katsomista yms. Lisäksi työvoimapula ei ole tasainen koko maassa. Ensisijaisesti ulkomailta tullaan Helsinkiin, missä pula ei ole niin akuutti, eivätkä tulijat silloin auta millään tavalla muualla Suomessa olevaa pulaa. Ennemmin käy niin että matalapalkkatöihin tuodaan mielellään halpaa työvoimaa minkä asumisesta huolehditaan tukirahoilla, samalla nostaen jo valmiiksi kallista hintatasoa suuremmissa kaupungeissa, mistä hyötyvät ensisijaisest grynderit sun muut sellaiset. Sen takia tulijoille haluttiin jonkinlainen tuloraja, minkä Kokoomus toki polki niin alas ettei sillä ole enää merkitystä - sen eturyhmät kuin vaativat halpaa työvoimaa.
Tukien leikkaus pidemmällä aikavälillä jos ei ole terveydellistä estettä työnteolle?Mikäköhän siihen auttaisi?
Eiköhän niistä 300k mitä lie aika moni pystyisi metroa siivoamaan 1600e/kk jos keppiä tulisi riittävästi.Aika suuri osa suomalaisista pitkäaikaistyöttömistä on käytännössä työkyvyttömiä, ja realistisia työllistymismahdollisuuksia ei ole.
Tuo olisi kansalaispalkkana ylenpalttinen. Opiskelija pärjää 600 - 700 eurolla nettona.Saati miten hyvin Suomessa tulee toimeen 1600e kuukausipalkalla ilman tukia.
Hallituksen mahdollisuudet lyhyellä aikavälillä hallita noista mitään ovat aika rajalliset, kun huomioidaan vientivetoinen ja kovin yksipuolinen elinkeinorakenteemme. Sitä asiaa ei ole pystynyt ratkaisemaan yksikään hallituskokoonpano vielä. Mutta tämä nyt yleensä menee vain niin että aina kun on omat inhokit hallituksessa niin kaikki on hallituksen vika. Sitten kun on suosikit niin se on parasta sitten viipaloidun leivän... veikkaan että pidät turpasi visusti kiinni kun demarit ovat hallitusvastuussa.Tottahan toki hallitus ei voi mitään työttömyydelle, velalle yms, ainakaan hallitus jossa persut mukana.on ne niin osaamattomia.
Se taas kertoo sinusta, jos kuvittelet hallituksen olevan syyllinen rappaukseesi.
Ei kaikki toimi kuten sinä puolustellen omaa puoluetta. Sinä et pidä edes turpaasi kiinni, vaan puolustelet. Muutenkaan puoluekantani ei ole lukittu, kuten sinulla. Olen kritisoinnut niin demareita, rkp:tä, vihreitä kuin liberaaleja.Hallituksen mahdollisuudet lyhyellä aikavälillä hallita noista mitään ovat aika rajalliset, kun huomioidaan vientivetoinen ja kovin yksipuolinen elinkeinorakenteemme. Sitä asiaa ei ole pystynyt ratkaisemaan yksikään hallituskokoonpano vielä. Mutta tämä nyt yleensä menee vain niin että aina kun on omat inhokit hallituksessa niin kaikki on hallituksen vika. Sitten kun on suosikit niin se on parasta sitten viipaloidun leivän... veikkaan että pidät turpasi visusti kiinni kun demarit ovat hallitusvastuussa.![]()
Niin tarkoituksena on varmistaa, ettei maahan tulevan työntekijän tarvitse turvautua toimeentulotukeen. Tuon takia tuo 2500e / kk on absurdin korkea, koska noilla palkkatasoilla sitä toimeentulotukea ei tarvita. Muistaakseni tuohon 1600e / kk päädyttiin juurikin sen takia, että se on aikalailla se raja, jossa sitä toimeentulotukea ei tarvitse.Jos ajatellaan asiaa puhtaasti taloudelliselta ja yhteiskunnalliselta kannalta, tämänkaltaisen vaatimuksen tarkoituksena on varmistaa, ettei maahan tulevan työntekijän tarvitse turvautua toimeentulotukeen elämisen perustarpeiden kattamiseksi. Tämä vähentää julkisen talouden rasitusta ja edistää sitä, että työnteko on aidosti kannattavaa, myös yhteiskunnan näkökulmasta.
Ammattitaitoiselle ja osaavalle työvoimalle 2500€ kuukausipalkan vähimmäisvaatimus ei ole kohtuuton. Se ohjaa rekrytointia kohti tehtäviä ja toimialoja, joissa on todellinen työvoiman tarve ja joissa palkkataso vastaa työn vaativuutta. On selvää, että tällainen vaatimus rajaa pois ison osan matalapalkka-aloista ja se on kova vaatimus. Mutta juuri siksi sillä on myös selkeä merkitys, työntekijöiden on tarkoitus tulla paikkaamaan aidosti kriittisiä osaajatarpeita, ei toimimaan palkkatason polkijoina tai luomaan rakenteita, jotka perustuvat halpatyövoimaan.
Niin se mahdollisti sen "hengailun" käytännössä ehkä vuoden parin ajan. Mutta kyse ei ole siitä, että tuolla työluvalla pääsisi lunkimaan Suomen sosiaaliturvan pariin vuosikausiksi, vaan kyse on todella lyhyistä ajoista ihan vanhassakin järjestelmässä.Eikö juuri tuo vanha järjestelmä nimenomaan mahdollistanut niin sanotun "hengailun" maassa riippuen siitä, kuinka pitkään oleskelulupa on vielä voimassa työttömyyden iskiessä? Vaatimus on, että uutta oleskelulupaa tarvii hakea vasta, kun nykyinen lupa on päättymässä eli ei ollut velvoitetta aktiiviseen työnhakuun heti työsuhteen päätyttyä.
Jos henkilö tulee aidosti töihin alalle, jolla on krooninen työvoimapula, niin esimerkiksi 3–6 kuukauden aikaraja uuden työn löytämiselle ei kuulosta kohtuuttomalta. Lisäksi on mahdollista hakea töitä muiltakin aloilta, mikä lisää vaihtoehtoja.
Onko todella perusteltua, että tarvitaan jopa 12–18 kuukautta uuden työn löytymiseen? Toki ymmärrän, että joissakin tapauksissa tilanne voi olla hankala ja siksi itse jättäisin mahdollisuuden tapauskohtaiseen harkintaan ns. tarveharkinnan, jos hakija pystyy perustellusti osoittamaan, että lisäaikaa tarvitaan esimerkiksi elämäntilanteen tai alan erityispiirteiden vuoksi.
Opiskelija pärjää toki, olen itsekin opiskellut, mutta yleensä apuna on laina. Ja lisäksi opiskelu on valinta ja sijoitus tulevaisuuteen sekä väliaikaista joten sen kestää.Tuo olisi kansalaispalkkana ylenpalttinen. Opiskelija pärjää 600 - 700 eurolla nettona.
1600 € brutto palkka + vaikka 6 kk 2-3v välein sosiaaliturvalla tuskin on yhteiskunnan kannalta kannattavaa.Niin tarkoituksena on varmistaa, ettei maahan tulevan työntekijän tarvitse turvautua toimeentulotukeen. Tuon takia tuo 2500e / kk on absurdin korkea, koska noilla palkkatasoilla sitä toimeentulotukea ei tarvita. Muistaakseni tuohon 1600e / kk päädyttiin juurikin sen takia, että se on aikalailla se raja, jossa sitä toimeentulotukea ei tarvitse.
Taaskin lause "se ohjaa rekrytointia kohti tehtäviä ja toimialoja, joissa on todellinen työvoiman tarve ja joissa palkkataso vastaa työn vaativuutta" on monella tapaa virheellinen. Ensinnäkin, ei ne firmat huvikseen rekrytoi porukkaa. Ne rekrytoi porukkaa niihin tehtäviin, joissa on tarve työvoimalle. Jos L&T tarvii siivoojia, niin ei niille voi sanoa, että "sori, voisitteko ohjata rekrynne vaikkapa softa-alalle". Ne tarvii niitä siivoojia, koska niille on tarvetta markkinoilla. Lisäksi yksikään firma ei lähde huvikseen palkkaamaan EU:n ulkopuolelta väkeä jos tarjolla on kotimaista työvoimaa. Eikä tuossa myöskään ole kyse mistään palkkatason polkemisesta, meillä on Suomessa ne TES:it ja niitä pitää noudattaa, oli kyse sitten suomalaisesta tai ulkomaalaisesta työntekijästä. Ulkomailta palkataan vain ja ainoastaan jos Suomesta ei löydy tekijää.
Niin se mahdollisti sen "hengailun" käytännössä ehkä vuoden parin ajan. Mutta kyse ei ole siitä, että tuolla työluvalla pääsisi lunkimaan Suomen sosiaaliturvan pariin vuosikausiksi, vaan kyse on todella lyhyistä ajoista ihan vanhassakin järjestelmässä.
Lisäksi en missään vaiheessa nähnyt minkään sorttisia lukuja siitä, että kuinka yleinen tuo väitetty "ongelma" edes olisi.
Ajatus siitä, että tuota työvoimaa tarvittaisiin ulkomailta vain johonkin krooniseen työvoimapulaan, jossa työntekijät palkataan heti uusiin firmoihin välittömästi, on virheellinen. Sitä työvoimaa tarvitaan useisiin sellaisiinkin hommiin, että välttämättä se uusi työpaikka ei löydy välittömästi, mutta kuitenkin väki työllistyy uudestaan siinä vuoden sisällä. Lisäksi talouden syklisyyskin helposti aiheuttaa sen, että menee se puoli vuotta sen uuden duunin löytämiseen. Puhumattakaan siitä, että pelkästään firmojen rekryprosessit helposti syö sen pari kuukautta.
Muutenkin ulkomailta tulevat työntekijät ovat Suomen valtiontalouden kannalta niin positiivisia, että ei ole mitään järkeä lähteä potkimaan niitä maasta pois muutaman kuukauden työttömyyden takia.
1600 € brutto palkka + vaikka 6 kk 2-3v välein sosiaaliturvalla tuskin on yhteiskunnan kannalta kannattavaa.
Ensinnäkään minulla ei ole puoluekantaa. Olen äänestänyt useampia puolueita sinä aikana kun olen äänestämässä käynyt. Toisekseen, en "puolustele" vaan totean että yhtälössä on muitakin muuttujia kuin hallitus. Oli Marinadin aikana, oli ennen sitä ja on myös tulevaisuudessa. Hallitusten ja poliitikkojen kyky kasvattaa taloutta on erittäin rajallinen, koska se lähtökohtaisesti tehdään ihan muualla kuin politbyroossa ja siihen vaikuttaa niin moni sellainen asia, mihin meillä ei ole edes kokonaisena kansana käytännössä minkäänlaista vaikutusmahdollisuutta. Sen takia tuollaiset ilmiselvät poliittiset heitot "se on hallituksen vika" ovat pääsääntöisesti lähinnä imbesillejä ja se käy jatkuvaa toistoa seuratessa lähinnä tympeäksi.Ei kaikki toimi kuten sinä puolustellen omaa puoluetta. Sinä et pidä edes turpaasi kiinni, vaan puolustelet. Muutenkaan puoluekantani ei ole lukittu, kuten sinulla. Olen kritisoinnut niin demareita, rkp:tä, vihreitä kuin liberaaleja.
Hallitus vaikuttaa paljon enemmän työttömyyteen kuin talosi rappaukseen, vai oletko tästä eri mieltä? Tämän hallituksen toimet ovat pahentaneet työttömyyttä. Nuo ovat olleet ihan ennakoitavissa olevia.
Mitä kaikkia tukia pitäisi leikata/poistaa jotta saadaan toivottu lopputulos?Tukien leikkaus pidemmällä aikavälillä jos ei ole terveydellistä estettä työnteolle?
Kuka täällä on lisäksesi väittänyt, että korkotason nousu on hallituksen vika?Ensinnäkään minulla ei ole puoluekantaa. Olen äänestänyt useampia puolueita sinä aikana kun olen äänestämässä käynyt. Toisekseen, en "puolustele" vaan totean että yhtälössä on muitakin muuttujia kuin hallitus. Oli Marinadin aikana, oli ennen sitä ja on myös tulevaisuudessa. Hallitusten ja poliitikkojen kyky kasvattaa taloutta on erittäin rajallinen, koska se lähtökohtaisesti tehdään ihan muualla kuin politbyroossa ja siihen vaikuttaa niin moni sellainen asia, mihin meillä ei ole edes kokonaisena kansana käytännössä minkäänlaista vaikutusmahdollisuutta. Sen takia tuollaiset ilmiselvät poliittiset heitot "se on hallituksen vika" ovat pääsääntöisesti lähinnä imbesillejä ja se käy jatkuvaa toistoa seuratessa lähinnä tympeäksi.
Jos talous sukeltaa, työttömyys nousee sen mukana. Niin on aina ollut ja niin tulee aina olemaan. Hallitus ei pysty komentamaan ketään palkkaamaan lisää väkeä, eikä se pysty määräämään ketään pitämään palkkalistoilla väkeä mihin yrityksellä ei ole joko tarvetta tai varaa. Se paljonko niillä on varaa riippuu enimmäkseen siitä, riittääkö meillä vientiä ja se on ollut aika huonossa hapessa pitkään, eikä hallitus voi vaikuttaa siihen kysyntäpuoleen ulkomailla kovinkaan paljoa. Hallitus voi tietysti yrittää "elvyttää" keynesiläisittäin - mitä on tehty Suomessa nyt siis putkeen toistakymmentä vuotta. Sen tuloksellisuudesta ja niiden tulosten pysyvyydestä voi sitten olla ihan perustellusti montaa mieltä, koska näyttää siltä että sillä siunaaman sekunnilla kun velkarahasade ei jatkukaan ihan yhtä intensiivisenä, kaikki romahtaa ja on sitten hallituksen syytä, vaikka meillä on oikeasti vähän sellainen tilanne että velkojat alkavat pikkuhiljaa epäillä maksukykyä, mikä näkyy sitten ajan mittaan luottoluokituksessa. Siihen hallitus on pyrkinyt puuttumaan, mutta pelkästään korkotason nousu on yksinään syönyt sen hyödyt. Mutta niin. Sekin on hallituksen vika. Olisivat määränneet että nollakorkojen pitää jatkua...![]()
No koska kaikki on ainakin sinun puheissasi hallituksen vika. Ja on näitä poliittisia aivopiereskelyjä nähty tyyliin "katsokaa nyt miten paljon hallitus taas ottaa velkaa häh häh". Jos et ole huomannut sitä niin sinulla on vähän selektiivinen muisti.Kuka täällä on lisäksesi väittänyt, että korkotason nousu on hallituksen vika?
Ja taas kerran, elvytetty on nyt toistakymmentä vuotta putkeen eikä sillä ole saatu aikaan hirveästi muuta pysyvää kuin velkavuori. Ja kun sitä jatketaan tarpeeksi pitkälle, niin päädytään tilanteeseen missä ei enää voidakaan elvyttää loputtomiin, oli taantuma tai ei. Muistutan että se homma aloitettiin 2008 Vanhasen hallituksen aikana nimenomaan sillä ajatuksella, että torjutaan työttömyyttä, mutta siitä tuli käytännössä pysyvä piikki ja tapa eikä edes Keynesin alkuperäisen ajattelun kaltainen tilapäinen tasoittaja. Ja nyt sitten pitäisi jatkaa ilmeisesti samaa lisää - miten pitkään? Ja millä hinnalla? Odottaen eri lopputulosta?Mitä tulee työllisyyteen, niin taantuman aikana hallitus on kuristanut taloutta. Ei elvyttänyt eikö edes pitänyt samana. Toki säästöjen nimissä, mutta onko työttömyys parempi vaihtoehto? Sairaanhoitajan työttömyys toki säästää palkkakuluissa, mutta tuo on sitten poissa muualta. Säästöjen aiheuttama työpaikkojen epävarmuus laittaa kansalaiset säästämään, mikä raha on taas poissa taloudesta.
Suomi ON lastu laineilla mitä tulee vientimarkkinaan ja se johtuu meidän elinkeinorakenteestamme. Hallitus ei pysty määrämään esim. saksalaisia ostamaan lisää investointituotteita. Jos talous yskii siellä niin se yskii täälläkin täysin riippumatta siitä elvyttääkö hallitus kaksin käsin vai ei. Marinin hallitus otti lainaa meistä riippumattomiin asioihin toki, mutta se hallitus myös lisäsi valtion pysyviä menoja aikalailla surutta tietäen ihan hyvin, ettei silloisiakaan menoja pystytty rahoittamaan muuten kuin velaksi. Se oli täysin tietoinen ratkaisu ja jo silloin sanoin että se oli typerää. Ja sanon edelleen. Kaikkea ei voi laittaa koronan piikkiin. Nyt ulkoisen uhan takia joudutaan laittamaan lisää rahaa puolustukseen - mikä on itseasiassa niitä asioita mistä perussuomalaiset taisivat puhua jo silloin kun puolustusmäärärahat olivat muiden puolueiden lemppari leikkauskohteista. Lisäksi hallitus voi pyrkiä muuttamaan rakenteita tavalla, mikä lisäisi työllisyyttä pitkässä juoksussa - periaatteessa hvyin samanlaisia asioita mitä on tehty muualla kilpailijamaissamme vuosikauia sitten. Mutta sekin on kuulemma ollut niin saakelin väärin kuin olla ja voi...Totta kai ulkoiset tekijät vakuttavat, hallituksen tehtävä on reagoida siihen. On todella typerää/imbesilliä väittää, että Suomi on vain lastu laineilla ja on ihan sama mitä hallitus tekee. Varmaan Marinkaan ei voinut mitään, vaan laina oli pakko ottaa. Vai onko se eri asia, kun on väärä puolue?
Eli käytät olkiukkoja koko ajan. Sama kuin väittäisin, että mielestäsi kaikki on mielestäsi Marinin syytä Ukrainan sota lukien. Tuo käyttämäsi tapa on äärimmäisen typerä.No koska kaikki on ainakin sinun puheissasi hallituksen vika. Ja on näitä poliittisia aivopiereskelyjä nähty tyyliin "katsokaa nyt miten paljon hallitus taas ottaa velkaa häh häh". Jos et ole huomannut sitä niin sinulla on vähän selektiivinen muisti.
Elinkustannukset vaihtelevat suuresti alueittain ja 1600 €/kk riittää toimeentulon minimitasolle joillakin paikkakunnilla. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ja monessa suuremmassa kaupungissa tämä ei kuitenkaan kata kohtuullista asumista ja elämistä ilman lisätukia. Kuten olen useasti jo todennut, työperäisen maahanmuuton tavoitteena tulisi olla osaavan työvoiman houkuttelu siten, ettei se kuormita julkista taloutta esimerkiksi toimeentulotuen kautta. Työperäisen maahanmuuton ydinajatus on se, että maahan tuleva henkilö pärjää itsenäisesti ja maksaa veroja. Siksi 2500 €/kk tuloraja ei ole mitenkään “absurdin korkea”, päinvastoin, se vastaa sitä tulotasoa, jonka katsotaan mahdollistavan itsenäisen elämän ja kotoutumisen. Riittävä palkka mahdollistaa yhteiskuntaan integroitumisen, ei vain selviytymistä.Niin tarkoituksena on varmistaa, ettei maahan tulevan työntekijän tarvitse turvautua toimeentulotukeen. Tuon takia tuo 2500e / kk on absurdin korkea, koska noilla palkkatasoilla sitä toimeentulotukea ei tarvita. Muistaakseni tuohon 1600e / kk päädyttiin juurikin sen takia, että se on aikalailla se raja, jossa sitä toimeentulotukea ei tarvitse.
Taaskin lause "se ohjaa rekrytointia kohti tehtäviä ja toimialoja, joissa on todellinen työvoiman tarve ja joissa palkkataso vastaa työn vaativuutta" on monella tapaa virheellinen. Ensinnäkin, ei ne firmat huvikseen rekrytoi porukkaa. Ne rekrytoi porukkaa niihin tehtäviin, joissa on tarve työvoimalle. Jos L&T tarvii siivoojia, niin ei niille voi sanoa, että "sori, voisitteko ohjata rekrynne vaikkapa softa-alalle". Ne tarvii niitä siivoojia, koska niille on tarvetta markkinoilla. Lisäksi yksikään firma ei lähde huvikseen palkkaamaan EU:n ulkopuolelta väkeä jos tarjolla on kotimaista työvoimaa. Eikä tuossa myöskään ole kyse mistään palkkatason polkemisesta, meillä on Suomessa ne TES:it ja niitä pitää noudattaa, oli kyse sitten suomalaisesta tai ulkomaalaisesta työntekijästä. Ulkomailta palkataan vain ja ainoastaan jos Suomesta ei löydy tekijää.
Niin se mahdollisti sen "hengailun" käytännössä ehkä vuoden parin ajan. Mutta kyse ei ole siitä, että tuolla työluvalla pääsisi lunkimaan Suomen sosiaaliturvan pariin vuosikausiksi, vaan kyse on todella lyhyistä ajoista ihan vanhassakin järjestelmässä.
Lisäksi en missään vaiheessa nähnyt minkään sorttisia lukuja siitä, että kuinka yleinen tuo väitetty "ongelma" edes olisi.
Ajatus siitä, että tuota työvoimaa tarvittaisiin ulkomailta vain johonkin krooniseen työvoimapulaan, jossa työntekijät palkataan heti uusiin firmoihin välittömästi, on virheellinen. Sitä työvoimaa tarvitaan useisiin sellaisiinkin hommiin, että välttämättä se uusi työpaikka ei löydy välittömästi, mutta kuitenkin väki työllistyy uudestaan siinä vuoden sisällä. Lisäksi talouden syklisyyskin helposti aiheuttaa sen, että menee se puoli vuotta sen uuden duunin löytämiseen. Puhumattakaan siitä, että pelkästään firmojen rekryprosessit helposti syö sen pari kuukautta.
Muutenkin ulkomailta tulevat työntekijät ovat Suomen valtiontalouden kannalta niin positiivisia, että ei ole mitään järkeä lähteä potkimaan niitä maasta pois muutaman kuukauden työttömyyden takia.
PIeni leikkuri 2v jälkeen?Mitä kaikkia tukia pitäisi leikata/poistaa jotta saadaan toivottu lopputulos?
Eikö nytkin ongelmana ole että töitä ei ole, eikä niinkään että tukia tulisi liikaa. Tietty jos tuet poistetaan lähes kokonaan, niin erialisia 100-500€/kk täyspäivätöitä alkaa ilmestymään, samoin kuin slummeja. Luultavasti erilaiset omaisuusrikoksetkin yleistyvät.
PIeni leikkuri 2v jälkeen?
Jokin järkevä suojaosa/leikkuri saisi kyllä olla että esim. osaaikaista tai kausityötä kannattaisi tehdä.
Eikö tossa ole jo joku leikkuri kun työttömyys pitkittyy, vai muistanko ihan väärin? Saatto olla että koski vain ansiosidonnaista.PIeni leikkuri 2v jälkeen?
Jokin järkevä suojaosa/leikkuri saisi kyllä olla että esim. osaaikaista tai kausityötä kannattaisi tehdä.
Sä vedät näitä lukuja nyt kyllä erittäin vahvasti Stetson-Harrison menetelmällä. Mutta kuten totesin, TEM teki tuosta selvityksen ja tässä se on:Elinkustannukset vaihtelevat suuresti alueittain ja 1600 €/kk riittää toimeentulon minimitasolle joillakin paikkakunnilla. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ja monessa suuremmassa kaupungissa tämä ei kuitenkaan kata kohtuullista asumista ja elämistä ilman lisätukia. Kuten olen useasti jo todennut, työperäisen maahanmuuton tavoitteena tulisi olla osaavan työvoiman houkuttelu siten, ettei se kuormita julkista taloutta esimerkiksi toimeentulotuen kautta. Työperäisen maahanmuuton ydinajatus on se, että maahan tuleva henkilö pärjää itsenäisesti ja maksaa veroja. Siksi 2500 €/kk tuloraja ei ole mitenkään “absurdin korkea”, päinvastoin, se vastaa sitä tulotasoa, jonka katsotaan mahdollistavan itsenäisen elämän ja kotoutumisen. Riittävä palkka mahdollistaa yhteiskuntaan integroitumisen, ei vain selviytymistä.
2 000 euron tuloraja kuitenkin vaikuttaisi voimakkaammin hallinto- ja tukipalvelutoiminnan toimialaan sekä ammateista erityisesti siivoajien, kotiapulaisten ja muiden puhdistustyöntekijöiden saatavuuteen. 2 000 euron tulorajan alle jäisi myös merkittävästi hoivapalvelun ja terveydenhuollon työntekijöitä.
Selvityksemme osoittaa, että työntekijän oleskeluluvalla maahan tulleet ansaitsevat todellisuudessa järjestelmällisesti enemmän kuin heidän tuloikseen oli oleskelulupaa hakiessa ilmoitettu. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että 1 600 euron tuloraja rajoittaa myös sellaisten henkilöiden työskentelyä Suomessa, joiden todelliset kuukausiansiot olisivat keskimäärin hieman yli 2 000 euroa. Ero Maahanmuuttovirastolle ilmoitettuihin tuloihin johtuu siitä, että ilmoitetuissa tuloissa ei huomioida ylitöitä ja/tai vuorotöitä eikä lomarahoja ja -korvauksia. Palkka on myös voinut nousta maahantulon jälkeen tai ansiot voivat koostua useammasta työsuhteesta.
Karkea arvio vaikutuksista on kuitenkin se, että 1 600 euron tulorajalla vaikutukset työvoiman saatavuuteen olisivat ensisijaisesti ammatti- toimiala- ja aluekohtaisia ja vaikutukset julkistalouteen pienet. Jos tuloraja nousisi merkittävästi ylemmäs (esimerkiksi 2 000 euroon) ja seuraisi ansiotason kehitystä, olisivat vaikutukset selvästi kielteisemmät sekä työvoiman saatavuuden että julkistalouden kannalta.
Se, että työnantajalla on tarve rekrytoida, ei vielä tarkoita, että kyse olisi aidosta työvoimapulasta. On eri asia haluta työntekijä tietyllä palkkatasolla kuin olla tilanteessa, jossa työntekijöitä ei ole lainkaan saatavilla. Usein työvoimapulaksi nimetty ongelma liittyykin todellisuudessa palkkatasoon, työehtoihin tai työolosuhteisiin. Tästä kertoo myös se, että esimerkiksi kokoomus on ollut halukas neuvottelemaan tulorajaa alemmas ja niin ovat olleet monet muutkin puolueet.
Usein täälläkin kirjoitettu, että Suomessa on paljon työttömiä. Totta on, että osa heistä ei ole kiinnostunut työnteosta, mutta suuri joukko on valmiita tekemään töitä, jos työ on kannattavaa. Jos palkkatasoa poljetaan entisestään, ei kotimaisia tekijöitä yksinkertaisesti löydy. Ratkaisun pitäisi olla palkkatason nostaminen, ei työehtojen kiertäminen ulkomaisen halpatyövoiman kautta.
Työehtosopimukset eivät myöskään tarjoa täydellistä suojaa palkkadumppausta vastaan. Ne asettavat minimiehdot, mutta ulkomaalaiset työntekijät voivat olla erityisen alttiita hyväksikäytölle. Tällaisista tapauksista on olemassa useita ennakkotapauksia.
Väite, että ulkomailta palkataan vain, jos Suomesta ei löydy tekijää, ei pidä täysin paikkaansa. Tätä ei käytännössä valvota kovin tehokkaasti. Yritykset voivat kiertää kotimaisten työnhakijoiden ohitse esimerkiksi tarjoamalla sellaisia työehtoja, joihin suomalainen ei suostuisi. Usein ongelma ei ole se, ettei tekijöitä olisi, vaan ettei löydy halukkaita huonolla palkalla ja huonoilla ehdoilla. Tämä ei ole aitoa työvoimapulaa. Jos työ ei houkuttele, ratkaisun pitäisi olla paremmat työehdot, ei ulkomaalaisen työvoiman maahantuonti.
Niin eli tässä yritetään korjata hypoteettista ongelmaa ja samalla aiheutetaan ihan oikea ongelma. Esimerkki "perse edellä puuhun" politiikasta.Ongelma ei ole vain "hengailun" kesto, vaan se, että järjestelmä mahdollisti oleskelun ilman työtä ja toimeentuloa. Vaikka ilmiö ei olisi laaja vielä, siihen kannattaa puuttua ennalta (eikä minulla ole tästä mitään lukuja esittää). Tätä mahdollista porsaanreikää hallitus on tukkimassa ja tehostamalla työntekijöiden paluuta työelämään. Kuten olen useasti maininnut, tuo aika voi olla joissain tapauksissa lyhyt ja siihen voisi soveltaa ns. tarveharkintaa.
Tarkoitetaanko työperäisellä maahanmuutolla halpatyövoiman tuontia vai oikeasti osaavien ihmisten houkuttelua Suomeen pysyvästi rakentamaan elämää ja maksamaan veroja?
Minusta perussuomalaisten linja edustaa selkeästi tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.
Vähän epäilen kuinka paljon jonkin 2500€/kk tienaava tuottaa hyötyä, jos on tukien varassa sen 6kk kerran kahteen tai kolmeen vuoteen.Ehkä ei, mutta tuo sääntö koskee myös niitä, jotka tienaa 2500e, 3500e, 4500e tai 5500e bruttoa. Noiden kohdalla siitä tulee erittäin kannattavaa yhteiskunnan kannalta vaikka siellä olisikin se yksi työttömyys pätkä muutaman vuoden sisään.
Huono tilasto/kuvaaja, joka ei todista mitään.TEM teki tuosta selvityksen ja tässä se on:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi...165682/TEM_2024_21.pdf?sequence=1&isAllowed=y
![]()
Eli jos se 1600e / kk tienaava henkilö tulee Suomeen 35 vuotiaana, niin hänen pitää elää yli 77 vuotiaaksi
Huono tilasto/kuvaaja, joka ei todista mitään.
Pitäisi olla tuloluokittain tehty graafi miten vaikuttaa. Toi geaafihan ymppää yhteen sen 5000 €/kk tienaavan ja sen 1600 € tienaavan, laskee niistä keskiarvon ja jolla sä julistat sen 1600 olevan hyödyllinen.
Saman verran ku suomalainenkin yhtä paljon tienaava. Ainoo vaan että ei tarvinnu koskaan maksaa lapsilisiä tai vanhempainvapaita, koulutuksesta puhumattakaan, että saatiin tyyppi tänne tekemään töitä.Vähän epäilen kuinka paljon jonkin 2500€/kk tienaava tuottaa hyötyä, jos on tukien varassa sen 6kk kerran kahteen tai kolmeen vuoteen.
Jos veneessä on reikä, ei niitä reikiä kannata tehdä lisää.Saman verran ku suomalainenkin yhtä paljon tienaava. Ainoo vaan että ei tarvinnu koskaan maksaa lapsilisiä tai vanhempainvapaita, koulutuksesta puhumattakaan, että saatiin tyyppi tänne tekemään töitä.
Olisko hyvä ratkaisu säätää minimipalkka vaikka 3k€/kk tai 18€/h. Sen alle ei sais sit palkata ketään. Pidettäis huoli siitä ettei eletä tuilla.
Eli se 1600€/kk tms.Mulle on ok että tänne tullaan tekemään töitä, mutta sen pitää olla nettopositiivista.
Ei se tyyppi ole nettopositiiviinen jos joutuu turvautumaan sosiaaliturvaan eikä ole töissä.Eli se 1600€/kk tms.
Ei tänne pääse töihin työluvalla ilman että tekee töitä.Ei se tyyppi ole nettopositiiviinen jos joutuu turvautumaan sosiaaliturvaan eikä ole töissä.
Kunhan sitten vastaavasti ei tarvitsisi maksaa tuloveroja ja muita, esim. työeläkemaksuja, niin varmaan ihan ok idea. Kunallisvero varmaan olis hyvä jättää. Hauska nähdä sit suomalaistem työkaverien naamat ku palkkakertymä on verojen jälkeen +100% samasta työstä.Siksi kannatan kansalaisuusperustaista sosiaaliturvaa, jolloin voidaan tarveharkinnat ja tulorajat poistaa. Saat mun puolesta olla maassa vapaasti niinkauan kuin et syyllisty rikoksiin ja maksat itse oman elämisesi.
Tämä olisi hyvä. Päästäisiin vas ja virh äänestäjistä 99% eroon. "ideologisesti työttömät" pihalle.Nettopositiivisuutta voitais muuten vaatia suomalaisiltaki. Pakko muuttaa afganistaniin jos ei 6kk tarkastelujaksolla tehny nettopositiivista vaikutusta verokertymään.
Millaisia lukuja olen väitetysti "hatusta vetänyt"? Ainoat konkreettiset numerot, jotka olen maininnut, ovat 1600 €/kk ja 2500 €/kk. Viestini ydin on koko ajan ollut se, että työperäisen oleskeluluvan saaneen henkilön tulisi kyetä elättämään itsensä ilman tarvetta sosiaaliturvalle. On vaikea uskoa, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tai suurissa kaupungeissa 1600€ kuukausituloilla selviäisi ilman tukia. Jo pelkkä vuokra voi helposti viedä suurimman osan tällaisesta palkasta. Olen myös painottanut, että elinkustannuksissa on merkittäviä alueellisia eroja, joita ei voi sivuuttaa mahdollisissa laskennoissa.Sä vedät näitä lukuja nyt kyllä erittäin vahvasti Stetson-Harrison menetelmällä. Mutta kuten totesin, TEM teki tuosta selvityksen ja tässä se on:
Eli jos se 1600e / kk tienaava henkilö tulee Suomeen 35 vuotiaana, niin hänen pitää elää yli 77 vuotiaaksi, että mennään julkisen talouden kannalta negatiiviseksi. Tuo myös olettaa, että kyseinen työntekijä pysyy tuossa saman palkkatason ammatissa läpi elämänsä, eli jos hän hommaa parempi palkkaisen duunin, niin tuo siirtyy kauemmas. Luonnollisesti myös mitä nuorempana tulee maahan, sitä pisemmälle tuo raja siirtyy.
Muita olennaisia otteita:
Eli se 2500e / kk raja on todellakin absurdin korkea. 1600e / kk on aikalailla se break-even kohta ja siitä korkeammat huonontavat kansantaloutta.
Ei tässä vieläkään kierretä mitään työehtoja, vaan niiltä ulkomailta tuleville maksetaan samaa palkkaa kuin suomalaisille. Jos joku ei toimi noin, niin silloin hän rikkoo lakia ja sitä varten on omat prosessinsa. Yritykset eivät voi tarjota sellaisia työehtoja, jotka eivät kelpaa suomalaisille, koska niiden työehtojen pitää olla samat riippumatta siitä, että onko työntekijä suomalainen vai ei. Lisäksi kerta ne ulkomailta palkattavat menee kuitenkin sen byrokratian läpi, niin tuossa voidaan varmistaa, että niille tarjotut ehdot ovat lailliset.
Lisäksi tuo "ratkaisun pitäisi olla palkkatason nostaminen" on utopistinen ajatus. Se raha ei tule mistään taikaseinästä. Ei me voida esim. korjata hoitohenkilöpulaa sillä, että nostetaan kaikkien hoitajien palkkoja 500e / kk. Meillä ei ole verorahoja tuollaiseen. Siivousfirmat eivät voi maksaa siivoojille 3000e / kk, koska sen seurauksena noiden palvelujen kysyntä romahtaisi. Koska harva on valmis maksamaan noin paljon siivouspalveluista. Maatalousyrittäjät eivät voi maksaa maatalousapulaisille 2500e / kk, koska he nykyiselläänkin kiikkuvat siinä kannattavuuden rajamailla.
Yhteiskunnassa on, ainakin vielä, väistämättä niitä matalapalkkaisia työtehtäviä. Niitä tarvitaan yhteiskunnan ja talouden pyörittämiseen ja me ei voida tehdä noista hommista keskipalkkaisia jollain taikasauvalla.
Niin eli tässä yritetään korjata hypoteettista ongelmaa ja samalla aiheutetaan ihan oikea ongelma. Esimerkki "perse edellä puuhun" politiikasta.
Lisäksi tuo "tarveharkinta" on huono idea. Ensinnäkin, se ei tuo sitä turvallisuuden tunnetta niille ulkomaalaisille siinä vaiheessa, kun harkitsevat sitä työn perässä Suomeen muuttamista. Toiseksi, tuossa vaan monimutkaistetaan hommaa turhalla, ja todennäköisesti aika sattumanvaraisella, byrokratialla.
Tiedät itsekin tuon epätodeksi.Tämä olisi hyvä. Päästäisiin vas ja virh äänestäjistä 99% eroon. "ideologisesti työttömät" pihalle.
Ja kaikista alaikäisistä sekä opiskelijoista. Ja persuja äänestäneistä.Tämä olisi hyvä. Päästäisiin vas ja virh äänestäjistä 99% eroon. "ideologisesti työttömät" pihalle.
Tuo pitää paikkansa vain jos tulija on yksin ja keikahtaa negatiiviseksi saman tien, kun mukana tulee muita elätettäviä.Eli se 1600€/kk tms.
Perhettä ei saa tuoda tuolla palkalla mukanaan. Tiedät ihan hyvin.Tuo pitää paikkansa vain jos tulija on yksin ja keikahtaa negatiiviseksi saman tien, kun mukana tulee muita elätettäviä.
Siis juurikin nuo luvut ja sun väitteet niihin liittyen ovat hatusta vedettyjä. Et ole antanut mitään konkreettista pohjaa noille sun väitteille, vaan pelkästään mutuilua. Lisäksi tuon TEM:n selvityksen mukaan nuo sun väitteet noista luvuista ovat yksinkertaisesti vääriä.Millaisia lukuja olen väitetysti "hatusta vetänyt"? Ainoat konkreettiset numerot, jotka olen maininnut, ovat 1600 €/kk ja 2500 €/kk. Viestini ydin on koko ajan ollut se, että työperäisen oleskeluluvan saaneen henkilön tulisi kyetä elättämään itsensä ilman tarvetta sosiaaliturvalle. On vaikea uskoa, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tai suurissa kaupungeissa 1600€ kuukausituloilla selviäisi ilman tukia. Jo pelkkä vuokra voi helposti viedä suurimman osan tällaisesta palkasta. Olen myös painottanut, että elinkustannuksissa on merkittäviä alueellisia eroja, joita ei voi sivuuttaa mahdollisissa laskennoissa.
Mitenkä ihmeessä nuo muka ovat jotenkin yhdessä toisiinsa?2500 €/kk palkkavaatimus ei heikennä kansantaloutta, jos Suomi onnistuu houkuttelemaan saman määrään osaavaa työvoimaa kuin menettää 1600€:n tekijöitä. Jos Suomi nähdään maana, johon kannattaa tulla ainoastaan matalapalkkatöihin, on täysin ymmärrettävää, että 2500 €/kk tuloraja rajoittaa alemman tulotason hakijoita. Mutta jos tavoitteena on ns. laadukkaampi työperäinen maahanmuutto, tämän ei pitäisi olla ongelma. Kysymys on enemmän siitä, että millaista maahanmuuttoa Suomi tarvitsee ja haluaa saada.
Mutta jälleen kerran, koska Suomessa niille ulkomaalaisille pitää maksaa samaa palkkaa kuin niille kotimaisille, yrityksille ei ole mitään järkeä lähteä palkkaamaan ulkomailta tekijää jos löytyy jo paikallisesti tekijöitä.Työmarkkinat toimivat kysynnän ja tarjonnan mukaan. Mikäli ulkomaista työvoimaa tuodaan aloille, joilla ei ole kroonista työvoimapulaa, seurauksena on pelkästään kilpailun kiristyminen, ei ongelman ratkaisu. Tämä voi johtaa palkkojen polkemiseen ja kotimaisen työvoiman syrjäyttämiseen.
Niillä on vähän erilaiset mahdollisuudet reagoida, mutta lopulta yritysten pitää toimia siellä markkinataloudessa. Jolloin palkkoja ei voida nostella tuosta vain, koska sitten sille yrityksen palvelulle ei enää ole kysyntää.On tärkeää muistaa, että yksityisillä ja julkisilla työnantajilla on erilaiset mahdollisuudet reagoida työvoimatilanteeseen. Menestyvällä yrityksellä on resursseja tarkastella palkkatasoa ja työehtoja. Jos nämä eivät houkuttele kotimaista työvoimaa, ongelmaa ei ratkaista tuomalla halvempaa työvoimaa ulkomailta, vaan kehittämällä olosuhteita ensin. Julkisella sektorilla tilanne on toinen: valtio ja kunnat eivät voi jakaa rahaa loputtomasti, mutta palkkauksen on silti oltava linjassa työn vaativuuden ja koulutustason kanssa.
Tässä nyt pitää taas muistaa se, että maassa voi olla samaan aikaan samalla alalla niin työvoimapulaa kuin työttömyyttä. Jos Turussa tarvitaan siivoojia, niin siihen ei auta se, että Kuopiossa tusinoittain työttömiä siivoojia, jos nuo työttömät siivoojat eivät ole valmiita muuttamaan sinne Turkuun.Mitä tulee tarveharkintaan, en näe siinä itsessään ongelmaa. Se tarjoaa mahdollisuuden arvioida, onko todella perusteltua hakea ulkomaista työvoimaa vai olisiko järkevää ensin tarkastella kotimaisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi siivousalalla on todettu, että työttömiä kotimaisia työntekijöitä on paljon. Silti alalle tuodaan ulkomaista työvoimaa, usein ilman tarvittavaa koulutusta. Tämä ei ole reilua kotimaisia osaajia kohtaan, eikä se kehitä alaa pidemmällä aikavälillä.
"...siivoojia, kotiapulaisia ja muita puhdistustyöntekijöitä on työttöminä paljon. Maa- ja metsätalouden ammateissa kohtaanto-ongelmaa selittää puolestaan pitkälti työn kausiluontoisuus."
Ottamatta kantaa ainakaan tässä yhteydessä mihinkään muuhun, niin 8000km on vapaaehtoista, 200km on pakolista. Ei ketään kielletä muuttamasta, mutta kritiikki kohdistuu valtion asettamaan pakkoon muuttaa.Miksi muutto 200 kilsan päähän töihin on rikos ihmisyyttä vastaan mutta muutto töihin 8000 kilometriä on ihan pikku juttu ja oikein hyvin perusteltavissa?
Almat on pieni vähemmistö. Isoimmat demografiat pitkäaikaistyöttömissä on 55+v miehet jotka on ollu ennen teollisuushommissa. Nuo kun saisi luomaan sitä paskaa, niin saatais suomi nousuun.Mites jos vaan ilmoitettaisiin Alma Ideologia työttömälle, "alahan tyttö luomaan paskaa 1600 kuussa tai kuole nälkään".
Millä tavalla vapaaehtoista?Ottamatta kantaa ainakaan tässä yhteydessä mihinkään muuhun, niin 8000km on vapaaehtoista, 200km on pakolista. Ei ketään kielletä muuttamasta, mutta kritiikki kohdistuu valtion asettamaan pakkoon muuttaa.
Vastaan oikeassa ketjussa. Tämä ei ole mikään persuasia.Almat on pieni vähemmistö. Isoimmat demografiat pitkäaikaistyöttömissä on 55+v miehet jotka on ollu ennen teollisuushommissa. Nuo kun saisi luomaan sitä paskaa, niin saatais suomi nousuun.
En kyllä rajannut Penaa pois joukosta mutta Pena sentään joskus edes teki töitä. Alma Paskahousu ei koskaan ole tehnyt mitään mutta rahaa pitää muilta saada.Almat on pieni vähemmistö. Isoimmat demografiat pitkäaikaistyöttömissä on 55+v miehet jotka on ollu ennen teollisuushommissa. Nuo kun saisi luomaan sitä paskaa, niin saatais suomi nousuun.
Oletettu nimikko-Alma on kans nykyisin nouseva kärkipoliitikko ja tienannee ihan hyvin. Jari tai Pena olis varmaan otollisempi nimi jos on tarkoitus työttömiä yleistää jonkun nimen taakse.
Niin on. Ja persut on vieläpä hallituksessa eikä saa tilannetta muutettua. Toivottavasti joku muu puolue siihen pystyy.Tilanne suomessa on sairas.
Onhan Almakin joskus ollut töissä, ja ne opinnotkin katkesi kun opintotukikuukaudet loppuivat.En kyllä rajannut Penaa pois joukosta mutta Pena sentään joskus edes teki töitä. Alma Paskahousu ei koskaan ole tehnyt mitään mutta rahaa pitää muilta saada.
Tilanne suomessa on sairas.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.