• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Kun tätä hevosen hakkaamista nyt väkisin tunnutaan jatkavan, niin syyllistyvätkö kaikki neljän ruuhkissakin autoissaan istuvat ihmiset pelastustoiminnan vaarantamiseen, ja miten se eroaa Elokapinan toiminnasta?

Julkiset autotiet on tarkoitettu autolla liikkumiseen ja se on ihan laillista toimintaa ja ihmiset niitä yleisesti käyttää liikkumiseen. Ei pitäisi olla vaikeaa erottaa elokapinan toiminnasta jossa tahallaan laittomasti blokataan niitä teitä.

Jos jotain vertausta yrittää väkisin hakea niin vertailkaa edes maajussien traktorimarsseihin jotka nekin on ihan laillisia.
 
Väännetään rautalangasta yksinkertaisille: Ilmastoöyhöttäjistä kirjoitin. Sebu tekee loistoduunia.
Kysy toki lisää jos asia on vielä epäselvä. :D
Loistoduunia miten? Vloggaamalla? Matskua on vähän liikaa omaan makuun että jos osoitat jonkun hyvän mielipiteen niin kuuntelen sen mielelläni. Kiitos

Mietin tuossa että Tynkkysen hiilijalanjälki (jos termiä haluaa käyttää) lienee kuitenkin pohjoismaalaiseksi aika pieni. Aina samat vaatteet, ei tietääkseni vielä lapsia, en muista puhuneensa juuri ulkomaanmatkoista, partneri on toki tuotu matalamman kulutuksen maasta mutta rakkaus ei katso aikaa tai paikkaa ja kaukotyöläisenä ei varmaankaan yksityisautoile, mutta jos joutuu lentämään työmatkansa niin tämä hyväksyttäköön työkiireiden vuoksi. Olisi kiva nähdä asiallinen ympäristökeskustelu hänen ja vaikka elokapinalaisen/-sten välillä vaikka pelkään että mutkunkiina tulisi aika äkkiä
 
Loistoduunia miten? Vloggaamalla? Matskua on vähän liikaa omaan makuun että jos osoitat jonkun hyvän mielipiteen niin kuuntelen sen mielelläni. Kiitos

Mietin tuossa että Tynkkysen hiilijalanjälki (jos termiä haluaa käyttää) lienee kuitenkin pohjoismaalaiseksi aika pieni. Aina samat vaatteet, ei tietääkseni vielä lapsia, en muista puhuneensa juuri ulkomaanmatkoista, partneri on toki tuotu matalamman kulutuksen maasta mutta rakkaus ei katso aikaa tai paikkaa ja kaukotyöläisenä ei varmaankaan yksityisautoile, mutta jos joutuu lentämään työmatkansa niin tämä hyväksyttäköön työkiireiden vuoksi. Olisi kiva nähdä asiallinen ympäristökeskustelu hänen ja vaikka elokapinalaisen/-sten välillä vaikka pelkään että mutkunkiina tulisi aika äkkiä

Hienoa duunia Sebu tekee ja on pyrkinyt keskustelemaan elokapinallisten kanssa mutta vastaukset ovat olleet tyhjiä sanoja, eivät itsekkään tiedä mitä kannattavat.
 
Hienoa duunia Sebu tekee ja on pyrkinyt keskustelemaan elokapinallisten kanssa mutta vastaukset ovat olleet tyhjiä sanoja, eivät itsekkään tiedä mitä kannattavat.
Eikös ne tiedä? 1. Hätätila 2. 2025 3. Kansalaisfoorumi

muistan kyllä sen klipin jossa kaveri sanoi ”kaikilla keinoilla” mutta se oli kolme sekuntia kesällä. Onko parempia?
 
Julkiset autotiet on tarkoitettu autolla liikkumiseen ja se on ihan laillista toimintaa ja ihmiset niitä yleisesti käyttää liikkumiseen. Ei pitäisi olla vaikeaa erottaa elokapinan toiminnasta jossa tahallaan laittomasti blokataan niitä teitä.

Jos jotain vertausta yrittää väkisin hakea niin vertailkaa edes maajussien traktorimarsseihin jotka nekin on ihan laillisia.

Ihan yhtä laitonta se risteysten tukkoon ajaminen on kuin siinä mielenosoittaminenkin, ja ihan samalla tavalla se estää pelastusliikenteen kulkemisen hälytysajossa.

Ja ihan samalla tavalla täysin tietoisesti näin myös autoilijoiden puolesta tehdään.

Ilmeisesti (taas kerran) sääntöjen pitäisi koskea vain niitä, joiden toiminta ei sovi omaan ideologiaan?
 
Ihan yhtä laitonta se risteysten tukkoon ajaminen on kuin siinä mielenosoittaminenkin, ja ihan samalla tavalla se estää pelastusliikenteen kulkemisen hälytysajossa.

Ja ihan samalla tavalla täysin tietoisesti näin myös autoilijoiden puolesta tehdään.

Ilmeisesti (taas kerran) sääntöjen pitäisi koskea vain niitä, joiden toiminta ei sovi omaan ideologiaan?

Täh? Ei tietenkään ole. Autotiet on autoja varten tehty ja se on niiden julkinen käyttötarkoitus.
 
Täh? Ei tietenkään ole. Autotiet on autoja varten tehty ja se on niiden julkinen käyttötarkoitus.

Ihan samalla tavalla ne tiet on kaikkia käyttäjiä varten - myös mielenosoittajia - ei vain pelkkiä autoja.

Niiden tukkiminen on millä tahansa laitonta, ja silti niin tapahtuu lähes joka ikinen arkipäivä monessa Mannerheimintien poikkiristeyksissä, esimerkiksi erityisesti eduskuntatalon vieressä Pohjoisen Rautatiekadun risteyksessä, yleensä vieläpä ammattiliikenteen toimesta.

Täysin samalla tavalla se pelastusliikenne silloin on estynyt, mutta vain täysin arkisesta syystä.

Mutta hyvä tietää että perussuomalaisten mielestä ruuhkissa ajavat ihmiset ovat terroristejä, joita pitäisi syyttää tapon yrityksistä.
 
Ihan samalla tavalla ne tiet on kaikkia käyttäjiä varten - myös mielenosoittajia - ei vain pelkkiä autoja.

Siellä tiellä on jalkakäytävä niitä jalankulkijoita varten. Tai jos ei ole niin jalankulkijoiden kuuluu kulkea tien reunassa. :facepalm:

Niiden tukkiminen on millä tahansa laitonta, ja silti niin tapahtuu lähes joka ikinen arkipäivä monessa Mannerheimintien poikkiristeyksissä, esimerkiksi erityisesti eduskuntatalon vieressä Pohjoisen Rautatiekadun risteyksessä, yleensä vieläpä ammattiliikenteen toimesta.

Täysin samalla tavalla se pelastusliikenne silloin on estynyt, mutta vain täysin arkisesta syystä.

Mutta hyvä tietää että perussuomalaisten mielestä ruuhkissa ajavat ihmiset ovat terroristejä, joita pitäisi syyttää tapon yrityksistä.

Vissiin poliisin mielestä ne ihmiset on myös terroristeja kun poliisilla myös näkemys että ei ole laillista hommaa? Ihmeellistä pelleilyä. Menee omasta mielestä trollaamisen puolelle. Kertaa tieliikennelaki jos asia on jotenkin epäselvä missä kohdassa tietä kuuluu autojen kulkea ja missä jalankulkijoiden.
 
Siellä tiellä on jalkakäytävä niitä jalankulkijoita varten. Tai jos ei ole niin jalankulkijoiden kuuluu kulkea tien reunassa. :facepalm:

Vissiin poliisin mielestä ne ihmiset on myös terroristeja kun poliisilla myös näkemys että ei ole laillista hommaa? Ihmeellistä pelleilyä. Menee omasta mielestä trollaamisen puolelle. Kertaa tieliikennelaki jos asia on jotenkin epäselvä missä kohdassa tietä kuuluu autojen kulkea ja missä jalankulkijoiden.

Eli samalla logiikalla ilmeisesti autoilijat ovat myös terroristejä, kun poliisit sakottavat liikenteen vaarantamisesta?

Eihän tää mitenkään yllätyksenä tullut, että keppihevosen logiikka ei oikein toimi, jos sitä tarkastellaan jossain muussa kontekstissa, tai varsinkaan trollailusyytökset kun mitään varsinaista argumenttia ei löydy.

Tieliikennelaki on ihan selkeä; se kieltää liikenteen haittaamisen, on kyse sitten mielenosoituksesta tai risteyksen tukkimisesta ajoneuvolla.

Mutta jostain syystä vain toisessa tapauksessa se on teidän mielestä hengenvaarallista koska pelastustoiminta. Ja vain toista näistä pitäisi rangaista terrorismiin verrattavilla rangaistuksilla.

Sitä jäin vain itse miettimään, että eikös persuilla olisi tässä valossa erityisen tärkeää puoltaa ruuhkamaksuja, sillä niiden takia pelastustoiminta tosiasiallisesti on heikentynyt erityisesti Helsingissä jo yli vuosikemmenen?

 
Hyvää pohdintaa Haapalalla Perussuomalaisten Mika Niikosta. Niikkohan on suuri Kiinan ystävä.



Niinistö kertoi valiokunnalle ottaneensa Xin kanssa esille myös Kiinan ihmisoikeustilanteen. Mitä ihmisoikeuksiin tulee, Suomi on mukana kansainvälisten yhteisöjen ihmisoikeuspainostuksessa Kiinan suuntaan, ja ottaa ihmisoikeuskysymykset esille myös kahdenvälisissä keskusteluissa, kuten Niinistö Xin kanssa.

Niikko oli ymmärtänyt asian valiokuntalähteiden mukaan ”täysin omalla tavallaan”. Niikon esiintymistä luonnehditaan ”kummalliseksi, oudoksi ja hämmentäväksi”.

Niikko oli epäillyt Niinistölle, että Suomi pelaa Kiinan suhteen kaksilla korteilla kaksinaamaista peliä: kansainvälisesti sanotaan yhtä ja Niinistö kahden kesken toista. Varmemmaksi vakuudeksi hän oli ihmetellyt myös Niinistön huippukokouskaavailuja.
 
Eli samalla logiikalla ilmeisesti autoilijat ovat myös terroristejä, kun poliisit sakottavat liikenteen vaarantamisesta?

Eihän tää mitenkään yllätyksenä tullut, että keppihevosen logiikka ei oikein toimi, jos sitä tarkastellaan jossain muussa kontekstissa, tai varsinkaan trollailusyytökset kun mitään varsinaista argumenttia ei löydy.

Tieliikennelaki on ihan selkeä; se kieltää liikenteen haittaamisen, on kyse sitten mielenosoituksesta tai risteyksen tukkimisesta ajoneuvolla.

Mutta jostain syystä vain toisessa tapauksessa se on teidän mielestä hengenvaarallista koska pelastustoiminta. Ja vain toista näistä pitäisi rangaista terrorismiin verrattavilla rangaistuksilla.

Sitä jäin vain itse miettimään, että eikös persuilla olisi tässä valossa erityisen tärkeää puoltaa ruuhkamaksuja, sillä niiden takia pelastustoiminta tosiasiallisesti on heikentynyt erityisesti Helsingissä jo yli vuosikemmenen?

Missä persut ovat tukkineet liikenteen?
 
Pitäis ensin lukita, että pitääkö lakeja omasta mielestään noudattaa. Sitten alkaa keskustelemaan siitä, että mitkä lait pitäisi poistaa/muuttaa.

Muuten jokainen ajattelee, että laki, jota haluan muuttaa on laki, jota voin jo rikkoa (mutta muiden lakien rikkomisen voin mukamas tuomita). Tuossahan päätetään juuri, ettei niillä lailla niin väliä jos itse on eri mieltä.

Ainoa mistä olen kanssasi samaa mieltä on että tuo lainrikkomisesta valittaminen elokapinen tapauksessa on huonoa retoriikkaa. Pitäisi kysyä että sallitaanko elokapinan aiheuttaa tahallisesti haittaa ja sulkea katuja eikä puhua laeista mitään. Elokapinan tarkoitushan on aiheuttaa haittaa.

Lainrikkomisesta puhuminen avaa vaan portit tällaiselle whataboutismille. Sovitaanko myös että kukaan joka koskaan on warettanut ei saa valittaa Sebun lainrikkomisista?
 
Ainoa mistä olen kanssasi samaa mieltä on että tuo lainrikkomisesta valittaminen elokapinen tapauksessa on huonoa retoriikkaa. Pitäisi kysyä että sallitaanko elokapinan aiheuttaa tahallisesti haittaa ja sulkea katuja eikä puhua laeista mitään. Elokapinan tarkoitushan on aiheuttaa haittaa.

Lainrikkomisesta puhuminen avaa vaan portit tällaiselle whataboutismille. Sovitaanko myös että kukaan joka koskaan on warettanut ei saa valittaa Sebun lainrikkomisista?
Sovitaan vaan. Sovitaan myös etteivät valita elokapinan rikoksista. En ole warettanut, oletko sinä?
 
En ole lukenut Markku Jokisipilän uutta kirjaa perussuomalaisista. Kuuntelin Yle Puheen Politiikkaradiosta Tapio Pajusen ja Jokisipilän keskustelun:
Areenassa oleva versio on noin 1½ tuntia. Livenä Politiikkaradio on 30 minuuttia. Pitkästä versioista tuli olo, että toimittaja oli avoimen tyytyväinen keskusteluun. Itsekin olin. Palstan poliiseille tiedoksi: en voi tehdä tästä keskustelusta lyhennelmää. Joko kuuntelet kokonaan tai sitten et kuuntele.

Jokisipilä puhuu paljon ja nopeasti. Mielestäni hänen puheensa perustuu aina asioiden tutkimiseen ja uskaltaa olla eri mieltä kuin niin sanottu yleinen mielipide. Jokisipilän väitöskirja käsitteli jatkosotaa ja oli aikanaan "kriittinen".
 
Ainoa mistä olen kanssasi samaa mieltä on että tuo lainrikkomisesta valittaminen elokapinen tapauksessa on huonoa retoriikkaa. Pitäisi kysyä että sallitaanko elokapinan aiheuttaa tahallisesti haittaa ja sulkea katuja eikä puhua laeista mitään. Elokapinan tarkoitushan on aiheuttaa haittaa.

Lainrikkomisesta puhuminen avaa vaan portit tällaiselle whataboutismille. Sovitaanko myös että kukaan joka koskaan on warettanut ei saa valittaa Sebun lainrikkomisista?
Ei ole kyse pelkästään katujen sulkemisesta:
 
Pistetääs tää nyt vielä tännekkin: Kommentti | ”Ei”, sanoi Petteri Orpo ilmastopaneelissa ja mykisti yleisön täysin Sinne tais mennä Persujen hallitushaaveet, ellei linja muutu :)

Varmaan melkoinen haaste koska persuja äänestävät on saatu uskomaan kaikenlaisin satuihin viherkommarien salajuonesta tuhota länsimaalainen yhteiskunta ja joka muuta väittää päätyy myös viherkommarien listalle.

Twitterissä persut kailottavat tämän olevan todiste Orpon viherkommariudesta.
 
Pistetääs tää nyt vielä tännekkin: Kommentti | ”Ei”, sanoi Petteri Orpo ilmastopaneelissa ja mykisti yleisön täysin Sinne tais mennä Persujen hallitushaaveet, ellei linja muutu :)
Aluevaalit ovat tammikuussa. Kannattaa huomioida se kun nyt näitä "mykistäviä" lausuntoja poliitikot esittävät. Vihreät aloittivat jo tuon kampanjoinnin aiemmin ja demarit myös Marinin kekkereillä. Ihan normaalia, että kokoomus lähti mukaan kun tilaisuus annettiin.

Eduskuntavaalit ovat vasta 2023, joten Orpon (ja kentän) mieli voi muuttua monta kertaa siinä ajassa.

Varmaan melkoinen haaste koska persuja äänestävät on saatu uskomaan kaikenlaisin satuihin viherkommarien salajuonesta tuhota länsimaalainen yhteiskunta ja joka muuta väittää päätyy myös viherkommarien listalle.

Twitterissä persut kailottavat tämän olevan todiste Orpon viherkommariudesta.
Hus sinne salaliittoketjuun.
 
Vaikka et minulta kysynytkään, omissa pöytäkeskusteluissa on tullut huomioitua, että arvioijien puoluepoliittisista näkemyksistä riippumatta Tynkkysen videoissa yleensä myötähävettää väkisin väännetty populistinen vääristely jo otsikko-/thumbnail-tasolla, pakonomainen orjantappurakruunun sovittelu päähänsä, kohtuu vaikean oloinen suhteellisuudentajuttomuus sekä kaksinaismoralismi mitä tulee muiden ihmisten riketasoisten lain rikkomisien kauhisteluihin omiinsa verrattuna. Näitäkään esimerkkejä ei tarvinnut poimia kuin kuluneen viikon ajalta, koska Sebulla sama tematiikka toistaa itseään viikosta toiseen junnaavuuteen asti.

Lisäksi siinä on vaan jotain todella surullista ja vähän jopa huolestuttavaa, kun keski-ikäistyvä mies kiusaa kidutusmenetelmillä huolissaan olevia lapsia ja selvästi nauttii siitä. Sebusta vaan tulee videoineen meille monille sellanen marttyyri-nilkkiydellä kaikki keinot salliva ja paskajätkämäinen vaikutelma pyrkyripopulistisuuden ohella. Mutta kuten tälläkin palstalla on nähty, niin joihinkin tällanen setti uppoaa kuin kuuma veitsi voihin jopa henkilökohtaiseksi koetulla tasolla. Puhumattakaan siitä jengistä, joka noiden videoiden kommenttikentissä öyhöttää vahvistusharhoissaan.

Ai 32-vuotias Sebu on keski-ikäistyvä :). Tottakai hän on, kuten me kaikki muutkin. Hän on kuitenkin edelleen todella nuori valtakunnantason poliitikko, joka puhuttelee todella monen eri ikäluokan ihmisiä. Omasta mielestä on vain todella hienoa, että on edelleen ihmisiä, ketkä kyseenalaistaa ns.konsensusta. Sebu ei sentään rikkonut lakia toisin kuin noi elo"kapinalliset".
 
Pistetääs tää nyt vielä tännekkin: Kommentti | ”Ei”, sanoi Petteri Orpo ilmastopaneelissa ja mykisti yleisön täysin Sinne tais mennä Persujen hallitushaaveet, ellei linja muutu :)
Jos polttoaineen ja sähköt hinnat alkavat nousemaan, niin Orpon linjaus osuu Kokoomuksen omaan nilkkaan.

Ilmastouskovaisuus on helppoa siihen asti, kun vouhotus ei vaikuta omaan elämään eikä omaan lompsaan. Mieli voi muuttua siinä vaiheessa, kun dieselin hinta polttoainepumpulla alkaa 2:lla ja sähkön hinta kipuaa pitkälle päälle 10 snt/kWh. Suomen kaltaisessa kylmässä ja pitkien etäisyyksien maassa näillä asioilla on yllättävän kauaskantoisia vaikutuksia.

Monen Kokoomusta tällä hetkellä kannattavan yrittäjän leipään tulee lovi, jos ihmiset joutuvat vähentämään merkittävästi liikkumistaan ja kuluttamistaan.
 
Jos polttoaineen ja sähköt hinnat alkavat nousemaan, niin Orpon linjaus osuu Kokoomuksen omaan nilkkaan.

Ilmastouskovaisuus on helppoa siihen asti, kun vouhotus ei vaikuta omaan elämään eikä omaan lompsaan. Mieli voi muuttua siinä vaiheessa, kun dieselin hinta polttoainepumpulla alkaa 2:lla ja sähkön hinta kipuaa pitkälle päälle 10 snt/kWh. Suomen kaltaisessa kylmässä ja pitkien etäisyyksien maassa näillä asioilla on yllättävän kauaskantoisia vaikutuksia.

Monen Kokoomusta tällä hetkellä kannattavan yrittäjän leipään tulee lovi, jos ihmiset joutuvat vähentämään merkittävästi liikkumistaan ja kuluttamistaan.

Tätä käytiin läpi jo toisessa ketjussa mutta jos on huolissaan siitä mitä Suomessa tapahtuu sähkön, lämmityksen ja logistiikan hinnoille tulevaisuudessa niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa panostaa nyt siihen hiilineutraalisuuteen. Päästökauppa käytännössä takaa sen että fossiilisten energianlähteiden hinnat tulevat nousemaan yhä enemmän ja enemmän. Päästöjen hinnat jo käytännössä tappoivat energiaturpeen käytön Suomesta, se ei enää yksinkertaisesti kannata. Sitten jos/kun päästökauppa laajenee uusiin segmentteihin niin nuo vaikutukset käyvät vielä suuremmiksi.
Ja se varmin tapa suojata suomalaisia tuolta hinnannousulta on juurikin se että pyritään saamaan Suomesta hiilineutraali mahdollisimman pian. Kun ei ole niitä päästöjä niin ei myöskään tarvitse maksaa niistä päästöistä. Ja lisättynä bonuksena tarvitsee maksaa paljon vähemmän venäläisille ja saudeille öljystä ja kaasusta.
 
Jos polttoaineen ja sähköt hinnat alkavat nousemaan, niin Orpon linjaus osuu Kokoomuksen omaan nilkkaan.
Oli niin lyhyt tuo HS jutun kuvaus, että joutu oikein klikkaan sen auki.

Se vähän avasti sitä mistä kyse, ja Jeesboxin tiivistelmä oli todella ytimekäs.

Se oli lyhyt selkä EI vastaus Purran ilamstohallitusohjelmalle.

Ilmastouskovaisuus on helppoa siihen asti, kun vouhotus ei vaikuta omaan elämään eikä omaan lompsaan.
Ilmstouskovaisuus ? no "uskovaisuus" henki kai liittyy enemmän PSää, kuin kokoomuslaisiin.

Ilmastonmuutoksen torjunta on helpompaa heille jotka eivät joudu henkilökohtaisesti tinkimään hyvinvoinnistaa. Käytännössä Suomessa ilmastomuuksen torjunnan johtaa tinkimisiin liki kaikilla.

Joillekkin taasen on niin iso asia että ennemmin kielletään kokojuttu.


Jutun mukaan näyttää siltä että Kokoomus ei ole lähtemässä jälkimmäiselle linjalle, vaan päinvastoin. Poliittisesti on toki raskaampaa kaupata asiaa mistä seuraa "kärsimystä".

Toki energianhinnan nousu osuu kokoomuslaisille, ja suurelle osalle muitakin, lopuollle sitten välillisesti.

Kokoomus mieleltään tiukemman talouslinjan kannattajana, ja suomalaiset ei sitä linjaa vierasta, joten ei se tuohon välttämättä kaadu. Ehkä moni hakee malttia, eikä hörhöilyä.

Monen Kokoomusta tällä hetkellä kannattavan yrittäjän leipään tulee lovi, jos ihmiset joutuvat vähentämään merkittävästi liikkumistaan ja kuluttamistaan.
YKsi, kaksi monta, varmasti pitää paikkansa.
Liikevaihdon, tulojen lasku yrittäjälle toki haaste, ja voin kuvitella että saa yrittäjä-ääniä, moni yrittäjistä varmaan haluaa hallituksen jossa kuuluu myös yrittäjien haasteet.

On yrittäjiä jotka jopa kieltää aktiivisesti ilmastonmuutoksen, tiedä sitten onko kovin paljoa Kokoomuksen listalla, enään, jos joskus on ollut. sopii profiiliin jotka jo aiemmin siirtyneet PS leiriin.

Kun yrittäjät mainitsit, niin kokoomus on nyt ollut oppositiossa, joten PS ja Kokoomus lähtee sen suhteen samalta viivalta, joten kokoomuksella on mahdollisuus napsia aiemmin menetettyjä kannattajia takaisin.


Edit:
Ei tämä sinänsä sen enempää kaada PS , Kokoomus hallitus kimppaa, samat eesteet kuin aiemminkin.

Jos PS haluaa hallitukseen, niin se on paljolti siitä itsestä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmastouskovaisuus on helppoa siihen asti, kun vouhotus ei vaikuta omaan elämään eikä omaan lompsaan. Mieli voi muuttua siinä vaiheessa, kun dieselin hinta polttoainepumpulla alkaa 2:lla ja sähkön hinta kipuaa pitkälle päälle 10 snt/kWh. Suomen kaltaisessa kylmässä ja pitkien etäisyyksien maassa näillä asioilla on yllättävän kauaskantoisia vaikutuksia.

Monen Kokoomusta tällä hetkellä kannattavan yrittäjän leipään tulee lovi, jos ihmiset joutuvat vähentämään merkittävästi liikkumistaan ja kuluttamistaan.
Purran ajatus taisi mennä niin että ehdotti tavoitteiden lykkäämistä, mutta se ei ilmeisesti ollut se juttu.

Lykkäämisen pelivaraa ei käytettäisi tavoitteiden saavuttamiseen, vaan taustalle oli toimet joilla päinvastainen vaikutus, joista seuraisi entistä jyrkempi isku.

Eli rivien välistä tulkaten, kyse ilmastonmuutoksen kieltämisestä.

Mutta, kokoomuksen yrittäjä kannattajissa tuollaista tuskin laajasti kannatetaan, ainakaan näin ilman tukevaa lähdettä vaikea uskoa.


Kysymys nyt kai se että onko Purran puheet vain puheita, mutta ilmeisesti Orpo nyt kommentillaan yrittää saada Purran puhuun sellaiseksi mitä oikeasti tarkoittaa.
 
Voihan se mennä niinkin että seuraavassa hallituksessa istuu samat puolueet kuin nyt, kun oppositiopolitiikka ei oikein vakuuta ja Suomessa asiat menee harvinaisen hyvin.

Eikai sebukaan haluaisi olla siellä vastuuta kantavien joukossa, tubeen joutuisi tekemään taas jotain housuunkakkimisvideoita saadakseen katsojia kun ei voisi vaan vastustaa kaikkea.
 
Tätä käytiin läpi jo toisessa ketjussa mutta jos on huolissaan siitä mitä Suomessa tapahtuu sähkön, lämmityksen ja logistiikan hinnoille tulevaisuudessa niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa panostaa nyt siihen hiilineutraalisuuteen. Päästökauppa käytännössä takaa sen että fossiilisten energianlähteiden hinnat tulevat nousemaan yhä enemmän ja enemmän. Päästöjen hinnat jo käytännössä tappoivat energiaturpeen käytön Suomesta, se ei enää yksinkertaisesti kannata. Sitten jos/kun päästökauppa laajenee uusiin segmentteihin niin nuo vaikutukset käyvät vielä suuremmiksi.
Ja se varmin tapa suojata suomalaisia tuolta hinnannousulta on juurikin se että pyritään saamaan Suomesta hiilineutraali mahdollisimman pian. Kun ei ole niitä päästöjä niin ei myöskään tarvitse maksaa niistä päästöistä. Ja lisättynä bonuksena tarvitsee maksaa paljon vähemmän venäläisille ja saudeille öljystä ja kaasusta.

Paremminkin tuo menee niin päin, että mitä nopeampaa hiilineutraaliutta yrittää, sitä kalliimmaksi se tulee. Edelläkävijä kun tuppaa yleensä maksamaan suuremman osan tuotekehityskuluista ja investoinneista.

Onneksi täällä on sentään käytetty olemassa olevia suht. helppoja tapoja vähentää päästöjä, kuten ydinvoimaa. Vielä kun saataisiin isojen kaupunkien kaukolämmöt pyörimään esim. pienydinreaktoreilla, niin ei tarvitsisi polttaa mitään lämmitystä varteen.

Mutta liikenteen päästöt on paljon vaikeampi juttu tällaisessa harvaan asutussa maassa. Siihen ei ole mitään helppoja ja nopeita ratkaisuita, ja vähennykset osuisivat suoraan kuluttajiin.

Kysymys nyt kai se että onko Purran puheet vain puheita, mutta ilmeisesti Orpo nyt kommentillaan yrittää saada Purran puhuun sellaiseksi mitä oikeasti tarkoittaa.

Musta ei vaikuta siltä, että Purra olisi sitä mieltä ettei ilmastonmuutosta tapahdu, tai ettei sen torjumiseksi kannattaisi tehdä yhtään mitään. Hiilineutraalius 2035 on todella kunnianhimoinen tavoite, joka voi käydä hyvinkin kalliiksi jos siitä pidetään kiinni. Jos miksi ei tulkitse asian olevan suoraan niin kuin Purra sanoo, eli tämä tekee politiikkaa asialla, jota muut puolueet eivät vaan kykene myöntämään?
 
persujen mukaan passi on suuri riski kansanterveydelle (virus leviää myös rokotettujen keskuudessa) ja he kannattavat sulkuja ja rajoituksia..

Pitääkö paikkansa ja mikä onko lähdettä? Olin jo ihmetellyt, että mikä heidän end game tässä passin vastustamisessa mahtaa olla. KD:lla peli on selvä: Paheen pesät vaan kiinni kaikki!
 
Paremminkin tuo menee niin päin, että mitä nopeampaa hiilineutraaliutta yrittää, sitä kalliimmaksi se tulee. Edelläkävijä kun tuppaa yleensä maksamaan suuremman osan tuotekehityskuluista ja investoinneista.

Onneksi täällä on sentään käytetty olemassa olevia suht. helppoja tapoja vähentää päästöjä, kuten ydinvoimaa. Vielä kun saataisiin isojen kaupunkien kaukolämmöt pyörimään esim. pienydinreaktoreilla, niin ei tarvitsisi polttaa mitään lämmitystä varteen.

Mutta liikenteen päästöt on paljon vaikeampi juttu tällaisessa harvaan asutussa maassa. Siihen ei ole mitään helppoja ja nopeita ratkaisuita, ja vähennykset osuisivat suoraan kuluttajiin.

Edellläkävijä pääsee myös sitten myymään niitä tuotteita muille. Toki voi sitä aina peesata ja antaa muiden kehittää ne teknologiat ja ottaa markkinoilla johtoasema ja sitten itkeä kun vanha teollisuus kuolee pois. Mutta tässä on nyt tarjolla maille kykyä ottaa johtajuutta alueella joka tulee olemaan aivan helvetin suuri bisnes tulevaisuudessa (tai on sitä jo).

Ja joo, Suomi on lähtökohtaisesti hyvässä asemassa kun meidän sähköntuotanto on jo aika pitkälle hiilivapaata. Lämmityksessä pienydinreaktorit olisivat toki, ainakin kaupungeissa, hyviä mutta niiden teknologia on vielä vähän raakiletta ja valitettavasti ei taida olla Suomessa mitään kehitystä. Mutta lämmitystä voidaan myös hoitaa esim. maalämmöllä ja biopolttoaineilla.

Liikenteen kohdalla ei ole mitään nopeaa ratkaisua mutta tässä puhutaankin 15 vuoden aikajänteestä. Liikenteen sähköistämiselle pitää saada infra kuntoon jossa valtio voi auttaa todella paljon. Niin kepillä kuin porkkanalla. Sitten jos päästään vaikka seuraavan 5-8 vuoden aikana pisteeseen missä lähes kaikki uudet henkilöautot ovat sähkökäyttöisiä niin sitten tuolloin 2035 vuonna alkaa myös käytettyjen autojen markkinoilla olemaan paljon sähköautoja, mahdollistaen sen että ne tulee ihan koko kansan käyttöön.
 
Voihan se mennä niinkin että seuraavassa hallituksessa istuu samat puolueet kuin nyt, kun oppositiopolitiikka ei oikein vakuuta ja Suomessa asiat menee harvinaisen hyvin.
Vai että harvinaisen hyvin oikein (räkänauruhymiö tähän kohtaan). Puhutaanko me nyt samasta Suomen hallituksesta varmasti? Se on selvää että keskusta ei enää vihreiden kanssa samaan hallitukseen mene ja voi tehdä Marinin demareidenkin kanssa tiukkaa, kun nykymenoa katsoo.
 
Edellläkävijä pääsee myös sitten myymään niitä tuotteita muille. Toki voi sitä aina peesata ja antaa muiden kehittää ne teknologiat ja ottaa markkinoilla johtoasema ja sitten itkeä kun vanha teollisuus kuolee pois. Mutta tässä on nyt tarjolla maille kykyä ottaa johtajuutta alueella joka tulee olemaan aivan helvetin suuri bisnes tulevaisuudessa (tai on sitä jo).

Ja joo, Suomi on lähtökohtaisesti hyvässä asemassa kun meidän sähköntuotanto on jo aika pitkälle hiilivapaata. Lämmityksessä pienydinreaktorit olisivat toki, ainakin kaupungeissa, hyviä mutta niiden teknologia on vielä vähän raakiletta ja valitettavasti ei taida olla Suomessa mitään kehitystä. Mutta lämmitystä voidaan myös hoitaa esim. maalämmöllä ja biopolttoaineilla.

Liikenteen kohdalla ei ole mitään nopeaa ratkaisua mutta tässä puhutaankin 15 vuoden aikajänteestä. Liikenteen sähköistämiselle pitää saada infra kuntoon jossa valtio voi auttaa todella paljon. Niin kepillä kuin porkkanalla. Sitten jos päästään vaikka seuraavan 5-8 vuoden aikana pisteeseen missä lähes kaikki uudet henkilöautot ovat sähkökäyttöisiä niin sitten tuolloin 2035 vuonna alkaa myös käytettyjen autojen markkinoilla olemaan paljon sähköautoja, mahdollistaen sen että ne tulee ihan koko kansan käyttöön.

Edelläkävijäkin pääsee myymään tuotteita jos pääsee - vain paras saa vihreästä siirtymästä jotain tuottoa, muut ovat siinä pelissä käytännössä kuluttajan asemassa ja se on heille kuluerä. Tämä ei myöskään kauhean paljoa liity siihen. että kuinka paljon siirtymää maksatetaan oman maan kuluttajilla, vaan siihen, että paljonko panostetaan tuotekehitykseen.
 
Paremminkin tuo menee niin päin, että mitä nopeampaa hiilineutraaliutta yrittää, sitä kalliimmaksi se tulee. Edelläkävijä kun tuppaa yleensä maksamaan suuremman osan tuotekehityskuluista ja investoinneista.

Tuotekehityksestä saa rahat takaisin kun myy teknologiaa muille tai toteuttaa jonkun markkinoilla hiotun ja toimivan ratkaisun muualla (huom, tämä on se tärkeämpi tuotekehityksen muoto).

Päästöjen vähentämisessä liian myöhään toteuttaminen vasta maksaakin. Meillä on EU:ssa lineaarisesti vähenevä päästökatto, jossa kuitenkin on liikkumavaraa kun käyttämättä jääneitä päästöoikeuksia voidaan siirtää tuleville vuosille. Jossain vaiheessa päästökatto kuitenkin alenee siten, että oikeaa niukkuutta syntyy. Jos tarpeellisia investointeja lykätään hyvän sään eli matalan päästöoikeuden hinnan aikaan, on tiedossa kovat ajat kun päästöoikeuden hinta "yllättäen" tuplaantuukin ja vanha päästöintensiivinen teknologia on yhä käytössä. Kvartaalitalouden realiteetit eivät välttämättä yksin salli sitä, että yritykset varautuvat tällaiseen usean vuoden tai vuosikymmenen päässä olevaan kustannusten nousuun. Siksi tarvitaan kiritystä poliitikkojen puolelta.

Sitten tosiaan kun päästöoikeuden hinta nousee runsaasti, voittaja on se, kenellä on päästötön teknologia jo käytössä.
 
Vai että harvinaisen hyvin oikein (räkänauruhymiö tähän kohtaan). Puhutaanko me nyt samasta Suomen hallituksesta varmasti? Se on selvää että keskusta ei enää vihreiden kanssa samaan hallitukseen mene ja voi tehdä Marinin demareidenkin kanssa tiukkaa, kun nykymenoa katsoo.
Itse en kannata mitään puoluetta, mutta näen kyllä klikkiotskoiden läpi miten asioita hoidetaan pääsääntöisesti ja osaan verrata neutraalisti muihin hallituksiin.

Mutta jos politiikkaa katselee vahvistusharhalasien läpi linnanmäen peilitalossa tiukasti omasta kuplasta niin voi tietenkin uskoa ihan mitä vaan haluaa.

Siellä kuplassa voi sitten vaikka kutsua kokkareita vasemmistoksi, hippejä terroristeiksi ja kaikkea muuta kivaa kun vaan kytkee rationaalisen ajattelun pois.
 
Tuotekehityksestä saa rahat takaisin kun myy teknologiaa muille tai toteuttaa jonkun markkinoilla hiotun ja toimivan ratkaisun muualla (huom, tämä on se tärkeämpi tuotekehityksen muoto).

Päästöjen vähentämisessä liian myöhään toteuttaminen vasta maksaakin. Meillä on EU:ssa lineaarisesti vähenevä päästökatto, jossa kuitenkin on liikkumavaraa kun käyttämättä jääneitä päästöoikeuksia voidaan siirtää tuleville vuosille. Jossain vaiheessa päästökatto kuitenkin alenee siten, että oikeaa niukkuutta syntyy. Jos tarpeellisia investointeja lykätään hyvän sään eli matalan päästöoikeuden hinnan aikaan, on tiedossa kovat ajat kun päästöoikeuden hinta "yllättäen" tuplaantuukin ja vanha päästöintensiivinen teknologia on yhä käytössä. Kvartaalitalouden realiteetit eivät välttämättä yksin salli sitä, että yritykset varautuvat tällaiseen usean vuoden tai vuosikymmenen päässä olevaan kustannusten nousuun. Siksi tarvitaan kiritystä poliitikkojen puolelta.

Sitten tosiaan kun päästöoikeuden hinta nousee runsaasti, voittaja on se, kenellä on päästötön teknologia jo käytössä.

Jos huomasit aiemman viestini, niin tässä yleisesti sekoitetaan tuotekehitykseen investointi ja itse vihreän siirtymän toteuttaminen. Ensimmäisestä voi saada jotain takaisinkin, kun jälkimmäinen on käytännössä kuluerä.

Saa myös nähdä miten noille päästöoikeuksille käy, kun Keski-Euroopassa ollaan energian kanssa ihan kusessa jo nyt. Jos siellä alkaa ihmisten kämpät kylmetä talvella, niin voi kummasti alkaa houkuttaa pyyhkiä lattiaa sopimuksilla.

Ei sillä etteikö kannattaisi investoida esim. fossiilittomaan perusenergian tuotantoon, mutta tuo 2035 aikataulu on aivan liian kunnianhimoinen erityisesti liikenteen osalta. Liikennehän ei muuten edes ole tällä hetkellä päästökaupan piirissä, toisin kuin perusenergian tuotanto?
 
Musta ei vaikuta siltä, että Purra olisi sitä mieltä ettei ilmastonmuutosta tapahdu, tai ettei sen torjumiseksi kannattaisi tehdä yhtään mitään.
Voi olla, ja sitä ehkä tässä nyt peräänkuulutetaan.

En sitä odota että alkaisi vahvasti puhumaan ilmastonmuutoksen torjumisen puolesta ennen vaaleja, mutta jos tosissaan on, niin vähän suitsii pahimpia juttuja, helpottaa hallitukseen pääsemistä.

Eli se on johdolle helpompaa jos ei tarvi koko takia vaihtaa, pelkästää puheiden takia.

Musta ei vaikuta siltä, että Purra olisi sitä mieltä ettei ilmastonmuutosta tapahdu, tai ettei sen torjumiseksi kannattaisi tehdä yhtään mitään.
Tämä siis taisi lähteä siitä että ehdotti tavoitteen siirtämistä ja toimia jotka eivät niitä päästöjä vähentäisi.

Hiilineutraalius 2035 on todella kunnianhimoinen tavoite, joka voi käydä hyvinkin kalliiksi jos siitä pidetään kiinni.
Kalliiksi se käy, sitä ei kai kukaan ole kieltänyt, siitä sitten enemmän vääntöä että mikä olisi sen vaihtoehdon hinta ja siitä että voisiko tuossa tavoitteessa jotekin selvitä hyvinvointi voittajana.

On poliittisiä ryhmiä joilla ilmastonmuutos on vain välinen hyvinvoinnin leikaamiseen, sitten niitä koko homman kieltäjiä.

Muutenkin kai politiikka on sitä että mietitään miten homma hoituisi tehokkaimmin, koska politiikkaa niin miten homma hoituisi parhain päin oman ryhmän kannalta. Koska pataan tulee, niin miten sen selittää omille ja muille.

Aikataulusta, mitä nopeammin, niin sitä enemmän on pelivaraa myöhemmin niiden vaikeampia asioiden kanssa.

Toinen tärkeä on se kansainvälinen juttu, miten Suomi maana pärjää siinä jaossa, miten Suomi maana muiden kanssa saa sen globaalin tavoitteen.

Jos mietit sitä yrittäjää, johon viitattiin, niin valitseeko hän edustajan joka suurinpiirtein kieltää koko mutoksen, tai jos ei kiellä, niin käpertyy asiassa kuoreen. Vai edustajan joka ei kiellä muutosta ja ei käperry kuoreen ?

Joo, se kolmas, ei kiellä, ei käperry vaan on esimerkkinä hinnalal millä hyvänsä.

Käpertymisellä tarkoitain sitä että ei aja EU ja mailmanlaajuisesti asiaa
Esimerkkinä hinnalla millä hyvänsä tarkoitan sellaisia joitka ei pyri samaan taloudellisesti parasta mahdollista osallistumista muutoksen hillitsemiseen.
 
Edelläkävijäkin pääsee myymään tuotteita jos pääsee - vain paras saa vihreästä siirtymästä jotain tuottoa, muut ovat siinä pelissä käytännössä kuluttajan asemassa ja se on heille kuluerä. Tämä ei myöskään kauhean paljoa liity siihen. että kuinka paljon siirtymää maksatetaan oman maan kuluttajilla, vaan siihen, että paljonko panostetaan tuotekehitykseen.

No siis, pitääkö sitten vaan suosiolla luovuttaa ja antaa muiden kehitellä ne teknologiat tälle alueelle jota tulee jossain vaiheessa käyttämään käytännössä kaikki maailman maat käytännössä jokaisella teollisuuden alalla?
Jatketaan vaan itkua siitä kun paperitehtaita suljetaan.

Ja kyllä se liittyy siihen kuinka paljon siirtymää maksatetaan oman maan kuluttajilla. Kun puhutaan uuden teknologian kehittämisestä niin paikallisilla markkinoilla ja paikallisen hallinnon tuella on tuossa todella merkittävä rooli. Tarvitset niitä pilottiprojekteja ja niihin asiakkaita. Usein tuollaisissa tilanteissa vielä tarvitaan sitä julkista rahoitusta vähentämään riskiä. Ja jos olet suomalainen firma joka kehittää jotain teknologiaa niin sun on aivan helvetisti helpompi löytää noita pilottiasiakkaita ja julkista rahoitusta Suomesta kuin jostain toisesta maasta.
 
Itse en kannata mitään puoluetta, mutta näen kyllä klikkiotskoiden läpi miten asioita hoidetaan pääsääntöisesti ja osaan verrata neutraalisti muihin hallituksiin.

Mutta jos politiikkaa katselee vahvistusharhalasien läpi linnanmäen peilitalossa tiukasti omasta kuplasta niin voi tietenkin uskoa ihan mitä vaan haluaa.

Siellä kuplassa voi sitten vaikka kutsua kokkareita vasemmistoksi, hippejä terroristeiksi ja kaikkea muuta kivaa kun vaan kytkee rationaalisen ajattelun pois.
Sitä voi itse kukin miettiä että kenellä ne harhalasit on päässä, kun talous laahaa muuta euroaluetta perässä, työllisyystoimet tekemättä samoin kuin kaikki julkista taloutta tasapainottavat toimet, ja silti väitetään että menee "harvinaisen hyvin". Minäkin haluan samanlaiset harhalasit, joilla voi katsella klikkiotsikoiden läpi vaihtoehtoista todellisuutta.
 
No siis, pitääkö sitten vaan suosiolla luovuttaa ja antaa muiden kehitellä ne teknologiat tälle alueelle jota tulee jossain vaiheessa käyttämään käytännössä kaikki maailman maat käytännössä jokaisella teollisuuden alalla?
Jatketaan vaan itkua siitä kun paperitehtaita suljetaan.

Ja kyllä se liittyy siihen kuinka paljon siirtymää maksatetaan oman maan kuluttajilla. Kun puhutaan uuden teknologian kehittämisestä niin paikallisilla markkinoilla ja paikallisen hallinnon tuella on tuossa todella merkittävä rooli. Tarvitset niitä pilottiprojekteja ja niihin asiakkaita. Usein tuollaisissa tilanteissa vielä tarvitaan sitä julkista rahoitusta vähentämään riskiä. Ja jos olet suomalainen firma joka kehittää jotain teknologiaa niin sun on aivan helvetisti helpompi löytää noita pilottiasiakkaita ja julkista rahoitusta Suomesta kuin jostain toisesta maasta.

No kannattaa varmaan silti panostaa tuotekehitykseen, mutta tuskin kannattaa yrittää merkittävästi muuta EU:ta nopeampia päästövähennyksiä, ainakaan jos niitä ei ole saatavissa suht. hyvällä hinta-tehosuhteella. Jotain pilottiprojekteja varmaan kannattaa rahoittaa kotimaassakin, mutta tuskin mitään suuren mittakaavan siirtymää ainakaan etuajassa.

Kalliiksi se käy, sitä ei kai kukaan ole kieltänyt, siitä sitten enemmän vääntöä että mikä olisi sen vaihtoehdon hinta ja siitä että voisiko tuossa tavoitteessa jotekin selvitä hyvinvointi voittajana.

On poliittisiä ryhmiä joilla ilmastonmuutos on vain välinen hyvinvoinnin leikaamiseen, sitten niitä koko homman kieltäjiä.

Muutenkin kai politiikka on sitä että mietitään miten homma hoituisi tehokkaimmin, koska politiikkaa niin miten homma hoituisi parhain päin oman ryhmän kannalta. Koska pataan tulee, niin miten sen selittää omille ja muille.

Aikataulusta, mitä nopeammin, niin sitä enemmän on pelivaraa myöhemmin niiden vaikeampia asioiden kanssa.

Toinen tärkeä on se kansainvälinen juttu, miten Suomi maana pärjää siinä jaossa, miten Suomi maana muiden kanssa saa sen globaalin tavoitteen.

Jos mietit sitä yrittäjää, johon viitattiin, niin valitseeko hän edustajan joka suurinpiirtein kieltää koko mutoksen, tai jos ei kiellä, niin käpertyy asiassa kuoreen. Vai edustajan joka ei kiellä muutosta ja ei käperry kuoreen ?

Joo, se kolmas, ei kiellä, ei käperry vaan on esimerkkinä hinnalal millä hyvänsä.

Käpertymisellä tarkoitain sitä että ei aja EU ja mailmanlaajuisesti asiaa
Esimerkkinä hinnalla millä hyvänsä tarkoitan sellaisia joitka ei pyri samaan taloudellisesti parasta mahdollista osallistumista muutoksen hillitsemiseen.

Noh, ilmastonmuutoksen torjunta on lähtökohtaisesti kuluerä. Jolloin ei kannattaisi yrittää ajaa entistä kovempia päästötavoitteita esim. EU:ssa, vaan paremminkin yrittää painaa hieman jarrua. Jos yhtään katsoo mitä Keski-Euroopassa nyt tapahtuu, niin voi olla että ilmastonmuutoksen torjunta ei ole ensi keväänä yhtä suosittua kuin se nyt on.

Mitä enemmän ottaa kansainvälistä vastuuta, sitä enemmän tulee pataan. Koska meillä on ydinvoimaa toisin kuin Saksassa, tilanne voisi olla meillä ihan hyvä jos vaan pikkaisen jarruteltais kovimpia päästövähennystavoitteita mutta muuten mentäis EU:ssa virran mukana. Mutta ei, sen sijaan on pakko pitää kovaa meteliä hiilineutraaliudesta 2035 ja yrittää ajaa tiukempia päästövähennyksiä myös EU-tasolla.
 
Avaatko tätä, eli mitä siellä tapahtuu?

Siellä on massiivinen energiakriisi. Nyt se johtuu koronapandemian jälkeen tulleesta nopeasta kysynnän palautumisesta ja seuranneista kaasun ja hiilen saatavuusongelmista.

Osin tämä johtuu toki siitä, ettei fossiilittomat vaihtoehdot kuten ydinvoima ole maistunut siellä. Mutta toisaalta tätä lystiä on luvassa lisää ja pahempana, mikäli yritetään nopeuttaa vihreää siirtymää. Kriisi kuitenkin osoittaa erityisesti Keski-Euroopan riippuvuuden fossiilisista polttoaineista.
 
No kannattaa varmaan silti panostaa tuotekehitykseen, mutta tuskin kannattaa yrittää merkittävästi muuta EU:ta nopeampia päästövähennyksiä, ainakaan jos niitä ei ole saatavissa suht. hyvällä hinta-tehosuhteella. Jotain pilottiprojekteja varmaan kannattaa rahoittaa kotimaassakin, mutta tuskin mitään suuren mittakaavan siirtymää ainakaan etuajassa.

Mutta se pointti tässä taas onkin että Suomessa tuota saadaan tehtyä helpommin. Meillä on jo se erittäin päästövapaa sähkö. Meidän tärkeimmät luonnonvarat ovat biologiset. Meillä ei ole sitä kotimaista hiili-intensiivistä energiantuotantoa (muuta kuin turve ja se on jo käytännössä kuollut päästöoikeuksien hintaan) vaan me joudutaan tuomaan nuo ulkomailta.
Eli me ollaan erittäin hyvässä asemassa ottaa tuossa se edelläkävijän asema ja hyötyä siitä. Ja muukin teollisuus hyötyy siitä kun samaan aikaan kun Puolassa ja muualla Keski-Euroopassa teollisuus joutuu maksamaan yhä kasvavia summia päästöoikeuksista, Suomessa teollisuus pääsee hyrräämään päästövapaasti.
 
Siellä on massiivinen energiakriisi. Nyt se johtuu koronapandemian jälkeen tulleesta nopeasta kysynnän palautumisesta ja seuranneista kaasun ja hiilen saatavuusongelmista.

Osin tämä johtuu toki siitä, ettei fossiilittomat vaihtoehdot kuten ydinvoima ole maistunut siellä. Mutta toisaalta tätä lystiä on luvassa lisää ja pahempana, mikäli yritetään nopeuttaa vihreää siirtymää. Kriisi kuitenkin osoittaa erityisesti Keski-Euroopan riippuvuuden fossiilisista polttoaineista.

Eli siis, Keski-Eurooppa on massiivisessa kusessa koska ne eivät ole aikanaan investoineet tarpeeksi hiilivapaaseen energiaan.
Ja sä nyt täällä yrität sanoa että Suomen ei pitäisi kiirehtiä siinä että pyritään siihen hiilivapaaseen energiaan?
 
Eli siis, Keski-Eurooppa on massiivisessa kusessa koska ne eivät ole aikanaan investoineet tarpeeksi hiilivapaaseen energiaan.
Ja sä nyt täällä yrität sanoa että Suomen ei pitäisi kiirehtiä siinä että pyritään siihen hiilivapaaseen energiaan?

Osittain kyllä, Keski-Euroopassa ollaan aivan liikaa maakaasun varassa.

Mutta se mitä yritän sanoa on, että ei silti kannata yrittää olla hiilineutraali 15 vuotta ennen muita. Siirtymä ja sen nopeus on se, mikä tässä maksaa. Ei toki kannata laittaa investointeja nollaan, mutta se, että toteutetaan siirtymä seuraavan 15 vuoden aikana on aivan yhtä paha kuin se, että jouduttaisiin toteuttamaan se 2035-2050. Ellei jopa pahempi, koska tuolloin teknologia on oletettavasti kehittyneempää ja halvempaa kuin nyt. Erityisesti 2030-luvulla voitaisiin päästä kaupunkien kaukolämmössä eroon asioiden polttamisesta.

Suht hyvinhän täällä ollaan investoimassa hiilidioksidittomaan energian tuotantoon, esim. surullisenkuuluisan Olkiluoto 3:n jälkeen toivottavasti jo Hanhikivenkin laitos valmistuu tällä vuosikymmenellä.
 
Noh, ilmastonmuutoksen torjunta on lähtökohtaisesti kuluerä. Jolloin ei kannattaisi yrittää ajaa entistä kovempia päästötavoitteita esim. EU:ssa, vaan paremminkin yrittää painaa hieman jarrua.
- Tänään tehty päästöleikkaus, helpottaa huomista
- Tänään tekemätön päästöleikkaus tekee huomisesta entistä kalliimman.



Jos katsot vain sitä paljonko sähköauton tai tuulivoimalan valmistaminen maksaa tänään, paljonko sen valmistaminen maksaa huomenna, niin joo, se voi olla halvempi huomenna.

Mutta paljon maksaa sen sähköaton tai tuulivomalan tänään käyttöönottamatta jättäminen , paljonko enemmän mitää niitä tehdä huomenna.

Lykäämisen idea on joko koko homman kieltäminen, tai tetoinen populismi.

Mitä enemmän ottaa kansainvälistä vastuuta, sitä enemmän tulee pataan.
Kansallisten etuja kannalta on tärkeää että edustajat pitää maamme puolia samalla kun ajavat mailmanlaajuisesti asiaa.

Jos itse valitset edustajaa, niin tuskin haluat edustamaan sellaista joka käpertyy kuoreen ja limoittaa että lykätään, Et ehka halua sellaistakaan joka vain näyttää esimerkkiä, et vaikka uskoisit että esimerkki ehkä vaikuttaa enemmän.
 
Osittain kyllä, Keski-Euroopassa ollaan aivan liikaa maakaasun varassa.

Mutta se mitä yritän sanoa on, että ei silti kannata yrittää olla hiilineutraali 15 vuotta ennen muita. Siirtymä ja sen nopeus on se, mikä tässä maksaa. Ei toki kannata laittaa investointeja nollaan, mutta se, että toteutetaan siirtymä seuraavan 15 vuoden aikana on aivan yhtä paha kuin se, että jouduttaisiin toteuttamaan se 2035-2050. Ellei jopa pahempi, koska tuolloin teknologia on oletettavasti kehittyneempää ja halvempaa kuin nyt. Erityisesti 2030-luvulla voitaisiin päästä kaupunkien kaukolämmössä eroon asioiden polttamisesta.

Suht hyvinhän täällä ollaan investoimassa hiilidioksidittomaan energian tuotantoon, esim. surullisenkuuluisan Olkiluoto 3:n jälkeen toivottavasti jo Hanhikivenkin laitos valmistuu tällä vuosikymmenellä.

No kuten tämä Keski-Euroopan tilanne osoittaa, se että tuota siirtymää ei tee näyttäisi maksavan vielä enemmän.
Se siirtymä pitää kuitenkin tehdä. Mitä nopeammin me se tehdään, sitä nopeammin me voidaan lopettaa venäläisille ja arabeille rahan pumppaaminen ja siirtyä enemmän kotimaisiin energianlähteisiin. Ja samalla saadaan kilpailuetua kautta teollisuuden Keski-Eurooppaa vastaan kun ne joutuvat kärsimään noista korkeista energianhinnoista koska eivät ole panostaneet siihen hiilineutraalisuuteen.

Ja joo, teknologia tulee olemaan kehittyneempää ja halvempaa tulevaisuudessa. Mutta jälleen kerran, halutaanko me olla niitä jotka kehittää sen teknologian ja sitten myy sen muille vai halutaanko me olla niitä jotka vaan ostaa sitä teknologiaa niiltä saksalaisilta, ranskalaisilta ja kiinalaisilta?
 
Pitääkö paikkansa ja mikä onko lähdettä? Olin jo ihmetellyt, että mikä heidän end game tässä passin vastustamisessa mahtaa olla. KD:lla peli on selvä: Paheen pesät vaan kiinni kaikki!


En pystynyt koko ohjelmaa katsomaan.. Alkoi tämän Lulun argumentit aiheuttamaan päänsärkyä :D

Kuluttajien on vielä dipl inssinä puolueen koulutetumpaa porukkaa.

Noh, persut on pitkään ollut aika pelleporukka ilman mitään yhtenäistä linjaa. Paitsi maahanmuuto on pahasta. Useamman kerran olen ko. puoluetta äänestänyt mutta viime vaaleista asti oma ääni menee muualle oikeistoon..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 628
Viestejä
4 479 160
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom