Olen samaa mieltä siitä, että tässä maanpetturuudessa ei ole kyse maanpetos-rikoksesta. Maanpetoksessa on kyse lähinnä yksilöllisistä kriisiaikojen ohareista isänmaata kohtaan. Huomattavasti paremmin tähän toimintaan soveltuu - jos on soveltuakseen - valtiopetos-rikos, jossa on kyse valtiorakenteiden epäasiallisesta muuttamisesta.
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
www.finlex.fi
Valtiopetoksen 1. momentti on sangen koukeroinen, joten yritän avata omaa käsitystäni siitä, mitä sillä oikein kielletään:
"
Joka tarkoituksenaan
väkivaltaa käyttämällä
tai sillä uhkaamalla
tai siihen rinnastettavalla tavalla oikeudettomasti pakottamalla
taikka valtiosääntöä rikkoen
1) kumota Suomen valtiosääntö tai muuttaa sitä
taikka
2) muuttaa Suomen valtiojärjestystä
tekee teon, josta
aiheutuu sanotun tarkoituksen toteutumisen vaara,
on tuomittava valtiopetoksesta vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi.
"
Teon tarkoituksena pitää siis olla pyrkimys kumota tai muuttaa Suomen valtiosääntöä (esim. itsenäisyydestä luopuminen) tai valtiojärjestystä (tämä on aika lavea oikeusjärjestyskäsite) ja
täytyy tehdä ainakin teko, josta aiheutuu konkreettinen vaara, että tavoite toteutuu.
Hyvässä järjestyksessä tehtynä tämä ei tietenkään ole valtiopetos. Valtiosääntöä ja -järjestystä on mahdollista muuttaa mutta vain noudattamalla säädettyjä menettelyitä. Sen sijaan jos teko tehdään valtiosääntöä rikkoen tai voimalla, esim. oikeudettomalla pakottamisella, niin se ei olekaan ymmärtämättömyyttä virka-asioissa vaan valtiopetos.
Mitä nyt käsilläolevaan asiaan tulee, niin perustuslaissa on eräitä yleisperiaatteita, joita ei saa heikentää. Esimerkiksi valtiovalta kuuluu kansalle, kokonaisuudessaan. Jos tätä yritetään siirtää Brysseliin osittainkin, niin silloin rikotaan valtiosääntöä ja hankkeen puuhamiehet tulee tuomita valtiopetoksesta. Oikea menettely olisi ensin muuttaa perustuslakia vallanjaon määrittämiseksi ja siirtää valtaa Brysseliin vasta sen jälkeen.
Oikeudeton pakottaminen on myös mielenkiintoinen tekotapa. Syyllistyttiinkö valtioneuvostossa oikeudettomaan pakottamiseen, kun valtioneuvosto vuoti medialle huhuja kaatamisen sietämättömistä seurauksista juuri ennen PeV:n päätöstä?