• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Niin, "lausuntojen mukaisesti". Asioissa voi olla sellaisiakin näkökohtia, josta PeV ei ole lausunut mitään. Se ei merkitse, että ne olisivat ongelmattomia vaan tarvittaessa on pyydettävä tarkennusta PeV:ltä.

Totta, mutta PL nimenomaan kieltää lisäksi kansanvallan vaarantamisen: "Kansainvälinen velvoite ei saa vaarantaa valtiosäännön kansanvaltaisia perusteita."
Valtaa voi siirtää mutta se ei saa vaarantaa kansanvaltaisuutta.

Perustuslakivaliokunta arvioi sen koko sopimuksen ja totesi että se on perustuslain mukainen sillä kaneetilla että tarvitaan 2/3 enemmistö eduskunnassa. Joten kaikki jauhanta siitä miten tuossa rikottaisiin valtiosääntöä on yksinkertaisesti virheellistä koska se valtiosääntö sanoo että perustuslakivaliokunta on se taho jonka tehtävänä on arvioida rikotaanko sitä valtiosääntöä vai ei.
 
Perustuslakivaliokunta arvioi sen koko sopimuksen ja totesi että se on perustuslain mukainen sillä kaneetilla että tarvitaan 2/3 enemmistö eduskunnassa. Joten kaikki jauhanta siitä miten tuossa rikottaisiin valtiosääntöä on yksinkertaisesti virheellistä koska se valtiosääntö sanoo että perustuslakivaliokunta on se taho jonka tehtävänä on arvioida rikotaanko sitä valtiosääntöä vai ei.
Jos nyt katsotaan mitä PL sanoo asiasta:
Perustuslainmukaisuuden valvonta
Eduskunnan perustuslakivaliokunnan tehtävänä on antaa lausuntonsa sen käsittelyyn tulevien lakiehdotusten ja muiden asioiden perustuslainmukaisuudesta sekä suhteesta kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin.​
IMHO, tuon merkityksen voi selittää aika vähäiseksikin - riippuen siitä kuinka pitkän sarven ajattelee otsaansa. Eihän PeV:n tehtävänä ole kuin lausua asiasta näkemyksensä. Ei tuossa ole laatutakuuta. Mitä jos PeV hoitaa tehtävänsä huonosti?
 
Opettelin lisää, mutta en löytänyt linkistäsikään vastausta, mitä lakia on rikottu ja miten? Ehkä voisit opettaa minua lisää ja kertoa vastauksen näihin kysymyksiin?
Lue viesti loppuun. En ottanut kantaa, onko rikos tapahtunut vai ei. Korjasin vain virheellisen väittämäsi. Toistetaan nyt vielä kerran: valtiosääntö, joka aiemmin esiin tuodussa rikoslaissa mainitaan, käsittää aika paljon muutakin kuin yhden pykälän perustuslaissa jossa se sama sana mainitaan.

Yritit olla nokkela, et ollut, get over it. Ei tarvitse vastata.
 
Niin kauan kun siirto tehdään valtiosäännön mukaan tuossa ei ole mitään ongelmaa. Esimerkiksi nyt tässä tapauksessa ollaan toimimassa juurikin valtiosäännön mukaan. Perustuslakivaliokunta antoi mielipiteensä sopimuksesta ja totesivat että tarvitaan 2/3 enemmistö. Jos 2/3 eduskunnasta äänestää tuon vallan siirtämisen puolesta niin sitten se siirretään täysin valtiosäännön mukaisesti ja on turha valittaa mitään valtiopetoksesta (siis ainakaan Suomen lainsäädännön sisällä).

Perustuslain muuttaminen (tai sen kanssa ristiriidassa olevan lain säätäminen) tulee tehdä omalla prosessillaan, joka ei ole 2/3 enemmistö yhdessä eduskunnassa.
 
Paitsi että perustuslakivaliokunta on se taho joka määrittää että mikä loukkaa perustuslakia ja mikä ei. Eli niin kauan kun toimitaan perustuslakivaliokunnan lausuntojen mukaisesti, ongelmaa ei ole.
Ja tässä tapauksessahan tuo 2/3 enemmistö kun siirretään merkittävää valtaa EU:lle tulee suoraan perustuslaista itsestään. Kyse oli enemmänkin siitä että mikä tulkitaan ”merkittäväksi vallaksi” ja mikä ei.


Kun sinun JCSH mielestäsi ei ole tärkeää, että onko niitä perussopimuksia muutettu ensin ja vasta sen jälkeen päätettäisiin elpymispaketista niin haluan tuoda esiin pari asiaa.

Kun EU:n perussopimuksiin on tehty muutoksia tai lisäyksiä esimerkkinä vaikka Lissabonin sopimus niin nämä ovat aina vaatineet yksimielisen hyväksynnän jäsenmailta. Kun Suomi päätti Lissabonin sopimuksesta oli selvää, että koska siinä valtaa siirrettäisiin huomattavasti EU:lle perussopimuksiin kajoamalla tarvitaan sen kansalliseen hyväksymiseen Suomessa vähintään 2/3 osan enemmistö.

No tämähän ei varsinaisesti kuulosta yhtään erilaiselle kuin mitä nyt elvytyspaketin kanssa... Vai ?

Mutta, kun elvytyspaketin kohdalla perustuslakivaliokunta teki ratkaisunsa siitä, että minkälainen enemmistö tämän taakse tarvitaan, se ratkaistiin hyvin täpärästi ja osin jopa ennakko käsitystä vastoin.
"Perustuslakivaliokunta päätti äänin 9-8, että kyse on merkittävästä toimivallan siirrosta ja elvytyspaketin hyväksyminen vaatii eduskunnassa kahden kolmasosan enemmistön "

Tällä haluan sanoa sitä, että tässä olisi hyvin voinut käydä niin (ja melkein kävi), miten hallitus tätä varmaan suunnittelikin, että yksinkertainen enemmistö olisi riittänyt elpymispaketista äänestämiseen kun mitään perussopimuksia ei lähdetty muuttamaan. Luojan kiitos, että nyt edes tuo 2/3 osaa vaaditaan.

Tässä on se ongelma kun tulkitaan laveasti / rikotaan näitä EU:n perussopimuksia. Mikäli perussopimuksia mentäisiin muuttamaan olisi täysin selvää, että tuo vähintään 2/3 enemmistö kansallisesti tarvittaisiin ja lisäksi kaikkien EU maiden yksimielinen päätös. Nyt kun näitä ei muutettu niin tämä melkein saatiin puljattua läpi ilman 2/3 enemmistöä.

Toinen asia, jonka takia lait on syytä muuttaa ensin on tietysti jo oikeusvaltioperiaatteet. Tässä ei olla mikään banaanivaltio vielä, joka voi vain julistaa että näin tehdään vaan toiminta täytyy mennä kaikkien säädösten mukaan.
Mikäli tässäkin asiassa olisi näitä perussopimuksia lähdetty muuttamaan ensin niin todennäköisyys sille, että liittovaltio kehitykseen kriittisesti suhtautuvat maat eivät olisi hyväksyneet tätä olisi korkeampi ja näin ollen myös tämä haitallinen elvytyspaketti olisi jäänyt toteutumatta. Prosessi olisi tullut viemään huomattavasti enemmän aikaa ja samalla se olisi nostanut aivan toisella tapaa esille sen miten EU:ta ja sen suuntaa kehitetään.

Ylipäätään on minusta hieman vaarallista, että Suomessa perustuslakivaliokunta tekee näitä päätöksiä.
Onko se sinun mielestäsi taho, joka on aina varmasti oikeassa ja toimivat aina ilman poliittista päämäärää ?
Samat kansanedustajat siellä istuvat kuin eduskunnassa muutenkin, jokainen omaa poliittista agendaansa ajaen. Kuuntelevat (ehkä) asiantuntijoita ja tekevät sitten poliittiset tulkintansa.
 
Tällä haluan sanoa sitä, että tässä olisi hyvin voinut käydä niin (ja melkein kävi), miten hallitus tätä varmaan suunnittelikin, että yksinkertainen enemmistö olisi riittänyt elpymispaketista äänestämiseen kun mitään perussopimuksia ei lähdetty muuttamaan. Luojan kiitos, että nyt edes tuo 2/3 osaa vaaditaan.
Tässä on hyvä muistaa, että hallituksen esitykset on usein satoja sivuja pitkiä eepoksia. Sinne pystyy hautaamaan yhtä jos toista, mitä ei välttämättä huomaa ilman erityistä tarkkaavaisuutta. Puutteiden havaitseminen voi olla vielä työläämpää.

Miten pitäisi suhtautua siihen, jos hallitus yrittää tahallaan selittää mustaa valkoiseksi, jotta esitys menisi eduskunnassa läpi yksinkertaisella enemmistöllä? Esimerkiksi: onko hallitus velvollinen kertomaan objektiivisesti kaikista asiaan vaikuttavista seikoista vai riittääkö, että hallitus rakentaa esityksensä vain kantaansa tukevista elementeistä?

Voiko harhaanjohtavaksi laaditun esityksen antaminen eduskunnalle olla jo yksin "teko, josta aiheutuu sanotun tarkoituksen toteutumisen vaara", jos esityksellä on tarkoitus kajota valtiosääntöön tai -järjestykseen?
 
Perustuslain muuttaminen (tai sen kanssa ristiriidassa olevan lain säätäminen) tulee tehdä omalla prosessillaan, joka ei ole 2/3 enemmistö yhdessä eduskunnassa.

Mutta tässä ei olla muuttamassa perustuslakia tai säätämällä sen kanssa ristiriidassa olevaa lakia. Tässä ollaan hyväksymässä sopimusta joka on kyllä Suomen perustuslain mukainen mutta sen hyväksyminen vaatii perustuslain mukaan tuon 2/3 enemmistön.
 
Luonnollisesti nyt kun on tehty maanpetosta ja valtionpetosta ja kasa muita rikoksia, nämä asiat etenevät valtakunnanoikeuteen. Millä aikataululla saadaan odotella päätöstä? Kuka tätä oikeusprosessia nyt ajaa? Ei varmaan ole niin, että asia on tiedostettu vain tällä foorumilla?
 
Juu jo eilen mietin, että voinko nyt alkaa pikkuhiljaa pidätellä hengitystä siihen asti, kun ensimmäiset pidätykset tapahtuvat? Oikein jännittää nähdä mikä hallituspuolue ensimmäisenä pääsee lukemaan tiilenpäitä.
 
Mutta tässä ei olla muuttamassa perustuslakia tai säätämällä sen kanssa ristiriidassa olevaa lakia. Tässä ollaan hyväksymässä sopimusta joka on kyllä Suomen perustuslain mukainen mutta sen hyväksyminen vaatii perustuslain mukaan tuon 2/3 enemmistön.

Perustuslaissa ei ole mainintaa EU:n verotusoikeudesta ja tällä paketilla hyväksytään faktisesti EU:n verotusoikeus. Näin ollen se tulee hyväksyä perustuslain säätämisjärjestyksessä.
 
Perustuslaissa ei ole mainintaa EU:n verotusoikeudesta ja tällä paketilla hyväksytään faktisesti EU:n verotusoikeus. Näin ollen se tulee hyväksyä perustuslain säätämisjärjestyksessä.
Voin olla väärässäkin, ja täällä varmaan on asiasta minua paremminkin perillä olevia, mutta oma käsitykseni on seuraava: vaikka kansankielellä on puhuttu verosta, niin ainakaan kierrättämättömän muovijätteen osalta asiaa on EU:ssa teknisesti pyritty ratkaisemaan jäsenmaksun jätemaksukorotuksena tonnihinnoittelulla (joka ilmeisesti olisi Suomen kannalta hyvä eli n. 40 miljoonaa edullisempi ratkaisu kuin bkt-perustainen vaihtoehto). Ei siis verona. Suomessa ei vielä kansallisesti ole päätetty, kerätäänkö se sitten yrityksiltä ja yhteisöiltä jätemaksukorotuksina, veroluontoisena maksuna vai ei ollenkaan.
 
Voin olla väärässäkin, ja täällä varmaan on asiasta minua paremminkin perillä olevia, mutta oma käsitykseni on seuraava: vaikka kansankielellä on puhuttu verosta, niin ainakaan kierrättämättömän muovijätteen osalta asiaa on EU:ssa teknisesti pyritty ratkaisemaan jäsenmaksun jätemaksukorotuksena tonnihinnoittelulla (joka ilmeisesti olisi Suomen kannalta hyvä eli n. 40 miljoonaa edullisempi ratkaisu kuin bkt-perustainen vaihtoehto). Ei siis verona. Suomessa ei vielä kansallisesti ole päätetty, kerätäänkö se sitten yrityksiltä ja yhteisöiltä jätemaksukorotuksina, veroluontoisena maksuna vai ei ollenkaan.

Mites se 2026 voimaan astuva yhteisövero onko sekin joku muu kuin vero? Tämä vero antaa verotusoikeuden eu:lle ja Suomen taloudellinen suvereniteetti on mennyttä, tämä asia lukee perustuslaissa.
 
Mites se 2026 voimaan astuva yhteisövero onko sekin joku muu kuin vero? Tämä vero antaa verotusoikeuden eu:lle ja Suomen taloudellinen suvereniteetti on mennyttä, tämä asia lukee perustuslaissa.
Ei voi vielä ennakoida. NextGenEU osalta näistä oikeastaan sovittiin vain, että komissio aikoo ehdottaa kesäkuuhun 2024 mennessä varainhankintakeinoja, joita voisivat olla mm. yhteisöverotus tai transaktioverotus tai yrityssektorimaksut tai muut varainhankintakeinot. Kuitenkin nämä prosessit eivät vielä ole käynnissä, eivät välttämättä mikään toteudu, vaativat kansallisen hyväksynnän jokaisessa jäsenmaassa ja lisäksi vielä kansallisten lainsäädäntöjen yhteensovittamisen.

Tämä on siis hyvin löyhästi muotoiltu ja edellyttää melkoista neuvottelua ja sovittelua komissiolta ja jäsenmailta. Sen sijaan tuon kierrättämättömän muovin osalta asia tosiaan on jo sovittu.
 
Voin olla väärässäkin, ja täällä varmaan on asiasta minua paremminkin perillä olevia, mutta oma käsitykseni on seuraava: vaikka kansankielellä on puhuttu verosta, niin ainakaan kierrättämättömän muovijätteen osalta asiaa on EU:ssa teknisesti pyritty ratkaisemaan jäsenmaksun jätemaksukorotuksena tonnihinnoittelulla (joka ilmeisesti olisi Suomen kannalta hyvä eli n. 40 miljoonaa edullisempi ratkaisu kuin bkt-perustainen vaihtoehto). Ei siis verona. Suomessa ei vielä kansallisesti ole päätetty, kerätäänkö se sitten yrityksiltä ja yhteisöiltä jätemaksukorotuksina, veroluontoisena maksuna vai ei ollenkaan.

Kyllä. Sen takia sanoinkin faktisesti. Lähtökohtaisesti lain kiertäminen teknisellä kikkailulla on yhä lain rikkomista, kuten hyvin tiedät. Se, että asiaa lähdetään näin kiertämään, tekee lain rikkomista täysin tarkoituksellista.
 
Ei voi vielä ennakoida. NextGenEU osalta näistä oikeastaan sovittiin vain, että komissio aikoo ehdottaa kesäkuuhun 2024 mennessä varainhankintakeinoja, joita voisivat olla mm. yhteisöverotus tai transaktioverotus tai yrityssektorimaksut tai muut varainhankintakeinot. Kuitenkin nämä prosessit eivät vielä ole käynnissä, eivät välttämättä mikään toteudu, vaativat kansallisen hyväksynnän jokaisessa jäsenmaassa ja lisäksi vielä kansallisten lainsäädäntöjen yhteensovittamisen.

Tämä on siis hyvin löyhästi muotoiltu ja edellyttää melkoista neuvottelua ja sovittelua komissiolta ja jäsenmailta. Sen sijaan tuon kierrättämättömän muovin osalta asia tosiaan on jo sovittu.

Voin olla väärässä kun ei tuolta eu sivuilta löydy mitään mutta kun googlea käyttelin niin tämän paketin hyväksymällä juuri nuo digivero, muovivero, hiiliverot ja yritysverot siirtyy juuri eu:lle eli sinne maksetaan tätä pakettia noilla veroilla. Ei siihen mitään uutta päätöstä tarvita.
 
Kyllä. Sen takia sanoinkin faktisesti. Lähtökohtaisesti lain kiertäminen teknisellä kikkailulla on yhä lain rikkomista, kuten hyvin tiedät. Se, että asiaa lähdetään näin kiertämään, tekee lain rikkomista täysin tarkoituksellista.
Itse en näe asioita näin mustavalkoisesti. En politiikassa, en duunissa (siksi meillä on juristit suunnittelemassa) enkä elämässä yleensä.
 
Itse en näe asioita näin mustavalkoisesti. En politiikassa, en duunissa (siksi meillä on juristit suunnittelemassa) enkä elämässä yleensä.

Toiset hyväksyy ketkuilun, sääntöjen venyttämisen ja yleisen perseilyn. Toiset eivät. Huonolla tiellä ollaan, kun ensimmäisiä harrastetaan ihan valtiojohdon tasolla.

Jos nyt haluat väittää tätä mustavalkoiseksi ajatteluksi, niin siitä vain.
 
Voin olla väärässä kun ei tuolta eu sivuilta löydy mitään mutta kun googlea käyttelin niin tämän paketin hyväksymällä juuri nuo digivero, muovivero, hiiliverot ja yritysverot siirtyy juuri eu:lle eli sinne maksetaan tätä pakettia noilla veroilla. Ei siihen mitään uutta päätöstä tarvita.
Ei periaatepäätöstä tietenkään, sehän tässä tehtiin ja oletettavasti tiistaina taputellaan äänestyksessä läpi. Mutta ei siis tosiaan ole mitenkään varmaa onko niitä ainakaan kaikkia mahdollista toteuttaa ja toteutuvatko ne - ja jos toteutuvat, niin toteutuvatko teknisesti nimenomaan veroina vai muina maksujärjestelyinä.
 
Ei periaatepäätöstä tietenkään, sehän tässä tehtiin ja oletettavasti tiistaina taputellaan äänestyksessä läpi. Mutta ei siis tosiaan ole mitenkään varmaa onko niitä ainakaan kaikkia mahdollista toteuttaa ja toteutuvatko ne - ja jos toteutuvat, niin toteutuvatko teknisesti nimenomaan veroina vai muina maksujärjestelyinä.

Jossain luki että jos noita veroja ei saada läpi niin jäsenmaksut nousee millä tuo 750 miljardia maksetaan eli kansa maksaa jotain kautta kuitenkin
 
Jossain luki että jos noita veroja ei saada läpi niin jäsenmaksut nousee millä tuo 750 miljardia maksetaan eli kansa maksaa jotain kautta kuitenkin
Tietysti joku aina lopulta maksaa. Toki noiden osalta olisi kiva saada mahdollisimman paljon yritysmaksajia EU:n ulkopuolelta, mutta sittenkin joku lopulta aina maksaa tuotteiden ja palveluiden hinnassa.
 
Ei voi vielä ennakoida. NextGenEU osalta näistä oikeastaan sovittiin vain, että komissio aikoo ehdottaa kesäkuuhun 2024 mennessä varainhankintakeinoja, joita voisivat olla mm. yhteisöverotus tai transaktioverotus tai yrityssektorimaksut tai muut varainhankintakeinot. Kuitenkin nämä prosessit eivät vielä ole käynnissä, eivät välttämättä mikään toteudu, vaativat kansallisen hyväksynnän jokaisessa jäsenmaassa ja lisäksi vielä kansallisten lainsäädäntöjen yhteensovittamisen.

Tämä on siis hyvin löyhästi muotoiltu ja edellyttää melkoista neuvottelua ja sovittelua komissiolta ja jäsenmailta. Sen sijaan tuon kierrättämättömän muovin osalta asia tosiaan on jo sovittu.

Vaikea kuvitella miten muuten varoja saataisiin kerättyä kuin näillä mainituilla veroilla, vai mitä mieltä olet, keksitkö muita vaihtoehtoja? Suomen "neuvottelu tulokset" kertoo karua kieltä eli tulos mahdollisista neuvotteluista olisi sysi paska ja Suomi maksaa isolla todennäköisyydellä itsensä taas kipeäksi, varsinkin jos joku Marinin tasoinen neuvottelija lähtee Brysseliin neuvottelemaan.
 
Vaikea kuvitella miten muuten varoja saataisiin kerättyä kuin näillä mainituilla veroilla, vai mitä mieltä olet, keksitkö muita vaihtoehtoja? Suomen "neuvottelu tulokset" kertoo karua kieltä eli tulos mahdollisista neuvotteluista olisi sysi paska ja Suomi maksaa isolla todennäköisyydellä itsensä taas kipeäksi, varsinkin jos joku Marinin tasoinen neuvottelija lähtee Brysseliin neuvottelemaan.
Verrokkimaihin Ruotsi ja Tanska nähden ne tulos oli erinomainen. Nettomaksuasemamme jopa parani (euroa/asukas suhteellisesti pieneni edellisestä kaudesta).
 
Perustuslaissa ei ole mainintaa EU:n verotusoikeudesta ja tällä paketilla hyväksytään faktisesti EU:n verotusoikeus. Näin ollen se tulee hyväksyä perustuslain säätämisjärjestyksessä.

Perustuslaissa ei myöskään kielletä EU:lta verotusoikeutta. Eli tuo ei tarvi mitään perustuslain muutosta.
 
Verrokkimaihin Ruotsi ja Tanska nähden ne tulos oli erinomainen. Nettomaksuasemamme jopa parani (euroa/asukas suhteellisesti pieneni edellisestä kaudesta).

Voihan sen noinkin nähdä, tämä persraiskaus ei ollut yhtään niin paha kuin olisi voinut olla eli ei mitään hätää. Neuvottelu tulos oli paska Suomen osalta sitä ei kukaan voi kiistää. Aivan sama vaikka ruotsi ja Tanska antais vaikka maansa pois. Suomi on ikuinen maksaja tässä kommuunissa jossa meno vaan klo ajan muuttuu hurjemmaksi.
 
Perustuslaissa ei myöskään kielletä EU:lta verotusoikeutta. Eli tuo ei tarvi mitään perustuslain muutosta.

Perustuslaissa on kohta Suomen taloudellisesta suvereniteetista. Jos toinen maa/yhteisö saa verotusoikeuden Suomeen niin tämä suvereniteetti on historiaa ja tämä rikkoo Suomen perustuslakia.
 
Perustuslaissa on kohta Suomen taloudellisesta suvereniteetista. Jos toinen maa/yhteisö saa verotusoikeuden Suomeen niin tämä suvereniteetti on historiaa ja tämä rikkoo Suomen perustuslakia.

No ilmeisesti noin ei ole ainakaan tämän tukipaketin kohdalla kerta PeV ei nähnyt tarpeelliseksi että perustuslakia pitäisi muuttaa.

*edit*
Lisäksi mikä on se perustuslain kohta mikä sun mielestä estäisi tuollaisen verotusjärjestelyn?
 
No ilmeisesti noin ei ole ainakaan tämän tukipaketin kohdalla kerta PeV ei nähnyt tarpeelliseksi että perustuslakia pitäisi muuttaa.

*edit*
Lisäksi mikä on se perustuslain kohta mikä sun mielestä estäisi tuollaisen verotusjärjestelyn?

"Sisäinen suvereniteetti merkitsee ensi sijassa sitä, että Suomen valtion alueella vieraan valtion tai valtioiden perustaman järjestön edustaja ei Suomen valtion suostumuksetta voi käyttää julkista valtaa, vaan tämä valta on varattu suomalaisille viranomaisille (ns. valtamonopoli"
 
"Sisäinen suvereniteetti merkitsee ensi sijassa sitä, että Suomen valtion alueella vieraan valtion tai valtioiden perustaman järjestön edustaja ei Suomen valtion suostumuksetta voi käyttää julkista valtaa, vaan tämä valta on varattu suomalaisille viranomaisille (ns. valtamonopoli"

Oleellinen kohta boldattu. Ei tässä olla tekemässä mitään ilman Suomen valtion suostumusta.
 
Siksi tästä olisikin pitänyt tehdä kansanäänestys mutta hallitus oli toista mieltä.

Suomen valtiosääntö ei tunne mitään muuta suoraa kansanäänestystä kuin neuvoa antavan. Ja senkin käyttö on ollut erittäin harvinaista Suomen historiassa (kieltolain kumoaminen ja EU:hun liittyminen). Joten se että tästä aiheesta ei järjestetty kansanäänestystä ei ole mitenkään poikkeuksellista vaan täysin Suomen normaalin valtiosäännön mukaista.
Jos kansa haluaa vaikuttaa siihen miten Suomen valtiota johdetaan, sitten heidän pitää äänestää eduskuntavaaleissa.
 
Suomen valtiosääntö ei tunne mitään muuta suoraa kansanäänestystä kuin neuvoa antavan. Ja senkin käyttö on ollut erittäin harvinaista Suomen historiassa (kieltolain kumoaminen ja EU:hun liittyminen). Joten se että tästä aiheesta ei järjestetty kansanäänestystä ei ole mitenkään poikkeuksellista vaan täysin Suomen normaalin valtiosäännön mukaista.
Jos kansa haluaa vaikuttaa siihen miten Suomen valtiota johdetaan, sitten heidän pitää äänestää eduskuntavaaleissa.

No järjestetään vaalit sitten ja uusi hallitus äänestää tästä paketista, nythän tästä päätti vaan 9 henkilöä perustuslakivaliokunnassa. Tuosta vois päätellä että ollaan diktatuurissa.
 
Perustuslaissa ei myöskään kielletä EU:lta verotusoikeutta. Eli tuo ei tarvi mitään perustuslain muutosta.

En kyllä oikeasti uskonut, että lähtisit näin köykäisesti argumentoimaan. Nyt lensi oikeusvaltioperiaate roskakoriin.

Oikeusvaltioperiaatteen mukaan kaiken julkisen vallan toiminnan on perustuttava lakiin. Kääntäen: jos julkisen vallan toiminta (esim. verotus) ei perustu lakiin, se on laitonta.
 
Ei kai tämä asia äänestämättä etene. Vai edelleenkö olet takertunut neuvoa antavaan kansanäänestykseen? Äänestä vaaleissa.
Sanoin jo aimemmin, että olisi hyvä taas kerran koeponnistaa, että onko nuo meidän edustajat kansan asialla vai ei. Joten aika turha väittää mitään muuta kansan tahddosta ellei tuollaista äänestystä järjestetä. Tästä oli kyse.
 
Sanoin jo aimemmin, että olisi hyvä taas kerran koeponnistaa, että onko nuo meidän edustajat kansan asialla vai ei. Joten aika turha väittää mitään muuta kansan tahddosta ellei tuollaista äänestystä järjestetä. Tästä oli kyse.

Koeponnistus tapahtuu vaaleissa, ei silloin kun itseä harmittaa tehtyjen äänestyspäätösten seuraukset. Haluat eri päättäjiä ensi kerralla? Äänestä toisin. Ja nyt pulinat pois, kansan valitsemat edustajat puhuvat (tai ovat puhuneet).
 
Koeponnistus tapahtuu vaaleissa, ei silloin kun itseä harmittaa tehtyjen äänestyspäätösten seuraukset. Haluat eri päättäjiä ensi kerralla? Äänestä toisin. Ja nyt pulinat pois, kansan valitsemat edustajat puhuvat (tai ovat puhuneet).

Tämä, asiasta ei enää keskustella. Suomi tuhoaa itsensä tiistaina ja pulinat pois
 
Koeponnistus tapahtuu vaaleissa, ei silloin kun itseä harmittaa tehtyjen äänestyspäätösten seuraukset. Haluat eri päättäjiä ensi kerralla? Äänestä toisin. Ja nyt pulinat pois, kansan valitsemat edustajat puhuvat (tai ovat puhuneet).
Keskustelu menee aika vaikeaiksi, jos toinen ei edes ymmärrä toisen sanomaa. Äänestykset olisivat helppoja, jos ihmiset omistaisivat kristallipallon josta nähdään, että mitä kaikkea nuo politiikot tulevat tuolla sähläämään tai äänestää. Ja nähdäkseni kansan tahto ei toiteutunut, jos katsoo mikä puolue oli toiseksi suurin viime vaaleissa, mutta istuu oppositiossa tällä hetkellä.

Ymmärrän kyllä, että ikävät asia halutaan lakaista maton alle eikä keskustella niistä, Se on tätä päivää ja hyvin yleistä, mutta onneksi kaikki ei alistu siihen.
 
En kyllä oikeasti uskonut, että lähtisit näin köykäisesti argumentoimaan. Nyt lensi oikeusvaltioperiaate roskakoriin.

Oikeusvaltioperiaatteen mukaan kaiken julkisen vallan toiminnan on perustuttava lakiin. Kääntäen: jos julkisen vallan toiminta (esim. verotus) ei perustu lakiin, se on laitonta.

Juu ja tämä sopimus perustuu lakiin. Perustuslaki antaa Suomen hallitukselle oikeuden solmia kansainvälisiä sopimuksia. Se ei tarkoita että perustuslaissa pitää olla eksplisiittinen listaus kaikista niistä asioista mitä nuo kansainväliset sopimukset saavat koskea.
Nostit esiin EU:n verotusoikeuden. Noh, ei siinä Suomen perustuslaissa listata mitään muitakaan EU:n oikeuksia. Siellä todetaan että Suomi on EU:n jäsen ja sitten määritetään ne säännöt joiden perusteella eduskunta ja hallitus voivat solmia sopimuksia, oli ne sitten EU:n tai jonkun muun tahon kanssa.
 
Suomen valtiosääntö ei tunne mitään muuta suoraa kansanäänestystä kuin neuvoa antavan. Ja senkin käyttö on ollut erittäin harvinaista Suomen historiassa (kieltolain kumoaminen ja EU:hun liittyminen). Joten se että tästä aiheesta ei järjestetty kansanäänestystä ei ole mitenkään poikkeuksellista vaan täysin Suomen normaalin valtiosäännön mukaista.
Jos kansa haluaa vaikuttaa siihen miten Suomen valtiota johdetaan, sitten heidän pitää äänestää eduskuntavaaleissa.

"Diktatuurimme ei salli kansan vaikuttamista. Se ei ole mitenkään poikkeuksellista, vaan täysin diktaattorimme näkemyksen mukaista. Jos kansa haluaa vaikuttaa miten heitä johdetaan, heidän pitää äänestää eduskuntavaleissa, joissa suositaan valtapuolueita, mikä estää muutokset."
 
Juu ja tämä sopimus perustuu lakiin. Perustuslaki antaa Suomen hallitukselle oikeuden solmia kansainvälisiä sopimuksia. Se ei tarkoita että perustuslaissa pitää olla eksplisiittinen listaus kaikista niistä asioista mitä nuo kansainväliset sopimukset saavat koskea.
Nostit esiin EU:n verotusoikeuden. Noh, ei siinä Suomen perustuslaissa listata mitään muitakaan EU:n oikeuksia. Siellä todetaan että Suomi on EU:n jäsen ja sitten määritetään ne säännöt joiden perusteella eduskunta ja hallitus voivat solmia sopimuksia, oli ne sitten EU:n tai jonkun muun tahon kanssa.

Kyllä laissa täytyy olla poikkeus jokaisen julkisen vallan toimen kohdalle. Verotuksen luovuttamisasioissa nimenomaan perustuslaissa, koska se koskee Suomen suveneriteettia.
 
No järjestetään vaalit sitten ja uusi hallitus äänestää tästä paketista, nythän tästä päätti vaan 9 henkilöä perustuslakivaliokunnassa. Tuosta vois päätellä että ollaan diktatuurissa.

Suomi on ollut edustuksellinen demokratia koko itsenäisyytensä ajan. Pitäisi olla ihmisille jo helvetin selvää miten homma toimii.
Sä et äänestä suoraan asioista. Sä äänestät eduskuntaan ne sun edustajat. Eikä sitä eduskuntaa lähdetä hajoittamaan sen takia että on joku tietty asia jonka perusteella pitäisi pitää uudet eduskuntavaalit.

Aika naurettavaa väittää että Suomi olisi ollut diktatuuri viimeisen 104 vuoden ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja nähdäkseni kansan tahto ei toiteutunut, jos katsoo mikä puolue oli toiseksi suurin viime vaaleissa, mutta istuu oppositiossa tällä hetkellä.

Nähdäkseni olet väärässä. Kansa ei äänestä hallitusta vaan eduskunnan. Eduskunta muodostaa hallituksen. Sillä ei ole mitään merkitystä, oliko PS toisena vai ei jos se edustaa monissa keskeisissä asioissa eri ääripäätä kuin iso osa muista puolueista. Mitä jyrkemmät kannat, sitä vaikeampi päästä leikkimään muiden kanssa. PS voi halutessaan jatkaa oppositiossa vaikka voittaisi vaalit. Ja kansan tahto toteutuu täysin.
 
Kyllä laissa täytyy olla poikkeus jokaisen julkisen vallan toimen kohdalle. Verotuksen luovuttamisasioissa nimenomaan perustuslaissa, koska se koskee Suomen suveneriteettia.

Jälleen kerran, näyttäisi että PeV on eri mieltä tästä sun kanssa. Ainakin tämän kyseisen sopimuksen kohdalla. Ja kun puhutaan siitä että mikä on perustuslaillista ja mikä ei, sun mielipiteet ovat vain sun mielipiteitä mutta PeV:n kanta kertoo mikä on perustuslaillista ja mikä ei Suomen valtiosäännön osalta.
 
Ja nähdäkseni kansan tahto ei toiteutunut, jos katsoo mikä puolue oli toiseksi suurin viime vaaleissa, mutta istuu oppositiossa tällä hetkellä.

Semmoista se on jos kutsuu hallitusyhteistyötä "hillotolpaksi", "ministeriaudin takapenkiksi" ja milloin miksikin. Saa nähdä, päätyykö persut hallitukseen edes suurimpana puolueena tätä menoa.

Ja jännä kyllä, koko tämä aihe tuntuu olevan taistelukenttä välillä nettipersut - muu Suomi. Käytännössä kaikki tahot, joilla oikeasti on mitään paukkuja antaa kommentteja (ei, ei mitkään maliset) aiheesta ovat yksimielisiä ja toisella puolella on... noh, BB-Seba, Niikko ja uutiskommentoijat.
 
Semmoista se on jos kutsuu hallitusyhteistyötä "hillotolpaksi", "ministeriaudin takapenkiksi" ja milloin miksikin. Saa nähdä, päätyykö persut hallitukseen edes suurimpana puolueena tätä menoa.

Ja jännä kyllä, koko tämä aihe tuntuu olevan taistelukenttä välillä nettipersut - muu Suomi. Käytännössä kaikki tahot, joilla oikeasti on mitään paukkuja antaa kommentteja (ei, ei mitkään maliset) aiheesta ovat yksimielisiä ja toisella puolella on... noh, BB-Seba, Niikko ja uutiskommentoijat.
Jokainen on persu joka on paketista eri mieltä? Upeata päättelyä jottenka sanoisi (hymiön saa taas laittaa perään jos haluaa). Jos olisit halunnut ymmärtää mitä toinen sanoo, niin olisit voinut sanoa, että teidetään aikalailla edustajien mielipiteet paketista, mutta kukaan meistä ei tiedä kansan mielipidettä. En edes minä, mutta minua ei pelota ottaa selvää lopputuloksesta. Jos olisi itselleni epämieluinen tulos, niin niillä mennään eteenpäin eikä olla ranteita viiltelemässä auki sen takia. Kuten sanottu, niin tätä se yksipuolinen uutisointi teettä tai sitten vain unohdetaan samantien toiset argumentit paketin "hyvyydestä" tai sitten on niin syvä tynnyri, että sinne ei yksinkertaisesti kuulu mitään.
 
Jälleen kerran, näyttäisi että PeV on eri mieltä tästä sun kanssa. Ainakin tämän kyseisen sopimuksen kohdalla. Ja kun puhutaan siitä että mikä on perustuslaillista ja mikä ei, sun mielipiteet ovat vain sun mielipiteitä mutta PeV:n kanta kertoo mikä on perustuslaillista ja mikä ei Suomen valtiosäännön osalta.

PeV ei ole erehtymätön. Se on ennenkin vaihtanut kantaansa. Tässä asiassa on hyvin harmillista se, että kertaalleen luovutettua osaa suveneriteetista ei saada enää takaisin.

Tiedän hyvin, miten virallinen perustuslain tulkinta toimii Suomessa, kiitos vain. Jos aiot keskustella siitä, miten asiat virallisesti ovat, niin jätän suosiolla asian monologiksesi, koska se ei ole hirveän kiinnostavaa. Hauki on kala. Näin keskustelufoorumilla enemmänkin kiinnostaisi, mitä mieltä ihmiset ovat asioista. Virallisen kannan voi sitten lukea virallisten kanavien kautta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 423
Viestejä
4 507 288
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom