Paitsi että perustuslakivaliokunta on se taho joka määrittää että mikä loukkaa perustuslakia ja mikä ei. Eli niin kauan kun toimitaan perustuslakivaliokunnan lausuntojen mukaisesti, ongelmaa ei ole.
Ja tässä tapauksessahan tuo 2/3 enemmistö kun siirretään merkittävää valtaa EU:lle tulee suoraan perustuslaista itsestään. Kyse oli enemmänkin siitä että mikä tulkitaan ”merkittäväksi vallaksi” ja mikä ei.
Kun sinun JCSH mielestäsi ei ole tärkeää, että onko niitä perussopimuksia muutettu ensin ja vasta sen jälkeen päätettäisiin elpymispaketista niin haluan tuoda esiin pari asiaa.
Kun EU:n perussopimuksiin on tehty muutoksia tai lisäyksiä esimerkkinä vaikka Lissabonin sopimus niin nämä ovat aina vaatineet yksimielisen hyväksynnän jäsenmailta. Kun Suomi päätti Lissabonin sopimuksesta oli
selvää, että koska siinä valtaa siirrettäisiin huomattavasti EU:lle
perussopimuksiin kajoamalla tarvitaan sen kansalliseen hyväksymiseen Suomessa
vähintään 2/3 osan enemmistö.
No tämähän ei varsinaisesti kuulosta yhtään erilaiselle kuin mitä nyt elvytyspaketin kanssa... Vai ?
Mutta, kun elvytyspaketin kohdalla perustuslakivaliokunta teki ratkaisunsa siitä, että minkälainen enemmistö tämän taakse tarvitaan, se ratkaistiin
hyvin täpärästi ja osin jopa ennakko käsitystä vastoin.
"Perustuslakivaliokunta päätti
äänin 9-8, että kyse on merkittävästä toimivallan siirrosta ja elvytyspaketin hyväksyminen vaatii eduskunnassa kahden kolmasosan enemmistön "
Tällä haluan sanoa sitä, että tässä olisi hyvin voinut käydä niin (ja melkein kävi), miten hallitus tätä varmaan suunnittelikin, että yksinkertainen enemmistö olisi riittänyt elpymispaketista äänestämiseen kun mitään perussopimuksia ei lähdetty muuttamaan. Luojan kiitos, että nyt edes tuo 2/3 osaa vaaditaan.
Tässä on se ongelma kun tulkitaan laveasti / rikotaan näitä EU:n perussopimuksia. Mikäli perussopimuksia mentäisiin muuttamaan olisi täysin
selvää, että tuo vähintään 2/3 enemmistö kansallisesti tarvittaisiin ja lisäksi kaikkien EU maiden yksimielinen päätös. Nyt kun näitä ei muutettu niin tämä melkein saatiin puljattua läpi
ilman 2/3 enemmistöä.
Toinen asia, jonka takia lait on syytä muuttaa ensin on tietysti jo oikeusvaltioperiaatteet. Tässä ei olla mikään banaanivaltio vielä, joka voi vain julistaa että näin tehdään vaan toiminta täytyy mennä kaikkien säädösten mukaan.
Mikäli tässäkin asiassa olisi näitä perussopimuksia lähdetty muuttamaan ensin niin todennäköisyys sille, että liittovaltio kehitykseen kriittisesti suhtautuvat maat eivät olisi hyväksyneet tätä olisi korkeampi ja näin ollen myös tämä haitallinen elvytyspaketti olisi jäänyt toteutumatta. Prosessi olisi tullut viemään huomattavasti enemmän aikaa ja samalla se olisi nostanut aivan toisella tapaa esille sen miten EU:ta ja sen suuntaa kehitetään.
Ylipäätään on minusta hieman vaarallista, että Suomessa perustuslakivaliokunta tekee näitä päätöksiä.
Onko se sinun mielestäsi taho, joka on aina varmasti oikeassa ja toimivat aina ilman poliittista päämäärää ?
Samat kansanedustajat siellä istuvat kuin eduskunnassa muutenkin, jokainen omaa poliittista agendaansa ajaen. Kuuntelevat (ehkä) asiantuntijoita ja tekevät sitten poliittiset tulkintansa.