Ensimmäinen lausumasi on tosi, muttei mitenkään vähennä sen painoarvoa, mitä edellä totesin. Jälkimmäinen toteamasi on puutaheinää.Vuokravakuustili on ihan normaali käytäntö. Jos vuokranantaja ei tähän suostu keksityllä syyllä on syynä vain kusetus.
Niin omakohtaisesta kuin lähipiirin kokemuksesta tiedän useampia tapauksia, joissa vakuus haluttiin maksettavan jopa käteisellä papereita allekirjoitettaessa, eikä "syynä ollut kusetus" vaan kaikki toimi normaalin kaavan mukaan ja raha aikanaan palautettiin.
Kyllähän vuokranantaja on idiootti, ellei suostu vuokravakuustalletukseen tai tunne käsitettä. Enemmistö ihmisistä, myös hyvää tarkoittavista, nyt vaan on idiootteja ja sen kanssa on elettävä. Jos tämä on kynnyskysymys, se rajaa valikoimaa.
Olen joskus kuullut elämänkoululaisten suosittelevan tuollaista menettelyä. Itse en lähtisi tahallani hakemaan vaikeuksia. En nyt sano, ettenkö olosuhteiden yllyttäessä voisi noinkin tehdä, mutta siihen olisi oltava muukin peruste kuin se, että noin voi periaatteessa tehdä. Keksin heti ainakin kolme käytännössä realistista mahdollista ongelmaa, jotka tuo voisi aiheuttaa. Mieti nyt vielä uudemman kerran neuvoasi.Jos maksaa yksityiselle tilille en muuttaisi ikinä pois ilman että jättäisin viimoiset vuokrat maksamatta (= sama summa kuin vuokravakuus, koska ne vuokrathan maksettiin jo etukäteen). Muuten rahoille voi sanoa hyvästit.
Ja miten niin yksityiselle tilille? En näe ongelmaa. Olen peräti itse laskenut setelit aiemmin tuntemattoman loordin näppiin, eikä ongelmia ilmennyt. Kaikkein viimeisenä mihinkään firman tilille maksaisin, samoista syistä kuin en osta mitään Anttilan "mennään-kohta-nurin"-myyntien tavaraa tilisiirrolla.
Toki vuokravakuustalletus on hyvä vaihtoehto ja joskus tein sellaisenkin. Se nyt vaan ei minusta ole mikään kynnyskysymys tai rehellisyyden tai harmittomuuden tae vuokraisännästä. Asuinhuoneiston vuokraamisen(saati vuokralle antamisen) suurin riski ei ole mikään vuokravakuussumman käsittelyn tapainen pikkuasia. Ne todelliset ongelmat ovat varovaisellekin ihan mahdollisia, ja niissä puhutaan muusta kuin 500-3000 euron kohtalon jännäkakatuksesta.