Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oli aika jolloin tästä ketjusta pystyi lukemaan vittumaisista naapureista..........................
Vähän erikoisempi tapaus sattui pari päivää sitten...
Olin kämpillä koneella, ulko-ovesta kuuluu rassauksen ääntä, olettamus heti että isä tulossa kun omistaa avaimen. Rassausta jatkuu n. 30 sekuntia jonka jälkeen ovesta pärähtää sisälle yläkerran vanha rouva. Laittaa oven muina mummoina kiinni ja kyykistyy ihmettelemään mun vihreitä Speedcrosseja. Huikkaan tietokonehuoneesta morot mistä rouva aavistuksen säikähtää ja tiedustelee, että "kuka tänne on tullut?!".
No toki selitin, että hänellä on väärä kerros.
Ei tuossa mitään, vahinko, ymmärrettävää ja niin edelleen, mutta kiinnostaa, että miten ehmetissä rouva pääsi omalla avaimellaan minun kämppääni sisälle? Onko hänelle eksynyt syystä tai toisesta yleisavain käyttöön? Vai onko mun lukko sarjoitettu jotenkin päin vittua, että siitä pääsee vaikka lusikalla sisälle? Soittelin toki isännöitsijälle asiasta jo.
Kuulostaa siltä, että mummonkin olisi hyvä olla kohta jonkun hallussa...Päivitys tähän keissiin. Isännöitsijältä soitettiin, että tällä mummolla oli ollut yleisavain käytössä ja se on nyt taloyhtiön pj:n hallussa.Tämmöstä täällä.
Salakatseluun riittää, että kuvaa toista kotirauhan suojaamalla alueella ilman lupaa. Kotirauha suojaa kaikkia paikalla oikeutetusti olevia, ei vain paikan omistajaa. Roistoja ja ryöväreitä saa siis kuvata, mutta esimerkiksi postinjakajaa ja sokeria lainaamaan tulevaa naapuria ei. Sepä onkin sitten temppu rajoittaa kuvauksen kohde vain oikeudettomasti paikalla oleviin.
Mutua sen osalta, kuka voi olla oikeutetusti paikalla ja kuka ei, mutta siitä ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä, etteikö oikeutetusti paikalla olevan kuvaaminen ilman lupaa ole laitonta. Akselikin sai kyllä tuomion salakatselusta.Mutta ei tuotakaan ole oikeudessa testattu joten vain täyttä MUTUa tuokin.
Tämä. Monesti isoja koiria ulkoiluttaa myös lapset, joista ei ole pitelemään isoa koiraa, jos se päättää mennä.
Kokoasiassa toinen ääripää on vasikankokoiset koirat, joiden pitoa ymmärrän yhtä vähän kuin rotankokoisten.
Tämä! Kaverilla kaksi kappaletta saksanpaimenkoiria. Äitillään ei ole mitään auktoriteettiä niitä kohtaan. Mökillä kun oltiin ja hän lähti rantaan, yrittäen käskeä koiria mukaan. Ei pienintäkään liikettä koirissa. Alkoi mulle sitten kännissä valittamaan että huonosti koirat kasvatettu. Laitoin tupakaksi ja otin kaljan, kävelin pari metriä rantaan päin ja vislasin. Molemmat koirat vieressä tulossa rantaan.
Tosin molemmat koirat olen myös tuntenut pennusta asti. Ja kyseinen ämmä enemmänkin "pyytää" niitä koiria tulemaan. Vaikka ei omia olekkaan, niin mä olen aina käskenyt![]()
Tärkeintähän tuossa koirajutussa on se, että koiran mielessä olet joko sen ylä- tai alapuolella. Vajukit eivät tuota tajua ja kuvittelevat koiran olevan tasa-arvoinen omistajansa kanssa. Koira näkee oman paikkansa lauman hierarkiassa, jopa silloin kun omistaja ei sitä näe tai halua nähdä.
Ei taas näitä lauma-analogioita.![]()
Niissä on väärin mikä?
Koko ajettelutapa perustuu täysin vääriin havaintoihin ja johtopäätöksiin susilauman dynamiikasta.
Selitä toki mistä johtuu, että;
-henkilö A:n koirat tottelevat isäntäänsä?
-henkilö B:n koirat eivät tottele isäntäänsä?
-koirat (omat sekä vieraat) yleisesti tottelevat henkilö C:tä?
Mielestäsikö susilauma ei perustu selkeään hierarkiaan?
Koulutuksessa kun koira tekee asian oikein, se saa palkinnon. Tämä opettaa koiralle mikä on haluttua käyttäytymistä.
Mikään tässä ei toimi jos koira on arvoasteikolla omistajaansa ylempänä. Laumaeläin on laumaeläin, ei 40000 vuotta muuta tätä asiaa mihinkään.
Mikä ihmeen arvoasteikko? Kyseessä on yksinkertainen ehdollistuminen: suoritus->palkinto.
Koira on laumaeläin, ei soijaa syövä cuckhippi.
Koira on laumaeläin, ei soijaa syövä cuckhippi.
Siitä ei tule mitään jos välillä koiran annetaan vallata esimerkiksi omistajansa sänky ja omistaja itse lähtee sohvalle nukkumaan ja välillä taas omistaja yrittää käskeä koiraa toimimaan jotenkin. Silloin koira ei hahmota onko se "lauman" johtaja vai se laumassa jota käsketään ja joka on muiden alapuolella.
Metrin päässä ikkunasta? Tuohan on järjestyshäiriö ja jatkuessaan vainoamista. Vaikka en kannata mitään nanny state -meininkiä, niin vähemmästäkin on häkeen soitettu. Rappiollahan tämä yhteiskunta on kuitenkin ja kaikenlaisia talitiaisen pelastamisia häkestä kinutaan. Siispä annan vinkin pelata sammuvassa tätiyhteiskunnassa tätiyhteiskunnan ehdoilla ja soittaa sen tätipoliisin.Perkele kun pitää pelata mölkkyä metrin päässä ikkunasta ja asfaltilla.
Ärsyttää tuommoinen kilinä,kalina ja mölyäminen.
Pihalla on tasaista ruohoaluetta ihan saatanasti,ja akka väittää että muualla ei voi pelata kun justiinsa siinä ikkunan alla.
Tämähän se on. Ei laumakäyttäytyvän lajin eläinyksilö ole rajoitettu yhteen laumahierarkiaan. Kyllä se toimii useassa erilaisessa kontekstissa joko ylä- tai alastatuksella. Joko auktoriteetti riittää hallintaan ja alistamiseen tai sitten ei riitä. Myös näennäisen tasavertaisissa suhteissa voidaan ainakin tilannekohtaisesti nähdä hallitseva osapuoli, ja kun otetaan tarkasteluun tarpeeksi monta yksilöä, eivät nämä järjesty mihinkään kokonaislaumajärjestykseen. Ei edes se yhtä lajia edustava petolauma ole mikään unix-periaatteella käyttäjäoikeuksien numerojärjestyksessä toimiva entiteetti, vaan näiden ristiriitojen takia voi sattua välienselvittelyjä niinkin, ettei numerojärjestys muutu.Onhan se, mutta kuvitteletko että koira ei erota ihmistä koirasta? Varmasti myös lemmikkikani, undulaatti, ja pihan kesy varis kuuluvat koiran mielestä laumaan?
Kuvittelisin, että sillä on aika paljonkin eroa pelin mukavuuden ja etenemisen suhteen pelataanko sitä kovalla vai pehmeällä alustalla. Esimerkiksi petankkin pelaaminen nurmikolla on ihan persuksesta.Perkele kun pitää pelata mölkkyä metrin päässä ikkunasta ja asfaltilla.
Ärsyttää tuommoinen kilinä,kalina ja mölyäminen.
Pihalla on tasaista ruohoaluetta ihan saatanasti,ja akka väittää että muualla ei voi pelata kun justiinsa siinä ikkunan alla.
No on niillä sitä samanlaista asfalttia omankin ikkunan alla,mutta ei kai siellä passaa pelata kun ukko antaa varmaan vaimolle turpaan ja lapsille selkään.Kuvittelisin, että sillä on aika paljonkin eroa pelin mukavuuden ja etenemisen suhteen pelataanko sitä kovalla vai pehmeällä alustalla. Esimerkiksi petankkin pelaaminen nurmikolla on ihan persuksesta.
Sepä se. Todennäköisesti ne "ulinat" mistä alakerran naapuri valittaa on peräisin seinänaapurin koirasta, ja omaan korvaan asti se koira kuuluu juuri ja juuri eli yhtä kovaa kuin naapurin kusella käyminen.Näin ainakin oman taloyhtiön säännöissä on sanottu:
"Monenlaiset äänet kuuluvat normaaliin asumiseen ja elämiseen, eikä asukkailta voi vaatia täyttä hiljaisuutta. Esimerkiksi lapsen itku tai wc:ssä käynti yöaikaan ovat normaaleja asumisen ääniä."
Ihan mahdollista, jos on huolimattomasti vedetty esim. patteriputkien läpiviennit tukkoon, ja naapurin kämppään on jostain syystä laitettu ilmastoinnissa poisto kovemmalle kuin mitä teillä on. Osa myös jättää nuo säädettävät raitisilmaventtiilit kiinni jottei tule kylmä ja sotkevat korvausilman saannin ihan kokonaan.Taas (kaiketi) alakerran naapuri valittaa. Pisti aikaisemmin luukkuun heippalapun siitä että meidän asunnosta tulee heidän asuntoon "ammoniakin hajua", ja valitti yöllisistä ulinoista/mökästä. Lisäksi valitti virtsaamisen tuottamista äänistä yöllä (siis mitä...?).
Nyt sitten valittanut vuokranantajan huolto-järjestelmään ja sieltä soittivat asian tiimoilta.
1. Huoneistokohtainen ilmastointi, saa olla aika pelimies että hajuja tulee asuntoon muualta kuin ikkunoiden päällä olevista ilmanottoaukoista.
Taas (kaiketi) alakerran naapuri valittaa. Pisti aikaisemmin luukkuun heippalapun siitä että meidän asunnosta tulee heidän asuntoon "ammoniakin hajua", ja valitti yöllisistä ulinoista/mökästä. Lisäksi valitti virtsaamisen tuottamista äänistä yöllä (siis mitä...?).
Nyt sitten valittanut vuokranantajan huolto-järjestelmään ja sieltä soittivat asian tiimoilta.
1. Huoneistokohtainen ilmastointi, saa olla aika pelimies että hajuja tulee asuntoon muualta kuin ikkunoiden päällä olevista ilmanottoaukoista.
2. Viereisellä naapurilla koira jonka olen yöllä välillä kuullut ulisevan omiaan. Liekkö sitten jätetty yksikseen kämppään kun omistaja lähtenyt baariin.
3. Ensimmäistä kertaa kuulen että kusella käyminen yöllä on kiellettyä, ja ihan samalla tavalla kuuluu omaankiin asuntoon nuo naapurin kusemiset eikä se minua ainakaan haittaa (niin hiljainen ääni).
4. Samainen jantteri pistää välillä pyörimään "Pojat on poikii"-kappaleen niin kovilla äänenvoimakkuuksilla että hyvä etteivät ikkunat helise, päälle vielä ilmiselvästi subbari käytössä.
Lisäksi ikkunat avautuvat 3 metrin päässä olevalle parkkipaikalle + kivenheiton päässä oleva päätie. Eikä minkäänlaista äänenvaimennusta ikkunoiden ilmanottoaukoissa. Se että jos naapurin pieni melu haittaa mutta ei tuo parkkipaikka niin saa olla aikamoinen hullu kyseessä, ellei sitten ole tukkinut ilmastointia (selittäisi naapurin hajuhaitat).
Noh, tässä naapurustossa tosiaan tuntuu asuvan jos jonkin sortin hullua.Ihan mahdollista, jos on huolimattomasti vedetty esim. patteriputkien läpiviennit tukkoon, ja naapurin kämppään on jostain syystä laitettu ilmastoinnissa poisto kovemmalle kuin mitä teillä on. Osa myös jättää nuo säädettävät raitisilmaventtiilit kiinni jottei tule kylmä ja sotkevat korvausilman saannin ihan kokonaan.
Kuulostaa kuitenkin aika pitkälti mielenterveysongelmaiselta ihmiseltä joten kannattaa hoitaa kommunikointi välikäden kautta ja olla provosoitumatta.
Kuinkahan vaikea se tuo piano on noin soittimeksi. Itse olen nyt kolme vuotta kuunnellut naapurin pianon takomista ja edellinen asukas siitä minulle kertoi jo ennen muuttoa kun kävin kämppää katsomassa eli mahdollisesti soitellut jo vuosia ennen minua. Pienintäkään edistymisen merkkiä en ole havainnut vuosien saatossa.
Näin puolivuotis raporttina todettakoon että siellä se taas takoo koskettimia apinan raivolla ja ihan yhtä päin p*rsettä kuin aina ennenkin.
Itse pianon soittoa harrastavana en kyllä jaksa ymmärtää kuka saatana ostaa pianon kerrostaloon. Meillä hoidetaan soitot tällä hetkellä sähköpianolla ja kuulokkeilla kun sattuneesta syystä kerrostalossa asutaan. Taitavankaan pianistin kuunteleminen kotona seinän läpi ei ole sitä nautinnollisinta hommaa, saati sitten sellaisen joka ei osaa soittaa kuin nimellisesti.Näin puolivuotis raporttina todettakoon että siellä se taas takoo koskettimia apinan raivolla ja ihan yhtä päin p*rsettä kuin aina ennenkin.
Meilläkin löytyy sähköpiano samasta syystä. Naapurirapussa on jollain sähkörummut ja niistä kuului yhteen väliin vittumainen naputus joka päivä kun harjoitteli niillä soittamista (eikä ollut seinäntakainen naapuri). Ilmeisesti onnistui äänieristämään kämppänsä jollain tavalla valitusten jälkeen kun sai sen äänen loppumaan ilman että lopetti soittamista tai muutti pois.Itse pianon soittoa harrastavana en kyllä jaksa ymmärtää kuka saatana ostaa pianon kerrostaloon. Meillä hoidetaan soitot tällä hetkellä sähköpianolla ja kuulokkeilla kun sattuneesta syystä kerrostalossa asutaan. Taitavankaan pianistin kuunteleminen kotona seinän läpi ei ole sitä nautinnollisinta hommaa, saati sitten sellaisen joka ei osaa soittaa kuin nimellisesti.
Rummut olisi tarkoitus ostaa ja harjoitella seuraavaksi, sitä ennen ostolistalla on omakotitalo...
Naapurin piski uikuttanut ja haukkunut koko päivän taas. Vitun ärsyttävä rakki ja naapuri. Käyttää hissiä kuuden portaan nousemiseen, laiska veltto siiderivalas.
Tuntuu siltä, että ihmisen dna:han on istutettu joku pakollinen tarve päästä purkautumaan välillä, vaikka vähän muiluttamassa naapureita vaikka vähän isommassa mittakaavassa.. muuten ei osata olla. Samalla nämä vitutusta aiheuttavat elementit eliminoidaan. Saatan toki olla ihan väärässä, tällainen mielikuva tästä kaikesta sotimisesta ja naapurivainosta vaan jää
Jo on nyt kumma kun ihmisellä ei saisi olla edes herätystä päällä, tänään aamulla kun herätys soi niin yläkerran naapuri koputteli lattiaansa jollain. Noh, eipä tuosta voi ainakaan valittaa koska onhan ihmisillä herättävä jotta pääsevät töihin/kouluun/perus arkirytmi. Ihmettelen kyllä kun ei ole vielä tullut näppäimistöstä valituksia joka on cherryn mx blue kytkimilläYläkerran naapuri on kyllä sellanen epäsopeutuva kerrostaloon, aina kun hän on kotona niin ei saisi kuulua muualta ääniä
Ihan naurettavaa, no empä ainakaan häviä mitään jos nyt sattuvat valittamaan ylemmälle taholle
![]()
Jos se herätyksesi sattuu olemaan musiikkia niin se ei välttämättä heti tajua sen olevan vaan herätys ainakaan jos annat jatkua sen yhtään pidempään, pahimmillaan tyyppi voi herätä siihen itsekkin jos äänenvoimakkuus on tarpeeksi korkea tai rakenteet ovat tarpeeksi hanurista.
Jos se taas on jotain perus piipitystä niin sitten otan osaa, nuo kaikesta skitsoavat voi olla vielä rasittavampia tapauksia kuin varsinaiset metelöijät.
Äänenvoimakkuus kyllä ei ole sellasta että häiritsisi ketään, varsinkaan jos puhelin on tyynyn alla joka hiljentää sitä mukavasti. Ihan perus herätysääni on ja itsekkin ihmettelin että miksi nyt näin.![]()