Lankaa avatessa arvasin jo että monissa keisseissä toistuu se sama. "kyllä mä kohta sanon", "kohta meen ovelle!". Sitten ei ikinä mennä vaan paniikissa soitellaan hätäkeskukseen kun perjantaisin on juhlat kerran kuukaudessa ja kuunnellaan juomalasi seinässä kiinni että kyllä jotain kuuluu tai sitten purraan hammasta vuosia ja valitetaan. Bandidoksia ollu naapureina, romaneita ollut naapureina (jotka ollut kohteliaimpia tyyppejä ikinä), juoppoja, narkkareita, popittajanuoria ekassa asunnossaan ja silti kaikkien kanssa homma on aina ratkennut kun jutellut. Tottakai kaikkien kanssa ei voi aina ratketa mutta se auttaa että menee jutteleen ei sillä perinteisellä tavalla raivoissaan huutaen kun pitkän aikaa keränny vihaa. Sitten jos ei ratkea ja on yritetty lähestyä niin sitten vaikka isännöitsijää vaivaamaan muiden naapureiden kanssa kimapassa. Ja ei kannata muuttaa esim kerrostaloon tai baarin yläkertaan jos on yliherkkä vaan kattella sitä isolla tontilla olevaa omakotitaloa jossa voi sitten ottaa ongelmaa vaikka lintujen laulusta.
Tässä osittain tunnistan samaa ja ymmärrän pointtisi.
Omassa nykyisessä tilanteessa olen mennyt ovelle ja sanonutkin nähdessäni naapurin, jolle pitää sanoa asia. Ikinä en itse ole hätäkeskukseen soittanut asukkaista ja heidän metelistä. Hätäkeskuksella on tärkeämpää tekemistä enemmänkin mielestäni, kuin kuunnella möykkää. Toki asiat erikseen, jos kyseessä esim. perheväkivaltaa. Toki silloin mulla tapana on mennä ovelle kysäseen ja nähdä osapuolet ollakseni varma asiasta. Joku voisi ottaa jonakin leikkipoliisina tuon, mutta itse teen tuolleen ja jos jotakin epäilyttävää, niin poliisi kylään sinne. Mieluummin noin, kuin turha poliisikäynti.
Pelisilmää mulla on juhlien suhteen jos sitä samalla juhlaväellä on, ettei nyt aivan ajattelemattomasti olla. Meteliä saa kuulua "asiallisesti". Mulla elämässä muutakin kuin desibelimittarin kanssa jeesustelua seinää vasten. Juhlijoille naapurissa on kyllä sanominen riittänyt, että voivat jatkaa hieman hiljemmalla. Kukkahatutonkin mies voi tarvita unta töitä varten. Perhetuttu on Bandidoksessa ollut aikoinaan, joten sillä tavalla neutraali kuva hänestä/heistä jäi. Mannejen kanssa kun lähdet juttelemaan. Kyllä. Mullakin nykyiset osaa olla mukavia, kunnes aletaan kyseenalaistamaan heitä ja heidän toimintamallejaan. Puhumalla ei heidän kanssa ole koskaan tullut mitään koskaan. Juopot ja nistit nyt oma lukunsa, mutta eipä heitä kiinnosta oloissaan muut liki yhtään. Selvin suht ok väkeä ainakin juopot. Mannet, nistit ja juopot kokemuksella sellaisia tosiaan, että jos iso salillakäyvä ukko ei saa niihin taottua järkeä ilman nyrkkiä, niin isännöitsijälle mieluusti homman kanssa meen.
Isännöitsijää ei näillä asioilla vaivata, koska se on hänen työnsä. Hälle maksetaan siitä, että hoitaa talon asukkaiden asioita ja kyllä häntä/heitä kiinnostaa taloyhtiön tilanteet, jotka voivat vaikuttaa talon viihtyvyyteen/siisteyteen. Ei tähän mennessä ikinä yksikään isännöitsijä ole pahoittanut mieltään/ärsyyntynyt asioista mistä olen ilmoittanut, koska ymmärtävät minullakin olevan parempaa tekemistä, kuin heille ilmoitella naapureista.