Näistä pysäköinneistä on väännetty useampi kerta, osa ihan virkavallan selvittämänä, ja vaikka näin virtuaalisesti tässä esitetyt ideat ovatkin hyviä, voin kokemuksesta kertoa ettei Suomen laki oikein ole kiinteistön omistajan puolella kun joku päättää peltilehmänsä kiinteistölle pysäköidä.
Olen nimittäin itse ollut tutkittavana oman käden oikeudesta yhden näiden tapausten osalta, kun pistin auton eteen poikittain, enkä päästänyt autoa poistumaan, kun se oli ensin ajellut tästä pihan poikki näille ympäröiville pelloille ajelemaan ilmeisesti ihan vaan hurua (syy ei oikein koskaan selvinnyt), useampaan kertaan ja tällä kertaa satuin itse olemaan kotona tämän tapahtuessa. Poliisi tuli siis paikalle selvittämään tapausta, sillä tämä hurua ajellut miehen käytös oli alusta alkaen melkoisen aggressiivista (yritti esimerkiksi ajaa allekirjoittaneen päälle / päin pysäköityä autoa ennen kuin sanaakan oli vaihdettu).
Poliisi oli sitä mieltä, että minä siirrän oman auton pois edestä, ja he "nuhtelevat" kuskin, joka ei enää tule ajelemaan pellolle meidän pihan läpi (eipä kyllä onneksi ole näkynyt sen jälkeen lainkaan). Itse olin sitä mieltä, että siirrän autoni pois heti kun tämä hurua ajellut saa myös sakot, ajelusta kun oli jäänyt jo selvät jäljet, mutta tämä ei Poliisille käynyt, joten tekivät meistä molemmista rikosilmoituksen, ja ajattivat auton vielä kerran pihan läpi pellolle ja toista kautta pois.
Puolen vuoden päästä saapui postisssa syyttämättäjättämispäätökset kumpaankin rikosilmoitukseen.
Käytännössä siis et voi tehdä mitään jos joku pysäköi ajoneuvonsa kiinteistöllesi, sillä pelkkä siirtäminen pois tontilta tulkitaan jo joko oman käden oikeudeksi, ilkivallaksi tai tieliikennerikkomukseksi. Sama koskee, jos jollain tavalla estää ajoneuvon poistumisen, vahingoittaminen sitten tietysti omilla nimikkeillään.
Pellot ovat pelkästään kesannolla, eikä maajussilla ole niihin mitään kiinnostusta. Niittää ne kerran vuodessa, ja nostaa ilmeisesti tuet, muuten toimivat lähinnä rusakkojen ja lintujen asuinalueena, ja tietysti ihmisten kulkureitteinä.
Tontille ei tosiaan tule kuin tuo yksi tie, joten portin laittaminen tekee myös omasta elämästä haastavampaa, mutta on edelleen aika vahvasti harkinnassa.
Kulkeminen on enemmän ja vähemmän ympärivuotista, tietysti esimerkiksi viime vuonna reilu lumen tulo esti suurimman osan liikkujista aika pitkäksi aikaa, mutta kyllähän silti hiihtäjiä, fillareita ja moottorikelkkoja silloinkin näkyi.
Ja tosiaan kyltit ja kamerat löytyy, mutta ei niistä oikein ole mitään apua, sillä kun en tunne tekijöitä, niin ei Poliisilla ole resursseja selvittää pelkkien kuvien perusteella. Esimerkkinä tilanne, jossa metsästä ajaa fillaroitsija pihalle, ja alkaa ahdistella puolisoa, joka on lähdössä lenkille koiran ja vaunujen kanssa. Alkaa siis valittamaan ja vittuilemaan, ja laittaa fillarinsa poikittain, ettei puoliso pääse lähtemään liikenteeseen tai pois tilanteesta. Kun itse äkkään tilanteen ja siirryn pihalle, huutelee fillaroitsija, että "älä sä tule tänne, me selvitetään tätä ihan keskenämmä", ja ajaa puolison rinnalla, joka yrittää päästä äijästä eroon. Tässä tilanteessa sain juostua fillaroitsijan kiinni, ja nappasin siitä puhelimella kuvan, mutta koska tilanne oli alunperin itselle vähän epäselvä (olin sisällä, ja näin vain ikkunasta että puoliso juttelee ventovieraalle), pääsi kaveri luikkimaan karkuun. Poliisi tuli paikalle n. ~20 minuutissa, ja vaikka tekijästä oli hyvä kuva, ei asia johtanut mihinkään.