Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Voisiko olla mahdollisesti vaikkapa kustannuskysymys?Miksi te jotka ette siedä muita ihmisiä ja niiden ääniä asutte kerrostalossa?
Tähän se ongelma varmaan kiteytyykin, eli nykyaikana meluaminen on uusi normaali ja jos kyseinen melu häiritsee, niin on muutettava pois. Valitettavasti ei ole kustannussyistä mahdollista, joten on vain kestettävä hammasta purren. Välillä sitä miettii, että miksi helvetissä sitä tekee töitä ja maksaa veroja, kun valtio kustantaa niillä rahoilla sitten jonkun meluapinan täyshuollon omaan naapuriin.Miksi te jotka ette siedä muita ihmisiä ja niiden ääniä asutte kerrostalossa?
Jep nuo kaiken polttavat omakotiasujat ovat kerrostalon tupakkahäirikköä vastaavia. Kumpikin tapaus luulee että savu haihtuu hetkessä avaruuteen. Tai ovat kpäitä.

Toivottavasti sun kohdalles sattuu joskus todella vittumainen naapuri, niin saat maistaa omaa lääkettäsi oikein urakalla.Suosittelen muuttoa maalle kun toiset ihmiset ja elukat noin paljon häiritsee...
Kyllä se koirien mekastus syrjäisellä maaseudullakin aiheuttaa häiriötä. Pitäisi muuttaa niin isolle tilukselle ja/tai omien metsien sekaan ettei lähimmältä naapuritontilta voi kuulua, jos haluaa olla varma.Suosittelen muuttoa maalle kun toiset ihmiset ja elukat noin paljon häiritsee...
Toivottavasti sun kohdalles sattuu joskus todella vittumainen naapuri, niin saat maistaa omaa lääkettäsi oikein urakalla.

"Elämisen ääni" on edelleen aika liukuva käsite ja sitä ei saisi käyttää sellaisenaan missään vaan konkreettisten esimerkkien kautta jolloin jokainen voi muodostaa itse mielipiteensä mikä on "elämän ääni".Tai sitten en ole elämisen äänille niin herkkä![]()
Meillä oli vähän samankuuloinen ääni joka tuli aina tiettyihin kellonaikoihin. Epäiltiin kanssa IV-koneita yms ja huoltoyhtiön kaverille äänittämäni videon laitoin ja hän sen kuunteli ja piti aika varmana että jonkin asunnon IV-kone reistaa. No, lopulta kävi vahingossa ilmi, että naapurin lapsella oli yläkerran aulassa (kaksikerroksisia rivareita) keinu katossa kiinni. Ääni mikä kuului meille asti tuli siis noista keinun kiinnikkeistä joka sitten kai ontelolaattaa pitkin kaikui todella ärsyttävästi meille asti. Ja tämä paljastui "vahingossa" kun lapsen isä oli saunomassa ja ihmetteli että mikäs vinkuna tänne nyt kuuluu, niin lapsi oli keinumassa. He eivät kuulleet siis tuota vinkumista muualla asunnossaan, ainoastaan saunassa. Sauna sijaitsee näissä asunnoissa yläkerrassa. En käynyt heidän asunnossaan kuuntelemassa etteikö muka kuulunut muualle kuin saunaan se vinkuminen mutta ääni loppui kun keinun kiinnikkeet vaihdettiin joten olin vaan tyytyväinen ettei vinkumista meille kuulunut.Asia etenee. Huoltomies oli yhteyksissä tänään ja kuunneltuaan videon äänen veikkasi syypääksi vahvasti jonkun naapuriasunnon IV-koneen pyörivän LTO:n hihnaa. Nyt kun olin laputtanut kaikki talon asunnot (noin 5kpl), aivan vastakkaisesta päästä tuli asukas juttelemaan ovelleni ja kuunneltuaan klipin kertomaan, että hän luulee tietävänsä, että todennäköisesti kyse LTO:n hihnasta, koska hänelle kuului aiemmin koneesta ihan samanlainen ääni.
Toivotataan parasta, että olisi päästy oikeille jäljille.![]()
Kerrostalo ei ole koiran paikka. Tämän luulisi olevan aika itsestään selvää.
Riippuu koirasta. Mä sanoisin mielummin että kerrostalo ei ole ihmisen paikka.Kerrostalo ei ole koiran paikka. Tämän luulisi olevan aika itsestään selvää.
Jos haluaa asua ilman naapureita, niin omakotitalo on sitä varten.
Varmaankin koiraihmisten mielestä jokapäiväinen vähän väliä toistuva haukku, joka kertautuu kortteli korttelilta, voi olla normaalia elämisen ääntä kaupungissa, mutta voi sitä silti haaveilla hiljaisemmaksi. Sopivan nesteytysvalmistelun jälkeen saattaisi uskaltautua tontin rajalle möykkäämään ohikulkijoille samaan tapaan, kunhan pitäisi huolen, ettei huutele henkilökohtaisuuksia.Tai sitten en ole elämisen äänille niin herkkä![]()
Voi syyttää vain ja ainoastaan itseään jos ei katso talon rakennusvuotta ja mieti sijaintia. Mutta ehkä tällaisiakin ihmisiä on olemassa.Sitten jos on pakko asua kerrostalossa niin suosittelen katsomaan mikä on talon valmistusajankohta, sijainti ja onko se vuokra, asumisoikeus vai omistus muotoinen.
Jos asut vuokralla "ostarilla" tms. kylän keskustassa missä vielä juna-asema tms siinä 500m säteellä niin varmasti saat kaikki mahdolliset ongelmat.
Itse olen todennut asumisoikeus yhtiöt hieman sivussa kaikista rauhallisimmaksi yhtiöiksi, kun taas vuokrayhtiöt pahimpia ja omistusasunnot siinä välissä.
Itse poltan lähes päivittäin puita joten olen ilmeisesti kpää. Varsinkin kun ei suuremmin jaksa kiinnostaa jos joku naapuri savua haistaa. Mitä sitten jos haistaa? Toisaalta en polta jäteöljyä enkä auton renkaita vaan kuivaa puuta. Enkä luule, että savu haihtuu hetkessä mutta aina ei edes osaa ennakoida sitä keliä, jolla savu jää maan pinnalle.Jep nuo kaiken polttavat omakotiasujat ovat kerrostalon tupakkahäirikköä vastaavia. Kumpikin tapaus luulee että savu haihtuu hetkessä avaruuteen. Tai ovat kpäitä.
Nykyaikana? Kerrostalojen häiriöistä on puhuttu niin pitkään kuin itse muistan ja osa on asiasta valittamista, osa on valittajan korvien välissä olevaa. Ja yleistyksesi häiriön aiheuttajasta on mielestäni varsin mauton heitto. Perusteet on tässäkin ketjussa, niin monesta asiastä häiriinnytään että mukaan mahtuu kaikkea mahdollista.Tähän se ongelma varmaan kiteytyykin, eli nykyaikana meluaminen on uusi normaali ja jos kyseinen melu häiritsee, niin on muutettava pois. Valitettavasti ei ole kustannussyistä mahdollista, joten on vain kestettävä hammasta purren. Välillä sitä miettii, että miksi helvetissä sitä tekee töitä ja maksaa veroja, kun valtio kustantaa niillä rahoilla sitten jonkun meluapinan täyshuollon omaan naapuriin.
Jos ne koirat eivät räksytä 24/7 (kuten valitettavasti jossain tekevät) niin kyllä se on toisaalta oma valinta, häiriintyykö noista. Jos ei osaa antaa olla niin whon suositus muuttaa maalle on ainoa oikea ratkaisu.Lisäisin omakotiasujan häiriötekijöihin vielä koirat. Niitä tuntuu löytyvän vähän jokaiselta tontilta. Onhan niitä kerrostaloissakin, ja naapurina voi olla erittäin harmillinen, mutta omakotitaloissa ne tuntuvat viettävän paljon enemmän aikaa ulkosalla
Kun se esimerkki on vain häiriintyvän kuvaus, ei mikään absoluuttinen fakta. Ei sillä tee läheskään jokaisessa tapauksessa yhtään mitään. Mutta toki helpottaa jos kertoo häiriintyvänsä naapurin vessapytyn äänestä tms, voi kehoittaa ottamaan lääkkeet."Elämisen ääni" on edelleen aika liukuva käsite ja sitä ei saisi käyttää sellaisenaan missään vaan konkreettisten esimerkkien kautta jolloin jokainen voi muodostaa itse mielipiteensä mikä on "elämän ääni".
Itsestäänselvyys kenelle? Millä perusteella? Päätit itse näin?Kerrostalo ei ole koiran paikka. Tämän luulisi olevan aika itsestään selvää.
Hyvin sanottu ja näinhän asia ehdottomasti onkin. Tosin laajentaisin ja sanoisin, ettei monen paikka ole missään, missä on kilometriä lähempänä ketään muuta. Niin moni on itse täydellinen, kaikissa muissa on vikaa.Tätä threadiä lukemalla sanoisin että ei kyllä aika monen ihmisenkään paikka.
Vähän veikkaan, että jos sutkin huudettaisiin tai kolisteltaisiin hereille pari vuotta putkeen melkein joka yö, niin mieli muuttuisi.Tai sitten en ole elämisen äänille niin herkkä![]()
Kerrostalossa olevia koiria sentään käytetään lenkillä, toisin kuin omakotitaloissa, missä koira työnnetään takapihalle vahtimaan.Kerrostalo ei ole koiran paikka. Tämän luulisi olevan aika itsestään selvää.
Nykyaikana? Kerrostalojen häiriöistä on puhuttu niin pitkään kuin itse muistan ja osa on asiasta valittamista, osa on valittajan korvien välissä olevaa. Ja yleistyksesi häiriön aiheuttajasta on mielestäni varsin mauton heitto. Perusteet on tässäkin ketjussa, niin monesta asiastä häiriinnytään että mukaan mahtuu kaikkea mahdollista.
En nyt sano, etteikö tuollainen ralli ottaisi päähän ja puuttuminenkin on turhan heikkoa. Vaikka melua saa kilvellisilläkin, kilvettömät voisi ainakin koittaa karsia. Toisaalta, ihan lohdutuksena voin todeta että täällä joku (jotkut) keksi talvelle taas moottorikelkan. Ei sekään ketään kiinnostanut vaikka normi teitä pitkin älyttömillä nopeuksilla ja riittävän kuuluvasti. Sekä melu, että muut riskit samassa paketissa.Maalla taas muutti naapuriin uusi iso S-market ja siinä mukana paikallisen nuorison kokoontumispaikka ja yöllinen kortteliralli, jota ajetaan mm. kilvettömillä motocross-pyörillä.
Voin sanoa, että alkaa olla hermot aika rapsakassa kunnossa, kun ei ole voinut kahteen vuoteen painaa päätä tyynyyn klo22-23 ja toivoa saavansa nukuttua edes tulpat korvissa. Viime yönäkin heräsin pari kertaa noihin saatanan kiihdytysajoihin, vaikka olikin tulpat korvissa.
Koira porraskäytävässä niin joku valittaa taatusti ihan kynsien rapinasta. Eli eihän niitä saisi lenkittää.Kerrostalossa olevia koiria sentään käytetään lenkillä, toisin kuin omakotitaloissa, missä koira työnnetään takapihalle vahtimaan.
Ehkä näinkin mutta onhan niitä boomboxeja ollut ikuisesti olemassa. Samaten monella on ollut aikanaan jonkin tason stereoita, nyt tuntuu näkevän paljon vähemmän. Eikä sillä pienellä bt-kajarilla paljon bassoja aikaan saa, järkevästi rakennetussa talossa vaimenisi melkoisesti asunnosta toiseen.Eräs uusi riesa on se, että nykyaikana ihan kellä tahansa, jolla älypuhelin pysyy kädessä, on osaaminen ja todennäköisesti myös taloudellinen mahdollisuus ostaa yllättävän kovaääninen kannettava poppikone. Ennen piti sentään olla hieman harrastuneisuutta, että sai bassot raikaamaan.
En epäile etteikö tuo sinua häiritse, mutta lopulta vain sinä voit vaikuttaa siihen missä asut ja kuka on naapurina, kaupungissa kun on kaiken maailman hiihtäjää niin ääntä tulee väkisin.Vähän veikkaan, että jos sutkin huudettaisiin tai kolisteltaisiin hereille pari vuotta putkeen melkein joka yö, niin mieli muuttuisi.
Itellä kävi vähän tuplakatastrofi yöllisen metelin suhteen, kun kaupungissa yläkerran kämppä meni asuntosijoittajalle ja sen jälkeen siinä ei ole päivätyössä käyvää porukkaa asunut. Maalla taas muutti naapuriin uusi iso S-market ja siinä mukana paikallisen nuorison kokoontumispaikka ja yöllinen kortteliralli, jota ajetaan mm. kilvettömillä motocross-pyörillä.
Voin sanoa, että alkaa olla hermot aika rapsakassa kunnossa, kun ei ole voinut kahteen vuoteen painaa päätä tyynyyn klo22-23 ja toivoa saavansa nukuttua edes tulpat korvissa. Viime yönäkin heräsin pari kertaa noihin saatanan kiihdytysajoihin, vaikka olikin tulpat korvissa.
Neljännesvuosisadan ehti talo olla tuossa, ennenkuin vierestä kaavoitettiin peltomaat tuolle kaupalle. Että se siitä omasta valinnasta.Mutta... Kyllä tässäkin on silti valitettavasti kyse aivan omasta valinnasta. On muutettu maalle mutta aivan keskustaan eikä ole katsottu, mitä on kaavoitettu naapuriin. Varsin harvoin joku suurempi kauppakaan tulee yllättäen, eikä varsinkaan alueelle, jossa kaava ei anna mahdollisuuksia.
Veikkaanpa, että siellä Vantaalla virkavalta puuttuu kortteliralliin paljon voimakkaammin, eikä kilvettömillä pyörillä ajelijoita juuri näy. Eipä se ilotulitus itseänikään häiritse, kun se on vain kerran vuodessa tiettynä yönä, eikä joka vitun kesäilta/yö klo23-05 + kaikki kuivan kelin viikonloppuyöt.En epäile etteikö tuo sinua häiritse, mutta lopulta vain sinä voit vaikuttaa siihen missä asut ja kuka on naapurina, kaupungissa kun on kaiken maailman hiihtäjää niin ääntä tulee väkisin.
Itseä ei mopot tms häiritse ja edes ilotulitus uutenavuotena ei mua herätä ja asun ihan Vantaalla missä ilotulitus on hyvin voimakasta, enkä missään Enontekiöllä.
Tuo on muuten mielenkiintoinen asia. En ole koskaan ymmärtänyt sitä järjetöntä valituksen määrää ilotulituksesta. Muutama tunti vuodessa ja siitä jaksetaan puhua ikuisesti. Ja joojoo, joku ampuu väärään aikaan. Eihän se suotavaa ole mutta vähänpä sitä pauketta kuuluu aattoiltaa / yötä lukuun ottamatta. Monella vielä uudenvuoden päivä vapaatakin joten lienee aika sama jos uni viivästyy vähän.edes ilotulitus uutenavuotena ei mua herätä ja asun ihan Vantaalla missä ilotulitus on hyvin voimakasta, enkä missään Enontekiöllä.
Tekstistä jäi kuva maalle muutetun lähivuosina. Jos näin, on taloa ostaessa tehty omat valintansa. 25 vuotta sitten rakennusaikaa ajatellen muuttaa toki hieman kokonaisuutta ja vaatii kauaskantoisempaa ennustamista välttää tuollaisia. Mutta siitä huolimatta pidän pitkästi omana valintana. On rakennettu liian lähelle keskustaa ja alueelle, joka on mahdollista kaavoittaa mihin käyttöön tahansa. Kyllä siinä oletaan tietoinen riski siitä, että naapuriin voi tulla mitä tahansa, omalla kohdallasi tuli kauppa.Neljännesvuosisadan ehti talo olla tuossa, ennenkuin vierestä kaavoitettiin peltomaat tuolle kaupalle. Että se siitä omasta valinnasta.
Ei ollut vastaus omaan viestiini mutta aikaisemmin jo kirjoittelin, ettei näihin liikaa puututa pl varmasti isommat kaupungit. Ja tavallaan kauppa on omalla kohdallasi se perkeleen naapuri mutta vähänpä voivat asiaan vaikuttaa. Eikä toisaalta vanhempiakaan kiinnosta rajoittaa jälkikasvunsa tekemisiä, pois silmistä ja pois mielestä riittää.Veikkaanpa, että siellä Vantaalla virkavalta puuttuu kortteliralliin paljon voimakkaammin, eikä kilvettömillä pyörillä ajelijoita juuri näy
Mä lähinnä meinasin että jos en herää ilotulitukseen niin en herää mihinkään muuhunkaan meteliin ja mitä kortteliralliin tulee, niin eipä poliisi niihin ehdi puuttumaan.Veikkaanpa, että siellä Vantaalla virkavalta puuttuu kortteliralliin paljon voimakkaammin, eikä kilvettömillä pyörillä ajelijoita juuri näy. Eipä se ilotulitus itseänikään häiritse, kun se on vain kerran vuodessa tiettynä yönä, eikä joka vitun kesäilta/yö klo23-05 + kaikki kuivan kelin viikonloppuyöt.
Huomaa kyllä viesteistäsi, ettei sulla ole mitään kokemusta siitä, millaista meteliä naapurista/naapurustosta voi omaan asuntoon kuulua.
Jaaha... Luin itsekin väärin. En silti tajua vieläkään, miten omien unenlahjojen kommentointi muka palvelee keskustelua. No, toisaalta vahvisti toki tuolla edellä esitetyt epäilyt siitä, ettei muiden kokemia häiriöitä ymmärrä.Mä lähinnä meinasin että jos en herää ilotulitukseen niin en herää mihinkään muuhunkaan meteliin ja mitä kortteliralliin tulee, niin eipä poliisi niihin ehdi puuttumaan.
Mä myös sanoin että ymmärrän jos sua tuollaiset äänet häiritsee, mutta sitten kannattaa miettiä kannattaako siinä väkisin asua...Jaaha... Luin itsekin väärin. En silti tajua vieläkään, miten omien unenlahjojen kommentointi muka palvelee keskustelua. No, toisaalta vahvisti toki tuolla edellä esitetyt epäilyt siitä, ettei muiden kokemia häiriöitä ymmärrä.
Oli varmasti ajatus lainata jotain muuta kuin minua.Mä myös sanoin että ymmärrän jos sua tuollaiset äänet häiritsee, mutta sitten kannattaa miettiä kannattaako siinä väkisin asua...
Nii joo, @aop:ia tarkoitin...Oli varmasti ajatus lainata jotain muuta kuin minua.
Mutta lopusta olen aika pitkästi samaa mieltä. Asuinpaikkaa vaihtaa helpommin vs tekee ympäristöstä itselleen sopivan.
Vähän veikkaan, että jos sutkin huudettaisiin tai kolisteltaisiin hereille pari vuotta putkeen melkein joka yö, niin mieli muuttuisi.
Itellä kävi vähän tuplakatastrofi yöllisen metelin suhteen, kun kaupungissa yläkerran kämppä meni asuntosijoittajalle ja sen jälkeen siinä ei ole päivätyössä käyvää porukkaa asunut. Maalla taas muutti naapuriin uusi iso S-market ja siinä mukana paikallisen nuorison kokoontumispaikka ja yöllinen kortteliralli, jota ajetaan mm. kilvettömillä motocross-pyörillä.
Asia etenee. Huoltomies oli yhteyksissä tänään ja kuunneltuaan videon äänen veikkasi syypääksi vahvasti jonkun naapuriasunnon IV-koneen pyörivän LTO:n hihnaa. Nyt kun olin laputtanut kaikki talon asunnot (noin 5kpl), aivan vastakkaisesta päästä tuli asukas juttelemaan ovelleni ja kuunneltuaan klipin kertomaan, että hän luulee tietävänsä, että todennäköisesti kyse LTO:n hihnasta, koska hänelle kuului aiemmin koneesta ihan samanlainen ääni.
Toivotataan parasta, että olisi päästy oikeille jäljille.![]()
Itseasiassa katupölyjä ei saa lehtipuhaltimella puhistella.Tuolla edellä ymmärsin aika paljon naapureita mutta nyt on pakko olla muuta mieltä vaikka omaa rauhaa häiritsevä aihe ei (vielä) olekkaan.
Aika tuulinen päivä ja tuli hieman ulkoiltua. Tajusin samalla sen, miten paljon porukalla on jo nyt noita tuulikelloja, kesäksi varmasti taas lisääntyy. Yksi kilisee, toinen kolisee, kolmas jotain muuta. Ja parhaissa on ainakin puolen metrin putket roikkumassa jotta ääntä riittää varmasti. Täysin järjetöntä eikä varsinkaan rivari / kerrostalopuolella saisi olla ainoatakaan tuollaista. Pidä siinä sitten kuumaan aikaan ikkunoita auki tms.
En tajua, miten ei muka itseä häiritse, katselin makuuhuoneen ikkunallakin olevan jollakin moinen. Ja miksi, en näe ainakaan itse edes kivana koristeena, ainoastaan täysin turhana meluhaittana.
Toinen, itseäkin häiritsevä perkeleen naapuriryhmä tuntuu taas olevan osa niistä, joilla on piha asfaltoitu. Nautin tottakai lehtipuhaltimen äänestä mutta ehkä sen pihan voisi vaikka pestä sen sijaan, että puhaltaa. Teiden harjaamisesta lähtee jo ihan riittämiin pölyä, ei jotenkin kaipaisi yhtään lisää.
Itseasiassa katupölyjä ei saa lehtipuhaltimella puhistella.
No varmaan kotipihalla saaneekin, ajattelin että kiinteistöhuoltoukot siellä pöhissy menemään. Työukoilla ainaki kielletty oli mun aikaan ku hommia tekiMiksei saa, siis omalla pihalla? Itse oon tälleen tehny välillä kun harjaaminen ei kiinnosta. Paikallislehden uliuli txt palstoille taisin kerran päästä aiheesta.
Ketjun otsikko huomioiden: mitäpä luulet, kiinnostaako tämä kaikkia? Ja entä se oma piha? "Ei tää oo katu joten ei oo katupölyäkään"Itseasiassa katupölyjä ei saa lehtipuhaltimella puhistella.
No varmaan kotipihalla saaneekin, ajattelin että kiinteistöhuoltoukot siellä pöhissy menemään. Työukoilla ainaki kielletty oli mun aikaan ku hommia teki
Aika monen kaupungin ympäristömääräyksissä kielletty kaava-alueilla. Joissain kaupungeissa on asetettu esim. huoltofirmoille parin tonnin uhkasakkojakin asiasta, vaikka ympäristömääräykset koskee yksityisiäkin. Se hiekka pitäis kastella ennen puhaltelua.Miksei saa, siis omalla pihalla? Itse oon tälleen tehny välillä kun harjaaminen ei kiinnosta. Paikallislehden uliuli txt palstoille taisin kerran päästä aiheesta.
Sitähän minäkin, ellei tosiaan kaupungin säännöt kiellä. Eipä tässä montaa neliötä puhallettavaa kuitenkaan ole, ja silloinkin pitää vähän katsoa sellainen sää ettei juurikaan tuule tai ei ollenkaan.
En nyt pidä kovin suurena ongelmana, jos keväällä puhaltaa hiekat pois luiskalta, oli se sitten luvallista tai ei.Saakos Helsingissä lehtipuhaltimella hiekkoja pöllyttää?
Naapuri on aika innokas puhaltimen käyttäjä ja nyt näytti puhaltelevan hiekkoja luiskalta...
Painepesurilla niitä hiekkapaskoja olisi varmaan paras puskea kadun varteen omasta pihasta. Toki tämä nyt ei ihan toimi jos on sorapiha.En nyt pidä kovin suurena ongelmana, jos keväällä puhaltaa hiekat pois luiskalta, oli se sitten luvallista tai ei.
Itsekkin puhaltelin juuri luiskan hiekoista ja hiekkapihan lehdistä. Toki luojan kiitos en joudu aasumaan taajamassa.
Se hiekka pitäis kastella ennen puhaltelua.
Painepesurilla niitä hiekkapaskoja olisi varmaan paras puskea kadun varteen omasta pihasta. Toki tämä nyt ei ihan toimi jos on sorapiha.
Kirjoittamasi viestin edellä oli parissakin oikea vastaus. Laitetaanpa kuitenkin muutama linkki.Saakos Helsingissä lehtipuhaltimella hiekkoja pöllyttää?
Naapuri on aika innokas puhaltimen käyttäjä ja nyt näytti puhaltelevan hiekkoja luiskalta...
Lehtipuhaltimien käytön hiekoitushiekan poistossa ovat ympäristösyistä kieltäneet ainakin Helsinki, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Oulu, Tampere, Turku ja Hyvinkää.
Pölyämisen estämiseksi sepeli on kasteltava eikä puhdistuksessa saa käyttää lehtipuhallinta)
Ja kuten @SandWiz totesi, nämä viimeiset koskevat sitten ihan jokaista.18 § Kulkuväylien ja pihojen kunnossapito- ja puhtaanapitotyöt
Hiekoitushiekan koneellisen poistamisen tai muun koneellisen kunnossapito- ja puhtaanapitotyön aiheuttama pölyäminen on estettävä esimerkiksi kostuttamalla puhdistettava alue.
Lehtipuhaltimien käyttö hiekoitushiekan poistamiseen on kielletty.
On hieman eri asia jos ei asu kaupungissa eikä edes taajamassa. Maalla voi tehdä paljon vapaammin montaa asiaa. Mutta itselleni olisit kyllä perkeleen naapuri jos lähellä tuota idioottimaista toimintaa harrastaisit ajattelematta naapureita ja rikkoen vielä määräyksiäkin. Katupöly on ihan todellinen riesa muutoinkin, ei sitä olisi tarpeen enää tietoisesti lisätä.En nyt pidä kovin suurena ongelmana, jos keväällä puhaltaa hiekat pois luiskalta, oli se sitten luvallista tai ei.
Itsekkin puhaltelin juuri luiskan hiekoista ja hiekkapihan lehdistä. Toki luojan kiitos en joudu aasumaan taajamassa.
Jos kyse on omasta hiekoituksesta tai muusta roskasta, ei se kadulle kuulu vaikka osa ne sinne tunkeekin. Mutta painepesurilla tottakai. Onhan se mukavampaa itsellekin ja paljon puhtaamman pihasta saa.Painepesurilla niitä hiekkapaskoja olisi varmaan paras puskea kadun varteen omasta pihasta.
Nyt en kyllä saa kiinni tuulikellojen häiritsevästä äänestä. Toki varmaan myrskytuulella jos on yli metriset putket, niin ääntä lähtee. Parvekkeelle ei edes normaalisti tuule niin paljoa, että pienikään tuulikello ääntäisi. Tai sitten sulla on aivan liian herkälle viritetty korva.Tuolla edellä ymmärsin aika paljon naapureita mutta nyt on pakko olla muuta mieltä vaikka omaa rauhaa häiritsevä aihe ei (vielä) olekkaan.
Aika tuulinen päivä ja tuli hieman ulkoiltua. Tajusin samalla sen, miten paljon porukalla on jo nyt noita tuulikelloja, kesäksi varmasti taas lisääntyy. Yksi kilisee, toinen kolisee, kolmas jotain muuta. Ja parhaissa on ainakin puolen metrin putket roikkumassa jotta ääntä riittää varmasti. Täysin järjetöntä eikä varsinkaan rivari / kerrostalopuolella saisi olla ainoatakaan tuollaista. Pidä siinä sitten kuumaan aikaan ikkunoita auki tms.
En tajua, miten ei muka itseä häiritse, katselin makuuhuoneen ikkunallakin olevan jollakin moinen. Ja miksi, en näe ainakaan itse edes kivana koristeena, ainoastaan täysin turhana meluhaittana.
Tää tuulikelloista valittaminen tuntuu olevan sarjaa minä itseni niin pahoitin. En tajua miten se voi olla iso ongelma. Ehkä silloin jos on räppänä auki ja tuulee kovasti mutta silti...Nyt en kyllä saa kiinni tuulikellojen häiritsevästä äänestä. Toki varmaan myrskytuulella jos on yli metriset putket, niin ääntä lähtee. Parvekkeelle ei edes normaalisti tuule niin paljoa, että pienikään tuulikello ääntäisi. Tai sitten sulla on aivan liian herkälle viritetty korva.
Kuten kirjoitin, osalla näytti olevan varsin massiivisen kokoista viritystä ja kyllä niistä ääntä tuntuu lähtevän. Kai näissäkin on joku kilpavarustelu, ehkä.Nyt en kyllä saa kiinni tuulikellojen häiritsevästä äänestä. Toki varmaan myrskytuulella jos on yli metriset putket, niin ääntä lähtee. Parvekkeelle ei edes normaalisti tuule niin paljoa, että pienikään tuulikello ääntäisi.
Lainaamasi viesti alkoi toteamuksella, ettei häiritse ainakaan vielä itseäni. Mutta kun tätä ketjua lukee, paljon pienempikin tuntuu häiritsevän. Eli miksi ihmeessä laittaa jonkun täysin turhan (ja omasta mielestäni ruman) härvelin pitämään ääntä? Turhaa ääntä ilman mitään hyötyä on mielestäni asia, jollaista ei tarvitsisi olla ollenkaan ja joka on aivan omiaan aiheuttamaan kinaa naapurin kanssa.Tai sitten sulla on aivan liian herkälle viritetty korva.
Kuten yllä... Voi lukea ne viestit, mitä kommentoi.Tää tuulikelloista valittaminen tuntuu olevan sarjaa minä itseni niin pahoitin. En tajua miten se voi olla iso ongelma. Ehkä silloin jos on räppänä auki ja tuulee kovasti mutta silti...![]()
Itse en tämän aiheen kohdalta kokeile kun ei ole tarvetta. Muutoin olen samaa mieltä tässäkin ketjussa jossakin kohdassa ollut. Mutta toisaalta tätä lukiessa aika iso osa ei taida olla naapurin kanssa puheväleissä.Tästä ja niin monesta muustakin ongelmasta tässä ketjussa voitaisiin päästä oven koputtamisella, kahvipaketilla ja ystävällisellä pyynnöllä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.