Sitten jos on pakko asua kerrostalossa niin suosittelen katsomaan mikä on talon valmistusajankohta, sijainti ja onko se vuokra, asumisoikeus vai omistus muotoinen.
Jos asut vuokralla "ostarilla" tms. kylän keskustassa missä vielä juna-asema tms siinä 500m säteellä niin varmasti saat kaikki mahdolliset ongelmat.
Itse olen todennut asumisoikeus yhtiöt hieman sivussa kaikista rauhallisimmaksi yhtiöiksi, kun taas vuokrayhtiöt pahimpia ja omistusasunnot siinä välissä.
Voi syyttää vain ja ainoastaan itseään jos ei katso talon rakennusvuotta ja mieti sijaintia. Mutta ehkä tällaisiakin ihmisiä on olemassa.
Nuo määrittelemäsi ovat varmasti omalla kohdallasi totta mutta variaatioita kyllä riittää. Ja eroa tulee toki siitäkin, miten sen pahimman häirikön saa pois. Oman aikansa ottaa aina mutta vuokralta onnistuu helpoiten, muuten on melkoisen pitkä tie saada ulos.
Jep nuo kaiken polttavat omakotiasujat ovat kerrostalon tupakkahäirikköä vastaavia. Kumpikin tapaus luulee että savu haihtuu hetkessä avaruuteen. Tai ovat kpäitä.
Itse poltan lähes päivittäin puita joten olen ilmeisesti kpää. Varsinkin kun ei suuremmin jaksa kiinnostaa jos joku naapuri savua haistaa. Mitä sitten jos haistaa? Toisaalta en polta jäteöljyä enkä auton renkaita vaan kuivaa puuta. Enkä luule, että savu haihtuu hetkessä mutta aina ei edes osaa ennakoida sitä keliä, jolla savu jää maan pinnalle.
Vastaavasti merkittävä osa lähinaapureista polttaa myös. Ehkä tässä kuolee jokainen pienhiukkasiin mutta muuttaisin keskelle kaupunkia jos asia häiritsisi. Toki vastapainona saisi muita häiriöitä mutta valintoja, ei sen kummallisempaa.
Tähän se ongelma varmaan kiteytyykin, eli nykyaikana meluaminen on uusi normaali ja jos kyseinen melu häiritsee, niin on muutettava pois. Valitettavasti ei ole kustannussyistä mahdollista, joten on vain kestettävä hammasta purren. Välillä sitä miettii, että miksi helvetissä sitä tekee töitä ja maksaa veroja, kun valtio kustantaa niillä rahoilla sitten jonkun meluapinan täyshuollon omaan naapuriin.
Nykyaikana? Kerrostalojen häiriöistä on puhuttu niin pitkään kuin itse muistan ja osa on asiasta valittamista, osa on valittajan korvien välissä olevaa. Ja yleistyksesi häiriön aiheuttajasta on mielestäni varsin mauton heitto. Perusteet on tässäkin ketjussa, niin monesta asiastä häiriinnytään että mukaan mahtuu kaikkea mahdollista.
Lisäisin omakotiasujan häiriötekijöihin vielä koirat. Niitä tuntuu löytyvän vähän jokaiselta tontilta. Onhan niitä kerrostaloissakin, ja naapurina voi olla erittäin harmillinen, mutta omakotitaloissa ne tuntuvat viettävän paljon enemmän aikaa ulkosalla
Jos ne koirat eivät räksytä 24/7 (kuten valitettavasti jossain tekevät) niin kyllä se on toisaalta oma valinta, häiriintyykö noista. Jos ei osaa antaa olla niin whon suositus muuttaa maalle on ainoa oikea ratkaisu.
Itseä taas häiritsee paljon koiria enemmän se, että haluaisin vaikka grillata lauantai-iltana niin yksi örisee kännissä, toinen huudattaa lehtipuhallinta, kolmas moottorisahaa, neljäs ruohonleikkuria. Mutta minkäs teet, paitsi sen, ettet itse toimi samalla tavoin. Ei kaikilta vaan voi kieltää kaikkea sitä, mikä ei miellytä itseä.
"Elämisen ääni" on edelleen aika liukuva käsite ja sitä ei saisi käyttää sellaisenaan missään vaan konkreettisten esimerkkien kautta jolloin jokainen voi muodostaa itse mielipiteensä mikä on "elämän ääni".
Kun se esimerkki on vain häiriintyvän kuvaus, ei mikään absoluuttinen fakta. Ei sillä tee läheskään jokaisessa tapauksessa yhtään mitään. Mutta toki helpottaa jos kertoo häiriintyvänsä naapurin vessapytyn äänestä tms, voi kehoittaa ottamaan lääkkeet.
Kerrostalo ei ole koiran paikka. Tämän luulisi olevan aika itsestään selvää.
Itsestäänselvyys kenelle? Millä perusteella? Päätit itse näin?
Kyllä tuo riippuu merkittävästi siitä koirasta, kaikkien paikka ei tietenkään ole kerrostalossa, osa menee ongelmitta. Ja vaikka kerrostalossa asuvat eivät koiria ottaisi, on paljon muuttajia joilla on koira. Jos lemmikit on sallittu niin ne on sallittu. Siinä se.
Tätä threadiä lukemalla sanoisin että ei kyllä aika monen ihmisenkään paikka.
Hyvin sanottu ja näinhän asia ehdottomasti onkin. Tosin laajentaisin ja sanoisin, ettei monen paikka ole missään, missä on kilometriä lähempänä ketään muuta. Niin moni on itse täydellinen, kaikissa muissa on vikaa.
Mutta totta on myös se, ettei läheskään jokainen asu vapaaehtoisesti siinä vaatekomeron kokoisessa itsarikuutiossa. Valitettavasti suuntaus on vaan koko ajan lisää kuutioita ja mahdollisimman pientä ja kallista ja kaupungistumista. Ihmisille ei jää vaihtoehtoja ja tätä kehitystä pidän ainakin itse varsin valitettavana.