Peräkärryt

Mitäs mieltä tällaisesta kärrystä:

Mitä nyt kärryistä jotain lukenut niin pulteilla/niiteillä kasattu ei kerää hirveästi arvostusta. Mutta onko sillä oikeasti jotain merkitystä kotikäytössä. Minkähän verran huoltoa nuo jarrut vaatii? Siksi tuo malli kiinnostaa kun löytyisi läheltä käytetty. Niin ja ajokortti mahdollistaa tuon vetämisen. Ja saisipahan ottaa laillisesti sen polttopuu kuorman jousille.

Jarrullisessa kärryssä tulee lisämurhetta katsastuksesta, joka pitää suorittaa joka toinen vuosi. Nuo jarrut yleensä juurikin ongelmaa aiheuttaa varsinkin jos kärry pitkään seisonnassa (talvella).
 
Jarrullisessa kärryssä tulee lisämurhetta katsastuksesta, joka pitää suorittaa joka toinen vuosi. Nuo jarrut yleensä juurikin ongelmaa aiheuttaa varsinkin jos kärry pitkään seisonnassa (talvella).
Joo katsastus ja talvirenkaat pitää olla. Toki lähtökohtaisesti kärry pidetään kunnossa oli katsastettava vai ei. Mutta voihan se olla että rumpujarrut + vaijerit voivat jumittua jos käyttöä vähän.
 
Joo katsastus ja talvirenkaat pitää olla. Toki lähtökohtaisesti kärry pidetään kunnossa oli katsastettava vai ei. Mutta voihan se olla että rumpujarrut + vaijerit voivat jumittua jos käyttöä vähän.
Näytti olevan m+s renkaat, eli kelvannee talvellakin. Ainaki lain silmissä.
 
Mitäs mieltä tällaisesta kärrystä:

Mitä nyt kärryistä jotain lukenut niin pulteilla/niiteillä kasattu ei kerää hirveästi arvostusta. Mutta onko sillä oikeasti jotain merkitystä kotikäytössä. Minkähän verran huoltoa nuo jarrut vaatii? Siksi tuo malli kiinnostaa kun löytyisi läheltä käytetty. Niin ja ajokortti mahdollistaa tuon vetämisen. Ja saisipahan ottaa laillisesti sen polttopuu kuorman jousille.
Hyvä kärry. Eiköhän Respoa yleisesti pidetä yhtenä parhaimmista kärryistä. Kantavuus vähän pienempi kuin joissain ei hitsatuissa koska ne ovat kevyempiä. Askelmat lokasuojien päissä ja perä- ja etulaudan lukot on jämäkät jousikuormitteiset ja laitojen sivuilla niin eivät ole talvella sohjossa perälaudan ollessa maata vasten. Mulla on sama kuomun kanssa mutta jarruton. Respon avokärryyn saa myös korotuslaidat eli verkkolisälaidat tai vastaavat kuin kärryssä on.

 
Hyvä kärry. Eiköhän Respoa yleisesti pidetä yhtenä parhaimmista kärryistä. Kantavuus vähän pienempi kuin joissain ei hitsatuissa koska ne ovat kevyempiä. Askelmat lokasuojien päissä ja perä- ja etulaudan lukot on jämäkät jousikuormitteiset ja laitojen sivuilla niin eivät ole talvella sohjossa perälaudan ollessa maata vasten. Mulla on sama kuomun kanssa mutta jarruton. Respon avokärryyn saa myös korotuslaidat eli verkkolisälaidat tai vastaavat kuin kärryssä on.

Nii tuohan ei ole kasattu hitsaamalla?
Ihan ok varmasti rakenteeltaan, ainakin jämäkän näköinen.
Tarpeet lähinnä mitä nyt perus ok-asujalla voisi olla. Ei ole mitään kelkkaa tms.
 
Jarrullisessa kärryssä tulee lisämurhetta katsastuksesta, joka pitää suorittaa joka toinen vuosi. Nuo jarrut yleensä juurikin ongelmaa aiheuttaa varsinkin jos kärry pitkään seisonnassa (talvella).
Respon venetrailerissa alkoi tuo valo sekä jarru laittelu jo takuu aikana. Joka toinen vuosi palaa jokunen satanen jos joku muu tekee.
 
Tarpeet lähinnä mitä nyt perus ok-asujalla voisi olla. Ei ole mitään kelkkaa tms.
Jos ei tiedä tarvitsevansa nimenomaan jarrullista kärryä, satunnaiskäyttöön luultavasti kannattaa ostaa jarruton.
Säästyy katsastuksilta ja jarruremonteilta ja kyytiin kuitenkin menee kaikki mitä normaalisti voi kuvitella.
 
Lain silmissä silloin jos vetoautossa on nastarenkaat, niin on jarrullisessa perävaunussa oltava myöskin nastarenkaat.
Muistelet nyt vanhaa tieliikennelakia. Nykyään jarrulliseen perävaunuun kelpaa myös kitkarengas vaikka vetoautossa olisikin nastarenkaat.
 
Muistelet nyt vanhaa tieliikennelakia. Nykyään jarrulliseen perävaunuun kelpaa myös kitkarengas vaikka vetoautossa olisikin nastarenkaat.
Jep.
Varsinkaan jos ei talvisin tartte yleensä kovin pitkiä matkoja, hommaisin jotku kestävät m+s renkaat, joita käyttäisin ympäri vuoden.
 
Jarrullista kärryä en ehkä hommaisi vain "varmuuden vuoksi". Sen kanssa on kuitenkin enemmän jumppaa kuin jarruttoman kanssa. Mutta jos sille ylimääräiselle kantavuudelle on oikeasti tarvetta, niin toki se silloin kannattaa. Tai sitten jos tarvitaan iso kärry, jossa on kantavuus myös kunnossa, voinee jarrullinen olla järkevä vaihtoehto.

Mää olen nyt rakentanut omakotitalon 3,5 m jarruttoman kärryn kanssa ja kyllä silläkin hyvin pärjää. Muutaman kerran on pitänyt tehdä useampi reissu rautakauppaan, kun kuorma ei ole painon puolesta mennyt kärryyn kerralla, mutta aiheutunut kustannus ja vaiva eivät ole olleet niin iso haaste, että olisin siksi jarrukärryn ostanut.

Jos ostaisin jarrullisen, niin harkitsisin kyllä silloin kaksiakselista, joka on helpompi kuormata, eikä toinen akseli merkittävästi kantavuutta pudota toisin kuin jarruttomissa.
 
Liittyy ohuesti keskusteluun: onko tiedossa pk-seudulla paikkaa, josta voisi vuokrata peräkärryn ja palauttaa Ouluun? Puuilossa, Tokmannilla ja K-Raudassa olivat ainakin myymäläkohtaisia.
 
Liittyy ohuesti keskusteluun: onko tiedossa pk-seudulla paikkaa, josta voisi vuokrata peräkärryn ja palauttaa Ouluun? Puuilossa, Tokmannilla ja K-Raudassa olivat ainakin myymäläkohtaisia.
Kuullostaa sen verran marginaaliselta palvelulta, että mikäli tälläiseen on oikeasti tarvetta, niin lähtisin itse tiedustelemaan erilaisten kyyti/ajopalveluiden kautta, että saisiko kärryn takaisin jonkun kanssa sopivaa korvausta vastaan. Tai ehkä jopa jonkun kimppakyyti tms. sovelluksen/sivuston kautta sopiva kuski voisi löytyä järkihintaan. Matka on kyllä jo sen verran pitkä, että voi olla pieni haaste. Saako käyrryn junan kyytiin yksinään? Näitä vaihtoehtoja lähtisin itse kartoittamaan...
 
Kuullostaa sen verran marginaaliselta palvelulta, että mikäli tälläiseen on oikeasti tarvetta, niin lähtisin itse tiedustelemaan erilaisten kyyti/ajopalveluiden kautta, että saisiko kärryn takaisin jonkun kanssa sopivaa korvausta vastaan. Tai ehkä jopa jonkun kimppakyyti tms. sovelluksen/sivuston kautta sopiva kuski voisi löytyä järkihintaan. Matka on kyllä jo sen verran pitkä, että voi olla pieni haaste. Saako käyrryn junan kyytiin yksinään? Näitä vaihtoehtoja lähtisin itse kartoittamaan...

Kiitos, kuulostaa sen verran hankalalta, että ei viitsi moiseen lähteä. Jos olisi jostain saanut vain vuokralle ja palautus toiseen paikkaan, niin sillä olisi menty.
 
Jos olisi jostain saanut vain vuokralle ja palautus toiseen paikkaan, niin sillä olisi menty.

Joskus ollut myöskin moiselle tarvetta, enkä fiksua ratkaisua löytänyt.
Suomessa taitaa Puuilot/jne. olla kauppiasvetoisia, ja sitä myöden ne kärryt ovat kauppiaiden eikä ketjun?
Ja toisekseen, suomi sen verta pieni maa tällaiselle vuokraustavalle, että nuo lainavehkeet saattaisi alkaa "kasaantumaan" väärään paikkaan jos tuota tarjottaisiin. Siinä olisi sitten melkoinen säätö saada ne taas "hajautettua" oikeisiin paikkoihin.

Jenkeissähän tuo toimii autoilla ja kärryillä ihan tuosta noin vaan ilman eri maksuja. Monta kertaa vuokra-auton olen palauttanut eri osavaltioonkin mistä sen vuokrasin. Vuokra-autojen kilvetkin olleet ns. aika kaukaa kotoa, mielenkiinnosta pohtinut että milloinkahan nekin autot ovat siellä kotopuolessaan olleet :)
 
Jenkeissähän tuo toimii autoilla ja kärryillä ihan tuosta noin vaan ilman eri maksuja. Monta kertaa vuokra-auton olen palauttanut eri osavaltioonkin mistä sen vuokrasin. Vuokra-autojen kilvetkin olleet ns. aika kaukaa kotoa, mielenkiinnosta pohtinut että milloinkahan nekin autot ovat siellä kotopuolessaan olleet :)
Jep ja siellä saa auton vuokralle ilmaiseksi kun ajaa sen tietystä paikasta toiseen (takaisin kotipaikkaan).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 133
Viestejä
4 653 175
Jäsenet
76 379
Uusin jäsen
konttiventti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom