Peräkärryt

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Mietin, että C1E hyödyllinen varmaan tilanteessa, missä vetoauto on kuorma-autoksi rekisteröity? BE:llä saa käsittääkseni vetää kuitenkin isoa osaa yhdistelmiä ja käytännön ongelma varmaan tulisi siinä vaiheessa jos vetoauto olisi C-korttia vaativa, jolloin yli 750 kg kärry vaatisi C1E:n.
Kyllä. Käytännössä siis isot pakettiautot, jotka on tietyssä käytössä mielekkäämpää hommata kuorma-autona. Alle 100e verot vuodessa kaikkinensa ja saa mahdollisuuden jatko-ohjaamoon ja paikkoja voi olla aina sinne 1+8 asti. Toki myös vähänkin isommat jenkki pick upit on järjestään kaikki kuorma-autoja.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
866
Mietin, että C1E hyödyllinen varmaan tilanteessa, missä vetoauto on kuorma-autoksi rekisteröity? BE:llä saa käsittääkseni vetää kuitenkin isoa osaa yhdistelmiä ja käytännön ongelma varmaan tulisi siinä vaiheessa jos vetoauto olisi C-korttia vaativa, jolloin yli 750 kg kärry vaatisi C1E:n.
Kyllä, hyöty on nimenomaan näissä "rekisteröity kuorma-autoksi"-tilanteissa. Saa vetää isoakin kärryä eikä tarvitse tyytyä jarruttomaan.

Työajoissa hyötyä kyllä rajoittaa ammattipätevyysvaatimukset ym. ammattiliikenteen rasitteet mutta samalla tavalla ne koskevat kaikkea C/C1-kalustolla ajoa. BE:llä saa olla iso paku ja sen perässä 3500 kg kärry ilman ammattiliikenteen rasitteita.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
81
Näiden keskustelujen innoittamana ilmoittaudun kyllä c1e kurssille, tulee niin usein vedettyä isoa kärriä että varmasti jää kiinni jossain välissä. Sama käydä tuo c1e suoraan kun c-kortti löytyy.
Jos löytyy vanha C-kortti (10.9.2009 rajana), niin käymällä ammattipätevyyden kertauspäivät (verkkokursseja 5 päivää), saat tuon ison CE:n käytyä melko helpolla. Vaatii teoriaa ja ajotunteja joo, mutta se oli melko pieni määrä. Melkein sillä määrällä haluaa jo lainata jotain yhdistelmää, jolla treenaailee jonkun terminaalin pihalla.

Sen ajokokeen saa muistaakseni suorittaa puoliperä-yhdistelmällä eli verraten helppoakin vielä peruutella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 176
Onko muuten kärryn rengaskoolla merkitystä? Tarttis saada koko kärryä vähän korkeammalle niin mietin että olisiko isommat renkaat helpoin konsti. Välillä pitää kuitenkin saada normaaliksi.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
866
Voi vaihtaa pistokkeen no problems...
Tuleeko ongelmia katsastuksessa, jos vaihtaa kärryn 13-piikin pistokkeen 7-piikkiseksi? 7-piikkisellä ei toimi peruutusvalo.

Vaikuttaa siltä, että yksi juurisyy valo-ongelmiin on hapettuvat 13-pistokkeen ja adapterin liitosnastat. Hehkulamput ja niiden kontakti näyttää olevan vain yksi potentiaalinen kontaktiongelmien paikka.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 927
Tuleeko ongelmia katsastuksessa, jos vaihtaa kärryn 13-piikin pistokkeen 7-piikkiseksi? 7-piikkisellä ei toimi peruutusvalo.

Vaikuttaa siltä, että yksi juurisyy valo-ongelmiin on hapettuvat 13-pistokkeen ja adapterin liitosnastat. Hehkulamput ja niiden kontakti näyttää olevan vain yksi potentiaalinen kontaktiongelmien paikka.
Kevytperäkärryissä ei tainnut tarvita peruutusvaloa eikä sumaria, mutta jarrullisella tarttee jos en ole väärässä? Ja jos katsastamisesta puhut niin varmaan jarrullisesta kyse, eli tulee ongelmia.

Tosin miten tää ees toimis? Auto niin vanha että autossa 7-pinninen liitin ja kärryssä 13 ja tässä välissä adapteri...? Ei kyllä mitään hajua miten katsuri tällöin ees noita valoja testaa, paras soittaa asemalle ja kysyä...
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
866
Kevytperäkärryissä ei tainnut tarvita peruutusvaloa eikä sumaria, mutta jarrullisella tarttee jos en ole väärässä? Ja jos katsastamisesta puhut niin varmaan jarrullisesta kyse, eli tulee ongelmia.
Näin vähän epäilinkin. Takasumari on kai pakollinen kaikissa.
Trafi:
Screenshot at 2024-07-31 20-37-11.png

E48-normin mukaan kevytperävaunussa (O1) peruutusvalo on vapaaehtoinen.

Tosin miten tää ees toimis? Auto niin vanha että autossa 7-pinninen liitin ja kärryssä 13 ja tässä välissä adapteri...? Ei kyllä mitään hajua miten katsuri tällöin ees noita valoja testaa, paras soittaa asemalle ja kysyä...
Tarvitseeko auton edes olla kovin vanha: 7-pinnisiä liitossarjoja saa edelleen.

Millaisia kokemuksia muilla on vähällä käytöllä olleista 13-pinnisistä liittimistä vanhemmiten?
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
866
Otetaanpa vielä rautalankaesimerkki, mikä perävaunujen ajokorttisääntelyssä mättää:

Esimerkki 1, vetoautona Peugeot 206 1.4 3-ov
Screenshot at 2024-08-01 21-22-19.png

Screenshot at 2024-08-01 21-22-42.png

Kokonaismassa 1450 kg, joten B-kortilla saa vetää kokonaispainoltaan 3500-1450=2050 kg kärryä, vaikkapa tällaista 2 tonnin Respoa:
7377_joonis.jpg

Onhan se vähän veturia isompi mutta mainiosti menee B-kortilla. Kärry painaa tyhjänä 500 kg eli reilusti alle 1100 kg. Lastia saa siis ottaa 600 kg+50 kg aisapainoa, 650 kg. Pari letkaa tiiliä, toista kuutiota sahatavaraa tai kuutiokaupalla halkoja. No problem, on vahva veturi.

Esimerkki 2, vetoautona :rofl2: joku Merssu 220d 4-matic farkku
Screenshot at 2024-08-01 21-43-14.png
Screenshot at 2024-08-01 21-43-44.png


Kokonaismassa 2590 kg, eli B-kortilla suurin sallittu kärryn kokonaismassa 3500-2590 = 910 kg. Sakkoja tulee varmaan pelkästä ajatuksesta, että pistäisi em. Respon koukkuun kiinni, puhumattakaan sen kuormaamisesta. Ei tiiliä, ei lautoja eikä halkoja. Surkea veturi.

B/96-kortilla saisi laittaa 4250-2590 = 1660 kg kärryn, eli ei mene 2000 kg Respo silläkään. Ei mene edes 1700 kg kärry.

Harmillisesti kokonaismassa menee yli 2500 kg, joten edes 1000 kg jarrullista kärryä ei saa vetää B-kortilla.

Sokeriksi pohjalle, EU:n ajokorttidirektiivissä kerrotaan mitä luokkasääntelyllä tavoitellaan:
"(12) The definitions of the categories should reflect to a
greater extent the technical characteristics of the vehicles
concerned and the skills needed to drive a vehicle."
"(12) Les définitions des catégories devraient refléter davantage
les caractéristiques techniques des véhicules concernés
ainsi que les aptitudes nécessaires à la conduite des véhi-
cules.
"
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 421
Isompi yhdistelmä edellyttää isompaa korttia. Melko loogista mielestäni.

Tokihan näitä automallikohtaisia epäloogisuuksiakin löytyy, kun automallien kirjo on niin laaja vuosikymmenten ajalta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 927
Moottoripyörä on autoa pienempi ja kevyempi, mutta tarvitsee silti oman kortin... Eikö lie perimmäinen tarkoitus, että vaikeammin hallittava ja/tai vaarallisempi ajoneuvo(yhdistelmä) vaatii oman korttinsa, mutta tässä on mennyt lapsi pesuveden mukana kun henkilöautot ovat kehittyneet niin mielettömästi, että isompi ja painavampi voikin olla helpompi hallita ja kerran kun on korttiluokat päätetty niin ei niitä ainakaan kansalaisen eduksi mennä ruuvaamaan...

Eikö ne olllut tuomassa taas uusia korttiluokkia B:n ja C:n väliin, ettei B:llä saisi ajaa ees sähköautoa (painoraja)...
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
866
Isompi yhdistelmä edellyttää isompaa korttia. Melko loogista mielestäni.

Tokihan näitä automallikohtaisia epäloogisuuksiakin löytyy, kun automallien kirjo on niin laaja vuosikymmenten ajalta.
Ongelman ydin onkin siinä, että eihän isompi yhdistelmä edellytä nyt isompaa korttia, vaan mitä pienempi vetoauto, sitä isomman kärryn saa laittaa perään. Todellisuudessa mitä isompi vetoauto, sitä suurempaa kärryä sillä on helppo vetää (vrt. 'the skills needed to drive a vehicle'). Tätäkin katsotaan vain teoreettisen kokonaismassan mukaan. Kompakti O2-kärry on muka haastavampi vedettävä kuin 4x1,8m jarruton O1.

Loogista olisi, että ajokorttivaatimukset kasvaisivat järkevästi yhdistelmän todellisen massan kasvaessa [EDIT], ja tämä on kirjoitettu ajokorttidirektiiviin[/EDIT].

[EDIT2]
Onko oikeasti mitään järkevää syytä tälle 3500/4250kg sääntelylle vai saavutettaisiinko sama (tai parempi!) liikenneturvallisuus sillä, että B-luokan ajokortilla saa vetää sitä, mitä ko. B-luokan ajoneuvolle on tyyppihyväksynnässä sallittu?
[/EDIT2]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 693
Otetaanpa vielä rautalankaesimerkki, mikä perävaunujen ajokorttisääntelyssä mättää:

Esimerkki 1, vetoautona Peugeot 206 1.4 3-ov


Kokonaismassa 1450 kg, joten B-kortilla saa vetää kokonaispainoltaan 3500-1450=2050 kg kärryä, vaikkapa tällaista 2 tonnin Respoa:

Onhan se vähän veturia isompi mutta mainiosti menee B-kortilla. Kärry painaa tyhjänä 500 kg eli reilusti alle 1100 kg. Lastia saa siis ottaa 600 kg+50 kg aisapainoa, 650 kg. Pari letkaa tiiliä, toista kuutiota sahatavaraa tai kuutiokaupalla halkoja. No problem, on vahva veturi.

Esimerkki 2, vetoautona :rofl2: joku Merssu 220d 4-matic farkku


Kokonaismassa 2590 kg, eli B-kortilla suurin sallittu kärryn kokonaismassa 3500-2590 = 910 kg. Sakkoja tulee varmaan pelkästä ajatuksesta, että pistäisi em. Respon koukkuun kiinni, puhumattakaan sen kuormaamisesta. Ei tiiliä, ei lautoja eikä halkoja. Surkea veturi.

B/96-kortilla saisi laittaa 4250-2590 = 1660 kg kärryn, eli ei mene 2000 kg Respo silläkään. Ei mene edes 1700 kg kärry.

Harmillisesti kokonaismassa menee yli 2500 kg, joten edes 1000 kg jarrullista kärryä ei saa vetää B-kortilla.

Sokeriksi pohjalle, EU:n ajokorttidirektiivissä kerrotaan mitä luokkasääntelyllä tavoitellaan:
"(12) The definitions of the categories should reflect to a
greater extent the technical characteristics of the vehicles
concerned and the skills needed to drive a vehicle."
"(12) Les définitions des catégories devraient refléter davantage
les caractéristiques techniques des véhicules concernés
ainsi que les aptitudes nécessaires à la conduite des véhi-
cules.
"
Sulla on tuossa ajatusvirhe, B-kortilla ei saa missään tilanteessa vetää yli 825kg kärryä.

Edit- vetomassat on noissa sun kuvissakin ilmoitettu joten ehkä vain trollailet.
 
Liittynyt
11.08.2017
Viestejä
234
ajatusvirhe, B-kortilla ei saa missään tilanteessa vetää yli 825kg kärryä.
Kyllä B-kortilla saa vetää suurempaa kuin 825kg kärryä. Yhdistelmän kokonaismassojen summa pitää vain olla alle 3500kg. Mutta kärryn kokonaismassa ei rajoita autoa vaan kärryn todellinen paino lastattuna, eli pikkuautollakin saa vetää ison kokonaispainon kärryä tyhjänä/vajaalla kuormalla.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
100
Sulla on tuossa ajatusvirhe, B-kortilla ei saa missään tilanteessa vetää yli 825kg kärryä.

Edit- vetomassat on noissa sun kuvissakin ilmoitettu joten ehkä vain trollailet.
Käytännössä B-kortilla painavin mahdollinen kuormattu kärry löytyy jostain päälle 2000 kilosta, riippuen millaisen vetoauton löytää.

Esimerkiksi pakettiautoilla ja maastoautoilla, jos rekisteriotteeseen ei ole merkitty vetomassoja niin jarrullinen kärry on 1,5x vetoauton massa, kuitenkin max 3500kg.
Eli esim. sopiva 1400kg auto ja siihen 2100kg kärri perään onnistuu vielä kun 3500kg on se B-kortin maksimi.

Henkilöautoilla nuo kytkentämassat on 1x vetoauton massa jos rekisteriotteeseen ei ole muuta merkitty.
Ja jarruton kärry puolet vetoauton omamassasta, toki max 750kg + 75kg.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
218
Sulla on tuossa ajatusvirhe, B-kortilla ei saa missään tilanteessa vetää yli 825kg kärryä.

Edit- vetomassat on noissa sun kuvissakin ilmoitettu joten ehkä vain trollailet.
Muutkin jo korjasivat, mutta laitetaan nyt vielä. Tuossa @takomo esimerkissä käytiin ajokorttiin liittyviä hölmöyksiä säännöksissä. Tarvittavan ajokortin määrittelevät auton ja peräkärryn kokonaismassat, mutta auton vetomassa kertoo, kuinka todellisuudessa painavaa kärryä autolla saa vetää. Tuon esimerkin pösön perään saa tuon 2000kg kokonaismassaisen Respon laittaa, mutta lastia vain 1100kg-500kg (pösön vetomassa - Respon omamassa) = 600kg. Respo kantaisi enemmänkin, mutta pösön vetomassa loppuu kesken. Hölmöähän tuossa on se, että tuota yhdistelmää saa vetää B-kortilla ja voi kyllä helposti käydä niin, että kärry vie autoa, eikä toisinpäin. Vielä pahemmin voisi käydä @Petteri esimerkissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Käytännössä B-kortilla painavin mahdollinen kuormattu kärry löytyy jostain päälle 2000 kilosta, riippuen millaisen vetoauton löytää.

Esimerkiksi pakettiautoilla ja maastoautoilla, jos rekisteriotteeseen ei ole merkitty vetomassoja niin jarrullinen kärry on 1,5x vetoauton massa, kuitenkin max 3500kg.
Eli esim. sopiva 1400kg auto ja siihen 2100kg kärri perään onnistuu vielä kun 3500kg on se B-kortin maksimi.

Henkilöautoilla nuo kytkentämassat on 1x vetoauton massa jos rekisteriotteeseen ei ole muuta merkitty.
Ja jarruton kärry puolet vetoauton omamassasta, toki max 750kg + 75kg.
Puhutaan todella vanhoista autoista, jossa voidaan noita kertoimia käyttää. Jos otteessa ei ole painoja niin ensimmäisenä katsotaan auton tyyppikilvestä yhdistelmämassa, joka kertoo paljonko kärry voi painaa (yhdistelmämassa - auton kokonaismassa = kärrylle jäävä paino). Tämänkin jälkeen pitää vielä koukun tyyppikilpi tarkistaa, että rajoittaako koukku vielä lisää. Jos mitään näistä ei löydy, niin sitten vasta käytetään noita kertoimia.

Muutkin jo korjasivat, mutta laitetaan nyt vielä. Tuossa @takomo esimerkissä käytiin ajokorttiin liittyviä hölmöyksiä säännöksissä. Tarvittavan ajokortin määrittelevät auton ja peräkärryn kokonaismassat, mutta auton vetomassa kertoo, kuinka todellisuudessa painavaa kärryä autolla saa vetää. Tuon esimerkin pösön perään saa tuon 2000kg kokonaismassaisen Respon laittaa, mutta lastia vain 1100kg-500kg (pösön vetomassa - Respon omamassa) = 600kg. Respo kantaisi enemmänkin, mutta pösön vetomassa loppuu kesken. Hölmöähän tuossa on se, että tuota yhdistelmää saa vetää B-kortilla ja voi kyllä helposti käydä niin, että kärry vie autoa, eikä toisinpäin. Vielä pahemmin voisi käydä @Petteri esimerkissä.
Tämä hölmöys taisi tulla noissa uusimmissa eu-pykälissä. Aikaisemmin nimittäin yli 750kg kärryn vetäminen B-kortilla vaati kahden ehdon täyttymistä. Yhdistelmämassa piti olla alle 3500kg JA kärryn kokonaismassa alle vetoauton omamassan. Nykyisellään näyttää tuo vetoauton suhde kärryn kokonaismassaan poistuneen.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
866
Tämä hölmöys taisi tulla noissa uusimmissa eu-pykälissä. Aikaisemmin nimittäin yli 750kg kärryn vetäminen B-kortilla vaati kahden ehdon täyttymistä. Yhdistelmämassa piti olla alle 3500kg JA kärryn kokonaismassa alle vetoauton omamassan. Nykyisellään näyttää tuo vetoauton suhde kärryn kokonaismassaan poistuneen.
Omamassa-vaatimus kai on vuosien mittaan välillä ollut ja välillä ei. Ajokorttiasetus 1990 ei sitä vaatinut mutta 1996 se lisättiin/palautettiin. Olikohan juuri tässä yhteydessä, kun B-kortilla sai ilmaisen pikku-E:n?

Jos vetomassoja ei ole ilmoitettu, niin omamassa on aika mielekäs rajoitus sille mitä saa vetää. Sen sijaan sitä, että on katsottu kokonaismassaa eikä todellista massaa on vaikea perustella.

Tuon esimerkin pösön perään saa tuon 2000kg kokonaismassaisen Respon laittaa, mutta lastia vain 1100kg-500kg (pösön vetomassa - Respon omamassa) = 600kg. Respo kantaisi enemmänkin, mutta pösön vetomassa loppuu kesken. Hölmöähän tuossa on se, että tuota yhdistelmää saa vetää B-kortilla ja voi kyllä helposti käydä niin, että kärry vie autoa, eikä toisinpäin. Vielä pahemmin voisi käydä @Petteri esimerkissä.
Kaikkein hölmöintä tässä on se, että isoa kärryä ei ole mitään asiaa laittaa neliveto-eemelin perään ilman ajokortin vahvistusta.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 265
Olikohan juuri tässä yhteydessä, kun B-kortilla sai ilmaisen pikku-E:n?
Ei sitä ilmaiseksi saanut, uudesta kortista piti maksaa 230mk leimaveroa :D
Mutta tuolloin -96 sen pikku een minä ja monet muut hommasi kun pelkällä rahalla oli lunastettavissa :)

Edit: Piti piruuttaan kattoa paljonko "ilmainen" on tämän päivän euroissa eli ~65€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 906
Sulla on tuossa ajatusvirhe, B-kortilla ei saa missään tilanteessa vetää yli 825kg kärryä.

Edit- vetomassat on noissa sun kuvissakin ilmoitettu joten ehkä vain trollailet.
En tullut sanomaan sitä, minkä useampi jo kertoi, eli ei ole ajatusvirhettä ja saa vetää.

Sen sijaan huomautan, että kirjoittaja viittasi tekstissäänkin kuvissa näkyviin vetomassoihin - ainakin toiseen suoraan mainiten sen luvun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 421
Ongelman ydin onkin siinä, että eihän isompi yhdistelmä edellytä nyt isompaa korttia, vaan mitä pienempi vetoauto, sitä isomman kärryn saa laittaa perään. --
Eihän. Esimerkin pökötistä saa tehdä maksimissaan n. 2500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla.

Merssusta saa tehdä 3500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla. Jos haluaa tehdä isomman yhdistelmän, korttiin tarvitaan lisää merkkejä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 927
Älkää nyt sotkeko kortin riittävyyttä johonkin tiettyyn yhdistelmään ja sitten todellisia painoja suhteessa vetomassaan, kun ne lasketaan eri luvuista. Hyvinhän nää tuossa aiemmin oli jo selitetty, mutta vielä tiivistettynä, kortin riittävyys katsotaan papereista ja ylikuorma puntarista.

Pökötin perään saa laittaa 2 tonnin kärryn ja vetää sitä pelkällä B-kortilla.Mitä isompi auto sen pienemmän kärryn sen perään tosiaan saa laittaa. Kuormaamiseen sitten tarttis puntaria.

Tldr; Ajakaa Be...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 906
Eihän. Esimerkin pökötistä saa tehdä maksimissaan n. 2500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla.

Merssusta saa tehdä 3500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla. Jos haluaa tehdä isomman yhdistelmän, korttiin tarvitaan lisää merkkejä.
No sehän tässä onkin typerää. Minkä tahansa painavan kärryn vetäminen merssulla on turvallisempaa ja helpompaa kuin pösöllä. Kuitenkin joissakin tapauksissa se turvallisempi vaihtoehto vie pallit alasimelle ja vaarallisempi on ihan ok lain ja byroslavian silmissä.

Toisella tapaa katsoen on absurdia, että kun vetää pökötillä täysin hirveää rotanloukkuyhdistelmää johon kortti riittää mutta se on ylipainoinen, tulee nimellinen sanktio jos jää kiinni. Kun taas vetää mersulla täysin turvallista ja asianmukaista yhdistelmää eli esimerkiksi kärry on tyhjä tai kuormana linnunpönttö, on seurauksena ajo-oikeuden menetys. Jälkimmäinen seuraamus on aika kaukana pikku sakosta ja paremminkin verrattavissa Siperiaan karkotukseen, julkiseen nolaamiseen tai jotain siltä väliltä.

On kaikin tavoin järjetöntä, että on olemassa laillinen yhdistelmä jota voi vetää henkilöautolla, mutta jonka ajamiseen tarvitaan luokan 2 ajo-oikeus kuten C1E tai CE joita koskeva sääntely on tarkoitettu ihan muuhun. Joko se on vaarallinen ja pitää olla kielletty, tai sitten sitä saa vetää ilman velhon taitoja BECE-kortin myötä. On todella kaukaa haettua, että edes runsas kokemus raskaan yhdistelmän kuljettamisesta olisi jotenkin ratkaisevaa siinä, voiko henkilöautolla ajaa tietyllä tavalla tietyn perävaunun kanssa. Oleellista pitäisi olla, onko yhdistelmä järkevä ja turvallinen. Monessa tapauksessa ylijumalan korttia vaativa yhdistelmä on ihan helppo juttu jos osaa ajaa, ja toisaalta B-kortilla sallittu yhdistelmä voi olla täysi ansa kenelle tahansa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 421
No sehän tässä onkin typerää. Minkä tahansa painavan kärryn vetäminen merssulla on turvallisempaa ja helpompaa kuin pösöllä. Kuitenkin joissakin tapauksissa se turvallisempi vaihtoehto vie pallit alasimelle ja vaarallisempi on ihan ok lain ja byroslavian silmissä.
Minkä tahansa painavan kärryn vetäminen on myös kuorma-autolla turvallisempaa ja helpompaa kuin mersulla, mutta sekin vaatii enemmän ajo-oikeutta. Se ei ole typerää.

Hyvin loogista, että pieni yhdistelmä (pökötti, B) vaatii vähemmän ajokortilta kuin vähän isompi yhdistelmä (mersu, BE), joka taas vaatii vähemmän kuin vielä isompi yhdistelmä (kuorma-auto, esim. C1E).

On kaikin tavoin järjetöntä, että on olemassa laillinen yhdistelmä jota voi vetää henkilöautolla, mutta jonka ajamiseen tarvitaan luokan 2 ajo-oikeus kuten C1E tai CE joita koskeva sääntely on tarkoitettu ihan muuhun. Joko se on vaarallinen ja pitää olla kielletty, tai sitten sitä saa vetää ilman velhon taitoja BECE-kortin myötä. On todella kaukaa haettua, että edes runsas kokemus raskaan yhdistelmän kuljettamisesta olisi jotenkin ratkaisevaa siinä, voiko henkilöautolla ajaa tietyllä tavalla tietyn perävaunun kanssa. Oleellista pitäisi olla, onko yhdistelmä järkevä ja turvallinen. Monessa tapauksessa ylijumalan korttia vaativa yhdistelmä on ihan helppo juttu jos osaa ajaa, ja toisaalta B-kortilla sallittu yhdistelmä voi olla täysi ansa kenelle tahansa.
Mikä henkilöauto vaatii kärry perässä C-kortin?
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
866
Eihän. Esimerkin pökötistä saa tehdä maksimissaan n. 2500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla.

Merssusta saa tehdä 3500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla. Jos haluaa tehdä isomman yhdistelmän, korttiin tarvitaan lisää merkkejä.
Pikku-pösöstä saa tehtyä ilman lakiongelmia yhdistelmän, joka painaa todellisuudessa tuon 2500 kg. Merssun perään et saa laittaa edes tyhjää kärryä, jolla yhdistelmän paino jäisi n. 2400 kg. Yhdistelmän koko ei käytännössä kiinnosta: henkilöautolla saa vetää 18,75 m (!!!) pitkää yhdistelmää.

Toisella tapaa katsoen on absurdia, että kun vetää pökötillä täysin hirveää rotanloukkuyhdistelmää johon kortti riittää mutta se on ylipainoinen, tulee nimellinen sanktio jos jää kiinni. Kun taas vetää mersulla täysin turvallista ja asianmukaista yhdistelmää eli esimerkiksi kärry on tyhjä tai kuormana linnunpönttö, on seurauksena ajo-oikeuden menetys. Jälkimmäinen seuraamus on aika kaukana pikku sakosta ja paremminkin verrattavissa Siperiaan karkotukseen, julkiseen nolaamiseen tai jotain siltä väliltä.
Pahoin pelkään, että viranomaisen ajattelu on lähellä @Tellervo'n näkemyksiä: ajatellaan, että yhdistelmän ajamisen vaativuus kasvaisi sen nimellisen kokonaismassan mukana, ja siksi pitäisi olla lisämerkkejä kortissa. Tämä johtaa juuri tähän vähäjärkiseen tilanteeseen, jolla ei ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. Vähän loogisempaa olisi tarkastella yhdistelmän todellista kokonaismassaa mutta silloinkin asetellaan keinotekoisia rajoja.

Onko mitään reaalimaailman estettä sille, että B-luokan kortilla saisi vetää sitä, minkä valmistaja sallii?

Kummalliseen sääntelyyn tuppaa jäämään porsaanreikiä. Mitäpä jos muutoskatsastaisi jarrullisen O2-luokan kärryn 750/825 kg kokonaispainoiseksi O1-luokan kärryksi? Silloin kärryä saisi vetää millä vain, eikä tyhjänä/kevyesti kuormattuna rikottaisi mitään lakeja. Täydessä lastissa ajaminen olisi sitten ylikuormaa eikä ajokorttirike. Lisäksi kärryä ei enää tarvitsisi katsastaa.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
81
...

Kummalliseen sääntelyyn tuppaa jäämään porsaanreikiä. Mitäpä jos muutoskatsastaisi jarrullisen O2-luokan kärryn 750/825 kg kokonaispainoiseksi O1-luokan kärryksi? Silloin kärryä saisi vetää millä vain, eikä tyhjänä/kevyesti kuormattuna rikottaisi mitään lakeja. Täydessä lastissa ajaminen olisi sitten ylikuormaa eikä ajokorttirike. Lisäksi kärryä ei enää tarvitsisi katsastaa.

Tämäkään muutos ei ole enää helppoa, sillä tuohon muutokseen vaatisi peräkärryn valmistajalta lausunnon, että mitä muutoksia siihen pitää tehdä, että tämä voidaan toteuttaa. Tässä mielessä "Omavalmiste" on sairaan hyvä valmistaja :cool:

Ite joskus meinasin laiskotella ja muutoskatsastaa jonkun noin 2000kg jarrullisen kärryn 1400kg kärryksi, että sitä olisi saanut vetää 2050kg kokonaismassan autolla ilman BE:tä. Tarve kun oli kuskata noin 1000kg kuormaa edestakaisin parin vuoden ajan. Kotimaisista valmistajista osa olisi toimittanut paperit (joissa sanotaan, että muutos voidaan tehdä niittaamalla uusi tyyppikilpi vanhan tilalle) ja uuden tyyppikilven edulliseen noin 500€ hintaluokkaan. Tämän jälkeen kärryn olisi voinut muutoskatsastaa noin 100€ konttorimaksulla.

Päädyin sitten kuitenkin suorittamaan sen BE:n ja nyt voi kiskoa 3500kg henkilönostinta 3500kg kokonaismassasen auton perässä. Kun on A BE C kortti, niin sen nyt joutuu tilaamaan pari ylimääräistä kertaa uusiksi, mutta se ei paljoa kuormita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 906
Kummalliseen sääntelyyn tuppaa jäämään porsaanreikiä. Mitäpä jos muutoskatsastaisi jarrullisen O2-luokan kärryn 750/825 kg kokonaispainoiseksi O1-luokan kärryksi? Silloin kärryä saisi vetää millä vain, eikä tyhjänä/kevyesti kuormattuna rikottaisi mitään lakeja. Täydessä lastissa ajaminen olisi sitten ylikuormaa eikä ajokorttirike. Lisäksi kärryä ei enää tarvitsisi katsastaa.
Tämähän ei varsinaisesti ole porsaanreikä, vaan tuotesegmentti jota ihmiset eivät yleensä arvosta. Tämän hienouden ymmärtääkseen täytyy katsoa maailmaa hieman ammattimaisemmilla laseilla kuin katsastajan hämääjät ja kitkarenkaiden kesällä loppuunajelijat.

Toki kärryjä saa valmiiksi kuvauksesi mukaisilla papereilla, ja peräti tähän mitoitettuna, mikä on parempi. Ellei kjäh räh ole tarkoitus vähän ylikuormata, jolloin varmaan isompi ja rumempi on oikea valinta hieman laillista hyötykuormaa uhraten.

Joskus tällaisia katselin, mutta nyt ensimmäinen vastaan tuleva esimerkki on

Sikäli kun oikein ymmärrän, kyseessä on 1t kokonaismassalle mitoitettu ja tilattavissa 750kg O1 papereilla.

Tämäkään muutos ei ole enää helppoa, sillä tuohon muutokseen vaatisi peräkärryn valmistajalta lausunnon, että mitä muutoksia siihen pitää tehdä, että tämä voidaan toteuttaa.
Siksi tämä pitääkin sopia kuntoon uuden vaunun ostosta neuvotellessa. Jotkut kärrythän tehdään ihan asiakkaan speksin mukaan muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 879
Viestejä
4 342 929
Jäsenet
72 289
Uusin jäsen
nighoo

Hinta.fi

Ylös Bottom